ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.192
- Αντιδράσεις
- 2.544
Με φόβον και πάθος (1972)
Retrodb: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%9C%CE%B5_%CF%86%CF%8C%CE%B2%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CE%AC%CE%B8%CE%BF%CF%82
Μία από τις σημαντικότερες ταινίες στην καριέρα του Νίκου Φώσκολου παρουσιάζω στο θέμα αυτό. Είναι η "Με φόβον και πάθος" μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς που πρωτοπροβλήθηκε στις αίθουσες το 1972. Σενάριο-σκηνοθεσία: Νίκος Φώσκολος.
Το θέμα - το καστ. Ένας ανακριτής ο Νίκος Φαναριώτης (Νίκος Κούρκουλος) βρίσκει τυχαία στο δρόμο προς το σπίτι του έναν ετοιμοθάνατο που του φανερώνει ένα μυστικό: ότι αυτός σκότωσε έναν άντρα σε μία παλαιότερη δικαστική υπόθεση. Η υπόθεση αυτή ακουμπάει στο παρελθόν του Φαναριώτη καθώς ο άνθρωπος ο οποίος καταδικάστηκε ήταν η Ελβίρα Βιάσκου (Ελένη Ερήμου) σύζυγος του δολοφονηθέντος που είχε απασχολήσει αισθηματικά τον Φαναριώτη. Ο τελευταίος με δεδομένη την ομολογία του άντρα, ανακινεί την υπόθεση ψάχνοντας περαιτέρω στοιχεία. Πράγματι μετά από λίγο διάστημα η έρευνα αποδίδει και βρίσκονται τα πειστήρια της αθωότητας της Ελβίρας. Στην δίκη που θα γίνει θα αθωωθεί πανηγυρικά και θα επανασυνδεθεί με τον Νίκο. Τα πράγματα όμως είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά. Ένας περίεργος άνθρωπος (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) υποδεικνύει κάποια στοιχεία που πείθουν τον ανακριτή πως η υπόθεση είναι στημένη για να αθωωθεί η Ελβίρα. Θα ανακαλύψει πως η οικογένεια Βιάσκου, μεγαλοαστική με τεράστιες οικονομικές βάσεις και πολιτική επιρροή, με προεξάρχοντα τον πατέρα της Ελβίρας, Αλέξανδρο (Μάνος Κατράκης) τον έχει χρησιμοποιήσει σαν πιόνι για τα σχέδιά της. Ο Φαναριώτης θα έρθει σε σύγκρουση μαζί της, θα ριψοκινδυνεύσει τη ζωή του αλλά στο τέλος θα δικαιωθεί. Ποιος όμως είναι ο αόρατος βοηθός του; Όταν το καταλάβει ο ανακριτής θα είναι αργά. Τα πιόνια μπήκαν στη θέση τους...
Σχόλια. Στην ταινία αυτή ο Φώσκολος επιχειρεί να "παντρέψει" τρία στοιχεία: το αστυνομικό (εξιχνίαση δολοφονίας), το αισθηματικό (σχέση Ελβίρας-Νίκου) και το κοινωνικό (τα συμφέροντα διαφορετικών κοινωνικών ομάδων και ο ρόλος της δικαιοσύνης). Με άξονα τον άνθρωπο που εκπροσωπεί την τελευταία και έρχεται σε οξεία αντιπαράθεση τόσο με τον εαυτό του και τη συνείδησή του όσο και με την μεγαλοαστική οικογένεια. Γύρω του, ένα σύμπλεγμα ανθρώπων και τάξεων που προσπαθούν να λάβουν την καλύτερη θέση αξιοποιώντας τα όποια όπλα διαθέτουν. Ο παραβατικός μικροαστός που θέλει στις τελευταίες του ώρες να εξασφαλίσει καλύτερο μέλλον στην οικογένειά του. Ο πλούσιος επιχειρηματίας που θέλει να σώσει την κόρη με τα λεφτά του. Η κόρη που συνεργεί στην εξαπάτηση αλλά αγαπάει πραγματικά τον ανακριτή. Ο γιος του επιχειρηματία (Γιώργος Μούτσιος) που εποφθαλμιά την περιουσία αδιαφορώντας για το αν θα πατήσει επί πτωμάτων. Γιατροί (Σπύρος Κωνσταντόπουλος) που συνεργούν στην πλεκτάνη για ίδιον όφελος και για εκπλήρωση παλαιών οφειλών. Η κρατική εξουσία (εδώ με εκπρόσωπο τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου (Γρηγόρης Βαφιάς) που "σταθμίζει" τις πολιτικές συνέπειες των ενεργειών της δικαιοσύνης. Όλοι εναντίον όλων με τις απαραίτητες συμμαχίες και τα μέτωπα. Ο Φώσκολος παρά τις γνωστές του υπερβολές (πομπώδεις εκφράσεις, σπάνια και ηχηρά ονόματα ηρώων που προσδίδουν και το κοινωνικό τους status, σκηνικά που επιδεικνύουν την ευμάρεια ή την ανέχεια) διατηρεί μέχρι τέλους το ενδιαφέρον στον θεατή αυξάνοντας βαθμιαία το δραματικό στοιχείο. Η ταινία, και αυτό συγκαταλέγεται στα θετικά της δεν είναι προβλέψιμη.
Νομίζω ότι όλοι οι ηθοποιοί πήγαν πολύ καλά. Ο Κούρκουλος με μία μεστή ερμηνεία γεμάτη πάθος αξίζει δικαιωματικά τα πρωτεία. Από εκεί και πέρα ξεχωρίζει η μεγαλειώδης μορφή του Κατράκη που αν και ευρισκόμενος στη δύση της καριέρας του και της ζωής του στάθηκε στο ύψος του. Τα δύο αδέρφια (Ερήμου και Μούτσιος) αν και ενσαρκώνουν διαμετρικά αντίθετους χαρακτήρες ανταποκρίνονται απολύτως. Από τους υπόλοιπους του καστ θα ξεχωρίσω οπωσδήποτε την ερμηνεία του Γρηγόρη Ευαγγελάτου, ηθοποιού που έκανε αίσθηση και σε άλλες ταινίες (πχ Πανικός) και που οπωσδήποτε δίνει έναν άλλο αέρα ερμηνείας, αρκετά πέρα από το κλισαρισμένο στυλ του κλασικού Έλληνα ηθοποιού. Είναι περίεργο γιατί δεν συμμετείχε σε περισσότερες ταινίες (το retrodb δίνει μόλις 13). Δεν υστερούν ακόμη και οι υπόλοιποι δευτεραγωνιστές, όπως οι "έμπειροι" Βάσος Ανδρονίδης και Γρηγόρης Βαφιάς και οι νεότεροι Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Παπαναστασίου). Ευχάριστη έκπληξη η Άννα Γεραλή στον ρόλο της ανάπηρης κοπέλας.
Για την εξαιρετική μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου δεν νομίζω ότι μπορώ να πω πολλά. Απόλυτα μέσα στο κλίμα της ταινίας, άλλοτε φορτισμένη συναίσθημα (σκηνή στο δικαστήριο), άλλοτε με έντονο το στοιχείο της περιπέτειας και της αγωνίας (νυχτερινή καταδίωξη του ανακριτή από τους ανθρώπους του Βιάσκου), αποτελεί συστατικό παράγοντα της επιτυχίας του έργου.
Απόσπασμα. Ο "τρίτος άνθρωπος-πληροφοριοδότης" (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) αποκαλύπτει τα πρώτα στοιχεία της σκευωρίας στον Φαναριώτη:
Φαναριώτης: - Τι συμβαίνει με σένα; όπου πάω τελευταία σε βρίσκω μπροστά μου. Τι παριστάνεις, τη σκιά μου;
Πληροφοριοδότης: - Οι σκιές δεν έχουν σκιά κύριε Φαναριώτη...
Φαναριώτης: - Ποιος είσαι;
Πληροφοριοδότης: - Αυτό είναι δικός μου λογαριασμός...
Φαναριώτης: - Τι θες από μένα;
Πληροφοριοδότης: - Έχω να σου πω κάτι τρομερό, έχεις το θάρρος να το ακούσεις;
Φαναριώτης: - Για λέγε...
Πληροφοριοδότης: - Την πάτησες φίλε σε κάναν πιόνι τους. Παίξανε τάβλι πάνω στην πλάτη σου.
Φαναριώτης: - Ποιοι;
Πληροφοριοδότης: - Όλο αυτό το μεγάλο σόι. Οι Βιάσκοι.
Φαναριώτης: - Τι είπες; Τι εννοείς, δεν καταλαβαίνω.
Πληροφοριοδότης: - Σου έπαιξαν ένα τρομερό παιχνίδι...
Φαναριώτης: - Τι παιχνίδι...
Πληροφοριοδότης: - Ότι και να σου πω εγώ δεν θα με πιστέψεις...
Φαναριώτης: - Τι να πιστέψω...
Πληροφοριοδότης: - Αν θες να μάθεις τι τρέχει, τράβα στο 23ο Τμήμα. Τώρα, αυτή τη στιγμή.
Φαναριώτης: - Να κάνω τι;
Πληροφοριοδότης: - Κοίτα ποιους είχανε μέσα τη νύχτα που σκοτώθηκε ο Βενέτης. Πήγαινε και θα δεις. Μόνο σφίξε τα δόντια φίλε για να μην πέσεις ξερός...
Video.
1. Στιγμές της ταινίας, πλαισιωμένες από την μουσική επένδυση του Γιώργου Χατζηνάσιου.
Φωτογραφίες.
1. Τα στελέχη της δικαιοσύνης. Από αριστερά Χρήστος Δακτυλίδης, Βάσος Ανδρονίδης, Γιάννης Χειμωνίδης, Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Κούρκουλος.
2. Η οικογένεια Βιάσκου ενωμένη σαν γροθιά...Μπροστά, ο Αλέξανδρος Βιάσκος (Μάνος Κατράκης) με τα αδέλφια του (Νίκος Παπαχρήστος στα αριστερά και Γιώργος Ζαιφίδης στα δεξιά). Πιο πίσω τα τέκνα (Ελένη Ερήμου και Γιώργος Μούτσιος).
3. Σκηνή από το χορό προς τιμή της Ελβίρας. Ελβίρα και Νίκος. Στη μέση διακρίνεται ο νομικός σύμβουλος του ομίλου Βιάσκου, Μοναστηριώτης (Δημήτρης Παπαγιάννης).
4. Η οικογένεια του μικροκακοποιού Ζαρίφη. Από αριστερά Νίκος Παπαναστασίου, Μαρία Αλκαίου και Άννα Γεραλή.
5. Σκηνή από την πρώτη συνάντηση Φαναριώτη-πληροφοριοδότη (Γρηγόρης Ευαγγελάτος).
Retrodb: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%9C%CE%B5_%CF%86%CF%8C%CE%B2%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CE%AC%CE%B8%CE%BF%CF%82
Μία από τις σημαντικότερες ταινίες στην καριέρα του Νίκου Φώσκολου παρουσιάζω στο θέμα αυτό. Είναι η "Με φόβον και πάθος" μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς που πρωτοπροβλήθηκε στις αίθουσες το 1972. Σενάριο-σκηνοθεσία: Νίκος Φώσκολος.
Το θέμα - το καστ. Ένας ανακριτής ο Νίκος Φαναριώτης (Νίκος Κούρκουλος) βρίσκει τυχαία στο δρόμο προς το σπίτι του έναν ετοιμοθάνατο που του φανερώνει ένα μυστικό: ότι αυτός σκότωσε έναν άντρα σε μία παλαιότερη δικαστική υπόθεση. Η υπόθεση αυτή ακουμπάει στο παρελθόν του Φαναριώτη καθώς ο άνθρωπος ο οποίος καταδικάστηκε ήταν η Ελβίρα Βιάσκου (Ελένη Ερήμου) σύζυγος του δολοφονηθέντος που είχε απασχολήσει αισθηματικά τον Φαναριώτη. Ο τελευταίος με δεδομένη την ομολογία του άντρα, ανακινεί την υπόθεση ψάχνοντας περαιτέρω στοιχεία. Πράγματι μετά από λίγο διάστημα η έρευνα αποδίδει και βρίσκονται τα πειστήρια της αθωότητας της Ελβίρας. Στην δίκη που θα γίνει θα αθωωθεί πανηγυρικά και θα επανασυνδεθεί με τον Νίκο. Τα πράγματα όμως είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά. Ένας περίεργος άνθρωπος (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) υποδεικνύει κάποια στοιχεία που πείθουν τον ανακριτή πως η υπόθεση είναι στημένη για να αθωωθεί η Ελβίρα. Θα ανακαλύψει πως η οικογένεια Βιάσκου, μεγαλοαστική με τεράστιες οικονομικές βάσεις και πολιτική επιρροή, με προεξάρχοντα τον πατέρα της Ελβίρας, Αλέξανδρο (Μάνος Κατράκης) τον έχει χρησιμοποιήσει σαν πιόνι για τα σχέδιά της. Ο Φαναριώτης θα έρθει σε σύγκρουση μαζί της, θα ριψοκινδυνεύσει τη ζωή του αλλά στο τέλος θα δικαιωθεί. Ποιος όμως είναι ο αόρατος βοηθός του; Όταν το καταλάβει ο ανακριτής θα είναι αργά. Τα πιόνια μπήκαν στη θέση τους...
Σχόλια. Στην ταινία αυτή ο Φώσκολος επιχειρεί να "παντρέψει" τρία στοιχεία: το αστυνομικό (εξιχνίαση δολοφονίας), το αισθηματικό (σχέση Ελβίρας-Νίκου) και το κοινωνικό (τα συμφέροντα διαφορετικών κοινωνικών ομάδων και ο ρόλος της δικαιοσύνης). Με άξονα τον άνθρωπο που εκπροσωπεί την τελευταία και έρχεται σε οξεία αντιπαράθεση τόσο με τον εαυτό του και τη συνείδησή του όσο και με την μεγαλοαστική οικογένεια. Γύρω του, ένα σύμπλεγμα ανθρώπων και τάξεων που προσπαθούν να λάβουν την καλύτερη θέση αξιοποιώντας τα όποια όπλα διαθέτουν. Ο παραβατικός μικροαστός που θέλει στις τελευταίες του ώρες να εξασφαλίσει καλύτερο μέλλον στην οικογένειά του. Ο πλούσιος επιχειρηματίας που θέλει να σώσει την κόρη με τα λεφτά του. Η κόρη που συνεργεί στην εξαπάτηση αλλά αγαπάει πραγματικά τον ανακριτή. Ο γιος του επιχειρηματία (Γιώργος Μούτσιος) που εποφθαλμιά την περιουσία αδιαφορώντας για το αν θα πατήσει επί πτωμάτων. Γιατροί (Σπύρος Κωνσταντόπουλος) που συνεργούν στην πλεκτάνη για ίδιον όφελος και για εκπλήρωση παλαιών οφειλών. Η κρατική εξουσία (εδώ με εκπρόσωπο τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου (Γρηγόρης Βαφιάς) που "σταθμίζει" τις πολιτικές συνέπειες των ενεργειών της δικαιοσύνης. Όλοι εναντίον όλων με τις απαραίτητες συμμαχίες και τα μέτωπα. Ο Φώσκολος παρά τις γνωστές του υπερβολές (πομπώδεις εκφράσεις, σπάνια και ηχηρά ονόματα ηρώων που προσδίδουν και το κοινωνικό τους status, σκηνικά που επιδεικνύουν την ευμάρεια ή την ανέχεια) διατηρεί μέχρι τέλους το ενδιαφέρον στον θεατή αυξάνοντας βαθμιαία το δραματικό στοιχείο. Η ταινία, και αυτό συγκαταλέγεται στα θετικά της δεν είναι προβλέψιμη.
Νομίζω ότι όλοι οι ηθοποιοί πήγαν πολύ καλά. Ο Κούρκουλος με μία μεστή ερμηνεία γεμάτη πάθος αξίζει δικαιωματικά τα πρωτεία. Από εκεί και πέρα ξεχωρίζει η μεγαλειώδης μορφή του Κατράκη που αν και ευρισκόμενος στη δύση της καριέρας του και της ζωής του στάθηκε στο ύψος του. Τα δύο αδέρφια (Ερήμου και Μούτσιος) αν και ενσαρκώνουν διαμετρικά αντίθετους χαρακτήρες ανταποκρίνονται απολύτως. Από τους υπόλοιπους του καστ θα ξεχωρίσω οπωσδήποτε την ερμηνεία του Γρηγόρη Ευαγγελάτου, ηθοποιού που έκανε αίσθηση και σε άλλες ταινίες (πχ Πανικός) και που οπωσδήποτε δίνει έναν άλλο αέρα ερμηνείας, αρκετά πέρα από το κλισαρισμένο στυλ του κλασικού Έλληνα ηθοποιού. Είναι περίεργο γιατί δεν συμμετείχε σε περισσότερες ταινίες (το retrodb δίνει μόλις 13). Δεν υστερούν ακόμη και οι υπόλοιποι δευτεραγωνιστές, όπως οι "έμπειροι" Βάσος Ανδρονίδης και Γρηγόρης Βαφιάς και οι νεότεροι Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Παπαναστασίου). Ευχάριστη έκπληξη η Άννα Γεραλή στον ρόλο της ανάπηρης κοπέλας.
Για την εξαιρετική μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου δεν νομίζω ότι μπορώ να πω πολλά. Απόλυτα μέσα στο κλίμα της ταινίας, άλλοτε φορτισμένη συναίσθημα (σκηνή στο δικαστήριο), άλλοτε με έντονο το στοιχείο της περιπέτειας και της αγωνίας (νυχτερινή καταδίωξη του ανακριτή από τους ανθρώπους του Βιάσκου), αποτελεί συστατικό παράγοντα της επιτυχίας του έργου.
Απόσπασμα. Ο "τρίτος άνθρωπος-πληροφοριοδότης" (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) αποκαλύπτει τα πρώτα στοιχεία της σκευωρίας στον Φαναριώτη:
Φαναριώτης: - Τι συμβαίνει με σένα; όπου πάω τελευταία σε βρίσκω μπροστά μου. Τι παριστάνεις, τη σκιά μου;
Πληροφοριοδότης: - Οι σκιές δεν έχουν σκιά κύριε Φαναριώτη...
Φαναριώτης: - Ποιος είσαι;
Πληροφοριοδότης: - Αυτό είναι δικός μου λογαριασμός...
Φαναριώτης: - Τι θες από μένα;
Πληροφοριοδότης: - Έχω να σου πω κάτι τρομερό, έχεις το θάρρος να το ακούσεις;
Φαναριώτης: - Για λέγε...
Πληροφοριοδότης: - Την πάτησες φίλε σε κάναν πιόνι τους. Παίξανε τάβλι πάνω στην πλάτη σου.
Φαναριώτης: - Ποιοι;
Πληροφοριοδότης: - Όλο αυτό το μεγάλο σόι. Οι Βιάσκοι.
Φαναριώτης: - Τι είπες; Τι εννοείς, δεν καταλαβαίνω.
Πληροφοριοδότης: - Σου έπαιξαν ένα τρομερό παιχνίδι...
Φαναριώτης: - Τι παιχνίδι...
Πληροφοριοδότης: - Ότι και να σου πω εγώ δεν θα με πιστέψεις...
Φαναριώτης: - Τι να πιστέψω...
Πληροφοριοδότης: - Αν θες να μάθεις τι τρέχει, τράβα στο 23ο Τμήμα. Τώρα, αυτή τη στιγμή.
Φαναριώτης: - Να κάνω τι;
Πληροφοριοδότης: - Κοίτα ποιους είχανε μέσα τη νύχτα που σκοτώθηκε ο Βενέτης. Πήγαινε και θα δεις. Μόνο σφίξε τα δόντια φίλε για να μην πέσεις ξερός...
Video.
1. Στιγμές της ταινίας, πλαισιωμένες από την μουσική επένδυση του Γιώργου Χατζηνάσιου.
Φωτογραφίες.
1. Τα στελέχη της δικαιοσύνης. Από αριστερά Χρήστος Δακτυλίδης, Βάσος Ανδρονίδης, Γιάννης Χειμωνίδης, Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Κούρκουλος.
2. Η οικογένεια Βιάσκου ενωμένη σαν γροθιά...Μπροστά, ο Αλέξανδρος Βιάσκος (Μάνος Κατράκης) με τα αδέλφια του (Νίκος Παπαχρήστος στα αριστερά και Γιώργος Ζαιφίδης στα δεξιά). Πιο πίσω τα τέκνα (Ελένη Ερήμου και Γιώργος Μούτσιος).
3. Σκηνή από το χορό προς τιμή της Ελβίρας. Ελβίρα και Νίκος. Στη μέση διακρίνεται ο νομικός σύμβουλος του ομίλου Βιάσκου, Μοναστηριώτης (Δημήτρης Παπαγιάννης).
4. Η οικογένεια του μικροκακοποιού Ζαρίφη. Από αριστερά Νίκος Παπαναστασίου, Μαρία Αλκαίου και Άννα Γεραλή.
5. Σκηνή από την πρώτη συνάντηση Φαναριώτη-πληροφοριοδότη (Γρηγόρης Ευαγγελάτος).
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: