Wally
Retired Admin
- Joined
- 19 Ιαν 2006
- Μηνύματα
- 25.825
- Αντιδράσεις
- 4.374
Saturn...
Για καποιους η κονσολα που ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια.Για αλλους απλα ενα major εμπορικα flop.
Στις επομενες λιγες γραμμες θα αποπειραθω να κανω μια ιστορικη αναδρομη οπως αυτη υπαρχει στη κεφαλα μου (μετα απο αρκετα χρονια περιστασιακου διαβασματος) οσο το δυνατον λιγοτερο βαρετα-εγκυκλοπαιδικα μπορω.
Ξεκιναμε λοιπον (οχι απαραιτητα με σωστη χρονολογικη σειρα...παμε κοντρα στην εντροπεια )
11 Μαη 1995
Ο Kalinske ανακοινωνει στην Ε3 την επικινδυνα ακριβη τιμη του Saturn στην Αμερικη (399$) και την αποφαση να τροφοδοτηθει η αγορα (για τους πρωτους 4 μηνες) απο 4 μονο retailers!
Στο καπακι ο Race ανακοινωνει (με μνειμειωδη τροπο - απο τα highlights του θεσμου της Ε3) με δυο λεξεις την τιμη του PS1...two ninetynine (299$).
Και σαν αν μην εφταναν τα παραπανω,η κονσολα ειχε μπροστα της το "στεγνο" Αμερικανικο καλοκαιρι.
Η Ευρωπη,που βρισκοταν εν αναμονη,κοιταζε με φοβο τη σφαγη που γινοταν στο Αμέρικα.
Φυσικα για τα παραπανω δεν πρεπει να ζητησουμε το κεφαλι του Kaliske στο πιατο αλλα να ριξουμε μια ματια στο θριαμβευτικο launch που ειχε 6 μηνες πριν στην Ιαπωνια + το attitude του γιατι-μπλεκεστε-με-management-ρε-γαμωτο Ιαπωνικου HeadQuarter...
Δεθειτε,παμε ακομα πιο πισω στο χρονο!
Νοεμβρης 22 1994 (Ιαπωνικο launch)
Κολαση...η ακριβοτερη Sega κονσολα φευγει σαν ζεστο ψωμι.120.000 preorders και αλλα 50.000 κομματια εξαφανιζονται απο τα ραφια την πρωτη ημερα!Ουρες 1000+ ατομων,που επι 2 μερες περιμενουν υπομονετικα την εκδικηση της Sega,το τελικο χτυπημα στον μουστακια και τρομοκρατηση των νιουφηδων της Sony.
To Virtual Fighter - τεκνο του Suzuki- που τρελανε το κοσμο στα Arcades ειναι launch τιτλος και παρολη την εξωφρενικη του τιμη (60$+) (ξε)πουλαει με tie-ratio 1:1!!
Και ο θριαμβος συνεχιζεται.Στη πορεια προς τις γιορτες το Saturn κενταει με 17000+ κομματια την ημερα!
Στο στρατοπεδο υπαρχει ενθουσιασμος αλλα και αγχος μιας και στις 3 Δεκεμβρη κυκλοφορει το hyped PlayStation.
Oχι απροσμενα το παιδι του Koutaragi ξεπουλαει αλλα μεχρι την ημερα των Χριστουγεννων το Saturn εχει χτυπησει στρατοσφαιρα με μισο εκατομυριο πωλησεις!
Αργοτερα πολλοι μιλησαν για "μαγειρεματα" στους αριθμους παρολα αυτα τιποτα δεν εχει αποδειχθει...
Τα προβληματα ξεκινανε αμεσως μετα.Πλην του Virtual Fighter,δεν υπαρχει αλλος ΑΑΑ τιτλος (σας θυμιζει κατι? )
Ο κοσμος διψαει για Daytona,Panzer Dragoon αλλα υπαρχουν καθυστερησεις.Ως ντομινο,το γεγονος προκαλει εκνευρισμο και σπρωχνει κι αλλους δυνητικους αγοραστες προς το PlayStation...
O Nakayama (Sega CEO) ειχε πιτουρα στο κεφαλι του και τα μυαλα του Ιαπωνικου management εχουν παρει αερα.
Τοσο που ξεχασαν τα λαθη του παρελθοντος.
Εκει κανει και το λαθος που εβαλε βαρυδια στο Aμερικανικο Saturn απο τα αποδυτηρια και παγωσε τις σχεσεις του με τον Kalinske:
"Drop Genesis!"
Ενω για την Ιαπωνια ηταν σοφη κινηση,ο Αμερικανος τον προειδοποιησε οτι στην Αμερικη το Genesis και το 32Χ ειχαν χαλαρα 1 χρονο ζωης ακομα,διαστημα που Saturn-Genesis θα ειχαν παραληλους βιους και τα ντοπια software houses θα ειχαν χρονο να ετοιμασουν το Δυτικο οπλοστασιο.
O Ιαπωνας τον γειωσε κανονικα.
Το SNES ελαβε δωρο εξ ουρανου και μενοντας στην αγορα πουλησε μερικα εκατομυρια κομματια και ξεπερασε σε πωλησεις τις nextgen εκδοχες της Sega τη Sony μεχρι και το τελος του 1996!
Παντως το μελανι που εχει χυθει για το αν το Saturn ξεκινησε ως exclusive 2D μασινι ή οχι μετριεται σε τονους...εχουμε και λεμε
Το 1992 ξεκιναει τη σχεδιαση του GigaDrive.Εφοδιασμενο με CDROM και με δυνατοτητες κοντα στο Model1 ωστε να κτυπησει τη μοναδικη 32bit κονσολα εκεινη την εποχη,το 3DO.Πατερας ο Hito (ποιος αλλος?) και απο το 1993 ξεκιναει η κατασκευη καποιων prototypes.
Tην ιδια ομως χρονια ο δαιμονιος Kutaragi ανακοινωνει τα specs του επερχομενου PS1 που στελνει στο καναβατσο οτι high-end PC κυκλοφορουσε,τις arcade πλατφορμες της Sega και ηταν 3D ως το κοκαλο.
Οι φημες λενε οτι οταν ο Nakayama πηρε το χαρτι των specs,καλεσε το R&D τμημα της εταιρειας και τα εκανε λιμπα.
Και πως να μην τα κανει?
Το Saturn σχεδιαζοταν να φοραει ενα NEC V60 στα 16Mhz ενω το PS ερχοταν με το κοσμημα της SGI,το R3000A.
Τα θεωρητικα Playstation specs προκαλουσαν ιλιγγο (66 εκατομυρια εντολες ανα sec,1.5 εκατομυριο textured πολυγωνα κτλ)...2 φορες τα γκαζια του Model1 δηλαδη...
Και με τετοιο ασο στο μανικι,η αλεπου-Kutaragi εξαπελυσε πρωτοφανες PR hype.
H απαντηση της Sega ηταν να δημιουργηθει μια ομαδα απο τους 28 καλυτερους μηχανικους της εταιρειας (η λεγομενη Away Team) και να ξανασχεδιασει το Saturn στο παρα πεντε...
Λογω χρονου,μπορουσαν να χρησιμοποιησουν μονο οτι ηταν διαθεσιμο στην αγορα.Δεν υπηρχε περιθωριο χρονου για custom-ιες.
H ομαδα (εν τελει ουσιαστικα ο Nakayama) επελεξαν την λυση των 2 φθηνων SH2.
Απο την αλλη,το παντα αδικημενο Αμερικανικο subdiary ειχε καλυτερη λυση.Ο ιδιος ο Κalinske ειχε ξεκινησει συνομιλιες με την Silicon Graphics για τη προμηθεια ενος τσιπ που θα ισοφαριζει τα sky-high specs του PS..
Aλλα το Ιαπωνικο κεφαλι ειναι αγυριστο...
Και ετσι δημιουργηθηκε το πολυπλοκο τερατακι που ξερουμε.2D φονιας αλλα στα 3D ηθελε προγραμματιστες με πολλα @@.Τα Τransparencies,το LightSourcing και αλλα 3D εφφε επρεπε να γινουν με software.
Aυτο δεν ηταν προβλημα αν οι developers ηταν εξοικιωμενοι (ή διατεθειμενοι να εξοικιωθουν) με parallel processing.
Δυστυχως περα απο τους μαγους της Sega και καποιους λιγους Ιαπωνικους οικους,οι υπολοιποι δεν ακολουθησαν.Σχεδον ολα τα παιχνιδια παιζαν με τον VDP1.O VDP2 απλα επιανε χωρο στο βακελιτη...
Η εξισωση ηταν φυσικα αδικη
Ξερεις το Saturn,μπορεις να προγραμματισεις το Saturn
Ξερεις C,μπορεις να προγραμματισεις το Playstation
Μετα απο αρκετα χρονια,ο ιδιος ο wizard Yo Suzuki ειπε οτι η λυση της 1 δυνατης CPU θα ηταν καλυτερη απο την υλοποιηση που αποφασιστηκε και οτι μονο 1 στους 100 developers μπορουσε να πιασει το Saturn απο τα κερατα.
Μαης 1996,Ε3
Το PS πλεον πρωταγωνιστει στις πωλησεις.
H εκπροσωπος της Sega βγαινει και ανακοινωνει με φανφαρες την πτωση της τιμης στα 300$
Η Sony ριχνει στο καπακι τη σφαλιαρα των 200$...το πραγμα ειναι μη αναστρεψιμο.Ο κοσμος καταλαβαινει οτι η πετσετα δεν αργει.
Τα λαθη συνεχιζονται.
O Νakayama διαταζει τον Kalinske να απολυσει τους Αμερικανους διαφημιστες (που BTW ηταν υπευθυνοι για τις χρυσες δουλεις του Genesis αλλα και για την Sega Scream!)
Η ανοχη του Αμερικανου φτανει στα ορια και ανακοινωνει αμεσα την παραιτηση του,ο Rosen προβαινει σε αγωγες και ο Nakayama τελικα τα βρονταει!
Οι δυο μοιραιοι πρωταγωνιστες της ιστοριας ειναι νοκ-αουτ και το πεσιμο βαρυ.
Η Ευρωπη ποτε δεν σηκωσε κεφαλι...συνεβησαν ολα πολυ γρηγορα.Μαλιστα η πολεμικη που δεχτηκε το Saturn απο τον περιοδικο τυπο της Γηραιας Ηπειρου ηταν παροιμειωδης.Με αρχηγο το Edge χυθηκε πολυ δηλητηριο και η Sony ηταν πλεον μονη...
Για τον Segata θα γραψω σε ξεχωριστο thread μιας και η καμπανια ηταν και παραμενει πρωτοφανης.
Ειναι παντως φοβερο το ποσα πραγματα μπορουνε να πανε στραβα σε ενα project που οταν ξεκινησε,ολοι προεξοφλουσαν την επιτυχια του.
Παρολη την εμπορικη αποτυχια στη Δυση,το Saturn εχει τιτλους διαμαντια και διαθετει σαφως ποιοτικοτερο παλμαρε απο την μηχανη-του-κιμα PS1.
Δεν κρατιεμαι...ε ναι το Saturn ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια
...Sega Saturn shiro!!
Προβολή συνημμένου 55487
Για καποιους η κονσολα που ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια.Για αλλους απλα ενα major εμπορικα flop.
Στις επομενες λιγες γραμμες θα αποπειραθω να κανω μια ιστορικη αναδρομη οπως αυτη υπαρχει στη κεφαλα μου (μετα απο αρκετα χρονια περιστασιακου διαβασματος) οσο το δυνατον λιγοτερο βαρετα-εγκυκλοπαιδικα μπορω.
Ξεκιναμε λοιπον (οχι απαραιτητα με σωστη χρονολογικη σειρα...παμε κοντρα στην εντροπεια )
11 Μαη 1995
Ο Kalinske ανακοινωνει στην Ε3 την επικινδυνα ακριβη τιμη του Saturn στην Αμερικη (399$) και την αποφαση να τροφοδοτηθει η αγορα (για τους πρωτους 4 μηνες) απο 4 μονο retailers!
Στο καπακι ο Race ανακοινωνει (με μνειμειωδη τροπο - απο τα highlights του θεσμου της Ε3) με δυο λεξεις την τιμη του PS1...two ninetynine (299$).
Και σαν αν μην εφταναν τα παραπανω,η κονσολα ειχε μπροστα της το "στεγνο" Αμερικανικο καλοκαιρι.
Η Ευρωπη,που βρισκοταν εν αναμονη,κοιταζε με φοβο τη σφαγη που γινοταν στο Αμέρικα.
Φυσικα για τα παραπανω δεν πρεπει να ζητησουμε το κεφαλι του Kaliske στο πιατο αλλα να ριξουμε μια ματια στο θριαμβευτικο launch που ειχε 6 μηνες πριν στην Ιαπωνια + το attitude του γιατι-μπλεκεστε-με-management-ρε-γαμωτο Ιαπωνικου HeadQuarter...
Δεθειτε,παμε ακομα πιο πισω στο χρονο!
Νοεμβρης 22 1994 (Ιαπωνικο launch)
Κολαση...η ακριβοτερη Sega κονσολα φευγει σαν ζεστο ψωμι.120.000 preorders και αλλα 50.000 κομματια εξαφανιζονται απο τα ραφια την πρωτη ημερα!Ουρες 1000+ ατομων,που επι 2 μερες περιμενουν υπομονετικα την εκδικηση της Sega,το τελικο χτυπημα στον μουστακια και τρομοκρατηση των νιουφηδων της Sony.
To Virtual Fighter - τεκνο του Suzuki- που τρελανε το κοσμο στα Arcades ειναι launch τιτλος και παρολη την εξωφρενικη του τιμη (60$+) (ξε)πουλαει με tie-ratio 1:1!!
Και ο θριαμβος συνεχιζεται.Στη πορεια προς τις γιορτες το Saturn κενταει με 17000+ κομματια την ημερα!
Στο στρατοπεδο υπαρχει ενθουσιασμος αλλα και αγχος μιας και στις 3 Δεκεμβρη κυκλοφορει το hyped PlayStation.
Oχι απροσμενα το παιδι του Koutaragi ξεπουλαει αλλα μεχρι την ημερα των Χριστουγεννων το Saturn εχει χτυπησει στρατοσφαιρα με μισο εκατομυριο πωλησεις!
Αργοτερα πολλοι μιλησαν για "μαγειρεματα" στους αριθμους παρολα αυτα τιποτα δεν εχει αποδειχθει...
Τα προβληματα ξεκινανε αμεσως μετα.Πλην του Virtual Fighter,δεν υπαρχει αλλος ΑΑΑ τιτλος (σας θυμιζει κατι? )
Ο κοσμος διψαει για Daytona,Panzer Dragoon αλλα υπαρχουν καθυστερησεις.Ως ντομινο,το γεγονος προκαλει εκνευρισμο και σπρωχνει κι αλλους δυνητικους αγοραστες προς το PlayStation...
O Nakayama (Sega CEO) ειχε πιτουρα στο κεφαλι του και τα μυαλα του Ιαπωνικου management εχουν παρει αερα.
Τοσο που ξεχασαν τα λαθη του παρελθοντος.
Εκει κανει και το λαθος που εβαλε βαρυδια στο Aμερικανικο Saturn απο τα αποδυτηρια και παγωσε τις σχεσεις του με τον Kalinske:
"Drop Genesis!"
Ενω για την Ιαπωνια ηταν σοφη κινηση,ο Αμερικανος τον προειδοποιησε οτι στην Αμερικη το Genesis και το 32Χ ειχαν χαλαρα 1 χρονο ζωης ακομα,διαστημα που Saturn-Genesis θα ειχαν παραληλους βιους και τα ντοπια software houses θα ειχαν χρονο να ετοιμασουν το Δυτικο οπλοστασιο.
O Ιαπωνας τον γειωσε κανονικα.
Το SNES ελαβε δωρο εξ ουρανου και μενοντας στην αγορα πουλησε μερικα εκατομυρια κομματια και ξεπερασε σε πωλησεις τις nextgen εκδοχες της Sega τη Sony μεχρι και το τελος του 1996!
Παντως το μελανι που εχει χυθει για το αν το Saturn ξεκινησε ως exclusive 2D μασινι ή οχι μετριεται σε τονους...εχουμε και λεμε
Το 1992 ξεκιναει τη σχεδιαση του GigaDrive.Εφοδιασμενο με CDROM και με δυνατοτητες κοντα στο Model1 ωστε να κτυπησει τη μοναδικη 32bit κονσολα εκεινη την εποχη,το 3DO.Πατερας ο Hito (ποιος αλλος?) και απο το 1993 ξεκιναει η κατασκευη καποιων prototypes.
Tην ιδια ομως χρονια ο δαιμονιος Kutaragi ανακοινωνει τα specs του επερχομενου PS1 που στελνει στο καναβατσο οτι high-end PC κυκλοφορουσε,τις arcade πλατφορμες της Sega και ηταν 3D ως το κοκαλο.
Οι φημες λενε οτι οταν ο Nakayama πηρε το χαρτι των specs,καλεσε το R&D τμημα της εταιρειας και τα εκανε λιμπα.
Και πως να μην τα κανει?
Το Saturn σχεδιαζοταν να φοραει ενα NEC V60 στα 16Mhz ενω το PS ερχοταν με το κοσμημα της SGI,το R3000A.
Τα θεωρητικα Playstation specs προκαλουσαν ιλιγγο (66 εκατομυρια εντολες ανα sec,1.5 εκατομυριο textured πολυγωνα κτλ)...2 φορες τα γκαζια του Model1 δηλαδη...
Και με τετοιο ασο στο μανικι,η αλεπου-Kutaragi εξαπελυσε πρωτοφανες PR hype.
H απαντηση της Sega ηταν να δημιουργηθει μια ομαδα απο τους 28 καλυτερους μηχανικους της εταιρειας (η λεγομενη Away Team) και να ξανασχεδιασει το Saturn στο παρα πεντε...
Λογω χρονου,μπορουσαν να χρησιμοποιησουν μονο οτι ηταν διαθεσιμο στην αγορα.Δεν υπηρχε περιθωριο χρονου για custom-ιες.
H ομαδα (εν τελει ουσιαστικα ο Nakayama) επελεξαν την λυση των 2 φθηνων SH2.
Απο την αλλη,το παντα αδικημενο Αμερικανικο subdiary ειχε καλυτερη λυση.Ο ιδιος ο Κalinske ειχε ξεκινησει συνομιλιες με την Silicon Graphics για τη προμηθεια ενος τσιπ που θα ισοφαριζει τα sky-high specs του PS..
Aλλα το Ιαπωνικο κεφαλι ειναι αγυριστο...
Και ετσι δημιουργηθηκε το πολυπλοκο τερατακι που ξερουμε.2D φονιας αλλα στα 3D ηθελε προγραμματιστες με πολλα @@.Τα Τransparencies,το LightSourcing και αλλα 3D εφφε επρεπε να γινουν με software.
Aυτο δεν ηταν προβλημα αν οι developers ηταν εξοικιωμενοι (ή διατεθειμενοι να εξοικιωθουν) με parallel processing.
Δυστυχως περα απο τους μαγους της Sega και καποιους λιγους Ιαπωνικους οικους,οι υπολοιποι δεν ακολουθησαν.Σχεδον ολα τα παιχνιδια παιζαν με τον VDP1.O VDP2 απλα επιανε χωρο στο βακελιτη...
Η εξισωση ηταν φυσικα αδικη
Ξερεις το Saturn,μπορεις να προγραμματισεις το Saturn
Ξερεις C,μπορεις να προγραμματισεις το Playstation
Μετα απο αρκετα χρονια,ο ιδιος ο wizard Yo Suzuki ειπε οτι η λυση της 1 δυνατης CPU θα ηταν καλυτερη απο την υλοποιηση που αποφασιστηκε και οτι μονο 1 στους 100 developers μπορουσε να πιασει το Saturn απο τα κερατα.
Μαης 1996,Ε3
Το PS πλεον πρωταγωνιστει στις πωλησεις.
H εκπροσωπος της Sega βγαινει και ανακοινωνει με φανφαρες την πτωση της τιμης στα 300$
Η Sony ριχνει στο καπακι τη σφαλιαρα των 200$...το πραγμα ειναι μη αναστρεψιμο.Ο κοσμος καταλαβαινει οτι η πετσετα δεν αργει.
Τα λαθη συνεχιζονται.
O Νakayama διαταζει τον Kalinske να απολυσει τους Αμερικανους διαφημιστες (που BTW ηταν υπευθυνοι για τις χρυσες δουλεις του Genesis αλλα και για την Sega Scream!)
Η ανοχη του Αμερικανου φτανει στα ορια και ανακοινωνει αμεσα την παραιτηση του,ο Rosen προβαινει σε αγωγες και ο Nakayama τελικα τα βρονταει!
Οι δυο μοιραιοι πρωταγωνιστες της ιστοριας ειναι νοκ-αουτ και το πεσιμο βαρυ.
Η Ευρωπη ποτε δεν σηκωσε κεφαλι...συνεβησαν ολα πολυ γρηγορα.Μαλιστα η πολεμικη που δεχτηκε το Saturn απο τον περιοδικο τυπο της Γηραιας Ηπειρου ηταν παροιμειωδης.Με αρχηγο το Edge χυθηκε πολυ δηλητηριο και η Sony ηταν πλεον μονη...
Για τον Segata θα γραψω σε ξεχωριστο thread μιας και η καμπανια ηταν και παραμενει πρωτοφανης.
Ειναι παντως φοβερο το ποσα πραγματα μπορουνε να πανε στραβα σε ενα project που οταν ξεκινησε,ολοι προεξοφλουσαν την επιτυχια του.
Παρολη την εμπορικη αποτυχια στη Δυση,το Saturn εχει τιτλους διαμαντια και διαθετει σαφως ποιοτικοτερο παλμαρε απο την μηχανη-του-κιμα PS1.
Δεν κρατιεμαι...ε ναι το Saturn ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια
...Sega Saturn shiro!!
Προβολή συνημμένου 55487
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: