Η Μαρία της σιωπής (1973)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.136
Αντιδράσεις
2.283
RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%97_%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%AE%CF%82

Μια ακόμα δραματική ταινία του 1973 εξετάζω εδώ. Είναι η Μαρία της σιωπής, μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς σε σενάριο Πέτρου Αθηναίου και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.

Το θέμα-το καστ. Σε ένα μικρό νησί (την Τζια) ζει μια νεαρή κωφάλαλη κοπέλα, η Μαρία (Αλίκη Βουγιουκλάκη) με τον πατέρα της, τον μπαρμπα-Λάμπρο (Παντελής Ζερβός). Ο Γρηγόρης, ο νέος δάσκαλος του νησιού (Αλέκος Αλεξανδράκης) θα γνωρίσει τη Μαρία και κόντρα στις προκαταλήψεις και τον συντηρητισμό της τοπικής κοινωνίας θα προσπαθήσει να της δώσει νόημα στη ζωή της. Θα έχει συμπαραστάτη τον πατέρα της. Κάποιοι άλλοι όμως σκέφτονται διαφορετικά.

Ο πλούσιος πρόεδρος του χωριού, Αντώνης (Σπύρος Καλογήρου) θα βιάσει τη Μαρία και εκείνη θα μείνει έγκυος. φέρνοντας αργότερα το παιδί του στον κόσμο.

Ο Γρηγόρης, μολονότι το μαθαίνει, αποφασίζει να παντρευτεί τη Μαρία και να δεχτεί το παιδί ως δικό του. Το προτείνει στον πατέρα της κι αυτός δέχεται. Πριν όμως προχωρήσουν τα πράγματα, ο μπαρμπα-Λάμπρος παθαίνει καρδιακό επεισόδιο και πεθαίνει.

Ο Γρηγόρης αναγκάζεται να πάει στην Αθήνα για να πουλήσει ένα κτήμα του για να πληρώσει τα χρέη του μπαρμπα-Λάμπρου. Ταυτόχρονα ο Αντώνης με τη συνδρομή της παλιάς προεδρίνας, κυρα-Λένης (Καίτη Λαμπροπούλου) καταφέρνει να πείσει τον παπά του χωριού (Λαυρέντης Διανέλλος) να μεσολαβήσει στις αρμόδιες υπηρεσίες στην Αθήνα για να υιοθετήσει αυτός και η σύζυγός του Γεωργία (Μαρία Κωνσταντάρου) το παιδί.

Η Γεωργία πηγαίνει στο σπίτι της Μαρίας για να την επισκεφθεί και να δει το παιδί. Μαζί της όμως έρχεται και ο Αντώνης που βιάζεται και θέλει να πάρει το παιδί, έστω και με τη βία. Η Γεωργία μαθαίνει ότι το παιδί είναι του Αντώνη και αρνείται να συναινέσει στην απαγωγή του. Στην συμπλοκή που γίνεται η Μαρία σκοτώνει τον Αντώνη με το όπλο του πατέρα της.

Στη δίκη που θα γίνει, καταλυτική θα είναι η μαρτυρία της Γεωργίας που θα αποκαλύψει το κίνητρο του άντρα της για την απαγωγή. Μετά και την αγόρευση - καταπέλτη του εισαγγελέα (Δημήτρης Μπισλάνης) η Μαρία θα κηρυχθεί αθώα.

Σχόλια. Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια δραματική ταινία όπου διακρίνουμε έστω και έμμεσα αρκετά στοιχεία κοινωνικής κριτικής σε ένα ασυνήθιστο και αδόκιμο για την εποχή αντικείμενο. Οι άνθρωποι με αναπηρίες είναι μια θεματολογία που ελάχιστα θίχτηκε στον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο. Το πλαίσιο, η ελληνική επαρχία των αρχών του '70 και δη τα απομονωμένα νησιά κάνουν ακόμα δυσκολότερη την προσέγγιση. Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού, η αμάθεια και η προκατάληψη τονίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν σε μια εποχή που οι απαραίτητες κοινωνικές δομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στις δημόσιες πολιτικές. Και μέσα σε όλα αυτά, ένας κομιστής νέων ιδεών, ο δάσκαλος που έχει να αντιπαλέψει όλα τα παραπάνω. Είναι ενδιαφέρον το σενάριο πάνω στο οποίο στήνεται η ταινία. Δεν θα λεγα όμως ότι αξιοποιήθηκε κατάλληλα από τη σκηνοθεσία.

Πράγματι, κατά τη γνώμη μου ο Δαλιανίδης δεν δίνει εδώ την ώθηση που θα έπρεπε για να κάνει πιο ενδιαφέρον το έργο, παρά το ότι υπάρχουν κάποιες αλλά λίγες δυνατές στιγμές, όπως για παράδειγμα η έκρηξη του μπαρμπα-Λάμπρου όταν μαθαίνει την εγκυμοσύνη της Μαρίας (Απόσπασμα 1) ή η αγόρευση του εισαγγελέα στη δίκη της (Απόσπασμα 2). Τα ενσταντανέ επίσης που χρησιμοποιήθηκαν ανεβάζουν τη δραματικότητα και αποτελούν θετικά στοιχεία αλλά κατά τα άλλα η σκηνοθεσία είναι άνευρη και επίπεδη.

Στους πρωταγωνιστές πρώτη και καλύτερη με συγκλονιστική ερμηνεία η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε ασυνήθιστο ρόλο όπου όμως τα καταφέρνει περίφημα. Εξαιρετική εμφάνιση επίσης για τον Παντελή Ζερβό σε μια από τις καλύτερες στιγμές του. Μέτρια και άνευρη εμφάνιση για τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Σπύρο Καλογήρου. Από τους δευτεραγωνιστές ξεχώρισα την Καίτη Λαμπροπούλου και ιδίως τον Δημήτρη Μπισλάνη.

Καλή η μουσική του έμπειρου Μίμη Πλέσσα, προσθέτει τόνους δραματικότητας χωρίς ωστόσο να είναι κάτι το εξαιρετικό. Ικανοποιητική δουλειά και στη φωτογραφία από τον Σταμάτη Τρύπο.

Μικρά-μικρά. Η ταινία, όσον αφορά την Κέα γυρίστηκε στο Βουρκάρι όπου υπάρχει εδώ σχετική φωτογραφία όπως είναι σήμερα.

Απόσπασμα 1. Ο μπαρμπα-Λάμπρος μαθαίνει για την εγκυμοσύνη της Μαρίας.

- Γιατί Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου;

Απόσπασμα 2. Η αγόρευση του εισαγγελέα.

- Κύριε Προεδρε, κύριοι δικασταί. Ομολογώ ότι βρίσκομαι σε τρομερά δύσκολη θέση. Η Πολιτεία με έχει τάξει να περιφρουρώ τα δικαιώματα του εκάστοτε θύματος. Αλλά τώρα το υποτιθέμενο θύμα δεν αξίζει της περιφρουρήσεως, ούτε της τιμής, ούτε της μνήμης του. Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπήρξε θύμα. Αυτή, αυτή υπήρξε το τραγικόν θύμα της ζωής. Αυτή έγινε θύμα ενός κακού μέλους της κοινωνίας μας. Αυτή παραλίγο να γίνει - και θα είμαστε όλοι υπεύθυνοι γι' αυτό - το μεγάλο θύμα μιας τρομερής δικαστικής πλάνης. Τα συγκλονιστικά στοιχεία που προέκυψαν επί της ακροαματικής διαδικασίας ανατρέπουν άρδην την εικόνα της παρούσας δίκης. Άλλον θα έπρεπε να φανταστούμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Άλλον θα έπρεπε να δικάζουμε στη θέση αυτής της άτυχης μητέρας. Θα έπρεπε να δικάζουμε εκείνον που επωφελήθηκε της αναπηρίας της. Εκείνον, που δεν εδίστασε να βιάσει ένα αθώο πλάσμα. Άξιο της συμπόνοιας και του πιο σκληρού συνανθρώπου της, κύριοι δικασταί. Εκείνον, που ενώ είχε ταχθεί από τη θέση του να προστατεύει και να υποστηρίζει τους συντοπίτες του, δεν εδίστασε να αποπειραθεί να κλέψει τον καρπό της κτηνώδους πράξεώς του. Αυτόν έπρεπε να έχουμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου κύριοι δικασταί. Ενώ αυτή, χρειάζεται όλη μας τη συμπόνοια. Άρπαξε το όπλο και τον απείλησε, αν θέλετε, ναι!!! Αλλά ήταν η φυσική ενστικτώδης παρόρμηση του μητρικού φίλτρου που σ' αυτό το πρωτόγονο πλάσμα έπαιρνε τεράστιες διαστάσεις. Ήταν η απεγνωσμένη αντίσταση της μάνας. Κι ήταν η Θεία Δίκη που επίεσε την σκανδάλη, κύριοι δικασταί. Το υποτιθέμενον θύμα, εθέρισεν ό,τι έσπειρε. Όσον για την κατηγορουμένη που εμείς δικάζουμε, προτείνω να την κηρύξετε αθώα κύριοι δικασταί.

Video. Στιγμές της ταινίας στο video που ακολουθεί.




Φωτογραφίες.

1. Ο Γρηγόρης σε στιγμή μαθήματος στο Δημοτικό σχολείο.

maria1.JPG



2. Άποψη του χωριού στο νησί.

maria2.JPG



3. Η ντίσκο που διατηρεί ο πρόεδρος του χωριού έχει τουρίστες....

maria3.JPG



4. Ενδιαφέρουσα λήψη της Μαρίας από την κορυφή της εκκλησίας του χωριού.

maria4.JPG



5. Στιγμή από τη συνεδρίαση του σώματος των δικαστών (πρόεδρος ο Γιάννης Χειμωνίδης) πριν την απόφαση.

maria 6.JPG



6. Ο Γρηγόρης με τη Μαρία εξέρχονται από το δικαστικό μέγαρο αμέσως μετά την αθώωση της τελευταίας.

maria5.JPG
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πολλά μπράβο για την όμορφη παρουσίαση ARETARA , όπως πάντα άλλωστε. Μου επιτρέπεις να συμπληρώσω δυο πραγματάκια στην έξοχη αυτή παρουσίαση.

 


Η ταινία μεταφέρθηκε δυο φορές σε σινερομάντσο σε συνέχειες , σε περιοδικά. Πρώτη στο Ρομάντσο , λίγους μήνες πριν προβληθεί. Ένα μικρό δείγμα ακολουθεί...


 


408.jpg
408.jpg

406.jpg
406.jpg

407.jpg
407.jpg

 


Λίγα χρόνια μετά την προβολή της το περιοδικό Μανίνα μεταφέρει και κείνο την ταινία σε συνέχειες. Ένα μικρό δείγμα ακολουθεί...


 


404.jpg
404.jpg

405.jpg
405.jpg


Τέλος , πρέπει να αναφέρουμε πως η μουσική της ταινίας (παρέα με την ταινία Η κόρη του ήλιου , του ίδιου συνθέτη) κυκλοφόρησε αρχικά σε LP και μετέπειτα σε CD.


 


5.jpg
5.jpg
 
Εξαιρετικό το φωτορεπορτάζ σου tonytony. Θα παρατηρήσω ότι σε μία από τις φωτογραφίες παρουσιάζεται να υπογράφει το σενάριο (στο σινερομάντσο προφανώς) κάποιος Χάρυ Μαστροτζώρτζ και στο άλλο σινερομάντσο η πασίγνωστη Κική Σεγδίτσα, σεναριογράφος μεταξύ άλλων και της Τελευταίας πτήσης (1978) αλλά και πρόσφατα του βιογραφικού βιβλίου για την Αλίκη "Σπασμένα καράβια".
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
To σεναριο ειναι "ελαφρως":p βασισμενο στην ξενη ταινια "Johnny Belinda" του 1948. Δειτε και εκπλαγειτε!!!
 
πολύ καλή παρουσιαση ARETARA και tonytony, γλυκόπικρη ταινία...
 
Υπέροχες φωτο.... ο σεναριογράφος μάλλον ήταν ο ίδιος ο Δαλιανίδης αλλά προφανώς σε περίπτωση που θα υπήρχε θέμα με τους ξένους παραγωγούς του JOHNNY BELINDA, επινοήθηκαν διάφορα ψευδώνυμα (Μαστροτζωρτζ,Αθηναίος κλπ)
 
Η ταινία αποτελεί μια αποστομωτική απάντηση σε όσουν αμφισβητούν τις υποκριτικές ικανότητες της μεγάλης μας ηθοποιού Αλίκης, που την έχουν ταυτίσει μάλλον αυθαίρετα και εντελώς άδικα με τους ρόλους της νιάου-γατούλας κατά κύριο λόγο και της ατσαλάκωτης σούπερ μοιραίας πρωταγωνίστριας. Εδώ έδωσε διαπιστευτήρια του πολύ μεγάλου της ταλέντου σαν ηθοποιός παίζοντας έναν άκρως δραματικό ρόλο και δεν δίστασε να τσαλακώσει την πολύ λαμπερή της εικόνα όπως την έχουμε συνηθίσει και απολαύσει. Συνεπικουρούμενη από σημαντικούς ηθοποιούς όπως οι Αλεξανδράκης, Ζερβός και Καλογήρου που εξέπληξε στον ρόλο του κακού που δεν τον έχουμε δει ποτέ (με εξαίρεση μερικές δεκάδες ταινίες!!!!).
Άψογος ο Δαλιανίδης στην ταινία που με εξαίρεση την ''Ψεύτρα'' δεν θυμάμαι να έχει ξανασυνεργαστεί με την Αλίκη. Τέλος, δεν ξέρω αλλά πάντα οι κινηματογραφικές παραγωγές που έχουν γυριστεί στην επαρχία και ειδικά στα πανέμορφα νησιά μας όπως εδώ στην Κέα, μου αφήνουν πολύ όμορφες εντυπώσεις που αγγίζουν γλυκά το υποσυνείδητο μου σαν μια ωραία ταξιδιάρικη ανάμνηση και ειδικά αν έχω επισκεφτεί αυτά τα μέρη. Πιστεύω πως μαζί μου ταυτίζονται πολλοί από τους φίλους του φόρουμ.
 
Άψογος ο Δαλιανίδης στην ταινία που με εξαίρεση την ''Ψεύτρα'' δεν θυμάμαι να έχει ξανασυνεργαστεί με την Αλίκη.

Συνεργαστηκε μαζι της ως σκηνοθετης και το 1959 στη Μουσιτσα. Και επαιξαν μαζι και οι δυο στο Ο Μιμικος και η Μαιρη.
 
Συνεργαστηκε μαζι της ως σκηνοθετης και το 1959 στη Μουσιτσα. Και επαιξαν μαζι και οι δυο στο Ο Μιμικος και η Μαιρη.
Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση και νιώθω κάπως που δεν το θυμόμουν γιατί πρόκειται για δυο πολύ γνωστές ταινίες της Αλίκης μας.
 
Πίσω
Μπλουζα