Μια πολύ περίεργη διαφήμιση του ROL από το 1967...

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας retro98
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

retro98

RetroMaNiaC
Joined
2 Ιουλ 2024
Μηνύματα
501
Αντιδράσεις
944
Ήδη αρχίσαμε να συζητάμε για τα περίεργα και τρομακτικά αυτής της διαφήμισης στο thread ''Τηλεοπτικές διαφημίσεις απορρυπαντικών και καθαριστικών'' αλλά ενδεχομένως να είμασταν off-topic. Οπότε είπα να ανοίξω ένα ξεχωριστό thread για να συζητήσουμε για την πολύ παράξενη διαφήμιση αυτή.

Παραθέτω και τη διαφήμιση:
 
Από πού να ξεκινήσω να σας λέω....

Πρώτον, ανέκαθεν οτιδήποτε πλην του έγχρωμου, ασπρόμαυρες, γενικά μονόχρωμες ταινίες με ταράζουν και με φοβίζουν για κάποιο λόγο επομένως, αυτή η διαφήμιση με το μαυροκόκκινο, ήδη ξεκινάει με το αριστερό για μένα. Αν βάλουμε και τη φθορά της εικόνας, δένει το γλυκό. Πάνω στο θέμα του χρώματος, δεν ξέρω αν ευθύς εξαρχής ήταν έτσι η εικόνα η αν με την πάροδο του χρόνου και την αλλοίωση των χρωμάτων βγήκε έτσι, φαίνεται ότι είναι ταλαιπωρημένη η κόπια πάντως.

Στα της ίδιας της διαφήμισης τώρα, θεωρώ ότι είναι ασύνδετη με το ίδιο το προϊόν. Από τη στιγμή που μιλάμε για απορρυπαντικό, δεν ξέρω κατά πόσο έχει νόημα να δούμε τη σχετική γραμμή παραγωγής. Ναι, οκ, η μικρή βλέπει πως έχει παραχθεί το προϊόν το οποίο έχει κάνει λευκό το φόρεμα της, πιθανόν ήταν κυρίως για να φανεί υπό ποια εργοστασιακή μονάδα παράγεται το προϊόν, θα έλεγα ότι κάπου χάνει το στόχο της.

Τώρα, η όλη σκηνοθεσία, δεν ξέρω πως μπορεί να αντιμετωπιστηκε εκείνη την εποχή, σίγουρα είναι ασυνήθιστο να βλέπει κάποιος ένα αχανές εργοστάσιο να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια του, γενικά τέτοιου είδους πανοραμικά πλάνα, θαρρώ ότι ήταν ασυνήθιστα για την τότε εποχή.

Αλλά αυτά τα πανοραμικά πλάνα, σε συνδυασμό με το σκοτεινό σκηνικό στους αχανείς διαδρόμους του εργοστασίου και ένα κοριτσάκι να περιφέρεται έτσι άνετα με το αρκουδάκι της ανάμεσα στα τεράστια μηχανήματα, προκαλούν άγχος. Μπορεί να έχουμε καεί απο τα πολλά θρίλερ και να θεωρούμε το καθετί επικίνδυνο για μακελειό, ρεαλιστικά όμως αν το δούμε, σίγουρα ένα εργοστάσιο με τις μηχανές να είναι ακάλυπτες και εν λειτουργία, σίγουρα δεν είναι το ιδανικό περιβάλλον για ένα παιδί να περιφέρεται.

Και ναι, αυτό το τελευταίο πλάνο όπου το κοριτσάκι πλησιάζει στην κάμερα, είναι το κερασάκι στην τούρτα του creepiness.

Πολλά από τα θέματα που θίχτηκαν, μπορεί απλά να προκύπτουν από το πώς βλέπουμε τη διαφήμιση σήμερα. Μπορεί ήδη να τα είπα όλα και να μην υπάρχει χώρος για άλλους να τοποθετηθούν, πιστεύω όμως ότι έχει συζήτηση το θέμα....
 
Άλλο αξιοπερίεργο στη διαφήμιση του ROL. Το κοριτσάκι έχει στο δωμάτιό του ένα στενό, σκοτεινό πέρασμα που οδηγεί για κάποιο ανεξήγητο λόγο στο εργοστάσιο της rolco. O εκφωνητής με την τρεμάμενη και περίεργη φωνή της λέει κιόλας ''έλα, πήγαινε, μη φοβάσαι'' με ένα ύφος λες και όντως θα γίνει κάτι και εμείς οι θεατές θα πεταχτούμε στο ταβάνι από το φόβο. Ύστερα βλέπουμε το κοριτσάκι να περνά από το δωμάτιο της στο εργοστάσιο (επαναλαμβάνω ότι είναι εντελώς παράλογο να υπάρχει ένα πέρασμα σε ένα δωμάτιο μικρού παιδιού που οδηγεί σε ένα τεράστιο αχανές εργοστάσιο με θορυβώδη και ογκώδη μηχανήματα, που δουλεύουν μόνα τους. Αυτό είναι άλλο παραφυσικό αφού μέχρι τότε τα περισσότερα μηχανήματα δούλευαν ακόμα με το χέρι, χωρίς ίχνος ανθρώπου να υπάρχει εκεί μέσα) και στο τέλος να βλέπουμε το κοριτσάκι να γυρνάει στο δωμάτιό του κρατώντας το κουτί του ROL με τα τεράστια γράμματα και να πλησιάζει στην κάμερα με ένα περίεργο βλέμμα και το πλάνο να σκοτεινιάζει, και να σκοτεινιάζει... έχουμε και το άλλο! στο τέλος, δίπλα από το κουτί του ROL βλέπουμε το λούτρινο της μικρής να κάθεται με γουρλωμένα μάτια και να σου δίνει την εντύπωση ότι θα ζωντανέψει.... Και όλα αυτά, για μια διαφήμιση απορρυπαντικού....
 
Αυτό με την πόρτα που οδηγεί στο εργοστάσιο, μπορεί να ήταν η κόρη του εργοστασιάρχη και το σπίτι να ήταν μέσα στο εργοστάσιο.... Αυτό το έλα, προχώρα, μη φοβάσαι, ναι, είναι σκιαχτικό.

Πέραν της πλάκας, μπορώ να το εξηγήσω ως όνειρο, εξ'ου και το γεγονός ότι δεν υπάρχει απαραίτητα και μια λογική συνέχεια. Και το κονσεπτ της διαφήμισης, μπορεί να βασίζεται στο εξής. Ότι γενικά, η μικρή μπορεί να έχει περιέργεια το πώς δημιουργήθηκε και έγινε το προϊόν που έκανε το φορεματακι της κατάλευκο και επομένως, μπορεί να το φαντάζεται το πώς μπορεί να είναι, μπορεί να φαντάζεται το πώς μπορεί να είναι το εργοστάσιο έτσι όπως το περιγράφει η διαφήμιση επομένως, μπορεί αυτό που βλέπουμε εμείς, να είναι το όνειρο του κοριτσιού.

Και γενικά, δίνω το εξής άλλοθι στη διαφήμιση. Δεν ξέρω πόσο καιρό πριν υπήρχαν διαφημίσεις εκτός από τις έντυπες και τις ραδιοφωνικές, ενδεχομένως η συγκεκριμένη, να αποτελεί μια από τις πρώτες διαφημίσεις με εικόνα. Αυτό το αναφέρω καθώς, αν ήταν από τα πρώτα διαφημιστικά που έχουν γυριστεί, δεν αποκλείεται να ήταν και πιο πειραματική η προσέγγιση τους και να έψαχναν να βρουν το βήμα, να μην ήξεραν τι ακριβώς κάνουν και έχει τα "κουφά" που λέμε.

Αλλά γενικά, ακόμα και η μουσική της διαφήμισης έχει κάτι το τρομακτικό και ίσως συμβάλλει στα θρίλερ vibes. Μπορεί βέβαια να ήταν και η κατάλληλη η οποία μπορεί να παρουσιάσει ένα εργοστασιακό περιβάλλον, πιθανόν και μια πρωταρχική industrial μουσική σύνθεση.
 
Καταρχήν, tsimisde, όπως είπες πολύ σωστά στο άλλο θρεντ η διαφήμιση αυτή είναι ντοκουμέντο, πιστεύω ότι ψηφιοποιήθηκε την τελευταία στιγμή πριν το φιλμ καταστραφεί, γιατί φαίνεται πόσο ταλαιπωρημένη ήταν η ταινία του φιλμ που είχε μείνει 56 ολόκληρα χρόνια ''στο ράφι''. Δεν λες πάλι καλά που η rolco έχει κρατήσει αρχείο?
 
Σαφώς, ότι και να λέμε τώρα για τη διαφήμιση, έστω και έτσι, είναι ένα πρώτης τάξεως ντοκουμέντο, ειδικα αν σκεφτούμε ότι από εκείνη την εποχή, δεν έχουμε πολύ διασωσμένο υλικό. Και ειδικά αν ισχύει το ότι ήταν για τόσα χρόνια στο ράφι, σαφώς και δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι διαφορετικό. Για να έχει μείνει στο ράφι βέβαια, μήπως ακόμα και τότε είχε παρόμοιες αντιδράσεις με τις δικές μας και μπήκε στο αρχείο;

Μια άλλη διαφήμιση που έχει βγάλει η εταιρεία το 1968 με τον φακό όπου δείχνει δύο επιστήμονες να μελετούν το ποσό λευκό είναι το ρούχο, κατ' εμέ έχει περισσότερο νόημα. Μήπως όμως η διαφήμιση της συζήτησης, έγινε με κύριο λόγο να δείξει την εργοστασιακή μονάδα και μην ξεχνάμε και για την τότε εποχή τι σήμαινε αυτό, δύσκολα να υπήρχαν πολλές αντίστοιχες εργοστασιακές μονάδες επομένως, μπορεί το συγκεκριμένο βίντεο να δημιουργήθηκε με αυτό το σκοπό κυρίως.
 
Δεν ξέρω πόσο καιρό πριν υπήρχαν διαφημίσεις εκτός από τις έντυπες και τις ραδιοφωνικές, ενδεχομένως η συγκεκριμένη, να αποτελεί μια από τις πρώτες διαφημίσεις με εικόνα.
Παρακολουθώντας μια εκπομπή της Μηχανής Του Χρόνου στην Cosmote TV για την ιστορία της Διαφήμισης στην Ελλάδα, το 1930 ξεκίνησαν οι καταχωρήσεις στις εφημερίδες, από τα μέσα του '40 και μετά διαφημίσεις στο ραδιόφωνο (Χατζηχρήστος και Φλαμίνγκο-Φλέξ κλπ) και από τις αρχές της δεκαετίας 1950 άρχισαν οι διαφημίσεις στον κινηματογράφο. Αφού η διαφήμιση είναι του 1967, σίγουρα είναι κινηματογραφική γιατί εκείνη την εποχή δεν θα υπήρχαν 5-10 σπίτια που είχαν τηλεόραση πόσο μάλλον έγχρωμη. Πάντως μέχρι την εποχή που βγήκε στη μεγάλη οθόνη το διαφημιστικό αυτό, είχαν γυριστεί πάρα πολλά κινηματογραφικά σποτάκια που κυκλοφορούν στο youtube και παρουσίασαν πολύ καλά και με σωστό τρόπο το προιόν τους. Έτσι λοιπόν δεν δικαιολογώ 20 χρόνια μετά την έναρξη των διαφημίσεων στον κινηματογράφο εν έτει 1967 να μην ήξεραν πως να παρουσιάσουν ένα απορρυπαντικό. Οι διαφημιστές είχαν ήδη τεράστια πείρα μέχρι τότε για το πως πρέπει να παρουσιάσουν ένα απορρυπαντικό ή ένα οποιοδήποτε τέλος πάντων προιόν. Κάτι άλλο ήθελαν να πετύχουν με αυτή τη θρίλερ διαφήμιση, που σχεδόν 60 χρόνια μετά παραμένει μυστήριο...
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μια άλλη διαφήμιση που έχει βγάλει η εταιρεία το 1968 με τον φακό όπου δείχνει δύο επιστήμονες να μελετούν το ποσό λευκό είναι το ρούχο, κατ' εμέ έχει περισσότερο νόημα.
Φυσικά και έχει νόημα η διαφήμιση του 1968! Δεν είναι τρομακτική, δεν έχει θρίλερ, απλά οι επιστήμονες μελετούν το λευκό ρούχο αλλά και πιο προιόν το έκανε τόσο λευκό με τη δράση του. Η διαφήμιση αυτή έχει βάση και παρουσιάζει το προιόν φυσιολογικά και όχι παραφυσικά σαν το κοριτσάκι που περπατάει μέσα στο τεράστιο εργοστάσιο και στο τέλος πλησιάζει στην κάμερα με δολοφονικό βλέμμα... Ποιος θα δει τη διαφήμιση του 1967 ακόμα και σήμερα και δεν θα έχει εφιάλτες? Δεν έχει άμεση σχέση με το προιόν που διαφημίζει, έχει έμμεση σχέση και είναι λες και διαφημίζει ταινία τρόμου...

Υ.Γ. παρατήρησα ότι ο καθρέφτης που το κοριτσάκι κοιτάζει το φορεματάκι του σκοτεινιάζει και γίνεται πέρασμα στο εργοστάσιο... :eek:
 
Νομίζω πως βρήκα την σημασία της διαφήμισης. Το 1951 κυκλοφόρησε το Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Έτσι, ο ιδιοκτήτης της εταιρίας ή ο διαφημιστής εμπνεύστηκε από την ταινία χρόνια αργότερα (εκείνη την εποχή κιόλας άρχισαν να έρχονται ταινίες της Disney στην Ελλάδα) και είπε να βάλει το ίδιο concept στη διαφήμιση με εντελώς αντίθετα αποτελέσματα φαντάζομαι από αυτά που περίμενε. Έτσι, λοιπόν, όπως στο καρτούν το κοριτσάκι περπατούσε στο δάσος και ξαφνικά έβρισκε μια μαγική πύλη που την περνούσε στην Χώρα των Θαυμάτων. Στη διαφήμιση, το κοριτσάκι είναι στο δωμάτιό του και κοιτάζει στον καθρέφτη το φορέμά του. Ο καθρέφτης γίνεται πύλη και το κοριτσάκι περνά στο εργοστάσιο όπως το καρτούν περνά στη Χώρα των Θαυμάτων. Στο εργοστάσιο, το κοριτσάκι βλέπει τα μηχανήματα να κινούνται μόνα τους (σαν μαγικά όπως λέει ο εκφωνητής) όπως το καρτούν βλέπει τα διάφορα μαγικά και παραφυσικά να συμβαίνουν γύρω του. Μετά το κοριτσάκι γυρνά στο δωμάτιο του, όπως η πρωταγωνίστρια της ταινίας γυρνάει πίσω από εκεί που ξεκίνησε αν δεν απατώμαι. Το μόνο που παραμένει ανεξήγητο στη διαφήμιση είναι γιατί το κοριτσάκι πλησιάζει την κάμερα με περίεργο βλέμμα και το πλάνο σκοτεινιάζει.
 
Τελευταία επεξεργασία:
δεν διαβασα ακομη προσεκτικα οσε λετε σφαιρικα και εμπεριστατωμενα καργα και των γονεων γκαραντι
θα το κανω οταν ξεκουραστω
απλα διαφωνω στο οτι αναζητατε ρεαλιστικο υποβαθρο
δηλαδη σχετικα με την πορτα στο δωματιο της,δεν εχει και δεν πρεπει να εχει κατα την γνωμη μου
 
τοσο μεγαλης χρονικης διαρκειας διαφημιση;
Ήταν κινηματογραφική, εκεί δεν υπάρχει κάποιο χρονικό όριο διάρκειας, όπως σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.

Πάντως, έχει ενδιαφέρον το ότι μια διαφήμιση την οποία απλά γυρίσανε τότε, καθόμαστε και τη μελετάμε τώρα σχεδόν 60 χρόνια μετά τη δημιουργία της. Έχει μια λογική πάντως αυτός ο παραλληλισμός με την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, για την τότε εποχή, έμοιαζαν μαγικά όλα αυτά που παρουσιάζει το βίντεο, πόσο μάλλον το να λειτουργούν μόνα τους τα μηχανήματα, έμοιαζε εξωπραγματικός ο αυτοματισμός τότε, πόσο μάλλον για ένα μικρό παιδί.

Με ξεπερνάει το γεγονός πάντως ότι με το που αναφέρουμε και μια καινούργια λεπτομέρεια, κάθομαι και ξαναβλεπω το βίντεο. Όσον αφορά το πλάνο με το οποίο κλείνει η διαφήμιση, μάλλον θεωρήθηκε ως ένας ευφάνταστος τρόπος στο μοντάζ, στη μετάβαση στην επόμενη σκηνή. Όπως αντίστοιχα πέρασε την πόρτα η μικρή και μπήκε στο εργοστάσιο, έτσι "πέρασε" και μέσα από την κάμερα και μας άφησε το προϊόν με το αρκουδάκι της. Το βλέμμα, θαρρώ ότι ήταν ως προσπάθεια να φανεί χαρούμενη η νεαρά, σαν να μην πέτυχε και πολύ όμως.
 
Ήταν κινηματογραφική, εκεί δεν υπάρχει κάποιο χρονικό όριο διάρκειας, όπως σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.

Πάντως, έχει ενδιαφέρον το ότι μια διαφήμιση την οποία απλά γυρίσανε τότε, καθόμαστε και τη μελετάμε τώρα σχεδόν 60 χρόνια μετά τη δημιουργία της. Έχει μια λογική πάντως αυτός ο παραλληλισμός με την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, για την τότε εποχή, έμοιαζαν μαγικά όλα αυτά που παρουσιάζει το βίντεο, πόσο μάλλον το να λειτουργούν μόνα τους τα μηχανήματα, έμοιαζε εξωπραγματικός ο αυτοματισμός τότε, πόσο μάλλον για ένα μικρό παιδί.
δεν ηξερα οτι ηταν κινηματογραφικη,οποτε ναι πολυ σωστα
 
δεν ξέρω αν ευθύς εξαρχής ήταν έτσι η εικόνα η αν με την πάροδο του χρόνου και την αλλοίωση των χρωμάτων βγήκε έτσι, φαίνεται ότι είναι ταλαιπωρημένη η κόπια πάντως.
Το φιλμ πάντα είχε αυτά τα ''χιονάκια-τελίτσες'' που χαλάνε λίγο την εικόνα. Τότε οι κινηματογραφικές ταινίες σιγά-σιγά είχαν αρχίσει να γυρίζονται έγχρωμες, οπότε μάλλον έγινε κάποια προσπάθεια χρωματισμού με κόκκινο. Πάντως διακρίνω αρκετή αλλοίωση στην εικόνα με τα χρόνια πέρα από αυτά που προανέφερα.
 
Πάντως, έχει ενδιαφέρον το ότι μια διαφήμιση την οποία απλά γυρίσανε τότε, καθόμαστε και τη μελετάμε τώρα σχεδόν 60 χρόνια μετά τη δημιουργία της.
Μάλλον θα πέρασε απαρατήρητη εκείνη την εποχή, αν σκεφτούμε ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά για αυτήν στο internet, και εδώ στο retromaniax είμαστε οι μόνοι που την αναλύουμε.
 
Δεν είναι μόνο τα χιονακια. Ακόμα και παλιές ελληνικές ταινίες που βλέπουμε, η εικόνα είναι τζάμι, επειδή έχει γίνει σωστή αποκατάσταση του υλικού, εδώ, δεν έγινε σωστά η μάλλον, δεν έγινε εγκαίρως και το φιλμ έχασε τις ιδιότητες του, τα χρώματα κτλ, με την πολυκαιρία αλλοιώνονται τα φιλμ, με την έκθεση στη σκόνη, στο φώς κτλ επομένως, μόνο και μόνο ότι κατάφερε να ψηφιοποιηθεί, είναι άθλος....

Σε μια ομάδα στο Facebook την είδα για πρώτη φορά, δεν θυμάμαι όμως αν είχε αναλυθεί έτσι όπως κάνουμε εδώ. Είχε ειπωθεί βέβαια ότι έχει τρομακτικά στοιχεία....
 
Δεν είναι μόνο τα χιονακια. Ακόμα και παλιές ελληνικές ταινίες που βλέπουμε, η εικόνα είναι τζάμι, επειδή έχει γίνει σωστή αποκατάσταση του υλικού, εδώ, δεν έγινε σωστά η μάλλον, δεν έγινε εγκαίρως και το φιλμ έχασε τις ιδιότητες του, τα χρώματα κτλ, με την πολυκαιρία αλλοιώνονται τα φιλμ, με την έκθεση στη σκόνη, στο φώς κτλ επομένως, μόνο και μόνο ότι κατάφερε να ψηφιοποιηθεί, είναι άθλος....
Όντως. Ακόμα και παλιές διαφημίσεις του '80 στο youtube που έχουν ανέβει από την διαφημιστική του Λεούση και του Γιάννη Ευσταθιάδη, έχουν τέλεια εικόνα και ήχο επειδή αποκαταστάθηκαν σωστά λες και γυρίστηκαν τώρα σε σχέση με υλικό άλλων που ανεβάζουν παλιές διαφημίσεις, στο οποίο δεν έχει γίνει καμία αποκατάσταση και η εικόνα είναι κακής ποιότητας.
 
μάλλον θεωρήθηκε ως ένας ευφάνταστος τρόπος στο μοντάζ, στη μετάβαση στην επόμενη σκηνή.
Αν σκεφτούμε ότι το μοντάζ τότε γινότανε με μουβιόλες, στις οποίες κόβανε το κενό φιλμ με τα ψαλίδια με τεράστια ακρίβεια και λεπτομέρεια και μετά ένωναν το φιλμ της προηγούμενης σκηνής με το κομμάτι του φιλμ της επόμενης σκηνής, η ιδέα τους να βάλουν ένα σκοτεινό και τρομακτικό πλάνο για μετάβαση σε ένα κόκκινο-άσπρο, ήταν λίγο άκυρη. Θα μπορούσαν να βάλουν το κοριτσάκι να κρατά το κουτί του απορρυπαντικού, να κάνει zoom η κάμερα στο κουτί και μετά zoom-out από το κουτί το οποίο θα βρισκόταν πάνω στο τραπέζι, όπως στο τελευταίο πλάνο. Αυτό θα ήταν ένα πολύ λογικό, σωστό και καθόλου τρομακτικό κλείσιμο.
 
Πίσω
Μπλουζα