ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.184
- Αντιδράσεις
- 2.504
Ο Αήττητος (1971)
RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%91%CE%AE%CF%84%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%82
Μια δραματική περιπέτεια εξετάζω στο παρόν θέμα. Είναι ο Αήττητος, μια ταινία της Δ. Καράμπελας - Α. Βαϊανός Ο.Ε. (Κλακ Φιλμς) σε σενάριο Πάνου Κοντέλλη και σκηνοθεσία Απόστολου Τεγόπουλου.
Το θέμα - το καστ. Μια τσιγγάνα, η Γεωργία (Μαρία Φωκά) καταδικάζεται σε δυο χρόνια φυλάκιση για χρηματική απάτη που διέπραξε. Λίγο μετά τον εγκλεισμό της το παιδί της πεθαίνει. Η ίδια έχει συνεχώς το μυαλό της στην εκδίκηση του εισαγγελέα που πρότεινε την καταδίκη της, Παύλο Κελτή (Θόδωρος Μορίδης). Και πράγματι, μόλις αποφυλακίζεται απαγάγει το παιδί του εισαγγελέα και το μεγαλώνει μες στη φυλή της.
Τα χρόνια περνούν και το κορίτσι γίνεται γυναίκα, η Ρόζα (Δώρα Σιτζάνη). Την διεκδικεί ένας τσιγγάνος, ο Σαράντης (Δημήτρης Μπισλάνης), χωρίς επιτυχία όμως. Η Γεωργία παθαίνει ατύχημα και μένει κουτσή και αναγκάζει τη Ρόζα να βγάζει λεφτά ζητιανεύοντας σε κέντρα. Τη φωνή της όμως θα την εκτιμήσει ένας επιχειρηματίας (Θάνος Κανέλλης) και θα την προσλάβει ως τραγουδίστρια στο μαγαζί του. Εκεί θα γνωριστεί με έναν πελάτη που θα την ερωτευτεί, τον ασκούμενο δικηγόρο Κώστα Μπαλλή (Αλέκος Αλεξανδράκης).
Η Ρόζα θα ανταποκριθεί στο αίσθημα του Κώστα αν και θα του αποκρύψει την τσιγγάνικη καταγωγή της ενώ παράλληλα θα την πολιορκεί ο Σαράντης που την ακολουθεί. Τα πράγματα όμως θα περιπλεκούν.
Ο Σαράντης από μισόλογα της Γεωργίας συμπεραίνει ότι η Ρόζα είναι το χαμένο παιδί του εισαγγελέα και σχεδιάζει να το αποκαλύψει στη Ρόζα. Δεν θα προλάβει όμως αφού η Γεωργία τον σκοτώνει και φορτώνεται το έγκλημα η Ρόζα.
Στη δίκη, η τύχη θα τα φέρει έτσι ώστε εισαγγελέας θα είναι ο πατέρας της και δικηγόρος υπεράσπισης ο Κώστας. Ο τελευταίος θα την υπερασπιστεί όσο καλύτερα μπορεί, θα φτάσει μάλιστα στο σημείο να αποκαλύψει μπρος στην έκπληκτη μητέρα του (Τασσώ Καββαδία) ότι αυτός είναι ο άνθρωπος με τον οποίο σχετιζόταν η Ρόζα. Θα πάει μάλιστα στο σπίτι της Γεωργίας και θα ανακαλύψει ότι αυτή σκότωσε τον Σαράντη. Η Γεωργία αποκαλύπτεται και συλλαμβάνεται. Επίσης θα αποκαλυφθεί ότι ο πραγματικός πατέρας της είναι ο εισαγγελέας. Η δικαιοσύνη αποκαθίσταται και η Αννούλα (διότι αυτό είναι το πραγματικό όνομα της Ρόζας) θα επανενωθεί με τον πατέρα της και τον Κώστα.
Σχόλια. Πρόκειται για ενα τυπικό μελόδραμα με αστυνομικά και δικαστικά στοιχεία. Κύριος άξονας του θέματος είναι η θέση της μειονότητας των τσιγγάνων στην κοινωνία. Μία μειονότητα η οποία για διάφορους λόγους που δεν εξετάζονται ή απλά αποσιωπούνται ή υποννοούνται βρίσκεται σε δυσμενή οικονομική και κοινωνική θέση με συνέπεια συχνά μέλη της να χαρακτηρίζονται από τάσεις εγκληματικότητας. Τυπικό δείγμα η Γεωργία με τονισμένα σε βαθμό υπερβολής χαρακτηριστικά. Η κλοπή, η απάτη και το έγκλημα καθίστανται δεύτερη φύση της. Και σε τέλεια αντίθεση η αγνή μορφή της Ρόζας. Ο Κοντέλλης φροντίζει από νωρίς να ξεχωρίσει τους καλούς και τους κακούς και να προιδεάσει έτσι για τη συνέχεια η οποία είναι φυσικά απολύτως προβλέψιμη.
Το καρέ των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων συμπληρώνεται αφενός με τον εκπρόσωπο της δικαιοσύνης τον εισαγγελέα που δίνει το πρότυπο του άτεγκτου και δίκαιου δημόσιου κατηγόρου και αφετέρου από τον νεαρό δικηγόρο και εραστή της κοπέλας. Και όλο αυτό συνυφαίνεται με ένα πλέγμα διαρκών συμπτώσεων που είναι πολλές για να είναι αληθινές. Θέλω να πω ότι το σενάριο υστερεί συχνά σε απελπιστικό βαθμό και αυτό δυστυχώς καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα, άσχετα από την παρουσία υψηλής στάθμης ηθοποιών.
Πρώτα απ' όλα θα σταθώ σε δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς που και εδώ διαπρέπουν με την ερμηνεία τους. Είναι η Μαρία Φωκά και ο Θόδωρος Μορίδης, ζευγάρι και στη ζωή που διακρίθηκαν για τη συνεπή παρουσία και την προσφορά τους στον ελληνικό κινηματογράφο. Οπωσδήποτε ήταν οι κορυφαίοι της ταινίας.
Το ζευγάρι των πρωταγωνιστών Αλέκος Αλεξανδράκης και Δώρα Σιτζάνη καταφέρνει ένα σχετικά συμπαθητικό αποτέλεσμα με αρκετά καλή χημεία μεταξύ τους (προσωπικά το θεωρώ ένα από τα πιο όμορφα κινηματογραφικά ζευγάρια). Καλή εμφάνιση επίσης από τον συμπαθή Δημήτρη Μπισλάνη. Μικρός και μάλλον ανιαρός ο ρόλος στην πολύπειρη Τασσώ Καββαδία.
Κάποιες καλές λήψεις θα ξεχωρίσω στα θετικά της σκηνοθεσίας του Απόστολου Τεγόπουλου, ωστόσο το όλο αποτέλεσμα δεν χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία.
Μεγάλο μέρος της ταινίας (μεγαλύτερο απ' ότι συνήθως) αφιερώνεται στην παρουσίαση τραγουδιών του Γιώργου Κριμιζάκη με τη Δώρα Σιτζάνη. Με εξαίρεση ένα που το παρουσιάζω σε video δεν θα έλεγα ότι ήταν κάτι ιδιαίτερο. Η μουσική της ταινίας του Χρήστου Μουραμπά είναι τυπική του είδους της ταινίας και δεν ξεφεύγει από τα συνηθισμένα.
Video.
Η Ρόζα ερμηνεύει το "Απόψε κλαίει ένα παιδί", μια δημιουργία του Γιώργου Κριμιζάκη.
Φωτογραφίες.
1. Αριστερά ο εισαγγελέας Κελτής συζητάει με τον αρμόδιο αστυνομικό (Κώστας Παληός) για την απαγωγή της κόρης του. Δεξιά η Ρόζα ζητιανεύει σε μαγαζί τραγουδώντας. Προσέξτε την ταμπέλα της Αθηναικής Οινοποιίας Γκρέκα - Άριαν.
2. Ο Κώστας με τη μητέρα του.
3. Η Ρόζα ανακρίνεται μετά τον φόνο από τον συνήθη αστυνομικό (Κώστας Παπαχρήστος) με τις συνήθεις φωτογραφίες του βασιλικού ζεύγους στο βάθος.
4. Σκηνές από τη δίκη.
5. Λίγο μετά τη δίκη ο Κώστας και η Ρόζα, πλέον μαζί.
RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%91%CE%AE%CF%84%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%82
Μια δραματική περιπέτεια εξετάζω στο παρόν θέμα. Είναι ο Αήττητος, μια ταινία της Δ. Καράμπελας - Α. Βαϊανός Ο.Ε. (Κλακ Φιλμς) σε σενάριο Πάνου Κοντέλλη και σκηνοθεσία Απόστολου Τεγόπουλου.
Το θέμα - το καστ. Μια τσιγγάνα, η Γεωργία (Μαρία Φωκά) καταδικάζεται σε δυο χρόνια φυλάκιση για χρηματική απάτη που διέπραξε. Λίγο μετά τον εγκλεισμό της το παιδί της πεθαίνει. Η ίδια έχει συνεχώς το μυαλό της στην εκδίκηση του εισαγγελέα που πρότεινε την καταδίκη της, Παύλο Κελτή (Θόδωρος Μορίδης). Και πράγματι, μόλις αποφυλακίζεται απαγάγει το παιδί του εισαγγελέα και το μεγαλώνει μες στη φυλή της.
Τα χρόνια περνούν και το κορίτσι γίνεται γυναίκα, η Ρόζα (Δώρα Σιτζάνη). Την διεκδικεί ένας τσιγγάνος, ο Σαράντης (Δημήτρης Μπισλάνης), χωρίς επιτυχία όμως. Η Γεωργία παθαίνει ατύχημα και μένει κουτσή και αναγκάζει τη Ρόζα να βγάζει λεφτά ζητιανεύοντας σε κέντρα. Τη φωνή της όμως θα την εκτιμήσει ένας επιχειρηματίας (Θάνος Κανέλλης) και θα την προσλάβει ως τραγουδίστρια στο μαγαζί του. Εκεί θα γνωριστεί με έναν πελάτη που θα την ερωτευτεί, τον ασκούμενο δικηγόρο Κώστα Μπαλλή (Αλέκος Αλεξανδράκης).
Η Ρόζα θα ανταποκριθεί στο αίσθημα του Κώστα αν και θα του αποκρύψει την τσιγγάνικη καταγωγή της ενώ παράλληλα θα την πολιορκεί ο Σαράντης που την ακολουθεί. Τα πράγματα όμως θα περιπλεκούν.
Ο Σαράντης από μισόλογα της Γεωργίας συμπεραίνει ότι η Ρόζα είναι το χαμένο παιδί του εισαγγελέα και σχεδιάζει να το αποκαλύψει στη Ρόζα. Δεν θα προλάβει όμως αφού η Γεωργία τον σκοτώνει και φορτώνεται το έγκλημα η Ρόζα.
Στη δίκη, η τύχη θα τα φέρει έτσι ώστε εισαγγελέας θα είναι ο πατέρας της και δικηγόρος υπεράσπισης ο Κώστας. Ο τελευταίος θα την υπερασπιστεί όσο καλύτερα μπορεί, θα φτάσει μάλιστα στο σημείο να αποκαλύψει μπρος στην έκπληκτη μητέρα του (Τασσώ Καββαδία) ότι αυτός είναι ο άνθρωπος με τον οποίο σχετιζόταν η Ρόζα. Θα πάει μάλιστα στο σπίτι της Γεωργίας και θα ανακαλύψει ότι αυτή σκότωσε τον Σαράντη. Η Γεωργία αποκαλύπτεται και συλλαμβάνεται. Επίσης θα αποκαλυφθεί ότι ο πραγματικός πατέρας της είναι ο εισαγγελέας. Η δικαιοσύνη αποκαθίσταται και η Αννούλα (διότι αυτό είναι το πραγματικό όνομα της Ρόζας) θα επανενωθεί με τον πατέρα της και τον Κώστα.
Σχόλια. Πρόκειται για ενα τυπικό μελόδραμα με αστυνομικά και δικαστικά στοιχεία. Κύριος άξονας του θέματος είναι η θέση της μειονότητας των τσιγγάνων στην κοινωνία. Μία μειονότητα η οποία για διάφορους λόγους που δεν εξετάζονται ή απλά αποσιωπούνται ή υποννοούνται βρίσκεται σε δυσμενή οικονομική και κοινωνική θέση με συνέπεια συχνά μέλη της να χαρακτηρίζονται από τάσεις εγκληματικότητας. Τυπικό δείγμα η Γεωργία με τονισμένα σε βαθμό υπερβολής χαρακτηριστικά. Η κλοπή, η απάτη και το έγκλημα καθίστανται δεύτερη φύση της. Και σε τέλεια αντίθεση η αγνή μορφή της Ρόζας. Ο Κοντέλλης φροντίζει από νωρίς να ξεχωρίσει τους καλούς και τους κακούς και να προιδεάσει έτσι για τη συνέχεια η οποία είναι φυσικά απολύτως προβλέψιμη.
Το καρέ των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων συμπληρώνεται αφενός με τον εκπρόσωπο της δικαιοσύνης τον εισαγγελέα που δίνει το πρότυπο του άτεγκτου και δίκαιου δημόσιου κατηγόρου και αφετέρου από τον νεαρό δικηγόρο και εραστή της κοπέλας. Και όλο αυτό συνυφαίνεται με ένα πλέγμα διαρκών συμπτώσεων που είναι πολλές για να είναι αληθινές. Θέλω να πω ότι το σενάριο υστερεί συχνά σε απελπιστικό βαθμό και αυτό δυστυχώς καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα, άσχετα από την παρουσία υψηλής στάθμης ηθοποιών.
Πρώτα απ' όλα θα σταθώ σε δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς που και εδώ διαπρέπουν με την ερμηνεία τους. Είναι η Μαρία Φωκά και ο Θόδωρος Μορίδης, ζευγάρι και στη ζωή που διακρίθηκαν για τη συνεπή παρουσία και την προσφορά τους στον ελληνικό κινηματογράφο. Οπωσδήποτε ήταν οι κορυφαίοι της ταινίας.
Το ζευγάρι των πρωταγωνιστών Αλέκος Αλεξανδράκης και Δώρα Σιτζάνη καταφέρνει ένα σχετικά συμπαθητικό αποτέλεσμα με αρκετά καλή χημεία μεταξύ τους (προσωπικά το θεωρώ ένα από τα πιο όμορφα κινηματογραφικά ζευγάρια). Καλή εμφάνιση επίσης από τον συμπαθή Δημήτρη Μπισλάνη. Μικρός και μάλλον ανιαρός ο ρόλος στην πολύπειρη Τασσώ Καββαδία.
Κάποιες καλές λήψεις θα ξεχωρίσω στα θετικά της σκηνοθεσίας του Απόστολου Τεγόπουλου, ωστόσο το όλο αποτέλεσμα δεν χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία.
Μεγάλο μέρος της ταινίας (μεγαλύτερο απ' ότι συνήθως) αφιερώνεται στην παρουσίαση τραγουδιών του Γιώργου Κριμιζάκη με τη Δώρα Σιτζάνη. Με εξαίρεση ένα που το παρουσιάζω σε video δεν θα έλεγα ότι ήταν κάτι ιδιαίτερο. Η μουσική της ταινίας του Χρήστου Μουραμπά είναι τυπική του είδους της ταινίας και δεν ξεφεύγει από τα συνηθισμένα.
Video.
Η Ρόζα ερμηνεύει το "Απόψε κλαίει ένα παιδί", μια δημιουργία του Γιώργου Κριμιζάκη.
Φωτογραφίες.
1. Αριστερά ο εισαγγελέας Κελτής συζητάει με τον αρμόδιο αστυνομικό (Κώστας Παληός) για την απαγωγή της κόρης του. Δεξιά η Ρόζα ζητιανεύει σε μαγαζί τραγουδώντας. Προσέξτε την ταμπέλα της Αθηναικής Οινοποιίας Γκρέκα - Άριαν.
2. Ο Κώστας με τη μητέρα του.
3. Η Ρόζα ανακρίνεται μετά τον φόνο από τον συνήθη αστυνομικό (Κώστας Παπαχρήστος) με τις συνήθεις φωτογραφίες του βασιλικού ζεύγους στο βάθος.
4. Σκηνές από τη δίκη.
5. Λίγο μετά τη δίκη ο Κώστας και η Ρόζα, πλέον μαζί.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: