Η συνεισφορά του CPC στο gaming

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.119
Αντιδράσεις
1.037
Θέμα για Amstradάδες! :)

Για τους υπόλοιπους 8μπιτους είναι γνωστά τα παιχνίδια που γράφτηκαν σε αυτούς και άφησαν ιστορία, ήταν πρωτοποριακά, έμεινα κλασσικά, κλπ. κλπ. Ακόμα και ο BBC που δεν ήταν πολύ του gaming έχει το Elite (αλλά και το Imogen, το Exile και πρέπει να υπάρχουν και άλλα). Όμως το στερνοπούλι της 8μπιτης γενιάς βγήκε πολύ αργά και δεν κατάφερε να κλέψει τις καρδιές των Βρετανών gamers και κατά συνέπεια και των προγραμματιστών. Οπότε οι περισσότεροι τίτλοι είναι (κακές) μεταφορές από τον Spectrum και ελάχιστα παιχνίδια γράφτηκαν σε αυτόν ή αποκλειστικά για αυτόν (ευτυχώς υπήρχαν και οι Γάλλοι).

Αλλά δεν μπορεί...Κάποια θα υπάρχουν. Παιχνίδια που κάτι προσέφεραν στην ιστορία του gaming και γράφτηκαν στον CPC. Άντε δεκτά και κλασσικά παιχνίδια που γράφτηκαν αλλού (ε κατά πάσα πιθανότητα στον Spectrum) αλλά τα σπάνε στον CPC (δηλαδή η έκδοση του CPC είναι η καλύτερη που υπάρχει και αυτή αξίζει να παίξεις σήμερα). Μπας και καταφέρουμε να βγάλουμε καμιά καλή λίστα και όχι 2-3 παιχνίδια. :p

Υπήρχε ένα παρόμοιο thread αλλά ήταν πολύ γενικό γιαυτό ξεκινάω καινούργιο που να είναι αποκλειστικά για CPC. Να φανταστείτε το πρώτο παιχνίδι που αναφέρθηκε ήταν του Spectrum! :D

Πάντως από εκείνο το thread έχουμε την πρώτη συνεισφορά του CPC στο gaming: H Freescape engine, μια 3D gaming engine (πιθανώς η πρώτη με τη σύγχρονη έννοια του όρου) αναπτύχθηκε στον CPC.

Άλλο που μου έρχεται στο μυαλό είναι το Get Dexter της ERE Informatiqueτο οποίο και θεωρείται από τα καλύτερα παιχνίδια του CPC. Ισομετρικό arcade adventure όπως όλα αυτά που έβγαιναν στον Spectrum αλλά σε full colour και με πολύ καλά γραφικά σε αντίθεση με τη μονοχρωμία των αντίστοιχων παιχνιδιών του Γομολάστιχα. Μπορείς να σπρώξεις, να τραβήξεις και να ανέβεις πάνω σε όλα τα αντικείμενα (όπως στο Fairlight) και έχεις και ένα NPC που σε ακολουθεί και σε βοηθάει. Τον Xunk: ένα κεφαλόποδο! :D Α ναι έχει και χιούμορ το παιχνίδι.

Ένα άλλο παιχνίδι που απ'όσο γνωρίζω έχει μια πρωτιά είναι πάλι από την Γαλλία, το Relief Action της Loriciels. 3D games που θα τα λέγαμε action adventure υπήρχαν και παλαιοτέρα (πχ το Mercenary). Όμως είναι το πρώτο καθαρόαιμο adventure σε real time 3D από όσο ξέρω. Για την άλλη "πρωτοτυπία" που έχει (εξού και το όνομα) που βάζεις τα κοκκινοπράσινα γυαλιά, πατάς το κουμπί relief και βλέπεις το παιχνίδι στερεοσκοπικά ας το αφήσουμε καλύτερα εκτός αν θέλετε να αποκτήσετε πονοκέφαλο και να χαλάσετε τα ματάκια σας. :p
 
Ωραίο θέμα! Προσωπικά θεωρώ πως πρακτικά η προσφορά των CPC's στο gaming συνοψίζεται στα isometric adventures, όπως πολύ σωστά ανέφερες το Get Dexter. Το 4-color high resolution mode ήταν τέλειο για την ανάπτυξη τέτοιου είδους παιχνιδιών και έτσι βρίσκει κανείς χαρακτηριστικούς αντιπροσώπους του είδους να έχουν πρωτοεμφανιστεί σε CPC.

Τι να κάνουμε, ήρθε αργά στην αγορά. Αρχικά αδικήθηκε από τα ports έτοιμων παιχνιδιών από Spectrum προκειμένου να υπάρχει ικανή ποσότητα λογισμικού κατά το λανσάρισμά του. Στη συνέχεια ακόμα και ότι καινούργιο έβγαινε ακολουθούσε την ίδια οδό (πρώτα ανάπτυξη σε spectum και μετά porting σε CPC) γιατί έτσι βόλευε τις εταιρίες. Λογική και κατανοητή εξέλιξη βέβαια, αλλά έτσι δυστυχώς οι CPC είχαν ελάχιστο software που πραγματικά εξαντλούσε τις δυνατότητές τους...
 
Δεν νομίζω οτι τα κακόγουστα ports, η έλλειψη exclusive παιχνιδιών και γενικά η μικρότερη βιβλιοθήκη μπορούν να μειώσουν την συνεισφορά των Amstrad CPC στο gaming, Ίσα ίσα μύησε νεότερα παιδιά στο gaming και κράτησε την 8μπιτη ιδέα ζωντανή μεχρί τα μέσα του 90. Ομολογώ ότι πολλοί φίλοι και γνωστοί μου μαζί με μένα, ήμασταν ακόμα αποκλειστικοι CPC users μέχρι και το 95+ μην σας πω!!!!

Επειδή το θέμα έχει ψωμί πάντως, προτιμώ να επεκταθώ σε συγκεκριμένους τίτλους παιχνιδιών σε επόμενα posts.
 
χμμμ...το μυαλό μου πάει κατευθείαν στο fruity frank και ίσως στο oh mummy!

Το πρώτο ήταν πράγματι πρωτοποριακό στην cpc έκδοση -αν και κονβέρσιον από παλαιότερο game- και το δεύτερο διαφημίζονταν τότε από την amsoft για το 464 ως καλό παχνίδι. Τώρα για παιχνίδια που είχαν καλύτερες εκδόσεις στον cpc μπορώ να θυμηθώ αρκετά όμως δεν τις λέω και πρωτοποριακές! Ενδεικτικά αναφέρω τα: dragon ninja, wec le mans, double dragon 2, chase hq, exolon, prohibition, gryzor κ.α.
 
spyros_s είπε:
χμμμ...το μυαλό μου πάει κατευθείαν στο fruity frank και ίσως στο oh mummy!Το πρώτο ήταν πράγματι πρωτοποριακό στην cpc έκδοση -αν και κονβέρσιον από παλαιότερο game- και το δεύτερο διαφημίζονταν τότε από την amsoft για το 464 ως καλό παχνίδι. Τώρα για παιχνίδια που είχαν καλύτερες εκδόσεις στον cpc μπορώ να θυμηθώ αρκετά όμως δεν τις λέω και πρωτοποριακές! Ενδεικτικά αναφέρω τα: dragon ninja, wec le mans, double dragon 2, chase hq, exolon, prohibition, gryzor κ.α.
To Fruity Frank είναι κλώνος του Mr. Do! αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι το ίδιο παιχνίδι και είναι πολύ εθιστικό. Νομίζω ότι αξίζει να το μνημονεύσουμε αν και με τίποτα πρωτοποριακό. Τα coin op conversions που αναφέρεις όσα έχουν μείνει κλασσικά από αυτά (πχ. το Contra/Gryzor) έχουν μείνει ως coin ops, όχι για τα conversions τους όσο καλά και να είναι. Το Exolon πάντως σίγουρα θεωρείται πλέον κλασσικό (πχ. είναι και πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών του World of Spectrum) και η έκδοση για CPC δεν είναι απευθείας μεταφορά (η έκδοση του Spectrum έχει περισσότερη λεπτομέρεια στα γραφικά ενώ η έκδοση CPC περισσότερα χρώματα αλλά και οι δύο είναι πολύ playable) οπότε μετράει.
 
Amstrad rulez !! (είπα να ξεκινήσω με τα αυτονόητα :D )

Χτες το βράδυ δυστυχώς ήμουν "εκτός", οπότε τοποθετούμαι σήμερα.

Ναί, ως γνωστόν η μεγάλη κυριαρχία των CPC σε χώρες όπως η Γαλλία στάθηκε αφορμή για να δημιουργηθούν πολύ όμορφα παιχνιδάκια στον Amstrad (ειδικά το Get Dexter το έχουμε μνημονεύσει τουλάχιστον δύο φορές σε παλιότερα threads, ένα απο τα οποία ήταν και το "vs" thread με τον Commodore).

Γενικά, όποιος έχει όρεξη και χρόνο να ψάχνει τις databases παιχνιδιών του Amstrad, θα βρεί πολύ καλά δείγματα - ειδικότερα απο τέτοιες χώρες (Γαλλία, Ισπανία, αλλά γιατί όχι και Βρεττανία). Mπορούν να βρεθούν απο action-oriented παιχνίδια (Asphalt, Livingstone I Presume, Bactron, Commando Tracer, 5th Axis, Astro Marine Corps, κλπ-κλπ), μέχρι πιό "προχώ" είδη, όπως adventures, RPG, strategy, κλπ. (Le Maitre des Ames, SRAM, Contamination, Sydney Affair, Mandragore, Omega: Planete Invisible, Masque, La Secte Noire, Blue War, και πολλά άλλα).

Φυσικά υπήρχαν και Βρεττανικές παραγωγές που άξιζαν, αρκεί οι προγραμματιστές να ήξεραν καλά το μηχάνημα (ποιός μπορεί να ξεχάσει τα εκπληκτικά games του δίδυμου Perry & Bruty, ή τα graphics του Mark K. Jones ?).

Ειπαμε, αν έχει κάποιος διάθεση και χρόνο μπορεί να απαριθμήσει αρκετούς γνωστούς (ή και λιγότερο γνωστούς) τίτλους.

To θέμα είναι πως διαφωνίες σίγουρα θα υπάρξουν απο τις "αντίπαλες" παρατάξεις - ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με games που συναντάμε και σε άλλα format. :D (π.χ. αν βγω εγώ και πω ότι το MASK, ή το Trantor ήταν γενικά καλύτερα σε Amstrad, θα μου πούν ότι εκφέρω προσωπική άποψη - και δεν θα έχουν άδικο).

Ο Σπύρος πάντως ανέφερε κάποιους ωραίους τίτλους !! (εδώ υπάρχει και μία παρουσίαση του αγαπημένου μας Fruity. Ο Οptimus είναι πολύ καλός στο συγκεκριμένο παιχνίδι :) ).

Nα αναφέρουμε, έτσι για τους τύπους, ένα-δύο τίτλους ακόμα:

Ο ένας είναι το Starfox, στο οποίο είχε γίνει αρκετά χρόνια πριν μία απλή ονομαστική αναφορά στα σχόλια του τεύχους 54 του Pixel, καθώς και σε μία μαζική παρουσίαση "Space sims για τον Amstrad" για λογαριασμό του φίλτατου Captain Kal. :) Eπίσης είχε γίνει και μία πιό πρόσφατη αναφορά απο τον... "συνήθη ύποπτο" Leon, για τις ανάγκες πιθανού άρθρου του Phoenix. ;)

Το συγκεκριμένο παιχνίδι το έπαιξα αρκετά στα νειάτα μου, και είναι πολύ αξιόλογο - αν και δεν διαφημίστηκε τόσο όσο άλλα games (π.χ. Starglider).

Eνα άλλο παιχνιδάκι που ξυπνάει όμορφες αναμνήσεις, είναι και αυτό εδώ. (πως; τι εννοείτε ότι "δεν βγάζουν άκρη τα γραφικά"; :D )

Θυμήθηκα επίσης μόλις τώρα και το Tubaruba (αγαπημένο του μικρού μου ξαδέρφου, μαζί με Oh Mummy και Friday the 13th), καθώς και το Convoy Raider (το τελευταίο το παίζαμε στον Amstrad φίλου, μόλις σχολάγαμε απο το γυμνάσιο. Είμασταν τρία άτομα, και παίζαμε εναλλάξ - ο καθένας είχε "ειδίκευση" στο αντίστοιχο sub-game :D )
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Νομιζω οτι μαντρωσε κοσμο στα 8bit. Εννοω οτι δεν "χαθηκαν" απο το gaming, παλιοκαραβανες που δεν ηθελαν να επενδυσουν στο υψηλο κοστος του 16bit hardware εποχες 89-91.

Επισης εμπασε υπολογιστη σε "δυσκολα" σπιτια λογω του οικονομικου πακετου και τους "επαγγελματικου" look. Οι γονεις αγοραζαν κατι που τα περιειχε ολα (οθονη, drive) σε καλη τιμη και το ολο setup τους δημιουργουσε την ψευδαισθηση του αρωγου στα μαθηματα των βλασταριων τους...που να ξεραν... :)

Κατα τα αλλα...κυκλοφορησε αργα, χωρις κατι πραγματικα καινοτομο περα απο μαρκετιστικο all-in-a-box.

Καλες πωλησεις αλλα δεν θα μπει στην τριαδα των 8bit home που σημαδεψαν αυτη τη γενια
 
Wally είπε:
Κατα τα αλλα...κυκλοφορησε αργα, χωρις κατι πραγματικα καινοτομο περα απο μαρκετιστικο all-in-a-box.
Συγκλονιστικές δηλώσεις απο τον "αγόρασα spectrum το '85" Wally. :p

Πιστεύω ότι για τα δεδομένα της Ελλάδας, o CPC έφτασε "την κατάλληλη στιγμή", και γι' αυτό πέτυχε.

Οταν άρχισαν να κυκλοφορούν περιοδικά όπως το CΓΟ και το Pixel το '83, μέχρι προλάβει να μπεί ο απλός κοσμάκης -κοινώς οι "χομπίστες"- στο παιχνίδι και να γίνει πιό "mainstream" η αγορά υπολογιστή, o πρώτος Αmstrad είχε καταφέρει να κάνει αίσθηση πριν προλάβει να ξεφύγει... χιλιόμετρα μακριά ο spectrum (όπως έγινε στην Βρεττανία).

Y.Γ.

Sorry που συνέχισα το offtopic. Με παράσυρε ο Γουώλλης. :p
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Billy στα θέματα του CPC είσαι θησαυρός γνώσεων. :D Από τη Γαλλία ιδίως υπάρχει πολύ ποιοτικό software το οποίο είναι και αρκετά ξεχωριστό αφού μπορούμε να πούμε ότι είναι διαφορετική σχολή game design. Κρίμα που πολύ κόσμος δεν είχε επαφή με το Γαλλικό software λόγω γλώσσας (γιατί κάποια δεν έχουν μεταφραστεί).

Wally συμφωνώ αλλά αυτό είναι που μου κινεί το ενδιαφέρον. Για τους υπόλοιπους οκτάμπιτους έχουν χυθεί τόνοι μελανιού (πραγματικού και ηλεκτρονικού :) ) για το ποια πρωτοποριακά/σημαντικά παιχνίδια βγήκαν σε αυτούς που καθόρισαν την ιστορία του gaming. Αλλά o CPC μνημονεύεται ελάχιστα αφού δεν ήταν ποτέ αγαπητός στη Μεγάλη Βρετανία. Έτσι τα Αγγλικά retrosites δεν ασχολούνται καθόλου και οι πληροφορίες στα Αγγλικά είναι λίγες.

Όμως αφού ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στη Γαλλία η οποία δεν είχε και αμελητέα παραγωγή software (αλλά και η Ισπανία), ε δεν μπορεί όλο και κάτι θα έχει να προσφέρει, απλά οι πληροφορίες δεν είναι ευρέως διαδεδομένες λόγω γλώσσας. Καλά άσε που οι Άγγλοι λόγω "εθνικής υπερηφάνειας" δεν πρόκειται να μνημονεύσουν Γαλλικό software. :D Συν ότι κάτι θα έχει "αρπάξει" και από την Αγγλία σε θέμα software (όπως και να'χει ήταν νούμερο 3 στην Αγγλία νομίζω).

Άρα μένει στις μη αγγλόφωνες χώρες όπου ο CPC ήταν δημοφιλής (όπως εδώ) η "υποχρέωση" της αναγνώρισης των ποιοτικών παιχνιδιών (όσο λίγα και να είναι) που έβαλαν ένα μικρό λιθαράκι στην ιστορία του gaming. Ακόμα και αν δεν είχαμε CPC, ε σίγουρα κάποιος φίλος θα είχε, δε νομίζω ότι κανείς μας είναι άσχετος με το μηχάνημα και τα παιχνίδια του.
 
Η συνεισφορα του 6128 στο gaming και γενικα στο computing, ειναι αναμφισβητητη, αλλα δυσκολευομαι να βρω παιχνιδια που γραφτηκαν πρωτα σε CPC ή αποκλειστικα για αυτον. Ας πουμε τα αγαπημενα μου harrier attack και Nemesis, δεν μπορω να πω οτι προσφεραν κατι στην ιστορια του gaming, υπηρχαν αντιστοιχα ή και καλυτερα παιχνιδια σε spectrum και C64 φυσικα. Το εξαιρετικο arkanoid υπηρχε σε αλλα 8μπιτα, προυπηρχε και σαν breakout.
 
Leon, ευχαριστώ για το ευγενικό σχόλιο, και να πω πως εκτιμώ πολύ τα ωραία σου posts που μας δίνουν αφορμή να συζητάμε για τα αγαπημένα μας games. :)

Οντως, το θέμα της "γλώσσας" αποτέλεσε εμπόδιο για πολλούς amstradόφιλους - ειδικά στο Ελλάντα όπου έχουμε ως "στάνταρντ" 2η γλώσσα τα εγγλέζικα.

Μike, το Nemesis είχε το φοβερό σύστημα επιλογής οπλισμού - αλλά δυστυχώς η έκδοση του Amstrad δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο (κατά την άποψή μου πάντα).
 
savage… μακράν η καλύτερη 8bit έκδοση σε γραφικά.
 
Συμφωνώ. :)

Oι Perry & Bruty δίνουν ρέστα για μία ακόμη φορά. :thumbup: (στην μουσική πάντως, το εισαγωγικό κομμάτι απο τον "πολύ" Jeroen Tel "τα σπάει" στον C64 :headbangdude: )
 
Ένα άλλο παιχνίδι που θεωρείται από τα καλύτερα του CPC είναι το La Abadia del Crimen. Ισομετρικό adventure βασισμένο στο Όνομα του Ρόδου του Έκο! Δυστυχώς είναι στα Ισπανικά αλλά υπάρχει και έκδοση στα Αγγλικά για τον MSX2. Από τα παιχνίδια που θέλω να κοιτάξω γιατί το βιβλίο είναι αγαπημένο.

Το πρώτο παιχνίδι της Ubi Soft (που τώρα είναι κολοσσός) ήταν για CPC το 1986, το Zombi (προσωπικά το γνώριζα από την έκδοση για Amiga που βγήκε πολύ αργότερα) το οποίο μάλιστα εκμεταλλευόταν και την έχτρα RAM του 6128.
 
Πολύ σωστά. :)

To Abadia μηνημονεύθηκε αρκετές φορές στην παλιά cpc-zone, ενώ για την cpc έκδοση του Zombi πρέπει να είχα διαβάσει αναφορά απο τον Γιωργάκη (τον Κυπαρίσση) όταν είχε τεσταριστεί η 16-bit έκδοση (θα κοιτάξω μήπως εντοπίσω το εν λόγω τεύχος...).

---EDIT---

Eπιβεβαιώθηκε. :)

H αναφορά απο τον Γιωργάκη βρίσκεται στο τεύχος 70.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
@mike:Το harrier attack προϋπήρχε στον σπέκτρουμ και η έκδοση του cpc ήταν ένα απλό clone όπως μάλλον και το nemessis ή το salamander που το διαδέχθηκε!

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι πρωτοποριακό σ' έναν υπολογιστή που δεν είχε exclusives πέραν των γαλλικών παιχνιδιών που αναφέρατε!

Μπορούμε επομένως μόνο να εστιάσουμε στις καλύτερες εκδόσεις παιχνιδιών που πράγματι ο cpc είχε σε συγκεκριμένα παιχνίδια! Αν θέλετε τα αναφέρουμε ένα ένα και τα σχολιάζουμε!

χμμ...βρήκα και άλλο ένα παιχνίδι που ήταν καλύτερο στα cpc...το lightforce της faster than light(FTL)

επίσης και το golden axe ήταν καλύτερο στα cpc ενώ για μένα το ίδιο ισχύει και για το shinobi!

Συνεχίζω:basket master, renegade, teenage mutant turtles the arcade, slyspy, lotus esprit turbo challenge, north and south, purple saturn day(αυτό το έκλεψα από δικά σας γραφόμενα) κ.α.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Leon είπε:
Ένα άλλο παιχνίδι που θεωρείται από τα καλύτερα του CPC είναι το La Abadia del Crimen. Ισομετρικό adventure βασισμένο στο Όνομα του Ρόδου του Έκο! Δυστυχώς είναι στα Ισπανικά αλλά υπάρχει και έκδοση στα Αγγλικά για τον MSX2. Από τα παιχνίδια που θέλω να κοιτάξω γιατί το βιβλίο είναι αγαπημένο.
Ο Gryzor ειχε κανει καποια σχετικη ~εκκληση για να μεταφραστει στο cpcwiki οπου αρχικα ειχε ανταποκριση , χωρις ομως να υπαρξει συνεχεια ....

http://www.cpcwiki.eu/forum/games/la-abadia-del-crimen-in-english/
 
Αλλο πραγμα "παιχνιδια που ειναι καλυτερα σε CPC" και αλλο πραγμα "παιχνιδια γραμμενα πρωτα σε CPC".

Απο την πρωτη κατηγορια μπορω να πω αρκετα, το θεμα ειναι η δευτερη κατηγορια.
 
Πολύ ωραίος ο σύντροφος amstrad user, ASiC. :thumbup:

(το συγκεκριμένο shmup είναι απο τα αγαπημένα και των φίλτατων amstradάδων Telonio & FGbrain) :)
 
Πίσω
Μπλουζα