ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.203
- Αντιδράσεις
- 2.588
RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%97_%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%AE%CF%82
Μια ακόμα δραματική ταινία του 1973 εξετάζω εδώ. Είναι η Μαρία της σιωπής, μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς σε σενάριο Πέτρου Αθηναίου και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.
Το θέμα-το καστ. Σε ένα μικρό νησί (την Τζια) ζει μια νεαρή κωφάλαλη κοπέλα, η Μαρία (Αλίκη Βουγιουκλάκη) με τον πατέρα της, τον μπαρμπα-Λάμπρο (Παντελής Ζερβός). Ο Γρηγόρης, ο νέος δάσκαλος του νησιού (Αλέκος Αλεξανδράκης) θα γνωρίσει τη Μαρία και κόντρα στις προκαταλήψεις και τον συντηρητισμό της τοπικής κοινωνίας θα προσπαθήσει να της δώσει νόημα στη ζωή της. Θα έχει συμπαραστάτη τον πατέρα της. Κάποιοι άλλοι όμως σκέφτονται διαφορετικά.
Ο πλούσιος πρόεδρος του χωριού, Αντώνης (Σπύρος Καλογήρου) θα βιάσει τη Μαρία και εκείνη θα μείνει έγκυος. φέρνοντας αργότερα το παιδί του στον κόσμο.
Ο Γρηγόρης, μολονότι το μαθαίνει, αποφασίζει να παντρευτεί τη Μαρία και να δεχτεί το παιδί ως δικό του. Το προτείνει στον πατέρα της κι αυτός δέχεται. Πριν όμως προχωρήσουν τα πράγματα, ο μπαρμπα-Λάμπρος παθαίνει καρδιακό επεισόδιο και πεθαίνει.
Ο Γρηγόρης αναγκάζεται να πάει στην Αθήνα για να πουλήσει ένα κτήμα του για να πληρώσει τα χρέη του μπαρμπα-Λάμπρου. Ταυτόχρονα ο Αντώνης με τη συνδρομή της παλιάς προεδρίνας, κυρα-Λένης (Καίτη Λαμπροπούλου) καταφέρνει να πείσει τον παπά του χωριού (Λαυρέντης Διανέλλος) να μεσολαβήσει στις αρμόδιες υπηρεσίες στην Αθήνα για να υιοθετήσει αυτός και η σύζυγός του Γεωργία (Μαρία Κωνσταντάρου) το παιδί.
Η Γεωργία πηγαίνει στο σπίτι της Μαρίας για να την επισκεφθεί και να δει το παιδί. Μαζί της όμως έρχεται και ο Αντώνης που βιάζεται και θέλει να πάρει το παιδί, έστω και με τη βία. Η Γεωργία μαθαίνει ότι το παιδί είναι του Αντώνη και αρνείται να συναινέσει στην απαγωγή του. Στην συμπλοκή που γίνεται η Μαρία σκοτώνει τον Αντώνη με το όπλο του πατέρα της.
Στη δίκη που θα γίνει, καταλυτική θα είναι η μαρτυρία της Γεωργίας που θα αποκαλύψει το κίνητρο του άντρα της για την απαγωγή. Μετά και την αγόρευση - καταπέλτη του εισαγγελέα (Δημήτρης Μπισλάνης) η Μαρία θα κηρυχθεί αθώα.
Σχόλια. Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια δραματική ταινία όπου διακρίνουμε έστω και έμμεσα αρκετά στοιχεία κοινωνικής κριτικής σε ένα ασυνήθιστο και αδόκιμο για την εποχή αντικείμενο. Οι άνθρωποι με αναπηρίες είναι μια θεματολογία που ελάχιστα θίχτηκε στον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο. Το πλαίσιο, η ελληνική επαρχία των αρχών του '70 και δη τα απομονωμένα νησιά κάνουν ακόμα δυσκολότερη την προσέγγιση. Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού, η αμάθεια και η προκατάληψη τονίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν σε μια εποχή που οι απαραίτητες κοινωνικές δομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στις δημόσιες πολιτικές. Και μέσα σε όλα αυτά, ένας κομιστής νέων ιδεών, ο δάσκαλος που έχει να αντιπαλέψει όλα τα παραπάνω. Είναι ενδιαφέρον το σενάριο πάνω στο οποίο στήνεται η ταινία. Δεν θα λεγα όμως ότι αξιοποιήθηκε κατάλληλα από τη σκηνοθεσία.
Πράγματι, κατά τη γνώμη μου ο Δαλιανίδης δεν δίνει εδώ την ώθηση που θα έπρεπε για να κάνει πιο ενδιαφέρον το έργο, παρά το ότι υπάρχουν κάποιες αλλά λίγες δυνατές στιγμές, όπως για παράδειγμα η έκρηξη του μπαρμπα-Λάμπρου όταν μαθαίνει την εγκυμοσύνη της Μαρίας (Απόσπασμα 1) ή η αγόρευση του εισαγγελέα στη δίκη της (Απόσπασμα 2). Τα ενσταντανέ επίσης που χρησιμοποιήθηκαν ανεβάζουν τη δραματικότητα και αποτελούν θετικά στοιχεία αλλά κατά τα άλλα η σκηνοθεσία είναι άνευρη και επίπεδη.
Στους πρωταγωνιστές πρώτη και καλύτερη με συγκλονιστική ερμηνεία η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε ασυνήθιστο ρόλο όπου όμως τα καταφέρνει περίφημα. Εξαιρετική εμφάνιση επίσης για τον Παντελή Ζερβό σε μια από τις καλύτερες στιγμές του. Μέτρια και άνευρη εμφάνιση για τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Σπύρο Καλογήρου. Από τους δευτεραγωνιστές ξεχώρισα την Καίτη Λαμπροπούλου και ιδίως τον Δημήτρη Μπισλάνη.
Καλή η μουσική του έμπειρου Μίμη Πλέσσα, προσθέτει τόνους δραματικότητας χωρίς ωστόσο να είναι κάτι το εξαιρετικό. Ικανοποιητική δουλειά και στη φωτογραφία από τον Σταμάτη Τρύπο.
Μικρά-μικρά. Η ταινία, όσον αφορά την Κέα γυρίστηκε στο Βουρκάρι όπου υπάρχει εδώ σχετική φωτογραφία όπως είναι σήμερα.
Απόσπασμα 1. Ο μπαρμπα-Λάμπρος μαθαίνει για την εγκυμοσύνη της Μαρίας.
- Γιατί Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου;
Απόσπασμα 2. Η αγόρευση του εισαγγελέα.
- Κύριε Προεδρε, κύριοι δικασταί. Ομολογώ ότι βρίσκομαι σε τρομερά δύσκολη θέση. Η Πολιτεία με έχει τάξει να περιφρουρώ τα δικαιώματα του εκάστοτε θύματος. Αλλά τώρα το υποτιθέμενο θύμα δεν αξίζει της περιφρουρήσεως, ούτε της τιμής, ούτε της μνήμης του. Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπήρξε θύμα. Αυτή, αυτή υπήρξε το τραγικόν θύμα της ζωής. Αυτή έγινε θύμα ενός κακού μέλους της κοινωνίας μας. Αυτή παραλίγο να γίνει - και θα είμαστε όλοι υπεύθυνοι γι' αυτό - το μεγάλο θύμα μιας τρομερής δικαστικής πλάνης. Τα συγκλονιστικά στοιχεία που προέκυψαν επί της ακροαματικής διαδικασίας ανατρέπουν άρδην την εικόνα της παρούσας δίκης. Άλλον θα έπρεπε να φανταστούμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Άλλον θα έπρεπε να δικάζουμε στη θέση αυτής της άτυχης μητέρας. Θα έπρεπε να δικάζουμε εκείνον που επωφελήθηκε της αναπηρίας της. Εκείνον, που δεν εδίστασε να βιάσει ένα αθώο πλάσμα. Άξιο της συμπόνοιας και του πιο σκληρού συνανθρώπου της, κύριοι δικασταί. Εκείνον, που ενώ είχε ταχθεί από τη θέση του να προστατεύει και να υποστηρίζει τους συντοπίτες του, δεν εδίστασε να αποπειραθεί να κλέψει τον καρπό της κτηνώδους πράξεώς του. Αυτόν έπρεπε να έχουμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου κύριοι δικασταί. Ενώ αυτή, χρειάζεται όλη μας τη συμπόνοια. Άρπαξε το όπλο και τον απείλησε, αν θέλετε, ναι!!! Αλλά ήταν η φυσική ενστικτώδης παρόρμηση του μητρικού φίλτρου που σ' αυτό το πρωτόγονο πλάσμα έπαιρνε τεράστιες διαστάσεις. Ήταν η απεγνωσμένη αντίσταση της μάνας. Κι ήταν η Θεία Δίκη που επίεσε την σκανδάλη, κύριοι δικασταί. Το υποτιθέμενον θύμα, εθέρισεν ό,τι έσπειρε. Όσον για την κατηγορουμένη που εμείς δικάζουμε, προτείνω να την κηρύξετε αθώα κύριοι δικασταί.
Video. Στιγμές της ταινίας στο video που ακολουθεί.
Φωτογραφίες.
1. Ο Γρηγόρης σε στιγμή μαθήματος στο Δημοτικό σχολείο.
2. Άποψη του χωριού στο νησί.
3. Η ντίσκο που διατηρεί ο πρόεδρος του χωριού έχει τουρίστες....
4. Ενδιαφέρουσα λήψη της Μαρίας από την κορυφή της εκκλησίας του χωριού.
5. Στιγμή από τη συνεδρίαση του σώματος των δικαστών (πρόεδρος ο Γιάννης Χειμωνίδης) πριν την απόφαση.
6. Ο Γρηγόρης με τη Μαρία εξέρχονται από το δικαστικό μέγαρο αμέσως μετά την αθώωση της τελευταίας.
Μια ακόμα δραματική ταινία του 1973 εξετάζω εδώ. Είναι η Μαρία της σιωπής, μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς σε σενάριο Πέτρου Αθηναίου και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.
Το θέμα-το καστ. Σε ένα μικρό νησί (την Τζια) ζει μια νεαρή κωφάλαλη κοπέλα, η Μαρία (Αλίκη Βουγιουκλάκη) με τον πατέρα της, τον μπαρμπα-Λάμπρο (Παντελής Ζερβός). Ο Γρηγόρης, ο νέος δάσκαλος του νησιού (Αλέκος Αλεξανδράκης) θα γνωρίσει τη Μαρία και κόντρα στις προκαταλήψεις και τον συντηρητισμό της τοπικής κοινωνίας θα προσπαθήσει να της δώσει νόημα στη ζωή της. Θα έχει συμπαραστάτη τον πατέρα της. Κάποιοι άλλοι όμως σκέφτονται διαφορετικά.
Ο πλούσιος πρόεδρος του χωριού, Αντώνης (Σπύρος Καλογήρου) θα βιάσει τη Μαρία και εκείνη θα μείνει έγκυος. φέρνοντας αργότερα το παιδί του στον κόσμο.
Ο Γρηγόρης, μολονότι το μαθαίνει, αποφασίζει να παντρευτεί τη Μαρία και να δεχτεί το παιδί ως δικό του. Το προτείνει στον πατέρα της κι αυτός δέχεται. Πριν όμως προχωρήσουν τα πράγματα, ο μπαρμπα-Λάμπρος παθαίνει καρδιακό επεισόδιο και πεθαίνει.
Ο Γρηγόρης αναγκάζεται να πάει στην Αθήνα για να πουλήσει ένα κτήμα του για να πληρώσει τα χρέη του μπαρμπα-Λάμπρου. Ταυτόχρονα ο Αντώνης με τη συνδρομή της παλιάς προεδρίνας, κυρα-Λένης (Καίτη Λαμπροπούλου) καταφέρνει να πείσει τον παπά του χωριού (Λαυρέντης Διανέλλος) να μεσολαβήσει στις αρμόδιες υπηρεσίες στην Αθήνα για να υιοθετήσει αυτός και η σύζυγός του Γεωργία (Μαρία Κωνσταντάρου) το παιδί.
Η Γεωργία πηγαίνει στο σπίτι της Μαρίας για να την επισκεφθεί και να δει το παιδί. Μαζί της όμως έρχεται και ο Αντώνης που βιάζεται και θέλει να πάρει το παιδί, έστω και με τη βία. Η Γεωργία μαθαίνει ότι το παιδί είναι του Αντώνη και αρνείται να συναινέσει στην απαγωγή του. Στην συμπλοκή που γίνεται η Μαρία σκοτώνει τον Αντώνη με το όπλο του πατέρα της.
Στη δίκη που θα γίνει, καταλυτική θα είναι η μαρτυρία της Γεωργίας που θα αποκαλύψει το κίνητρο του άντρα της για την απαγωγή. Μετά και την αγόρευση - καταπέλτη του εισαγγελέα (Δημήτρης Μπισλάνης) η Μαρία θα κηρυχθεί αθώα.
Σχόλια. Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια δραματική ταινία όπου διακρίνουμε έστω και έμμεσα αρκετά στοιχεία κοινωνικής κριτικής σε ένα ασυνήθιστο και αδόκιμο για την εποχή αντικείμενο. Οι άνθρωποι με αναπηρίες είναι μια θεματολογία που ελάχιστα θίχτηκε στον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο. Το πλαίσιο, η ελληνική επαρχία των αρχών του '70 και δη τα απομονωμένα νησιά κάνουν ακόμα δυσκολότερη την προσέγγιση. Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού, η αμάθεια και η προκατάληψη τονίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν σε μια εποχή που οι απαραίτητες κοινωνικές δομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στις δημόσιες πολιτικές. Και μέσα σε όλα αυτά, ένας κομιστής νέων ιδεών, ο δάσκαλος που έχει να αντιπαλέψει όλα τα παραπάνω. Είναι ενδιαφέρον το σενάριο πάνω στο οποίο στήνεται η ταινία. Δεν θα λεγα όμως ότι αξιοποιήθηκε κατάλληλα από τη σκηνοθεσία.
Πράγματι, κατά τη γνώμη μου ο Δαλιανίδης δεν δίνει εδώ την ώθηση που θα έπρεπε για να κάνει πιο ενδιαφέρον το έργο, παρά το ότι υπάρχουν κάποιες αλλά λίγες δυνατές στιγμές, όπως για παράδειγμα η έκρηξη του μπαρμπα-Λάμπρου όταν μαθαίνει την εγκυμοσύνη της Μαρίας (Απόσπασμα 1) ή η αγόρευση του εισαγγελέα στη δίκη της (Απόσπασμα 2). Τα ενσταντανέ επίσης που χρησιμοποιήθηκαν ανεβάζουν τη δραματικότητα και αποτελούν θετικά στοιχεία αλλά κατά τα άλλα η σκηνοθεσία είναι άνευρη και επίπεδη.
Στους πρωταγωνιστές πρώτη και καλύτερη με συγκλονιστική ερμηνεία η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε ασυνήθιστο ρόλο όπου όμως τα καταφέρνει περίφημα. Εξαιρετική εμφάνιση επίσης για τον Παντελή Ζερβό σε μια από τις καλύτερες στιγμές του. Μέτρια και άνευρη εμφάνιση για τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Σπύρο Καλογήρου. Από τους δευτεραγωνιστές ξεχώρισα την Καίτη Λαμπροπούλου και ιδίως τον Δημήτρη Μπισλάνη.
Καλή η μουσική του έμπειρου Μίμη Πλέσσα, προσθέτει τόνους δραματικότητας χωρίς ωστόσο να είναι κάτι το εξαιρετικό. Ικανοποιητική δουλειά και στη φωτογραφία από τον Σταμάτη Τρύπο.
Μικρά-μικρά. Η ταινία, όσον αφορά την Κέα γυρίστηκε στο Βουρκάρι όπου υπάρχει εδώ σχετική φωτογραφία όπως είναι σήμερα.
Απόσπασμα 1. Ο μπαρμπα-Λάμπρος μαθαίνει για την εγκυμοσύνη της Μαρίας.
- Γιατί Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου; Όλα σε μένα Θεέ μου;
Απόσπασμα 2. Η αγόρευση του εισαγγελέα.
- Κύριε Προεδρε, κύριοι δικασταί. Ομολογώ ότι βρίσκομαι σε τρομερά δύσκολη θέση. Η Πολιτεία με έχει τάξει να περιφρουρώ τα δικαιώματα του εκάστοτε θύματος. Αλλά τώρα το υποτιθέμενο θύμα δεν αξίζει της περιφρουρήσεως, ούτε της τιμής, ούτε της μνήμης του. Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπήρξε θύμα. Αυτή, αυτή υπήρξε το τραγικόν θύμα της ζωής. Αυτή έγινε θύμα ενός κακού μέλους της κοινωνίας μας. Αυτή παραλίγο να γίνει - και θα είμαστε όλοι υπεύθυνοι γι' αυτό - το μεγάλο θύμα μιας τρομερής δικαστικής πλάνης. Τα συγκλονιστικά στοιχεία που προέκυψαν επί της ακροαματικής διαδικασίας ανατρέπουν άρδην την εικόνα της παρούσας δίκης. Άλλον θα έπρεπε να φανταστούμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Άλλον θα έπρεπε να δικάζουμε στη θέση αυτής της άτυχης μητέρας. Θα έπρεπε να δικάζουμε εκείνον που επωφελήθηκε της αναπηρίας της. Εκείνον, που δεν εδίστασε να βιάσει ένα αθώο πλάσμα. Άξιο της συμπόνοιας και του πιο σκληρού συνανθρώπου της, κύριοι δικασταί. Εκείνον, που ενώ είχε ταχθεί από τη θέση του να προστατεύει και να υποστηρίζει τους συντοπίτες του, δεν εδίστασε να αποπειραθεί να κλέψει τον καρπό της κτηνώδους πράξεώς του. Αυτόν έπρεπε να έχουμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου κύριοι δικασταί. Ενώ αυτή, χρειάζεται όλη μας τη συμπόνοια. Άρπαξε το όπλο και τον απείλησε, αν θέλετε, ναι!!! Αλλά ήταν η φυσική ενστικτώδης παρόρμηση του μητρικού φίλτρου που σ' αυτό το πρωτόγονο πλάσμα έπαιρνε τεράστιες διαστάσεις. Ήταν η απεγνωσμένη αντίσταση της μάνας. Κι ήταν η Θεία Δίκη που επίεσε την σκανδάλη, κύριοι δικασταί. Το υποτιθέμενον θύμα, εθέρισεν ό,τι έσπειρε. Όσον για την κατηγορουμένη που εμείς δικάζουμε, προτείνω να την κηρύξετε αθώα κύριοι δικασταί.
Video. Στιγμές της ταινίας στο video που ακολουθεί.
Φωτογραφίες.
1. Ο Γρηγόρης σε στιγμή μαθήματος στο Δημοτικό σχολείο.
2. Άποψη του χωριού στο νησί.
3. Η ντίσκο που διατηρεί ο πρόεδρος του χωριού έχει τουρίστες....
4. Ενδιαφέρουσα λήψη της Μαρίας από την κορυφή της εκκλησίας του χωριού.
5. Στιγμή από τη συνεδρίαση του σώματος των δικαστών (πρόεδρος ο Γιάννης Χειμωνίδης) πριν την απόφαση.
6. Ο Γρηγόρης με τη Μαρία εξέρχονται από το δικαστικό μέγαρο αμέσως μετά την αθώωση της τελευταίας.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: