perlastar
RetroJunkie™
- Joined
- 30 Αύγ 2013
- Μηνύματα
- 2.077
- Αντιδράσεις
- 1.142
Η γνωστή ταινία του Stanley Kubrick, βασισμένη στη νουβέλα του Αnthony Burgess, που αναφέρεται στην εγκληματική προσωπικότητα του νεαρού Alex Delarge, σε μία Βρετανία του μέλλοντος. Ο Alex είναι ένας πολύ βίαιος νεαρός, αρχηγός μιας ομάδας νεαρών παραβατών, και δεν διστάζει να βιάζει και να βασανίζει ανθρώπους. Γρήγορα έρχεται σε ρήξη με την υπόλοιπη ομάδα, και εξαιτίας τους παγιδεύεται και συλλαμβάνεται από την αστυνομία για βιασμό και φόνο, καθώς ένα από τα θύματά του πεθαίνει στο νοσοκομείο. Μέσα στη φυλακή, με την ελπίδα να βγει πιο γρήγορα, δέχεται να γίνει το πειραματόζωο μιας μεθόδου που ονομάζεται "Ludovico", η οποία στηρίζεται στον Συμπεριφορισμό και έχει ως στόχο την αλλαγή της συμπεριφοράς των εγκληματιών και την επανένταξή τους στην κοινωνία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Στα πλαίσια της μεθόδου, ο Alex εξαναγκάζεται να δει σκηνές βίας, χωρίς να μπορεί να κλείσει τα μάτια του, έτσι ώστε να του δημιουργηθεί μία αίσθηση αποστροφής για τη βία. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, πράγματι αλλάζει συμπεριφορά, και γίνεται ένα άβουλο ον, που δεν έχει τη δύναμη να αντιδράσει σε τίποτα. Αποτελεί όμως αυτό επιτυχία της μεθόδου; Έπειτα, ποιά θα είναι η διάρκεια της συγκεκριμένης αλλαγής συμπεριφοράς και ποιές οι συνέπειες πάνω στον Alex;
Η ταινία είναι αρκετά διφορούμενη κι επίσης περιέχει πολλές ενοχλητικές σκηνές ωμής βίας, γι'αυτό και σήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Ο ίδιος ο Kubrick την απέσυρε στη Μ.Βρετανία, αφού η βία της ταινίας θεωρήθηκε υπεύθυνη για διάφορα πραγματικά περιστατικά βίας, αλλά κι επειδή, σύμφωνα με τα λεγόμενα της συζύγου του, ο Kubrick άρχισε να λαμβάνει και απειλές για τη ζωή του. Όλα αυτά όμως δεν εμπόδισαν την επιτυχία της ταινίας, η οποία θίγει με πολύ έξυπνο τρόπο διάφορα σημαντικά ζητήματα, όπως την παραβατικότητα των νέων και το βαθμό αποτελεσματικότητας των μεθόδων καταπολέμησης της εγκληματικής συμπεριφοράς. Δεν βλέπουμε να παίρνεται κάποια ξεκάθαρη θέση, και ο προβληματισμός αφήνεται περισσότερο στην κρίση του θεατή, ο οποίος καλείται να σκεφτεί μέχρι που πρέπει να διεισδύουμε στην ατομικότητα κάποιου, για να πετύχουμε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα, και κατά πόσο είναι χρήσιμο τελικά το να αλλάζεις με το ζόρι την προσωπικότητα ενός ατόμου. Πολύ καλός στο ρόλο του ως Alex o Malcolm McDowell, (o oποίος παρεμπιπτόντως πάντα μου έμοιαζε πολύ εξωτερικά με τον δικό μας Αλμπέρτο Εσκενάζυ), αλλά συμπαθέστατες είναι κι άλλες ερμηνείες, όπως αυτή του ταλαντούχου Patrick Magee.
Προβολή συνημμένου 117375
Η ταινία είναι αρκετά διφορούμενη κι επίσης περιέχει πολλές ενοχλητικές σκηνές ωμής βίας, γι'αυτό και σήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Ο ίδιος ο Kubrick την απέσυρε στη Μ.Βρετανία, αφού η βία της ταινίας θεωρήθηκε υπεύθυνη για διάφορα πραγματικά περιστατικά βίας, αλλά κι επειδή, σύμφωνα με τα λεγόμενα της συζύγου του, ο Kubrick άρχισε να λαμβάνει και απειλές για τη ζωή του. Όλα αυτά όμως δεν εμπόδισαν την επιτυχία της ταινίας, η οποία θίγει με πολύ έξυπνο τρόπο διάφορα σημαντικά ζητήματα, όπως την παραβατικότητα των νέων και το βαθμό αποτελεσματικότητας των μεθόδων καταπολέμησης της εγκληματικής συμπεριφοράς. Δεν βλέπουμε να παίρνεται κάποια ξεκάθαρη θέση, και ο προβληματισμός αφήνεται περισσότερο στην κρίση του θεατή, ο οποίος καλείται να σκεφτεί μέχρι που πρέπει να διεισδύουμε στην ατομικότητα κάποιου, για να πετύχουμε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα, και κατά πόσο είναι χρήσιμο τελικά το να αλλάζεις με το ζόρι την προσωπικότητα ενός ατόμου. Πολύ καλός στο ρόλο του ως Alex o Malcolm McDowell, (o oποίος παρεμπιπτόντως πάντα μου έμοιαζε πολύ εξωτερικά με τον δικό μας Αλμπέρτο Εσκενάζυ), αλλά συμπαθέστατες είναι κι άλλες ερμηνείες, όπως αυτή του ταλαντούχου Patrick Magee.
Προβολή συνημμένου 117375