Ο τσαρλατάνος (1973)

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας ARETARA
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.221
Αντιδράσεις
2.691
Ο τσαρλατάνος (1973)

RetroDB: http://retrodb.gr/wiki/index.php/Ο_τσαρλατάνος

 

Μια κωμωδία παραγωγής Finos Films του 1973, σε σενάριο Γιώργου Λαζαρίδη και σκηνοθεσία Ερρίκου Θαλασσινού. Σε τριπλό και κεντρικό ρόλο ο Θανάσης Βέγγος.

 

Η υπόθεση - Το καστ. Στην Γερμανία, ένας Έλληνας μετανάστης ο Θανάσης (Θανάσης Βέγγος) δουλεύει επί 10 χρόνια στερούμενος τα πάντα και κάνοντας οικονομίες με το όνειρο να επιστρέψει κάποια στιγμή στην Ελλάδα για να φροντίσει τον πατέρα του Λευτέρη και την δίδυμη αδερφή του Αθανασία (επίσης Θανάσης Βέγγος). Μόνη του φίλη στη Γερμανία η φράου Γκέρτα (Ευαγγελία Σαμιωτάκη) που τον φροντίζει και θέλει να τον παντρευτεί. Όταν όμως φτάνει ένα γράμμα από το δάσκαλο του χωριού Επαμεινώνδα Τεμπερλέκη (Στράτος Παχής) που τον πληροφορεί για την άσχημη κατάσταση της υγείας του πατέρα του, ο Θανάσης αποφασίζει να βγάλει όλα τα λεφτά από την τράπεζα και να γυρίσει στην Ελλάδα. Λογαριάζει όμως χωρίς τον ξενοδόχο... Η τράπεζα κηρύσσει πτώχευση (Απόσπασμα 1) και ο Θανάσης απένταρος πλέον, αναγκάζεται για να μπορέσει να επιστρέψει να μπει λαθραία σε ένα φορτηγό ψυγείο κρεάτων. Το απίστευτο ταξίδι του θα επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί μια διαφημιστική εταιρεία, η Superstar, της οποίας ο ιδιοκτήτης, ο Μπαλαμούτης (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος) θα τον βάλει εν αγνοία του να πρωταγωνιστεί σε διαφημιστικά σποτ. Αυτό προκαλεί την αντίδραση της ανταγωνίστριας Founda press, της οποίας το αφεντικό Φεσάρας (Γιώργος Τσιτσόπουλος) θα οργανώσει σχέδιο απαγωγής του. Αυτό θα λάβει χώρα στο χωριό με όλη την οικογένεια Θανάση και τις δύο ανταγωνίτριες εταιρείες σε πλήρη δράση. Τα πράγματα όμως μπερδεύονται και ενώ η Founda press απαγάγει το Θανάση, η Superstar μεταφέρει στην Αθήνα την αδερφή του Αθανασία. Ο πατέρας Λευτέρης κατεβαίνει μαζί με το δάσκαλο για να ξαναπάρει τα παιδιά του πίσω. Καταφθάνει και η αστυνομία (Γιώργος Βελέντζας) η οποία ενώ αρχικά νομίζει ότι κυνηγάει τρομοκράτες, θα δώσει τελικά τη λύση.

 

Σχόλια. Πρόκειται για μια ακόμη από τις πολλές ταινίες γέλιου που συμμετείχε ο κατεξοχήν ηθοποιός του είδους Θανάσης Βέγγος. Το σενάριο θα έλεγα ότι στην αρχή ξαφνιάζει ευχάριστα το θεατή διότι καταπιάνεται με ένα κοινωνικό θέμα, τη μετανάστευση των Ελλήνων στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης και δη στη Δυτική (τότε) Γερμανία και στις δύσκολες συνθήκες που είχαν να αντιμετωπίσουν το πρώτο κύμα (τουλάχιστον) των Ελλήνων της διασποράς. Φτώχεια, ατέλειωτες ώρες εργασία για να τα βγάλουν πέρα, μεροδούλι μεροφάι για να κάνουν οικονομίες για την πατρίδα. Η περιγραφή βέβαια γίνεται υπό τη μορφή κωμικοτραγικών καταστάσεων που με το πηγαίο ταλέντο του Βέγγου απογειώνονται ερμηνευτικά. Αυτά ως τη στιγμή που ο ήρωας επιστρέφει στην Ελλάδα. Το σενάριο αρχίζει και φλυαρεί, με επίκεντρο την ιδέα του ανταγωνισμού των διαφημιστικών εταιρειών που με φόντο την νεογέννητη ακόμη τηλεόραση συνωστίζονται πίσω από την προοπτική του διαμοιρασμού της όποιας πίτας. Σε αυτό το πλαίσιο θα έλεγα ότι ο Παπαγιαννόπουλος "χαραμίζεται" καθώς περιορίζεται σε έναν άχαρο ουσιαστικά ρόλο όπως φυσικά και οι υπόλοιποι δευτεραγωνιστές (Τσιτσόπουλος, Ζαννίνο, Βελέντζας, Γιαννάτος, Παπαδόπουλος). Η ταινία "ανεβαίνει" κάπως στο τέλος και αυτό χάρη στην σπιρτάδα του Βέγγου και στην απανωτές στιγμές γέλιου που χαρίζει. Να σημειώσω επίσης την καλή παρουσία της Σαμιωτάκη σε πειστικό ρόλο της φράου Γκέρτα (και λόγω όγκου...). Γενικά το αποτέλεσμα θα το χαρακτήριζα μέτριο προς ικανοποιητικό. Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι ήταν και η εποχή που ο κινηματογράφος είχε πάρει την κατιούσα χωρίς επιστροφή...

 

Μικρά - μικρά. 1) Η εξαιρετική αφήγηση-εισαγωγή στην αρχή από το μαιτρ του είδους Σταύρο Ξενίδη. 2) Τα εκτεταμένα πλάνα από το ανοικοδομημένο Μόναχο του 1973 ελέω και των Ολυμπιακών αγώνων που διεξήχθησαν την προηγούμενη χρονιά. 3) Η αναφορά σε τρομοκρατικές οργανώσεις όπως αυτή του Μαύρου Σεπτέμβρη που έδρασε στους Ολυμπιακούς αγώνες του Μονάχου (Απόσπασμα 2). Το ένθετο τραγούδι "

 

Συνημμένα

  • 2.jpg
    2.jpg
    30,4 KB · Προβολές: 115
  • 3.jpg
    3.jpg
    29,8 KB · Προβολές: 115
  • 5.jpg
    5.jpg
    32 KB · Προβολές: 114
  • 6.jpg
    6.jpg
    24 KB · Προβολές: 114
  • 7.jpg
    7.jpg
    26,5 KB · Προβολές: 116
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
"...Τα'κουμπαγα,τα'κουμπαγα,τα'κουμπαγα,τα'κουμπαααγα!..."
 
" Βαγγελίστρα μου, μόνος του μιλάει αυτός; "

Νομίζω ότι το σενάριο είχε και κάποια αλήθεια, καθώς την δεκαετία του '60 μια γερμανική τράπεζα με καταθέσεις Ελλήνων μεταναστών, είχε βαρέσει ξαφνικά κανόνι. Την είχε πατήσει αρκετός κόσμος..
 
Παρακολουθείται ευχάριστα η συγκεκριμένη ταινία,αλλά είναι υποδεέστερη σε σχέση με τις παλαιοτερές του. Σεναριακή υπερβολή;
 
RIO είπε:
" Βαγγελίστρα μου, μόνος του μιλάει αυτός; "
Νομίζω ότι το σενάριο είχε και κάποια αλήθεια, καθώς την δεκαετία του '60 μια γερμανική τράπεζα με καταθέσεις Ελλήνων μεταναστών, είχε βαρέσει ξαφνικά κανόνι. Την είχε πατήσει αρκετός κόσμος..
Έτσι, ε ??? Δεν το ήξερα ότι αυτά που δείχνει η ταινία συνέβησαν στ' αλήθεια .... Σκεφθείτε ... τα λεφτά που κέρδιζαν οι Έλληνες μετανάστες με τον ιδρώτα τους και το αίμα τους [διότι ... άσχετα με το τι μάς "καταλογίζουν" ως λαό ... εγώ ξέρω ότι ο Έλληνας που έφυγε μετανάστης έφτυσε αίμα στη δουλειά όπου κι αν βρέθηκε : μα στις φάμπρικες της Γερμανίας, μα στα ανθρακωρυχεία του Βελγίου, μα στις λάντζες στο Αμέρικα ... ] και τα κατέθεταν στη γερμανική τράπεζα ... γίνανε ξαφνικά ... καπνός !!! Τι λες βρε παιδί μου :o :O

Όσο για την ταινία .... έχει πολλές ευρηματικές στιγμές αλλά ... δεν είναι από τις αγαπημένες μου Βεγγο -ταινίες !!! Πάντως, αν ήμουν στη θέση του ARETARA που άνοιξε το τόπικ, μία από τις φωτογραφίες, που θα επέλεγα για το ποστ μου, είναι η εξής : Τον Βέγγο έξω από το σινεμά του Μονάχου να ... "φαντασιώνεται" το "πώς είναι η ταινία" βλέποντας τις φωτογραφίες με τις σκηνές έξω απ' το σινεμά !!! Έκανε οικονομίες ο καημένος [ακουμπώντας το υστέρημά του στην "τράπεζα - φάντασμα"] και ... δεν είχε λεφτά ούτε για ... λίγο σινεμαδάκι :o :O !!!

[[[[[Στην ίδια "κατάσταση" βρεθήκαμε κι εμείς όταν ήμασταν μικρούληδες : Όταν επρόκειτο για ταινίες "Κ-13", εμείς η παρέα πιτσιρικάδων, που δεν τα είχαμε ακόμη συμπληρώσει τα ... Κ-13, μαζευόμασταν έξω από τα σινεμά, βλέπαμε τις φωτογραφίες με τις σκηνές της ταινίας και ... "καταθέταμε απόψεις" : "αυτή η ταινία, που δεν κάνει εμείς οι μικροί να τη δούμε, πώς θα είναι βρε παιδιά ??? " ??? Αυτή τη σκηνή τη θυμάμαι αρκετά συχνά να ... εκτυλίσσεται στην παιδική μου ηλικία έξω απ' το σινε - Άνοιξη στη γειτονιά μου, περιοχή Ζωγράφου !!! Π.χ. χωρίς να έχουμε δει την ταινία "10" με Μπο Ντερεκ, με βάση τις φωτογραφίες έξω απ' το σινεμά, εγώ και άλλα 2 εννιάχρονα παιδάκια "φτιάξαμε" την ιστορία της !!! ]]]] !!!!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Rinus Cesar είπε:
... Πάντως, αν ήμουν στη θέση του ARETARA που άνοιξε το τόπικ, μία από τις φωτογραφίες, που θα επέλεγα για το ποστ μου, είναι η εξής : Τον Βέγγο έξω από το σινεμά του Μονάχου να ... "φαντασιώνεται" το "πώς είναι η ταινία" βλέποντας τις φωτογραφίες με τις σκηνές έξω απ' το σινεμά!!!!...


Ευχαριστώ για την πάσα αγαπητέ Rinus!!! Και θα την τραβήξω λίγο μακρύτερα, ίσαμε 4 φωτογραφίες.

Στην πρώτη φαντάζεται εαυτόν στην μπυραρίεν,

2.jpg





στην δεύτερη μπροστά σε μία μηχανή τσιχλών (θα την θυμούνται οι παλαιότεροι, ακόμα υπάρχουν κάπου)

3A.jpg





και στην τρίτη και τέταρτη "φάτε μάτια ψάρια" με Σκανδιναβικό άρωμα...

5.jpg

7.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
ποσο επικαιρος ο θανασακης.......
 
116.jpg
116.jpg
 
μια ταινία που βλεπεται ευχάριστα.
 
Η σκηνή όπου ο Θανάσης πηγαίνει να πάρει τις καταθέσεις του για να γυρίσει στην πατρίδα αλλά ανακαλύπτει ότι τα λεφτά του έγιναν καπνός....

 
Σύμφωνα με αυτόν τον σύνδεσμο, η επίσημη πρώτη προβολή της ταινίας πραγματοποιήθηκε στις 24/12/1973. Επίσης στον ίδιο σύνδεσμο υπάρχει η φωτογραφία του προηγούμενου post σε καλύτερη ανάλυση.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δεν μπορώ να πω ότι συγκαταλέγεται στις κορυφαίες ταινίες του μέγιστου και λατρεμένου μας κωμικού Θανάση Βέγγου, αλλά παρ΄όλα αυτά βλέπεται ευχάριστα και είναι φυσικό γιατί το φιλμ απογειώνεται με την πληθωρική παρουσία του καλού μας ανθρώπου. Σε μια εποχή που ο κινηματογράφος είχε πάρει την κατιούσα και η τηλεόραση είχε κερδίσει την πρωτοκαθεδρία στην διασκέδαση του κοινού, η ταινία ανταγωνίστηκε επάξια την νέα διαμορφωμένη πραγματικότητα, με τρανή απόδειξη τον υψηλό αριθμό εισιτηρίων που έκοψε.
Πολύ καλό το σενάριο του Λαζαρίδη που καταπιάνεται με το πολύ συνηθισμένο και πολλές φορές με δραματική διάσταση κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης των Ελλήνων με σκοπό μια καλύτερη τύχη σε χώρες του εξωτερικού. Όταν οι Έλληνες είχαν ακόμα ψηλά τις αρχές του μεροκάματου. του μόχθου της εργασίας (τα αγαθά κόποις κτώνται) και δεν είχε εισβάλλει στο dna τους το μικρόβιο της καλοπέρασης, της ήσσονος προσπάθειας, του εύκολου κέρδους και του νεοπλουτισμού με κάθε θεμιτό και αθέμιτο (κυρίως) τρόπο. Όταν δεν δίσταζαν οι πράγματι προκομένοι έλληνες της εποχής να κάνουν δουλειές που οι μη μου άπτου πορφυρογέννητοι και καλομαθημένοι έλληνες των τελευταίων δεκαετιών σνόμπαραν επιδεικτικά.
Τα αποτελέσματα της νοσηρής νοοτροπίας που μας χαρακτήριζε σαν χώρα και σαν λαός, ήρθαν ταχύτατα, μας προσγείωσαν όλους ανώμαλα και ήρθε η ώρα της λυπητερής. Μόνο που μαζί με τα ξερά κάηκαν και τα χλωρά. Περαστικά μας.
 
Πίσω
Μπλουζα