Bloody Friday (1972)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
645
Bloody Friday (1972, Rolf Olsen)

http://www.imdb.com/title/tt0068295/

Ηθοποιοί: Raimund Harmstorf, Gianni Macchia, Christine Bohm, Amadeus August

Υπόθεση: Τέσσερις εγκληματίες αποφασίζουν να εισβάλουν σε μια τράπεζα, αλλά σύντομα το σχέδιό τους παίρνει μια διαφορετική τροπή.

Μην περιμένετε κάτι σε Dog Day Afternoon, γιατί το Bloody Friday είναι μια γερμανική exploitation περιπέτεια, σκηνοθετήμενη από τον Rolf Olsen, το όνομα του οποίου συνδέθηκε κυρίως με γερμανικές σεξοκωμωδίες και με το κακόφημο mondo "Shocking Asia". Με αρκετές επιρροές από τις αμερικάνικες crime movies και τα ιταλικά poliziottesco και με τον σκοτεινό, πεσιμιστικό τόνο που χαρακτήριζε τις κινηματογραφικές ταινίες στα 70's, o Olsen σκηνοθετεί αρκετά καλά οικοδομώντας την απαραίτητη ένταση και αγωνία που απαιτούν τέτοιου είδους ταινίες. Αν και αρχικά ο ρυθμός της ταινίας είναι σχετικά αργός, από την στιγμή της εισβολής στην τράπεζα ο ρυθμός επιταχύνεται, με καταιγιστικές σκηνές βίας, μέχρι να φτάσουμε στο αιματοβαμμένο φινάλε. Στο Bloody Friday, υπάρχουν διάσπαρτες κάποιες προσπάθειες του σκηνοθέτη να βάλει στη συνταγη μερικά σχόλια που αφορούν τόσο τα Μ.Μ.Ε. όσο και την λειτουργία της αστυνομίας ή ακόμη την αδιαφορία του ίδιου του κράτους για τους ομήρους της τράπεζας, αλλά ο Olsen δεν είναι φυσικά Lumet, οπότε η δυναμική αυτών των σχολίων μένει κάπως αναλοκλήρωτη, χαρίζοντας όμως ένα τόνο σοβαρότητας στο τελικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, υπάρχουν και οι προβλεπόμενες ψυχολογικές αναφορές (Σύνδρομο της Στοκχόλμης) που προσθέτουν ένα δραματικό τόνο στα δρώμενα, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί τον βασικό σκοπό της ταινίας. Ο Olsen καταφέρνει να οικοδομήσει ένα κυνικό, μηδενιστικό περιβάλλον στο εσωτερικό της τράπεζας, αυξάνοντας κατακόρυφα την ένταση σε επίπεδα λίγο πριν τον τελικό εκτροχιασμό, και βγάζοντας ένα αφόρητο αίσθημα απελπισίας, απόγνωσης κι εγκατάλειψης. Το αποπνικτικό κλίμα της ταινίας επιδεινώνεται από την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και τον πεσιμιστικό τόνο, που κάνει τον θεατή να συνειδητοποιήσει ότι το Bloody Friday δεν θα οδηγηθεί σε μια λυτρωτική κάθαρση, ούτε θα του προσφέρει ηθική ικανοποίηση. Οι προσδοκίες αυτές δεν διαψεύδονται από τον Olsen, o οποίος δίνει μεγάλη βάση στην αιματηρή βία και στην ηλεκτροφόρα ένταση των γεγονότων. Φυσικά δεν υπάρχει επαρκής σκιαγράφηση των ομήρων, με αποτέλεσμα ο θεατής να μη μπορεί να ταυτιστεί μαζί τους και να νιώσει την απόγνωσή τους. Οι ερμηνείες κυμαίνονται από αξιοπρεπείς εώς καλές, με κορυφαία όλων την κυνική, μανιακή, κτηνώδη παρουσία του Raimund Harmstorf, ένας ηθοποιός που έφυγε από την ζωή όταν αυτοκτόνησε το 1998 επειδή διαγνώστηκε ότι πάσχει από την νόσο Πάρκινσον.

 
Από όλες αυτές τις ταινίες που αναλύει ο φίλτατος iggylebowski, ζήτημα να έχω δει μια.

Όμως να είσαστε σίγουροι, οτι κάθε φορά απολαμβάνω τα κείμενά του και τα διαβάζω μέχρι τέλους.

Εξαιρετική δουλειά!
 
DINO είπε:
Από όλες αυτές τις ταινίες που αναλύει ο φίλτατος iggylebowski, ζήτημα να έχω δει μια.Όμως να είσαστε σίγουροι, οτι κάθε φορά απολαμβάνω τα κείμενά του και τα διαβάζω μέχρι τέλους.

Εξαιρετική δουλειά!
Πραγματι το ιδιο συμβαινει και με εμενα!Ζητημα ειναι να εχω δει μια..αν και το ειδος των ταινιων που συνηθως αναλυει δεν ειναι το ειδος που θα εβλεπα εν τουτοις παντα διαβαζω με ενδιαφερον αυτα που γραφει.Μπραβο και απο εμενα!
 
Η επιλογή των ταινιών δεν είναι τυχαία. Οι άγνωστες ταινίες μου επιτρέπουν να πώ όσα παπατζιλίκια θέλω χωρίς να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αποκαλυφθώ :p
 
χαχαχαχαχα! θεος!
 
iggylebowski είπε:
Η επιλογή των ταινιών δεν είναι τυχαία. Οι άγνωστες ταινίες μου επιτρέπουν να πώ όσα παπατζιλίκια θέλω χωρίς να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αποκαλυφθώ :p
Σε προκαλώ να "κριτικάρεις" το "C.H.U.D." (1984) εστιάζοντας στο ψυχολογικό υπόβαθρο των πρωταγωνιστών και τα κρυφά νοήματα της ταινίας ...
 
exetlaios είπε:
Σε προκαλώ να "κριτικάρεις" το "C.H.U.D." (1984) εστιάζοντας στο ψυχολογικό υπόβαθρο των πρωταγωνιστών και τα κρυφά νοήματα της ταινίας ...
Βρήκα μερικά, αλλά θα πρέπει να ξαναδώ την ταινία για την πιάσω καλύτερα, γιατί είναι βαριά σε νοήματα. Λοιπόν, έχουμε:

C.H.U.D.ʼs: Tα C.H.U.D.ʼs αντιπροσωπεύουν τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα τα οποία έχουν διαφθαρεί από μια ιδέα (θα πούμε αργότερα γιʼαυτήν) η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη μετατροπή τους (η μετάλλαξή τους στην ταινία) σε ανεξέλεγκτους πολέμιους της ίδιας της ανθρώπινης φύσης τους. Τα C.H.U.D.ʼs αντιμετωπίζουν την ανθρώπινη κοινωνία ως τον απόλυτο εχθρό τους, και γιʼαυτό τον λόγο περιχαρακώνουν την γνησιότητα των θέσεών τους μέσω της αυτοπεριθοριοποίησης. Η κινήσεις τους διακρίνονται από μια διεστραμμένη νιτσεϊκή αντιμετώπιση των ταξικών διαφοροποιήσεων. Με ευθείες αναφορές στην ανταπόκριση που είχε στα λαϊκά στρώματα το ναζιστικό κόμμα στην Γερμανία, o σκηνοθέτης εδώ επιχειρεί μια ιστορική αναπροσαρμογή των αιτιών και των κινήτρων που οδήγησαν ευνομούμενες πολιτείες στα άκρα.

Τοξικά: Τα τοξικά απόβλητα που οδήγησαν στην μετάλλαξη και την δημιουργία των C.H.U.D.ʼs στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύουν την ιδέα που αναπτύχθηκε στο εσωτερικό της κοινότητας και διαμόρφωσε την κοινωνική τους συμπεριφορά. Όπως τα τοξικά έτσι και η ιδέα, προήλθε φυσικά από τις ανώτερες κοινωνικά τάξεις, οι οποίες για ιδίους σκοπούς, εκμεταλλεύτηκαν την έλλειψη παιδείας για να διαμορφώσουν απόψεις που αποδείχτηκαν όμως μεγαλύτερες από όσο μπορούσαν να ελέγξουν. Eδώ βρίσκεται το σημαντικό σχόλιο που κάνει ο σκηνοθέτης για τον ρόλο των ηγετών, τη χειραγώγηση των μαζών, την τυφλή υπακοή και τη διαστροφή των ιδεών.

Cooper: O Cooper αντιπροσωπεύει τον αλλοτριωμένο εκπρόσωπο της λούμπεν μικροαστικής τάξης, η οποία αιθεροβατεί κρυμμένη πίσω από τον πλαστό εφησυχασμό της. Ο Cooper είναι ο μεταμοντέρνος άντρας, παρηκμασμένος από το δοθέν life-style, ευνουχισμένος από τον αμφιλεγόμενο ρόλο του στην κοινωνία, ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα σεξουαλικής ταυτότητας. Γιʼαυτό τον λόγο χρησιμοποιεί φαλλικά σύμβολα (όπλο) ώστε να αντιμετωπίσει τους κινδύνους της σύγχρονης κοινωνίας.

Shepherd: O Shepherd αντιπροσωπεύει το πιο υποψιασμένο μέρος της κοινωνίας. Ο Shepherd φαίνεται να λειτουργεί με βάση ένα πυγμαλιωνικό, σχεδόν μεσσιανικό, σύνδρομο, που τον οδηγεί να βοηθά τους κοινωνικά απόβλητους (άσυλο αστέγων), με σκοπό να τους προσφέρει τα απαραίτητα εφόδια για να αντιμετωπίσουν τη σύγχρονη πραγματικότητα. Αν και πολλές φορές διακρίνεται από έναν, πατερναλιστικής μορφής, προστατευτισμό, ο Shepherd βρίσκεται στην ακριβώς απέναντι όχθη με τον Wilson.

Wilson: Ο Wilson αντιπροσωπεύει την άρχουσα τάξη, η οποία επιθυμεί την τωρινή κοινωνική διαστρωμάτωση. Μέλος μιας άρχουσας ελίτ, βολεμένης στα προνόμιά της, ο Wilson διακρίνεται από έναν πολιτικό οπορτουνισμό, με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι συμμαχεί με ότι τον συμφέρει, ενώ στην πραγματικότητα χειραγωγεί τους συμμάχους του. Γενικότερα, αμοραλιστής εκπρόσωπος της καταναλωτικής ηθικής και του δαρβινικού καπιταλισμού, ο Wilson εκπροσωπεί αυτούς που γέννησαν την ιδέα που μετέτρεψε κάποιους ανθρώπους σε C.H.U.D.ʼs

Υπόνομοι: Οι υπόνομοι έχουν διαφορετική σημασία για κάθε χαρακτήρα. Για τον Cooper, για παράδειγμα, αποτελούν την κάθοδο στον προβληματικό ψυχισμό του, όπου θα αναγκαστεί μπροστά στις ασυνείδητες ορμές του (φροϋδική θεωρία) να αντιμετωπίσει την κρυπτο-ομοφυλοφιλία του. Για τον Shepherd οι υπόνομοι αποκτούν μια πλατωνική διάσταση, με αποτέλεσμα ο ρόλος του να αποσαφηνίζεται ως αυτόν του πνευματικού ανθρώπου που θα οδηγήσει τους εγκλωβισμένους, στο σκοτάδι, ανθρώπους προς το φως

Άστεγοι: Οι άστεγοι παραμένουν ως έχουν.

Αν θυμηθώ κάτι περισσότερο θα επανέλθω :diablotin:
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Iggy αν κάνεις τέτοια ανάλυση και για το manos the hands of fate , σου βγάζω το καπέλο.... :D
 
Πίσω
Μπλουζα