SS Warrimoo: Όχι άλλες πρωτοχρονιάτικες ιστορίες...

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
473
Αντιδράσεις
534
Με αφορμή της ναυτικές ιστορίες περί Τιτανικού, θυμήθηκα και την ιστορία του SS Warrimoo, που όπως καταλαβαίνω θέλει να επαναλαμβάνεται κάθε πρωτοχρονιά κυρίως μέσα από το Facebook (που δεν έχω).

Πριν λίγα χρόνια που την ξαναβρήκα μπροστά μου στην αλλαγή του χρόνου, αποφάσισα να το ψάξω λίγο παραπάνω, γιατί μου την δίνει αυτό το συνεχές copy-paste παραπληροφόρησης απλά για να λέμε ιστορίες γύρω από τη φωτιά.
Πάμε λοιπόν:

122380-bc54d2796cf35cc0a28e878877bb2e6c.jpg
Warrimoo

Πολλές ιστορίες έχουν ως βάση πραγματικά γεγονότα, και η ιστορία του Warrimoo τελικά είναι περισσότερο πραγματική από φανταστική, για την ακρίβεια είναι το πιθανότερο σχεδόν 100% αληθινή. Όμως πάντα η λεπτομέρεια κάνει τι διαφορά, και ένα κόμμα ή λίγες λέξεις που μπορεί προστεθούν ή να αφαιρεθούν από το πραγματικό συμβάν έχουν ως αποτέλεσμα κάτι να παρουσιάζεται στην καλύτερη ως πολλαπλάσια ενδιαφέρον ή να καταλήξει μια εντελώς φανταστική ιστορία.

Ο σημερινός, αλλά και ο αναγνώστης του παρελθόντος, διαβάζοντας την ιστορία όπως αναπαράγεται είτε γιατί δεν έχει γνώση που δεν του χρειάζεται, είτε γιατί δεν σταμάτησε ένα δευτερόλεπτο να σκεφτεί πριν προχωρήσει στο επόμενο άρθρο, θα πιστέψει πως είναι δυνατό να συνέβει το γεγονός όπως το διάβασε.

Προσωπικά δεν έχω οδηγήσει με τα άστρα ούτε φουσκωτό σωσίβιο, για αυτό και εύλογο είναι να μην με πάρετε στα σοβαρά αν θέλετε, όμως αυτό που μου έκανε αμέσως εντύπωση είναι πως ήταν αδύνατο το 1900 να υπολογίσουν με τέτοια τρομακτική ακρίβεια μια κουκκίδα στον χάρτη όπως αφήνεται να εννοηθεί στο κείμενο. Αν μπορείτε να βρείτε ένα καπετάνιο ρωτήστε τον, αν όχι μπορείτε να ανατρέξετε σε φόρουμ καπεταναίων και αεροπόρων, καθώς και σε σελίδες ναυτικών μουσείων κτλ.

Μετά από μια τέτοια αναζήτηση δεν πιστεύω να καταλήξετε σε άλλο συμπέρασμα πως αξίζουν συγχαρητήρια οι ναυτικοί αν μπόρεσαν να υπολογίσουν με σφάλμα 1 ναυτικού μιλίου, ή αλλιώς σε μια περιοχή 2-3 τετραγωνικών μιλίων. Αυτή ήταν η αναμενόμενη ακρίβεια με τους καλύτερους υπολογισμούς και τις ιδανικότερες συνθήκες (που μάλλον υπήρχαν στην περίπτωση του Warrimoo).

Η ακρίβεια είναι εξαιρετική για ένα πλοίο στη μέση του πουθενά με τα μέσα της εποχής, όμως αν είχε συμπεριληφθεί αυτό το στοιχείο εξαρχής στην ιστορία πολλοί πιστεύω δεν θα την έβρισκαν και τόσο ενδιαφέρουσα ειδικά σήμερα.

Σχετικό ή άσχετο με την ιστορία και η παρουσία του Mark Twain στο πλοίο 4-5 χρόνια πριν το συμβάν. Μετά προέκυψε το "Following the Equator" μέσα στο οποίο θα διαβάσουμε:
"While we were crossing the 180th meridian it was Sunday in the stern of the ship where my family were, and Tuesday in the bow where I was. They were there eating the half of a fresh apple on the 8th, and I was at the same time eating the other half of it on the 10th–and I could notice how stale it was, already. The family were the same age that they were when I had left them five minutes before, but I was a day older now than I was then. The day they were living in stretched behind them half way round the globe, across the Pacific Ocean and America and Europe; the day I was living in stretched in front of me around the other half to meet it.

Along about the moment that we were crossing the Great Meridian a child
was born in the steerage, and now there is no way to tell which day it
was born on. The nurse thinks it was Sunday, the surgeon thinks it was
Tuesday. The child will never know its own birthday. It will always be
choosing first one and then the other, and will never be able to make up
its mind permanently. This will breed vacillation and uncertainty in its
opinions about religion, and politics, and business, and sweethearts, and
everything, and will undermine its principles, and rot them away, and
make the poor thing characterless, and its success in life impossible."

122388-6003ee59a28849148a96a554e918ec75.jpg
Από το "Eccentricities of genius; memories of famous men and women of the platform and stage" c.1900
O Τwain στη μέση επάνω στο Warrimoo.


Και πάμε τώρα στα γεγονότα.
Το Warrimoo ταξίδεψε από το Βανκούβερ στο Σίδνεϊ μεταξύ 15 Δεκμβρίου 1899 - 8 Ιανουαρίου 1900.
Στο τύπο της εποχής θα βρούμε πολλές αναφορές για το ταξίδι του, από λίγες λέξεις μέχρι λίστες επιβατών και εμπορευμάτων. Επίσης υπήρχε και εξέλιξη πανούκλας στον ειρηνικό, για αυτό και υπήρχαν αναφορές για τα νεότερα και τις κινήσεις και τις παρατηρήσεις του καπετάν Φίλιπς.

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

Το Warrimo, σύμφωνα με τις αναφορές που είναι ίδιες σε κάθε εφημερίδα πέρασε τον ισημερινό καθώς και τον 180ο μεσημβρινό το βράδυ της 30ης Δεκεμβρίου 1899.
Μαζί με αυτά τα νέα μπορεί να δούμε και όλα όσα προανέφερα μα πουθενά περί γαργαλιστικού συμβάντος στην αλλαγή του χρόνου*

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|||l-year=1900|||l-month=1|||l-availability=y

Δεν μπορώ να αμφιβάλω, πως ο Φίλιπς με τους άντρες του δεν επιδόθηκαν στο παιχνίδι τους αφού είχαν την ευκαιρία. Απλά επισημαίνω πως δεν υπάρχει αναφορά. Ίσως περισσότερο ενδιαφέρον να είχε η εξέλιξη της πανούκλας. Βέβαια, αν λάβουμε υπόψη και την εποχή, η πανούκλα μπορεί να ήταν κατά ένα τρόπο συνηθισμένη, και μια ιστορία σαν αυτή με τον ισημερινό να είχε περισσότερο ενδιαφέρον για τον αναγνώστη την εποχή εκείνη των τεχνολογικών εξελίξεων. Βέβαια, -σαν δική μου σκέψη- ίσως ο Φίλιπς να μην ήθελε να διαδώσει πως περνούσε την ώρα του καθυστερώντας ίσως για λίγο το πλοίο και βρει κανένα μπελά οπότε το κράτησε για αυτόν.

https://trove.nla.gov.au/newspaper/...|l-availability=y/f|||l-year=1900|||l-month=1

Το Warrimoo συνέχισε την δουλειά του τα επόμενα χρόνια μέχρι που βυθίστηκε και τουλάχιστον εγώ δεν βρήκα καμιά αναφορά στο συμβάν για δεκαετίες.
Η wiki που καμιά φορά είναι χρήσιμη κυρίως με τις παραπομπές τις μας δείχνει το παρακάτω ενδιαφέρον από το 1942 που περιγράφει το γεγονός όπως(?) το διηγήθηκε ο καπετάν Bayldon που βρισκόταν στις διαταγές του Φίλιπς σε εκείνο το ταξίδι.
https://www.newspapers.com/clip/26678000/in_two_places_two_centuries_at_one/

Ότι δηλαδή διαβάζουμε και στα site σήμερα.

Μετά βρήκα και κάτι από το 1941 που έλεγε τα ίδια:
https://trove.nla.gov.au/newspaper/...ability=y/f|||l-availability=y|||l-decade=194

Ψάξε-ψάξε, τελικά κατάφερα να εντοπίσω ένα ακόμη παλιότερο άρθρο από το 1939 (πιθανά αυτό από το οποίο ξεκίνησαν όλα) που ο αρθρογράφος μας λέει δια στόματος (να βάλω και εδώ ερωτηματικό για να μην κάνω διακρίσεις) καπετάν Bayldon στην διάρκεια ενός ετησίου δείπνου
https://trove.nla.gov.au/newspaper/...y &searchLimits=l-availability=y/f

Οι ιστορία είναι και πάλι η ίδια, μόνο που στο τελευταίο άρθρο υπάρχουν επιπλέον οι εξής λίγες λέξεις οι οποίες παραλήφθηκαν στα προηγούμενα:
122408-1a72084b835b8b360bf8490e35077f3a.jpg

Αυτές για εμένα είναι που κάνουν μια ιστορία που κατά τα άλλα θα ήταν να την λέμε γύρω από την φωτιά, πλέον πολύ πιθανά αληθινή αλλά στη σωστή της διάσταση.
Άλλωστε δεν μπορεί μεταξύ καπεταναίων ο καπετάν Bayldon να αμολούσε διαμάντια που ξεπερνάν και ιστορίες ψαράδων και κυνηγών, και τα είπε έτσι ώστε φρόντισε να τοποθετηθούν σωστά.

*Αν κάποιος έφθασε διαβάζοντας έως εδώ και θυμάται ένα αστεράκι που έβαλα παραπάνω θα ήθελα να σημειώσω πως ημερολογιακά ο 20ος αιώνας μπήκε ακριβώς ένα χρόνο μετά τα κατορθώματα του Warrimoo :)
 
Μπλουζα