iggylebowski
RetroAdept
- Joined
- 10 Mαϊ 2012
- Μηνύματα
- 868
- Αντιδράσεις
- 674
Brazil (1985, Terry Gilliam)
http://www.imdb.com/title/tt0088846/
Ηθοποιοί: Jonathan Pryce, Kim Greist, Katnerine Helmond, Ian Holm, Michael Palin, Peter Vaughan, Ian Richardson, Jim Broadbent, Barbara Hicks, Charles McKeown, Robert de Niro, Bob Hoskins, Derrick O'Connor
Υπόθεση: Ο Sam Lowry, ζει και εργάζεται σε μια φουτουριστική κοινωνία που χαρακτηρίζεται από ένα πιεστικό, γραφειοκρατικό σύστημα. Συνεχώς ονειρεύεται ότι ξεφεύγει από τα γρανάζια της ακατανίκητης γραφειοκρατίας και της στείρας τεχνολογίας και πετάει μακριά με τη γυναίκα των ονείρων του. Κάποια στιγμή, στην προσπάθειά του να διορθώσει μια λάθος σύλληψη ενός πολίτη, συναντά τη γυναίκα που βλέπει στα όνειρά του. Παράλληλα, το καθεστώς ανακαλύπτει ποιος κρύβεται πίσω από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων, με αποτέλεσμα τόσο η ζωή του Sam όσο και της γυναίκας που αναζητά να βρεθούν σε κίνδυνο.
Ό,τι και να πεις για το Brazil είναι λίγο μπροστά στο μέγεθός του και την κινηματογραφική του αξία, που οι περισσότεροι από εμάς, σίγουρα, θα έχουμε απολαύσει, γιατί η συγκεκριμένη ταινία συγκαταλέγεται μέσα στις καλύτερες, εντυπωσιακότερες και πιο πρωτοποριακές ταινίες, όχι μόνο στον χώρο της επιστημονικής φαντασίας, αλλά και ολόκληρης της κινηματογραφικής ιστορίας. Ποτέ ο υδροκεφαλισμός, η γραφειοκρατία και ο απολυταρχισμός μιας μελλοντικής κοινωνίας δεν παρουσίαστηκε με τέτοιο τρόπο που να μοιάζει παράλληλα κωμικός και δραματικός, σαρκαστικός και τραγικός, σατιρικός και τρομακτικός. Το Brazil αποτελεί την κορυφαία στιγμή της καριέρας του εξαίρετου κυριου Gilliam, ο οποίος αν και συνέχισε να δημιουργεί εξαιρετικές ταινίες ποτέ δεν κατάφερε να ξεπέρασει, κάτι που άλλωστε είναι αδύνατο. Το Brazil είναι μια φουτουριστική, τραγελαφική ιλαροτραγωδία που παντρεύει τον οργουελικό ολοκληρωτισμό με την καφκική γραφειοκρατία για να παρουσιάσει μια τραγική, και ταυτόχρονα ξεκαρδιστική, ιστορία αγάπης, κάνοντας παράλληλα κριτική στον καταναλωτισμό, τον πολιτικό αρτηριοσκληρωτισμό, την κρατική εξουσία, την αστυνομοκρατία, την στείρα γραφειοκρατία, τον ακραίο εθισμό στην τεχνολογίά, τον ναρκισσισμό, την ανθρώπινη ματαιοδοξία και την ψυχαναγκαστική ανάγκη των ανθρώπων να παραμείνουν νέοι. Συνδυάζοντας φουτουριστικές εικόνες, ρετρό αισθητική, σουρεαλιστικά σκηνικά, χορογραφημένα ονειρικά ιντερλούδια, αφηρημένη ατμόσφαιρα και μια εξαιρετική πολυχρωμία, ο Gilliam στήνει ένα πραγματικό αριστούργημα που θυμίζει το αναρχικό κλίμα των Monty Python, φιλτραρισμένο μέσα από ιδέες που φαίνεται σαν να έχουν βγει απευθείας από τα έργα του Kafka και του Orwell και δομημένο πάνω σε κώδικες που θυμίζουν θέατρο του παραλογου. Ο Gilliam δημιουργεί μια εσκεμμένα συγκεχυμένη αίσθηση σύγχυσης και οικοδομώντας μια εξαιρετική ατμόσφαιρα, που είναι ταυτόχρονα αδιέξοδα σκοτεινή, υστερικά χιουμοριστική, μακάβρια υπνωτική, μελαγχολικά πεσιμιστική, σατιρικά αλληγορική, παραμυθένια ρομαντική και ξεκαρδιστικά τρομακτική, υφαίνει μια εθιστική μοναδικότητα που κινείται γύρω από ένα εφιαλτικό φαύλο κύκλο που παίρνει το σχήμα ενός λαβύρινθου κανονισμών και βίαιων κρατικών επεμβάσεων. Σκηνοθετικά, ο Gilliam, βρίσκεται σε μεγάλη φόρμα με τις περίεργες γωνίες λήψης, τις γκροτέσκες εικόνες, την pulp noir αισθητική, τα παράλογα πλάνα, τις ιδιότροπες κινήσεις της κάμερας, την εξαιρετική κινηματογράφηση των εσωτερικών χώρων, τις χρωματικές αντιθέσεις, το φρενήρες μοντάζ, την εναλλαγή μεταξύ της εξωτικής πολυχρωμίας και σκοτεινών χρωματικών τόνων, τους συμβολισμούς και τον εκκεντρικό ρυθμό, και παρά το γεγονός ότι το story παραμένει εξαιρετικά πολύπλοκο καταφέρνει να το παρουσιάσει με ένα πανέμορφο απλό τρόπο, χωρίς να μπλέκεται με βαρύγδουπους διαλόγους, αδιέξοδα σύμβολα και αμπελοφιλοσοφίες, χειραγωγώντας τον θεατή με κάποια στοιχεία μυστηρίου. Εξαιρετικές ερμηνείες από το σύνολο του καστ, με cameo εμφανίσεις από τους Robert de Niro και Bob Hoskins, κυρίως όμως από την Katherine Helmond και τον Michael Palin. Το Brazil είναι μια εκπληκτική ταινία που δεν θέλεις να τελειώσει. Απλά, ένα καθαρό αριστούργημα.
Trailer:
http://www.imdb.com/title/tt0088846/
Ηθοποιοί: Jonathan Pryce, Kim Greist, Katnerine Helmond, Ian Holm, Michael Palin, Peter Vaughan, Ian Richardson, Jim Broadbent, Barbara Hicks, Charles McKeown, Robert de Niro, Bob Hoskins, Derrick O'Connor
Υπόθεση: Ο Sam Lowry, ζει και εργάζεται σε μια φουτουριστική κοινωνία που χαρακτηρίζεται από ένα πιεστικό, γραφειοκρατικό σύστημα. Συνεχώς ονειρεύεται ότι ξεφεύγει από τα γρανάζια της ακατανίκητης γραφειοκρατίας και της στείρας τεχνολογίας και πετάει μακριά με τη γυναίκα των ονείρων του. Κάποια στιγμή, στην προσπάθειά του να διορθώσει μια λάθος σύλληψη ενός πολίτη, συναντά τη γυναίκα που βλέπει στα όνειρά του. Παράλληλα, το καθεστώς ανακαλύπτει ποιος κρύβεται πίσω από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων, με αποτέλεσμα τόσο η ζωή του Sam όσο και της γυναίκας που αναζητά να βρεθούν σε κίνδυνο.
Ό,τι και να πεις για το Brazil είναι λίγο μπροστά στο μέγεθός του και την κινηματογραφική του αξία, που οι περισσότεροι από εμάς, σίγουρα, θα έχουμε απολαύσει, γιατί η συγκεκριμένη ταινία συγκαταλέγεται μέσα στις καλύτερες, εντυπωσιακότερες και πιο πρωτοποριακές ταινίες, όχι μόνο στον χώρο της επιστημονικής φαντασίας, αλλά και ολόκληρης της κινηματογραφικής ιστορίας. Ποτέ ο υδροκεφαλισμός, η γραφειοκρατία και ο απολυταρχισμός μιας μελλοντικής κοινωνίας δεν παρουσίαστηκε με τέτοιο τρόπο που να μοιάζει παράλληλα κωμικός και δραματικός, σαρκαστικός και τραγικός, σατιρικός και τρομακτικός. Το Brazil αποτελεί την κορυφαία στιγμή της καριέρας του εξαίρετου κυριου Gilliam, ο οποίος αν και συνέχισε να δημιουργεί εξαιρετικές ταινίες ποτέ δεν κατάφερε να ξεπέρασει, κάτι που άλλωστε είναι αδύνατο. Το Brazil είναι μια φουτουριστική, τραγελαφική ιλαροτραγωδία που παντρεύει τον οργουελικό ολοκληρωτισμό με την καφκική γραφειοκρατία για να παρουσιάσει μια τραγική, και ταυτόχρονα ξεκαρδιστική, ιστορία αγάπης, κάνοντας παράλληλα κριτική στον καταναλωτισμό, τον πολιτικό αρτηριοσκληρωτισμό, την κρατική εξουσία, την αστυνομοκρατία, την στείρα γραφειοκρατία, τον ακραίο εθισμό στην τεχνολογίά, τον ναρκισσισμό, την ανθρώπινη ματαιοδοξία και την ψυχαναγκαστική ανάγκη των ανθρώπων να παραμείνουν νέοι. Συνδυάζοντας φουτουριστικές εικόνες, ρετρό αισθητική, σουρεαλιστικά σκηνικά, χορογραφημένα ονειρικά ιντερλούδια, αφηρημένη ατμόσφαιρα και μια εξαιρετική πολυχρωμία, ο Gilliam στήνει ένα πραγματικό αριστούργημα που θυμίζει το αναρχικό κλίμα των Monty Python, φιλτραρισμένο μέσα από ιδέες που φαίνεται σαν να έχουν βγει απευθείας από τα έργα του Kafka και του Orwell και δομημένο πάνω σε κώδικες που θυμίζουν θέατρο του παραλογου. Ο Gilliam δημιουργεί μια εσκεμμένα συγκεχυμένη αίσθηση σύγχυσης και οικοδομώντας μια εξαιρετική ατμόσφαιρα, που είναι ταυτόχρονα αδιέξοδα σκοτεινή, υστερικά χιουμοριστική, μακάβρια υπνωτική, μελαγχολικά πεσιμιστική, σατιρικά αλληγορική, παραμυθένια ρομαντική και ξεκαρδιστικά τρομακτική, υφαίνει μια εθιστική μοναδικότητα που κινείται γύρω από ένα εφιαλτικό φαύλο κύκλο που παίρνει το σχήμα ενός λαβύρινθου κανονισμών και βίαιων κρατικών επεμβάσεων. Σκηνοθετικά, ο Gilliam, βρίσκεται σε μεγάλη φόρμα με τις περίεργες γωνίες λήψης, τις γκροτέσκες εικόνες, την pulp noir αισθητική, τα παράλογα πλάνα, τις ιδιότροπες κινήσεις της κάμερας, την εξαιρετική κινηματογράφηση των εσωτερικών χώρων, τις χρωματικές αντιθέσεις, το φρενήρες μοντάζ, την εναλλαγή μεταξύ της εξωτικής πολυχρωμίας και σκοτεινών χρωματικών τόνων, τους συμβολισμούς και τον εκκεντρικό ρυθμό, και παρά το γεγονός ότι το story παραμένει εξαιρετικά πολύπλοκο καταφέρνει να το παρουσιάσει με ένα πανέμορφο απλό τρόπο, χωρίς να μπλέκεται με βαρύγδουπους διαλόγους, αδιέξοδα σύμβολα και αμπελοφιλοσοφίες, χειραγωγώντας τον θεατή με κάποια στοιχεία μυστηρίου. Εξαιρετικές ερμηνείες από το σύνολο του καστ, με cameo εμφανίσεις από τους Robert de Niro και Bob Hoskins, κυρίως όμως από την Katherine Helmond και τον Michael Palin. Το Brazil είναι μια εκπληκτική ταινία που δεν θέλεις να τελειώσει. Απλά, ένα καθαρό αριστούργημα.
Trailer:
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: