Ηλεκτρονική Μουσική

elesdee

RetroN00b
Joined
4 Οκτ 2008
Μηνύματα
9
Αντιδράσεις
5
Αν και έιμαι παντελώς αγγράματος όσον αφορά την μουσική θεωρία, και ούτε μπορώ να ισχυριστώ ότι έχω ακούσει άπειρα κομμάτια, λατρεύω την ηλεκτρονική μουσική της περιόδου 70-80. Εννοώ βέβαια Jean Michele Jarre, Vangelis, tangerine dream και πολλοί άλλοι.

Ο ήχος είναι εξώκοσμος, η μελωδία διαστημικό ταξίδι, και πολλές φορές η μουσική είναι απλά παράξενη. Παράξενη εννοώ ότι το συναίσθημα αναδύεται αλλά είναι δύσκολο να το κατανοήσεις. Για παράδειγμα η/ο Wendy Carlos με το κουρδιστό πορτοκάλι. Η μελωδία είναι από ένα requiem για μια αγγλίδα βασίλισσα, αλλά παιγμένη από ένα moog synthesizer με τον κάπως παιχνιδιάρικο ήχο του, δημιουργώντας έτσι μια αλλόκοτη αντίφαση. Δεν ξέρω αν το έκανε εσκεμμένα η προέκυψε ακούσια. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η το apocalypse des animaux του βαγγέλη, που το χρησιμοποίησε και στο εισαγωγικό σήμα η εκπομπή παρασκήνιο.

Τα γράφω αυτά γιατί δεν μπορώ να βρώ αυτό το συναίσθημα πια στη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική. H dance, μετά το 90, προσωπικά δεν μου προξενεί απολύτως τίποτα, δεν χορεύω, και αυτό το δυνατό οξύ beat που κυριαρχεί εδώ και 20 χρόνια με πονοκεφαλιάζει. Αυτοί που δεν προγραμματίζουν drum machines, και πάνε να γράψουν μουσική, πάνε προς την ambient μεριά που ακούγεται αλλά η μουσική εκεί (αν δεν είναι συρραφή μακρόσυρτων ήχων) απλά δημιουργεί μια υποψία ατμόσφαιρας. Θεωρώ μεγάλη παρεξήγηση να βάζουμε στην ίδια κατηγορία την ambient μουσική με τους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής. Στην δε πειραματική, τις περισσότερες φορές που έχει τύχει να ακούσω η μόνη εικόνα που μου έρχεται στο μυαλό είναι κάποιος πίσω από έναν υπολογιστή να αυνανίζεται. Ελπίζω να μην παρεξηγηθώ με κανένα που γράφει τέτοια μουσική, αλλά να πετύχεις κάτι καλό με ανύπαρκτες φόρμες είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Έχω μια υποψία ότι επειδή πλέον ηλεκτρονική μουσική γράφεται πια εύκολα με υπολογιστή, έχει γίνει η λεοφώρος των ατάλαντων. Ωστόσο μου είναι αδιανόητο να μην

υπάρχουν αρκετοί ακόμα νεοι καλοί μουσικοί στην ηλεκτρονική (ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΟΧΙ DJ). Οι ανασκαφές που κάνω στους παλαιούς μουσικούς κάποτε θα τελειώσουν, έχετε να προτείνετε κάποιους νέους που να γράφουν ηλεκτρονικούς ήχους που να προκαλούν αυτή την ιδιαίτερη αίσθηση που περιέγραψα στην αρχή;
 
μαζι σου,συμφωνω σε οσα λες..

αυτοι ολοι που αναφερεις ειναι αρχιερεις της ηλεκτρονικης μουσικης..

αλλα ξεχνας τους πατριαρχες..

ΚRAFTWERK..

http://www.youtube.com/watch?v=3T65NpyfPkQ
 
θα συμφωνησω με αρκετα απο οσα λες αλλα ας επικεντρωθουμε σε οσα διαφωνω

Παρακολουθω εντατικα το χωρο της electronica τουλαχιστον 20 χρονια και σε ολες τις εκφρασεις του απο το instrumental και την ambient εως το gabba και το big beat.

η αληθεια ειναι οτι οπως σε ολους τους χωρους υπαρχουν καλοι και κακοι μουσικοι το οτι σε εσενα αρεσει μια περιοδος δεν σημαινει οτι στα επομενα χρονια δεν εχουν γραφτει αριστουργηματα.

η τεχνολογια στον ηχο εξελισσεται και οι πρωτοι διδαξαντες των υπολογιστων ειναι οι κλασικοι jean michelle , mike oldfield κτλ

επισης στις μερες μας η χρηση υπολογιστη ειναι μονοδρομος και το ξερω απο προσωπικη εμπειρια

οτι ακουσμα και να εχει καποιος ειτε ειναι φοιβος ειτε madonna κατα 90% παιζει ProTools απο πισω

παροτι εχω κανει κλασικες σπουδες στη μουσικη ειμαι απο εκεινους που θεωρουν τους υπολογιστες το απολυτο εργαλειο για συνθεση.

να κανω μια ουσιωδη παρενθεση εδω και να πω οτι αλλο πραγμα η συνθεση και αλλο ο οργανοπαιχτης

Σχετικα με προτασεις δεν μπορω να κανω, γιατι σου αρεσει μια μουσικη περιοδος που εγω θεωρω φτωχη στο θεμα της ενορχηστρωσης σαν συνολο,

παρα μονο μια Μike Oldfield
 
Καλωσήρθες elesdee στο φόρουμ... Προσωπικά ασχολούμαι πάρα πολύ με την ηλεκτρονική μουσική, και με την ακρόαση και με το dj'ing αλλα και με την παραγωγή της. Καταπιάνομαι με όλες τις εποχές, και όλα τα είδη/υποείδη, καθώς η ηλεκτρονική μουσική είναι πολύ γενικός όρος ειδικά στην σημερινή εποχή. Είναι σάν να λές ακούω μουσική με κιθάρες...

Φυσικά ανέφερες κάποια πολύ γνωστά ονόματα του χώρου. Ο Jarre, ο Παπαθανασίου (που βρίσκεται σε όλες τις δισκοθήκες των ambient dj's παγκοσμίως), O Carlos...Αναφέρθηκαν οι Kraftwerk και οι Tangerine Dream. Ίσως σου αρέσει και η πρώιμη ηλεκτρονική progressive / krautrock σκηνη (70's) με πρώιμα ambient δείγματα όπως οι Poppol Vuh, οι Ash Ra Temple, οι Faust, οι Gong, οι Amon Duul, οι Can και τόσα άλλα σχήματα που όμως "ανακάτευαν" το ρόκ με τους ηλεκτρονικούς ήχους.

Σε ότι αφορά τα πειραματικά ηλεκτρονικά δείγματα που ανέφερες, επέτρεψε μου να παρέμβω στα του περί ....αυνανισμού ! Άν δηλαδή ακούσεις Ξενάκη (πρωτοπόρο της ηλεκτρονικής μουσικής ειδικά στην πειραματική σύνθεση) και Stockhausen (τον πνευματικό πατέρα των Kraftwerk και υπαίτιο για την Music concrete που βασίζεται ο πυρήνας της σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής) και δέν αντιλαμβάνεσαι το τί συμβαίνει, δυστυχώς είναι θέμα παιδείας και αντίληψης, όπως άς πούμε μπορείς να πείς βαρετή και ανούσια μια ταινία του Αγγελόπουλου ή του Bergman. Δέν επεκτείνομαι ούτε θέλω να σε προσβάλλω σε καμμία περίπτωση, απλά το μόνο που θα πώ είναι ότι πρόκειται για "επιστημονική" μουσική, και όχι μουσική που απλά "ακούμε".

Στο σήμερα λοιπόν, υπάρχουν άπειρα πράγματα που μπορεί κανείς να ακούσει. Οι Future sound of london για παράδειγμα, ο Aphex Twin, οι Coldcut...Εξαρτάται πιά απο το στύλ που θα προτιμήσει κανείς. Φυσικά υπάρχει η Trance (psy,dream,dark,progressive....) η Τechno (minimal, detroit techhouse...),house, drum'n'bass και άλλα τόσα και τόσα. Στην ambient πλευρά τώρα, ποτέ δέν υπήρχε τοση ποικιλία και ποιότητα, και ακριβώς επειδή έχει εξελιχθεί ο υπολογιστής και τα μέσα παραγωγής, πλέον οι παραγωγές που συνδιάζουν ethnic, tribal, new age, dub στοιχεία είναι τόσες πολλές που δέν ξέρεις τι να πρωτοακούσεις...

Μερικά παραδείγματα είναι οι Hibernation, οι Kalpataru Tree, ο Asura, οι Aes Dana, οι Digital Samsara, οι Shpongle και στην ροκ-progressive πλευρά οι Ozric Tentacles, Porcupine tree, Taipuva liotisuora, Quantum Fantay....

Στο κομμάτι που αναφέρεις ότι ο κάθε ατάλαντος μπορεί να κάτσει μπροστά στο PC και να φτιάξει μουσική δέν μπορώ να πώ κάτι, παρά το ότι με την ίδια λογική ο καθένας μπορεί να γίνει συγγραφέας, ζωγράφος, μοντέρ, σκηνοθέτης και φωτογράφος....Το εργαλείο είναι σημαντικό, το χέρι που το χρησιμοποιεί (και ιδιαίτερα το μυαλό) είναι που του δίνει πραγματική αξία
 
don_dokken: Δεν έχω αναφέρει τους Kraftwerk και πολλούς άλλους γνωστούς και άγνωστους. Για τους Κraftwerk συγκεκριμένα έχω ανάμικτα συναισθήματα. Αυτό που έβαλες και το model είναι

αριστουργηματα (αν και λένε ότι η μελωδία στο model είναι κλεμμένη), το autobahn ήταν πρωτοπόρο, αλλά δεν κατορθώνουν, τουλάχιστο πάνω μου, να σε μεταφέρουν σε ένα άλλο επίπεδο. Στα περισσότερα κομμάτια τους, ακουμπάνε τις χορδές του υποσυνείδητου αλλά δεν τις παίζουν. Επίσης καθιέρωσαν νωρίς τον οξύ beat ηχο που εμένα όπως είπα παραπάνω δεν μου αρέσει.

breakbeatz: Δεν τα βάζω καθόλου με τον υπολογιστή ως εργαλείο. Απλά είναι η ευκολία του τέτοια που δίνει διέξοδο σε πολλούς κακούς μουσικούς και ακόμα περισσότερο σε κάκκιστους dj. Σίγουρα θα ξέρεις ότι όχι μόνο στην μουσική, αλλά στην τέχνη γενικά σήμερα anything goes, αρκεί να το προωθείς καλά.

Για το θέμα της ενορχήστρωσης έχεις απόλυτο δίκιο, αλλά αυτή η καθαρή και λιτή χρήση των ηλεκτρονικών ήχων, είναι ένας από τους λόγους που μου αρέσει τόσο πολύ αυτή η περίοδος.

Other_Reality: Σε ευχαριστώ για τις προτάσεις σου, γιατί μερικούς από αυτούς που έβαλες δεν τους έχω ακούσει.

Σχετικά με την πειραματική μουσική, ο Ξενάκης δεν νομίζω να έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ηλεκτρονικά μουσικά όργανα (αν κάνω λάθος διόρθωσε με). Χρησιμοποιούσε υπολογιστές και στοιχεία από μαθηματικές θεωρίες* για να γράψει μουσικη που την έπαιζε μετά κλασσική ορχήστρα. Η αλήθεια είναι ότι τον ξενάκη δεν τον νοιώθω καθόλου. Καταλαβαίνω τι θες να πείς "επιστημονική" μουσική, αλλά ο ξενάκης δεν ακουγόταν μόνο ακαδημαικά, η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί και σε θεατρικές παραστάσεις κλασσικών Ελλήνων. Είμαι πάρα πολύ περίεργος να μάθω, πως έννοιωσαν την μουσική σε αυτές τις παραστάσεις οι θεατές. Τέλος πάντων το θέμα "τέχνη που κατανοείται εύκολα" και "τέχνη που κατανοείται με λυσσάρι" είναι τεράστιο και θα ξεφύγουμε.

*Το μαθηματικό χάος, παρατηρώ ότι είναι ένας κοινός τόπος στην trance μουσική, στα εξώφυλλα και σαν υποτιθέμενη έμπνευση. Η αλήθεια όμως είναι πως άμα μεταφέρουμε την εννοιολογία του μαθηματικού χάους στην μουσική, η trance είναι μάλλον το ακριβώς αντίθετο.
 
O Ξενάκης έχει όντως χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή (και ηλεκτρονικά όργανα) και για την σύνθεση, αλλά και για την εκτέλεση μουσικής. Ένα παράδειγμα...

http://www.youtube.com/watch?v=mXt4K6-cIHg

Σε ότι αφορά την trance και το μαθηματικό χάος τώρα...Προφανώς αναφέρεσαι στην επιρρόή των fractals και της γενικότερης ψυχεδελικής-αφαιρετικής νοοτροπίας/τεχνοτροπίας, και κατ'επέκτασιν στον υπερβολικό "κβαντισμό" στην πράξη και στην εκτέλεση των κομματιών που δέν συνάδει με το χάος αλλα την υπερβολική τάξη. Ώς ένα σημείο έχεις κάποιο δίκιο, όμως στην trance (και φυσικά αναφέρομαι στις ποιοτικές/καλλιτεχνικές προσπάθειες ) υπάρχει όχι μόνο υποτιθέμενη, αλλα ουσιαστική έμπνευση απο τέτοιες μαθηματικές θεωρείες. Το ακόλουθο κομμάτι των System 7, ακούγεται μονότονο και υπερκβαντισμένο, παρόλαυτά είναι ένα κλασσικό παράδειγμα υποβολής του εγκεφάλου σε "trance" μέσω της χρήσης της συχνότητας άλφα

*περισσότερα για τις εγκεφαλικές ιδιοσυχνότητες εδώ :

http://www.web-us.com/brainwavesfunction.htm
 
Να προσθέσω και εγώ 3-4 καλλιτέχνες από τα 70-80'ς που μου ήρθαν πρόχειρα στο μυαλό:

Michael Garrison

Peru

The Rockets

experimental products

Θα ψάξω την δισκοθήκη μου και για άλλα.Πάντως να αναφέρω και την φοβερή συλλογή caffe del Mar που περιέχει αρκετά αξιόλογα κομμάτια από 90'ς και αρχές 00.

Με την trance έχω μια ιδιαίτερη συμπάθεια (κυρίως την περίοδο της euphoria trance-είχαν κυκλοφορήσει πολλά και καλά κομμάτια τότε).Ενα all time classic trance κομμάτι είναι το PPK-ressuraction.Eπίσης μπορείς να ψάξεις και συγκροτήματα synth pop (κυρίως από Γερμανία & βόρεια Ευρώπη) & EBM ,όπως Colony 5,Second Decay,Fairlight Children.Εχουν αρκετά φρέσκο ήχο.Τα οποία ομολογώ ότι τα έχουν σνομπάρει πάρα πολύ σε συνεντευξεις τους, οι τοπικοί μουσικοί παραγωγοί (klik records e.t.c.).Ποτέ δεν ταιριάξανε τα γούστα τους με τα δικά μου.

Τώρα όσον αφορά την house και τα παρακλάδια της υπάρχουν και εκεί "διαμαντάκια" που πρέπει όμως να σκάψεις για να τα βρεις και σίγουρα δεν θα στα δείξει καμμία πολυεθνική δισκογραφική.Αυτές προωθούν άλλους καλλιτέχνες (ο θεός να τους πει) τύπου lady Ga ga (είσαι τελείως γκα γκα -που λέμε)...Πέρα λοιπόν από τα oh lucky lucky του κάθε άσχετου dj που έπαιξε στον Sampler του Daw του ένα sample σε μια μονότονη νότα και του προέκυψε επιτυχία (γιατί αποσύρθηκε η "πρώτη γραμμή),η του άλλου που "έγραψε" ένα midi kick drum,snare & ena hi hat και τα ονόμασε "τραγούδι",υπάρχει ακόμα η καλή μουσική αλλά σε πιο μικρό ποσοστό σε σχέση με άλλες δεκαετίες και περιμένει να την ανακαλύψουμε..
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ο Jean-Michel Jarre και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου είναι από τους κορυφαίους συνθέτες electronica στον κόσμο.

Ο ήχος του Jarre είναι πιο φουτουριστικός σε αντίθεση με τον Βαγγέλη, που είναι πιο παραδοσιακός. Αυτό οφείλεται κατά την γνώμη μου στην έντονη χρήση αλλόκοτων ηχητικών εφέ όπως τα laser zaps και το mini-pops, τα οποία συναντάμε πολύ συχνά σε κομμάτια σαν το Oxygene 2 και το Equinoxe 4.
 
Θα συμφωνήσω μαζί σου για τα effects SPARKLINGEAGLE αν και τα συγκεκριμένα δεν είναι effects αλλά ήχοι που προήλθαν από synth programming που τόσο καλά είχε μάθει (και εξέλιξε στην συνέχεια) ο Jarre από την musique concrete & ton Pierre Schaeffer.Το mini-pops είναι το drum machine της εποχής από την Korg



Uploaded with ImageShack.us

Για τους φανατικούς των vst υπάρχει σε software εδω:

http://www.superwavesynths.co.uk/product_tinypops.htm

Τα effects χώρου τώρα (hardware rack units delay,reverb e.t.c.) παίζουν και αυτά τον ρόλο τους και το πως τα χρησιμοποιείς και μάλιστα έχουν τεράστια διαφορά ποιότητας από τα αντίστοιχα του υπολογιστή,πιστέψτε με.Εχω ακούσει παράλληλα να "παίζουν" και δεν υπάρχει καμμία σχέση.Γι'αυτό και τα τελευταία χρόνια δεν μπορούμε να "πιάσουμε " τα standards του Jarre & Vangellis.

Προσωπικά είμαι σε αναζήτηση αυτών των effects στο ebay και κάποια στιγμή θα τα περάσω στην παραγωγή-αναγκαστικά μέσω υπολογιστή πλέον.

@ Elesdee:

βρήκα και άλλα αξιόλογα lps από 70-80.Ψάξε αν θες να τα βρεις (αν δεν τα έχεις βρει ήδη):

I Signori Della Galassia - Iceman

VC-people- Mystery Of Bomarzo

Automat-Self title

Claude Larson-discography

Corviria - Psyco Analysis

Elektriktus - Electronic Mind Waves

Francis Rimbert - Bionic Orchestra

Frédéric Mercier - Pacific

Harry Thumann - Andromeda

Jasper Van't Hof-Visitors

Joël Fajerman - Azimuts

Joël Fajerman - Prisme

Joël Fajerman - Turbulences

Michel Magne - Eléments No.1 - La Terre

miha kralj - andromeda

miha kralj - electric dreams

miha kralj - odyssey

Nova - Terranova

Patrick Remy - Constellations

Tony Carey-Discography

Zigmars Liepins - Pulse 2

Υπάρχουν σίγουρα και πιο πολλά από εκείνη την εποχή,και σιγά σιγά τα ανακαλύπτω.

Ψάξε και σε σχετικά blogs με μουσική από αναλογικά synths.Εχουν πολύ καλές προτάσεις.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Για τα laser zaps χρησιμοποιήθηκε το VCS3 της EMS.

synthmainsm.JPG



Με το πέρασμα του χρόνου ο Jarre στράφηκε στις σύγχρονες τεχνολογίες και το VCS3 αντικατέστησαν τα Nordlead synthesizers της Clavia.


clavia-nord-lead-3.jpg
 
Πολύ καλό το τελευταίο αλλά σαν το vcs3 δεν είναι...

Αλλά βρίσκεται πιο εύκολα!!!
 
durion είπε:
Πολύ καλό το τελευταίο αλλά σαν το vcs3 δεν είναι...Αλλά βρίσκεται πιο εύκολα!!!
Οι περισσότεροι αποκαλούν ειρωνικά το VCS3 "The Putney" και άπ' ότι φαίνεται δεν έχουν και άδικο.

Αλλά ο Jarre δεν είναι ο μόνος καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί το "putney" στα albums και τις συναυλίες του. Διάσημα συγκροτήματα της εποχής όπως οι Pink Floyd και οι Tangerine Dream έκαναν (και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να το χρησιμοποιούν) χρήση αυτού του synthesizer.
 
Δεν συμφωνω με αυτα που λες για την Ambient. Για παραδειγμα ο Brian Eno,απο τους πρωτοπορους και σε μουσικη και σε παραγωγη... Προσπαθησε να ακουσεις τα albums με τιτλο 'Ambient"... Για 'μενα Ambient, ειναι η μουσικη πισω απο τους "ηχους"... Αλλα αυτο ειναι θεμα γουστου!...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα