Πραγματικά δεν θυμάμαι καθόλου να είχα δει! Αλλά τα αρθρωτά τα βρήκα να κυκλοφορούν ευρέως. Μάλιστα το ιστορικό 222 (Ακαδημίας - Νεκροταφείο Ζωγράφου) από μια περίοδο και μετά ήταν 7 στις 10 φορές αρθρωτό λόγω του τεράστιου αριθμού φοιτητών που επέβαιναν. Όσο για την ονομασία "σκουλήκι", κοίτα σύμπτωση, την είχα πρωτοακούσει από έναν μπάρμπα στην Πατησίων σε στάση όπου περίμενε το 608! Τελικά πώς τα ονομάζουν; έχω ακούσει και το "φυσαρμόνικα" αλλά μου φαίνεται τελείως λάθος.
Και μία που γίνεται λόγος για αρθωτά λεωφορεία παραθέτω τα παρακάτω στοιχεία :
Τα πρώτα αρθρωτά λεωφορεία στην Ελλάδα Volvo Saracakis SB756 κυκλοφόρησαν με τα χρώματα του ΟΑΣΘ (ήταν βαμμένα κόκκινα με μπλέ γραμμή στη μέση) στις 18 Ιανουαρίου 1978
βλ. σχετ. φωτό του πρώτου που κατασκευάστηκε και κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και έλαβε κωδ. 501 και αρ. κυκλ. ΜΝ7001:
,
Άλλος ένας ιστότοπος WordPress
www.saracakis.gr
ΟΙ κωδικοί αμαξοστασίου, οι αριθμοί κυκλοφορίας και το έτος κατασκευής αντίστοιχα ήταν: (Πηγή leoforeia.gr)
501 έως 545 ΜΝ7001 έως 7045 έτος κατασκευής: 1978 πλην του 501 κατασκευής 1977, το οποίο κυκλοφόρησε το 1978
546 έως 565 ΜΡ6446 έως 6465 έτος κατασκευής: 1979
566 έως 580 ΜΧ2066 έως 2080 έτος κατασκευής: 1980
581 έως 628 ΜΧ2401 έως 2448 έτος κατασκευής: 1980 (τα 610 και 611 ΜΧ2431 και 2430 αντίστοιχα με αντίθετη σειρά)
Volvo B10MA55 / Saracakis
629 έως 673 ΝΑ9649 έως 9693 έτος κατασκευής: 1982
Οι διαφορές τους με τα αντίστοιχα της Αθήνας (κυκλοφόρησαν 100 με κωδ. αμαξοστασίου 1 έως 100 , με αρ.κυκλ. ΥΝ6901 έως 7000 και έτος κατασκευής 1981 έως 1984) ήταν :
- είχαν τρεις πόρτες (στην τρίτη πόρτα ήταν ο εισπράκτορας) αντί τεσσάρων της Αθήνας ΕΑΣ (δεν υπήρχε θέση εισπράκτορα γιατί όταν κυκλοφόρησαν είχε καταργηθεί)
- στην γαλαρία δεν είχαν καθίσματα (όπως τα αντίστοιχα μονά πράσινα του ΗΣΑΠ ενώ τα αρθρωτά της Αθήνας είχαν 5 καθίσματα.
- το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν ημιαυτόματο Wilson και σε ορισμένα κατόπιν χειροκίνητο ; (δεν είμαι σίγουρος) ενώ της ΕΑΣ ήταν εφοδιασμένα με αυτόματο κιβώτιο Alison.
Ορισμένα από τα κόκκινα του ΟΑΣΘ ως μισθωμένα εκτέλεσαν δρομολόγια της τότε ΕΑΣ στην Αθήνα το μακρινό 1978 σε ένα εκ των οποίων είχα την τύχη να επιβιβαστώ με τους γονείς μου μία φορά σε ηλικία 5 ετών και πιο συγκεκριμένα στην γραμμή 40 ΑΚΑΔΗΜΙΑ-ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ- ΝΕΚΡ.ΖΩΓΡΑΦΟΥ (παλιά αρίθμηση , μετέπειτα 222 AΘΗΝΑ-ΖΩΓΡΑΦΟΥ Α΄ και πλέον εδώ και αρκετά χρόνια 608 ΓΑΛΑΤΣΙ-ΝΕΚΡ.ΖΩΓΡΑΦΟΥ). Μου είχε κάνει εντύπωση το κόκκινο χρώμα και ο μύλος της άρθρωσης...
Τα αρθρωτά Volvo B10MA55 / Saracakis της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έφεραν το χαρακτηριστικό έμβλημα ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΣ .
Διέθεταν τις χαρακτηριστικές εξακτινωτές ζάντες trillex, όπως και τα μονά του ΗΣΑΠ.
Επιπλέον αφού αναφέρθηκα και στα πράσινα μονά Volvo Saracakis SB756 του ΗΣΑΠ αναφέρω ότι κατασκευάστηκαν 60 οχήματα με συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων και έλαβαν κωδικούς αμαξοστασίου 1 έως 60 και αρ. κυκλ. ΥΝ8401 έως 8460. Ορισμένα από αυτά έχουν διασωθεί από τους Αδελφούς Λαζαρόπουλους (ΛΑΕΓΕ) και εμφανίζονται περιστασιακά σε διάφορες εκδηλώσεις όπως πρόσφατα σε επίδειξη μόδας στο παλιό Ανατολικό Αεροδρόμιο Ελληνικού αλλά και στα γυρίσματα της ταινίας για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο.
Υπάρχουν αρκετοί σύνδεσμοι στο διαδίκτυο , ενδεικτικά βλ. σχετικά
[URL unfurl="true"]http://busoldtimers.blogspot.com/[/URL]
Ιστολόγιο για τα ΠΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ και τη συλλογή των Χ. & Β. Λαζαρόπουλου.
busoldtimers.blogspot.com
Παλιά Ἑλληνικά Λεωφορεῖα / Bus Oldtimers Hellas. Gefällt 16.034 Mal · 3.131 Personen sprechen darüber. H σελίδα ἀναφέρεται στά παλιά ἀστικά καί ὑπεραστικά λεωφορεῖα πού κυκλοφόρησαν στήν Ἑλλάδα.
www.facebook.com
mesametaforas.gr