Jess Franco

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
647
Ο μάστορας του sleaze, ο μαέστρος του sexploitation γεννήθηκε το 1930 στην Ισπανία. Λάτρης της jazz (φαίνεται από τα ψευδώνυμα που χρησιμοποιεί: Clifford Brown, James P. Johnson) άρχισε να συνθέτει μουσική από μικρή ηλικία. Αφου δούλεψε ως κινηματογραφιστής δίπλα σε παλιότερους Ισπανούς σκηνοθέτες άρχισε να σκηνοθετεί από τα τέλη της δεκαετίας του '50. Σύμφωνα με το imdb, το βιογραφικό του βαραίνουν 194 τίτλοι! Το peak της πολύχρονης καριέρας του είναι η συμμετοχή του ως 2nd unit director στο Falstaff του Orson Welles. Η πολύχρονη καριέρα του μπορεί να χωριστεί σε τρεις περιόδους: 1) από της αρχές της δεκαετίας του '60 εώς τα μέσα περίπου της δεκαετίας του '70, που θεωρείται και η πιο επιτυχηνένη του, με μερικές ατμοσφαιρίκές ταινίες τρόμου και αρκετά ψυχεδελικά sexploitation, 2) από τα μέσα της δεκαετίας του '70 εώς τα μέσα του '80, εποχή που σηματοδοτείται από την γνωριμία του με τον παραγωγό/σκηνοθέτη Erwin C. Dietrich και την μαζική παραγωγή ταινιών w.i.p., nunsploitation φτάνοντας μέχρι τα hardcore πορνό και 3) από το 1985 περίπου και μέχρι σήμερα, όπου χρησιμοποιώντας απίστευτα μικρά μπάτζετ, θα πρέπει να ψάξεις πάρα πολύ καλά ώστε να βρείς κάποια αξιόλογη ταινία. Η πορεία του Franco στον κινηματογράφο ταυτίζεται με το αιώνιο ερώτημα αν έχει πραγματικό ταλέντο. Στην δεκαετία του '60 μέχρι και τα πρώτα χρόνια του '70, υπάρχουν ταινίες του Franco που δείχνουν σκηνοθετική ικανότητα, φτάνοντας στα b-movie αριστουργήματα Paroxismus (1969) και Vampyros Lesbos (1971), γεγονός που δίνει σοβαρά επιχειρήματα στους υπερασπιστές του (μεταξύ αυτών κι εγώ). Στην πραγματικότητα, ειδικά από το '75 και μετά είναι πολύ δύσκολο να τον κρίνεις, γιατί καμιά από τις τότε ταινίες του δεν κυκλοφορεί όπως τη γύρισε ο ίδιος. Η φιλμογραφία του Franco είναι ένα πραγματικό μυστήριο, και προκαλλεί πονοκέφαλο στους συλλέκτες, καθώς πέρα από τον αριθμό των τίτλων, κάθε ταινία του κυκλοφορεί σε 2-3 διαφορετικές version. Κύρια χαρακτηριστικά των ταινιών του είναι η ψυχεδελική ατμόσφαιρα που δημιουργεί, η ηδονοβλεπτική σκηνοθετική οπτική, το γύρισμα της κάμερας σε κάτι άσχετο από την κύρια δράση της σκηνής (εκτός πλάνου δράσή; ίσως), τα φρενήρη zoom-in, η θολούρα από τα fade out, η κάμερα στο χέρι. κάποια περίεργα μονόπλανα, τα jazzy soundtrack και φυσικά η εμμονή του στο αναίτιο γυμνό. Ειδικά, από το '75 και μετά, η έλλειψη αξιοπρεπούς μπάτζετ, τον οδήγησε στη χρήση μίας μόνο κάμερας καθώς και στην απουσία τεχνήτου φωτισμού, οπτικών και ηχητικών εφέ. Κάτι σαν το δόγμα '95, ένα πράγμα (κοίτα που θα βγει και ο θείος Jess επιδραστικός!). Κάποια στιγμή ο Jess Franco, θεωρήθηκε από την φρανκική Ισπανία και την ισπανική καθολική εκκλησία ως ο πιο επικίνδυνος σκηνοθέτης, μαζί με τον Luis Bunuel. Σύμφωνα με τις φήμες, o Bunuel επεδίωξε να συναντηθεί και να γνωρίσει τον Franco. Λέγεται ακόμη ότι διατήρησαν για μικρό χρονικό διαστημα αλληλογραφία, με σκοπό μια "ανίερη" μεταξύ τους συνεργασία, που φυσικά δεν ευδοκίμησε. Δεν θα με παραξένευε αν αυτό είναι αλήθεια, δεδομένου του ιδαίτερου χιούμορ που αποδεδειγμένα είχε ο Bunuel. Άτυπος αντιστασιακός, λοιπόν, ο Franco, έγινε αποδιοπομπαίος τράγος του φρανκικού καθεστώτος, αντιστάθηκε ακούσια στον πουριτανισμό της καθολικής εκκλησίας, κάνοντας επίθεση με τον δικό του τρόπο. Ο Franco είναι επίσης γνωστός για την εμμονή του που είχε στο έργο του Sade, ενώ το δικό του Count Dracula (1970), προσωπικά, το θεωρώ μια από τις πιο πιστές μεταφορές του ομώνυμου ήρωα του Bram Stoker. Μούσα του υπήρξε η Soledad Miranda, μέχρι τον τραγικό της θάνατο σε αυτοκινητιστικό ατύχημα. Από το 1970 και μετά, τη θέση της πήρε η μετέπειτα σύντροφος του στη ζωή Lina Romay, η οποία συνέχισε να εμφανίζεται στις ταινίες του μέχρι τον πρόσφατο θάνατό της (15 Φεβρουαρίου 2012) από καρκίνο. Σε ταινίες του έχουν συμμετάσχει ηθοποιοί όπως: Christopher Lee, Klaus Kinski, Maria Rohm, Herbert Lohm, Rosalba Neri, Helmut Berger, Brigitte Lahaie, Paul Muller, Howard Vernon, Dyanne Thorne κ.α. Ο Jess Franco θεωρειται μέλος της "αγίας τριάδας" του ευρωπαϊκού exploitation, μαζί με τον Jean Rollin και τον Walerian Borowczyk. Σαν φανατικός λάτρης των b-movies και κυνηγός "σκουπιδιών", έχω δει αρκετές ταινίες του, άλλες καλές, άλλες κακές, άλλες πραγματικά σκουπιδια. Κάποια στιγμή θα ακολουθήσει προτεινόμενη φιλμογραφία.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πριν 16 χρονια ειχα διαβασει το review στο Audio ( ή μηπως ηταν στον Hxo & Hi Fi; ) για το soundtrack του Vampyros Lesbos: Sexadelic Dance Party και ειχα παθει μεγαλη πλακα. Επειδη αυτα τα πραγματα δεν εφταναν Πατρα, το εκανα ειδικη παραγγελια και εσκασα 6500 δρχ για το cd, το οποιο το επαιξα μεχρι καταστροφης.

Παντα ελεγα πως αν για καποιο ακατανοητο λογο, γυριζοταν ποτε η ζωη μου ταινια αυτο θα ηθελα να ειναι το soundtrack. Τελικα με προλαβε ο Quentin Tarantino και το εκανε πρωτος στο Jackie Brown.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Ενδιαφέρων σκηνοθέτης. Δεν ήξερα ότι είχε μπει στο στόχαστρο του συνονώματου του δικτάτορα (δεν με εκπλήσσει όμως). Εχω δει καμια 10ρια ταινίες του εποχής 60ς-70ς και δε μπορω να πω ότι με ενθουσίασε κάποια αλλα κάποιες (πχ οι Φου Μαντσού με τον Κ. Λι) βλέπονται ευχάριστα (από αυτούς που μας αρέσει να βλεπουμε ταινίες "τρόμου" με τον Κ. Λι). Θα με ενδιέφερε να δω (αλλα δεν έτυχε ως τωρα) την "συνσκηνοθεσία":p του με τον Ο. Γουέλς στον Δον Κιχώτη
 
To Vampyros Lesbos έχει τέλειο soundtrack, αν κι έχω μια προτίμηση στο soundtrack του Paroxismus/Venus In Furs από Manfred Mann και Mike Hugg.

Το ατελείωτο έπος του Welles με βοηθό σκηνοθέτη τον Franco, πραγματικά θα ήταν πρωτότυπο. Δεν έχω δει το Don Quijote de Orson Welles, αλλά τί κατάρα είναι αυτή που κυνηγάει τον Δον Κιχώτη; Μια ο Welles, μια ο Gilliam...

Jess Franco: Προτεινόμενη Φιλμογραφία

 


- The Sadistic Baron Von Klaus (1962)

Ατμοσφαιρικότατο θρίλερ του Franco. Φέρνει κάτι από Edgar Wallace. Σίγουρα μέσα στο Top 10 του σκηνοθέτη

- The Awful Dr. Orloff (1962)

Πολύ καλό rip-off του κλασσικού "Eyes Without a Face" του Georges Franju

- The Secrets of Dr. Orloff

Sequel του παραπάνω με λίγο από "The Cabinet of Dr. Caligari". Λίγο κατώτερο του πρώτου

- The Diabolical Dr. Z (1966)

Εξαιρετικό θρίλερ. Το καλύτερο της πρώτης του περιόδου. Κάπου εδώ παρατάει τα θρίλερ

- Succubus (1968)

Ψευδοφιλοσοφική, ψυχεδελική, εν μέρει σουρεαλιστική ταινία στο στυλ του Radley Metzger

- 99 Women (1969)

Πρώιμο, αλλά αξιοπρεπές w.i.p. πολύ καλύτερο από άλλες αισχρότητες που έχει προσφέρει το είδος με τους Maria Rohm, Herbert Lohm, Luciana Paluzzi, Rosalba Neri & Marcedes McCambridge. Αποφύγετε την X-rated version.

- Red Lips (1969)

Franco meets Diabolik meets Modesty Blaise

- Justine (1969)

Βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Sade. Αρκετά μεγάλο μπάτζετ, αλλά οι παραγωγοί δεν τον άφησαν να το γυρίσει όπως θέλει με αποτέλεσμα να φέρνει λίγο σε σαπουνόπερα. All star cast: Klaus Kinski, Jack Palance, Akim Tamiroff, Sylva Koscina, Maria Rohm, Romina Power, Rosemary Dexter & Mercedes McCambridge

- Paroxismus/Venus in Furs (1969)

Καμία σχέση με το ομώνυμο έργο του Masoch. Μεταφυσική, ερωτική ιστορία εκδίκησης. Καταπληκτική dream-like ατμόσφαιρα, μη γραμμικός χρόνος, noirish αφήγηση. Απίστευτο, υπνωτικό jazz soundtrack από τους Manfred Mann & Mike Hugg

- Nightmares Come at Night (1970)

Αισθητικά στο ίδιο στυλ με το Paroxismus. Αρκετά πιο άνισο και ασύνδετο. Όμορφο παιχνίδι πραγματικότητας-ονείρου. Καλή ερμηνεία από την Diana Llorys

- The Bloody Judge (1970)

OK, δεν είναι Witchfinder General, αλλά είναι αρκετά καλό

- Eugenie: The Story of Her Journey into Perversion (1970)

Βασισμένο στο "Philosophy in the Boudoir" του Sade. Καλή ατμόσφαιρα και όμορφα χρώματα. Ο Christopher Lee είναι θεός

- Count Dracula (1970)

Από τις πιο πιστές και ατμοσφαιρικές μεταφορές του έργου του Stoker. Εντυπωσιακό καστ. Christopher Lee (Count Dracula), Klaus Kinski (Renfield), Herbert Lohm (Van Helsing), Maria Rohm (Mina Murray), Soledad Miranda (Lucy)

- Vampyros Lesbos (1971)

Το Citizen Kane του sexploitation. Το αριστούργημα του Franco. Καταπληκτικό soundtrack. Εκτυφλωτική η μελαγχολική ομορφιά της Soledad Miranda. Μόνο το Fascination του Rollin μπορεί να το κοντράρει

- She Killed in Ecstasy (1971)

Το ονειρικό sexploitation του Franco συναντά το "Bride Wore Black" του Truffaut. H Soledad Miranda λάμπει και πάλι

- The Erotic Rites of Frankenstein (1972)

Βλακώδης τίτλος, αρκετά καλό περιέχομενο. Frankenstein in absurd

- Dracula's Daughter (1972)

O Franco επαναλαμβάνει την dream-like αισθητική. Αρκετά καλή ταινία με την Britt Nichols

- The Other Side of the Mirror (1973)

Από τις πιο εντυπωσιακές δημιουργίες του Franco. Μερικές φορές θυμίζει Suspiria. Σίγουρα μέσα στο Top 10 του Franco. Αποφύγετε την X-rated version

- A Virgin among the Living Dead (1973)

Καλή ιδέα, αφηρημένο σενάριο, όμορφη υπνωτική εικόνα, ανατριχιαστική αίσθηση ανασφάλειας. Οι σκηνές των ονείρων είναι γυρισμένες από τον Jean Rollin. No living dead in here

- The Perverse Countess (1973)

Το "The Most Dangerous Game" γίνεται sexploitation

- Eugenie de Sade (1974)

Η Soledad Miranda σε μια ιστορία σεξ, εγκλήματος, αφοσίωσης και διαστροφής. Ευκαιρία να την απολαύσουμε για τελευταία φορά, αφού βρήκε τραγικό θάνατο μετά τα γυρίσματα. Καλή ταινία

- Lorna the Exorcist (1974)

Η πιο σκοτεινή δουλειά του Franco. Πολύ καλή αίσθηση μοχθηρίας και διαστροφής. Δεν ξέρω για τη σκηνοθεσία του, αλλά ο Franco είναι χάλια ηθοποιός. Α, περιλαμβάνει και μια σκηνή με καβούρια

- Doriana Gray (1976)

Σουρεαλισμός, όμορφα χρώματα, αφηρημένο σενάριο, λίγο hardcore και η εντυπωσιακή φυσική παρουσία της Lina Romay σε διπλό ρόλο

- Night of the Assassins (1976)

Κάτι πάνω απο αξιοπρεπές, ατμοσφαιρικό giallo από τον Franco. Βασισμένο στο "The Cat & The Canary" του Edgar Allan Poe

- Jack the Ripper (1976)

Ψυχολογικό, ερωτικό θρίλερ που δίνει έμφαση στην αποκλίνουσα σεξουαλικότητα και σε φροϋδικές προεκτάσεις. Καλό αλλά μακριά από τα πραγματικά γεγονότα

- Love Letters of a Portuguese Nun (1977)

Καλό nunsploitation, από τα καλύτερα του είδους κι από τις πιο ολοκληρωμένες δουλειές του Franco

- Women Without Innocence (1978)

Θρίλερ μυστηρίου, με αργούς ρυθμούς, μερικές ανατροπές και μια ανεπαίσθητη αίσθηση ανασφάλειας

- Sinfonia Erotica (1980)

Εξαιρετικό ψυχολογικό, σαδομαζοχιστικό δράμα. Καλογυρισμένο και ατμοσφαιρικό. Κι αυτό μπαίνει στο Top10

- Wicked Memoirs of Eugenie (1980)

Μινιμαλιστικό remake του δικού του "Eugenie: The Story of Her Journey into Perversion". Ό,τι χάνει σε ορμητικότητα, το κερδίζει σε μελαγχολία

- Bloody Moon (1981)

Slasher Franco's Style

- Macumba Sexual (1983)

Tribal, voodoo, psychedelic, ερωτικό παραλήρημα, χωρίς συνοχή αλλά όμορφες εικόνες που κατά κάποιο τρόπο γοητεύουν

- Mansion of the Living Dead (1985)

Χαλαρό remake του "Tomb of Blind Dead" (1972) του Armando de Ossorio

- Faceless (1987)

Δεύτερο rip-off του "Eyes Without a Face" από τον Franco, με έμφαση στο αίμα και όχι στο γυμνό. Με τους Helmut Berger, Brigitte Lahaie και τον δικό μας Telly Savalas. Από αυτά που γυρνούσαν ο Fulci και ο Lenzi εκείνη την εποχή, το συγκεκριμένο είναι σίγουρα καλύτερο
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Aπό τις ταινίες του, ξεχωρίζω το ατμοσφαιρικό Paroxismus (1969)...
 
Προτιμώ το Faceless.

Γενικά ως σκηνοθέτης, ήταν ή του ύψους ή του βάθους.

Σίγουρα πάντως τον πάω, και είμαι φαν των ταινιώ του, ιδίως αν παίζει Howard Vernon ή Soleded Miranda.
 
Rest in Peace...
 
Είναι πλέον μαζί με την μούσα του...
 
Αθάνατος ! ( ελπίζω μόνο μεταφορικά, αν και από τον Franco, περιμένω τα πάντα ... )
 
Με 199 τίτλους στο imdb μπορούμε να πούμε ότι έφυγε πλήρης έργου (και κάτι παραπάνω).

Ας είναι χορτάτος ο κανίβαλος που θα τον καταβροχθήσει.
 
Καλα, μπορει να πετυχει τιποτα Swedish nympho slaves χαχαχαχα
 
Eχω δει αρκετες ταινιες του αλλα ποτε δε με συγκινισε.Παρ'ολα αυτα ηταν δουλευταρας και αγαπουσε με παθος αυτο που εκανε.

Rest In Peace.
 
Πίσω
Μπλουζα