ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.175
- Αντιδράσεις
- 2.473
Οι απέναντι (1981)
RetroDB:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Οι_απέναντι_(1981)
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αισθηματική, προσωπικά ωστόσο θα την κατέτασσα στις κοινωνικές ταινίες όχι με το "πολιτικό" ίσως χρώμα που θα μπορούσε να έχει το άκουσμα της λέξης, αλλά μιας ταινίας-ηθογραφίας της Αθήνας (και κατ' επέκτασιν της Ελλάδας) των αρχών της δεκαετίας του '80. Είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη Γιώργου Πανουσόπουλου, μετά το "Ταξίδι του μέλιτος" (1978).
Η υπόθεση - Το καστ. Ένας έξυπνος αλλά περιθωριοποιημένος φοιτητής ο Χάρης Χούμης (ή αλλιώς "φάντασμα" - Άρης Ρέτσος), βγάζει το χαρτζιλίκι του βοηθώντας μια συμμορία διαρρηκτών με αρχηγό τον Αρτέμη ("Αχτένιστο" - Δημήτρης Πουλικάκος). Αυτά τη νύχτα, διότι τη μέρα έχει το χόμπι να "χτενίζει" την γύρω από το σπίτι του (μένει με τη γριά μάνα του Αρετή - Ντόρα Βολανάκη) περιοχή ερευνώντας για γυναίκες...
Μεγάλο μέρος της ταινίας καταναλώνεται στο να περιγράψει τον ξενόφερτο τρόπο ζωής της Ελληνικής νεολαίας και τα καταναλωτικά δυτικότροπα πρότυπα που σταδιακά υιοθετούνται. Fast-food, κόκα-κόλα, κόντρες στην παραλιακή, ηλεκτρονικά, bowling, drive-in, καταθλιπτικά αστικά διαμερίσματα και αχανείς λεωφόροι, αμφισβήτηση και εναντίωση είναι οι άξονες που συνθέτουν το λίγο-πολύ γνωστό κοινωνικό πλαίσιο των αρχών του '80. Μια νεολαία που αναζητά απεγνωσμένα την δράση και την επαφή (σαρκική και μη).
Μέσα σε αυτό το πλέγμα υπάρχει το κύριο θέμα που αναπτύσσεται, ένας κρυφός και ανομολόγητος έρωτας του Χάρη για την γειτόνισσά του (Στέλλα Βελή - Μπέτυ Λιβανού) και αυτόν είναι που θα παρακολουθήσουμε μέχρι το τέλος της ταινίας. Δίπλα στο κύριο θέμα, ωστόσο συνυπάρχουν και μικρές παράλληλες ιστορίες που εκτυλίσσονται παράλληλα. Έτσι έχουμε: 1) την ιστορία του "Σου" (Σπύρος Μπιμπίλας) που ακροβατεί ανάμεσα στη φιλία του για τον Χάρη και τις ομοφυλοφιλικές του τάσεις. 2) Την οικογένεια της Στέλλας, ο σύζυγος (Γιώργος Σίσκος) που απλά συνυπάρχει μαζί της και η κόρη (Σοφία Αλιμπέρτη) που διέρχεται την εφηβεία και όλα τα συνακόλουθα που την χαρακτηρίζουν. 3) Η τρίτη ηλικία (που εκφράζεται κυρίως με τη μητέρα του Χάρη) και που δεν μπορεί να προσαρμοστεί και παρακολουθεί έντρομη τις αλλαγές της κοινωνίας.
Μικρά-μικρά της ταινίας. 1) Οι (αθάνατες) εκπομπές των πειρατικών ραδιοφωνικών σταθμών (κάποιος Morrisson ακούγεται, οι Αθηναίοι φίλοι ίσως γνωρίζουν περισσότερες λεπτομέρειες αν το πρόσωπο ήταν υπαρκτό) 2) Ο Γιώργος Σίσκος που ενώ υποτίθεται κρατά βασικό ρόλο δεν μιλάει ούτε μια φορά στο έργο. 3) Η σκηνή στο σωματείο "Πόντος" που δείχνει να χορεύουν ποντιακά, ωστόσο δεν κατάλαβα που έδενε με την υπόλοιπη ταινία 4) Το γνωστό άσμα "Η μάνα η Τούρκα" του Αγγελόπουλου που ακούγεται (στο Μοναστηράκι και ενώ ο Χάρης ψάχνει υλικό για να κάνει upgrading το τηλεσκόπιό του... 5) Το "For ever young" από τον Bob Dylan και το πειρατικό ραδιόφωνο...
Η άποψη του σκηνοθέτη για την ταινία. "Ήταν ένα ανέκδοτο, μια αφήγηση που κράταγε δύο λεπτά. Κάποιος έπαιρνε μάτι απέναντι διαμέρισμα, όπου έμεναν μάνα και κόρη, κι όλοι νόμιζαν ότι τον ενδιαφέρει η κόρη, όμως εκείνος το έκανε για τη μάνα.
[Η επιτυχία της οφειλόταν] Λόγω των μηχανών που υπήρχαν σ' αυτή (ήταν μόδα τότε οι καμικάζι), λόγω του πρωτοεμφανιζόμενου Άρη Ρέτσου, πάντως ποτέ άλλοτε δεν είδα σειρές από μοτοσικλέτες έξω απ' το Αττικόν.
Ωστόσο οι πιο αυθεντικοί απ' αυτούς (τους καμικάζι ), όταν τους ρώταγα πώς σας φάνηκε η ταινία, μου λέγανε : "Μέχρι τη μέση μάπα. Μετά στρώνει". Και όμως το πρώτο μέρος ήταν αυτό με τις μοτοσικλέτες και τη δράση. Το δεύτερο ήταν το ερωτικό, το τρυφερό. Αντίθετα, στα "καλά παιδιά" άρεσε το πρώτο μέρος. Αυτοί που λέγαμε ότι δεν ξέρουν, είχαν το πιο σωστό ένστικτο.
(αποσπάσματα από δηλώσεις του σκηνοθέτη, στον κατάλογο εκδήλωσης που διοργανώθηκε στην Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβρη του 1991, από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και το περιοδικό Εξώστης. Επίσης από δηλώσεις του στον τύπο). Πηγή.
Μερικές φωτογραφίες.
1) O Χάρης ανοίγει γυάλινη κοκα-κολα με πιρούνι. Συλλεκτική σκηνή.
2) Ο Μιχάλης (Θέμης Μάνεσης).
RetroDB:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Οι_απέναντι_(1981)
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αισθηματική, προσωπικά ωστόσο θα την κατέτασσα στις κοινωνικές ταινίες όχι με το "πολιτικό" ίσως χρώμα που θα μπορούσε να έχει το άκουσμα της λέξης, αλλά μιας ταινίας-ηθογραφίας της Αθήνας (και κατ' επέκτασιν της Ελλάδας) των αρχών της δεκαετίας του '80. Είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη Γιώργου Πανουσόπουλου, μετά το "Ταξίδι του μέλιτος" (1978).
Η υπόθεση - Το καστ. Ένας έξυπνος αλλά περιθωριοποιημένος φοιτητής ο Χάρης Χούμης (ή αλλιώς "φάντασμα" - Άρης Ρέτσος), βγάζει το χαρτζιλίκι του βοηθώντας μια συμμορία διαρρηκτών με αρχηγό τον Αρτέμη ("Αχτένιστο" - Δημήτρης Πουλικάκος). Αυτά τη νύχτα, διότι τη μέρα έχει το χόμπι να "χτενίζει" την γύρω από το σπίτι του (μένει με τη γριά μάνα του Αρετή - Ντόρα Βολανάκη) περιοχή ερευνώντας για γυναίκες...
Μεγάλο μέρος της ταινίας καταναλώνεται στο να περιγράψει τον ξενόφερτο τρόπο ζωής της Ελληνικής νεολαίας και τα καταναλωτικά δυτικότροπα πρότυπα που σταδιακά υιοθετούνται. Fast-food, κόκα-κόλα, κόντρες στην παραλιακή, ηλεκτρονικά, bowling, drive-in, καταθλιπτικά αστικά διαμερίσματα και αχανείς λεωφόροι, αμφισβήτηση και εναντίωση είναι οι άξονες που συνθέτουν το λίγο-πολύ γνωστό κοινωνικό πλαίσιο των αρχών του '80. Μια νεολαία που αναζητά απεγνωσμένα την δράση και την επαφή (σαρκική και μη).
Μέσα σε αυτό το πλέγμα υπάρχει το κύριο θέμα που αναπτύσσεται, ένας κρυφός και ανομολόγητος έρωτας του Χάρη για την γειτόνισσά του (Στέλλα Βελή - Μπέτυ Λιβανού) και αυτόν είναι που θα παρακολουθήσουμε μέχρι το τέλος της ταινίας. Δίπλα στο κύριο θέμα, ωστόσο συνυπάρχουν και μικρές παράλληλες ιστορίες που εκτυλίσσονται παράλληλα. Έτσι έχουμε: 1) την ιστορία του "Σου" (Σπύρος Μπιμπίλας) που ακροβατεί ανάμεσα στη φιλία του για τον Χάρη και τις ομοφυλοφιλικές του τάσεις. 2) Την οικογένεια της Στέλλας, ο σύζυγος (Γιώργος Σίσκος) που απλά συνυπάρχει μαζί της και η κόρη (Σοφία Αλιμπέρτη) που διέρχεται την εφηβεία και όλα τα συνακόλουθα που την χαρακτηρίζουν. 3) Η τρίτη ηλικία (που εκφράζεται κυρίως με τη μητέρα του Χάρη) και που δεν μπορεί να προσαρμοστεί και παρακολουθεί έντρομη τις αλλαγές της κοινωνίας.
Μικρά-μικρά της ταινίας. 1) Οι (αθάνατες) εκπομπές των πειρατικών ραδιοφωνικών σταθμών (κάποιος Morrisson ακούγεται, οι Αθηναίοι φίλοι ίσως γνωρίζουν περισσότερες λεπτομέρειες αν το πρόσωπο ήταν υπαρκτό) 2) Ο Γιώργος Σίσκος που ενώ υποτίθεται κρατά βασικό ρόλο δεν μιλάει ούτε μια φορά στο έργο. 3) Η σκηνή στο σωματείο "Πόντος" που δείχνει να χορεύουν ποντιακά, ωστόσο δεν κατάλαβα που έδενε με την υπόλοιπη ταινία 4) Το γνωστό άσμα "Η μάνα η Τούρκα" του Αγγελόπουλου που ακούγεται (στο Μοναστηράκι και ενώ ο Χάρης ψάχνει υλικό για να κάνει upgrading το τηλεσκόπιό του... 5) Το "For ever young" από τον Bob Dylan και το πειρατικό ραδιόφωνο...
Η άποψη του σκηνοθέτη για την ταινία. "Ήταν ένα ανέκδοτο, μια αφήγηση που κράταγε δύο λεπτά. Κάποιος έπαιρνε μάτι απέναντι διαμέρισμα, όπου έμεναν μάνα και κόρη, κι όλοι νόμιζαν ότι τον ενδιαφέρει η κόρη, όμως εκείνος το έκανε για τη μάνα.
[Η επιτυχία της οφειλόταν] Λόγω των μηχανών που υπήρχαν σ' αυτή (ήταν μόδα τότε οι καμικάζι), λόγω του πρωτοεμφανιζόμενου Άρη Ρέτσου, πάντως ποτέ άλλοτε δεν είδα σειρές από μοτοσικλέτες έξω απ' το Αττικόν.
Ωστόσο οι πιο αυθεντικοί απ' αυτούς (τους καμικάζι ), όταν τους ρώταγα πώς σας φάνηκε η ταινία, μου λέγανε : "Μέχρι τη μέση μάπα. Μετά στρώνει". Και όμως το πρώτο μέρος ήταν αυτό με τις μοτοσικλέτες και τη δράση. Το δεύτερο ήταν το ερωτικό, το τρυφερό. Αντίθετα, στα "καλά παιδιά" άρεσε το πρώτο μέρος. Αυτοί που λέγαμε ότι δεν ξέρουν, είχαν το πιο σωστό ένστικτο.
(αποσπάσματα από δηλώσεις του σκηνοθέτη, στον κατάλογο εκδήλωσης που διοργανώθηκε στην Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβρη του 1991, από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και το περιοδικό Εξώστης. Επίσης από δηλώσεις του στον τύπο). Πηγή.
Μερικές φωτογραφίες.
1) O Χάρης ανοίγει γυάλινη κοκα-κολα με πιρούνι. Συλλεκτική σκηνή.
2) Ο Μιχάλης (Θέμης Μάνεσης).
3) Σου (Σπύρος Μπιμπίλας) και Χάρης (Άρης Ρέτσος).
5) Χάρης και Στέλλα στο σπίτι του πρώτου.
Και το κλασικό video για το τέλος, με σκηνές της ταινίας και το γνωστό επίκαιρο άσμα της εποχής...
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: