Παρένθεση (1968)

tonytony

retron00b (sick admin's joke!)
Joined
14 Σεπ 2008
Μηνύματα
28.295
Αντιδράσεις
49.132
Παρένθεση (1968)


RetroDB:
http://retrodb.gr/wiki/index.php/Παρένθεση

 


Αισθηματική ταινία του 1968 , σε παραγωγή και σκηνοθεσία Τάκη Κανελλόπουλου , σενάριο Γιώργου Κιτσόπουλου και μουσική Νίκου Μαμαγκάκη. Πρωταγωνιστούν ο Άγγελος Αντωνόπουλος και η Αλεξάνδρα Λαδικού. Η ταινία έκοψε 2.849 εισιτήρια και ήρθε 97η ανάμεσα στις 99 ταινίες της χρονιάς.



Υπόθεση : Μια γυναίκα θυμάται τη στιγμή που σημάδεψε την ζωή της, πριν λίγα χρόνια: Το τρένο με το οποίο ταξίδευε είχε καθυστέρηση έξι ωρών. Ένας συνεπιβάτης της που έμενε στην πόλη που σταμάτησαν, της πρότεινε να περάσουν μαζί αυτές τις ώρες. Στο σύντομο αυτό χρόνο, έζησαν ένα δυνατό έρωτα, γνωρίζοντας ότι θα διαρκέσει τόσο λίγο.




Η ταινία κέρδισε 4 βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας, φωτογραφίας, βραβείο κριτικών, καλύτερης σκηνοθεσίας και βραβείο κριτικών καλύτερης μουσικής).

Είναι βασισμένο στο θεατρικό έργο του Νόελ Κόβαρντ «Still life».

[video=youtube_share;UT8H8NOyvao]http://youtu.be/UT8H8NOyvao

Οι τίτλοι της ταινίας.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Η Παρενθεση, οπως πολυ σωστα αναφερει ο tonytony, βασιζεται στο θεατρικο εργο Still Life, του Noel Coward. Το θεατρικο αυτο μεταφερθηκε το 1945 στη μεγαλη οθονη απο τον David Lean, με πρωταγωνιστες τον Trevor Howard και τη Celia Johnson. Η εξαισια μουσικη επενδυση απο το κοντσερτο για πιανο Νο 2, του Sergei Rachmaninoff συντελει στο να αποτελει σημερα η ταινια αυτη ενα αριστουργημα της Εβδομης Τεχνης.

Το 1974 γυριστηκε ριμεικ του φιλμ με τον ιδιο τιτλο, σε μια συμπαραγωγη Αγγλιας - Ιταλιας και πρωταγωνιστες τον Richard Βurton και τη Sophia Loren, αλλα ουδεμια συγκριση υπαρχει με την ταινια του '45.

 
Wally είπε:
Αουτς!! Αλλος ενας λογος να την παρακολουθησω
 


Δηλαδή το ότι η ταινία κέρδισε
4 βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσ​αλονίκης (καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας, φωτογραφίας, βραβείο κριτικών, καλύτερης σκηνοθεσίας και βραβείο κριτικών καλύτερης μουσικής), δεν είναι καλός λόγος! :p





 
Ο Μαμαγκάκης σ' αυτή την ταινία έκανε εξαιρετική δουλειά. Από τις καλύτερες μουσικές που έγραψε, για ταινία.
 
Η εξαιρετική ταινία που υποδεικνύει η bambinella (την έχω δει δυο-τρεις φορές) έχει ηχογραφηθεί και σε ραδιοφωνική διασκευή.

Την άκουσα στο 3ο πρόγραμμα στις παρουσιάσεις έργων σε συνέχειες κάθε μέρα στις 17:00, χρόνια πριν.

O τίτλος ήταν "Απρόοπτη συνάντηση" και πρωταγωνιστούσε η Ε. Χατζηαργύρη.

Συμμετείχε και η Δ. Διαμαντίδου και άλλα γνωστά ονόματα.

Η ραδιοφωνική αυτή διασκευή ήταν άριστη, το δε κοντσέρτο του Ραχμάνινωφ ακουγόταν κι εκεί.

Γενικώς αυτό το κοντσέρτο έχει χρησιμοποιηθεί ως μουσικό χαλί σε πολλές ελ. ταινίες (ερωτική συμφωνία, αγάπη για πάντα κ.α.)

Να συμπληρώσω επίσης ότι, η Celia Johnson που πρωταγωνιστούσε στο έργο του '45,

στην πραγματικότητα είχε μεγάλη μυωπία και χρησιμοποιούσε ειδικά γυαλιά.

Γι αυτό αν την προσέξετε στην ταινία έχει μια τάση να προσηλώνει μακριά το βλέμα της.

Επιπλέον, δεν συμπαθούσε ιδιαίτερα τον Trevοr Howard, τον έβρισκε αδιάφορο και βαρετό

και είχε δηλώσει ότι δεν καταλαβαίνει πώς τον επέλεξαν ως κύριο παρτεναίρ της στο έργο.

Τέλος, (αν μου το είχαν πει σωστά), ο σταθμός Carnforth train station στην βορειοδυτική Αγγλία όπου

γυρίστηκε η ταινία έχει έναν χώρο που πρόσφατα διαμορφώθηκε ώστε να μοιάζει όπως ήταν ο χώρος

αναμονής στο έργο - μπορεί κάποιος να πάει εκεί και να πιει καφέ ή να φάει κάτι.

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι αξίζει να δει κάποιος το ξένο έργο (του '45),

ή να ακούσει την ραδιοφωνική διασκευή με την Ε. Χατζηαργύρη - όχι το ελληνικό που παρουσιάστηκε εδώ αρχικά...

-
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Η ταινία έχει ωραία φωτογραφία και μουσική, καθώς και δύο χαρισματικούς πρωταγωνιστές (Αντωνόπουλος και Λαδικού), αλλά ο ρυθμός της είναι απελπιστικά αργός...
 
Παρένθεση (1968)

Μία ταινία του σημαντικού σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου παρουσιάζω σήμερα. Είναι η "Παρένθεση" (1968) σε παραγωγή του ιδίου και σενάριο του Γιώργου Κιτσόπουλου.

Το θέμα - το καστ. Δύο ταξιδιώτες σε ένα τρένο συναντιούνται τυχαία. Η καθυστέρηση που έχει το τρένο στην πόλη του άνδρα (Άγγελος Αντωνόπουλος) θα τους δώσει την ευκαιρία να γνωριστούν και να αναπτύξουν μεταξύ τους μία ιδιαίτερη σχέση που όμως θα έχει σύντομη διάρκεια, όση ακριβώς και η καθυστέρηση του τρένου, μια παρένθεση δηλαδή. Σαν σε όνειρο, η γυναίκα (Αλεξάνδρα Λαδικού) θα θυμηθεί όλες τις στιγμές μέσα από τις οποίες συνέδεσε τη ζωή της με αυτήν του άγνωστου άνδρα.

Το ζευγάρι περνάει όμορφες στιγμές περιδιαβαίνοντας μέρη της πόλης. Στην παραλία όπου σχεδιάζει το σπίτι των ονείρων τους γνωρίζοντας ότι δεν θα γίνει ποτέ. Βγάζοντας αναμνηστικές φωτογραφίες για να θυμούνται μετά... Στην αυλή του σπιτιού του άνδρα. Τη ίδια στιγμή η γυναίκα θυμάται στιγμές από τον πρώτο της έρωτα. Ο βουβός αποχαιρετισμός χωρίς την συνύπαρξη των δύο ηρώων. Το ξαναζωντάνεμα της ιστορίας μέσα από τη φαντασία της γυναίκας και το αντάμωμά τους χρόνο μετά, στην ίδια πόλη, τον χειμώνα. Τα γράμματα που γράφει ο ένας στον άλλο. Ο αναπόφευκτος χωρισμός. Ή μήπως όχι;

Σχόλια. Η "Παρένθεση" είναι μια αναμφίβολα ιδιαίτερη ταινία που ξεφεύγει από το πλαίσιο των συνήθων ελληνικών κινηματογραφικών παραγωγών. Ο προικισμένος σκηνοθέτης Τάκης Κανελλόπουλος (για όσους έχουν δει και άλλες του ταινίες, όπως Εκδρομή, Το χρονικό μιας Κυριακής, Ουρανός και άλλες) ξεδιπλώνει έντονα το στοιχείο του λυρισμού σε μια αφήγηση που αποτελεί τον απόλυτο ύμνο του έρωτα. Ο ρομαντισμός ενός έρωτα καταδικασμένου να σβήσει πολύ γρήγορα αλλά και να διαρκέσει για πάντα.

Δεν υπάρχουν διάλογοι στην ταινία. Όλες τις πληροφορίες ο θεατής τις λαμβάνει από τις αναμνήσεις μιας γυναίκας. Οι πρωταγωνιστές είναι στην ουσία 4: Η γυναίκα, ο άντρας, η πόλη (η Θεσσαλονίκη, αν και δεν αναφέρεται, αλλά χρησιμοποιείται ως χωρική αναφορά) και η θάλασσα. Όλα αυτά δεμένα μεταξύ τους για να ταιριάξει το όνειρο που ζουν οι ήρωες. Ένα όνειρο που μπλέκεται με την πραγματικότητα ως επιθυμία και ως φαντασιακή πραγμάτωση.

Η ταινία απευθύνεται στον άνθρωπο και στις ευαισθησίες που μπορεί να έχει και που θέλει να βιώνει την πραγματικότητα ως ένα παιχνίδι που διαμορφώνεται πέρα και πάνω από τις επιβολές της μοίρας ή της ζωής. Θέτει φιλοσοφικά ερωτήματα για το νόημα των στιγμών μας σε ποιοτική και όχι ποσοτική βάση (δες και αποσπάσματα αφήγησης παρακάτω).

Καλές ερμηνείες για τους δύο ηθοποιούς με το βάρος να πέφτει ιδιαίτερα στην Αλεξάνδρα Λαδικού καθώς έχει εξολοκλήρου και την αφήγηση. Μου άρεσε και η φωτογραφία των Σταμάτη Τρύπου και Συράκου Δανάλη.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που αξίζει να σημειωθεί είναι το πλήθος των (έμμεσων) χωρικών αναφορών στην τότε Θεσσαλονίκη και τα περίχωρά της. Αναγνώρισα αρκετά σημεία όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που ακολουθούν.

Η αναφορά στην ταινία είναι σίγουρα ημιτελής αν δεν γίνει μνεία στην εξαιρετική μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη. Συνθέσεις με λυρισμό και ευαισθησία ορίζουν το πλαίσιο αναφοράς και υποβάλλουν τον θεατή, μαζί με την συνύπαρξη των ηρώων σε μια τόσο ερωτική πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη.

Ας μου επιτραπεί και μια σημείωση για την εμπορική αποτυχία της ταινίας. Σύμφωνα με το retrodb η ταινία κατετάγη 97η στις 99 της περιόδου με ελάχιστα εισιτήρια. Νομίζω ότι δεν άξιζε τέτοιας τύχης...

Διακρίσεις. Η ταινία απέσπασε 4 βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1968 (Καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας, φωτογραφίας, κριτικών σκηνοθεσίας και κριτικών μουσικής).

Μικρά-μικρά. Μια αναδρομή στο έργο του σπουδαίου Τάκη Κανελλόπουλου μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Συλλογή αποσπασμάτων. Η γυναίκα αφηγείται:

"...κατάλαβα πόσο αγαπούσες αυτήν την πόλη. Τόσο πολύ μίλησες γι' αυτήν. Δε σε ρώτησα γιατί. Το παρελθόν κάθε ανθρώπου είναι δικό του..."

"Σταθήκαμε στην άκρη του δάσους διστακτικοί. Θέλαμε από ώρα να κοιτάξουμε το ρολόι. Ανάμεσά μας υπήρχε η σκιά του γρήγορου χωρισμού. Η ώρα περνούσε, το φως γινόταν όλο και πιο αδύνατο.... Με κοίταζες... κι είχες καταλάβει όσα δε μπορούσα να σου πω...όσα δεν πρόλαβα να σου πω...Ύστερα σκέφτηκα πως ένας άντρας δεν μπορεί ποτέ να πλησιάσει τη μοναξιά μιας γυναίκας..."

"Τι μπορεί να μετρηθεί με τον καιρό; Ποιος μπορεί να ξέρει πως αυτό το κάτι που μας έδωσε η τύχη δεν ήταν μεγάλο; Τώρα που το όνειρο πέρασε μέσα μας έγινε πραγματικότητα. Μην τρέξεις να το προφτάσεις, μην το αποχαιρετάς...Ναι, για μένα αυτή η παρένθεση ήταν η πιο σημαντική στη ζωή μου..."

"Μια ιστορία που κράτησε λίγες ώρες γίνεται να γεμίσει μια ολόκληρη ζωή; Κι όμως, σε μένα άφησε ένα βαθύ σημάδι..."

"Νιώθω πως σε χάνω. Δε με πλήγωσες, δε με γέλασες, δε με ξέχασες...Οι στιγμές παίζουν το τελευταίο τους παιχνίδι... Η παρένθεση τελείωσε... ήταν ψέμα λοιπόν; το πιστεύεις; πες μου πως θα συνεχίσουμε... πώς η παρένθεση των έξι ωρών θα είναι όλη μας η ζωή... κι ας χωρίσουμε..."

Video. Στιγμές της ταινίας στο video που ακολουθεί.






Φωτογραφίες.

1. Κολάζ από χωρικές αναφορές. Άνω αριστερά, ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός της Θεσσαλονίκης (εγκαινιάσθηκε το 1961). Δεξιά διακρίνονται πολυκατοικίες της περιοχής Ξηροκρήνης - Αμπελοκήπων. Άνω δεξιά, πρέπει να είναι ο παλιός δρόμος που ενώνει το αεροδρόμιο (Σέδες) με την Θέρμη και την προέκταση προς Ραιδεστό. Κάτω αριστερά, γεύμα με φόντο τη θάλασσα. εκτιμώ ότι η λήψη είναι από την ταράτσα της Λέσχης Αξιωματικών Θεσσαλονίκης ή την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Κάτω δεξιά, με ποδήλατα στην προκυμαία (μάλλον στην Περαία, γνωστό σημείο και από άλλες ταινίες).

paren1.JPG



2. Κι άλλο κολάζ. Άνω αριστερά φωτογράφηση περί το άγαλμα του Μεγ. Αλεξάνδρου στη Νέα Παραλία. Άνω δεξιά πρέπει να είναι το συντριβάνι στα αναψυκτήρια κάτω από τη ΧΑΝΘ. Κάτω αριστερά, ποδηλάτες γύρω από το ζευγάρι στη Νέα Παραλία. Κάτω δεξιά, χιονισμένο τοπίο κοντά στον Λευκό Πύργο.

paren6.JPG



3. Ρομαντική βαρκάδα στα νερά του Θερμαϊκού.

paren4.JPG



4. Στιγμές των ηρώων.

paren9.jpg



5. Στο τρένο λίγο πριν την αναχώρηση.

paren14.JPG
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ρομαντικο λυρικο δραμα που βασιζεται μεχρι ενος βαθμου, στην κλασικη αγγλικη ταινια του 1945, Βrief encounter. Σχεδον 30 χρονια αργοτερα, η Σοφια Λωρεν και ο Ριτσαρντ Μπαρτον πρωταγωνιστησαν στο ριμεϊκ της με τον ιδιο τιτλο.

Οι δικοι μας πρωταγωνιστες, αν και φαινομενικα αταιριαστοι, δενουν πολυ ωραια μαζι. Στιβαρη και αρρενωπη η παρουσια του Αντωνοπουλου, πανεμορφη, αριστοκρατικη και αιθερια η παρουσια της Λαδικου, δινουν και οι δυο το δικο τους ιδιαιτερο στιγμα σε μια ταινια τοσο ξεχωριστη απο τις αλλες η οποια ολοφανερα ανηκει στον Νεο Ελληνικο Κινηματογραφο.

Πολυ ωραια τα κολαζ σου, Aretara!
 
H ταινία αυτή ενώ έχει πολύ ωραία μουσική και φωτογραφία θεωρώ ότι είναι κάπως κουραστική,λόγω της έλλειψης διαλόγων.Δεν ξέρω τι γνώμη έχετε οι υπόλοιποι γι'αυτό.
 
ALFIE είπε:
H ταινία αυτή ενώ έχει πολύ ωραία μουσική και φωτογραφία θεωρώ ότι είναι κάπως κουραστική,λόγω της έλλειψης διαλόγων.Δεν ξέρω τι γνώμη έχετε οι υπόλοιποι γι'αυτό.
Συμφωνώ...
 
Πάντως οι εικόνες της Θεσσαλονίκης στην ταινία είναι πολύ όμορφες.Ειδικά αυτές με το χιόνι!
 
Μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία από το 9ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (16-22/9/1968) όπου προβλήθηκε και η Παρένθεση. Ο σκηνοθέτης Τάκης Κανελλόπουλος (με το παπιγιόν) και οι ηθοποιοί Αλεξάνδρα Λαδικού και Άγγελος Αντωνόπουλος καθώς προσέρχονται στην επίσημη προβολή της ταινίας. Πίσω από τον σκηνοθέτη αν δεν κάνω λάθος είναι ο Γιώργος Κιτσόπουλος, σεναριογράφος της ταινίας. Πηγή.

Παρένθεση.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Άλλο ένα όμορφο video με σκηνές της ταινίας.

 
Τα λογια ειναι λιγα γι αυτην την ταινια.Σιγουρα δεν ειναι για οποιαδηποτε ωρα και σιγουρα μια ταινια που πρεπει να εχει καποιος βιωματα για να μπορεσει να την αισθανθει.Οπως διαβασα παραπανω εχουν την ιδια βαση με την Συντομη Συναντηση, γι αυτο και την θυμιζε ελαφρα, αλλα η Παρενθεση παιρνει διαφορετικη κατευθυνση.Υπαρχει χημεια αναμεσα στο πρωταγωνιστικο ζευγαρι την Λαδικου και τον Αντωνοπουλο και σε παρασερνει η αφηγηση της πρωταγωνιστριας σε συνδυασμο με την υπεροχη μουσικη του Μαμαγκακη.Απο τα πρωτα δειγματα του νεου ελληνικου κινηματογραφου αν και χρονολογικα ανηκει στον παλιο.Οπως και να εχει ενα αριστουργημα της ελληνικης εβδομης τεχνης, μια σπουδαια στιγμη του Κανελλοπουλου.
 
Πίσω
Μπλουζα