Amiga 5000 και το περιβόητο ΑΑΑ chipset.

Πραγματι τι θεση θα ειχε στην αγορα μετα το 1997 η αμιγκα? τα πισι ηταν φθηνοτερα, οι κονσολες ηταν ευκολοτερες στο gaming. Το μονο που ειχε ηταν η τεραστεια βαση χρηστών, αυτοι που αγορασαν μια Α500 για ενα τελειο all-around μηχανημα. Αυτοι δεν θα αγοραζαν φυσικα μια Α5000 ή οτιδηποτε τοσο ακριβο.

Η Ευρωπη δεν ειναι Αμερικη, εκει η apple πουλουσε φυκια για μεταξωτες κορδελες, αλλα δεν φταιει αυτη, φταιει η καταναλωτικη αμερικανικη αγορα που αγοραζει οτι αηδια βρει μπροστα της. Δειτε στις κονσολες τι ωραια που επαιξε η Νιντεντο, ειχε το famicom στη χωρα της, αυτο ξεπεραστηκε μετα απο καποια χρονια, αλλα στην Αμερικη οι πωλησεις ηταν ηψηλοτερα το 1989-1990 οπου ηδη το ΝΕΣ ηταν ξεπερασμενο στα παιχνιδια. Αυτο διαδωθηκε, αυτο επικρατησε στην αγορα, ασχετα εαν υπηρχαν καλυτερα μηχανηματα για gaming. Αυτη η καταραμενη Αμερικανικη αγορα ειναι που εχει καταστρεψει τα παντα. Οτι καθιερωθει εκει, καθιερωνεται ΠΑΝΤΟΥ, ασχετα εαν δεν ειναι το καλυτερο. Με καλυτερο παραδειγμα τα αθλια PC, που ηταν σαφως χειροτερα απο τα atari/Mac/amiga και λοιπα, αλλα επικρατησαν στην Αμερικα αρα παντου. Γιατι δεν ενδιαφερει κανεναν ποσο εξυπνος/σωστος/ψαγμενος ειναι ενας χρηστης, ενδιαφερει ποσοι ειναι συνολικα οι χρηστες/καταναλωτες, ακομα και εαν αυτοι ειναι ποντικια. Εκει ειχε καλυτερο ποσοστο η apple απο την amiga.

Παμε πισω στην Αμιγκα, οπου οι χρηστες της ηταν κυριως στην Ευρωπη, που σκεφτονται περισσοτερο τι αγοραζουν απο τους Αμερικανους. Εκει στην Ευρωπη (γιατι η Ελλαδα παντα ηταν πιο πισω) η αμιγκα στηριχθηκε σε ενα μηχανημα (Α500) που ηταν φθηνο, μπορουσε να κανει τα παντα, ειχε καλα παιχνιδια και δεν χρειαζοταν αναβαθμιση καθε χρονο. Αυτο ηθελαν οι ψαγμενοι Ευρωπαιοι, την συνεχεια του spectrum, amstrad, atariST, amiga500... και αυτη δεν μπορουσε να ειναι η Α5000 ή καποια αμιγκα που κοστιζε μια περιουσια. Επρεπε να ειναι ενα μηχανημα με τιμη κοντα 200.000 και το μεγαλυτερο προβλημα ηταν η ελλειψη ικανης CPU. Μαλλον θα επρεπε να χρησιμοποιηθει ο 68030 για συμβατοτητα προς τα πισω, o 68060 ηταν too much, και απο την αλλη η motorolα ειχε σταματησει την αναπτυξη των 68Χ ενω ο PPC ηταν πολυ ακριβος για ενα φθηνο home υπολογιστη. Τι CPU να εβαζαν ?
 
Mike δεν είναι έτσι τα πράγματα.

Τα PCs έπιασαν όχι γιατί πήγαν οι Αμερικάνοι και τα αγόρασαν σαν ψεκασμένοι, αλλά γιατί από πίσω υπήρχε μια IBM που στην εποχή της ήταν συνώνυμο της λέξης υπολογιστής. Η εταιρίες χρειαζόντουσαν όπως και σήμερα άλλωστε υπολογιστές και ταυτόχρονα υποστήριξη. Όταν η πλειοψηφία είχε κάποιο main ή mini από την IBM, είναι προφανές ότι και στα PCs θα πάρει αυτό που "ξέρει, εμπιστεύεται", συμπεριλαμβάνεται στο συμβόλαιο συντήρησης που στην ούγια λέει IBM.

Ο υπεύθυνος του IT που θα πάρει την απόφαση για το τι PCs θα αγοράσουν είχε το κεφάλι του ήσυχο επιλέγοντας IBM. Μάλιστα υπήρχε και το ανάλογο σλογκαν, "κανείς δεν έχει απολυθεί γιατί επέλεξε IBM". Η αγορά των επιχειρήσεων στην Αμερική είναι τόσο μεγάλη που συμπαρασύρει μαζί της και τα Homes. Αργά ή γρήγορα στο σπίτι θα έμπαινε το PC γιατί έπρεπε ο μπαμπάς να κάνει τη δουλειά του και ας μην έχει blitter :)

Είναι αυτό που είπα προηγουμένως, άτυπο μονοπώλειο και από κει μπαίνεις σε άλλες αγορές. Η Amiga και ο Atari δεν είχαν μονοπώλειο σε κανένα τομέα. Πάντα εξαρτυόντουσαν από άλλους να ορίσουν τη μοίρα τους. Αν θες να μιλήσουμε για τα παιχνίδια, δες τι κάνει η Microsoft και η Sony σήμερα, προσπαθούν με δικά τους Studio ή παραγωγούς να πάρουν το μονοπώλιο, δεν αφήνονται σε άλλους και αυτοί απλά παράγουν το hardware.

H Nintendo συγκεκριμένα είναι ο ορισμός του vertical integration!

Τα υπόλοιπα που αναφέρεις πάλι είναι επανάληψη και δυστυχώς απλοποίηση της πραγματικότητας αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα
 
Shock είπε:
Γιατί τα κεφάλια μέσα στην Commodore δεν ήξεραν σαν τι να προωθήσουν την Amiga 1000, δεν ήταν ένα Workstation σαν τα Sun, δεν είχε το Lotus 1-2-3 ώστε να είναι ένα "Business PC" και με την τιμή αυτή δεν ήταν μια παιχνιδομηχανή. ΟΚ είχε απίστευτα γραφικά, ήχο, λειτουργικό (που όμως δεν ήταν Unix), γραφικό περιβάλλον χρόνια μπροστά από την εποχή του, τελικά όμως όποιος έδινε το απίστευτα μεγάλο ποσό για να την αγοράσει, τι θα την έκανε;
Γιαυτό λέω ότι είναι θέμα marketing. H Commodore είχε στα χέρια της μια πρωτοποριακή τεχνολογία που δεν είχε ιδέα πως να την προωθήσει και που να επικεντρωθεί. Η Amiga θα μπορούσε άνετα να είχε εκθρονίσει τον Mac και να γίνει το εργαλείο των γραφιστών αλλά και των μουσικών. Θα μπορούσε να ξεκινήσει το home video editing, τα multimedia. Με το σωστό marketing θα μπορούσε να είχε γίνει η εναλλακτική λύση για αυτούς που ήθελαν κάτι πιο "ψαγμένο" από PC. Όταν είδε ο Jobs την Amiga ανησύχησε, αλλά η Commodore απέτυχε τελείως στην προώθηση του μηχανήματος.

Και δεν κάνουμε σύγκριση με SGI, γιατί η Amiga ήταν στο 1/10 της τιμής τους. Δεν υπήρχε περίπτωση να αγοράσεις SGI για το σπίτι. Ένα κοινό που έμαθε 3D animation και έγιναν οι μελλοντικοί animators το έκανε σε άλλες πλατφόρμες (ΚΑΙ στην Amiga ΒΤW). Ε όταν τα PC μπορούσαν να τρέξουν το software των SGI και η ίδια η εταιρία δεν μπόρεσε να προσφέρει κάτι παραπάνω που να δικαιολογεί την τιμή τους, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση.

Η Amiga ΔΕΝ ανήκει σ'αυτήν την κατηγορία. Η Αmiga θα έπρεπε να πιάσει ένα niche, όπως ο Mac, και να επιβιώσει. Ο μόνος λόγος που ο Mac θριάμβευσε ενώ η Amiga είναι υποσημείωση στην ιστορία των υπολογιστών ήταν οι κάκιστες επιλογές της Commodore και τίποτα άλλο. Δεν ήταν προδιαγεγραμμένο να συμβεί γιατί τα PC κατέκλυσαν τα πάντα. Όπως επιβίωσε η Apple, το ίδιο θα μπορούσε να είχε κάνει και η Commodore.

Edit: Για την πορεία που έπρεπε να πάρει η Amiga ώστε να καθιερωθεί στην αγορά εννοώ από το '85. Δυστυχώς την εποχή που θα έβγαινε το ΑΑΑ chipset ήταν ήδη πάρα πολύ αργά. Και το AGA ήταν "too little too late".
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Leon είπε:
Γιαυτό λέω ότι είναι θέμα marketing. H Commodore είχε στα χέρια της μια πρωτοποριακή τεχνολογία που δεν είχε ιδέα πως να την προωθήσει και που να επικεντρωθεί. Η Amiga θα μπορούσε άνετα να είχε εκθρονίσει τον Mac και να γίνει το εργαλείο των γραφιστών αλλά και των μουσικών. Θα μπορούσε να ξεκινήσει το home video editing, τα multimedia. Με το σωστό marketing θα μπορούσε να είχε γίνει η εναλλακτική λύση για αυτούς που ήθελαν κάτι πιο "ψαγμένο" από PC. Όταν είδε ο Jobs την Amiga ανησύχησε, αλλά η Commodore απέτυχε τελείως στην προώθηση του μηχανήματος.
Η διαφορά που προσπαθώ να τονίσω είναι ότι ο Mac ήταν προσανατολισμένος σε κάτι ενώ η Amiga όχι. Ο Jobs είχε κυνηγήσει τη συγκεκριμένη αγορά και ο Mac είχε τα προσόντα να προωθηθεί στη συγκεκριμένη αγορά, όπως είπα και πριν Postcript + Laser printing. Η Amiga δεν είχε καν midi, η Paula ήταν 8bitη όταν σε studio τότε έμπαιναν τα 16bit samplers (Ensoniq, Akai) κλπ. Σαν τι θα την έβαζαν σαν Sampler ή σαν Sequencer? Με ποιανού το Software? Αυτά για την δεκαετία του 80, γιατί στα μέσα της δεκαετίας του 90 που θα κυκλοφορούσε η Amiga 5000 η συγκεκριμένη αγορά ήταν καπαρωμένη και ένα DSP (βλέπε Falcon) δεν φέρνει την Άνοιξη.

Να πούμε για τους γραφίστες που αναφέρεσαι. Θες να πεις ότι η Adobe θα έκανε port το Photoshop σε άλλη μια πλατφόρμα που δεν έχει καμία σχέση με MacOS 8/9, windows και Unix γιατί.... είναι η Amiga 5000? Τι μοναδικά χαρακτηριστικά είχε που θα εκμεταλλευόταν ώστε να δικαιολογούσε το port σε μια καινούρια πλατφόρμα και την συντήρηση της; Αν πιστεύετε ότι ο Mac του γραφίστα της εποχής ήταν κάνα μηχανάκι της πλάκας γελιέστε. Υπήρχαν κάρτες γραφικών με πολύ υψηλές αναλύσεις και αριθμό χρωμάτων ακριβώς γι' αυτή τη δουλειά και ήταν εργαλεία που φυσικά κόστιζαν χιλιάδες δολάρια αλλά ήταν το standard της εποχής. Και ο επαγγελματίας θέλει το standard για να έχει το κεφάλι του ήσυχο (δυστυχώς/ευτυχώς).

Leon είπε:
Και δεν κάνουμε σύγκριση με SGI, γιατί η Amiga ήταν στο 1/10 της τιμής τους. Δεν υπήρχε περίπτωση να αγοράσεις SGI για το σπίτι. Ένα κοινό που έμαθε 3D animation και έγιναν οι μελλοντικοί animators το έκανε σε άλλες πλατφόρμες (ΚΑΙ στην Amiga ΒΤW). Ε όταν τα PC μπορούσαν να τρέξουν το software των SGI και η ίδια η εταιρία δεν μπόρεσε να προσφέρει κάτι παραπάνω που να δικαιολογεί την τιμή τους, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση.
Μιλάμε για την Amiga 5000 με τιμή κοντά εκεί, εδώ η 4000Τ ήταν αστρονομική η τιμή της χωρίς να δικαιολογείται, ούτε αυτή μπορούσες να την πάρεις για ένα σπίτι εκτός και αν πληρώνεις ΕΝΦΙΑ για τη πισίνα σου :) Στα υπόλοιπα έρχεσαι στα λόγια μου. Όταν οι εταιρίες που γράφουν το software μεταφέρουν τα προγράμματα τους στα φθηνά PCs όλα αυτά πεθαίνουν. Λέξεις κλειδιά "άλλες εταιρίες γράφουν το software". Να θυμίσω Lightwave 3D? Με το που το μετέφεραν σε Mac/PC οι παραγωγοί του B5 την έκαναν με ελαφρά από την Amiga.

Leon είπε:
Η Amiga ΔΕΝ ανήκει σ'αυτήν την κατηγορία. Η Αmiga θα έπρεπε να πιάσει ένα niche, όπως ο Mac, και να επιβιώσει. Ο μόνος λόγος που ο Mac θριάμβευσε ενώ η Amiga είναι υποσημείωση στην ιστορία των υπολογιστών ήταν οι κάκιστες επιλογές της Commodore και τίποτα άλλο. Δεν ήταν προδιαγεγραμμένο να συμβεί γιατί τα PC κατέκλυσαν τα πάντα. Όπως επιβίωσε η Apple, το ίδιο θα μπορούσε να είχε κάνει και η Commodore.
Αυτά είναι ευχολόγια, ποιο είναι αυτό το nichie κοινό που θα έδινε παραπάνω χρήματα και από ένα Mac για να αποκτήσει μια 5000? Ποια η χρήση του? Gadget? Σε αυτά τα χρήματα; Η Amiga άνηκε σε άλλη κατηγορία όταν πρωτοβγήκε, τότε έπρεπε να κλειδωθούν οι αγορές, όχι το 1995.
 
Shock είπε:
Αυτά είναι ευχολόγια, ποιο είναι αυτό το nichie κοινό που θα έδινε παραπάνω χρήματα και από ένα Mac για να αποκτήσει μια 5000? Ποια η χρήση του? Gadget? Σε αυτά τα χρήματα; Η Amiga άνηκε σε άλλη κατηγορία όταν πρωτοβγήκε, τότε έπρεπε να κλειδωθούν οι αγορές, όχι το 1995.
Μα και εγώ το ίδιο λέω. Έπρεπε να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες αγορές από την εμφάνιση της Amiga, έπρεπε να πιάσει ένα νέο κοινό (που τελικά κατάφερε να το μαγεύσει η Apple) από το '85. Έπρεπε να γίνει επιλογή lifestyle, οι hipsters θα έπρεπε να αγοράζουν Amiga.

Τη δεκαετία του '90 ήταν πια πάρα πολύ αργά για ανάκαμψη και το τέλος ήταν θέμα χρόνου. Βλέπω το ΑΑΑ και δεν εντυπωσιάζει καθόλου. Τα PC είχαν πολύ ισχυρότερο hardware με πολύ λιγότερο κόστος. Καλά για τα Power Mac δεν το συζητάμε.
 
Καλα τα λεω εγω, η amiga δεν επιασε στην Αμερικη, αυτο ηταν προβλημα. Τα pc και τα apple επιασαν καλυτερα, και συνεχιζαν να πουλανε στους ιδιους.

Οτι πιανει εκει, επικρατει και σε ολο τον κοσμο, οι εταιριες ενδιαφερονται για συνεχομενες πωλησεις, και οι Αμερικανοι αγοραζουν συνεχεια.

Το μονο λογικο σεναριο για να υπηρξε σημερα amiga, θα ηταν πισω στα 80s να ειχε καλο μεριδιο αγορας στην Αμερικη. Οπως τα λεει ο Leon, αλλα και οι υπολοιπη.

Ολοι οι home που ηταν ευρωπαικα προίοντα, εσβησαν αδοξα, ουτε η αμερικανικη αταρι δεν τα καταφερε, μιας και δεν ειχε καλο μεριδιο στην Αμερικη, ειχε καλο μεριδιο στην ευρωπη. Ουτε τα γιαπωνιζικα MSX που ηταν συμβατα, τιποτα δεν αντιστεκεται στην αγοραστικη δυναμη (και χωρις σκεψη) της Αμερικης.
 
Leon είπε:
Μα και εγώ το ίδιο λέω. Έπρεπε να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες αγορές από την εμφάνιση της Amiga, έπρεπε να πιάσει ένα νέο κοινό (που τελικά κατάφερε να το μαγεύσει η Apple) από το '85. Έπρεπε να γίνει επιλογή lifestyle, οι hipsters θα έπρεπε να αγοράζουν Amiga.
Όχι δεν λέμε το ίδιο ακριβώς. Εσύ πιστεύεις ότι από το 1984 που βγήκε ο Mac ήταν Lifestyle προφανώς μειώνοντας την αξία του σαν μηχάνημα και τονίζοντας τον κατά εσένα ορισμό του Marketing: Πουλάω κάτι overpriced σε χαζούς αγοραστές.

Εγώ λέω κάτι άλλο. ο Mac όταν βγήκε επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένες αγορές κάποιες τις δημιούργησε κιόλας με εφόδια, όχι λόγια. Κοιτώντας τις πωλήσεις μπορούμε να συμφωνήσουμε και οι δύο ότι ΔΕΝ πέτυχε σαν μηχάνημα, η πλειοψηφία αγόραζε PCs γι' αυτό και έδιωξαν τον Jobs. Άρα δεν ήταν επιλογή lifestyle αλλά επαγγελματικό εργαλείο. Ο κόσμος δεν το αγόραζε γιατί ήταν όμορφο, ποθητό και ζουμπουλό αλλά γιατί ήθελε να κάνει την δουλειά του. Μιλάμε σε μια εποχή που η αγορά ενός υπολογιστή ακόμα και PC μπορεί να ήταν και 6-8 μηνιάτικα!

ΠΟΛΛΑ χρόνια αργότερα όταν έπεσαν οι τιμές (iMac?) και απέκτησε ένα σύγχρονο λειτουργικό σύστημα άρχισε ο κόσμος να αγοράζει πάλι Mac και ίσως κάποιοι από αυτούς να το έκαναν για lifestyle.

Μιλάμε για άλλες εποχές, άλλες συσχετίσεις δυνάμεων και με τις εταιρίες να έχουν ήδη την ιστορία τους και το κοινό τους. Ο γραφίστας που δεν ήθελε να μάθει νέα πράγματα π.χ συνέχιζε να αγοράζει αυτό που ήξερε.

Η Amiga πως θα γινόταν lifestyle εκείνη την εποχή; Είναι το αυγό και η κότα. Όταν πουλήσει πολλά κομμάτια θα γραφτούν και τα προγράμματα, αλλά χωρίς προγράμματα δεν θα πουλήσει πολλά κομμάτια. Και ο άλλος γιατί να το πάρει; Για να μπαίνει στο Internet? :) Αργά ή γρήγορα θα έπρεπε να έχει δύο υπολογιστές, έναν για το Lifestyle του όπως λες και ένα PC για τη δουλειά του.

mike είπε:
Καλα τα λεω εγω, η amiga δεν επιασε στην Αμερικη, αυτο ηταν προβλημα.
Όχι, λες το αποτέλεσμα. Το πρόβλημα είναι αυτό που έφερε αυτό το αποτέλεσμα :) Πρέπει να δεις ΓΙΑΤΙ δεν έπιασε στην Αμερική. Όλα τα άλλα εννοούνται, αν πιάσεις σε μια αγορά που έχει το 90% των υπολογιστών παγκοσμίως, ε λες το υπόλοιπο δέκα να μη σου χαριστεί;

mike είπε:
Τα pc και τα apple επιασαν καλυτερα, και συνεχιζαν να πουλανε στους ιδιους.
Τα Mac όπως είπα και πιο πάνω δεν έπιασαν, ακόμα και σήμερα εχουν στην καλύτερη ένα 5% παγκοσμίως και κάπου 8% στην Αμερική. Δε το λες και επιτυχία. Επιτυχία λες αυτό το 5% να έχει τα 50% των κερδών της αγοράς όταν οι άλλοι ο ένας μετά τον άλλο κλείνουν, είδαμε και την HP προχτές. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

mike είπε:
Οτι πιανει εκει, επικρατει και σε ολο τον κοσμο, οι εταιριες ενδιαφερονται για συνεχομενες πωλησεις, και οι Αμερικανοι αγοραζουν συνεχεια.

Το μονο λογικο σεναριο για να υπηρξε σημερα amiga, θα ηταν πισω στα 80s να ειχε καλο μεριδιο αγορας στην Αμερικη. Οπως τα λεει ο Leon, αλλα και οι υπολοιπη.

Ολοι οι home που ηταν ευρωπαικα προίοντα, εσβησαν αδοξα, ουτε η αμερικανικη αταρι δεν τα καταφερε, μιας και δεν ειχε καλο μεριδιο στην Αμερικη, ειχε καλο μεριδιο στην ευρωπη. Ουτε τα γιαπωνιζικα MSX που ηταν συμβατα, τιποτα δεν αντιστεκεται στην αγοραστικη δυναμη (και χωρις σκεψη) της Αμερικης.
Το να θεωρούμε έναν ολόκληρο λαό βλάκες ρε συ Mike είναι λίγο.... δε ξέρω πως να το πω. Με τη λογική αυτή, εδώ είμαστε οι πιο έξυπνοι από όλους, το οποίο με αυτά που ζούμε δεν στέκει και τόσο πολύ.

Όταν αυτοί χρησιμοποιούσαν Altair και TRS-80 εμείς εδώ ακόμα συζητάγαμε για τη δικτατορία. Αυτοί κατάφεραν μέσα σε λίγα χρόνια και έφτιαξαν μια τεράστια, παγκόσμια αγορά γιατί ήταν πρωτοπόροι.

Ο άλλος δεν κοιτάει μόνο τα χρώματα και τα αρώματα της Amiga που εμείς λατρεύουμε ακόμα και σήμερα, κοιτάει τη δουλειά του και πως θα τη βελτιώσει/επεκτείνει.

Όταν ξέρεις ότι θα πάρεις τα αρχεία σου από την Dbase II από τον υπολογιστή της δουλειάς σου και θα πας σπίτι σου να συνεχίσεις εκεί, δεν έχει πολύ σκέψη το πράγμα πάλι PC θα πάρεις και ας παίζεις Pong αντί Defender of the crown.
 
Δεν ειναι βλακες, απλα ακολουθουν πολυ το ρευμα, την μοδα, την εποχη, οπως και εμεις, αλλα αυτοι ακομα περισσοτερο.

Εμεις ειχαμε διαδωσει και αγοραζαμε σαν τρελοι 6128. Καθε χωρα εχει τα δικα της.

Οχι οι αμερικανικες εταιριες, οι απλοι καταναλωτες. Οι εταιριες θελουν ενα συγκεκριμενο προγραμμα, θα παρουν τον υπολογιστη που κανει καλυτερα την συγκεκριμενη δουλεια.

Οι καταναλωτες ομως? θελουν επαγγελματικη λειτουργεια σε ενα μονο προγραμμα? γιατι να παρεις ενα πισι τη δεκαετια του 80 για να παιξεις, οταν ακομα και ο 6128 και ο C64 ειχαν καλυτερα γραφικα και ηχο. Ολοι αυτοι ηθελαν να πανε σπιτι να δουλεψουν? ή απλα επειδη ολοι επερναν πισι, αγοραζαν και οι υπολοιποι? οτι εγινε ας πουμε και με το ps1.

Αμφιβαλει κανεις οτι αυτο που επικρατει δεν ειναι παντα το καλυτερο? ποσο πιο ευκολη θα ηταν η ζωη και οι υπολογισμοι εαν ο χρονος μετριωταν με δεκαδικο συστημα και οχι με 60δλεπτα-60λεπτα-24ωρες-7ημερες-365ημερες?

Και το 5-10 % στην σημερινη αγορα απο την apple, ειναι πολυ ηψηλο για κατι που δεν ειναι στανταρντ. Ασχετα που τα σημερινα apple ειναι και αυτα υπερεκτιμημενα pc.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε αν η αμίγκα είχε την παραμικρή ευκαιρία να επικρατήσει τότε πρέπει να πάμε στο σημείο αυτό:

http://www.youtube.com/watch?v=3oqUd8utr14

εκεί έπρεπε να χτυπήσει για να καταξιωθεί. Να γίνει ένα προϊόν μόδας, ένα προϊόν που όλοι θα ήθελαν να έχουν!

Στη συνέχεια όμως να εξελίσσεται τάχιστα...είναι δυνατόν η αμίγκα του 1985 να έχει τις ίδιες δυνατότητες με τις νέες αμίγκα του 1991; Έρχεται μετά το 1992 και βγάζει το aga όταν αυτό έπρεπε να βγει οριακά το 1990 για να είναι πάντα ανταγωνιστική! Το ΑΑΑ έπρεπε να βγει το 1992 με cd rom support σε μηχανήματα σαν την 1200 τιμολογιακά!
 
mike είπε:
Δεν ειναι βλακες, απλα ακολουθουν πολυ το ρευμα, την μοδα, την εποχη, οπως και εμεις, αλλα αυτοι ακομα περισσοτερο.Εμεις ειχαμε διαδωσει και αγοραζαμε σαν τρελοι 6128. Καθε χωρα εχει τα δικα της.
Τον 6128 τον αγοράζαμε μετά το 1985 όταν στην Ελλάδα σαν χώρα αρχίσαμε να κάνουμε τα πρώτα μας βήματα στην πληροφορική γιατί ήταν ένα φτωχό πλην τίμιο μηχανάκι για το σπίτι. Πολύ λίγοι το χρησιμοποιούσαν για επαγγελματικό σκοπό. Και εγώ θυμάμαι κάποια video club που τον είχαν αλλά δεν ήταν το μηχάνημα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ελλάδα γιατί πάλι δεν παίρνεις υπόψη τις πωλήσεις στις εταιρίες. Άραγε τα Olympic data, τα Apricot και τα 1512 πόσα να πούλησαν; Δεν έχουμε νούμερα.

Δες όμως τι είχε η Αμερική μέχρι το 1987 στην έλευση της Amiga 500

21030365_15.jpg

Πως θα αλλάξει αυτό το μπλε κομμάτι που είχε ήδη πάνω από το 50% της αγοράς; Πριν μπει καν η Amiga 500 στο παιχνίδι, η Amiga με τις περισσότερες πωλήσεις, τα PCs είχαν διαλύσει τον ανταγωνισμό μέσα σε μόλις 5 χρόνια. Σκέψου τώρα το software που είχε γραφτεί ως τότε και πες μου με το χέρι στην καρδιά αν πιστεύεις ότι οι πωλήσεις έγιναν για Business ή pleasure

Και μιλάμε για ένα σύστημα που το βασικό του configuration κόστιζε σε σημερινά χρήματα πάνω από 4000$

mike είπε:
Και το 5-10 % στην σημερινη αγορα απο την apple, ειναι πολυ ηψηλο για κατι που δεν ειναι στανταρντ. Ασχετα που τα σημερινα apple ειναι και αυτα υπερεκτιμημενα pc.
Αυτό μια μέρα θα πρέπει να μου το εξηγήσει κάποιος. Προς το παρόν ας δούμε τι κέρδος έχουν μερικές εταιρίες:

asymco-1024x673.jpg

Δες το κάτω αριστερά γράφημα και παρατήρησε τα κέρδη των 5 μεγαλύτερων εταιριών συναρμολόγησης υπολογιστών. Λιγότερο από 4% !!! Πρακτικά μπαίνουν μέσα σε κάθε μηχάνημα που σου πουλάνε και γι' αυτό βλέπουμε όλα αυτά τα φαινόμενα με εταιρίες που πουλάνε το PC κομμάτι τους. Είσαι σίγουρος ότι το 18.9% της Apple στα Mac τα κάνουν υπερκτιμημένα; Μήπως ο κανιβαλισμός των εταιριών και η κάτω βόλτα κάνει τους υπολογιστές φθηνότερους στην τσέπη μας απ' οτι πραγματικά είναι;

Αν το <4% κέρδος στην πώληση είναι το φυσιολογικό και όχι το ~19% γιατί όλες πάνε για φούντο; Μήπως οι εταιρίες επιλέγοντας low end προιόντα με μηδενικά περιθώρια κέρδους βγάλαν τα ματάκια τους μόνες τους; (βλέπε netbooks).

spyros_s είπε:
Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε αν η αμίγκα είχε την παραμικρή ευκαιρία να επικρατήσει τότε πρέπει να πάμε στο σημείο αυτό:http://www.youtube.com/watch?v=3oqUd8utr14

εκεί έπρεπε να χτυπήσει για να καταξιωθεί. Να γίνει ένα προϊόν μόδας, ένα προϊόν που όλοι θα ήθελαν να έχουν!

Στη συνέχεια όμως να εξελίσσεται τάχιστα...είναι δυνατόν η αμίγκα του 1985 να έχει τις ίδιες δυνατότητες με τις νέες αμίγκα του 1991; Έρχεται μετά το 1992 και βγάζει το aga όταν αυτό έπρεπε να βγει οριακά το 1990 για να είναι πάντα ανταγωνιστική! Το ΑΑΑ έπρεπε να βγει το 1992 με cd rom support σε μηχανήματα σαν την 1200 τιμολογιακά!
Θα με τρελάνετε! Τα χρήματα που κόστιζε η Amiga 1000 εν έτη 1985 υπολογίζοντας τον πληθωρισμό είναι 3800 δολάρια σήμερα. Πόσοι θα έδιναν τόσα χρήματα επειδή είναι της μόδας πόσο μάλλον το 1985 που ήταν άλλη η σχέση των ανθρώπων με τα μηχανήματα αυτά και το αγοραστικό κοινό το 1/10000 του σημερινού;

Και μετά την έλευση της Voοdoo των Radeon και των PowerVR πόσα "Α" έπρεπε να έχει το chipset της Amiga για να τα φτάσει; :) Πόσα χρήματα χρειάζεται μια εταιρία για να συνεχίσει το innovation στους ρυθμούς που αναφέρεις για να μείνει μπροστά; Μπορούσε να το κάνει αυτό η Commodore? Στα PCs αυτό μοιράζεται ανάμεσα σε όλες τις εταιρίες. Μια Creative θα δώσει χρήματα για τον ήχο για παράδειγμα, μια AMD για τα γραφικά, μια Intel για το chipset. Στην Amiga μετά το 85 όλα πλην CPU ήταν custom made από την ίδια την Commodore, από το δικό της ταμίο, πόσο να ματώσεις για να προλάβεις τον ανταγωνισμό;
 
Δεν πάω να σε τρελάνω...στα υποθετικά σενάρια μπορείς να κάνεις και ασφαλές υπόθεσεις! ;)

Φίλε μου εσύ μιλάς για το 1996 και την voodoo εγώ μιλάω για τέσσερα χρόνια πριν να ειχαν βγάλει το το ΑΑΑ και το aga to 1990!!! Δηλαδή το 1985 υπήρχε κάρτα γραφικών για πισι καλύτερη από την αμιγκα 1000; Ακόμα και αν υπήρχε το κόστος της θα ήταν πολλαπλάσιο άρα και πάλι η αμίγκα θα φαινόταν καλύτερη επιλογή!

Τώρα για την αμίγκα 1000 με τα 3800$ που υπολόγισες, πόσο έκανε ένα καλό πισι της ibm την ίδια περίοδο με σαφώς χειρότερο hardware; Τα πισι δεν είχαν προλάβει να μπουν στον κόσμο του multimedia ακόμα το 1985 οπότε υπήρχε χώρος για να επικρατήσει! Άσε που αν είχαν την ευφυΐα στην κομοντορ και έκλειναν συμφωνίες με τις μεγάλες εταιρείες λογισμικού θα έκλεινε το κενό. Αν είχαν γίνει αυτά, γιατί να μην έβγαιναν και αντίστοιχες εταιρείες που θα στήριζαν και την αμίγκα. Αν το brand name ήταν ισχυρό ποιος μπορεί ν' αποκλείσει και ένα μελλοντικό άνοιγμα της αρχιτεκτονικης της αμίγκα στα επίπεδα των πισι! Σ' ενα βαθμό το κάνανε στην apple αυτό!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Software... Αυτο ειναι που κανει ενα μηχανημα να πουλησει.

Τα PC τα επαιρναν οσοι ηθελαν DBase, Lοtus 1-2-3 και WordPerfect και τους Mac οσοι ηθελαν PageMaker στην αρχη και QuarkXpress αργοτερα.

Ετσι εχτισαν τεραστια βαση χρηστων τα PC και οχι φυσικα λογω των δυνατοτητων τους σαν μηχανηματα.

Και ετσι εγιναν τα Mac εργαλεια δουλειας και δεν θεωρηθηκαν απλα micros για πλουσιους χομπιστες.

Ξερετε πολλους που να αγορασαν Amiga λογω του Deluxe Paint ή του Scala;

ΟΚ, αρκετοι τηλεοπτικοι σταθμοι εκαναν μια χαρα την δουλεια τους με μια Amiga και ενα Video Toaster αλλα το μηχανημα μας, καλως ή κακως σχεδον απο την αρχη αντιμετωπιστηκε ως παιχνιδομηχανη.

Αν δεν υπηρχε Defender of the Crown, Test Drive και Shadow of the Beast, ποσοι απο εμας θα αγοραζαν Amiga;

Μαλλον περιπου οσοι αγορασαν Archimedes.

Δυστυχως ακομα και ως παιχνιδομηχανη η Amiga αρχισε να μετραει μερες οταν ηρθαν στην Ευρωπη το Megadrive και το SNES.

Τα υπολοιπα εκ μερους της Commodore ηταν too little, too late...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
@shock : δεν διαφωνω με αυτα που λες, απλα στην Αμερικη ειχε ηδη επικρατησει το pc format, πριν ακομα βγει και καθιερωθει η Α500. Με τα προγραμματα που ηδη υπαρχαν και τις εταιριες που ηδη ειχαν πισι, θεωρω αδυνατο να αλλαζαν μυαλο αυτοι και να επερναν κατι διαφορετικο. Αρα για μενα η αποτυχια της amiga στην Αμερικη ωφειλεται στο οτι ηδη τα πισι και τα apple ηταν αρκετα μπροστα.

Γιατι ομως επικρατησαν τα χειροτερα pc στην Ευρωπη? εκει υπηρχαν spectrum, amstrad, atari, C64, γενικα πολλα home, γιατι δεν επικρατησε καποιο απο αυτα? αυτο που συμπεραινουμε ειναι οτι στην Ευρωπη καθιερωθηκαν τα pc επειδη αυτα ειχαν ηδη καθιερωθει στην Αμερικη.
 
@Mike

Η αγορά της Ευρώπης ήταν ένα αστείο μπροστά στης Αμερικής, μιλάμε για μονοψήφια νούμερα και όπως είπα σε τόσα posts, (και ο supacoopa) δεν είχε software!. Υπάρχουν κάποια προγράμματα κλειδιά που αν τα έχεις προχωράς αν όχι βγαίνεις από το παιχνίδι. Τα Lotus 1-2-3 και το Wordperfect ήταν κάποια χαρακτηριστικά από αυτά και σίγουρα δεν τα είχε ο Spectrum και ο Amstrad.

Ακόμα παραπέρα σκέψου πως δουλεύει η ανάπτυξη αυτών των προγραμμάτων. Συγκεκριμένες γλώσσες που ήταν ευρέως διαδεδομένες και έβρισκες εύκολα προγραμματιστές και βιβλιοθήκες για τα προγράμματα σου ήταν μόνο στα PCs. Τα Ευρωπαικά software houses προφανώς θέλανε πρόσβαση σε όλα αυτά τα εργαλεία και σιγά-σιγά γύρισαν κι αυτά.

Παραπέρα από το παραπέρα σκέψου δίκτυα και εγκαταστάσεις Novell που ήταν defacto standard για σοβαρή χρήση.

@spyros_s

Τις συμφωνίες δεν τις κλείνεις έτσι απλά. Δεν πας στην Adobe και της λες πάρε αυτά τα χρήματα και κάνε μου port τo Quark Express στην Amiga. Αν γινόταν τόσο εύκολα αυτό η Apple θα είχε το Lotus 1-2-3 αντί του Excel.

Και ναι η Amiga 1000 είναι κορυφαίο hardware αλλά για άλλη μια φορά να τονίσω ότι δεν είχε targeted software. Ένα Deluxe Paint δεν φέρνει την άνοιξη. Το εντυπωσιακό είναι οτι αργότερα απέκτησε το Amiga Vision που όμως ήταν τόσο πρωτοποριακό για την εποχή του που κανείς δεν το χρησιμοποίησε τελικά! "Πιας το αυγό και κούρευτο"
 
Δεν αντιλέγω στην δυσκολία της όλης υπόθεσης αλλά εστιάζω στο αν ήταν εφικτό ή όχι αφού άλλωστε εξ αρχής συζητάμε στην βάση υποθετικών σεναρίων! Αν σου έλεγε κανείς για παράδειγμα το 1990 ότι λίγα χρόνια μετά θα ερχόταν η σόνυ και θα έκανε βιντεοκονσόλα που θα έπαιρνε το μερίδιο των σέγκα και νιντέντο θα το πίστευες; θα έλεγες αποκλείεται να χτυπήσει αυτούς τους κολοσσούς στο πεδίο τους!

...και όμως το έκανε και μάλιστα την ακολούθησε εκ του ασφαλούς και η microsoft! Γιατί λοιπόν να αποκλείσουμε την υπόθεση ότι αν η κόμοντορ αντιλαμβανόταν το μέγεθος της αμίγκα την δεδομένη περίοδο, με συγκεκριμένη στρατηγική και συμμαχίες με τις κατάλληλες εταιρείες να μετεξελισσόταν σε apple στη θέση της apple ή αν θέλεις σε μεγάλο αντίπαλο των pc της εποχής;

Αν δεν τολμήσεις πέραν του να καινοτομήσεις δεν θα κερδίσεις...
 
Tώρα να πω οτι διαβάζοντας ολα το thread δε βρήκα πολλά σημεία στα οποία να διαφωνώ κάθετα, θα είναι ψέμα. Σαφέστατα, προ Amiga, η IBM είχε ισχυρή βάση στις ΗΠΑ κυριώς στο πεδίο των επιχειρήσεων και των εφαρμογών που χρειάζονταν και η Apple με τον Macintosh "διπλάρωσε" σιγά σιγά τους γραφίστες και το DTP πεδίο. Είναι δεδομένο πως οι συμφωνίες των εταιρειών με τις εταιρείες που παράγουν software, γίνονται με βάση συγκεκριμένο σκεπτικό και στόχευση στην αγορα και φυσικά όλο αυτό προκύπτει από ζυμώσεις εγάλων χρονικών διαστημάτων και διαδικασιών πάνω και κάτω από το τραπέζι. Ωστόσο, το να λέμε πως η Amiga ως πλατφόρμα ΔΕΝ είχε τη δυνατότητα στοχευμένης χρήσης, είναι ολίγον τι υπερβολή! Δεν εξετάζω αν προέκυψε κατα τύχη, ή χάρη στις (ανύπαρκτες) τακτικές marketing της CBM, ή απλά και μόνο χάρη στις ομολογουμένως εκπληκτικές δυνατότητες της Amiga ή με βάση συνδυασμό όλων των παραπάνων, αλλά ένα θα πώ:

Video Toaster + LightWave 3D = killer app

Και μη μου πει κανείς πως αυτό δεν είναι ενδεικτικό σενάριο ανάπτυξης/στόχευσης της πλατφόρμας ΑΝ τα "μυαλά" της CBM είχαν δει μπροστά! Mέχρι τα μέσα του '90 ακόμη κι εν μέσω των φθηνών και ισχυρών PC, η Amiga ήταν παρούσα σε σημαντικές παραγωγές. Για φανταστείτε να είχαν οργανώσει όλο αυτό το marketing concept στις αρχές του '90!! Η εξέλιξη θα ήταν σαφέστατα διαφορετική.
 
portarinos78 είπε:
Video Toaster + LightWave 3D = killer app

Και μη μου πει κανείς πως αυτό δεν είναι ενδεικτικό σενάριο ανάπτυξης/στόχευσης της πλατφόρμας ΑΝ τα "μυαλά" της CBM είχαν δει μπροστά! Mέχρι τα μέσα του '90 ακόμη κι εν μέσω των φθηνών και ισχυρών PC, η Amiga ήταν παρούσα σε σημαντικές παραγωγές. Για φανταστείτε να είχαν οργανώσει όλο αυτό το marketing concept στις αρχές του '90!! Η εξέλιξη θα ήταν σαφέστατα διαφορετική.
Θα το πω εγώ!

Το lightwave βγήκε το 1990, 5 χρόνια μετά την Amiga 1000. Και η έκδοση της Amiga σταμάτησε με το που βγήκε η πρώτη έκδοση για PC το 1995. Το να πούμε ότι έπρεπε η 1000 να βγει απευθείας το 85 με ένα τέτοιο software ώστε να πιάσει την αγορά είναι πολύ σωστό αλλά ανέφικτο. Δεν υπήρχε η τεχνογνωσία ακόμα για το ray tracing σε τέτοιο επίπεδο το 1982-1983 (να έχει και 2-3 χρόνια περιθώριο ανάπτυξης).

Και μη ξεχνάμε την πραγματική βασίλισσα του χώρου την Silicon Graphics που ήταν σε άλλη κατηγορία.
 
Για να μην ανοίγω νέο thread, ένα ακόμη βίντεο με αρκετά καλή ποιότητα το οποίο δείχνει το nyx motherboard με το περιβόητο AAA chipset. Όπως αναφέρει στην περιγραφή, το nyx βασιζόταν στην αρχιτεκτονική της 3000 και είχε ενσωματωμένη τη cpu της 3000. Πολύ κοντινό βίντεο και σχετικά καθαρό σε σχέση με άλλα που υπάρχουν. Ρίχτε μια ματιά στο βίντεο έχει αρκετό ενδιαφέρον.

 
Η αρχιτεκτονική της δηλαδή ήταν τόσο ανοιχτή που δεν είχε καν επεξεργαστή, τον έβαζες σε board. Ήταν δηλαδή ανάποδη από των PC. Γραφικά/ήχος/buses και όλα τα σχετικά ήταν στη motherboard και ο επεξεργαστής σε κάρτα;

"Μόνο 3 υπάρχουν αυτή τη στιγμή και είναι άγνωστο που είναι".

Σε λίγα χρόνια θα κοστίζουν περισσότερο από αυτοκίνητο!
 
Πίσω
Μπλουζα