Η Παλιά Αθήνα

Θα πρέπει να είχε πέσει πρόσφατη ανακαίνιση, πολύ γυαλιστερό το βλέπω. Πότε έγινε μουσείο?

Βικι: "Το 1953 έγινε σκέψη για κατεδάφιση του μεγάρου, προκειμένου να κτιστούν κτήρια γραφείων υπηρεσιών και υπουργείων. Τότε παρενέβη το ΔΣ της ΙΕΕΕ, και με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (Παπαγιάννης), ορίστηκε επιτροπή[1] που θα μελετούσε το θέμα. Η Επιτροπή είχε πρόεδρο τον Αναστάσιο Ορλάνδο, Καθηγητή Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής, Πρόεδρο της Ακαδημίας Αθηνών και της Αρχαιολογικής Εταιρείας, και μέλη πολλούς επιφανείς επιστημονικούς και διοικητικούς εκπροσώπους. Εντός ενός έτους[2] η επιτροπή καθόρισε τις παρεμβάσεις ανακαίνισης που θα γίνονταν, με αφαίρεση προσθηκών εξωτερικά και μετατροπή εσωτερικά σε χώρο μουσείου. Έτσι το κτήριο παραδόθηκε το 1961[3], και πλήρως ανακαινισμένο άνοιξε την επόμενη χρονιά (εγκαίνια 21/6/1962) η έδρα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου υπό τη διεύθυνση της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος."

Άρα φαντάζομαι προχωρημένα 50ς όταν είχαν τελειώσει τα εξωτερικά μερεμέτια.

Απορία: Πώς κατόρθωσε επιτροπή με τόσα πολλά "επιφανή" μέλη εν οις και γραφειοκράτες ("διοικητικούς εκπρόσωπους" τους έλεγαν τότε) να τελειώσει τη δουλειά της σε 1 χρόνο? Τέτοιες επιτροπές την σήμερον ημέραν θα έπαιρναν καμια 10ετία. Το κτήριο θα γκρεμιζόταν από γεράματα πριν αποφασίσουν.
 
Ωχ για μια στιγμή νόμισα ότι είχες αναγνωρίσει την τοποθεσία της πιο πάνω λαϊκής με τα λουκάνικα μια που κι αυτή είναι του RIO και του 1953 κι έπεσα ξερός. Μετά είδα ότι αναφερόσουν σε παλιότερη φωτογραφία και συνήλθα.
 
Στην αριστερή άκρη της φωτογραφίας βλέπω μια πρωτοσουφραζέτα αφού φοράει μια φούστα που σαφώς αφήνει να φαίνεται ο ποδοστράγαλός της. Για την εποχή αυτό ήταν σούπερ μίνι. Οι λάσπες των δρόμων δεν επέτρεπαν στις κομψές ατθίδες να φοράν ποδήρεις εσθήτες στις εξόδους τους προς τα εξοχάς (Στάδιο, Πατήσια-Αμπελόκηποι, Κολιάτσου-Παγκράτι), αλλά η κυρία με το άσπρο αλεξήλιο στο πρώτο πλάνο δείχνει το αρμόζον μήκος.
 
Είδα την από πάνω φωτό του @RIO και ήθελα να κάνω την εξής χαζή ερώτηση (που μπορεί ήδη να έχει απαντηθεί στο παρελθόν αλλά η μνήμη μου τα 'χει παίξει πια) : Όταν τα τρόλεϋ αντικατέστησαν τα τραμ, κληρονόμησαν τα νούμερα και τις διαδρομές τους; Το τρόλεϋ 2 μέχρι και αυτή τη στιγμή Παγκράτι- Κυψέλη πηγαίνει. Έχω ακούσει ότι και το 1 πήγαινε Τζιτζιφιές, όπως και το σημερινό τρόλεϋ 1 πηγαίνει Αττική - Τζιτζιφιές - Μοσχάτο.
 
Είδα την από πάνω φωτό του @RIO και ήθελα να κάνω την εξής χαζή ερώτηση (που μπορεί ήδη να έχει απαντηθεί στο παρελθόν αλλά η μνήμη μου τα 'χει παίξει πια) : Όταν τα τρόλεϋ αντικατέστησαν τα τραμ, κληρονόμησαν τα νούμερα και τις διαδρομές τους; Το τρόλεϋ 2 μέχρι και αυτή τη στιγμή Παγκράτι- Κυψέλη πηγαίνει. Έχω ακούσει ότι και το 1 πήγαινε Τζιτζιφιές, όπως και το σημερινό τρόλεϋ 1 πηγαίνει Αττική - Τζιτζιφιές - Μοσχάτο.
Η ερώτηση δεν είναι καθόλου χαζή...
Αν δεν βαριέσαι να διαβάζεις, δες στο forum του leoforeia.gr τα ακόλουθα (επειδή πολλές αναρτήσειις είναι παλιές, δεν υπάρχουν οι σχετικές φωτογραφίες):
Τράμ - Ιστορικά στοιχεία
Iστορική εξέλιξη γραμμών τρόλεϊ Αττικής
 
Τα τραμ ήταν πιο πολύπλοκα από αυτή την απλή λίστα που δίνει το site. Έχω ένα αρχαίο βιβλίο, "Έρευνα και οδηγός της Αττική;" που είναι απο τις αρχές της 10ετίας του 30 (η πιο προσφατη γεγονότα στα οποία αναφέρεται είναι του 1931) και γράφει για τις συγκοινωνίες. Εκτός από τα νούμερα τα τραμ είχαν και χρώματα. "Το υπ. αριθ. 1]3 εντός ερυθρού κύκλου φέρει το μεν 1 από του τέρματος Πατησίων "Αλυσσίδα" προς Καλλιθέαν, το δε 3 εντός πρασίνου κύκλου εκ Καλλιθέας εις Πατήσια" (τελικά το 3 σε κόκκινο κύκλο τι έκανε?), οπότε τα τραμ μοιάζουν να είχαν διαφορετικό αριθμό στην κάθε κατεύθυνση. "Ο αριθμός 7 εντός πρασίνου κύκλου από της Πλατείας Ομονοίας Πανεπιστημίου, Ακαδημίας, Βασ Σοφίας (*), φέρει εις το τέρμα , την αρχήν της Λεωφόρου Αλεξάνδρας". Θυμάμαι πως στα ύστερα 60 και νωρίς 70 και το τρόλλεϋ και το λεωφορείο 3/7 πήγαιναν Πατήσια - Αμπελόκηποι και Πατήσια Ερυθρός. Αργότερα (1974?) που ξεκινήσανε τα τρόλλεϋ στην Αλεξάνδρας κράτησαν αυτά το 7 και το Πατήσια - Ερυθρός έγινε μόνο 3. Το 10 ήταν Ιπποκράτους - Βοτανικός και στην εποχή μου.

Τα λεωφορεία τότε είχαν πολλούς ιδιοκτήτες, κυρίως Πάουερ, και μερικά είχαν γράμματα - το Α πήγαινε Ομόνοια - Βύρωνας κλπ, αλλά είχε και πολλά με νούμερα. Το 2 πήγαινε Ομόνοια - Κυψέλη, το 3 Ομόνοια-Πατήσια,, το 7 πάλι Αμπελοκήπους, το 10 Ιπποκράτους - Βοτανικός. Οπότε είχαν παρόμοιες διαδρομές με τα τραμ του ίδιου αριθμού και τα μεταγενέστερα τρόλλευ και οι αριθμοί παρέμειναν ίδιοι για δεκαετίας. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί τα άλλαξαν αργότερα στις διαδρομές που παρέμειναν ίδιες. Θα πάθαιναν τίποτε αν το λεωφορείο των Ιλισίων από 41 γινόταν 241 αντί 220/221?. Αν κι αυτό είχε περιπέτειες έτσι κι αλλιώς. Στο βιβλίο το 41 πήγαινε Γούβα, αλλά στο 42 διαβάζω "από το Δημοτικόν Θέατρον εις Σεβάστειαν - Κουπόνια... είναι συνοικισμοί προ της κοινότητος Ζωγράφου". Ζωγράφου δεν πήγαινε τίποτε. Μην κοιτάτε που αργότερα τα Κουπόνια έχασαν το ανεξάρτητο όνομα και ονομάστηκαν από τη συνοικία πάνω από την οποία υποτίθεται βρίσκοντα, έγιναν τσόντα του Δήμου Ζωγράφου, και για να δούμε λεωφορείο στη στάση κάναμε μαύρα μάτια ενώ τα λεωφορεία Ζωγράφου πέρναγαν το ένα μετά το άλλο, όπως έχω αναδρομικά ρετρογκρινιάξει πολλάκις. Άτιμη συγκοινωνία, άλλες συνοικίες ανεβάζεις κι άλλες τις ρίχνεις στα Τάρταρα.

Πάντως η παλιά φωτό μας δείχνει ότι η μισή Κυψέλη ήθελε να μετακομίσει Παγκράτι.

(*) Μπα? για να λέει Βασ Σοφίας ίσως είναι μετά το 1935 και την παλινόρθωση της μοναρχίας από τον Κονδύλη, δεν φαντάζομαι να είχαν αφήσει βασιλικά ονόματα στους δρόμους επί δημοκρατίας με δεδομένα τα πάθη της εποχής.
 
Πλατεία Συντάγματος, τέλος της οδού Σταδίου. Στο κέντρο της φωτογραφίας διακρίνεται το Μέγαρο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού
και πιο συγκεκριμένα η γωνία των οδών Σταδίου και Βουκουρεστίου με την χαρακτηριστική πέργκολα στον τελευταίο όροφο.
Eδώ όπως φαίνεται στο street view (λήψη Ιούλιος 2019)
Παρακάτω παραθέτω ορισμένα ενδιαφέροντα άρθρα:

Η περίφημη «Πέργκολα» στο κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού

Οι στάβλοι έγιναν λαμπρό Μέγαρο

Οι στάβλοι έγιναν μέγαρο με γαλλική φινέτσα

Μέγαρο Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.)
 
Τελευταία επεξεργασία:
Στην αριστερή άκρη της φωτογραφίας βλέπω μια πρωτοσουφραζέτα αφού φοράει μια φούστα που σαφώς αφήνει να φαίνεται ο ποδοστράγαλός της. Για την εποχή αυτό ήταν σούπερ μίνι. Οι λάσπες των δρόμων δεν επέτρεπαν στις κομψές ατθίδες να φοράν ποδήρεις εσθήτες στις εξόδους τους προς τα εξοχάς (Στάδιο, Πατήσια-Αμπελόκηποι, Κολιάτσου-Παγκράτι), αλλά η κυρία με το άσπρο αλεξήλιο στο πρώτο πλάνο δείχνει το αρμόζον μήκος.
Επειδή για κτίρια δεν σκαμπάζω πολλά αλλά για μήκη φούστας ανά τους αιώνας κάτι λίγα:) θα προτείνω δυο εναλλακτικές αγαπητέ elephada:
1.Την ηλικία της γυναικείας μορφής με την πιο κοντή φούστα. Οι νέες κοπέλες, αυτές που δεν είχαν κάνει το "ντεμπούτο" τους στον κόσμο (βάλ'το χοντρικά κάπου πριν τα 17, 18) μπορούσαν να φοράνε πιο κοντά φουστάνια. Το μάκρεμα του ποδόγυρου μαζί με το σήκωμα των μαλλιών ήταν ένδειξη περάσματος στην ενήλικη ζωή και στην αγορά του νυφοπάζαρου...

2.Την κοινωνική τάξη της γυναίκας. Οι ελάχιστες εργαζόμενες γυναίκες της εποχής (γκουβερνάντες, εργάτριες, μοδίστρες, υπηρέτριες κλπ.) φορούσαν πιο κοντά φορέματα. Προφανώς για πρακτικούς λόγους καθώς κυκλοφορούσαν περισσότερο και δεν είχαν την πολυτέλεια της άμαξας.

Επειδή στην συγκεκριμένη φωτογραφία ακριβώς δίπλα φαίνεται ένα κοριτσάκι με καπελίνο κι άσπρο φουστάνι κι επειδή η γυναίκα για την οποία μιλάμε έχει τα μαλλιά της σηκωμένα, κάνω μια υπόθεση πως μιλάμε για γκουβερνάντα του κοριτσιού (ή "νάρσα" ή "ματμαζέλ" όπως τις λέγανε την εποχή εκείνη). Νομίζω κιόλας ότι τα ρούχα της που φαίνονται λιγότερο πολυτελή και πιο μουντά από του κοριτσιού και της άλλης γυναίκας που διακρίνεται μπροστά τους, ίσως στηρίζουν μια τέτοια υπόθεση.
 
Πάντως η παλιά φωτό μας δείχνει ότι η μισή Κυψέλη ήθελε να μετακομίσει Παγκράτι.
Έχω την εντύπωση ότι η λήψη είναι στα Χαυτεία, απέναντι από το τότε φαρμακείο Μαρινόπουλου και νυν φούρνου. Η στάση πρέπει να είναι μπροστά από την όψη επί της Πατησίων του πρώην ξενοδοχείου Εξέλσιορ, κατόπιν Εθνική Τράπεζα, τώρα αν δε κάνω λάθος είναι κατάστημα καλλυντικών.

Και γιατί η Κυψέλη να θέλει να πάει στο Παγκράτι; Επειδή είναι στα οπίσθια του Καλλιμάρμαρου;
 
Ξέρω γω γιατί? Το πλήθος που περιμένει ν'ανέβει πρέπει να ρωτήσουμε.

Υπέθεσα κάπου Πατησίων (άρα δεν ήθελε το Παγκράτι να μετακομίσει Κυψέλη) λόγω πολύ αχνής Ακρόπολης στο βάθος αλλά δεν προσπάθησα να βρω πού ακριβώς.
 
Πίσω
Μπλουζα