Uskoke
RetroAdept
- Joined
- 9 Φεβ 2011
- Μηνύματα
- 3.794
- Αντιδράσεις
- 7.325
Μετά από τον καταιγισμό ακαταλαβίστικης ορολογίας στο περίφημο άρθρο του Rygar 'Προστασία δεδομένων από φυσική καταστροφή σκληρού δίσκου' αποφάσισα και εγώ να συμβάλω στα Fachchinesisch όπως λένε οι γερμανοί, με τα δύο σέντς μου: Λοιπόν, ο ηλεκτρισμός οφείλει την διάδοση που έχει στο ότι μερικά από τα πιο λαμπρά μυαλά στην ιστορία της ανθρωπότητας έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους: Τέσλα, Έντισον, Αμπέρ, Κουλόμπ, Φον Ζήμενς η λίστα είναι ατελείωτη. Ο ηλεκτρισμός παράγεται σε μεγάλη κλίμακα (κλίμακα δεκάδων ή εκατοντάδων μεγαβάτ) από σύγχρονες γεννήτριες ή αλλιώς εναλλακτήρες. Όταν λέμε σύγχρονες δεν εννούμε τωρινές αλλά ότι πρέπει να περιστρέφονται με έναν απόλυτα σταθερό αριθμό στροφών για να παράγουν ρεύμα με μια ορισμένη συχνότητα, και εξαρτάται επίσης και από τον αριθμό πόλων του εναλλακτήρα (που πάλι εξαρτάται αν είναι υδροηλεκτρικό, πυρηνικό, λιγνιτικό ή με δίχρονη ντίζελ το εργοστάσιο). Το εργοστάσιο είναι είτε ατμοηλεκτρικό δηλ. την τουρμπίνα (στρόβιλο) που κινεί την γεννήτρια την κινεί υπέρθερμος ατμός που παράγεται είτε από την καύση κάποιου ορυκτού καυσίμου (λιγνίτης, μαζούτ, λιθάνθρακας) είτε από πυρηνική ενέργεια σχάσης. 'Η αλλιώς υδροηλεκτρικό, ή με αεριοστρόβιλους η ΜΕΚ (Μηχανές Εσωτερικής Κάυσης). Μετά από την γεννήτρια, περνάει το ρεύμα από τον διακόπτη της γεννήτριας (είναι συνήθως της τάξης χιλιάδων βολτ κ' αμπέρ πχ. μια λιγνιτική 300 MW είναι 21 kV και 10 kA). Και μετά πάει στον μετασχηματιστή της μονάδας όπου ανεβαίνει στην τάση της μεταφοράς (τυπικά 150 kV ή 400 kV) και έτσι πχ τα 10,000 Α γίνονται 400 Α στα 400,000 βολτ. Αυτό γίνεται για να μειωθούν οι απώλεις στην γραμμή μεταφοράς που είναι ανάλογες με το τετράγωνο της τάσης-και μετά πάει στον διακόπτη της μονάδας, που αναλαμβάνει να την συνδέσει με το δίκτυο. Μια 300αρα μονάδα χρειάζόταν 2,000,000 δρχ σε πετρέλαιο για να ζεσταθεί ο λέβητας! (Το '94). Μετά μόλις ζεσταθεί ρίχνουν κονιοποιημένο λιγνίτη που αναφλέγεται, και έτσι ο λέβητας σιγα-σιγά αρχίζει να παράγει υπέρθερμο ατμό. Μετά γίνεται ο συγχρονισμός της μονάδας, κλείνει ο διακόπτης (δηλ.κλείνουν οι επαφές του-περνάει το ρεύμα) και ενώ βρίσκεται στο τεχνικό ελάχιστο, αρχίζει η διαδικασία ανάληψης φορτίων. Σημ. αν δώσουμε περισσότερο 'γκάζι' στην κινητήρια μηχανή δηλ.προσθέσουμε κι άλλους μύλους λιγνίτη ή ανάψουμε κι άλλους καυστήρες στην περίπτωση του μαζούτ-τότε δεν αυξάνουν οι στροφές της μηχανής, αλλά, εφώσον είναι στο δίκτυο, παράγει περισσότερο ηλεκτρισμό, ή ενεργό ενέργειά-η άεργος ενέργεια παράγεται με την μεταβολή της διέγερσης του εναλλακτήρα από την διεγέρτρια-η διεγέρτρια είναι μια μικρότερη γενήτρια συνεχούς, στον ίδιο άξονα με τον εναλλακτήρα, που παράγει το απαραίτητο ρέυμα για την δημιουργία του μαγνητικού πεδίου του δρομέα-του περιστρεφόμενου τμήματος του εναλλακτήρα-τυπικά 220 V, 1000 A (η διεγέτρια). Μετά, έρχεται η σειρά του ΚΥΤ (Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης) και μετά το ρεύμα καταλήγει σε κάποια από τις 3 γραμμές βορρά-νότου για να πάει στο κλέινον άστυ... Και από την άλλη μεριά, σε ένα από τα 8 ΚΥΤ (!) της πρωτεύουσας, πεφτει η τάση στα 150 kV για να γίνει η μεταφορά σε κάθε σουνοικία με υπόγεια καλώδια, όπου σε κάθε υποσταθμό ξαναπέφτει στα 20 kV (μέση τάση) για την πρωτεύουσα διανομή, και τελικά στον υποσταθμό της γειτονιάς σας, όπου πέφτει σε μια πιο ασφαλή τάση, τα γνωστά 220 βολτ... Κι αν αναρωτιέστε, γιατί τόσα βήματα, είναι γιατί πχ ή ταση των 150 είναι πολύ επικύνδινη για να πάει σε κάθε μετασχηματιστούλη σε κάθε γειτονιά, ενώ φυσικά ούτε λόγος να είχαμε 20 kV στο σπίτι! Επίσης, θα ήταν αντιοικονομικό να γίνει η μεταφορά με μικρότερες τάσεις. Επίσης:Τα 220 βολτ->φτάνουν μέχρι 2χλμ 20 κιλοβόλτ-> 60 χλμ 150 κιλοβόλτ->220 χλμ 400 κιλοβόλτ-> μέχρι 500 χλμ και περιορισμός είναι η ευστάθεια.