Μεταφορές από τα 8 στα 16 bits

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.090
Αντιδράσεις
903
Παιχνίδια που παίξαμε και αγαπήσαμε στους οκτάμπιτους τα οποία κάποια στιγμή μεταφέρθηκαν στους 16 bit υπολογιστές. Τα ξαναπαίξαμε; Πώς ήταν η μεταφορά; Άξιζε ή ήταν χάλι και καλύτερα να μείνεις στην οκτάμπιτη έκδοση;

Μιας και η ιδέα μου ήρθε από ένα θέμα για το Barbarian της Palace, λέω να ξεκινήσω με αυτό.

Βγήκε αρχικά για τον Commodore 64 όπου έκανε μεγάλη αίσθηση. Πέραν της βίας και της Maria Whittaker, για τα οποία έγινε μεγάλος ντόρος, έχουμε ένα πολύ καλό fighting game, γρήγορο με πολύ καλό gameplay με απίστευτα γραφικά animation και ήχο. Η μουσική του Richard Joseph είναι από τις καλύτερες για το σύστημα. Ας το δούμε και πάμε παρακάτω.

Συμπερασματικά θα έλεγα ότι η έκδοση για Amiga αξίζει να προτιμηθεί. Το γεγονός ότι είναι μια απλά ελαφρά βελτιωμένη έκδοση και είναι αρκετά πιστή στο αυθεντικό μπορεί να απογοήτευε τότε αλλά τώρα είναι πιθανόν προτιμότερο. Όσο για τη μουσική που σίγουρα προσδίδει πολύ στην ατμόσφαιρα μπορείτε να τη βάλετε να παίζει στο background.
 

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.090
Αντιδράσεις
903
Συνεχίζω με ένα πολύ πετυχημένο παιχνίδι για τους οκτάμπιτους και από τα καλύτερα του είδους, το αριστούργημα του Jon Ritman, το Head Over Heels. Βγήκε το 1987 για τον Spectrum και ακολούθησαν εκδόσεις για τα υπόλοιπα micros.

https://www.youtube.com/watch?v=piEZSWk_uxg

Πολύ μα πολύ αργότερα, το 1991(!), Ocean δέησε να βγάλει έκδοση για την Amiga. Φυσικά αφού μιλάμε για Ocean είναι απλά μεταφορά της έκδοσης για Atari ST που βγήκε το '89 χωρίς απολύτως καμία βελτίωση. Τουλάχιστον ήταν budget τίτλος.


Να βλέπεις αυτή την παλέτα στην Amiga και να ακούς τόσο άθλιο ήχο να βγαίνει από τα ηχεία της είναι τουλάχιστον οδυνηρό. Η επιλογή χρωμάτων είναι κάκιστη στο σημείο που προτιμώ τις ασπρόμαυρες εκδόσεις των οκτάμπιτων. Άσε που λείπουν και οι μικρές μελωδίες όταν βγάζεις ένα δωμάτιο. Φυσικά παραμένει καταπληκτικό παιχνίδι αλλά προτιμήστε την αγαπημένη σας οκτάμπιτη έκδοση.
 

billy

Retromaniax Co-Founder
Joined
8 Ιαν 2006
Μηνύματα
4.232
Αντιδράσεις
172
Ωραίο θεματάκι - μπράβο Leon. :) Aν και τον τελευταίο καιρό δυστυχώς δεν προλαβαίνω να γράφω, ξέκλεψα λίγο χρόνο για να κάνω μία πολύ σύντομη αναφορά σε ορισμένους τίτλους:

Γενικά, στις μεταφορές απο τα 8 στα 16-bit υπάρχουν καλοδουλεμένοι τίτλοι όπως για παράδειγμα τα Myth, Prince of Persia, Rubicon, Pirates!, Turrican, Exile ή ακόμα και το αλησμόνητο One on One, ενώ αξιοπρεπέστατες ήταν και oι μεταφορές παιχνιδιών όπως το Nebulus, Hardball, Sentinel, World Games, Emlyn Hughes Soccer (και φυσικά πολλά ακόμα), αλλά απο την άλλη έχουμε και παιχνίδια που μου φάνηκαν "λίγα" στις δεκαεξάμπιτες εκδόσεις τους, όπως π.χ. τα Exolon, Wizball, Platoon, Star Raiders, Super Huey, κ.α.

Εκεί που είχα νιώσει μεγάλη ικανοποίηση, ήταν σε ορισμένα 16-bit παιχνίδια (ειδικά της Elite), που πραγματικά άξιζαν σαν μεταφορές (π.χ. Commando, Ghosts 'n Goblins, Ikari Warriors, κλπ-κλπ). Μάλλον όμως δεν θα έπρεπε να τα λάβω υπόψη αυτά, ακριβώς επειδή προέρχονται απο τα arcades, και όχι απο αυθεντικές 8-bit δημιουργίες...

Φυσικά αντίστοιχα παραδείχματα έχουμε και σε games που ξεφεύγουν απο την arcade/action δράση. Eτσι, π.χ. το Bard's Tale βελτιώθηκε αρκετά στα γραφικά όταν έφυγε απο τις 8 bit versions (που είχαν γραφικά προερχόμενα απο τον Apple II) και πέρασε στα 16-bit, ενώ άλλα παιχνίδια όπως π.χ. το Seven Cities of Gold, oρισμένα απο τα Ultima, κ.ο.κ, δεν είχαν να "δείξουν" και πολλά οπτικοακουστικώς. (έτσι και πιάσω και τίποτα παλιά strategy, θα πέσει πολύ κλάμα...)

Τώρα βέβαια, υπάρχουν και κάποιες "δύσκολες" περιπτώσεις, όπου οι απόψεις διίστανται (είναι και τα γούστα που έχει ο καθένας). Για παράδειγμα, αρκετοί θεωρούν ότι το International Karate, αν και εμπλουτίστηκε με ανανεωμένα graphics (στην έκδοση του ST), τελικά κάτι "έχασε" απο τον χαρακτήρα του. (πάντως εγώ δεν το θεωρώ άσχημο, αν και η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να παίζω σε C64 ή οκτάμπιτο Ατάρι).

Παρόμοια δύσκολη περίπτωση αποτελεί και τo Savage (παρεπιπτόντως, λατρεύω την δουλειά των Perry & Bruty στον Amstrad αν και η μουσική του Γερούν Τελ στον CBM είναι το κάτι άλλο), το οποίο ορισμένοι δεν θέλουν για κάποιο λόγο να το παίζουν σε ST / Amiga, καθώς και η περίπτωση του Tai-Pan. (υπάρχει κόσμος που θεωρεί ότι η "ομαδοποίηση" των οθονων των πόλεων στον ST, αφαιρεί πόντους απο την όλη εμπειρία - έτσι δεν είναι Ace ? :) )

Επίσης έχουμε και το... Elite (ειδικότης μας :) ). Συγκεκριμένα για το τελευταίο, μπορώ να μιλήσω πιό υπεύθυνα λέγοντας ότι αν και βελτιώθηκε σε ορισμένα χαρακτηριστικά του στα 16 bit (και όχι μόνο σε γραφικά/ήχο), δυστυχώς σε κάποια άλλα σημεία έκανε "βήματα πίσω". (ας μην μπω σε λεπτομέρειες...)

Aλλες κάπως περίεργες περιπτώσεις είναι και τα Zynaps, Tau Ceti II / Academy, Trailblazer, Last Ninja 2, Trantor, Strike Force Harrier, ή και το Skyfox. Eίναι πάλι games που δείχνουν πολύ "λίγα" στις δεκαεξάμπιτες εκδόσεις τους - αν και για κάποιο λόγο δεν με απώθησαν τόσο, όσο ορισμένα άλλα (όπως τα Wizball, Platoon, κλπ)

Τέλος πάντων, επειδή κάτι τέτοια θέματα είναι πραγματικά ανεξάντλητα, και επειδή καθώς έγραφα αυτές τις γραμμές το μυαλό μου βομβαρδίζονταν συνεχώς απο όλο και περισσότερους τίτλους games, βάζω μία τελεία. :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

billy

Retromaniax Co-Founder
Joined
8 Ιαν 2006
Μηνύματα
4.232
Αντιδράσεις
172
Ωραίο θεματάκι - μπράβο Leon. :) Aν και τον τελευταίο καιρό δυστυχώς δεν προλαβαίνω να γράφω, ξέκλεψα λίγο χρόνο για να κάνω μία πολύ σύντομη αναφορά σε ορισμένους τίτλους:

Γενικά, στις μεταφορές απο τα 8 στα 16-bit υπάρχουν καλοδουλεμένοι τίτλοι όπως για παράδειγμα τα Myth, Prince of Persia, Rubicon, Pirates!, Turrican, Exile ή ακόμα και το αλησμόνητο One on One, ενώ αξιοπρεπέστατες ήταν και oι μεταφορές παιχνιδιών όπως το Nebulus, Hardball, Sentinel, World Games, Emlyn Hughes Soccer (και φυσικά πολλά ακόμα), αλλά απο την άλλη έχουμε και παιχνίδια που μου φάνηκαν "λίγα" στις δεκαεξάμπιτες εκδόσεις τους, όπως π.χ. τα Exolon, Wizball, Platoon, Star Raiders, Super Huey, κ.α.

Εκεί που είχα νιώσει μεγάλη ικανοποίηση, ήταν σε ορισμένα 16-bit παιχνίδια (ειδικά της Elite), που πραγματικά άξιζαν σαν μεταφορές (π.χ. Commando, Ghosts 'n Goblins, Ikari Warriors, κλπ-κλπ). Μάλλον όμως δεν θα έπρεπε να τα λάβω υπόψη αυτά, ακριβώς επειδή προέρχονται απο τα arcades, και όχι απο αυθεντικές 8-bit δημιουργίες...

Φυσικά αντίστοιχα παραδείχματα έχουμε και σε games που ξεφεύγουν απο την arcade/action δράση. Eτσι, π.χ. το Bard's Tale βελτιώθηκε αρκετά στα γραφικά όταν έφυγε απο τις 8 bit versions (που είχαν γραφικά προερχόμενα απο τον Apple II) και πέρασε στα 16-bit, ενώ άλλα παιχνίδια όπως π.χ. το Seven Cities of Gold, δεν είχαν να "δείξουν" και πολλά οπτικοακουστικώς. (έτσι και πιάσω και τίποτα παλιά strategy, θα πέσει πολύ κλάμα...)

Τώρα βέβαια, υπάρχουν και κάποιες "δύσκολες" περιπτώσεις, όπου οι απόψεις διίστανται. Για παράδειγμα, αρκετοί θεωρούν ότι το International Karate, αν και εμπλουτίστηκε με ανανεωμένα graphics (στην έκδοση του ST), τελικά κάτι "έχασε" απο τον χαρακτήρα του. (πάντως εγώ δεν το θεωρώ άσχημο, αν και η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να παίζω σε C64 ή οκτάμπιτο Ατάρι).

Παρόμοια δύσκολη περίπτωση αποτελεί και τo Savage (παρεπιπτόντως, λατρεύω την δουλειά των Perry & Bruty στον Amstrad αν και η μουσική του Γερούν Τελ στον CBM είναι το κάτι άλλο), το οποίο ορισμένοι δεν θέλουν για κάποιο λόγο να το παίζουν σε ST / Amiga, καθώς και το Tai-Pan. (υπάρχει κόσμος που θεωρεί ότι η "ομαδοποίηση" των οθονων των πόλεων στον ST, αφαιρεί πόντους απο την όλη εμπειρία - έτσι δεν είναι Ace ? :) )

Επίσης έχουμε και το... Elite (ειδικότης μας :) ). Συγκεκριμένα για το τελευταίο, μπορώ να μιλήσω υπεύθυνα λέγοντας ότι αν και βελτιώθηκε σε ορισμένα χαρακτηριστικά του στα 16 bit (και όχι μόνο σε γραφικά/ήχο), δυστυχώς σε κάποια άλλα σημεία έκανε "βήματα πίσω". (ας μην μπω σε λεπτομέρειες...)

Aλλες κάπως περίεργες περιπτώσεις είναι και τα Zynaps, Tau Ceti II / Academy, Trailblazer, Last Ninja 2, Trantor, Strike Force Harrier, ή και το Skyfox.

Τέλος πάντων, επειδή κάτι τέτοια θέματα είναι πραγματικά ανεξάντλητα, και επειδή καθώς έγραφα αυτές τις γραμμές το μυαλό μου βομβαρδίζονταν συνεχώς απο όλο και περισσότερους τίτλους games, βάζω μία τελεία. :)
 

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.090
Αντιδράσεις
903
Πολύ καλή ανασκόπηση Billy και θα συμφωνήσω σχεδόν σε όλα. Για το Elite έχεις πολύ δίκιο (και μιας και είσαι αυθεντία επί του θέματος ξέρεις και κάτι παραπάνω :) ). Βέβαια βγήκε μετά και η έκδοση για Archimedes που είναι σαφώς ανώτερη. Το International Karate δεν μου αρέσει στον ST αλλά ούτε και το Tai-Pan. To Emlyn Hughes International Soccer...Ούτε για αστείο. Δεν μου άρεσε καθόλου στην Amiga. Τα Last Ninja μόνο στον C64 και πουθενά αλλού ενώ κάτι Wizball κλπ ήταν πολύ μεγάλη απογοήτευση.

Μιας και το ανέφερες...Οι μεταφορές κάποιων war games όπως το Kampfgruppe και το Gettysburg: The Turning Point ήταν πραγματικά άθλιες. Σαν να παίζεις σε Apple II είναι. :p
 

Wally

Retired Admin
Joined
19 Ιαν 2006
Μηνύματα
25.487
Αντιδράσεις
3.257
Ενα μικρο ελαφρυντικο ειναι οτι τα περισσοτερα 8bit το 16bit conversions ηταν στα πρωτα χρονια της Amiga και ενιοτε ST ports.

Θυμαμαι με χαρα να φορτωνω πχ Ikari Warriors ή Into the Eagle's Nest με μεγαλες προσδοκιες για αισθητικο upgrade και να ξενερωνω.

Απλα σε μια εποχη που μας αρεσε το Sword of Sodan (!!??!!) και το Plutos, καναμε παραχωρησεις. Μεγαλωνοντας ομως νευριαζα που υπηρξαν τοσο κακα conversion ή που υπηρξαν παιχνιδια που δεν πηγαν σε 16bit πλατφορμα.

Παντως υπηρξαν και καλα conversions και τα πρωτα χρονια...πχ Terramex
 

Shinobi

RetroMasteR
Joined
26 Ιουλ 2006
Μηνύματα
2.002
Αντιδράσεις
498
Τα παιχνιδια της Amiga και του ST δε πουλαγανε ιδιαιτερα και δε καθοταν να ασχοληθουν και πολυ, ειδικα η US GOLD ειχε πιασει το νοημα. Ενα γρηγορο port ενος γνωστου arcade και πουλαγανε το κουτι και τα manual γιατι η δισκετα δεν ειχε καμια ιδιαιτερη αξια. Θυμαμαι σε αγγλικα περιοδικα να γραφουν οτι γνωστα παιχνιδια της Amiga οπως Lionheart-Superfrog-Flashback δε πουλαγανε πανω απο 30-40 χιλιαδες τη στιγμη που τα καλα adventures στο PC πουλαγανε 300 χιλιαδες και παιχνιδια οπως το Kings Quest ειχαν περασει το 1 εκατομμυριο πωλησεις!! Η πειρατεία στην Amiga εδινε και επαιρνε, επαιζαν το παιχνιδι 1 εκατ. κοσμος και το αγοραζε ο 1 στους 30.

Ο προγραμματιστης του Final Fight ειχε πει σε αμιγκαδικο φορουμ οτι εκανε ο ιδιος (...) hack το ηλεκτρονικο και πηρε τα sprites και μερικα σκηνικα και ειχε μονο 6 μηνες για να γραψει το προγραμμα μονος του, για τετοια conversion μιλαμε. Η σε αλλα conversion καποιος επαιζε το ηλεκτρονικο και γραφανε σε video και μετα επαιζαν τη κασετα παταγανε pause και πηγαινε ενας τυπος με διαφανο χαρτι και κοπιάριζε τα sprites πανω στη CRT :animlaugh:
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.090
Αντιδράσεις
903
Πάντως εκεί που προτιμώ σχεδόν πάντα τις δεκαεξάμπιτες εκδόσεις είναι στα 3D παιχνίδια. Ακόμα και αν η μεταφορά δεν είναι και η καλύτερη, ο 68000 κάνει τη διαφορά. Μερικά παραδείγματα (link σε βίντεο στο youtube):

αλλά τα καλύτερα frame rate και τα κάπως καλύτερα γραφικά κάνουν τη διαφορά.
 

billy

Retromaniax Co-Founder
Joined
8 Ιαν 2006
Μηνύματα
4.232
Αντιδράσεις
172
Πάλι δεν είχα την ευχέρεια να απαντήσω άμεσα... :(

Anyway:

@Wally:

Ωραίες αναφορές, ειδικά για το κλασσικό Into the Eagle's Nest. :thumbup: Για το Terramex, δεν είμαι σίγουρος αν οι δεκαεξάμπιτες εκδόσεις ακολούθησαν των οκτάμπιτων. Μήπως ήταν ταυτόχρονη κυκλοφορία σε 8 & 16 bit ?

@Leon:

Ωραίος !! To "έπιασες το υποννούμενο", που λένε. :) Oντως, όταν έλεγα για παλιά strategy, είχα στο μυαλό μου παιχνίδια σαν το Kampfgruppe (και μάλιστα εκείνη την ώρα που έγραφα, τύχαινε να το έχω δίπλα μου !! - να και μία photo που τράβηξα :) ). Kαλά, όχι ότι μειώνεται η αξία του παιχνιδιού επειδή δεν έχει "σούπερ" γραφικά & ήχο (εμείς οι πορωμένοι grognards δεν χαμπαριάζουμε ;) ), αλλά όπως και να το κάνουμε καλή μου SSI σε κοτζάμ Amiga δουλεύεις, σουλούπωσέ το λιγάκι παραπάνω το παιχνιδάκι σου !! :D

Για το Εlite, o λόγος που δεν ανέφερα καν την έκδοση του Αρχιμήδη, είναι επειδή την θεωρώ "εκτός συναγωνισμού" (περνάμε πλέον "για τα καλά" σε 32 bit).

Τώρα, σχετικά με το Emlyn Hughes, σίγουρα δεν είμαι ο "αρμόδιος" για να κρίνω, λόγω της γνωστής... "σχέσης" μου με τα ποδοσφαιράκια. :D

Παρ' όλα αυτά ο λόγος που το είχα κατατάξει στις αξιoπρεπέστατες μεταφορές, είναι επειδή όταν έβλεπα να παίζουν σε Amiga μου φαινόταν ίδιο σε gameplay με την C64 έκδοση, αλλά με βελτιώσεις σε τομείς όπως τα γραφικά. (τα οποία δεν είναι μεν top-notch, αλλά είναι σαφώς βελτιωμένα σε σχέση με εκείνα του C64 που θυμίζουν το παλαιό International Soccer).

Πολύ καλές και οι υπόλοιπες αναφορές σε γνωστά και λατρεμένα 3D games, και αν ήταν να διαλέξω μόνο ένα, πιθανότατα θα επέλεγα το Project Stealth Fighter. Toν λόγο τον είχα αναφέρει πρόσφατα σε άλλο thread (σε εκείνο του F-18 Interceptor νομίζω) και είναι ότι, εκτός απο σαφώς βελτιωμένα γραφικά & ήχο, είχαμε και βελτιώσεις & προσθήκες στους μηχανισμούς του gameplay. (δηλ. παρόμοια περίπτωση με παιχνίδια όπως το Tracker, κ.α.)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.090
Αντιδράσεις
903
billy είπε:
@Leon: Ωραίος !! To "έπιασες το υποννούμενο", που λένε. :) Oντως, όταν έλεγα για παλιά strategy, είχα στο μυαλό μου παιχνίδια σαν το Kampfgruppe (και μάλιστα εκείνη την ώρα που έγραφα, τύχαινε να το έχω δίπλα μου !! - να και μία photo που τράβηξα :) ). Kαλά, όχι ότι μειώνεται η αξία του παιχνιδιού επειδή δεν έχει "σούπερ" γραφικά & ήχο (εμείς οι πορωμένοι grognards δεν χαμπαριάζουμε ;) ), αλλά όπως και να το κάνουμε καλή μου SSI σε κοτζάμ Amiga δουλεύεις, σουλούπωσέ το λιγάκι παραπάνω το παιχνιδάκι σου !! :D
Ωπ για δες, δεν γνώριζα ότι και οι war gamers που παίζουν παλιά παιχνίδια λέγονται grognards. Νόμιζα ότι ήταν μόνο για εμάς τους RPGάδες. Μιας και είπα RPG...Ως γνωστόν η συντριπτική πλειοψηφία των RPGs έβγαινε πρώτα για τον Apple II (όπως και στα war games δηλαδή). Οι μεταφορές στους 16μπιτους αφήνουν ανάμεικτα συναισθήματα. Βέβαια και πάλι η ύπαρξη mouse και μόνο διευκολύνει πολύ τα πράγματα αλλά σπάνια βλέπουμε πραγματικά καλές μεταφορές που να εκμεταλλεύονται το ισχυρότερο hardware. Με τo Bard's Tale, το Pool of Radiance, τo Might and Magic 2, και τα Phantasie ήμουν ικανοποιημένος αλλά δεν μπορώ να πω το ίδιο για τα Ultima ή για το Autoduel.

Τώρα, σχετικά με το Emlyn Hughes, σίγουρα δεν είμαι ο "αρμόδιος" για να κρίνω, λόγω της γνωστής... "σχέσης" μου με τα ποδοσφαιράκια. :D Παρ' όλα αυτά ο λόγος που το είχα κατατάξει στις αξιoπρεπέστατες μεταφορές, είναι επειδή όταν έβλεπα να παίζουν σε Amiga μου φαινόταν ίδιο σε gameplay με την C64 έκδοση, αλλά με βελτιώσεις σε τομείς όπως τα γραφικά. (τα οποία δεν είναι μεν top-notch, αλλά είναι σαφώς βελτιωμένα σε σχέση με εκείνα του C64 που θυμίζουν το παλαιό International Soccer).
Το άλλο ποδοσφαιράκι που βγήκε την ίδια χρονιά και ήταν πάρα πολύ καλό ήταν το Microprose Soccer αλλά δυστυχώς η έκδοση για Amiga ήταν απογοητευτική. Το '88 ο C64 είχε δύο αριστουργηματικά ποδοσφαιράκια (νωρίς το θυμηθήκανε...Όταν είχα εγώ C64 είχαμε μόνο το International Soccer :p ) ενώ η Amiga έπρεπε να περιμένει το Kick Off για να αποκτήσει καλό παιχνίδι.

Και μιας και αναφέρθηκα στον ψωμιέρα,ο υπολογιστής ήταν διάσημος για τα καλά shmups που είχε αλλά όπως είπαμε ήδη πολλές μεταφορές ήταν απογοήτευση. Να προσθέσω τα Armalyte και Katakis. Καλά και για το Uridium στον ST άστα να πάνε. Από την άλλη το X-Out ήταν φοβερή μεταφορά. Τώρα έμαθα ότι βγήκε πρώτα στον C64. Νόμιζα ότι ήταν amigoπαίχνιδο (το ίδιο ισχύει και για τα Turrican).

Πηγαίνοντας στους Speccy/CPC και τον ιδιαίτερα αγαπητό σε αυτά τα format Rafaelle Cecco. Δυστυχώς οι μεταφορές των Cybernoid και ιδίως του Exolon ήταν πολύ απογοητευτικές στα δεκαεξάμπιτα. Από την άλλη δύο αγαπημένα παιχνίδια του Julian Gollop ήταν μεταφορές από τον Spectrum. Το Laser Squad και το Lords of Chaos (πάλι δεν γνώριζα τότε ότι ήταν μεταφορές).
 
Μπλουζα