konkar είπε:
Τι είναι σινεμασκόπ και telecine?
Πολύ απλοϊκά
(όπως τα έχω καταλάβει κι εγώ άλλωστε, διότι δεν είμαι ειδικός),
σινεμασκόπ (ιδιαίτερα δημοφιλές κατά τις δεκαετίες '50 και '60) είναι μέθοδος γυρίσματος της ταινίας, η οποία επιτρέπει κατά την προβολή του φιλμ, η ταινία να προβάλλεται σε "μεγαλύτερες διαστάσεις" από το "κανονικό" - αυτό που ονομάζουμε σήμερα "widescreen" ή "letterbox" ή διάσταση
("aspect ratio") 16:9, έναντι του "κανονικού" 4:3. Με το σινεμασκόπ, το φιλμ είναι "σε μέγεθος μεγαλύτερο" στα πλάγια από το 4:3 και επιτρέπει στον θεατή να δει μεγαλύτερα και "πλουσιότερα" πλάνα.
Η τεχνική αυτή του φιλμ ήταν περισσσότερο ακριβή σε σχέση με το "κανονικό" φιλμ και γινόταν μεγάλη διαφήμιση όποτε γυριζόταν μία ταινία σε σινεμασκόπ.
Από ξένες ταινίες, σε σινεμασκόπ γυρίστηκαν πολλές υπερπαραγωγές της δεκαετίας του '60
(όπως η "Cleopatra" του 1963 και πολλές άλλες ιστορικές/"επικές" ταινίες). Επίσης, το 1959 γυρίστηκε σε σινεμασκόπ η μεγάλου μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων του Disney "Sleeping Beauty", ενώ από τον Ελληνικό κινηματογράφο, σε σινεμασκόπ γυρίστηκαν κάποιες υπερπαραγωγές της FINOS FILMS
(ποια άλλη Ελληνική εταιρία θα έμπαινε σε τέτοια έξοδα; ) όπως τα περισσότερα μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη ("Ραντεβού στον αέρα", "Κάτι να καίει", Κορίτσια για φίλημα" και "Οι θαλασσιές οι χάντρες"), "Η χαρτοπαίχτρα", "Οι κληρονόμοι" και "Ο ξυπόλητος πρίγκηψ", όλες παραγωγές μεταξύ των ετών 1962-67.
Σήμερα το σινεμασκόπ νομίζω ότι δεν χρησιμοποείται πλέον σαν μέθοδος γυρίσματος μιας ταινίας, είτε διότι έχει μετονομαστεί σε κάτι άλλο, είτε διότι έχει εξελιχθεί σε κάτι πιο προηγμένο, είτε λόγω υψηλού συγκριτικά κόστους...
Telecine είναι
(πάρα πολύ απλά) η μετατροπή του κινηματογραφικού φιλμ σε ανάλογο φορμάτ, ώστε το φιλμ να μπορεί να μεταδοθεί από τηλεοπτικούς σταθμούς. Ειδικά στις Ελληνικές ταινίες, πάντα την ώρα που βγαίνει το κλασικό σήμα "ΤΕΛΟΣ", μπορείς να διαβάσεις ποια εταιρία ήταν υπεύθυνη για το telecine
(προφανώς τα αρχικά των λέξεων television & cinema). Και καθότι είμαστε στο θέμα, οι ταινίες της Καραγιάννης-Καρατζόπουλος και οι πολύ καλές ταινίες της Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης που ανήκουν πλέον στην Καραγιάννης-Καρατζόπουλος, έχουν υποστεί τέτοιες επεμβάσεις κατά τη μετατροπή τους, που είναι πλέον αγνώριστες...