H κάλπικη λίρα / ιστορία μιας κάλπικης λίρας (1955)

BETTY BOOP

Official *GOD* of RetRo
Joined
25 Απρ 2010
Μηνύματα
9.240
Αντιδράσεις
5.958
H κάλπικη λίρα / ιστορία μιας κάλπικης λίρας (1955)


RetroDB:
http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CE%BC%CE%B9%CE%B1%CF%82_%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CE%BB%CE%AF%CF%81%CE%B1%CF%82

Ταινία παραγωγής 1955 σε σκηνοθεσία και σενάριο του Γιώργου Τζαβέλλα με τους Βασίλη Λογοθετιδη, Ιλια Λιβυκού, Μίμη Φωτόπουλο, Σπεράντζα Βρανά, Ορέστη Μακρή, Λέλα Πατρικίου, Μαρία Καλαμιώτου, Λαυρέντη Διανέλλο, Βαγγέλη Πρωτοπαππά, Δημήτρη Χορν, Έλλη Λαμπέτη, Ζώρα Τσάπελη και άλλους ηθοποιούς.

Μια κάλπικη λίρα αφηγείται την ιστορία της. Κατασκευάστηκε από τον παραχαράκτη Ανάργυρο Λουμπαρδόπουλο (Βασίλης Λογοθετίδης) που παρασύρθηκε από τη γοητεία της κυρίας Φιφής (Ίλια Λιβυκού) και ξόδεψε ένα μεγάλο ποσό για να τη φτιάξει αλλά κανείς δεν έπαιρνε γιατί ήταν κάλπικη. Η λίρα πέρασε στα χέρια ενός ζητιάνου (Μίμης Φωτόπουλος) που παρίστανε τον τυφλό και μάλωνε συνέχεια με μια ιερόδουλη (Σπεράντζα Βρανά) που ασκούσε στο ίδιο πεζοδρόμιο το επάγγελμά της. Πέρασε στα χέρια της μικρής Φανής (Μαρία Καλαμιώτου) που ζούσε με τους γονείς της σε ένα μικρό σπίτι και κινδύνευαν να μείνουν στο δρόμο επειδή δεν είχαν χρήματα για τα νοίκια και στο τέλος ο σπιτονοικοκύρης Βασίλης Μαυρίδης (Ορέστης Μακρής) δέχτηκε να εξαργυρώσει τη λίρα επειδή συμπαθούσε τη μικρή Φανίτσα. Η λίρα μπήκε στη βασιλόπιτα του φτωχού ζωγράφου Παύλου (Δημήτρης Χορν) που παντρεύτηκε πρόσφατα με την πλούσια Αλίκη (Έλλη Λαμπέτη) και έγινε σύμβολο της αγάπης τους αλλά η Αλίκη ξαναπαντρεύτηκε τον ευκατάστατο Δημήτρη (Ζώρας Τσάπελης) και χώρισε τον Παύλο.

Μια από τις καλύτερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εξαιρετική ταινία. Γέλιο, συγκίνηση, μελαγχολία, καλές ερμηνείες...ειδικά η πρώτη με τον μεγάλο Βασίλη Λογοθετίδη. Θυμάμαι πόσο είχα χαρεί μικρός, όταν τελικά ο τύπος που τον ακολουθούσε, δεν ήταν της αστυνομίας, αλλά αυτός που θα τον έκανε να πραγματοποιήσει το όνειρο του...
 
Συμφωνώ απόλυτα με τον ριο. Αν το πρώτο τμήμα της ταινίας γέμιζε λίγο παραπάνω θα μπορούσε να είναι μόνο του ταινία. Το κομμάτι με τον Χορν και την Λαμπέτη σου αφήνει μια πικρή γεύση καθώς τελειώνει η ταινία.
 
Χτες λοιπόν που έβλεπα την ταινία παρατήρησα πως με μεταγενέστερη επεξεργασία, προφανώς, στο πρώτο κομμάτι του Λογοθετίδη, σε κάποιο πλάνο φαίνονται οι λίρες να "χρυσίζουν", με χρώμα που περάστηκε από πάνω στην ταινία, σωστά;
 
ΦΖΠ1 είπε:
Χτες λοιπόν που έβλεπα την ταινία παρατήρησα πως με μεταγενέστερη επεξεργασία, προφανώς, στο πρώτο κομμάτι του Λογοθετίδη, σε κάποιο πλάνο φαίνονται οι λίρες να "χρυσίζουν", με χρώμα που περάστηκε από πάνω στην ταινία, σωστά;
Τωρα που το λες...σαν να μου φανηκε χθες που το ειδα λιγο,

οτι στην σκηνη της ταβερνας - που πανε για φαγητο η Αλικη (Λαμπετη) με τον Δημητρη (Τσαπελης) -ο ηλιος

στην ζωγραφια που υπηρχε πισω στον τοιχο,ηταν κιτρινος!!!
 
Είναι η φρέσκια κόπια του 12-13 που ναι και οι λίρες και το φεγγάρι στην ταβέρνα είναι χρωματισμένα.
 
foutix είπε:
Είναι η φρέσκια κόπια του 12-13 που ναι και οι λίρες και το φεγγάρι στην ταβέρνα είναι χρωματισμένα.

katerinak είπε:
αυτη η "επεξεργασια" που εγινε στην ταινια αναφερθηκε απ τον Pirros εδω
Σας ευχαριστω και τους δυο για την αμεση απαντηση και διευκρινιση!!! :thanx2: :thanx2:
 
Σήμερα ψάχνοντας για κάτι άλλο ,έπεσα πάνω σε ένα άρθρο/αφιέρωμα της μηχανής του χρόνου στον μεγάλο Ορέστη Μακρή το οποίο ανέβηκε τον περασμένο απρίλιο ,και αναφερόταν μεταξύ άλλων σε μια ανέκδοτη ιστορία των παρασκηνίων των γυρισμάτων της "Κάλπικης λίρας"


Στον κινηματογράφο τον ενσάρκωσε στην ταινία «Ο Μεθύστακας» του Γιώργου Τζαβέλλα. Ο Φιλοποίμην Φίνος που παρακολουθούσε τον Γιώργο Τζαβέλλα να εξηγεί τον ρόλο και τις ατάκες στον Ορέστη Μακρή, έκρινε ότι ο ηθοποιός δεν διέθετε τα απαραίτητα προσόντα. «Τι παιδεύεσαι; Δεν βλέπεις που είναι κάφρος;» είπε στον σκηνοθέτη. Ο Μακρής που άκουσε το αρνητικό σχόλιο δεν απάντησε και βγήκε ατάραχος από το πλατό. Όταν ξαναστήθηκε μπροστά στην κάμερα και άρχισε το μονόλογό του, ξαφνικά διέκοψε και γυρνώντας προς το Φίνο, τον κοίταξε και του είπε :«εμένα είπες κάφρο ρε;»....
Προέλευση : www.mixanitouxronou.gr/orestis-makris-o-tenoros-tis-operas-pou-o-finos-apokalese-kafro-ekane-kariera-san-methistakas-an-ke-den-epine-oute-goulia/
 
Nemo είπε:
Σήμερα ψάχνοντας για κάτι άλλο ,έπεσα πάνω σε ένα άρθρο/αφιέρωμα της μηχανής του χρόνου στον μεγάλο Ορέστη Μακρή το οποίο ανέβηκε τον περασμένο απρίλιο ,και αναφερόταν μεταξύ άλλων σε μια ανέκδοτη ιστορία των παρασκηνίων των γυρισμάτων της "Κάλπικης λίρας"
Προέλευση : www.mixanitouxronou.gr/orestis-makris-o-tenoros-tis-operas-pou-o-finos-apokalese-kafro-ekane-kariera-san-methistakas-an-ke-den-epine-oute-goulia/
Ο Φιφης ειχε πολλακις κανει παρομοιες ΗΛΙΘΙΕΣ κριτικες για ηθοποιους αλλα ευτυχως γιαυτον ειχε κοντα του σκηνοθετες που μουλαρωναν και περναγε το δικο τους κι ετσι η Φινος Φιλμ σωθηκε απο πολλες "πατατες" που παραλιγο να κανει
 
Είδα την νέα εκδοχή της Καραγιάννης Καρατζόπουλος. Αποτέλεσμα; Ναι, κατάφεραν και στραπατσάρισαν μία από τις δυο τρεις σημαντικότερες ταινίες του Ελληνικού κινηματογράφου. Γιατί εδώ δε μιλάμε για μια από τις δικές τους ταινίες, δε μιλάμε για το Δουλικό Αμέσου Δράσεως, μιλάμε για την Κάλπικη Λίρα. Έχουμε και λέμε λοιπόν: Πρώτον το restoration είναι σαφώς μία βελτίωση ως προς τις προγενέστερες διαθέσιμες κόπιες και σε καθαρότητα εικόνας και ήχου. Πλην όμως η βελτίωση είναι συγκριτική με την προηγούμενη κατάσταση. Είναι όμως, πολύ μέτρια σε σχέση με το τι μπορεί να κάνει η σημερινή τεχνολογία. Μία σύγκριση με τη δουλειά της Graal για τον Φίνο, είναι συντριπτική. Μετά βέβαια, έχουμε την κλασσική πια αντικατάσταση των τίτλων αρχής, με το γνωστό τρικ, γραμματοσειρά από βίντεο με βαφτίσια από το 1995. Προστίθενται βεβαίως και φορετοί τίτλοι τέλους, που γράφουν τα ίδια με τους τίτλους αρχής. Το φορμάτ είναι 16:9 που κάνει τους ηθοποιούς να δείχνουν κοντόχοντροι. Εύκολα διορθώνεται βέβαια με την κατάλληλη ρύθμιση στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή μας σε 4:3, αλλά ο εκνευρισμός από την επιλογή παραμένει. Υπάρχουν τα δικά τους μοντάζ με μόνο δυο τρεις σύντομες σφήνες από σημερινά πλάνα, που ευτυχώς πρέπει να ξέρεις την ταινία καλά για να τις προσέξεις, παρόλα αυτά συνεχίζουν να σε γεμίζουν απορία για την ύπαρξη τους. Υπάρχουν ακόμη και τρεις κομμένες ατάκες, αλλά όπως έχει πει ο Κος Καρατζόπουλος, σε 80 χρόνια δε θα τις θυμάται κανένας. Υπάρχουν και τα "αγαπημένα" slow motion, ευτυχώς είναι πολύ λίγα. Και βέβαια, η έμπνευση να βάψουν κίτρινες τις λίρες και το φεγγάρι. Στις λίρες μάλιστα υπάρχει και μια κομπιουτερέ λάμψη. Προσθήκες έχουν γίνει και το ηχητικό με προσθήκη ήχων και το ανεπιτυχές ντουμπλάρισμα στο τηλεφώνημα της Λιβυκού. Καταλήγοντας, θέλει ταλέντο να κάνεις κάποιον σαν εμένα, που λατρεύει αυτή την ταινία να εκνευρίζεται και να βρίζει. Σε αυτό τους βγάζω το καπέλο. Καταλήγοντας, στην Κ.Κ. αυτό που συμβαίνει δεν είναι ότι προσπαθούν να αποκαταστήσουν φθαρμένο υλικό. Είναι ότι χρησιμοποιώντας ότι οι ίδιοι πιστεύουν ότι είναι γούστο, αυθαιρετούν πάνω σε έργα άλλων χωρίς κανένα νόημα και δικαίωμα. Είναι το ίδιο με το να πάρεις ένα τραγούδι του Μπιθικώτση και να του βάλεις από πίσω γυναικεία φωνητικά που να κάνουν "ου ου" για ομορφιά. Η να έχεις έναν πίνακα του Μόραλη και να ζωγραφίζεις πάνω του λουλουδάκια γιατί είναι μονότονος, γεμάτος γραμμές και σχήματα. Απλά κρίμα που η Δαμασκηνός Μηχαηλίδης, η καλύτερη εταιρία της εποχής μετά την Φίνος, έχει την σπάνια "τύχη" να της περιποιείται τις ταινίες της η Καραγιάννης Καρατζόπουλος.[h=2][/h]
 
Έβλεπα προχτές το "Ένα Βότσαλο στη Λίμνη". Ο Προτωπαππάς, λοιπόν, επισκέπτεται το σπίτι του Λογοθετίδη. Η σκηνή μας δείχνει το ταξί που τον αφήνει έξω από την πολυκατοικία. Πρόκειται για Opel Rekord μοντέλο 1965. Το πρόβλημα είναι ότι η ταινία είναι του 1952!!!! Η πολυκατοικία είναι επίσης άσχετη, εννοείται, άκτιστη ακόμα τον καιρό εκείνο. Πλάνο με άσχετη πολυκατοικία επαναλαμβάνεται σε άλλο μέρος της ταινίας. Μιλάμε για σκηνές δευτερολέπτων που χαλάνε όλη την ατμόσφαιρα.
 
Στην τελευταία σκηνή της ταινίας, βλέπουμε το Χορν να κατηφορίζει την οδο Ηρώδου Αττικού και να συναντάει τυχαία την Λαμπέτη στην εισοδο πολυκατοικίας που βρισκεται στη γωνία Ηρώδου Αττικού και Λυκείου.

Εκείνη την εποχή, το τότε ζευγάρι Λαμπέτη-Χορν, έμενε σε διαμέρισμα στην οδο Λυκείου στον αριθμό 10.

Ετσι ουσιαστικά η τελευταία σκηνή απο την ταινία γυριστηκε μόλις λίγα μέτρα απόσταση απο το σπίτι τους.

Η πολυκατοικία της ταινίας, γωνία Ηρώδου Αττικού και Λυκείου. Μέσα στο στενό της Λυκείου στον αριθμο 10 ήταν το πραγματικό σπιτι των ηθοποιων.

Αντίγραφο από Ηρώδου Αττικου Καλπικη λίρα.jpg

Ηρώδου Αττικου Καλπικη λίρα.jpg
 
Από την χθεσινή προβολή της ταινίας στην ΕΡΤ1 (θα παίξει και σήμερα στην ΕΡΤ3 στις 20:00).

vlcsnap-2015-11-22-15h44m12s008.jpg

Παρά την τραγική γραμματοσειρά και τον χαζή κατ εμέ χρωματισμό της λίρας, η ταινία έχει καθαρίσει από "σκουπίδια" του φιλμ και ο ήχος έχει συγχρονιστεί με τα χείλη των ηθοποιών, στις προηγούμενες τηλεοπτικές εκδόσεις ήταν λες και ήταν μεταγλωττισμένη.

vlcsnap-2015-11-22-15h43m35s026.jpg
 
Αν δεν κάνω λάθος αυτη η φωτό δεν ειναι απο την Καλπικη λίρα. Δεν ειχε σε αυτην την ταινία ο Λογοθετίδης μουστακι. Πρεπει να ειναι απο το Δεσποινίς ετών 39.
Δεσποινις ετων 39, 100%.
 
25536.jpg
Το ζεύγος Λαμπέτη Χορν με τον σκηνογράφο της ταινίας, μπροστά από τη μακέτα του σκηνικού της σοφίτας


49031307.jpg
Κινηματογράφος "Εσπερος" κατά τη διάρκεια προβολής της ταινίας
 
Πίσω
Μπλουζα