Ο δράκουλας των Εξαρχείων: Νόημα-περιεχόμενο ταινίας

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας tsimisde
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

tsimisde

RetroN00b
Joined
10 Ιουλ 2014
Μηνύματα
394
Αντιδράσεις
788
Καλησπερίζω την ρετροπαρέα. Πριν από λίγο, παρακολούθησα την ταινία "Ο δράκουλας των Εξαρχείων" στην ΕΡΤ2. Την είχα ξαναδεί όταν είχε προβληθεί ως αφιέρωμα στη μνήμη του Τζίμη Πανούση αλλά δεν την είχα δει ολόκληρη. Αποφάσισα να την παρακολουθήσω εξαρχής αλλά στο πρώτο 10λεπτο είχα αηδιάσει τόσο με αυτό που είχα δει και εγκατέλειψα την προσπάθεια. 

Πέτυχα την ταινία σε ζάπινγκ και είπα να της δώσω μια δεύτερη ευκαιρία... Δεν μπόρεσα να συλλάβω τον συλλογισμό της ταινίας, μου φάνηκε ασυνάρτητη και ενώ σύμφωνα με την περιγραφή στο πρόγραμμα πρόκειται περί σατιρικής ταινίας, δεν μπόρεσα να αντιληφθώ τη σάτιρα.

Ίσως, επειδή μιλάμε για Εξάρχεια και επειδή η περιοχή χαρακτηρίζεται από την αναρχία, ίσως και η ταινία να ήθελε να επιτύχει αυτού του είδους την αναρχία στη ροή και στην εξέλιξη της. Μου φάνηκε επιτηδευμένη σε σημεία και νομίζω ότι η αναγνωρισιμότητα της ταινίας, οφείλεται στην επιτηδευμένη πρόκληση κάποιων σκηνών. Θεωρώ ότι αν δεν υπήρχαν κάποιες σκηνές αρκετά προκλητικές για τον θεατή, η ταινία θα περνούσε ακόμα πιο απαρατήρητη. Για μένα, η ταινία δεν είχε καμία απολύτως συνοχή στα γεγονότα. 

Λόγω ηλικίας δεν έχω ζήσει εκείνη την περίοδο για να μπορέσω να καταλάβω αν όντως η ταινία είναι καυστική και προοδευτική για τα δεδομένα της εποχής αλλά με βάση αυτά που γνωρίζω και έχω μάθει κατά καιρούς για εκείνη την εποχή, δεν μπορώ να αντιληφθώ που στοχεύει αυτή η ταινία.

Όποιος-οι συμφορουμίτες έχουν την καλή διάθεση, ας μου εξηγήσουν το τι συμβαίνει στην ταινία, κρυμμένα νοήματα και (γιατί όχι;) κάποια σχόλια σχετικά με την ταινία. 
 
Η ταινία αυτή κινείται στο κινηματογραφικό-χαβαλέ  πλαίσιο της εποχής εκείνης. Έχεις δίκιο. Η ταινία είναι κακή και φθηνή. Θεωρώ ότι είναι προπομπός του σαχλού είδους ελληνικών ταινιών που βλέπουμε ακόμα και σήμερα και κάνουν μεγάλες εισπράξεις... (SAFE SEX, I LOVE KARDITSA, Σούλα γύρνα ξανά, ΝΗΣΟΣ, κλπ σαβούρα). Φυσικά αυτή είναι η γνώμη μου και ίσως άλλοι να είναι εντελώς αντίθετοι.  
 
Η ταινία αυτή κινείται στο κινηματογραφικό-χαβαλέ  πλαίσιο της εποχής εκείνης. Έχεις δίκιο. Η ταινία είναι κακή και φθηνή. Θεωρώ ότι είναι προπομπός του σαχλού είδους ελληνικών ταινιών που βλέπουμε ακόμα και σήμερα και κάνουν μεγάλες εισπράξεις... (SAFE SEX, I LOVE KARDITSA, Σούλα γύρνα ξανά, ΝΗΣΟΣ, κλπ σαβούρα). Φυσικά αυτή είναι η γνώμη μου και ίσως άλλοι να είναι εντελώς αντίθετοι.  
Εννοείται πως επαφίεται στη γνώμη, στο γούστο και στην αισθητική του καθενός. Ούτε είμαι της υψηλής κουλτούρας (βλέπε ταινίες Αγγελόπουλου) απλά θέλω αυτό που βλέπω να έχει μια στοιχειώδη αισθητική γιατί ειδάλλως όπως στην περίπτωση αυτής της ταινίας, είναι ανυπόφορα τα πράγματα. Θα συμφωνήσω στο ότι εκείνη την περίοδο με ταινίες τέτοιας φιλοσοφίας, άνοιξε η πόρτα για θεάματα πολύ κατώτερου επιπέδου. 

Αυτό που στιγματίζει αυτές τις ταινίες, είναι και η στάση των δημιουργών απέναντι στη δουλειά τους. Όπως είχα διαβάσει στο φόρουμ αυτό μια απάντηση ενός συμφορουμίτη, η διαστροφή έχει βαπτιστεί ως τέχνη και όσοι δεν αντιλαμβανόμαστε αυτά τα "ανώτερα στρώματα διανόησης", είμαστε οι κομπλεξικοί της υπόθεσης. 

Ο σκηνοθέτης της εν λόγω ταινίας, έχει βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιροτητας ουκ ολίγες φορές μαχόμενος το έργο του, εξαπολύοντας επίθεση στους επικριτές με μπόλικες δόσεις εγωισμού. Δεν γίνεται όλος ο κόσμος να είναι εναντίον σου για να σου τη σπάσει. Ειδικά όταν μιλάμε για τέχνη, σαφώς και υπάρχουν πράγματα που απευθύνονται σε διαφορετικό κοινό κάθε φορά αλλά πρέπει να προσπαθείς να αφουγκραστείς το τι ζητάει ο κόσμος. Ακόμα και ταινίες αριστουργήματα έχουν δεχθεί σφοδρή κριτική ποσω μάλλον θεάματα αμφιβόλου αισθητικής. 

Είναι ελεεινό να είσαι μόνος εναντίον όλων και να προσπαθείς να επιβληθείς. Σεβαστό το ότι υπάρχει κοινό που αρέσκεται σε τέτοια θεάματα αλλά το θεωρώ άσχημο να δέχομαι κριτική και κράξιμο από τον ίδιο τον δημιουργό επειδή το έργο του δεν είναι της αισθητικής μου. 

Η έννοια της τέχνης είναι διαφορετική για τον καθένα και αυτή είναι η μαγεία της άλλωστε. Υπάρχει όμως και η αντικειμενική άποψη για το τι είναι τέχνη και τι δεν είναι. Έχω θίξει αρκετές θεματικές, περιμένω και άλλες απόψεις και ίσως αναπτύξουμε κάποιες από αυτές ορμωμενοι από τοποθετήσεις συμφορουμιτών... 
 
Η ταινία αυτή κινείται στο κινηματογραφικό-χαβαλέ  πλαίσιο της εποχής εκείνης. Έχεις δίκιο. Η ταινία είναι κακή και φθηνή. Θεωρώ ότι είναι προπομπός του σαχλού είδους ελληνικών ταινιών που βλέπουμε ακόμα και σήμερα και κάνουν μεγάλες εισπράξεις... (SAFE SEX, I LOVE KARDITSA, Σούλα γύρνα ξανά, ΝΗΣΟΣ, κλπ σαβούρα). Φυσικά αυτή είναι η γνώμη μου και ίσως άλλοι να είναι εντελώς αντίθετοι.  
Θα διαφωνήσω με αυτό που λες.Για μένα καμία σχέση δεν έχει "Ο Δράκουλας των Εξαρχείων" με τις ταινίες που αναφέρεις.Διαφορετικό είδος ταινιών.
 
Πρόσφατα προσπάθησα κι εγώ να παρακολουθήσω την ταινια . Πραγματικά έκανα μεγάλη προσπάθεια! Έκανα μελέτη πριν την παρακολουθήσω για να μπορέσω να εντοπίσω την σάτυρα ,θέλοντας συνειδητά να δώσω ευκαιρία και να την καταλάβω .
Χωρίς να θελω να προσβάλω κανέναν από τους δημιουργούς και συμμετέχοντες , έχω πολύ καιρο να δώ τετοια πατάτα.
Γεμάτη χοντράδες, καλόγουστη και φτηνή , μου έδωσε την εντύπωση μίας αρπαχτής πως γυρίστηκε απο ενα παρεάκι που θεωρεί πως ήταν κόντρα στο κατεστημένο ( ? ) όπως όπως, με αστεία και αναφορές που μόνο οι ίδιοι καταλαβαίνουν, εναντίων όλων , χωρίς όμως να δώσει τιποτα περισσότερο , ουτε καν τροφή για σκεψη.
 
Προσωπικά λατρεύω Κωνσταντίνο Τζουμα στη συγκεκριμένη ταινία! Όπως επίσης και τη σκηνή που ο θεος Πουλικακος τραγουδά το "Υπάρχω" του Νικολοπουλου σε rock ενορχήστρωση.
Χωρίς να είναι ιδιαιτέρως αγαπημένη μου ταινία, υπάρχουν σημεία της που είναι απίστευτα memorable.
Δεν θα την έλεγα ακριβώς σατιρική (αν κ έχει κ τέτοιες προεκτάσεις), αλλά περισσότερο παρωδία (των ταινιών τρόμου). Βρίσκω μάλιστα να έχει μακρινή συγγένεια με το Rocky Horror Show (και εκείνο b movie που παρωδούσε)
 
Τελευταία επεξεργασία:
Σε καμία των περιπτώσεων αριστούργημα θα την χαρακτήριζα πείραμα του Ζερβού.
Πάντως είναι για μένα η δεύτερη καλύτερη στη φιλμογραφία του με πρώτη το Εξόριστος στη Κεντρική Λεοφωρο
 
.... Εννοείται πως επαφίεται στη γνώμη, στο γούστο και στην αισθητική του καθενός.....
.... Η έννοια της τέχνης είναι διαφορετική για τον καθένα και αυτή είναι η μαγεία της άλλωστε. Υπάρχει όμως και η αντικειμενική άποψη για το τι είναι τέχνη και τι δεν είναι. Έχω θίξει αρκετές θεματικές, περιμένω και άλλες απόψεις και ίσως αναπτύξουμε κάποιες από αυτές ορμωμενοι από τοποθετήσεις συμφορουμιτών...
Κρατάω αυτά τα δύο, και μένω εκεί. Ωστόσο δεν είμαι πολύ σίγουρος για το κόκκινο.
Πλέον, δεν ξέρω αν υπάρχει αντικειμενική άποψη για το τι είναι τέχνη. Ή ακόμα και για το τι είναι καλές τέχνες...
Με το πρόσχημα της διαφορετικότητας, του να ξεχωρίσουμε, του αντικομφορμισμού, της αντίθεσης με το συμβατικό, το καθιερωμένο, το μελετημένο, το δομημένο, το αξιολογημένο.... παράγονται "έργα" που βαφτίζονται ως τέχνη.
Έχουμε άπειρα παραδείγματα, και εγχώρια και στον υπόλοιπο κόσμο. Όσο πιο δυτικά πάμε, δε, τόσο πιο τουρλουμπούκι....
Το αποτέλεσμα είναι ότι μάλλον ο πολύς κόσμος τελικά αποξενώνεται από την "τέχνη"... ή την απαξιώνει ολοκληρωτικά, σε όλες τις μορφές και αποτυπώσεις της.
 
Κρατάω αυτά τα δύο, και μένω εκεί. Ωστόσο δεν είμαι πολύ σίγουρος για το κόκκινο.
Πλέον, δεν ξέρω αν υπάρχει αντικειμενική άποψη για το τι είναι τέχνη. Ή ακόμα και για το τι είναι καλές τέχνες...
Με το πρόσχημα της διαφορετικότητας, του να ξεχωρίσουμε, του αντικομφορμισμού, της αντίθεσης με το συμβατικό, το καθιερωμένο, το μελετημένο, το δομημένο, το αξιολογημένο.... παράγονται "έργα" που βαφτίζονται ως τέχνη.
Έχουμε άπειρα παραδείγματα, και εγχώρια και στον υπόλοιπο κόσμο. Όσο πιο δυτικά πάμε, δε, τόσο πιο τουρλουμπούκι....
Το αποτέλεσμα είναι ότι μάλλον ο πολύς κόσμος τελικά αποξενώνεται από την "τέχνη"... ή την απαξιώνει ολοκληρωτικά, σε όλες τις μορφές και αποτυπώσεις της.
Βασικά, δεν έκανα σωστά τη διάκριση καθώς, για μένα τέχνη, είναι οτιδήποτε χαρακτηρίζεται από καλαισθησία. Η καλαισθησία μέσες άκρες, είναι συγκεκριμένη έννοια, επομένως, δεν θα έλεγα ότι η ταινία που συζητάμε είναι συνυφασμένη με την καλαισθησία, περισσότερο εντάσσεται στην κατηγορία που έθιξες στην τοποθέτηση σου, μιλώντας περί αντικομφορμισμού.

Βέβαια, πολλές φορές, ακόμα και η κακόγουστη τέχνη χρειάζεται τέχνη, χρειάζεται ταλέντο για να καταφέρεις να παρουσιάσεις και να φτιάξεις κάτι πραγματικά κακόγουστο, αν και μάλλον το τι εστί κακόγουστο, επαφίεται στο γούστο και στην αισθητική του καθενός.

Αν δεν απατώμαι, στο ERTFLIX είχα δει τη συγκεκριμένη ταινία, σε ασπρόμαυρη κόπια, εκεί ναι, μπορώ να πω ότι μου έκατσε καλύτερα στο μάτι, πιθανόν το ασπρόμαυρο να την έκανε πιο "κυριλέ" στα μάτια μου, εκεί ναι, οπτικά μιλώντας, ήταν καλαίσθητη.

Επίσης, είμαι της άποψης ότι η ταινία επίτηδες φτιάχτηκε όπως φτιάχτηκε, για να δώσει μια οπτικοποίηση της έννοιας αναρχία, εφόσον είναι μια ταινία χωρίς κάποια λογική συνέχεια και συγκεκριμένο νόημα οπότε και από αυτή την άποψη, το να παρουσιάσει στο πανί το τρικυμία εν κρανιω, τα καταφέρνει περίφημα
 
Νομίζω ότι η καινούργια κόπια που προβάλλεται ασπρόμαυρη είναι αποτέλεσμα της καινούργιας επεξεργασίας της αρχικής μήτρας του αρνητικού.
Για κάποιο λόγο έχασε το χρώμα του με τα χρόνια και αποφάσισαν να το κάνουν ασπρόμαυρο
 
Νομίζω ότι το ασπρόμαυρο ταιριάζει καλύτερα με την ατμόσφαιρα της ταινίας, το χρώμα είναι κάπως αν και γενικά, απ' όσο θυμάμαι, δεν είχε ιδιαίτερα έντονα χρώματα και επιχρωματισμενη....
 
Πίσω
Μπλουζα