iggylebowski
RetroAdept
- Joined
- 10 Mαϊ 2012
- Μηνύματα
- 868
- Αντιδράσεις
- 674
El Topo (aka The Mole) (1970, Alejandro Jodorowsky)
http://www.imdb.com/title/tt0067866/
Όσο και προετοιμασμένος να είναι κάποιος δεν μπορεί να φανταστεί τι θα αντικρύσει όταν βυθιστεί στο περίεργο φιλμικό σύμπαν του El Topo. H ταινία ακολουθεί τον Εl Topo, ο οποιος περιπλανιέται στην έρημο, καβάλα στο άλογό του, παρέα με τον ανήλικο γιο του. Κάποια στιγμή θα συναντήσει μια πόλη, της οποίας οι κάτοικοι έχουν σφαγιαστεί. Αφού κυνηγήσει και σκοτώσει την ομάδα που προκάλεσε τη σφαγή, ο El Topo, θα παρατήσει το γιο του σε κάτι μοναχούς και θα ακολουθήσει μια περίεργη γυναίκα. Εκείνη τον πείθει να αντιμετωπίσει τους τέσσερις καλύτερους πιστολάδες ώστε να γίνει ο μεγαλύτερος πιστολέρο που υπάρχει. Το να κατηγοριοποιήσει κάποιος το El Topo ως western είναι μεγάλο λάθος. Ο Jodorowsky χρησιμοποιώντας ως όχημα το είδος των western, ξεκινάει ένα παραληρηματικό ταξίδι γεμάτο υπερβολική βία, περίεργες εικόνες, συμβολισμούς, μεταφορές, σουρεαλιστικές καταστάσεις, θρησκευτικά και αποκρυφιστικά σύμβολα, ψυχοτροπική ατμόσφαιρα και γενικά αλληγορική διάθεση. Το El Topo είναι μια δύσκολη, αλληγορική ταινία που χρησιμοποιεί με ένα ιδιαίτερο τρόπο τη βία, τόσο ενοχλητική όσο και ποιητική, τις εικόνες και τα σύμβολα. Είναι ένα περίεργο υβρίδιο, καθώς η αισθητική των spaghetti western συναντά τον Fellini και τον Bunuel. H ταινία χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι σαφώς επηρρεασμένο από τις ανατολικές θρησκείες και τον αποκρυφισμό. Αντίθετα το δεύτερο μέρος αποτελεί μια αλληγορία βασισμένη στην Καινή Διαθήκη με ενισχυμένα τα στοιχεία της αναγέννησης, της λύτρωσης και της τελικής άφεσης. Το El Topo είναι παράλληλα μια όπερα ποιητικής βίας και σουρεαλιστικών εικόνων, γεμάτη με ελεγειακά και επικά στοιχεία, κι ένα σπιριτουαλιστικό ταξίδι σωτηρίας και λύτρωσης. Οι εικόνες του είναι γεμάτες βιβλικές αναφορές, στοιχεία από την βουδιστική θρησκεία και έντονο αποκρυφιστικό τόνο. Ο Jodorowsky διατηρεί ένα έντονο πνευματικό ύφος στην κινηματογράφησή του, ταυτόχρονα όμως φαίνεται να κάνει κριτική στην αντίληψη της οργανωμένης θρησκείας και απομυθοποιεί τις θρησκευτικές ιδέες, τα σύμβολα και τα στερεότυπα. Αν και πολλές εικόνες μπορούν εσφαλμένα να θεωρηθούν μισογυνικές, ο Jodorowsky αποκαλύπτει και αποδομεί την αυθαίρετη σύμβαση ενός πατριαρχικού θρησκευτικού δόγματος. Απαραίτητη προϋπόθεση της ταινίας είναι η δυνατότητα αποκωδικοποίησης των συμβολισμών και των μεταφορών. Υπάρχουν εικόνες που μπορεί να προσβάλλουν τις ιδέες κάποιων ανθρώπων καθώς και βίαιες εικόνες που θα αναγκάσουν αρκετούς να αποστρέψουν το βλέμμα. Ο πυκνός συμβολισμός και η παραισθησιακή, σουρεαλιστική ατμόσφαιρα ίσως κουράσουν μερικούς, αλλά το El Topo είναι μια φιλμική εμπειρία. Το φιλμικό σύμπαν του Jodorowsky είναι δύσκολο, περίπλοκο και βίαιο, όπως φαίνεται και από το μεταγενέστερο Holy Mountain, αλλά είναι τρομερά εθιστικό. Ένα παράξενο αριστούργημα. μια περίεργη κινηματογραφική μοναδικότητα.
Trailer:
http://www.imdb.com/title/tt0067866/
Όσο και προετοιμασμένος να είναι κάποιος δεν μπορεί να φανταστεί τι θα αντικρύσει όταν βυθιστεί στο περίεργο φιλμικό σύμπαν του El Topo. H ταινία ακολουθεί τον Εl Topo, ο οποιος περιπλανιέται στην έρημο, καβάλα στο άλογό του, παρέα με τον ανήλικο γιο του. Κάποια στιγμή θα συναντήσει μια πόλη, της οποίας οι κάτοικοι έχουν σφαγιαστεί. Αφού κυνηγήσει και σκοτώσει την ομάδα που προκάλεσε τη σφαγή, ο El Topo, θα παρατήσει το γιο του σε κάτι μοναχούς και θα ακολουθήσει μια περίεργη γυναίκα. Εκείνη τον πείθει να αντιμετωπίσει τους τέσσερις καλύτερους πιστολάδες ώστε να γίνει ο μεγαλύτερος πιστολέρο που υπάρχει. Το να κατηγοριοποιήσει κάποιος το El Topo ως western είναι μεγάλο λάθος. Ο Jodorowsky χρησιμοποιώντας ως όχημα το είδος των western, ξεκινάει ένα παραληρηματικό ταξίδι γεμάτο υπερβολική βία, περίεργες εικόνες, συμβολισμούς, μεταφορές, σουρεαλιστικές καταστάσεις, θρησκευτικά και αποκρυφιστικά σύμβολα, ψυχοτροπική ατμόσφαιρα και γενικά αλληγορική διάθεση. Το El Topo είναι μια δύσκολη, αλληγορική ταινία που χρησιμοποιεί με ένα ιδιαίτερο τρόπο τη βία, τόσο ενοχλητική όσο και ποιητική, τις εικόνες και τα σύμβολα. Είναι ένα περίεργο υβρίδιο, καθώς η αισθητική των spaghetti western συναντά τον Fellini και τον Bunuel. H ταινία χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι σαφώς επηρρεασμένο από τις ανατολικές θρησκείες και τον αποκρυφισμό. Αντίθετα το δεύτερο μέρος αποτελεί μια αλληγορία βασισμένη στην Καινή Διαθήκη με ενισχυμένα τα στοιχεία της αναγέννησης, της λύτρωσης και της τελικής άφεσης. Το El Topo είναι παράλληλα μια όπερα ποιητικής βίας και σουρεαλιστικών εικόνων, γεμάτη με ελεγειακά και επικά στοιχεία, κι ένα σπιριτουαλιστικό ταξίδι σωτηρίας και λύτρωσης. Οι εικόνες του είναι γεμάτες βιβλικές αναφορές, στοιχεία από την βουδιστική θρησκεία και έντονο αποκρυφιστικό τόνο. Ο Jodorowsky διατηρεί ένα έντονο πνευματικό ύφος στην κινηματογράφησή του, ταυτόχρονα όμως φαίνεται να κάνει κριτική στην αντίληψη της οργανωμένης θρησκείας και απομυθοποιεί τις θρησκευτικές ιδέες, τα σύμβολα και τα στερεότυπα. Αν και πολλές εικόνες μπορούν εσφαλμένα να θεωρηθούν μισογυνικές, ο Jodorowsky αποκαλύπτει και αποδομεί την αυθαίρετη σύμβαση ενός πατριαρχικού θρησκευτικού δόγματος. Απαραίτητη προϋπόθεση της ταινίας είναι η δυνατότητα αποκωδικοποίησης των συμβολισμών και των μεταφορών. Υπάρχουν εικόνες που μπορεί να προσβάλλουν τις ιδέες κάποιων ανθρώπων καθώς και βίαιες εικόνες που θα αναγκάσουν αρκετούς να αποστρέψουν το βλέμμα. Ο πυκνός συμβολισμός και η παραισθησιακή, σουρεαλιστική ατμόσφαιρα ίσως κουράσουν μερικούς, αλλά το El Topo είναι μια φιλμική εμπειρία. Το φιλμικό σύμπαν του Jodorowsky είναι δύσκολο, περίπλοκο και βίαιο, όπως φαίνεται και από το μεταγενέστερο Holy Mountain, αλλά είναι τρομερά εθιστικό. Ένα παράξενο αριστούργημα. μια περίεργη κινηματογραφική μοναδικότητα.
Trailer:
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: