Κατάχρηση Εξουσίας (1971)

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Thomas_C200K
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Τολμάς να συγκρίνεις τον Κούρκουλο με τα σημερινά......?
 
Αυθεντική φωτογραφία της ταινίας

 


231.jpg
231.jpg
 
Δε θελω να βλεπω μια γυναικα τοσο ωραια οσο η Μπετυ, με τετοιο μαλλι.

Μου αρεσε οπως το ειχε στους Αμαρτωλους. Αυτο εδω την καταστρεφει.
 
bambinella 100 είπε:
Δε θελω να βλεπω μια γυναικα τοσο ωραια οσο η Μπετυ, με τετοιο μαλλι.Μου αρεσε οπως το ειχε στους Αμαρτωλους. Αυτο εδω την καταστρεφει.
Θα διαφωνήσω, είναι πανέμορφη γυναίκα με οποιοδήποτε στυλ. Γούστα είναι αυτά βέβαια...

Κατά τ'άλλα σουπερ ταινιάρα το 'Κατάχρησις εξουσίας' χολιγουντιανού στυλ. Αν είχε γυριστεί στην Αμερική ή στην Αγγλική γλώσσα, θα μπορούσε να συναγωνιστεί άνετα τις αντίστοιχες αμερικανικές παραγωγές.

Νομίζω παίζει ρόλο σε αυτό και ότι το σενάριο είναι του Νίκου Φώσκολου.

Είχα εντυπωσιαστεί πολύ όταν είδα αυτή την ταινία. Η σκηνή καταδίωξης με τ'αυτοκίνητα θυμίζει λίγο Bullit...
 
Ας σκεφτούμε λοιπόν σήμερα, πόσα σήριαλ και ζωντανές εκπομπές σταματάνε 15 μέρες για Χριστούγεννα...
 
Από τα καλύτερα σενάρια του Φώσκολου. Σκληρή και μεγάλων αξιώσεων ταινία, υπέροχο το καστ ειδικά με Λιβανού, Καλογήρου και Φιλιππίδη.
 
Από τα καλύτερα σενάρια του Φώσκολου. Σκληρή και μεγάλων αξιώσεων ταινία, υπέροχο το καστ ειδικά με Λιβανού, Καλογήρου και Φιλιππίδη.
 
Την συγκεκριμένη ταινία την πρωτοείδα στο Mega κάπου στα 1991 μια Πέμπτη βράδυ...Μπορώ να πώ ότι είχα συγκλονιστεί με τις σχετικά σκληρές σκηνές,αλλά πιστεύω ήταν εξαιρετική ταινία
 
Βλέποντας την απουσία μιας ανάλυσης της ταινίας θα καταθέσω εδώ την άποψή μου. Η ταινία γυρίστηκε το 1971 ως γνωστόν, παραγωγή της Φίνος Φιλμς σε σενάριος Νίκου Φώσκολου και σκηνοθεσία Σταύρου Τσιώλη.

Το θέμα - το καστ. Στην υπηρεσία δίωξης ναρκωτικών της αστυνομίας στην Αθήνα παρουσιάζεται για να αναλάβει υπηρεσία ο αστυνόμος Χαρίδημος Σιώντης (Νίκος Κούρκουλος). Επικεφαλής της υπηρεσίας είναι ο αρχιφύλακας Βασίλης Αποστολόπουλος (Σπύρος Καλογήρου) ο οποίος από την αρχή βλέπει με μισό μάτι τον Σιώντη. Οι σχέσεις τους θα ενταθούν περαιτέρω στη συνέχεια.

Η αποφυλάκιση του Κανέλλου Βασιλόπουλου (Μάνος Κατράκης) σε συνδυασμό με τον φόνο ενός πληροφοριοδότη της αστυνομίας οδηγούν τον Σιώντη στην παρακολούθηση του Κανέλλου με την ελπίδα ότι θα οδηγηθεί στην αποκάλυψη σημαντικής επιχειρησης διακίνησης ναρκωτικών. Ο Σιώντης θα προσεγγίσει τον Κανέλλο παρουσιαζόμενος ως ο Στάθης Θεοδωρέλλος, Έλληνας από το Βέλγιο, επιζών συνάδελφος του αδερφού του Κανέλλου που σκοτώθηκε σε κατάρρευση στοάς σε ανθρακωρυχείο. Σταδιακά ο Κανέλλος θα εμπιστευθεί τον Σιώντη και θα τον εντάξει στην επιχείρηση διακίνησης ναρκωτικών.

Η συνάντηση του Σιώντη με την αδερφή του Αποστολόπουλου, Ελένη (Μπέτυ Λιβανού), θα αναπτύξει ένα, αθόρυβο έστω, ειδύλλιο μεταξύ τους. Ο αδερφός της όμως έχει άλλα σχέδια καθώς θέλει να την παντρέψει με κάποιον άλλον. Η σύγκρουση μεταξύ των 2 ανδρών είναι αναπόφευκτη και μετωπική. Μετά από μία σειρά καλά ενορχηστρωμένων ραδιουργιών, ο Σιώντης καταλήγει στην αγροτική φυλακή.

Προκειμένου να αποδείξει την αθωότητά του ο Σιώντης αποδρά από τη φυλακή και όντας τραυματίας στο πόδι έρχεται σε επαφή με μέλος της σπείρας διακίνησης, τον γιατρό Περεσιάδη (Σπύρος Κωνσταντόπουλος). Ο γιατρός θα φροντίσει τον Σιώντη με μορφίνη και εγχείριση και σταδιακά θα γίνει καλά. Αμέσως μετά θα του ανατεθεί η μεγάλη δουλειά: Μεταφορά 25 κιλών ηρωίνης κρυμμένων στα λάστιχα μιας BMW 2002. Μαζί του θα πάει και η Ελένη. Η δουλειά φαίνεται αρχικά να πηγαίνει καλά. Επιστρέφοντας όμως στην Ελλάδα ο Σιώντης γίνεται αντιληπτός στο τελωνείο από τον θείο του (Λάμπρος Κοτσίρης) που είναι προϊστάμενος και η καταδίωξη αρχίζει.

Ο Σιώντης με πανουργία θα καταφέρει να διαφύγει και παράλληλα να κρύψει το εμπόρευμα τόσο από την αστυνομία όσο και από τη σπείρα ζητώντας πλέον το μοίρασμα της λείας στα μισά και παράδοση στον αρχηγό της σπείρας (Γιάννης Αργύρης). Το σχέδιο θα πετύχει. Η σπείρα θα συλληφθεί στη συνάντηση και ο Σιώντης θα αποκαταστήσει το όνομά του.

Ανάλυση. Πρόκειται για μία από τις σπουδαιότερες ταινίες στη δύση του Παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου που έχει την τύχη να συνδυάζει μεστό σενάριο, δυναμική σκηνοθεσία και εξαιρετικές ερμηνείες κορυφαίων ηθοποιών στην κορυφαία εταιρεία παραγωγής. Τι άλλο δηλαδή να περιμένει κανείς.

Βασιζόμενος σε ένα ευφάνταστο σενάριο του μαιτρ (και των σεναρίων) Νίκου Φώσκολου, ο Τσιώλης στήνει από νωρίς ένα σκοτεινό σκηνικό που υποβάλει τον θεατή ενω παράλληλα καταπιάνεται με το θέμα των ναρκωτικών ειδωμένο από την πλευρά της αστυνομίας, του χρήστη αλλά και του εμπόρου. Ένα τρίγωνο συχνά αλληλοδιαπλεκόμενο με "καρφιά" και "καρφώματα", διπλούς πράκτορες, πυραμίδα ιεραρχίας, νόμους σιωπής, επιβίωση και θάνατο σε μία αέναη ακολουθία. Σε κανένα σημείο του έργου (πράγμα σπάνιο) η ταινία δεν κάνει "κοιλιά". Και σε αυτό συμβάλλει η πλοκή, καθόλου προβλέψιμη αλλά και με "κύκλους" κλιμακούμενης αγωνίας και εκπλήξεων. Οι χαρακτήρες δίνονται σε κοντινά και μακρινά πλάνα που δίνουν όμως τον χρόνο στον θεατή να τους μελετήσει. Ο Τσιώλης αναδεικνύεται σε ηγέτη του έργου και κορυφή στους διακριθέντες αφού η εργώδης προσπάθειά του καθιστά το έργο "πυκνό" σε νοήματα παίρνοντας το 100% του δυναμικού των συντελεστών του.

Η τριάδα των πρωταγωνιστών (Κούρκουλος, Κατράκης, Καλογήρου) δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας. Ειδικά για τον Καλογήρου θα τολμούσα να πω ότι ίσως είναι μία από τις 2-3 καλύτερες στιγμές της μεγάλης καριέρας του. Καλή εμφάνιση και για τη Λιβανού δίνει την ευαισθησία και την απαλότητα που μαλακώνει ένα κατεξοχήν ανδροκρατούμενο έργο.

Από τους δεύτερους ρόλους ξεχώρισα (πάλι) τον Γρηγόρη Ευαγγελάτο, έναν ηθοποιό που θα επαναλάβω έδωσε λιγότερα από αυτά που θα έπρεπε στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Δεν υστέρησαν και οι υπόλοιποι, ακόμα και οι μικροί ρόλοι όπως του Λάμπρου Κοτσίρη, του Σπύρου Κωνσταντόπουλου ή του Χριστόφορου Ζήκα.

Στα συν της ταινίας επίσης οι εντελώς ασυνήθιστες σκηνές στη Θράκη, μια περιοχή της Ελλάδας πλήρως περιθωριοποιημένη ως προς την κινηματογραφική της προβολή, καίτοι κρίσιμη για την Ελλάδα για στρατηγικούς και ιστορικούς λόγους.

Συγχαρητήρια επίσης να δοθούν και στην εξαιρετική μουσική παραγωγή του Μίμη Πλέσσα ο οποίος ανεβάζει περαιτέρω την ποιότητα με σωστές (όχι υπερβολικές) δόσεις έντασης και αγωνίας.

Η ταινία συμμετείχε στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όπου όμως δεν κατάφερε να αποσπάσει κάποια διάκριση, κατά τη γνώμη μου αδίκως.

Απόσπασμα. Ο Αποστολόπουλος μιλάει στον Σιώντη προειδοποιώντας τον να μην ξανασηκώσει τα μάτια του στην Ελένη.

Αποστολόπουλος: - Αυτό το κορίτσι είναι ο μόνος άνθρωπος που μου απόμεινε στη ζωή Σιώντη. Δεν έχω τίποτε πιο ακριβό. Κι εσύ άπλωσες τα βρώμικα χέρια σου πάνω του. Αλλά θα συναντηθούμε πάλι... και τότε μάθεις ποιος είναι ο Βασίλης Αποστολόπουλος και πώς πληρωνει τα χρέη του...

Video. Ένα μικρό απόσπασμα από την ταινία.


Φωτογραφίες.

1. Ο Σιώντης με τον Βασιλόπουλο στην πρώτη τους συνάντηση.

tsiolis1.png

2. Ατμοσφαιρική λήψη με τον κορυφαίο ηθοποιό.

tsilois3.png

3. Η Ελένη συνομιλεί σε τεταμένο κλίμα με τον αδερφό της.

tsiolis3.png

4. Η τριάδα των απεσταλμένων της σπείρας. Από αριστερά: Γιώργος Τσιτσόπουλος, Γρηγόρης Ευαγγελάτος, ενώ δεν είμαι σίγουρος για τον τρίτο (ίσως είναι ο Δημήτρης Μιχαηλίδης).

tsiolis6.png

5. Λήψη στα συνοριακά φυλάκια Κήπων, με την κάμερα στραμένη προς την Τουρκική πλευρά και την BMW να έρχεται ολοταχώς.

tsiolis7.png

6. Χαρίδημος και Ελένη περιμένουν στο τελωνείο.

tsiolis8.png

7. Στιγμή από την πρεμιέρα της ταινίας με τους εικονιζόμενους να αναφέρονται στη λεζάντα της φωτογραφίας. Ο Ίων Νταϊφάς, σκηνοθέτης, σεναριογράφος, κριτικός και αρκετά άλλα, αν και του χώρου δεν φαίνεται από τις πληροφορίες να σχετίζεται άμεσα με την ταινία. Πηγή.

tsiolis9.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Εξαιρετική ταινία. Η σκηνή της ανάκρισης είναι άψογη, από άποψη σκηνοθεσίας και ερμηνειών.
 
Εχει φυσικα αυτά τα βαρύγδουπα του Φώσκολου στους διαλόγους , αλλά είναι εξαιρετικά γυρισμένη. Ερμηνείες για οσκαρική 5άδα
 
Εχει φυσικα αυτά τα βαρύγδουπα του Φώσκολου στους διαλόγους , αλλά είναι εξαιρετικά γυρισμένη. Ερμηνείες για οσκαρική 5άδα
Τα βαρύγδουπα του Φώσκολου όπως λες είναι παρόντα σε όλες σχεδόν τις ταινίες του επειδή όμως εδώ εμφανίζονται σε μικρό σχετικά βαθμό τα θεωρώ μη άξια αναφοράς.
 
Πίσω
Μπλουζα