Saturn - Μια άλλη "ματιά" στην ιστορία του ...

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Wally
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

Wally

Retired Admin
Joined
19 Ιαν 2006
Μηνύματα
25.825
Αντιδράσεις
4.374
Saturn...

Για καποιους η κονσολα που ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια.Για αλλους απλα ενα major εμπορικα flop.

Στις επομενες λιγες γραμμες θα αποπειραθω να κανω μια ιστορικη αναδρομη οπως αυτη υπαρχει στη κεφαλα μου (μετα απο αρκετα χρονια περιστασιακου διαβασματος) οσο το δυνατον λιγοτερο βαρετα-εγκυκλοπαιδικα μπορω.

saturn01.jpg


Ξεκιναμε λοιπον (οχι απαραιτητα με σωστη χρονολογικη σειρα...παμε κοντρα στην εντροπεια ;) )

11 Μαη 1995

Ο Kalinske ανακοινωνει στην Ε3 την επικινδυνα ακριβη τιμη του Saturn στην Αμερικη (399$) και την αποφαση να τροφοδοτηθει η αγορα (για τους πρωτους 4 μηνες) απο 4 μονο retailers!

Στο καπακι ο Race ανακοινωνει (με μνειμειωδη τροπο - απο τα highlights του θεσμου της Ε3) με δυο λεξεις την τιμη του PS1...two ninetynine (299$).

Και σαν αν μην εφταναν τα παραπανω,η κονσολα ειχε μπροστα της το "στεγνο" Αμερικανικο καλοκαιρι.

Η Ευρωπη,που βρισκοταν εν αναμονη,κοιταζε με φοβο τη σφαγη που γινοταν στο Αμέρικα.

Φυσικα για τα παραπανω δεν πρεπει να ζητησουμε το κεφαλι του Kaliske στο πιατο αλλα να ριξουμε μια ματια στο θριαμβευτικο launch που ειχε 6 μηνες πριν στην Ιαπωνια + το attitude του γιατι-μπλεκεστε-με-management-ρε-γαμωτο Ιαπωνικου HeadQuarter...

Δεθειτε,παμε ακομα πιο πισω στο χρονο! :)

Νοεμβρης 22 1994 (Ιαπωνικο launch)

Κολαση...η ακριβοτερη Sega κονσολα φευγει σαν ζεστο ψωμι.120.000 preorders και αλλα 50.000 κομματια εξαφανιζονται απο τα ραφια την πρωτη ημερα!Ουρες 1000+ ατομων,που επι 2 μερες περιμενουν υπομονετικα την εκδικηση της Sega,το τελικο χτυπημα στον μουστακια και τρομοκρατηση των νιουφηδων της Sony.

To Virtual Fighter - τεκνο του Suzuki- που τρελανε το κοσμο στα Arcades ειναι launch τιτλος και παρολη την εξωφρενικη του τιμη (60$+) (ξε)πουλαει με tie-ratio 1:1!!

Και ο θριαμβος συνεχιζεται.Στη πορεια προς τις γιορτες το Saturn κενταει με 17000+ κομματια την ημερα!

Στο στρατοπεδο υπαρχει ενθουσιασμος αλλα και αγχος μιας και στις 3 Δεκεμβρη κυκλοφορει το hyped PlayStation.

Oχι απροσμενα το παιδι του Koutaragi ξεπουλαει αλλα μεχρι την ημερα των Χριστουγεννων το Saturn εχει χτυπησει στρατοσφαιρα με μισο εκατομυριο πωλησεις!

Αργοτερα πολλοι μιλησαν για "μαγειρεματα" στους αριθμους παρολα αυτα τιποτα δεν εχει αποδειχθει...

Τα προβληματα ξεκινανε αμεσως μετα.Πλην του Virtual Fighter,δεν υπαρχει αλλος ΑΑΑ τιτλος (σας θυμιζει κατι? :D )

Ο κοσμος διψαει για Daytona,Panzer Dragoon αλλα υπαρχουν καθυστερησεις.Ως ντομινο,το γεγονος προκαλει εκνευρισμο και σπρωχνει κι αλλους δυνητικους αγοραστες προς το PlayStation...

O Nakayama (Sega CEO) ειχε πιτουρα στο κεφαλι του και τα μυαλα του Ιαπωνικου management εχουν παρει αερα.

Τοσο που ξεχασαν τα λαθη του παρελθοντος.

Εκει κανει και το λαθος που εβαλε βαρυδια στο Aμερικανικο Saturn απο τα αποδυτηρια και παγωσε τις σχεσεις του με τον Kalinske:

"Drop Genesis!"

Ενω για την Ιαπωνια ηταν σοφη κινηση,ο Αμερικανος τον προειδοποιησε οτι στην Αμερικη το Genesis και το 32Χ ειχαν χαλαρα 1 χρονο ζωης ακομα,διαστημα που Saturn-Genesis θα ειχαν παραληλους βιους και τα ντοπια software houses θα ειχαν χρονο να ετοιμασουν το Δυτικο οπλοστασιο.

O Ιαπωνας τον γειωσε κανονικα.

Το SNES ελαβε δωρο εξ ουρανου και μενοντας στην αγορα πουλησε μερικα εκατομυρια κομματια και ξεπερασε σε πωλησεις τις nextgen εκδοχες της Sega τη Sony μεχρι και το τελος του 1996!

Παντως το μελανι που εχει χυθει για το αν το Saturn ξεκινησε ως exclusive 2D μασινι ή οχι μετριεται σε τονους...εχουμε και λεμε

Το 1992 ξεκιναει τη σχεδιαση του GigaDrive.Εφοδιασμενο με CDROM και με δυνατοτητες κοντα στο Model1 ωστε να κτυπησει τη μοναδικη 32bit κονσολα εκεινη την εποχη,το 3DO.Πατερας ο Hito (ποιος αλλος?) και απο το 1993 ξεκιναει η κατασκευη καποιων prototypes.

Tην ιδια ομως χρονια ο δαιμονιος Kutaragi ανακοινωνει τα specs του επερχομενου PS1 που στελνει στο καναβατσο οτι high-end PC κυκλοφορουσε,τις arcade πλατφορμες της Sega και ηταν 3D ως το κοκαλο.

Οι φημες λενε οτι οταν ο Nakayama πηρε το χαρτι των specs,καλεσε το R&D τμημα της εταιρειας και τα εκανε λιμπα.

Και πως να μην τα κανει?

Το Saturn σχεδιαζοταν να φοραει ενα NEC V60 στα 16Mhz ενω το PS ερχοταν με το κοσμημα της SGI,το R3000A.

Τα θεωρητικα Playstation specs προκαλουσαν ιλιγγο (66 εκατομυρια εντολες ανα sec,1.5 εκατομυριο textured πολυγωνα κτλ)...2 φορες τα γκαζια του Model1 δηλαδη...

Και με τετοιο ασο στο μανικι,η αλεπου-Kutaragi εξαπελυσε πρωτοφανες PR hype.

H απαντηση της Sega ηταν να δημιουργηθει μια ομαδα απο τους 28 καλυτερους μηχανικους της εταιρειας (η λεγομενη Away Team) και να ξανασχεδιασει το Saturn στο παρα πεντε...

Λογω χρονου,μπορουσαν να χρησιμοποιησουν μονο οτι ηταν διαθεσιμο στην αγορα.Δεν υπηρχε περιθωριο χρονου για custom-ιες.

H ομαδα (εν τελει ουσιαστικα ο Nakayama) επελεξαν την λυση των 2 φθηνων SH2.

Απο την αλλη,το παντα αδικημενο Αμερικανικο subdiary ειχε καλυτερη λυση.Ο ιδιος ο Κalinske ειχε ξεκινησει συνομιλιες με την Silicon Graphics για τη προμηθεια ενος τσιπ που θα ισοφαριζει τα sky-high specs του PS..

Aλλα το Ιαπωνικο κεφαλι ειναι αγυριστο...

Και ετσι δημιουργηθηκε το πολυπλοκο τερατακι που ξερουμε.2D φονιας αλλα στα 3D ηθελε προγραμματιστες με πολλα @@.Τα Τransparencies,το LightSourcing και αλλα 3D εφφε επρεπε να γινουν με software.

Aυτο δεν ηταν προβλημα αν οι developers ηταν εξοικιωμενοι (ή διατεθειμενοι να εξοικιωθουν) με parallel processing.

Δυστυχως περα απο τους μαγους της Sega και καποιους λιγους Ιαπωνικους οικους,οι υπολοιποι δεν ακολουθησαν.Σχεδον ολα τα παιχνιδια παιζαν με τον VDP1.O VDP2 απλα επιανε χωρο στο βακελιτη...

Η εξισωση ηταν φυσικα αδικη

Ξερεις το Saturn,μπορεις να προγραμματισεις το Saturn

Ξερεις C,μπορεις να προγραμματισεις το Playstation

Μετα απο αρκετα χρονια,ο ιδιος ο wizard Yo Suzuki ειπε οτι η λυση της 1 δυνατης CPU θα ηταν καλυτερη απο την υλοποιηση που αποφασιστηκε και οτι μονο 1 στους 100 developers μπορουσε να πιασει το Saturn απο τα κερατα.

Μαης 1996,Ε3

Το PS πλεον πρωταγωνιστει στις πωλησεις.

H εκπροσωπος της Sega βγαινει και ανακοινωνει με φανφαρες την πτωση της τιμης στα 300$

Η Sony ριχνει στο καπακι τη σφαλιαρα των 200$...το πραγμα ειναι μη αναστρεψιμο.Ο κοσμος καταλαβαινει οτι η πετσετα δεν αργει.

Τα λαθη συνεχιζονται.

O Νakayama διαταζει τον Kalinske να απολυσει τους Αμερικανους διαφημιστες (που BTW ηταν υπευθυνοι για τις χρυσες δουλεις του Genesis αλλα και για την Sega Scream!)

Η ανοχη του Αμερικανου φτανει στα ορια και ανακοινωνει αμεσα την παραιτηση του,ο Rosen προβαινει σε αγωγες και ο Nakayama τελικα τα βρονταει!

Οι δυο μοιραιοι πρωταγωνιστες της ιστοριας ειναι νοκ-αουτ και το πεσιμο βαρυ.

Η Ευρωπη ποτε δεν σηκωσε κεφαλι...συνεβησαν ολα πολυ γρηγορα.Μαλιστα η πολεμικη που δεχτηκε το Saturn απο τον περιοδικο τυπο της Γηραιας Ηπειρου ηταν παροιμειωδης.Με αρχηγο το Edge χυθηκε πολυ δηλητηριο και η Sony ηταν πλεον μονη...

Για τον Segata θα γραψω σε ξεχωριστο thread μιας και η καμπανια ηταν και παραμενει πρωτοφανης.

Ειναι παντως φοβερο το ποσα πραγματα μπορουνε να πανε στραβα σε ενα project που οταν ξεκινησε,ολοι προεξοφλουσαν την επιτυχια του.

Παρολη την εμπορικη αποτυχια στη Δυση,το Saturn εχει τιτλους διαμαντια και διαθετει σαφως ποιοτικοτερο παλμαρε απο την μηχανη-του-κιμα PS1.

Δεν κρατιεμαι...ε ναι το Saturn ξεχωριζει τους gamers απο τα παιδακια :D

...Sega Saturn shiro!!

 


Προβολή συνημμένου 55487
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εξαιρετικο το "χρονικο" σου...

Συμφωνω οτι πιο "υπευθυνος" για το ναυαγιο στη Δυση ειναι ο Nakayama.

Εν αναμονη του Segata tribute λοιπον :headbangdude:
 
Πολυ καλο αρθρο !!! (αν και διαφωνω σχεδον παντου)

Για τον Segata θα γραψω σε ξεχωριστο thread μιας και η καμπανια ηταν και παραμενει πρωτοφανης.
Πραγματι...
 
Απολαυστικό! Ωραίος...

Ένα παιδάκι του Playstation, σου αφιερώνει τα highscores στα Arcades! :P

(Telamonas +1)
 
Πολύ καλό άρθρο φίλε μου..
 
Για δες, τόσο καιρό ήταν αναρτημένο, τώρα το είδα. Πολύ καλό άρθρο και μάλλον σωστό σε γενικές γραμμές, απλά διαφωνώ σε δύο σημεία.

1) Το έχω ξαναδιαβάσει από εσένα ότι το Edge έκανε βρώμικο πόλεμο στο Saturn. To περιοδικό εκείνη την εποχή το έπαιρνα ανελλιπώς και ποτέ δεν διαπίστωσα κάτι τέτοιο. Ή εγώ ήμουν υπερβολικά καλόπιστος ή εσύ ήσουν υπερβολικά καχύποπτος. ;)

2) Για το ποιος εν τέλει είχε τα καλύτερα παιχνίδια (Saturn ή Playstation). Φυσικά είναι υποκειμενικό εν μέρει, αλλά δεν είναι δυνατόν η τεράστια βιβλιοθήκη του PS, που είχε games για όλα του γούστα-πολλά μοντέρνα είδη παιχνιδιών (ή οι μοντέρνες εκδοχές τους) ξεκίνησαν από εκεί-είχε πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής, να μπορεί να συγκριθεί με την σαφώς μικρότερη και πιο περιορισμένης εμβέλειας βιβλιοθήκη του Saturn. H δύναμη του Saturn βρισκόταν κυρίως στα arcade conversions της Sega και σε κάποια 2D games. Σε όλα τα άλλα το PS είχε απόλυτη υπεροχή.
 
αδερφε διαβασα το αρθρο σου και επαθα πλακα

εισαι ωραιος.

ευχαριστουμε πολυ

περιμενουμε την αναγεννηση της sega
 
Καλά μην περιμένεις και με ευλάβεια. Το πιο πιθανό είναι να μην γίνει ποτέ πλέον!!
 
divined είπε:
Καλά μην περιμένεις και με ευλάβεια. Το πιο πιθανό είναι να μην γίνει ποτέ πλέον!!
Και γω αυτο πιστευω.Εκτοσ αν με τα χρονια ορθοποδησει οικονικα στα στανταρ που θελει και ακουσουμε κανενα μπαμ οτι η sega θα κυκλοφορησει νεα κονσολα.Χλωμο το βλεπω παντωσ.
 
Απο νέες κονσόλες έχω μόνο Saturn.

Γουάλη πολύ επεξηγηματικό το στόρυ σου! Το ευχαριστήθηκα
 
Το 69ο επεισοδιο του Game Sack ασχολειται με το Saturn

 
Ένα αφιέρωμα στο Saturn είναι πάντα απολαυστικό. Πάντως το γεγονός οτι αναφέρουν παιχνίδια όπως τα Sega Rally, NiGHTS, Daytona, Panzer Dragoon στο video montage και όχι σε review κτυπάει κάπως...
 
Είναι σχεδόν ένας χρόνος που ασχολούμε με την κονσόλα όλο και πιο εντατικά (όσο προλαβαίνω πάντως) και όσο πάει και τη συμπαθώ περισσότερο. Πραγματικά πάω πίσω στο χρόνο και προσπαθώ να φανταστώ πως θα ήταν αυτά τα παιχνίδια αν τα έπαιζα τότε.
 
Καλά στην Ε3 του 1995 η Sony κέρδισε τον πόλεμο. Η Sega αυτοκτόνησε με την κίνηση της να κάνει την εκκίνηση της κονσόλας της εκείνη τη μέρα χωρίς να είναι κανένας έτοιμος και χωρίς να υπάρχουν επαρκείς και ποιοτικοί τίτλοι και φυσικά να είναι πανάκριβη σε σχέση με το επερχόμενο Playstation (όλοι θυμόμαστε το 299 που καθόρισε την ιστορία του gaming). Και βέβαια η αποτυχία της Nintendo να εμφανίσει το Ultra 64 και να το καθυστερήσει για την επόμενη χρονιά, όπου πλέον ήταν "too little, too late".

Εμένα πάντως το ερώτημά μου είναι άλλο. Πως η Sega απέτυχε τόσο με την ανάπτυξη του Saturn; Είναι γνωστό ότι ο Kutaragi αποφάσισε ότι το μέλλον του gaming είναι το realtime 3D όταν είδε το Virtua Fighter της Sega. E καλά στη Sega δεν το προέβλεψαν; Το arcade division είχε γυρίσει αποκλειστικά στο 3D, το knowhow το είχαν και σχέση με το state of the art 3D είχαν λόγω Lockheed Martin που τους βοηθούσε στην ανάπτυξη του Model 2.

E και αντί να επικεντρωθούν σε μια κονσόλα που σπρώχνει πολύγωνα έφτιαξαν μια κονσόλα για 2D. Και όταν είδαν το Playstation (που όπως είπαμε επικεντρώθηκε στο 3D λόγω Sega) αναγκάστηκαν να κοτσάρουν από πάνω 3D ικανότητες, καταλήγοντας σε ένα πολύ περίπλοκο, ακριβό και τελικά πιο αδύναμο design σε σχέση με το καλοσχεδιασμένο PS. Πραγματικά δεν καταλαβαίνω τι σκέφτονταν.
 
Πολυ λενε οτι ο Nakayama προτιμησε τα διπλα SH2 επειδη ειχε κομπλεξ με οτι προτειναν οι Αμερικανοι, ηταν φτηνα και επαιζε γκολφ με τον CEO της Hitachi!!!!

Οντως πιστευω οτι το quote του Rice ειναι το κορυφαιο quote της E3 ever. Πως γκρεμιζεις μια αντιπαλη κονσολα σε 2 δευτερολεπτα, με 3 λεξεις...
 
Leon είπε:
E και αντί να επικεντρωθούν σε μια κονσόλα που σπρώχνει πολύγωνα έφτιαξαν μια κονσόλα για 2D. Και όταν είδαν το Playstation (που όπως είπαμε επικεντρώθηκε στο 3D λόγω Sega) αναγκάστηκαν να κοτσάρουν από πάνω 3D ικανότητες, καταλήγοντας σε ένα πολύ περίπλοκο, ακριβό και τελικά πιο αδύναμο design σε σχέση με το καλοσχεδιασμένο PS. Πραγματικά δεν καταλαβαίνω τι σκέφτονταν.
Εγώ πιστεύω ότι σκέφτονταν αυτό που σκεφτόμουν κι εγώ τότε. Οι υπάρχουσες κονσόλες δεν ήταν και τόσο δυνατές στα 3D που να πλησιάζουν έστω τα Arcades. H Nintendo δεν είχε καν κονσόλα να δείξει ενώ η Sony θα ακολουθούσε την ίδια μοίρα με τις άλλες εταιρίες ηλεκτρικών συσκευών όπως η Phillips και η Panasonic. Ετσι μάλλον η Sega θα ένιωσε ότι δεν είναι ανάγκη για κάποιο πανίσχυρο σύστημα, ίσα ίσα λίγο πιο δυνατό από το 3DO να ήταν και OK. Σου λέει αν το μηχάνημα πλησιάσει πολύ το Model 2, μπορεί ο κόσμος να σταματήσει να ρίχνει κέρματα στα Arcades τους (όπως και έγινε μία 5 ετία αργότερα δηλαδή που οι κονσόλες πλησίασαν τα arcades).

Έτσι απλά πετάω κάποιες σκέψεις. Αλλά πιστεύω ότι το μεγαλύτερο πλήγμα του Saturn ήταν το φτωχό launch. To Daytona port ήταν χειρότερο από το Ridge Racer στο PS1, το Virtua Fighter port ήταν αισχρό ενώ το PS1 είχε τα Tekken και Toshiden και το Panzer Dragoon δεν έφτανε το Wipeout όσον αφορά τα "next-gen graphics". Ταυτόχρονα, δεν υπήρχε ένα Sonic. Mα, το N64 γι αυτό κατάφερε και ξεφύτρωσε κάτω από την σκιά του PS1, γιατί είχε να δείξει ένα καλό next-gen Mario game.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πολλα εχουν γραφτει για να εξηγησουν την νικη του ps1 εναντι του saturn. Οκ με το Ν64 τα πραγματα ειναι πιο ξεκαθαρα, ηρθε αργοτερα, δεν ειχε το μοδατο CDrom, ειχε τα exclusive του κτλ. Αλλα το ps1 και το saturn ηταν στα ματια του κοσμου δυο παρομοια μηχανηματα: 32bit με cdrom. Οι νεαροι gamers δεν ειχαν τις τεχνικες γνωσεις για να συγκρινουν σε βαθος το hardware, και τα δυο ηταν απλα "32bitατα με CD". Μονο που το ενα ηταν απο την καθιερωμενη στα video games "SEGA", ενω το αλλο απο την αγνωστη στα video games αλλα γενικα πασιγνωστη "SONY". Θα περιμενε κανεις το ps1 να εχει την πορεια μηχηματων απο "πασιγνωστες εταιριες κολοσσους αλλα ασχετες με τα video games", οπως η phillips και η panasonic.

Τελικα ομως αυτο που εσπρωξε το ps1 ηταν οι περισσοτεροι τιτλοι. Εγω νομιζω οτι η επικρατηση του ps1 οφειλεται ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ σε "επιτυχια" της sony και του ps1, παρα σε "αποτυχια" της sega και του saturn.
 
Ειχαν το χρημα και ηξεραν τι να το κανουν, αγορασαν τα καλυτερα software houses να φτιαχνουν παιχνιδια για αυτους και αν χρειαζοταν οχι 200 $ αλλα και 50$ μπορει να το εδιναν για να παρουν μεριδιο στην αγορα. Απ'οτι θυμαμαι εμπαιναν μεσα με καθε κονσολα που πουλαγανε γιατι την εδιναν κατω του κοστους αλλα δε τους ενοιαζε γιατι τους λενε Sony. Η Sega απο την αλλη με ελληνικο επιχειρηματικο τροπο σκεψης (επαιζε γκολφ λεει με τον CEO της Hitachi και γιαυτο εβαλε τη cpu τους) ηταν μοιραιο να αποτυχει.

Σωστο και αυτο που γραφτηκε οτι λογικα δε θα ηθελαν να εχουν μια κονσολα που να πλησιαζει πολυ τα ηλεκτρονικα τους και να χανουν κερδη απο εκει, αλλα ενα λιγο ανωτερο Megadrive αφου ηταν σιγουροι για την υποτιθεμενη επερχομενη επιτυχια.
 
Πίσω
Μπλουζα