ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.203
- Αντιδράσεις
- 2.588
Η φανέλα με το 9 (1988)
Retrodb: http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE...%229%22_(1988)
Μια κοινωνική ταινία, παραγωγής Παντελή Βούλγαρη, Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη και σενάριο Βαγγέλη Ραπτόπουλου, βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Μένη Κουμανταρέα.
Το θέμα - το καστ.
Ένας 20χρονος νέος, ο Βασίλης (Μπιλ) Σερέτης (Στράτος Τζώρτζογλου) μεγαλώνει στις αλάνες της Αθήνας με το όνειρο να γίνει πρωτοκλασάτος ποδοσφαιριστής. Αρχικά ζητάει την τύχη του στη Θεσσαλονίκη σε μια μικρή ομάδα με προπονητή τον Τσαλίκη (Νίκος Τσαχιρίδης). Ένας παράγοντας της ομάδας ο Σπύρος (Σταμάτης Τζελέπης) τον προορίζει για άντρα της αδελφής του Δώρας (Άννα Αυγουλά) και το εγχείρημα μοιάζει να πετυχαίνει. Παράλληλα η bartender Κική (Θέμις Μπαζάκα) διεκδικεί τον Μπιλ, χωρίς επιτυχία όμως. Επιπλέον, κάποιοι θα πλησιάσουν τον Μπιλ ((βλέπε Απόσπασμα 2) για να στήσουν ένα ποδοσφαιρικό αγώνα. Ο τελευταίος δέχεται. Είναι ώρα όμως να εγκαταλείψει τη συμπρωτεύουσα.
Μια βροχερή βραδιά και ένα τρένο θα τον φέρουν σε μια ομάδα του Βόλου με προπονητή το Γιώργο Καπάτο (Νίκος Μπουσδούκος). Θα συνδεθεί με τον αρχηγό της ομάδας Ριμπά (Βαγγέλης Πανταζής) και τη σύζυγο του προπονητή, Εύα (Κάτια Σπερελάκη). Με την τελευταία θα δημιουργηθεί μια ερωτική έλξη. Η μοναξιά της επαρχίας, όμως και ο άστατος χαρακτήρας του Μπιλ θα του δείξουν το δρόμο της επιστροφής στη γενέτειρά του.
Παίκτης της ομάδας Αθήνα της πρώτης κατηγορίας, πλέον, με προπονητή τον Νίκο Βότση (Θανάσης Μυλωνάς) προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Θα μπλέξει με τη Βάνα (Μαρία Καραγεωργιάδου;). Παράλληλα διατηρεί επαφές με τον βετεράνο ποδοσφαιριστή νυν παράγοντα Γαλάτη (Κώστας Κλεφτογιάννης). Ένας σοβαρός τραυματισμός θα ανακόψει βίαια την πορεία του. Ο Μπιλ ανακαλύπτει τα παιχνίδια που παίζονται (Απόσπασμα 4) και θα εκραγεί. Μοιραία θα περιθωριοποιηθεί και το αστέρι του θα ξεθωριάσει. Θα του προταθεί ομάδα μικρότερης κατηγορίας, ο Μπιλ όμως θα αρνηθεί. Η αποκαθήλωση του ειδώλου είναι αναπόφευκτη…
Η Κική που σ’ όλη του την πορεία θα βρίσκεται ψυχικά δίπλα του θα κάνει την επανεμφάνισή της. Θα γυρέψει να τον φέρει στα μέτρα της, στη συμβατική της ζωή. Ο Μπιλ όμως δεν μπαίνει σε καλούπια. Το τέλος του έργου θα τον βρει στην αρένα της ζωής του, στα γήπεδα, σαν απόστρατο όμως πλέον…
Σχόλια.
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα κινηματογραφική μεταφορά ενός κλασικού μυθιστορήματος. Ο νεαρός, άξεστος και υπερόπτης αθλητής που θέλει να γίνει αστέρι. Δεν του λείπουν οι ικανότητες αλλά η φιλοσοφία με την οποία θα πρέπει να διαχειριστεί την αξία του (Απόσπασμα 1). Γύρω από αυτόν τον χαρακτήρα πλάθεται και περιγράφεται με γλαφυρό τρόπο η Ελλάδα της δεκαετίας του ’80. Ο λαός που ψάχνει «είδωλα» και αποκούμπι στα μαζικά θεάματα. Οι παράγοντες και τα κυκλώματα που ψάχνουν την διαπλοκή, το λάδωμα και την αρπαχτή. Η Ελλάδα των σκυλάδικων και των φτηνών ξενοδοχείων. Ευκαιριακοί έρωτες και εφήμερες απολαύσεις, όλα καλυμμένα από τον καπνό του τσιγάρου και τη ζάλη του αλκοόλ.
Έχοντας προηγούμενα διαβάσει το μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα θα έλεγα ότι ο Βούλγαρης μπορεί να μην έχει κάνει την ταινία που θα αφήσει εποχή αλλά σε κάθε περίπτωση μας παραδίδει ένα καθόλα αξιοπρεπές έργο. Ακολουθώντας τη διήγηση του συγγραφέα χωρίς σοβαρές αποκλίσεις (δες και παραλειπόμενα) δίνει με αληθοφάνεια το στίγμα του βιβλίου. Μια ένσταση που θα μπορούσε να καταλογίσει κάποιος θα ήταν ότι ίσως δεν εμβάθυνε και τόσο στους χαρακτήρες των ηρώων (όχι του Μπιλ αλλά περισσότερο στις γυναίκες της ζωής του που περνάνε σχετικά αδιάφορα από μπροστά μας). Νομίζω όμως ότι στην περιγραφή του κεντρικού ήρωα η ταινία αποδίδει ικανοποιητικά.
Πολύ καλός κρίνεται ο Στράτος Τζώρτζογλου σε έναν από τους πρώτους αν όχι πρώτο ρόλο της καριέρας του. Το παρουσιαστικό και ο δυναμισμός του αποδίδουν σωστά το ρόλο του ειδώλου. Πέρα από τον Σερέτη μια πλειάδα ικανών και γνωστών ηθοποιών, κυρίως δευτεραγωνιστών βοηθούν σημαντικά. Θα ξεχωρίσω την Θέμιδα Μπαζάκα, τον Νίκο Μπουσδούκο, τον Κώστα Κλεφτογιάννη και τον Θανάση Μυλωνά σε πιο προχωρημένη ηλικία βέβαια σε σχέση με τις ταινίες του παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου που συμμετείχε.
Μουσική. Μια αναδρομή σε λαικά ακούσματα της περιόδου και λίγο παλαιότερων ετών. Έτσι, ακούμε το «Τώρα πια» του Γιάννης Πάριου από τον ομώνυμο δίσκο, το «Θα ΄ρθω μαζί σου» του Ηλία Κλωναρίδη και «Μη μ’ αποφεύγεις μάτια μου» με την Κατερίνα Σιάπαντα. Επίσης βλέπουμε και την Ελένη Τσαλιγοπούλου σε νεαρότατη ηλικία.
Παραλειπόμενα.
1. Η μόνη ουσιαστική απόκλιση που είδα σε σχέση με το βιβλίο αφορούσε την περίπτωση του στημένου αγώνα όταν ο Μπιλ ήταν στην ομάδα της Θεσσαλονίκης. Στο βιβλίο αναφέρεται μια ομάδα της Ρόδου ενώ στην ταινία παρουσιάζεται ως Αθηναική η ομάδα που επιχείρησε τη δωροδοκία. Νομίζω ότι οι λόγοι της τροποποίησης του σεναρίου είναι κατανοητοί.
2. Θυμάμαι σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή που εμφανίστηκαν από κοινού ο συγγραφέας με τον πρωταγωνιστή. Ο πρώτος σχολίασε ότι κανονικά ο ήρωας στο τέλος βάζει κάποια (αρκετά) κιλά και κάπως αυτό θα έπρεπε να φανεί και όχι μόνο με κινηματογραφικά τρυκ. Η απάντηση του δεύτερου ήταν λίγο πολύ αυτονόητη.
3. Στην διάρκεια της ταινίας προβάλλονται στιγμιότυπα από τους εξής αγώνες:
Α. Αγώνας τοπικής κατηγορίας Θεσσαλονίκης (πιθανά η ομάδα είναι ο Παύλος Μελάς Σταυρούπολης. Γίνονται αναφορές στον Εύοσμο ενώ μνημονεύεται και το κέντρο «Καλύβα» στην Κάτω Ηλιούπολη (για όσους γνωρίζουν ήταν το στέκι της Μαριάνθης Κεφάλα για χρόνια)).
Β. Αγώνες του Ολυμπιακού Βόλου με: 1) Καστοριά (πιθανότατα) ή Αθηναϊκό και 2) Εδεσσαϊκό (πιθανότατα) ή Αχαρναϊκό για την περίοδο 1987-88 της Β’ Εθνικής κατηγορίας.
Γ. Αγώνας στη Νέα Φιλαδέλφεια ΑΕΚ-Εθνικός 2-0 για την περίοδο 1987-88 της Α’ Εθνικής κατηγορίας.
Δ. Στιγμές όπου ο Καπάτος περιγράφει-διδάσκει με βιντεοκασέτα στον Μπιλ το γκολ στο 2-0 στον τελικό του Μουντιάλ του 1986 Αργεντινή – Γερμανία (3-2) και ο Βότσης το Γαλλία – Βραζιλία 4-3 από την ίδια διοργάνωση.
Διακρίσεις. Η ταινία ήρθε πρώτη πανελλαδικά σε εισιτήρια την περίοδο 1988-89 που προβλήθηκε.
Αποσπάσματα.
Απόσπασμα 1: Ο άγνωστος συνεπιβάτης του τρένου (Σταύρος Καλάρογλου) διαβάζει τη μοίρα στο χέρι του Μπιλ:
"...έχεις μυστήριο χέρι, στο 'χουνε πει αυτό; Ο δρόμος σου τραβάει ίσια κι ύστερα μπερδεύεται, να, βλέπεις εδώ; η γραμμή της ζωής τραβάει κι ύστερα διχαλώνει, λες κι έχεις δύο ζωές. Πρόσεχε. Έχεις μέλλον αλλά είναι και κάτι σκιές που σε τριγυρνάνε. Κάτι κυνηγάς εσύ, ούτε εσύ ο ίδιος δεν ξέρεις..."
Απόσπασμα 2: Ο δημοσιογράφος Κάτσος (Γιάννης Χατζηγιάννης) προτείνει στον Μπιλ να έχει μειωμένη απόδοση σε αγώνα:
Μπιλ: - Άμα μου 'χες πει τι με θέλεις απ' το τηλέφωνο κύριε Κάτσο δε θα ερχόμουνα...
Κάτσος: - Γιατί ρε Σερέτη, τι είσαι; Καμία παρθένα; Ήθελες δηλαδή να στα πω με το "σεις" και με το "σας"; Τα πράγματα είναι καθαρά, κουκιά μετρημένα. Ξέρεις πολύ καλά ότι οι Αθηναίοι τους δύο βαθμούς της Κυριακής τους χρειάζονται πάση θυσία. Εσείς τι να τους κάνετε; Τέτοιες ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται κάθε μέρα.
Μπιλ: - Εγώ κάνω καριέρα κύριε Κάτσο...
Κάτσος: - Είχα την εντύπωση ότι ήξερες τουλάχιστον τα βασικά ρε Σερέτη. Την αλφαβήτα. Έχεις την εντύπωση ότι έτσι θα κατέβεις στην Αθήνα; Έτσι θα κάνεις καριέρα; Ή μήπως φαντάζεσαι ότι εγώ θα κάθομαι μια ζωή να σου γράφω ωραία λογάκια για την ψυχή της μάνας μου; Εγώ δεν είμαι φίλαθλος Βασιλάκη, είμαι επαγγελματίας...
Απόσπασμα 3. Ο Μπιλ λογοφέρνει με τον Ριμπά:
Ριμπάς: - Έχεις ένα ύφος λες και σου σκοτώσανε τη μάνα. Τι έπαθες;
Μπιλ: - Σκεφτόμουνα ρε Ριμπά, όταν εγώ ξηγιέμαι και οι άλλοι πάνε να μου τη φορέσουνε από πίσω, εγώ τι πρέπει να κάνω ε, σε ρωτάω;
Ριμπάς: - Δε σε πιάνω ρε συ Μπιλ. Τι συμβαίνει;
Μπιλ: - Κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις, έτσι; Όταν εγώ σε φώναξα στο ραντεβού με τον Σαλονικιό νόμιζα πως είχα φίλο μαζί μου κι όχι φίδι.
Ριμπάς: - Μην το παίρνεις στραβά ρε συ Μπιλ. Πες πως έκανα ένα λάθος να πούμε, τι έγινε; Πρέπει να μαλώσουμε γι’ αυτό; Όλοι μας στην ομάδα μια οικογένεια είμαστε…
Μπιλ: - Αρ….. είμαστε. Και δεν έκανες λάθος. Με ζηλεύεις γι’ αυτό πήγες και τα ξέρασες όλα.
Ριμπάς: - Μικρέ, μικρέ ηρέμησε. Θα σε δω και αύριο. Μια ζωή θα περάσουμε μαζί. Δε θέλω να λες πράγματα που θα τα μετανοιώσεις…
Μπιλ: - Έτσι σου ‘πανε ε; Ε λοιπόν, θα σου πω κι εγώ κάτι για να το γράψεις. Εσύ θα παίξεις μερικά χρόνια και μετά θα πήξεις εδώ μες στα σ…. Ο Σερέτης όμως δε θα καθίσει να σαπίσει μες στο Βόλο. Απ’ την Αθήνα ξεκίνησε και στην Αθήνα θα καταλήξει. Και θα πάει ψηλά ρε ξεφτίλες…
Απόσπασμα 4. Ο Μπιλ σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τον προπονητή του Βότση:
Μπιλ: - Ξέρω. Πάτε να με βγάλετε από τη μέση. Αλλά ο Σερέτης δε μασάει έτσι εύκολα κύριε Βότση.
Βότσης: - Σερέτη, κάτσε φρόνιμα και πάψε να δημιουργείς συνεχώς προβλήματα, δεν είσαι ο μοναδικός στον κόσμο… και στο κάτω-κάτω η υπομονή έχει και τα όριά της…
Μπιλ: - Ποια υπομονή μωρέ; Νομίζεις πως δεν καταλαβαίνω τι πάτε να κάνετε;
Βότσης: - Σε παρακαλώ παιδάκι μου, άδειασέ μου τη γωνιά βραδιάτικα, ορίστε μας… Στο κάτω-κάτω σε πληρώνουμε για να κάθεσαι, τι άλλο θέλεις.
Μπιλ: - Με πληρώνετε για να παίζω κύριε Βότση… Αλλά η δουλειά ήταν στημένη και βρώμαγε από 500 μέτρα μακριά. Πουλήσατε όμορφα-όμορφα το παιχνίδι και τώρα θέλετε να πληρώσω εγώ τη νύφη… Αύριο το πρωί θα σας γράφουν όλες οι εφημερίδες. Θα πάω και θα τα ξεράσω όλα.
Βότσης: - Αγοράκι μου, ξέρεις πόσα χρόνια είμαι εγώ στο κουρμπέτι; Ποια εφημερίδα θα σε πιστέψει ρε; Πήγαινε, πήγαινε να τα πεις και μετά έλα πάλι εδώ να με φοβερίσεις…
Video. Η σκηνή στη Νέα Φιλαδέλφεια στο παιχνίδι ΑΕΚ-Εθνικός 2-0. Στο σενάριο είναι Αθήνα – Εθνικός Σερρών.
Φωτογραφίες.
1. Αριστερά ο Μπιλ στις αλάνες της Αθήνας πριν τραβήξει βόρεια. Δεξιά Τσαλίκης και Σπύρος στη Θεσσαλονίκη.
2. Ο Καπάτος στη Θεσσαλονίκη προτείνει στον Μπιλ να κατέβει στον Βόλο. Διακρίνεται και ένα από τα παλιά ειδικά οχήματα (κλούβες) της αστυνομίας.
3. Αριστερά η Κική. Δεξιά η Εύα Καπάτου.
4. Ο Μπιλ έχει κατέβει στην Αθήνα. Στο βάθος φαίνεται η σιδηροδρομική γραμμή και παράλληλα οδόστρωμα. Πρέπει να είναι στην περιοχή Αγίων Αναργύρων ή κάπου εκεί κοντά.
5. Αριστερά ο παράγοντας Γαλάτης. Δεξιά ο τελευταίος προπονητής του Μπιλ, Βότσης.
Retrodb: http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE...%229%22_(1988)
Μια κοινωνική ταινία, παραγωγής Παντελή Βούλγαρη, Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη και σενάριο Βαγγέλη Ραπτόπουλου, βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Μένη Κουμανταρέα.
Το θέμα - το καστ.
Ένας 20χρονος νέος, ο Βασίλης (Μπιλ) Σερέτης (Στράτος Τζώρτζογλου) μεγαλώνει στις αλάνες της Αθήνας με το όνειρο να γίνει πρωτοκλασάτος ποδοσφαιριστής. Αρχικά ζητάει την τύχη του στη Θεσσαλονίκη σε μια μικρή ομάδα με προπονητή τον Τσαλίκη (Νίκος Τσαχιρίδης). Ένας παράγοντας της ομάδας ο Σπύρος (Σταμάτης Τζελέπης) τον προορίζει για άντρα της αδελφής του Δώρας (Άννα Αυγουλά) και το εγχείρημα μοιάζει να πετυχαίνει. Παράλληλα η bartender Κική (Θέμις Μπαζάκα) διεκδικεί τον Μπιλ, χωρίς επιτυχία όμως. Επιπλέον, κάποιοι θα πλησιάσουν τον Μπιλ ((βλέπε Απόσπασμα 2) για να στήσουν ένα ποδοσφαιρικό αγώνα. Ο τελευταίος δέχεται. Είναι ώρα όμως να εγκαταλείψει τη συμπρωτεύουσα.
Μια βροχερή βραδιά και ένα τρένο θα τον φέρουν σε μια ομάδα του Βόλου με προπονητή το Γιώργο Καπάτο (Νίκος Μπουσδούκος). Θα συνδεθεί με τον αρχηγό της ομάδας Ριμπά (Βαγγέλης Πανταζής) και τη σύζυγο του προπονητή, Εύα (Κάτια Σπερελάκη). Με την τελευταία θα δημιουργηθεί μια ερωτική έλξη. Η μοναξιά της επαρχίας, όμως και ο άστατος χαρακτήρας του Μπιλ θα του δείξουν το δρόμο της επιστροφής στη γενέτειρά του.
Παίκτης της ομάδας Αθήνα της πρώτης κατηγορίας, πλέον, με προπονητή τον Νίκο Βότση (Θανάσης Μυλωνάς) προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Θα μπλέξει με τη Βάνα (Μαρία Καραγεωργιάδου;). Παράλληλα διατηρεί επαφές με τον βετεράνο ποδοσφαιριστή νυν παράγοντα Γαλάτη (Κώστας Κλεφτογιάννης). Ένας σοβαρός τραυματισμός θα ανακόψει βίαια την πορεία του. Ο Μπιλ ανακαλύπτει τα παιχνίδια που παίζονται (Απόσπασμα 4) και θα εκραγεί. Μοιραία θα περιθωριοποιηθεί και το αστέρι του θα ξεθωριάσει. Θα του προταθεί ομάδα μικρότερης κατηγορίας, ο Μπιλ όμως θα αρνηθεί. Η αποκαθήλωση του ειδώλου είναι αναπόφευκτη…
Η Κική που σ’ όλη του την πορεία θα βρίσκεται ψυχικά δίπλα του θα κάνει την επανεμφάνισή της. Θα γυρέψει να τον φέρει στα μέτρα της, στη συμβατική της ζωή. Ο Μπιλ όμως δεν μπαίνει σε καλούπια. Το τέλος του έργου θα τον βρει στην αρένα της ζωής του, στα γήπεδα, σαν απόστρατο όμως πλέον…
Σχόλια.
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα κινηματογραφική μεταφορά ενός κλασικού μυθιστορήματος. Ο νεαρός, άξεστος και υπερόπτης αθλητής που θέλει να γίνει αστέρι. Δεν του λείπουν οι ικανότητες αλλά η φιλοσοφία με την οποία θα πρέπει να διαχειριστεί την αξία του (Απόσπασμα 1). Γύρω από αυτόν τον χαρακτήρα πλάθεται και περιγράφεται με γλαφυρό τρόπο η Ελλάδα της δεκαετίας του ’80. Ο λαός που ψάχνει «είδωλα» και αποκούμπι στα μαζικά θεάματα. Οι παράγοντες και τα κυκλώματα που ψάχνουν την διαπλοκή, το λάδωμα και την αρπαχτή. Η Ελλάδα των σκυλάδικων και των φτηνών ξενοδοχείων. Ευκαιριακοί έρωτες και εφήμερες απολαύσεις, όλα καλυμμένα από τον καπνό του τσιγάρου και τη ζάλη του αλκοόλ.
Έχοντας προηγούμενα διαβάσει το μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα θα έλεγα ότι ο Βούλγαρης μπορεί να μην έχει κάνει την ταινία που θα αφήσει εποχή αλλά σε κάθε περίπτωση μας παραδίδει ένα καθόλα αξιοπρεπές έργο. Ακολουθώντας τη διήγηση του συγγραφέα χωρίς σοβαρές αποκλίσεις (δες και παραλειπόμενα) δίνει με αληθοφάνεια το στίγμα του βιβλίου. Μια ένσταση που θα μπορούσε να καταλογίσει κάποιος θα ήταν ότι ίσως δεν εμβάθυνε και τόσο στους χαρακτήρες των ηρώων (όχι του Μπιλ αλλά περισσότερο στις γυναίκες της ζωής του που περνάνε σχετικά αδιάφορα από μπροστά μας). Νομίζω όμως ότι στην περιγραφή του κεντρικού ήρωα η ταινία αποδίδει ικανοποιητικά.
Πολύ καλός κρίνεται ο Στράτος Τζώρτζογλου σε έναν από τους πρώτους αν όχι πρώτο ρόλο της καριέρας του. Το παρουσιαστικό και ο δυναμισμός του αποδίδουν σωστά το ρόλο του ειδώλου. Πέρα από τον Σερέτη μια πλειάδα ικανών και γνωστών ηθοποιών, κυρίως δευτεραγωνιστών βοηθούν σημαντικά. Θα ξεχωρίσω την Θέμιδα Μπαζάκα, τον Νίκο Μπουσδούκο, τον Κώστα Κλεφτογιάννη και τον Θανάση Μυλωνά σε πιο προχωρημένη ηλικία βέβαια σε σχέση με τις ταινίες του παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου που συμμετείχε.
Μουσική. Μια αναδρομή σε λαικά ακούσματα της περιόδου και λίγο παλαιότερων ετών. Έτσι, ακούμε το «Τώρα πια» του Γιάννης Πάριου από τον ομώνυμο δίσκο, το «Θα ΄ρθω μαζί σου» του Ηλία Κλωναρίδη και «Μη μ’ αποφεύγεις μάτια μου» με την Κατερίνα Σιάπαντα. Επίσης βλέπουμε και την Ελένη Τσαλιγοπούλου σε νεαρότατη ηλικία.
Παραλειπόμενα.
1. Η μόνη ουσιαστική απόκλιση που είδα σε σχέση με το βιβλίο αφορούσε την περίπτωση του στημένου αγώνα όταν ο Μπιλ ήταν στην ομάδα της Θεσσαλονίκης. Στο βιβλίο αναφέρεται μια ομάδα της Ρόδου ενώ στην ταινία παρουσιάζεται ως Αθηναική η ομάδα που επιχείρησε τη δωροδοκία. Νομίζω ότι οι λόγοι της τροποποίησης του σεναρίου είναι κατανοητοί.
2. Θυμάμαι σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή που εμφανίστηκαν από κοινού ο συγγραφέας με τον πρωταγωνιστή. Ο πρώτος σχολίασε ότι κανονικά ο ήρωας στο τέλος βάζει κάποια (αρκετά) κιλά και κάπως αυτό θα έπρεπε να φανεί και όχι μόνο με κινηματογραφικά τρυκ. Η απάντηση του δεύτερου ήταν λίγο πολύ αυτονόητη.
3. Στην διάρκεια της ταινίας προβάλλονται στιγμιότυπα από τους εξής αγώνες:
Α. Αγώνας τοπικής κατηγορίας Θεσσαλονίκης (πιθανά η ομάδα είναι ο Παύλος Μελάς Σταυρούπολης. Γίνονται αναφορές στον Εύοσμο ενώ μνημονεύεται και το κέντρο «Καλύβα» στην Κάτω Ηλιούπολη (για όσους γνωρίζουν ήταν το στέκι της Μαριάνθης Κεφάλα για χρόνια)).
Β. Αγώνες του Ολυμπιακού Βόλου με: 1) Καστοριά (πιθανότατα) ή Αθηναϊκό και 2) Εδεσσαϊκό (πιθανότατα) ή Αχαρναϊκό για την περίοδο 1987-88 της Β’ Εθνικής κατηγορίας.
Γ. Αγώνας στη Νέα Φιλαδέλφεια ΑΕΚ-Εθνικός 2-0 για την περίοδο 1987-88 της Α’ Εθνικής κατηγορίας.
Δ. Στιγμές όπου ο Καπάτος περιγράφει-διδάσκει με βιντεοκασέτα στον Μπιλ το γκολ στο 2-0 στον τελικό του Μουντιάλ του 1986 Αργεντινή – Γερμανία (3-2) και ο Βότσης το Γαλλία – Βραζιλία 4-3 από την ίδια διοργάνωση.
Διακρίσεις. Η ταινία ήρθε πρώτη πανελλαδικά σε εισιτήρια την περίοδο 1988-89 που προβλήθηκε.
Αποσπάσματα.
Απόσπασμα 1: Ο άγνωστος συνεπιβάτης του τρένου (Σταύρος Καλάρογλου) διαβάζει τη μοίρα στο χέρι του Μπιλ:
"...έχεις μυστήριο χέρι, στο 'χουνε πει αυτό; Ο δρόμος σου τραβάει ίσια κι ύστερα μπερδεύεται, να, βλέπεις εδώ; η γραμμή της ζωής τραβάει κι ύστερα διχαλώνει, λες κι έχεις δύο ζωές. Πρόσεχε. Έχεις μέλλον αλλά είναι και κάτι σκιές που σε τριγυρνάνε. Κάτι κυνηγάς εσύ, ούτε εσύ ο ίδιος δεν ξέρεις..."
Απόσπασμα 2: Ο δημοσιογράφος Κάτσος (Γιάννης Χατζηγιάννης) προτείνει στον Μπιλ να έχει μειωμένη απόδοση σε αγώνα:
Μπιλ: - Άμα μου 'χες πει τι με θέλεις απ' το τηλέφωνο κύριε Κάτσο δε θα ερχόμουνα...
Κάτσος: - Γιατί ρε Σερέτη, τι είσαι; Καμία παρθένα; Ήθελες δηλαδή να στα πω με το "σεις" και με το "σας"; Τα πράγματα είναι καθαρά, κουκιά μετρημένα. Ξέρεις πολύ καλά ότι οι Αθηναίοι τους δύο βαθμούς της Κυριακής τους χρειάζονται πάση θυσία. Εσείς τι να τους κάνετε; Τέτοιες ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται κάθε μέρα.
Μπιλ: - Εγώ κάνω καριέρα κύριε Κάτσο...
Κάτσος: - Είχα την εντύπωση ότι ήξερες τουλάχιστον τα βασικά ρε Σερέτη. Την αλφαβήτα. Έχεις την εντύπωση ότι έτσι θα κατέβεις στην Αθήνα; Έτσι θα κάνεις καριέρα; Ή μήπως φαντάζεσαι ότι εγώ θα κάθομαι μια ζωή να σου γράφω ωραία λογάκια για την ψυχή της μάνας μου; Εγώ δεν είμαι φίλαθλος Βασιλάκη, είμαι επαγγελματίας...
Απόσπασμα 3. Ο Μπιλ λογοφέρνει με τον Ριμπά:
Ριμπάς: - Έχεις ένα ύφος λες και σου σκοτώσανε τη μάνα. Τι έπαθες;
Μπιλ: - Σκεφτόμουνα ρε Ριμπά, όταν εγώ ξηγιέμαι και οι άλλοι πάνε να μου τη φορέσουνε από πίσω, εγώ τι πρέπει να κάνω ε, σε ρωτάω;
Ριμπάς: - Δε σε πιάνω ρε συ Μπιλ. Τι συμβαίνει;
Μπιλ: - Κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις, έτσι; Όταν εγώ σε φώναξα στο ραντεβού με τον Σαλονικιό νόμιζα πως είχα φίλο μαζί μου κι όχι φίδι.
Ριμπάς: - Μην το παίρνεις στραβά ρε συ Μπιλ. Πες πως έκανα ένα λάθος να πούμε, τι έγινε; Πρέπει να μαλώσουμε γι’ αυτό; Όλοι μας στην ομάδα μια οικογένεια είμαστε…
Μπιλ: - Αρ….. είμαστε. Και δεν έκανες λάθος. Με ζηλεύεις γι’ αυτό πήγες και τα ξέρασες όλα.
Ριμπάς: - Μικρέ, μικρέ ηρέμησε. Θα σε δω και αύριο. Μια ζωή θα περάσουμε μαζί. Δε θέλω να λες πράγματα που θα τα μετανοιώσεις…
Μπιλ: - Έτσι σου ‘πανε ε; Ε λοιπόν, θα σου πω κι εγώ κάτι για να το γράψεις. Εσύ θα παίξεις μερικά χρόνια και μετά θα πήξεις εδώ μες στα σ…. Ο Σερέτης όμως δε θα καθίσει να σαπίσει μες στο Βόλο. Απ’ την Αθήνα ξεκίνησε και στην Αθήνα θα καταλήξει. Και θα πάει ψηλά ρε ξεφτίλες…
Απόσπασμα 4. Ο Μπιλ σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τον προπονητή του Βότση:
Μπιλ: - Ξέρω. Πάτε να με βγάλετε από τη μέση. Αλλά ο Σερέτης δε μασάει έτσι εύκολα κύριε Βότση.
Βότσης: - Σερέτη, κάτσε φρόνιμα και πάψε να δημιουργείς συνεχώς προβλήματα, δεν είσαι ο μοναδικός στον κόσμο… και στο κάτω-κάτω η υπομονή έχει και τα όριά της…
Μπιλ: - Ποια υπομονή μωρέ; Νομίζεις πως δεν καταλαβαίνω τι πάτε να κάνετε;
Βότσης: - Σε παρακαλώ παιδάκι μου, άδειασέ μου τη γωνιά βραδιάτικα, ορίστε μας… Στο κάτω-κάτω σε πληρώνουμε για να κάθεσαι, τι άλλο θέλεις.
Μπιλ: - Με πληρώνετε για να παίζω κύριε Βότση… Αλλά η δουλειά ήταν στημένη και βρώμαγε από 500 μέτρα μακριά. Πουλήσατε όμορφα-όμορφα το παιχνίδι και τώρα θέλετε να πληρώσω εγώ τη νύφη… Αύριο το πρωί θα σας γράφουν όλες οι εφημερίδες. Θα πάω και θα τα ξεράσω όλα.
Βότσης: - Αγοράκι μου, ξέρεις πόσα χρόνια είμαι εγώ στο κουρμπέτι; Ποια εφημερίδα θα σε πιστέψει ρε; Πήγαινε, πήγαινε να τα πεις και μετά έλα πάλι εδώ να με φοβερίσεις…
Video. Η σκηνή στη Νέα Φιλαδέλφεια στο παιχνίδι ΑΕΚ-Εθνικός 2-0. Στο σενάριο είναι Αθήνα – Εθνικός Σερρών.
Φωτογραφίες.
1. Αριστερά ο Μπιλ στις αλάνες της Αθήνας πριν τραβήξει βόρεια. Δεξιά Τσαλίκης και Σπύρος στη Θεσσαλονίκη.
2. Ο Καπάτος στη Θεσσαλονίκη προτείνει στον Μπιλ να κατέβει στον Βόλο. Διακρίνεται και ένα από τα παλιά ειδικά οχήματα (κλούβες) της αστυνομίας.
3. Αριστερά η Κική. Δεξιά η Εύα Καπάτου.
4. Ο Μπιλ έχει κατέβει στην Αθήνα. Στο βάθος φαίνεται η σιδηροδρομική γραμμή και παράλληλα οδόστρωμα. Πρέπει να είναι στην περιοχή Αγίων Αναργύρων ή κάπου εκεί κοντά.
5. Αριστερά ο παράγοντας Γαλάτης. Δεξιά ο τελευταίος προπονητής του Μπιλ, Βότσης.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: