Rakeesh
RetroDB Feeder
- Joined
- 10 Δεκ 2007
- Μηνύματα
- 4.567
- Αντιδράσεις
- 1.659
Απο μικρος που βλεπω να παιζουν οι εμπορικες ελληνικες ταινιες στην τηλεοραση, στο μυαλο μου τις εχω σαν ενα ενιαίο πράμα που λεγεται "Παλιος Ελληνικός Κινηματογράφος™". Αυτο ξεκιναει καπου απο τη δεκαετια του 50, περιλαμβανει ολη τη δεκαετια του 60, και πιανει τη δεκαετια του 70 μεχρι καποιο σημειο (που δεν το εχω πολυσκεφτει). Βεβαια καποιος που εχει ασχοληθει πιο πολυ απο μενα μπορει να καταλαβει διαφορες σε φιλοσοφια, τεχνικη, στυλ, αισθητικη που ειχε πχ μια ταινια του 61 απο μια ταινια του 69, αλλα για μενα που ειναι πιο φλου το μυαλο μου, βλεπω πανω κατω την ιδια ελληνικη κοινωνια, με τις ιδιες αξιες, ιδια προσωπα και αρχετυπα (με εξαιρεση θεματα τις επικαιροτητας, οπως πχ οι χιπηδες που νομιζω δε θα υπηρχαν σε ταινια του 59)
Τωρα, οπως ειπα, κατα τη δεκαετια του 70 δεν ξερω τι γινεται ακριβως, αλλα εκει εντοπιζω το τελος αυτου που αποκαλω ΠΕΚ™. Ετσι αυθαιρετα θα τοποθετησω το τελος στο ετος του 72, οπου ειναι η Συμμορια Εραστων, η τελευταια ασπρομαυρη ταινια που γνωριζω γυρισμενη αλα παλαιά (δηλ. διατηρει continuity με τις ασπρομαυρες ταινιες του ΠΕΚ). Μετα εχω ενα κενο, και πηδαμε ξαφνικα στο 80 και την περιφημη δεκαετια, οπου δεν ξερω ποσο υποκειμενικό ειναι, αλλα παρατηρω μια τεραστια διαφορα σε ποιοτητα, αισθητικη, υφος, στυλ, και ειδος χιουμορ, που ρεπει στο σαχλο.
Για να το πω αλλιως: ενω δηλαδη οπως ειπα μια ταινια του 61 δε φαινεται πολυ διαφορετικη απο μια του 71, αντιθετως μια ταινια του 71 φαινεται πολυ διαφορετικη απο μια του 81: μεσα σε μια δεκαετια εχει αλλαξει ο κοσμος. Φυσικα εχει μεσολαβησει η Μεταπολιτευση αλλα δε νομιζω να ειναι μονο αυτο..
Τωρα, εντυπωση μου ειναι οτι ενω ο κινηματογραφος του 80 προσπαθει να διατηρησει ενα continuity με τον ΠΕΚ, αφου ο Δαλιανιδης περναει στην επομενη φαση του, ενω πολλοι παλιοι ηθοποιοι εξακολουθουν να παιζουν, αυτα τα προσωπα φαινονται εξω απο τα νερα τους και δεν ειναι οι καλυτερες στιγμες τους. Ο Φωτοπουλος της "Λατερνας" δεν ειναι ο ιδιος με τον Φωτοπουλο της "Ρόδας". Και δε νομιζω οτι εχει να κανει με την ηλικια του, αλλα με την αλλαγη αισθητικης και φιλοσοφιας της εποχης.
Φυσικα και σεναριακα εμφανιζεται μια εμμονη με την πολιτικη σατιρα, εμφανιζονται σαν χαρακτηρες οι νεοπλουτοι, οι καμικαζι, τα καμακια, σατιριζεται η Ευρωπη, ο φεμινισμος, αυτο που καποτε αποκαλουσαμε "το Νεφος" (το καυσαεριο της Αθηνας) και να στηλιτευεται η Καφκική γραφειοκρατια. Οσο για το τελευταιο, εικαζω οτι ηταν καινουργιο φαινομενο, εφοσον δεν υπηρχε αναφορα της σε παλιοτερες ταινιες.
Αυτες ειναι οι σκεψεις μου, και δεν κλεινω με μια ερωτηση. Θα ηθελα να ακουσω τις δικες σας και να μου πειτε αν συμφωνειτε ή διαφωνειτε. Παντως μιας και το ανεφερα, εχω απορια για την εμφανιση της γραφειοκρατιας σαν αντικειμενο σατιρας στις πιο προσφατες ταινιες, η οποια φυσικα μας ταλαιπωρει ακομα και σημερα, 40 χρονια μετα. Νομιζω εχει ιστορικο ενδιαφερον το οτι ο κοσμος φαινοταν χαλαρος με το κρατος στις ταινιες του ΠΕΚ, και φαινεται ταλαιπωρημενος στις ταινιες του 80 και μετα. Αναρωτιεμαι αν η Μεταπολιτευση ή αλλο γεγονος αρχισε να τρεφει το Καφκικο θηριο
Τωρα, οπως ειπα, κατα τη δεκαετια του 70 δεν ξερω τι γινεται ακριβως, αλλα εκει εντοπιζω το τελος αυτου που αποκαλω ΠΕΚ™. Ετσι αυθαιρετα θα τοποθετησω το τελος στο ετος του 72, οπου ειναι η Συμμορια Εραστων, η τελευταια ασπρομαυρη ταινια που γνωριζω γυρισμενη αλα παλαιά (δηλ. διατηρει continuity με τις ασπρομαυρες ταινιες του ΠΕΚ). Μετα εχω ενα κενο, και πηδαμε ξαφνικα στο 80 και την περιφημη δεκαετια, οπου δεν ξερω ποσο υποκειμενικό ειναι, αλλα παρατηρω μια τεραστια διαφορα σε ποιοτητα, αισθητικη, υφος, στυλ, και ειδος χιουμορ, που ρεπει στο σαχλο.
Για να το πω αλλιως: ενω δηλαδη οπως ειπα μια ταινια του 61 δε φαινεται πολυ διαφορετικη απο μια του 71, αντιθετως μια ταινια του 71 φαινεται πολυ διαφορετικη απο μια του 81: μεσα σε μια δεκαετια εχει αλλαξει ο κοσμος. Φυσικα εχει μεσολαβησει η Μεταπολιτευση αλλα δε νομιζω να ειναι μονο αυτο..
Τωρα, εντυπωση μου ειναι οτι ενω ο κινηματογραφος του 80 προσπαθει να διατηρησει ενα continuity με τον ΠΕΚ, αφου ο Δαλιανιδης περναει στην επομενη φαση του, ενω πολλοι παλιοι ηθοποιοι εξακολουθουν να παιζουν, αυτα τα προσωπα φαινονται εξω απο τα νερα τους και δεν ειναι οι καλυτερες στιγμες τους. Ο Φωτοπουλος της "Λατερνας" δεν ειναι ο ιδιος με τον Φωτοπουλο της "Ρόδας". Και δε νομιζω οτι εχει να κανει με την ηλικια του, αλλα με την αλλαγη αισθητικης και φιλοσοφιας της εποχης.
Φυσικα και σεναριακα εμφανιζεται μια εμμονη με την πολιτικη σατιρα, εμφανιζονται σαν χαρακτηρες οι νεοπλουτοι, οι καμικαζι, τα καμακια, σατιριζεται η Ευρωπη, ο φεμινισμος, αυτο που καποτε αποκαλουσαμε "το Νεφος" (το καυσαεριο της Αθηνας) και να στηλιτευεται η Καφκική γραφειοκρατια. Οσο για το τελευταιο, εικαζω οτι ηταν καινουργιο φαινομενο, εφοσον δεν υπηρχε αναφορα της σε παλιοτερες ταινιες.
Αυτες ειναι οι σκεψεις μου, και δεν κλεινω με μια ερωτηση. Θα ηθελα να ακουσω τις δικες σας και να μου πειτε αν συμφωνειτε ή διαφωνειτε. Παντως μιας και το ανεφερα, εχω απορια για την εμφανιση της γραφειοκρατιας σαν αντικειμενο σατιρας στις πιο προσφατες ταινιες, η οποια φυσικα μας ταλαιπωρει ακομα και σημερα, 40 χρονια μετα. Νομιζω εχει ιστορικο ενδιαφερον το οτι ο κοσμος φαινοταν χαλαρος με το κρατος στις ταινιες του ΠΕΚ, και φαινεται ταλαιπωρημενος στις ταινιες του 80 και μετα. Αναρωτιεμαι αν η Μεταπολιτευση ή αλλο γεγονος αρχισε να τρεφει το Καφκικο θηριο
Τελευταία επεξεργασία: