Ρετρό πράγματα σχετικά με αυτοκίνητα, που δεν υπάρχουν πια...

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας panp
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

panp

Banned
Joined
25 Μάρ 2012
Μηνύματα
1.469
Αντιδράσεις
227
Ένα tribute σε πράγματα που υπήρχαν στα αυτοκίνητα κατά τρόπο που σήμερα μας θυμίζει ανέκδοτο...




Ξεκινάω από τον καθρέφτη οδηγού του CITROEN DS (βάτραχου), που αντί να είναι ψηλά στο παρμπρίζ ήταν τοποθετημένος χαμηλά πάνω από το ταμπλώ.

Θα θυμάστε φυσικά και :

-τις ανάποδα ανοιγόμενες μπροστινές πόρτες οδηγού και συνοδηγού.

-το "τραβηχτό" προς τα έξω χειρόφρενο κάτω από το ταμπλώ, και όχι ανάμεσα στα καθίσματα (π.χ. στο Citroen 2CV).

-το χειρόφρενο στο πάτωμα αλλά στο αριστερό χέρι (μεταξύ καθίσματος οδηγού και πόρτας), στο παλιό "στρογγυλεμένο" VOLVO.

-το ποδοκίνητο πιτσιλιστήρι καθαριστήρων (στην ALFA ROMEO GIULIA), στο αριστερό πόδι του οδηγού.

-τους καθαριστήρες που ξεδίπλωναν σε σχήμα "φτερούγων", και όχι ομόφορα, σε όλα σχεδόν τα παλιά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να αφήνουν ένα κεντρικό μέρος του παρμπρίζ ασκούπιστο.

Τα άλλα (και είναι πάρα πολλά), τα αφήνω για σας...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εχω ακουσει οτι υπηρχε μια πρωτη εκδοση του σκαραβαιου, αν δεν κανω λαθος, η οποια δεν ειχε φλας οπως τα ξερουμε σημερα, αλλα ¨σημαιακια¨ πανω απο τους καθρεφτες η καπου στη κολωνα.
 
Το μονοκόμματο μπροστινό κάθισμα με τις ταχύτητες στο τιμόνι.

Eπίσης οι υαλοκαθαριστήρες που λέει ο panp, αυτού του τύπου...

mercedes-benz_115.jpg

υπάρχουν πλέον και σε αρκετά νεότερα αυτοκίνητα (Peugeot 307, Οpel Astra κ.α.)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Μια που ξεκινήσαμε από καθαριστήρες, στα παλιότερα αυτοκίνητα υπήρχε φυσικά μόνο μία ταχύτητα, ενώ δεν υπήρχε και ρελαί να γυρνάει τους καθαριστήρες στη βάση τους, κι έτσι έπρεπε να "πετύχεις" να τους σταματήσεις στο σημείο μηδέν...Μετά από όλα αυτά, κάποια στιγμή φτάσαμε στους καθαριστήρες που παίρνουν μόνοι τους μπροστά όταν καταλάβουν βροχή...

Και μια που αναφέρθηκαν και φλας, πολλά αυτοκίνητα (2CV, Lancia Fulvia κλπ.) έκαναν ένα χαρακτηριστικό ηχητικό ("καρύδι) όταν αναβόσβηναν τα φλας, από κάποιο αξονάκι που χτυπούσε το πλαστικό μέσα από το μοχλό. Ίσως για να μην αποκοιμηθεί ο οδηγός περιμένοντας το πράσινο φανάρι να στρίψει...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Eπίσης τα μπροστινά φινιστρίνια σε πολλά αυτοκίνητα των 60s & 70s. Ήταν το μικρό τριγωνικό τζαμάκι που άνοιγε ξεχωριστά από το κυρίως παράθυρο.

Εδώ φαίνεται σε ένα παλιό Fiat....

fiat_1300.jpg
 
Καρα ρετρό τότε στα 80s, μερικοί επηρεασμένοι από την σειρά Knight Rider στην τηλεόραση έβαζαν στη μάσκα του αυτοκινήτου τους φωτάκια που αναβόσβηναν με το στυλ του Κιττ. Να το δω αυτό σήμερα σε κάνα αμάξι και τι στον κόσμο..
 
Το τσοκ ή αέρας όπως το λέγαμε τότε...αν δεν τον τράβαγες και το αυτοκίνητο ήταν κρύο δεν ξεκίναγε με τίποτα.

Αργότερα αντικαταστάθηκε με το αυτόματο τσοκ μέχρι που η τεχνολογία ψεκασμού έβαλε τα καρμπυρατερ στην άκρη.

Τα φινιστρίνια και οι αντίθετοι υαλοκαθαριστήρες υπάρχουν και σε πολλά σημερινά αυτοκίνητα. Απλά συνήθως δεν ανοίγουν ενώ οι καθαριστήρες είναι ασύμμετροι μεταξύ τους.

Θα αναφέρω κάποια παραδείγματα που ακόμα και τώρα οι εταιρείες τα διατηρούν ως αποκλειστικότητες των μοντέλων τους μαζί φυσικά με καλτ στοιχεία οχημάτων του παρελθόντος!

- Το ποδόφρενο στις μερσεντές

- το κλειδί εκκίνησης στην αριστερή μεριά της κολώνας του τιμονιού για τις πόρσε

- τα wartburg με τον δίχρονο κινητήρα και το ημιαυτόματο σασμαν

- Η φίρμα ντατσουν πριν μετατραπεί σε νισαν ή τα nsu πριν γίνουν audi

- οι ειδικές εκδόσεις αυτοκινήτων από ανεξάρτητους κατασκευαστές όπως άμπαρ8, γκορντίνι, τζον κουπερ works κ.α

- η ικανότητα του βατραχου citroen ds να κινείται με 3 ρόδες και να μην ντελαπάρει ποτέ.

- το βανκελ μοτερ του nsu tt
 
telonio είπε:
Καρα ρετρό τότε στα 80s, μερικοί επηρεασμένοι από την σειρά Knight Rider στην τηλεόραση έβαζαν στη μάσκα του αυτοκινήτου τους φωτάκια που αναβόσβηναν με το στυλ του Κιττ. Να το δω αυτό σήμερα σε κάνα αμάξι και τι στον κόσμο..
Μετά ήρθαν οι κιτς γαλάζεις λάμπες κάτω από το πάτωμα του αυτοκινήτου, που έκαναν το Μάρκο Σεφερλή σε μια επιθεώρηση να πει "Μεγάλε, να αφήσω το δίπλωμα στο δρόμο να μου το βγάλεις μια φωτοτυπία;"

Βέβαια το topic αναφέρεται σε "εργοστασιακό" εξοπλισμό, και όχι στην παράνοια του κάθε πικραμένου...

spyros_s είπε:
- το κλειδί εκκίνησης στην αριστερή μεριά της κολώνας του τιμονιού για τις πόρσε

- το βανκελ μοτερ του nsu tt
Το πρώτο υπήρχε και στις ALFA ROMEO, ενώ ο κινητήρας βάνκελ ζει και βασιλεύει στο διθέσιο Mazda RX7.

Εν τω μεταξύ θυμήθηκα τους υαλοκαθαριστήρες των προβολέων (με το βουρτσάκι) που πρωτοσυνάντησα στο Chryshler Horizon, καθώς και τους εσωτερικούς μικρούς προβολείς του βάτραχου (Citroen DS), που σε κάποια μοντέλα περιστρέφονταν παράλληλα με τους τροχούς στις στροφές, ωστόσο το σύστημα αυτό ήταν πανάκριβο στην επισκευή του και καταργήθηκε...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
spyros_s είπε:
- το κλειδί εκκίνησης στην αριστερή μεριά της κολώνας του τιμονιού για τις πόρσε

- το βανκελ μοτερ του nsu tt
Το πρώτο υπήρχε και στις ALFA ROMEO, ενώ ο κινητήρας βάνκελ ζει και βασιλεύει στο διθέσιο Masda RX7.

Εν τω μεταξύ θυμήθηκα τους υαλοκαθαριστήρες των προβολέων (με το βουρτσάκι) που πρωτοσυνάντησα στο Chryshler Horizon, καθώς και τους εσωτερικούς μικρούς προβολείς του βάτραχου (Citroen DS), που σε κάποια μοντέλα περιστρέφονταν παράλληλα με τους τροχούς στις στροφές, ωστόσο το σύστημα αυτό ήταν πανάκριβο στην επισκευή του και καταργήθηκε...
 
ο βανκελ δεν ζει και βασιλεύει στο rx7...τόσο το μαρκ 1 όσο και το μαρκ 2 έχουν καταργηθεί από την προηγούμενη χιλιετία...προφανώς αναφέρεσαι στις νεωτερες υλοποιήσεις των 231 και 192 ίππων του rx8!
 
panp είπε:
-τις ανάποδα ανοιγόμενες μπροστινές πόρτες οδηγού και συνοδηγού.
Αυτές αμερικανιστί λέγονται "Suicide doors"

Χειροκίνητο τσοκ είχε το πρώτο-πρώτο μας οικογενειακό αυτοκίνητο, ένα FIAΤ128 του 1972. Καταπληκτικό αυτοκίνητο! Έκανες και γυμναστική, γιατί είχε μεν σερβόφρενα αλλά το τιμόνι του ήταν τελείως χειροκίνητο, οπότε για να το γυρίσεις σε χαμηλές ταχύτητες χρειαζόταν ποντίκια. Υπήρχε και κάτι που το μάθαμε "χειρόγκαζο" αλλά δεν θυμάμαι αν ήταν απλώς άλλη ονομασία του τσοκ ή ξεχωριστό μοχλάκι δίπλα στο τσοκ. Μάλλον το πρώτο.

Θυμάστε κάποια αυτοκίνητα με τρεις τροχούς? Δεν μιλάω για κλειστά τρίκυκλα, αλλά για κανονικές κούρσες. Κάποιας μάλιστα το μοναδικό τροχό τον είχαν στο πίσω μέρος. Θυμάμαι ένα τέτοιο αυτοκίνητο πέρναγε μία φορά την εβδομάδα από το πατρογονικό χωριό, στο οποίο πέρασα το καλοκαίρι του 1967, κι έπαιζε σινεμά στην πλατεία μπροστά στο καφενείο.... δεν είχε ακόμη ρεύμα το χωριό, οπότε το αυτοκίνητο κουβάλαγε, εκτός από την παμπάλαια μηχανή προβολής και την οθόνη, και μια γεννήτρια που έκανε τόσο θόρυβο που δεν μπορούσες ν' ακούσεις την ταινία.
 
Ρε παιδιά, τώση ώρα έχω ξεχάσει το κλασικό "μονόμπρατσο" τιμόνι των CITROEN (με τη μια ακτίνα). Φαντάζομαι έχει καταργηθεί, ή μήπως υπάρχει ακόμα;
 
υπήρχε στα 90's στην bx εμφανίστηκε και στο προηγούμενο c4
 
Tαμπλό χωρίς στρογγυλά όργανα (με παραλληλόγραμμο κοντέρ).

vaz_2101.jpg

Και βέβαια οι μεταλλικοί -και όχι πλαστικοί - προφυλακτήρες.
 
η αναφορά στα στρογγυλά όργανα στον πίνακα οργάνων μου έδωσε την αφορμή ν' αναφέρω ότι ξαναέγιναν μόδα τα χωνευτά όργανα των 60's 70'ς σε πολλά καινούρια αυτοκίνητα αντικαθιστώντας τα όργανα κάτω από ένα ενιαίο τζάμι των 80's 90's 00's

Επίσης μια και το είδα στην φωτογραφία που παρέθεσε ο φίλος μας τα χειριστήρια του αέρα ήταν αρχικά συρταρωτά σαν την φωτογραφία του φίλου μας, στην συνέχεια έγιναν περιστροφικά μέχρι που αντικαταστάθηκαν από τα σύγχρονα αυτόματα ηλεκτρονικά συστήματα κλιματισμού

-------------------------

ξέχασα και τα μεγάλα αναλογικά ρολόγια στην θέση του στροφόμετρου που είχαν οι ελληνικές σπαρτιάτικες εκδόσεις ελέω φορολογίας
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
spyros_s είπε:
η αναφορά στα στρογγυλά όργανα στον πίνακα οργάνων μου έδωσε την αφορμή ν' αναφέρω ότι ξαναέγιναν μόδα τα χωνευτά όργανα των 60's 70'ς σε πολλά καινούρια αυτοκίνητα αντικαθιστώντας τα όργανα κάτω από ένα ενιαίο τζάμι των 80's 90's 00's
Πολύ σωστά για τα όργανα 60s & 70s που ξανάγιναν μόδα.

Επίσης.

Διχρωμίες.

ford_cortina_sedan_mk1.jpg

Κάποιες εκδόσεις (κυρίως μέχρι τα 60s) ήταν διαθέσιμες με διχρωμία. Η οροφή ήταν σε διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο αμάξωμα. Αυτό επανήλθε πρόσφατα απο τη Skoda με το Fabia Bicolore.

Προσέξτε σ'αυτό το Cortina και τα λάστιχα με την άσπρη ρίγα. Άλλη μόδα τότε κι'αυτή

Επίσης οι εκδόσεις με "βινύλ οροφή".ford_cortina UK.jpgΠάλι κάνανε διχρωμία, αλλά η οροφή δεν ήταν η κλασική μεταλλική, αλλά διέθετε άλλο υλικό (βινύλιο-συνήθως μαύρο).

Αν δε κάνω λάθος η μόδα έπαιξε αρκετά κυρίως στα 70s.
 
A, καλά, αν αρχίσουμε να μιλάμε για διακόπτες και χειριστήρια, υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό. Κατ' αρχήν, οι διακόπτες φώτων κάποτε ήταν "τραβηχτοί" προς τα έξω, με δύο σκάλες, όπου πέρναγες τα δύο μεγάλα δάχτυλα του χεριού αναμεσα στο "κεφάλι" του διακόπτη και τον τραβούσες. Ήταν εμπνευσμένο από το throttle των μικρών αεροπλάνων. Στην προηγούμενη φωτογραφία που έβαλε ο φίλος για το ταμπλώ οργάνων, φαίνονται τέτοιοι διακόπτες δίπλα στο λεβιέ ταχυτήτων. Επίσης και φαίνεται κι ένας ακόμα "ρετρό" διακόπτης, το περίφημο στεφάνι της κόρνας !

Επίσης, για καθαριστήρες και τέτοια, υπήρχαν διακόπτες "μαχαιρωτοί", δηλαδή από αυτούς που έχουν ένα μοχλό που στέκεται υπό γωνία σε δύο συμμετρικές θέσεις.

Το κουμπί alarm σε πολλά αυτοκίνητα ήταν "ιδιοκατασκευή" με ένα κόκκινο κουμπί με λαμπάκι, και με το αντίστοιχο ασημί "βαρελάκι" (ρελέ) μέσα από το ταμπλώ, αφού πριν από το 1980 (περίπου) τα αυτοκίνητα δεν είχαν αυτό το σύστημα (να ανάβουν δηλαδή και τα δυο φλας μαζί).

Πολλοί εργοστασιακοί αναπτήρες διέφεραν από τους σημερινούς. ήταν σαν μολυβοθήκες, έβαζες δηλαδή το τσιγάρο μέσα όρθιο, πάταγες ένα διακόπτη και σε λίγο το έπαιρνες αναμμένο, δεν έπαιρνες τον αναπτήρα στο χέρι σου. Το θυμάμαι σίγουρα στην Alfa Romeo Giulia.

Επίσης, δεν υήρχε κατ'ουδένα τρόπο κλειδαριά στην τάπα βενζίνης, ούτε φυσικά και κουμπί να την ανοίγει από μέσα, και αν ήθελες αντικλεπτική προστασία αγόραζες κάποια τάπα με κλειδαριά, από τα αξεσουάρ, ή ένας φαναρτζής έβαζε μια κλειδαριά στο ανοιγόμενο πορτάκι, σαν αυτές των συρταριών γραφείου !!!

Οι προφυλακτήρες, που ανέφερε ο φίλος προηγουμένως, είχαν και δύο εγκάρσια στοιχεία με καουτσούκ δεξιά και αριστερά, τα λεγόμενα "μπούλια", όπου επικεντρώνονταν οι συγκρούσεις. Τα φορτία μεταφέρονταν από τα σημεία αυτά στις δύο κατά μήκος δοκούς του πατώματος του αυτοκινήτου, αυτό που έχετε ακούσει να αποκαλείται "σασί".

Για ζώνες ασφαλείας φυσικά δεν το συζητάμε, αφού και όταν έγιναν υποχρεωτικές τη δεκαετία του 80 πάλι τοποθετούνταν ως ιδιοκατασκευή από φαναρτζήδες. Άλλες τέτοιες ιδιοκατασκευές συνήθως ήταν ο διακόπτης ανάμματος του βαντιλατέρ που τοποθετούσε ο ηλεκτρολόγος, αφού φυσικά η ένδειξη της θερμοκρασίας νερού ήταν "πολυτέλεια" στον πίνακα οργάνων κι έτσι το αυτοκίνητο μπορούσε να κάψει τη φλάτζα του ανά πάσα στιγμή από ένα "κολλημένο" θερμοστάτη, και ο κρυφός διακόπτης που αν δεν τον άνοιγες δεν έπαιρνε μπρος το αυτοκίνητο, χωμένος κάτω από το ταμπλώ, προπάππους των αντικλεπτικών συστημάτων...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
πολύ σώστά όσα αναφέρθηκαν αλλά θα διαφωνήσω ότι την διχρωμία την ξανάκανε μόδα η σκόντα...οι ιταλοί την κάνανε!
 
spyros_s είπε:
πολύ σώστά όσα αναφέρθηκαν αλλά θα διαφωνήσω ότι την διχρωμία την ξανάκανε μόδα η σκόντα...οι ιταλοί την κάνανε!
Μήπως την έκαναν οι Γάλλοι στο 2CV Charleston;
 
Δεν γνωρίζω εάν υπάρχει ακόμα η μανιβέλα για το κατέβασμα/ανέβασμα των τζαμιών σε παραγωγή αλλά είναι σίγουρα χαρακτηριστικό κομμάτι του παρελθόντος.
 
Πίσω
Μπλουζα