Μ. Καραγάτσης

retrofan είπε:
Ή μπορεί να κάνω εγώ λάθος :cool: Πάντως και το "Μπουρίνι" την ίδια εντύπωση μου έδωσε. Το υγιές κομμάτι της αστικής τάξης που πρέπει να αναλάβει δράση για να εξυγιάνει το σύστημα. Στο τέλος δεν είναι ο δικηγόρος κι ο εισαγγελέας που συναντιώνται πάνω από τον τάφο του αδικοεκτελεσμένου Νάσου και συμφωνούν πως "πολλή δουλειά τους περιμένει";
Εκείνο που μου άφησε "Το μπουρίνι" δεν ήταν ότι στόχος ειναι η εξυγίανση του συστήματος. Εκείνο που θυμάμαι (δεν μπορω να βρω που έχω βαλει το βιβλίο) είναι ότι η αρχουσα ταξη-τσιφλικάς έχει την υποστήριξη του νόμου, ότι ο αδύναμος-κολίγος θα συνεχίσει να παραμένει αδύναμος, και οτι η δικαιοσύνη θα συνεχίσει να παραμένει ταξική. Δεν υπάρχει διαφυγή από την "μοιρα" αυτή. Αλλά δεν νιώθω ότι ο συγγραφέας επικροτεί αυτή την τάση. Γι'αυτο και μου φαίνεται επαναστατικός, και όχι συντηρητικός. Γενικα, ο Καραγάτσης είναι απαισιόδοξος για το ανθρώπινο γένος :p Αλλά για μένα, η απαισιοδοξια του πηγάζει από τον ρεαλισμό του.

retrofan είπε:
"Τα στερνά του Μίχαλου", όπως γενικότερα η συγκεκριμένη τριλογία, μου φάνηκε ότι ασχολείται περισσότερο με την "αναδιατύπωση" των εθνικών μύθων παρά των πολιτικών.
Φυσικα! Αλλά η ιστορία είναι εντελώς πολιτική! Οι πολιτικοί (μαζι με τους λαούς) είναι αυτοί που ουσιαστικά γράφουν την ιστορία. Η αναθεώρηση της ιστορίας είναι μια πολιτική πράξη.

retrofan είπε:
Σε χώρες και κοινωνίες που πέρασαν πραγματικά από τη βιομηχανική επανάσταση και τα επόμενα στάδιά της (κάτι που σίγουρα δεν έγινε στην Ελλάδα), αυτή η αντίθεση φαίνεται αρκετά συχνά και στη λογοτεχνία τους. Πολύ πρόχειρα μου έρχεται στον νου το "Βορράς και Νότος" της Αγγλίδας Ελίζαμπεθ Γκάσκελ (ο κύριος Θόρντον είναι ο "υγιής" βιομήχανος που αρνείται να βγει από την λογική του "παράγω, άρα κερδίζω" για να μπει σ' αυτήν του "κάνω παιχνίδια με τις τράπεζες και πλουτίζω") καθώς και η αντιδιαστολή που κάνει ο Σουηδός Λάρσον στο "Κορίτσι με το τατουάζ" ανάμεσα στον "παλιάς σχολής" Χένρικ Βάνγκερ που ανήκει σε αυτούς που "έκτισαν τη Σουηδία" με τον μπλεγμένο σε όλες τις ύποπτες "αεριτζίδικες" δουλειές Βένερστρομ.
Δυστυχώς δεν έχω διαβάσει τον "Γιουγκερμαν" και δεν μπορω να σχολιάσω. Αλλά έχω διαβάσει την τριλογια του Λάρσον. Φυσικα και η Ελλαδα δεν είναι, ούτε πρόκειται ποτέ να γίνει Σουηδία. Αλλά και πάλι να σχολιάσω ότι ο Καραγάτσης πλάθει πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες (αληθινούς ανθρωπους) από τον Λάρσον (που παρεπιπτόντως μ'αρεσει πολύ!). Ίσως στην Σουηδία ο Λάρσον να έχει γνωρίζει τον "υγιή" καπιταλισμό, αλλά σίγουρα ο Καραγάτσης στην Ψωροκώσταινα δεν έχει βιώσει κάτι παρόμοιο.
 
Συμφωνω καλη μου αλλα σε σχεση με το πως ηταν πρι και κυριως σε σχεση με το τι κακο θα μπορουσε να κανει απο την θεση που ηταν μου φανηκε σημαντικη αλλαγη. Και γραφει πως η ζωη των εργατων αλλαξε πολυ οταν ανελαβε αυτος.
 
domniki είπε:
Εκείνο που μου άφησε "Το μπουρίνι" δεν ήταν ότι στόχος ειναι η εξυγίανση του συστήματος. Εκείνο που θυμάμαι (δεν μπορω να βρω που έχω βαλει το βιβλίο) είναι ότι η αρχουσα ταξη-τσιφλικάς έχει την υποστήριξη του νόμου, ότι ο αδύναμος-κολίγος θα συνεχίσει να παραμένει αδύναμος, και οτι η δικαιοσύνη θα συνεχίσει να παραμένει ταξική. Δεν υπάρχει διαφυγή από την "μοιρα" αυτή. Αλλά δεν νιώθω ότι ο συγγραφέας επικροτεί αυτή την τάση. Γι'αυτο και μου φαίνεται επαναστατικός, και όχι συντηρητικός. Γενικα, ο Καραγάτσης είναι απαισιόδοξος για το ανθρώπινο γένος :p Αλλά για μένα, η απαισιοδοξια του πηγάζει από τον ρεαλισμό του.
Ολόσωστη τοποθέτηση :) Το ότι οι "καλοί" της άρχουσας τάξης καταλαβαίνουν το άδικο της κατάστασης και κατ' επέκταση η σκηνή στο νεκροταφείο, μπορεί να σημαίνει ότι φεύγουν για να παλέψουν ή ότι η μάχη είναι χαμένη εκ των προτέρων.

Και σίγουρα ο Καραγάτσης είναι και απαισιόδοξος και κυνικός. Ή απλώς, όπως γράφεις, ρεαλιστής ...

Αρκετά περίεργη προσωπικότητα όπως όλοι οι ταλαντούχοι άνθρωποι. Μου είχε κάνει σκληρή εντύπωση το πώς περιγράφει η κόρη του στο βιβλίο της τον τρόπο που της αποδόμησε τον νεανικό της έρωτα μ' έναν φιλόλογο καθηγητή της. Τον κάλεσε στο σπίτι τους για λογοτεχνική κουβέντα, αυτός δέχτηκε ενθουσιασμένος, φώναξε τον Νίκο Πολίτη για συνεργό και ανέλαβαν κι οι δυο τους να ρεζιλέψουν τον καθηγητή και τις "λίγες" γνώσεις του.
 
retrofan είπε:
Αρκετά περίεργη προσωπικότητα όπως όλοι οι ταλαντούχοι άνθρωποι. Μου είχε κάνει σκληρή εντύπωση το πώς περιγράφει η κόρη του στο βιβλίο της τον τρόπο που της αποδόμησε τον νεανικό της έρωτα μ' έναν φιλόλογο καθηγητή της. Τον κάλεσε στο σπίτι τους για λογοτεχνική κουβέντα, αυτός δέχτηκε ενθουσιασμένος, φώναξε τον Νίκο Πολίτη για συνεργό και ανέλαβαν κι οι δυο τους να ρεζιλέψουν τον καθηγητή και τις "λίγες" γνώσεις του.
Ειρωνικό mode on


Εμ πως θα γίνει..?

Γιατί εάν δεν είναι στο επίπεδο καραγάτση και πολίτη μαζί, τότε δεν κάνει για την κόρη μας.

Ειρωνικό mode off




Τόσο από την συγκεκριμένη αλλά και από άλλες περιγραφές γνωστές στους παροικούντες την ιερουσαλήμ όσον αφορά την παραφιλολογία περί του χαρακτήρα του καραγάτση, μου έχουν δώσει την εντύπωση όχι απλώς ενός "περίεργου" αλλά κάτι άλλου που καλύτερα να μην αναφερθώ..

Τα όποια άλυτα ψυχοθέματά του ήταν εμφανή στα κείμενά του και προφανώς κυριαρχούσαν στην καθημερινότητά του.

Παρόλα αυτά, τα κείμενά του μου αρέσουν.
 
Domenica είπε:
Καπως ασχετο αλλα το ᾽᾽Μικρα Αγγλια᾽᾽ δεν ειναι καθολου κακο. Αν το κρινεις δηλαδη ως μια ομορφη ιστορια καταραμενου ερωτα σε συγκεκριμενο ιστορικο πλαισιο ειναι ως και εξαιρετικο και θα γινοταν και ωραια ταινια. Τωρα αν το συγκρινεις με κατι πιο μεγαλεπηβολο σιγουρα χανει αλλα τα πραγματα κρινονται και βαση των προθεσεων τους.
ΟFF TOPIC:

Προσφατα συζητωντας με μια φιλη για το "Μικρα Αγγλία" είχα πει οτι αν μεταφραζόταν στα ελληνικα, ίσως να άξιζε μια ανάγνωση :diablotin:

Η γλώσσα της Καρυστιάνη ειναι δυσκολη και αδιάφορη. Το να με αναγκάζει ο συγγραφέας να κάνω συντακτική ανάλυση για να καταλάβω ποιος είπε τι είναι κουραστικό. Όταν ξεχνάει να βάλει τελεία και η κάθε προταση γίνεται ολοκληρες σελίδες είναι μια αηδία. Για το συγκεκριμένο βιβλιο, που ήταν και το 1ο της Καρυστιάνη που διάβασα είχα σκεφτεί ότι όταν ο συγγραφέας δεν έχει τιποτα να πει, προσπαθεί να θαμπώσει τον αναγνώστη με την περίεργη γραφή του. Αλλά φυσικά επειδη πάντα δίνω μια δεύτερη ευκαιρία, διάβασα μετα και το Κουστουμι στο χώμα που μου άρεσε περισσότερο, παρόλο που η γραφή συνεχίζει να είναι κουραστική μεχρι αηδίας.
 
retrofan είπε:
@Δομνίκη παραδέχομαι ότι την πλοκή δεν την θυμόμουνα με τόσες λεπτομέρειες (η μνήμη είναι τελικά επιλεκτικό πράγμα :) ). Τα περί εκμετάλλευσης της περιουσίας της Μαρίνας χωρίς την συγκατάθεσή της τα είχα ξεχάσει. Υποθέτω ότι στον "ανατολίτη" Έλληνα του 192κάτι θα φαινόταν απόλυτα θεμιτό να κάνει κάτι τέτοιο. Να μη σου πω και στον "δυτικό" Γάλλο της ίδιας εποχής ... Πάντως θα εμμείνω στην αντιπάθειά μου για τη Μαρίνα, παραδεχόμενη απόλυτα την υποκειμενικότητα της κρίσης μου :)
Αυτή τελικά είναι η ομορφιά των πραγματικά δυνατών βιβλίων. Να ξυπνούν διαφορετικά συναισθήματα σε διαφορετικούς ανθρώπους :) . @Clemence κάνε ό,τι θέλεις με το κειμενάκι :) Χαίρομαι που σου άρεσε :)
Πολύ, πολύ καλό βιβλίο η μεγάλη χίμαιρα και κρίμα που δεν έχει έχει γίνει σήριαλ από έναν έμπειρο σκηνοθέτη που να έχει ασχοληθεί με μεταφορά λογοτεχνίας στην τηλεόραση όπως ο Κουτσομύτης, δεν θα είχε τεράστια επιτυχία; εσείς τι λέτε; έχει όλα τα συστατικά μιας υπέροχης μεταφοράς και θα μας έβγαζε και από την γκρίζα τηλεοπτική πραγματικότητα( σκεφτείτε ποια ηθοποιός θα μπορούσε να αποδώσει την πολύμορφη προσωπικότητα της ξανθιάς Γαλλίδας με την αρχαιοελληνική προφορά, τα μενεξεδιά μάτια και τον σαγηνευτικό ερωτισμό :) , θα χρειαζόντανε ταλέντο, σπουδές και αντοχή γιατι είναι βασανισμένη ηρωίδα η Μαρίνα γεμάτη γνώσεις, μορφωμένη σε βαθμό ικανοποιητικό για γυναίκα της τότε εποχής με δόσεις αυτοσαρκασμού και φιλελεύθερη και άκρως ενδιαφέρουσα). Όσο για την Μαρίνα, και την συμπαθείς και την αντιπαθείς σε κάθε βήμα της (εξαιρετικά πλέκει αυτά τα συναισθήματα ο Καραγάτσης- σπιρτόζικο, ζωντανό πνεύμα και από τον κίτρινο φάκελο και την χιμαιρα δεν θα τον έλεγα ωμό αλλά ρεαλιστή, εσεις όμως θα ξέρετε κάτι περισσότερο) και θες να λυτρωθεί στο τέλος και την λυπάσαι στην τραγωδία της και βλέπεις τα λάθη της και τα βάζεις και με το ριζικό της και τον εγωκεντρισμό της //

'' Βλέπεις πάντοτε ήμουν δειλή, λογάριασα τους ανθρώπους. Βάσισα την υπάρξη μου πάνω σε μερικές ηθικές αξίες αντικειμενικές . Και τούτο γιατί υποκειμενικά τα θέλω όλα δικά μου και τούτο ποιείν και κείνο μην αφιέναι'' απειχεί πολύ εδω την συμπατριώτισσα της Εμμα Μποβαρύ που κυνηγά χιμαιρες και απολαύσεις και μάλιστα σε ωρες μοναξιάς την διαβάζει( μάλλον και ο Καραγάτσης είχε ασχοληθεί με την εν λόγω ηρωιδα του Φλωμπέρ προσεκτικά και είχε μελετήσει τον χαρακτηρα της).

Ρετροφάν καλά θυμάσαι , είχε την έγκριση της Μαρίνας ο Γιαννης όταν πήρε την περιουσία της και του την έδωσε με κάθε δυνατό μέσο χωρις πίεση και δεν το σκέφτηκε διολου. Φυσικά και ο Γιάννης την ερωτεύτηκε και της φέρθηκε καλά και δεν την πήρε για την μεγάλη προίκα και αυτη στο τέλος ομολογει πως είναι ο μόνος άνδρας που αγάπησε και ψυχικά συν τοις άλλοις. Με τον Μηνά την ''έδενε '' το πνεύμα, ο ''εγωκεντρισμός'',ο ανταγωνισμός και η διανόηση μα με τον Γιάννη τελικά την έδεναν πιο βαθιά, ψυχικά και ουσιαστικά πράγματα και η Αννούλα ήταν κάτι από αυτά, ισως το πιο πολύτιμο. Συμφωνώ με την Ντομένικα πως είναι αξιόλογο το βιβλίο και με την σανσετ παραπάνω( μια πολύ καλή στιγμή της ελληνικής πεζογραφίας όπως η ''παναγιά η γοργόνα'' και η ''αιθουσα του θρόνου'' και η ''αιολική γη''- οι γυναικες-ηρωιδες είναι όλες άκρως ενδιαφέρουσες και πολύπλευρες, όμορφες, στην ανατολή της ζωής τους δυναμικές και ταλαντούχες και έχουν προσωπικότητα)! Ελπιζω να μην σας κούρασα.

( Μου θύμισε η Μαρίνα και κάτι από την ποιητρια Γλαύκη με την αρχαιοελληνική ομορφιά, την δύσκολη παιδικη ηλικία , την αποβίβαση της στην Συρο με την ατυχή κατάληξη και την δυναμική Σμαραγδή που επιβιωνει σε έναν δύσκολο κόσμο με πάλι ατυχή κατάληξη, είναι και ο μικρόκοσμος των νησιών του Αιγαίου που μου φέρνει στο νου τα τρια αυτά βιβλία)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
παιδια πήγε κανεις να δει αυτό το θεατρικό την μεγάλη χιμαιρα; υπέροχο φαινεται από το trailer
 
Έρχεται στην ΕΡΤ ως σειρα
 
Πίσω
Μπλουζα