ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.203
- Αντιδράσεις
- 2.588
Μια αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία στο είδος της θα αναλύσω σήμερα. Είναι το "Γυμνοί στο χιόνι", μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς για λογαριασμό της Κύκλος Φιλμς σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Ζερβουλάκου.
Το θέμα - το καστ. Πήλιο, Δεκέμβριος. Σε μια απομονωμένη περιοχή του βουνού ζει μία συγγραφέας μόνη της, η Ελίζα Βλάμη (Αιμιλία Υψηλάντη). Κάποια μέρα βρίσκει στο χιόνι μισοθαμμένο έναν νεαρό, τον Αλέξη Λόγγο (Χρήστος Σπυρόπουλος). Θα τον φροντίσει στο σπίτι της και θα τον βοηθήσει να ανακάμψει. Αργότερα θα ανακαλύψει ότι είναι δραπέτης από τις φυλακές αλλά δεν θα τον καταδώσει. Μεταξύ των δύο αναπτύσσεται ένα θερμό ειδύλλιο.
Η απροσδόκητη άφιξη της κόρης της Ελίζας, Αγνής (Αλίκη Ζάννου) περιπλέκει τα πράγματα. Μεταξύ των δύο νεαρών αναπτύσσεται ένας αόρατος πλην διάχυτος ερωτικός δεσμός. Η Ελίζα το αντιλαμβάνεται και προσπαθεί να τον εξαλείψει, χωρίς αποτέλεσμα όμως. Η συνεύρεση των δύο νεαρών θα είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι. Η Ελίζα θα σκοτώσει τον Αλέξη και θα καταστρέψει τη ζωή της.
Σχόλια. Πρόκειται για μια αισθηματική ταινία με έντονο το δραματικό στοιχείο. Κατ' αρχάς εντοπίζεται σε μια ασυνήθιστη κινηματογραφικά περιοχή, το Πήλιο και μάλιστα σε συνθήκες βαριάς βαρυχειμωνιάς. Αυτό από μόνο του ορίζει το πλαίσιο όχι μόνο στη χωρική αλλά κυρίως στην ανθρωπογενή διάσταση της ταινίας. Πράγματι το θέμα είναι η μοναξιά και πρώτιστα η μοναξιά της γυναίκας και εν προκειμένω της Ελίζας. Μιας γυναίκας που μετά τον απροσδόκητο θάνατο του άντρα της προσπαθεί να βρει τον εαυτό της στην απομόνωση και στο συγγραφικό της έργο. Η ισορροπία της διαταράσσεται και αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στον έρωτα της για τον Αλέξη και στο μητρικό της ένστικτο και την διαπίστωση της διαφοράς ηλικίας. Έρχεται όμως η στιγμή που η λογική καταρρέει και η ζήλια κυριαρχεί ως το συναίσθημα - οδηγός των πράξεων για να μας υπενθυμίσει ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων μπορεί να είναι απρόβλεπτη όταν οι καταστάσεις το επιτρέψουν. Το πάθος κυριαρχεί και κάθε αποτέλεσμα μπορεί να είναι πιθανό.
Πρόκειται για την πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Γιώργου Ζερβουλάκου και μπορώ να πω ότι τα πήγε πολύ καλά. Το σενάριο δεν έχει κενά ούτε υπερβολές, ενώ και τα γυρίσματα δίνουν τον αέρα της δραματικότητας που επιδιώκει. Παίζει πολύ με την χρονική εναλλαγή και το back-forth δίνει κλιμάκωση στην αγωνία και στο ενδιαφέρον του θεατή για την εξέλιξη και την κατάληξη.
Η ταινία επίσης έχει την τύχη να παίρνει πολύ καλές ερμηνείες από τους 3 κύριους πρωταγωνιστές, με κορυφαία την Αιμιλία Υψηλάντη. Μια ηθοποιός που διακρίθηκε για το ήθος και την παρουσία της ενώ δεν της λείπει και η εντυπωσιακή εξωτερική εμφάνιση που την κατατάσσει ιστορικά κατά τη γνώμη μου στις πιο ολοκληρωμένες μορφές του παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου. Πολύ καλοί επίσης είναι και ο Χρήστος Σπυρόπουλος (με λίγες ωστόσο παρουσίες συνολικά, άγνωστο τι απέγινε μετέπειτα) και η Αλίκη Ζάννου που δίνει δροσιά με τα νιάτα και την ομορφιά της.
Αν θα βαθμολογούσα κάτι με άριστα, αυτό θα ήταν η μουσική του Λίνου Κόκοτου που προσθέτει πολλές μονάδες στο τελικό προϊόν. Πραγματικά, και μόνο για την επένδυση θα άξιζε κανείς να δει την ταινία ως ένα παράδειγμα απόλυτα συμβατό (αλλά και με χρώμα και συναίσθημα) προς τον χαρακτήρα της ταινίας. Επίσης ακούγεται η Ελένη Βιτάλη στο παραδοσιακό κομμάτι "Ποιος είδε πράσινο δεντρί" και ένα ακόμη για το οποίο δεν βρήκα στοιχεία και πιθανώς έμεινε ακυκλοφόρητο (πρόχειρος τίτλος: "Στα χέρια σου").
Είναι αξιοπερίεργο το γιατί δεν ψηφιοποιήθηκε αυτή η ταινία από τη Φίνος Φιλμς. Είναι κρίμα γιατί θα μπορούσε να αναδειχθεί πολύ περισσότερο και σε μεγαλύτερη μερίδα θεατών.
Μικρά - μικρά. Σε ένα στιγμιότυπο του έργου, ο Αλέξης και η Ελίζα ακούνε ένα δίσκο ο οποίος σύμφωνα με το σενάριο ανήκει στο hard rock συγκρότημα Moving sand. Δεν βρήκα στοιχεία γι' αυτό, ούτε καν αν υπήρξε πραγματικά τέτοιο συγκρότημα.
Απόσπασμα . Ο Αλέξης και η Ελίζα μιλάνε για το βιβλίο της τελευταίας σχετικά με τη λαογραφία.
Αλέξης: - Ο Διόνυσος ήταν θεός του κρασιού.
Ελίζα: - Λάθος. Αυτός ήταν ο Βάκχος. Ο Διόνυσος ήταν ο θεός του άλογου στοιχείου που κρύβει μέσα του ο άνθρωπος, ο θεός που εξουσιάζει τις πέρα από τη λογική δυνάμεις, αυτές που πραγματικά ορίζουν τη ζωή μας.
Video. Στιγμές από την ταινία στο video που ακολουθεί με ένα προσωπικό αγαπημένο κομμάτι.
Φωτογραφίες. Ζητώ συγνώμη προκαταβολικά για την κακή ποιότητα των φωτογραφιών, που υποβαθμίζουν άδικα μια τόσο καλή ταινία.
1. Λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων από την Ελίζα πριν οδηγηθεί στο κελί.
2. Η Ελίζα στο γραφείο της ενώ ασχολείται με τη συγγραφή του λαογραφικού βιβλίου της.
3. Δίπλα σε έναν πίνακα του Θεόφιλου που πραγματεύεται ένα τοπικό θέμα του Πηλίου με τίτλο "Μάηδες".
4. Η Ελίζα με τον σύζυγό της (Bob Behling) πριν αυτός φύγει απρόσμενα σε αυτοκινητιστικό.
5. Η Ελίζα υποδεχεται την κόρη της που ναύλωσε ελικόπτερο προκειμένου να έρθει στο Πήλιο. Πρόκειται για το περίφημο AGUSTA BELL 47 G-4 (Reg. SX-HAD) της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας. Κάποια στοιχεία για το ελικόπτερο και την εταιρεία μπορείτε να δείτε εδώ , εδώ και εδώ.
6. Η Αγνή με τον Αλέξη.
7. Η Αγνή με τον δικηγόρο και φίλο της οικογένειας (Νίκο Βανδώρο) μετά τα τραγικά γεγονότα του Πηλίου, σε κάποιον ιππικό όμιλο.
8. Κάποιες επιπλέον φωτογραφίες μπορείτε να δείτε στον ιστότοπο της Φίνος Φιλμς εδώ.
Το θέμα - το καστ. Πήλιο, Δεκέμβριος. Σε μια απομονωμένη περιοχή του βουνού ζει μία συγγραφέας μόνη της, η Ελίζα Βλάμη (Αιμιλία Υψηλάντη). Κάποια μέρα βρίσκει στο χιόνι μισοθαμμένο έναν νεαρό, τον Αλέξη Λόγγο (Χρήστος Σπυρόπουλος). Θα τον φροντίσει στο σπίτι της και θα τον βοηθήσει να ανακάμψει. Αργότερα θα ανακαλύψει ότι είναι δραπέτης από τις φυλακές αλλά δεν θα τον καταδώσει. Μεταξύ των δύο αναπτύσσεται ένα θερμό ειδύλλιο.
Η απροσδόκητη άφιξη της κόρης της Ελίζας, Αγνής (Αλίκη Ζάννου) περιπλέκει τα πράγματα. Μεταξύ των δύο νεαρών αναπτύσσεται ένας αόρατος πλην διάχυτος ερωτικός δεσμός. Η Ελίζα το αντιλαμβάνεται και προσπαθεί να τον εξαλείψει, χωρίς αποτέλεσμα όμως. Η συνεύρεση των δύο νεαρών θα είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι. Η Ελίζα θα σκοτώσει τον Αλέξη και θα καταστρέψει τη ζωή της.
Σχόλια. Πρόκειται για μια αισθηματική ταινία με έντονο το δραματικό στοιχείο. Κατ' αρχάς εντοπίζεται σε μια ασυνήθιστη κινηματογραφικά περιοχή, το Πήλιο και μάλιστα σε συνθήκες βαριάς βαρυχειμωνιάς. Αυτό από μόνο του ορίζει το πλαίσιο όχι μόνο στη χωρική αλλά κυρίως στην ανθρωπογενή διάσταση της ταινίας. Πράγματι το θέμα είναι η μοναξιά και πρώτιστα η μοναξιά της γυναίκας και εν προκειμένω της Ελίζας. Μιας γυναίκας που μετά τον απροσδόκητο θάνατο του άντρα της προσπαθεί να βρει τον εαυτό της στην απομόνωση και στο συγγραφικό της έργο. Η ισορροπία της διαταράσσεται και αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στον έρωτα της για τον Αλέξη και στο μητρικό της ένστικτο και την διαπίστωση της διαφοράς ηλικίας. Έρχεται όμως η στιγμή που η λογική καταρρέει και η ζήλια κυριαρχεί ως το συναίσθημα - οδηγός των πράξεων για να μας υπενθυμίσει ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων μπορεί να είναι απρόβλεπτη όταν οι καταστάσεις το επιτρέψουν. Το πάθος κυριαρχεί και κάθε αποτέλεσμα μπορεί να είναι πιθανό.
Πρόκειται για την πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Γιώργου Ζερβουλάκου και μπορώ να πω ότι τα πήγε πολύ καλά. Το σενάριο δεν έχει κενά ούτε υπερβολές, ενώ και τα γυρίσματα δίνουν τον αέρα της δραματικότητας που επιδιώκει. Παίζει πολύ με την χρονική εναλλαγή και το back-forth δίνει κλιμάκωση στην αγωνία και στο ενδιαφέρον του θεατή για την εξέλιξη και την κατάληξη.
Η ταινία επίσης έχει την τύχη να παίρνει πολύ καλές ερμηνείες από τους 3 κύριους πρωταγωνιστές, με κορυφαία την Αιμιλία Υψηλάντη. Μια ηθοποιός που διακρίθηκε για το ήθος και την παρουσία της ενώ δεν της λείπει και η εντυπωσιακή εξωτερική εμφάνιση που την κατατάσσει ιστορικά κατά τη γνώμη μου στις πιο ολοκληρωμένες μορφές του παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου. Πολύ καλοί επίσης είναι και ο Χρήστος Σπυρόπουλος (με λίγες ωστόσο παρουσίες συνολικά, άγνωστο τι απέγινε μετέπειτα) και η Αλίκη Ζάννου που δίνει δροσιά με τα νιάτα και την ομορφιά της.
Αν θα βαθμολογούσα κάτι με άριστα, αυτό θα ήταν η μουσική του Λίνου Κόκοτου που προσθέτει πολλές μονάδες στο τελικό προϊόν. Πραγματικά, και μόνο για την επένδυση θα άξιζε κανείς να δει την ταινία ως ένα παράδειγμα απόλυτα συμβατό (αλλά και με χρώμα και συναίσθημα) προς τον χαρακτήρα της ταινίας. Επίσης ακούγεται η Ελένη Βιτάλη στο παραδοσιακό κομμάτι "Ποιος είδε πράσινο δεντρί" και ένα ακόμη για το οποίο δεν βρήκα στοιχεία και πιθανώς έμεινε ακυκλοφόρητο (πρόχειρος τίτλος: "Στα χέρια σου").
Είναι αξιοπερίεργο το γιατί δεν ψηφιοποιήθηκε αυτή η ταινία από τη Φίνος Φιλμς. Είναι κρίμα γιατί θα μπορούσε να αναδειχθεί πολύ περισσότερο και σε μεγαλύτερη μερίδα θεατών.
Μικρά - μικρά. Σε ένα στιγμιότυπο του έργου, ο Αλέξης και η Ελίζα ακούνε ένα δίσκο ο οποίος σύμφωνα με το σενάριο ανήκει στο hard rock συγκρότημα Moving sand. Δεν βρήκα στοιχεία γι' αυτό, ούτε καν αν υπήρξε πραγματικά τέτοιο συγκρότημα.
Απόσπασμα . Ο Αλέξης και η Ελίζα μιλάνε για το βιβλίο της τελευταίας σχετικά με τη λαογραφία.
Αλέξης: - Ο Διόνυσος ήταν θεός του κρασιού.
Ελίζα: - Λάθος. Αυτός ήταν ο Βάκχος. Ο Διόνυσος ήταν ο θεός του άλογου στοιχείου που κρύβει μέσα του ο άνθρωπος, ο θεός που εξουσιάζει τις πέρα από τη λογική δυνάμεις, αυτές που πραγματικά ορίζουν τη ζωή μας.
Video. Στιγμές από την ταινία στο video που ακολουθεί με ένα προσωπικό αγαπημένο κομμάτι.
Φωτογραφίες. Ζητώ συγνώμη προκαταβολικά για την κακή ποιότητα των φωτογραφιών, που υποβαθμίζουν άδικα μια τόσο καλή ταινία.
1. Λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων από την Ελίζα πριν οδηγηθεί στο κελί.
2. Η Ελίζα στο γραφείο της ενώ ασχολείται με τη συγγραφή του λαογραφικού βιβλίου της.
3. Δίπλα σε έναν πίνακα του Θεόφιλου που πραγματεύεται ένα τοπικό θέμα του Πηλίου με τίτλο "Μάηδες".
4. Η Ελίζα με τον σύζυγό της (Bob Behling) πριν αυτός φύγει απρόσμενα σε αυτοκινητιστικό.
5. Η Ελίζα υποδεχεται την κόρη της που ναύλωσε ελικόπτερο προκειμένου να έρθει στο Πήλιο. Πρόκειται για το περίφημο AGUSTA BELL 47 G-4 (Reg. SX-HAD) της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας. Κάποια στοιχεία για το ελικόπτερο και την εταιρεία μπορείτε να δείτε εδώ , εδώ και εδώ.
6. Η Αγνή με τον Αλέξη.
7. Η Αγνή με τον δικηγόρο και φίλο της οικογένειας (Νίκο Βανδώρο) μετά τα τραγικά γεγονότα του Πηλίου, σε κάποιον ιππικό όμιλο.
8. Κάποιες επιπλέον φωτογραφίες μπορείτε να δείτε στον ιστότοπο της Φίνος Φιλμς εδώ.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: