Είμαστε στο 1998...Κάρτες Γραφικών!

Wally

Retired Admin
Joined
19 Ιαν 2006
Μηνύματα
25.785
Αντιδράσεις
4.254
Λοιπον τηλεμεταφερομαστε ολοι γυρω στα τελη του 1998 και προσποιουμαστε οτι ζουμε "τοτενες".

Ξεκινω λοιπον μια μινι ανασκοπηση των καρτων γραφικων που ειναι σε κυκλοφορια αυτη τη στιγμη (ειπαμε τωρα ειναι τελη 1998 :D )

Voodoo I

H 3dfx κερδισε το στοιχημα παρολο που η VoodooI κοστιζε τα διπλα σε σχεση με τον ανταγωνισμο (βλ PowerVR). Οι καινοτομιες που εφερε ειναι αρκετες αλλα το βασικο ειναι οτι εκτοξευσε τη raw power σε μεγεθη που δεν τα ειχαμε φανταστει.Περα απο τη δυναμη το αλλο μεγαλο ατου ακουγε στο ονομα Glide και MiniGL.Λειτουργουσε ως addon και ειχε καμποσους περιορισμους(fullscreen,640*480 οταν ειχαμε z-buffering) αλλα what the heck...ηταν 1996!!

PowerVR

Oταν 2 κολοσοι (NEC και Videologic) ενωνουν τις δυναμεις τους, κατι καλο περιμενεις να βγει. Και οντως η τεχνολογια ηταν εξυπνη(TBDR) αλλα το συνολο αδυναμο. Οσοι παρακολουθησαν φυσικα στην αρχη τα UltimateRacePro και TombRaider σιγουρα εντυπωσιαστηκαν.

Δυστυχως οι drivers δεν ηταν αποτελεσματικοι, η υποστηριξη του DirectX ηταν προβληματικη και γενικα δεν "αγκαλιαστηκε" απο τους developers. Παντως η τιμη της ηταν εξαιρετικα χαμηλη.

Riva128

Απο τις πρωτες AGP καρτες. Πρωταγωνιστρια στα στημενα benchmarks, στο κακης ποιοτητος rendering. Οποιος ειχε την ατυχια να παιξει Quake 2 με αυτη τη καρτα σιγουρα θα του εχει μεινει ψυχικο τραυμα.

Voodoo II

H πρωτη καρτα με διπλα texture units,η πρωτη καρτα της Δευτερης Γενιας.Εκτος των αλλων πρωτολανσαρε το SLI.Κατα τα αλλα συνεχιζε να διατηρει τα προσοντα της πρωτης υλοποιησης συν πολλες βελτιωσεις οπως η αυξηση της αναλυσης σε 800*600. Βγηκε σε 2 εκδοσεις,8 και 12MB. Παιχνιδια σαν το Unreal αναγκασαν πολλους να βαλουν το χερι βαθυτερα στη τσεπη μια και τα διπλα 4MB texture units της 12αρας εκαναν διαφορα.

ΤΝΤ

Ομοιως με διπλα texture units ηταν η πρωτη καρτα που εδινε 32-bit χρωμα,24Bit Z-buffer σε 3d περιβαλλον. Βελτιωσε αισθητα την απεικονιση και οντας και πολυ γρηγορη, ηταν η πρωτη ανασα που αισθανθηκε η 3Dfx στο σβερκο.

Voodoo Banshee

Ας ξεχασουμε την Rush.H Banshee ηταν η πρωτη αξιοπρεπης προσπαθεια της 3Dfx να φτιαξει μια 2D/3D Καρτα. Υψηλοτερα χρονισμενη απο την VoodooII αλλα με μονο ενα Texture unit δεν μπορουσε να την φτασει. Εντυπωση εκανε το σνoμπαρισμα απο την 3dfx του AGP προτυπου μιας και δεν το υποστηριζε στο full.

Savage 3D

H S3 ειχαν στοιχειωσει πολλα PC. Η νεα προταση της εταιρειας ακουγε στο ονομα Savage 3D.Ειχε πολλες θεωρητικες καινοτομιες οπως βελτιωση της επιταχυνσης στα mpeg,το 1pass trilinear-filtering αλλα κυριως το S3 texture compression.To τελευταιο βασιστηκε σε παλιους μαθηματικους αλγοριθμους, υιοθετηθηκε απο το DX6 και υπαρχει ακομα και σημερα. Με αυτη την τεχνικη γινοταν καλυτερη εκμεταλευση του bandwidth.

Το ενα texture unit, το "αγουρο" - οσο αφορα την απεικονιση - S3TC αλλα και το απιστευτο ποσοστο χαλασμενων chips κατα την παραγωγη ναρκοθετησαν απο νωρις την επιτυχια της. Μαλιστα θυμαμαι οι προγραμματιστες της εταιρειας ειχαν δειξει μεγαλο φιλοτιμο γραφοντας drivers για συγκεκριμενα best seller παιχνιδια της εποχης στο "φτερο".

G200

H φημισμενη για τις 2D καρτες και τα υψηλα RAMDAC,Matrox και αφου πρωτα χρησιμοποιησε το PowerVR για να λανσαρει πραγματικες 3D καρτες (τις πρωτες Mystique και Millennium δεν τις βαζω στο κουβα), η G200 αποτελει την πρωτη σοβαρη της 3D inhouse προσπαθεια.

Συνεχιζε την παραδοση της εταιρειας στο "φαινεσθαι" αλλα τα benchmarks ηταν απογοητευτικα και οι drivers για κλαματα (η υποστηριξη του OpenGL γινοταν με wrapper!!!!)

i740

Intel και Lockheed Martin? Ολοι περιμεναν ενα killer προιον. Ομως απο οτι φανηκε υπερεκτιμηθηκε ο διαυλος AGP. H αρχη λειτουργιας της καρτας ηταν οτι η μνημη της θα κραταγε μονο το "framebuffer" και για ολα τα υπολοιπα θα χρησιμοποιειτο η μνημη του συστηματος! Αποδεικτηκε αυτοκτονια...

Ας κανουμε τωρα και μια κουβεντα (ε και με λιγο flamming) για τα δεδομενα και τις τυχον ανακριβιες-παραλειψεις των παραπανω, για το ποια καρτα ειχαμε-προτιμουσαμε-αξιζε κτλ
 
Χμ. Τότε είχα την Banshee. Καλή κάρτα για τα λεφτά της, αλλά δεν είχε ανεμιστηράκι και η μικρή ψήκτρα σου προκαλούσε έγκαυμα....... χειμωνιάτικα. Τα έπαιξε με τις πρώτες ζέστες του καλοκαιριού του 2000. Τότε είχα βουτήξει μια Geforce 2 Ultra από το περιοδικό που δούλευα, η οποία ήταν νύχτα με τη μέρα σε σχέση με τη Banshee σε επιδόσεις.
 
Εγω παντως ακομα θυμαμαι τους πρωτους internet τσακωμους-δουλεματα με τους κατοχους Riva. Εριχνα τρελο γελιο. Χρησιμοποιουσα στη ζουλα τη συνδεση της εταιρειας που δουλευα και αν θυμαμαι καλα και την xtreme...
 
Eγώ τότε (λίγο αργότερα μέσα του 1999) είχα την ATI Wonder 128PCi (16MB) με ένα dvd-rom και αναρωτιόμουν γιατί κολούσαν τα δισκάκια τότε.
 
Ο αδερφός μου είχε έναν P133 MHz και μία S3 Virge και πήρε τότε μία Voodoo 2.Απίστευτη διαφορά την είχε πάρει κιόλλας από έναν φίλο 5 χιλιάρικα μια χαρά ;)
 
Εγώ είχα μια Riva 128 ( της Diamond ) και αργότερα πρόσθεσα μια Voodoo 2 8MB ( πάλι της Diamond ). Η Voodoo καμμία σχέση με τη Riva βέβαια... ήταν σαν τη μέρα με τη νύχτα. Η διαφορά σε κάποια παιχνίδια της εποχής όπως Tomb Raider 1-2 και Quake 2 ήταν τεράστεια. Στο Tomb Raider 2 θυμάμαι, με τη Riva τα textures φαινόντουσαν σαν να μην "κολλάγανε" μεταξύ τους - μεταξύ τοίχων κλπ έβλεπες λευκές γραμμές. Στη Voodoo τέτοια προβλήματα δεν υπήρχαν καθόλου, και ήταν και πολύ ποίο γρήγορη.
 
Εκείνη τη χρονιά είχα πάρει το νέο μου PC που ήταν απόλυτο "τούμπανο". ΤΝΤ στον AGP για κάποια παιχνίδια αλλά και για 3D εφαρμογές που ήθελαν 32 bit χρώμα (για Wildcat δεν με έπαιρνε) και Voodoo II σε SLI για glide gaming. Μου βγήκε η παναγία για να το στήσω σωστά.
 
Εγω εμενα μακρια απο οτιδηποτε NVIDIA/ATI οσο υπηρχε 3dfx.Τα 2 πρωτα μοντελα τα ετρεχα με μια Mystique.

Θυμαμαι με ποσο βαρια καρδια ειχα χωσει τα 160 χιλιαρικα για να παρω την GeForce2GTS μετα το μνημοσυνο...

ΕDIT

Ρε παιδια ξεχασα να αναφερθω στις ATI της περιοδου.Ποιες ηταν τοτε? Οι Rage2?
 
Wally είπε:
Εγω εμενα μακρια απο οτιδηποτε NVIDIA/ATI οσο υπηρχε 3dfx.Τα 2 πρωτα μοντελα τα ετρεχα με μια Mystique. Θυμαμαι με ποσο βαρια καρδια ειχα χωσει τα 160 χιλιαρικα για να παρω την GeForce2GTS μετα το μνημοσυνο...
Καλά εσύ πρέπει να ήσουν fanboy από κούνια! :D Φαντάζομαι το μικρό Wally να ουρλίαζει "LEGO FTW! Κάτω τα απαίσια Playmobil" και να πετάει τουβλάκια στους συνομηλίκους του που τόλμησαν να ζητήσουν από τους γονείς τους το κάστρο των Playmobil!

Το 1998 είχαν βγει οι Rage 128.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εγω ειχα παρει την Voodoo 1 εκεινη την χρονια στον P166 με S3 και 48mb ram που ειχα και εχω ακομα, οι διαφορες στα games ηταν εντυπωσιακες.

H τελευταια αναβαθμηση που ειχα κανει στον P166 ειναι οτι εβαλα στην θεση της απλης S3 1mb μια S3 virge 4mb.

Και μετα απο καιρο πηρα εναν P3 450 slot 1 με 98mb ram και την i740 ΑGP με Voodoo 2 8mb.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το Φεβρουάριο του 1998 αγόρασα ένα δυνατό pc για την εποχή του. Ενα pentium MMX στα 200mhz με 64 mb μνήμη 3,2gb σκληρό και κάρτα γραφικών diamond stealth 2 4MB (κάπως ετσι έλεγαν την καρτα τοτε...δεν την έχει βαλει ο wally στην αναφορά του) και sb 16.

Μετά αγορασα celeron 300αρι(θυμάστε πως έφτανε στα 450mhz) μία diamond tnt1 16mb και sb live! Εκεί έπαιξα τα πάντα της εποχής εκείνης!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εχεις δικιο αλλα δυστυχως, οσο αφορα το Verite V2200 chipset δεν εχω ιδεα. Οποιος μπορει ας ριξει 2 γραμμες.
 
Το λοιπόν και η σειρά μου, με μία μικρή ένσταση... Το 1998 αγόρασα την Viper 330 με 26 χιλιάρικα (έκανε... ελεύθερη πτώση η τιμή από 70 μέσα σε 2 μήνες!!!) και μπορώ να πω ότι είχα "μείνει" με τις δυνατότητές της (έλιωσα κάτι 3D demos, όπως και τα Quake 2 και Jedi Knight)..!

Η ένστασή μου πάει στο Quake 2, καθώς ήταν η μοναδική κάρτα γραφικών (ή η πρώτη) που έπαιζε OpenGL παιχνίδι με 4MB μνήμης..! Και ΜΗΝ μου πείτε για τις Voodoo 1, καθώς είχαν το MiniGL.. Θυμάμαι τις σειρές της Canopus που ήταν ένα "κλικ" πιο πάνω σε μνήμες - Total3D και Pure3D.

Μετά από μήνες την αντάλλαξα (...) με μία Voodoo Banshee, καθώς μου είχε μείνει αποθημένο να παίξω Need for Speed 2 SE και Tomd Raider σε 3D! Και φυσικά, με την Banshee ήταν πρόβλημα..!
 
spyros_s είπε:
Το Φεβρουάριο του 2008 αγόρασα ένα δυνατό pc για την εποχή του. Ενα pentium MMX στα 200mhz με 64 mb μνήμη 3,2gb σκληρό και κάρτα γραφικών diamond stealth 2 4MB (κάπως ετσι έλεγαν την καρτα τοτε...δεν την έχει βαλει ο wally στην αναφορά του) και sb 16. Μετά αγορασα celeron 300αρι(θυμάστε πως έφτανε στα 450mhz) μία diamond tnt1 16mb και sb live! Εκεί έπαιξα τα πάντα της εποχής εκείνης!
E....... 1998 μάλλον εννοείς..... :) :) :) :)
 
δέκα πάνω ...δέκα κάτω... :)

Φυσικά και εννοώ 1998 απλά η δύναμη της συνήθειας είναι ισχυρότερη και από την βαρύτητα! :)
 
Πολύ σωστός ο Spyros!!!!!!!!!!!!!
 
@spyros_s

Link μπορουσα να βαλω και εγω. :)

Καλυτερα να ριξουμε 2 λογια στις καρτες που leipoyn απο το πρωτο ποστ.

Κουβεντα να γινεται ;)
 
Είχα επιλέξει MATROX G200 διότι με ενδιέφερε πάντα η καθαρή απεικόνιση.

Εκείνη τη περίοδο οι graphics cards της MATROX είχαν την πρωτοκαθεδρία σε αυτό τον τομέα.
 
S3 με Diamond Voodoo 2 8MB VRAM, αυτές είχα και αν γυρνούσε ο χρόνος πίσω, πάλι αυτές θα αγόραζα.

Ήταν την εποχή που είχα ασχοληθεί με PC gaming (1998-2000), καθώς ούτε πριν, ούτε μετά δεν μου έκανε εντύπωση το gaming σε υπολογιστές, όντας πιστός κονσολάκιας.
 
Πίσω
Μπλουζα