Η κριτική του Κ. Γεωργουσόπουλου για το Παντελόνι του Εθνικού, που έφερε τις λοιπές αντιδράσεις...
ΤΟ ΦΙΑΣΚΟ
Επιθυμώ να ζητήσω εκ των προτέρων να με συγχωρέσουν οι αναγνώστες μου. Όσα ακολουθούν δεν αποτελούν βέβαια κριτική, αν και η κριτική είναι επιβεβλημένο να γίνεται και με οργή και με λεμόνια.
Είναι στιγμές που νοσταλγεί κανείς το μαξιλάρωμα.
Αυτή τη βαθιά νοσταλγία την αισθανθήκαμε βλέποντας το "Πανταλόνι" του Ανούιγ και την παράσταση του στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου παρακαλώ!
Ο Ανούιγ έγραψε το 1978 ένα βλακώδες έργο. Το θέατρο μωραίνει ον βούλεται απωλέσαι. Η περίπτωση ούτε σπάνια είναι ούτε ακατανόητη. Το γήρας δεν έρχεται πάντα μόνο. Ανεξάρτητα απο τις επιφυλάξεις που μπορεί να έχει κανείς για την υπερεκτίμηση του έργου του Ανούιγ ο συγγραφέας αυτός υπήρξε μια δόξα του Γαλλικού θεάτρου. Και οι Έλληνες είδαν αξιόλογα έργα του σε αξιόλογα ανεβάσματα.
Έγραψε ένα βλακώδες έργο, ρηχό, αμήχανο, κουτοπόνηρο, γεροντοπορνό, προϊόν μιας γεροντικής κακεντρέχειας, φληνάφημα ξεκούτηδων καφενόβιων. Το ύφος θυμίζει φασκόμηλο, το ήθος ανάλατο λαπά χωρίς λεμόνι. Ένα κατάπλασμα, μια θερμοφόρα για την ποδάγρα. Η γραφή; Μπριγιαντίνι σε ψωροφαγωμένη περούκα. Το " Πανταλόνι" δεν είναι θεατρικό έργο. Είναι δημόσια έκθεση κεφαλής που πάσχει απο κασίδα και αλωπεκίαση.
Ποιός αποφάσισε να εκθέσει στα χάχανα του κοσμάκη τη θλιβερή κατάντια ενός γέροντα που πάσχει πια απο θεατρική άνοια; Με ποιό ηθικό δικαίωμα ενήλικοι άνθρωποι οποιο πόστο κι αν κατέχουν, διάβασαν (
, ενέκριναν (
και παραχώρησαν στη γελοιοποίηση ενός ανθρώπου, που στο κάτω κάτω έχει κάποια θέση στη μνήμη μας και κάποτε μας έδωσε ψωμί να φάμε;
Ποιά ανθρωποφάγα ένστικτα πρυτάνευσαν, τι είδους ναρκισσισμοί επέβαλαν την άποψη πως πρέπει σώνει και καλά να διαλαλήσουμε πως ο Ανούιγ πάσχει απο θεατρική *****υνση.
Με τα λεφτά του φορολογούμενου ¨Ελληνα πολίτη ένας κρατικός οργανισμός έκρινε πως πρέπει να εξευτελίσει έναν συγγραφέα και μαζί να εξευτελίσει και τον ίδιο το θεσμό του κρατικού θεάτρου. Εκτός αν οι πονηροί άνθρωποι το πήγαν αλλού. Θέλησαν να εξευτελίσουν τη Γαλλία! τη στιγμή που το Εθνικό Θέατρο τιμώντας τη Γαλλική Κωμωδία παρουσιάζει στο Παρίσι Αισχύλο και Ευριπίδη, το εδώ κλιμάκιο του θέλησε να τιμήσει τον μεγαλύτερο ζώντα Γάλλο συγγραφέα έτσι υπέμνησε στους κουτόφραγκους τη διαφορά που μας χωρίζει.
Σέβομαι απεριόριστα την κ. Χαλκούση και το γνωρίζει. Τη συνδέει με τον Ανούιγ μακροχρόνια καλλιτεχνική συνοδοιπορία. Παραβλέπουμε όταν αγαπάμε.
Κατανοώ την άμβλυνση του γούστου της. Μετέφρασε το έργο και το υπέβαλε στο Εθνικό. Κανένας δεν την προστάτευσε; Γιατί την άφησαν έκθετη όταν μάλιστα είναι ταυτόχρονα μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής που ενέκρινε το έργο;
Τιμώ τον κ. Κωστή Μιχαηλίδη. Ξόδεψε σαράντα χρόνια ζωής στο Εθνικό και το λάμπρυνε με καλές παραστάσεις. Ποιός θέλησε να τον εκθέσει ανεπανόρθωτα και του πάσαρε αυτήν την "ευκαιρία" για να ξαναεμφανιστεί ως σκηνοθέτης στη Κρατική Σκηνή; Ποιός είχε ανάγκη να την "πατήσει' ο Μιχαηλίδης;
Ο κ. Τζόγιας είναι ηθοποιός με πείρα και διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Πως θα ξαναποκτήσει την εμπιστοσύνη των μαθητών του ύστερα από την απαράδεκτη, μπαλαφάρικη, πέρα κι έξω απο κάθε υποκριτική, ανεκδιήγητη εμφάνιση του;
Όσο για την "υπόκριση" της κ. Θ. Ιωαννίδου, πρέπει να δηλώσω πως ήταν πέρα για πέρα θετική από μια πλευρά! Είναι η έμπρακτη απόδειξη πως αύριο κιόλας πρέπει να καταργηθεί η " άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος του ηθοποιού".
ΕΤΣΙ μπορεί να παίξει ο καθένας, πάντως σε καμία περίπτωση χειρότερα. Όταν θητεία με τόσα χρόνια στο επάγγελμά φτάνει κανείς ΕΚΕΙ, δεν καταλαβαίνω με ποιό δικαίωμα απαγορεύουμε σε κάποιον απο ΕΚΕΙ να αρχίζει.
Λυπάμαι απο καρδιάς όλους όσοι συνέργησαν σε αυτό το φιάσκο.
Κάτι πρέπει πάντως να συμβεί.
Αν η εποπτεύουσα αρχή διστάζει να επέμβει, είναι καιρός να ευαισθητοποιηθούν και καλλιτεχνικά τα συνδικαλιστικά όργανα. Συνδικαλισμός δεν είναι μόνο οι μισθοί και τα ωράρια. Κάποιος πρέπει να προστατέψει τη θεατρική παιδεία αυτού του λαού.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού υπάρχουν συγγραφείς και ηθοποιοί. Θα ανεχθούν τη γελοιοποίηση ενός σεβαστού γέροντα και τη γελοιοποίηση της θεατρικής τέχνης;
Κ. Γεωργουσόπουλος
28/1/1981
Το Βήμα