Commodore και Atari - MAZI!!!

circleag

RetroJunkie™
Joined
14 Οκτ 2008
Μηνύματα
2.405
Αντιδράσεις
517
Βλεποντας το thread AMIGA VS ATARI ST θα ηθελα να σας βαλω σε σκεψη και να σας αναφερω ενα ονειρο που ειχα απο τα παιδικα μου χρονια (χωρις τοτε να ξερω το ποσο δυσκολο ηταν να πραγματοποιηθει) και καθως εβλεπα με λυπη την μεταβαση του κοσμου απο τα home computers στα pc και σιγα σιγα να χανουν εδαφος στην αγορα και η Amiga αλλα και αργοτερα και ο Αtari ST με αποτελεσμα να κλεισουν αυτες οι 2 εταιριες :(

Για φανταστειτε ομως να ειχαν ενωθει αυτες οι δυο εταιριες ; Αραγε τι θα γινιοταν ; Καλα δεν θα ηταν ;

(και μην σας φαινετε περιεργο μιας και στις εποχες που ζουμε βλεπουμε ακομα και εταιριες αιωνια αντιπαλες και κορυφαιες στους τομεις τους να κανουν κοινη στροφη)

Σεναριο της φαντασιας μου η' σεναριο καταστροφης για τα pc (εαν γινοταν)

Φανταζομαι ακομα και ενα ενιαιο OS με τελεια αποτελεσματα στο gaming αλλα οχι μονο εκει!!

Φανταστειτε και εσεις με θετικα και αρνητικα στοιχεια και πειτε μου τι θα γινοταν γιατι παντα ειχα αυτη την απορια πως θα ηταν; Πως φανταζεστε το ΟS; Θα ηταν ευκολος ο προγραμματισμος; τι θα επρεπε να παρει το ενα μηχανημα απο το αλλο(απο θεμα hardware) ;
 
... απλώς θα έκλειναν μαζί.
 
Άσε που η φιλοσοφία των μηχανημάτων ήταν τόσο διαφορετική που το Amiga ST θα ήταν κάτι σαν... αδυνατώ να το περιγράψω...
 
Ρε παιδια γιατι εγω εχω αντιθετη γνωμη απο εσας, εστω στο θεμα ΟS θα ειχαμε φοβερα αποτελεσματα με το παντρεμα των 2 λειτουργικων.

Παραδειγμα απο τα OS ανοιχτου κωδικα που εχουν βγει και απο τις παραλλαγες τους linux, ubuntu κ.α.

Επισης δειτε και την MS με το Μac OS σε λιγο καιρο θα φορτωνουν μαζι στον ιδιο ηλεκτρ. υπολογιστη, μαλιστα καπου διαβασα οτι θα μπορουμε να φορτωνουμε πολλα λειτουργικα σε ενα συστημα υπολογιστη, παντερμα ειναι και αυτο!

Εγω πιστευω οτι ολα θα γινοντουσαν και θα ειχαμε θετικο αποτελεσμα, και ας μην ξεχναμε οτι ολα ξεκινησαν απο ενα λειτουργικο συστημα που απλα αντεγραψε τα 2 μηχανηματα.....
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δεν θα γινοταν τιποτα ιδιαιτερο. Ο ST ειχε να παρει τα παντα απο την Amiga, ενω η Amiga δεν ειχε να παρει τιποτα απο τον ST. Παλι στο ιδιο αποτελεσμα θα κατεληγαν, ισως με μια πιο ποιοτικη Amiga? Λιγο δυσκολο να σκεφτω κατι πιο βελτιωμενο αλλα κρατω την επιφυλαξη. Iσως το μονο που θα καταφερναν θα ηταν να διαρκεσουν λιγο περισσοτερο σαν εταιρεια και να προσπαθησουν να επιβιωσουν λιγο μακρυτερα απο οσο τα καταφεραν ξεχωριστα οι εταιρειες.

Αν παλι ηταν λιγο διαφορετικα τα πραγματα με τον Jack Tramiel να εχει στην κατοχη του μια Comtari με ουσιαστικα την πλατφορμα της Amiga ως προιον, ισως να ειχε καταφερει να το πλασαρει και να εδραιωσει αυτο που δημιουργηθηκε η Amiga για να κανει. Αλλα με την Atari στην κατοχη του και με ενα αδυναμο προιον χωρις μια ιδιοφυες ομαδα σε R&D να προσφερει κατι, απλα εκανε οτι καλυτερο μπορουσε να κανει και την εκανε απο ενα χαμενο παιχνιδι. Ηταν το μονο διοικητικο κεφαλι που θα μπορουσε να πουλησει την Amiga καλυτερα απο τον καθενα και να την καθιερωσει ως standard.
 
circleag είπε:
...μαλιστα καπου διαβασα οτι θα μπορουμε να φορτωνουμε πολλα λειτουργικα σε ενα συστημα υπολογιστη...
Θα μπορούμε; Αυτό είναι ήδη δυνατό εδώ και πολλά χρόνια...

Πάντως κι εγώ δεν νομίζω να έβγαινε κάτι. Ο λόγος που και οι δύο πλατφόρμες πέθαναν ήταν η αποτυχία εξέλιξης και το κακό marketing.
 
Amiga: The Next Generation Atari?

It has fallen into Amiga legend that in 1983 Atari made a bid for the Amiga technology from the recently renamed Amiga, Inc. If this single event had come to pass it is difficult to say how the computer industry would be shaped now. Commodore may have still existed selling Windows and Unix-based systems, and Atari may have still existed. Who knows the possibilities and repercussions? Whilst it has been assumed that Atari had made some offers for Amiga and their "Lorraine" prototype only to be beaten to the post at the last moment by Commodore, the transaction had actually gone further with an agreement being signed between the two companies. In co-operation with the Atari Historical Society, Amiga History Guide is able to bring the actual signed agreement into the Amiga community.

Background

On November 21, 1983 Atari and Amiga signed an agreement that allowed Atari complete access to the Amiga "Lorraine" prototype that was currently being developed. In exchange Atari would give an undisclosed sum of money to assist development. The Amiga system had always been intended to be a better version of the Atari 800 using the same multi-processor design (one processor for graphics, another for sound, etc.). The hardware based scrolling, sprites, display lists, and other features were developments of previous experimentation. As part of the agreement Atari would gain access to the Amiga chipset and design its own version of the Amiga computer codenamed "Mickey", after the Disney mouse, "Minnie" was the name given to a 256K memory card. As part of the agreement, Atari would sell "Mickey" as a game console without the keyboard for 1 year. After that, Atari could then sell a keyboard add-on and sell a full computer "Mickey" system to the public. One ex-Atari Corp. also discovered proposals for a Unix-style GUI kernel for the "Mickey" project. How much of this was the original AmigaOS system is unknown but it is likely that it contained information on the Amiga EXEC and Intuition, with some kind of custom "AtariDOS" additions. Unfortunately the whereabouts of these documents are currently unknown.

Until recently it has been assumed that Atari did not have time to develop a system before Commodore bought Amiga, Inc. During 1984 rumours were abound on a new computer known as the Atari 1600XL. Remarkably, the system coincides in many ways with some of the features highlighted by Dave Haynie and Jay Miner in many interviews. These include a built-in disk drive, Apple ][e compatibility and the possibility of an Intel 8088 daughter processor for IBM compatibility. As Amiga historians know, the Lorraine featured a cartridge slot for a number of expansion boards including an IBM PC-on-a-card. These puzzles have recently been solved with the recovery of a number of logbooks by the Atari Historical Society that suggest Atari were developing a system derived from the original Lorraine prototype that would come to be known as the Atari 1850XLD.

TOP SECRET: Confidential Atari-Amiga Agreement

CONFIDENTIAL

AGREEMENT REGARDING

CONFIDENTIALITY OF INFORMATION

1. AMIGA CORPORATION (the "Company"). and -ATARI, INC. ("Recipient") are engaged in discussions in contemplation of or in furtherance of a business relationship.

2. To further the business relationship, Recipient may have access to and have disclosed to it certain valuable information relating to the Company which is of a confidential nature (hereinafter referred to as "the Company Information") concerning any or all of the following: trade secrets, know how, inventions, techniques, processes, algorithms, software programs, schematics, software source documents, contracts, customer lists, financial information, sales and marketing plans and information and business plans.

3. Recipient agrees that it shall neither use the Company Information nor circulate it within its own organization, except to the extent necessary for:

(a) negotiations, discussions and consultations with personnel or authorized representatives-of the Company; and

(b) any purpose the Company may hereafter authorize in writing.

4. Recipient further agrees that it shall not publish, . copy or disclose any Company Information to any third party and shall use its best efforts to prevent inadvertent disclosure of the Company Information to. any third party.

5. Recipient's obligations with respect to any portion of the Company Information as set forth above shall terminate when recipient can document that:

(a) It was in the public domain at the time it was communicated to Recipient by the Company; or

(b) It entered the public domain through no fault of Recipient subsequent to the time it was communicated to Recipient by the Company; or

© It was in Recipient's possession free of any obligation of confidence at the time it was communicated to Recipient by the Company; or

(d) It was rightfully communicated to Recipient free of any obligation of confidence subsequent to the time it was communicated to Recipient by the Company.

6. . All materials including, without limitation, documents, drawings, models, apparatus, sketches, designs and lists furnished to Recipient by the Company and which are designated in writing to be the property of the Company shall remain the property of the Company and shall be returned to the Company promptly at its request, together with any copies thereof.

7. The work product of any services performed by the Company or of any writings, discoveries, inventions and innovations resulting from such services shall be and remain the property of the Company unless otherwise agreed in writing signed by both parties hereto.

8. This Agreement shall govern all communications between Recipient and the Company that are made during the period from the effective date of this Agreement to the date on which either party receives from the other written notice that subsequenl- communications shall not be so governed, provided, however, that Recipient's obligations under Paragraphs 3 and 4 shall ccntinue unless terminated pursuant to Paragraph 5 hereof.

9. Either party shall have the right to obtain a preliminary judgment on any equitable claim in any court of competent jurisdiction, where such judgment is necessary to preserve property and/or proprietary rights under this Agreement. Such judgment shall remain effective as long as the terms of the judgment so provide.

10. Any notice required to he given Under this Agreement shall be deemed --received five (5) days after mailing if sent by registered or certified mail to the addresses of the parties set forth below, or to such other address as either of the parties shall have furnished to the other in writing.

11. In the event of invalidity of any provision of this Agreement, the parties agree that such invalidity shall not affect the remaining portions of this Agreement, and further agree to substitute for the invalid provision a valid provision which most closely approximates the intent and economic effect of the invalid provision.

Features Summary

Has a Motorola 68000 Main Processor and 128K bytes of random Access memory. Has a detachable keyboard.

Can read Apple compatible disk text files.

Can be programmed in BASIC, FORTH or Assembler. BASIC and FORTH are built Into the basic system.

Lorraine BASIC is compatible with APPLESOFT, but adds commands which can take advantage of the powerful new features of this computer.

Can handle a large number of different kinds of controllers, which in turn allows for a wide variety of methods of data input

Has four Independently controllable sound generators. Each of these generators may be programmed to produce a wide variety of tones and kinds of waveforms. Many different kinds of musical effects are possible.

Can produce 40 columns by 25 lines of text

Can produce 80 columns by 25 lines of colored text on a video monitor without adding any extra-cost 80-column cards. Can mix multi-colored graphics and muiti-colored text on the same display.

Can produce dozens of easily controlled multi-colored moveable objects called "sprites" on the screen

Can define one or two indepently moveable normal or hich, resolution graphics planes called "playfields". Up to 4096 color choices for each picture element for normal resolution playfields, or up to 16 color choices for each picture element for a high resolution playfield.

Can define whether some of the sprites are more important than some of the playfields, so that if one object is supposed to be "in front of" another, it will appear that way on the display. It also can sense and report collisions between the sprites and the playfields or between individual sprites.

Can rapidly move and color-fill graphic shapes.

Has a special-effects coprocessor which can produce multiple part-way-through-the-display changes in the system operating mode.

July 19, 1983 -- Page 1

LORRAINE Computer System - Preliminary

Technical Summary

LORRAINE is a third generation, low cost, high performance, graphics and sound system for state of the art videogame and personal computer applications.

The system includes three proprietary, custom ICs controlled by a Motorola 68000 32/16 bit microprocessor. These chips provide extraordinary color graphics on a Standard TV or on an RGB color monitor, with resolution and depth to display coin-op quality, first person video games, cartoons, low resolution photographs, or up to 80 character screens. The sound circuits can duplicate complex waveforms on each of four channels, matching commercial synthesizers in quality.

The graphics hardware provides a fully bit-mapped image of up to 320H X 200V pixels each, six bits deep for a TV or up to 640H X 40OVpixels each four bits deep for an RGB monitor. Each pixel selects a color value from a 32 entry color palette providing 12 bits of resolution including separate control of up three aspects of the color signal: Hue, Intensity, and Saturation. The hardware supports slicing the bit map into two levels of playfield plus background, with automatic priority overlay of the playfields. In addition, the hardware supports eight programmable "sprite processors", each providing an arbitrary number of images 16 pixels wide, arbitrarily tall, and two bits deep which can be rapidly positioned anywhere on the screen with selectable overlay priority. Pairs of such processors can be "attached" providing 4 bits of color depth for each sprite image. The resulting screen image can be scrolled s in both the vertical and horizontal directions.

The color depth of the image may vary from place to place on the screen. Saving both memory space and bandwidth in those portions of the image not requiring many simultaneous colors. In addition, two of the six color planes may be used in the "hold and control" mode to select between normal indexing of the color palette or direct setting of one of the color components (Hue, Intensity, or Saturation) while preserving the other two components from the pixel immediately to the left. The hold and control mode allows the construction of very detailed images involving either grey scale shading, pastel hightlighting, rainbow color effects or any combination of the three. The Display Instruction Processor (described below) may also be used to change the color palette on the fly.

LORRAINE supports hardware detection of "collisions" involving either of the playfield images and each of the 4 sets of attachable sprites. For purposes of collision detection, each of the playfield "objects" may be further refined, indicating that only collisions with a given color or excluding a given color are to be detected. The collision accumulator can be polled and cleared at any time, allowing the detection of separate collisions in different portions of the image.

LORRAINE includes a hardware "Bit-Blit" co-processor, which may be used to create and move several dozen additional objects in the bit map each frame time, saving and restoring the background as necessary. The Blitter also provides hardware support for line drawing and polygon filling functions From a personal computer perspective, the Blitter provides a generalized hardware capacity for "desk-top" window management, easily surpassing the software mechanisms underlying such systems as the Apple LISA .

Each LORRAINE audio channel plays an "audio map" of arbitrary length with frequency and volume set separately. The audio maps consist of 8 bit "delta" samples describing the waveform to be produced. Each map array be "played" at a sampeling rate of up to 30 KHz, or any slower rate selectable with fine resolution. Left alone, each channel automatically repeats its audio map an arbitrary number of times, making the generation of sustained tones a trivial task involving very little memory. Since each map describes an arbitrary waveforrn a three or four note musical chord can easily be generated by a single channel. LORRAINE produces stereo sound output, normally by summing pairs of audio channels. Alternatively one audio channel of each pair me be configured to modulate the other channel both by amplitude and frequency. Since the modulating channel may be sampled at a rate distinct from the normal channel, envelope functions and frequency modulation synthesis effects are easy to achieve.

Frame synchronization, control register updates, sprite repositioning and automatic color palette and audio channel updates can all be performed by LORRAINE's programmable Display instruction processor. The DIP acts as yet another co-processor, freeing the 68OOO to execute program logic.

AMIGA Corporation Proprietary and Confidential

July 19, 1983 -- Page 3

Other built-in I/O includes a keyboard controller, two Atari compatible game controller with trakball/mouse logic, a serial port to support a modem, and a mini-floppy disc controller.

The standard configuration includes 128K bytes of graphics/audio/general purpose RAM and 64K bytes of resident firmware ROM. LORRAINE may be cartridge extended with up to 256K bytes of additional ROM or RAM. In addition, all 68000 data, address and control lines are accessible, allowing LORRAINE to be integrated with a wide variety of memory, peripheral, and bus-mastering devices.

LORRAINE includes both high and low-level support for graphics and audio synthesis. Particular emphasis has been placed on convenient high-performance access to the hardware for video game applications. LORRAINE will be packaged with a general purpose operating system, a BASIC interpreter, a FORTH interpreter, and several general purpose utilities.

AMIGA Corporation Proprietary and Confidential

Thanks go to the Atari Historical Society for their painstaking research into the former company as well as allowing this document to be reproduced here.

Πηγη : http://www.amigahistory.co.uk/mickey.html
 
Τίποτε δεν θα γινόταν. Δυστυχώς ή ευτυχώς έχουμε X86 (X64) αρχιτεκτονική.

Μένω στην παραπάνω φράση:

Άσε που η φιλοσοφία των μηχανημάτων ήταν τόσο διαφορετική που το Amiga ST θα ήταν κάτι σαν... αδυνατώ να το περιγράψω...
του αγαπητού μου Christos.
H κάθε πλατφόρμα - λειτουργικό - σύνολο έχει διαφορετικό κοινό και φιλοσοφία. Ο τρελαμμένος gamer δεν θα έπαιρνε ST, όσο καλά παιχνίδια και αν είχε ( και είχε ) ο επαγγελματίας μουσικός δεν θα έπαιρνε Amiga.

Εδώ σήμερα έχουμε τα ίδια παιχνίδια σε δύο διαφορετικές κονσόλες και πλακωνόμαστε στο ξύλο, ψάχνουμε να βρούμε pixels σκιασμένα καλύτερα με το μικροσκόπιο. Το ίδιο και με τα λειτουργικά και τους επεξεργαστές.

Θα ήταν σαν να είχαμε διανομή Linux από την M$. Αχταρμάς και μπάχαλο.
 
Coca Cola και Pepsi μαζί, δε γίνεται!
 
το ολο θεμα ειναι καταδικασμενο,η commodore και η atari φαγανε τα μουτρα τους και εμειναν στην ιστορια.

ας τις εχουμε στο μυαλο μας ετσι και οχι τι παραπανω θα μπορουσαν να κανουν εστω και συνεργατικα.

τα pc κυριαρχουν απο ενα σημειο και μετα δυστηχως,οτιδηποτε αλλο ειναι σεναριο επιστημονικης φαντασιας
 
Για να επιζησουν αυτες οι δυο εταιρειες, δεν ηταν αναγκη να ενωθουν αν και σιγουρα θα βοηθουσε, αλλα ο λογος του κλεισιματος κατα τη γνωμη μου περικλειεται στην εξης παροιμια: οτι δεν επεκτεινεται συρρικνωνεται η εξαφανιζεται

Στη συγκεκριμενη περιπτωση σημαινει το εξης: ειχαν μεσουρανησει μεν αλλα με την ελευση των δυνατων πλεον pc απο τη μια και του playstation απο την αλλη, βρεθηκαν εκτος γιατι ειχαν παραμεινει στην εποχη που ξεκινησαν..

Η commodore με την amiga εκανε καποιες προσπαθειες, αλλα ηταν ανεπιτυχης γιατι και αργησε να τις κανει με την 2000 και την 3000 και αν θελετε και με τη 1200 ισως η οποια ηταν απλως μια συνεχεια της 500αρας αντι να παει πρωτη στα 32bit σε λογικες τιμες

Και πανακριβη ηταν χωρις να μπορεις να επεμβεις οπως στα pc εστω και αν τα επιμερους εξαρτηματα ηταν αποκλειστικα δικα της και ο προγραμματισμος της ηταν πολυ δυσκολος για το μεσο χρηστη ενω τα pc εγιναν φιλικοτερα με τα windows κατι που τους εθεσε εκτος και τους δυο θα επρεπε να κανουν αναλογη κινηση αλλα εγκαιρως και σε τιμες ανταγωνιστικες σε κατι τετοιο η commodore θα υπερτερουσε της atari εκτος αν ενωνοντουσαν που σ αυτη την περιπτωση οντως αν ενονωντουσαν και χειριζοντουσαν εξυπνα την κατασταση θα μπορουσαν να εχουν προβαδισμα εναντι τηςsony και της IBM μια και οι χρηστες και των δυο αυτων σε μεγαλο βαθμο ειδiκα της πρωτης εχουν να κανουν με παιχνιδια και αν ειχαν και φιλικο προγραμματισμο προς το μεσο χρηστη.. θα επαιρναν τα σωβρακα ολονων που λενε... :D :D:D
 
Απολύτως τίποτα δεν θα γινόταν. Η κλειστή αρχιτεκτονική ήταν τελειωμένη.
 
Καλά η κλειστή αρχιτεκτονική δεν ήταν και πλήρως τελειωμένη. Γιατί και οι κονσόλες κλειστές αρχιτεκτονικές είναι και παρέμειναν ανταγωνιστικές. Απλώς δεν εξελίχθησαν τα home computers με τον ίδιο ρυθμό που είχαν τα pc. Εάν παρουσίαζαν κάποια ανταγωνιστικά προϊόντα εκείνη την εποχή, ίσως μία απο τις δύο να είχε επιβιώσει.

Απο το πάντρεμα των δύο, δεν βλέπω κάτι να βγαίνει. Το πιθανότερο θα ήταν να κυριαρχούσε η Amiga, ως βασική πλατφόρμα με υποστήριξη midi όμως.

hehe. Αυτά είναι!!
 
Οι κονσόλες όμως είχανε ένα συγκεκριμένο και μόνο σκοπό. Να παίζουν παιχνίδια.

Εδώ μιλάμε για υπολογιστές, πολυεργαλεία, όχι απλά μηχανήματα για gaming. Είναι βέβαια ένας από τους λόγους που γνώρισαν άνθηση τότε τα PC αλλά όχι και ο μόνος.
 
Τα pc μέχρι το 1990, χρησιμοποιούνταν κατά κύριο λόγο για εφαρμογές γραφείου. Για εφαρμογές επεξεργασίας γραφικών και ήχου είχαν πλεονέκτημα νομίζω τα 16-bit home micros μέχρι το 1991. Απο εκεί και πέρα δεν βοήθησε και το hardware, οπότε και πήραν την κάτω βόλτα!!

Εξακολουθώ να πιστεύω πάντως, ότι εάν είχε βγει κάποιο καινοτομικό hardware αρχές 1992, η Amiga ειδικά θα μπορούσε να επιβιώσει!!
 
Ειχαν βγει αρκετα hardware για Amiga οπως το A-MAX που μπορουσες να την κανεις MAC αλλα και να φορτωνεις τα παντα (emulate)!

Επισης ειχε βγει το AMTARI που εκανε και αυτο την amiga εναν Atari ST!

a_mac_02.jpg


A-MAX

8updip.png


AMTARI

Γενικα ειχε πολυ hardware που μπορουσενα κανει πολλα σαν Commodoreμιας και να "δεσει" με πολλα μηχανματα αλλα και πολλες εταιριες....

http://en.wikipedia.org/wiki/Emulation_on_the_Amiga

http://amiga.resource.cx/index.html#topics
 
για μενα το αποτελεσμα θα ηταν κάπως έτσι...

attachment.php


ή έτσι... :D

attachment.php


:D :D
 
Πίσω
Μπλουζα