panp είπε:
Ένα tribute σε πράγματα που υπήρχαν στα αυτοκίνητα κατά τρόπο που σήμερα μας θυμίζει ανέκδοτο...
Ξεκινάω από τον
καθρέφτη οδηγού του CITROEN DS (βάτραχου), που αντί να είναι ψηλά στο παρμπρίζ ήταν τοποθετημένος χαμηλά πάνω από το ταμπλώ.
Στα fifties γενικότερα συνήθως στο ταμπλό ήταν ο μεσσαίος καθρέπτης. Τουλάχιστον στα αμερικάνικα αυτοκίνητα.
panp είπε:
Θα θυμάστε φυσικά και :
-τις ανάποδα ανοιγόμενες μπροστινές πόρτες οδηγού και συνοδηγού.
Οι suicide doors χρησιμοποιούνταν μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 50. Με ελάχιστες εξαιρέσεις (Lincoln Continental, Fiat 600 multipla, Fiat 500 (από τα πρώτα) κτλ) εξαφανιστήκανε από την αγορά, μέχρι την έλευση του Mazda Rx8 και μερικών ακόμα αυτοκινήτων. Πλέον και το Opel Meriva έχει suicide doors. Προσωπικά τις βρίσκω ιδιαίτερα κομψές, και θα προτιμούσα περισσότερα αυτοκίνητα με συνδυασμό suicide doors και κανονικών, με έλλειψη κεντρικής κολώνας για να μας δίνει το αποτέλεσμα των παρακάτω:
Τέλος ένα λινκ με τις λίστες για τα οχήματα με διαφορετικής λειτουργίας πόρτες:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cars_with_non-standard_door_designs
panp είπε:
-το "τραβηχτό" προς τα έξω χειρόφρενο κάτω από το ταμπλώ, και όχι ανάμεσα στα καθίσματα (π.χ. στο Citroen 2CV).
Αυτό το χαρακτηριστικό δεν έχει εξαφανιστεί. Τα περισσότερα αγροτικά (τουλάχιστον μέχρι τα Hilux του 20**) εκεί είχαν το χειρόφρενο. Θεωρώ ότι είναι απίστευτα άχρηστο σε αυτήν τη θέση. Καλώς ή κακώς το να μπορείς να τραβήξεις χειρόφρενο οποιαδήποτε στιγμή είναι θέμα ασφαλείας. Όχι για να κάνεις καγκουριές βέβαια.
trecool είπε:
Εχω ακουσει οτι υπηρχε μια πρωτη εκδοση του σκαραβαιου, αν δεν κανω λαθος, η οποια δεν ειχε φλας οπως τα ξερουμε σημερα, αλλα ¨σημαιακια¨ πανω απο τους καθρεφτες η καπου στη κολωνα.
Πριν επικρατήσουν οι κοινοί δείκτες πορείας που έχουν όλα τα οχήματα σήμερα, τα περισσότερα αυτοκίνητα είχαν τα ραβδάκια που αναφέρεις για τη χρήση αυτή.
Βέβαια δεν ήταν πάντα στην μεσαία κολώνα, αλλά μερικές φορές ήταν στην πίσω (Peugeot 203) ή ακόμα και στο φτερό μπροστά (Opel Kadett 1938).
prisma είπε:
Eπίσης τα μπροστινά φινιστρίνια σε πολλά αυτοκίνητα των 60s & 70s. Ήταν το μικρό τριγωνικό τζαμάκι που άνοιγε ξεχωριστά από το κυρίως παράθυρο. Εδώ φαίνεται σε ένα παλιό Fiat....
Προβολή συνημμένου 52409
Που είχαν μία πολύ πρακτική χρήση, τον αερισμό της καμπίνας των επιβατών.
telonio είπε:
Καρα ρετρό τότε στα 80s, μερικοί επηρεασμένοι από την σειρά Knight Rider στην τηλεόραση έβαζαν στη μάσκα του αυτοκινήτου τους φωτάκια που αναβόσβηναν με το στυλ του Κιττ. Να το δω αυτό σήμερα σε κάνα αμάξι και τι στον κόσμο..
Στην Κοζάνη μέχρι πριν 5 χρόνια κυκλοφορούσε ένα Citroen C2 (αν θυμάμαι καλά) με τέτοια καγκουριά.
spyros_s είπε:
Το τσοκ ή αέρας όπως το λέγαμε τότε...αν δεν τον τράβαγες και το αυτοκίνητο ήταν κρύο δεν ξεκίναγε με τίποτα.Αργότερα αντικαταστάθηκε με το αυτόματο τσοκ μέχρι που η τεχνολογία ψεκασμού έβαλε τα καρμπυρατερ στην άκρη.
Τα φινιστρίνια και οι αντίθετοι υαλοκαθαριστήρες υπάρχουν και σε πολλά σημερινά αυτοκίνητα. Απλά συνήθως δεν ανοίγουν ενώ οι καθαριστήρες είναι ασύμμετροι μεταξύ τους.
Θα αναφέρω κάποια παραδείγματα που ακόμα και τώρα οι εταιρείες τα διατηρούν ως αποκλειστικότητες των μοντέλων τους μαζί φυσικά με καλτ στοιχεία οχημάτων του παρελθόντος!
- Το ποδόφρενο στις μερσεντές
- το κλειδί εκκίνησης στην αριστερή μεριά της κολώνας του τιμονιού για τις πόρσε
- τα wartburg με τον δίχρονο κινητήρα και το ημιαυτόματο σασμαν
- Η φίρμα ντατσουν πριν μετατραπεί σε νισαν ή τα nsu πριν γίνουν audi
- οι ειδικές εκδόσεις αυτοκινήτων από ανεξάρτητους κατασκευαστές όπως άμπαρ8, γκορντίνι, τζον κουπερ works κ.α
- η ικανότητα του βατραχου citroen ds να κινείται με 3 ρόδες και να μην ντελαπάρει ποτέ.
- το βανκελ μοτερ του nsu tt
- Ευτυχώς η Mercedes κράτησε για πάρτη της την αηδία που λέγεται ποδόφρενο.
- Για την ιστορία οι Porsche έχουν το κλειδί στα αριστερά για να γλιτώνανε μερικά δευτερόλεπτα στους αγώνες του LeMans και σε οποιαδήποτε διοργάνωση απαιτούσε στην εκκίνηση οι οδηγοί να είναι έξω από το αυτοκίνητο και να πρέπει να τρέξουν να μπουν μέσα και να ξεκινήσουν.
- Ούτε η Datsun μετατράπηκε σε Nissan, ούτε η NSU σε Audi. Απλά οι μητρικές εταιρείες (Nissan και VW στην προκειμένη) "εξαφάνισαν" τα brands αυτά.
- Την ικανότητα του βατράχου την έχει κάθε Citroen με αυτού του είδους την ανάρτηση έως και σήμερα.
- Το NSU TT δεν είχε ποτέ wankel κινητήρα. Έναν αερόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα είχε. Το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα wankel που βγήκε στην παραγωγή είναι το NSU Spider και το ακολούθησαν το Mazda Cosmo 110S και το NSU Ro80. Ο κινητήρας wankel συνεχίζει να ζει στα Mazda Rx8.
panp είπε:
Μετά ήρθαν οι κιτς γαλάζεις λάμπες κάτω από το πάτωμα του αυτοκινήτου, που έκαναν το Μάρκο Σεφερλή σε μια επιθεώρηση να πει "Μεγάλε, να αφήσω το δίπλωμα στο δρόμο να μου το βγάλεις μια φωτοτυπία;"Βέβαια το topic αναφέρεται σε "εργοστασιακό" εξοπλισμό, και όχι στην παράνοια του κάθε πικραμένου...
Το πρώτο υπήρχε και στις ALFA ROMEO, ενώ ο κινητήρας βάνκελ ζει και βασιλεύει στο διθέσιο Mazda RX7.
Εν τω μεταξύ θυμήθηκα τους υαλοκαθαριστήρες των προβολέων (με το βουρτσάκι) που πρωτοσυνάντησα στο Chryshler Horizon, καθώς και τους εσωτερικούς μικρούς προβολείς του βάτραχου (Citroen DS), που σε κάποια μοντέλα περιστρέφονταν παράλληλα με τους τροχούς στις στροφές, ωστόσο το σύστημα αυτό ήταν πανάκριβο στην επισκευή του και καταργήθηκε...
Υαλοκαθαριστήρες προβολέων ήταν πολύ στη μόδα παλαιότερα.
Το σύστημα των προβολέων του DS υπήρχε και στην SM. Πλέον υπάρχει και σε κάποια αυτοκίνητα παραγωγής όπως το Opel Astra:
http://www.who-sells-it.com/cy/vauxhall-1375/vauxhall-astra-twintop-brochure-2006-5197/page-9-fullsize.html
Για τους wankel μίλησα παραπάνω. Για την ιστορία μόνο το FD είναι διθέσιο.
spyros_s είπε:
ο βανκελ δεν ζει και βασιλεύει στο rx7...τόσο το μαρκ 1 όσο και το μαρκ 2 έχουν καταργηθεί από την προηγούμενη χιλιετία...προφανώς αναφέρεσαι στις νεωτερες υλοποιήσεις των 231 και 192 ίππων του rx8!
Δε σε πιάνω. Η αρχή λειτουργίας είναι η ίδια, είτε μιλάμε για τον wankel του Ro80 είτε του Rx8.
elephadas είπε:
Αυτές αμερικανιστί λέγονται "Suicide doors"
Χειροκίνητο τσοκ είχε το πρώτο-πρώτο μας οικογενειακό αυτοκίνητο, ένα FIAΤ128 του 1972. Καταπληκτικό αυτοκίνητο! Έκανες και γυμναστική, γιατί είχε μεν σερβόφρενα αλλά το τιμόνι του ήταν τελείως χειροκίνητο, οπότε για να το γυρίσεις σε χαμηλές ταχύτητες χρειαζόταν ποντίκια. Υπήρχε και κάτι που το μάθαμε "χειρόγκαζο" αλλά δεν θυμάμαι αν ήταν απλώς άλλη ονομασία του τσοκ ή ξεχωριστό μοχλάκι δίπλα στο τσοκ. Μάλλον το πρώτο.
Θυμάστε κάποια αυτοκίνητα με τρεις τροχούς? Δεν μιλάω για κλειστά τρίκυκλα, αλλά για κανονικές κούρσες. Κάποιας μάλιστα το μοναδικό τροχό τον είχαν στο πίσω μέρος. Θυμάμαι ένα τέτοιο αυτοκίνητο πέρναγε μία φορά την εβδομάδα από το πατρογονικό χωριό, στο οποίο πέρασα το καλοκαίρι του 1967, κι έπαιζε σινεμά στην πλατεία μπροστά στο καφενείο.... δεν είχε ακόμη ρεύμα το χωριό, οπότε το αυτοκίνητο κουβάλαγε, εκτός από την παμπάλαια μηχανή προβολής και την οθόνη, και μια γεννήτρια που έκανε τόσο θόρυβο που δεν μπορούσες ν' ακούσεις την ταινία.
Ίσως το καλύτερο, και μάλιστα ξαναβγαίνει στην παραγωγή. Οπότε δε νομίζω ότι έχουν εξαφανιστεί. Τα Reliant Robin ήταν στην παραγωγή μέχρι το 2001.
prisma είπε:
Tαμπλό χωρίς στρογγυλά όργανα (με παραλληλόγραμμο κοντέρ).
Προβολή συνημμένου 52410
Και βέβαια οι μεταλλικοί -και όχι πλαστικοί - προφυλακτήρες.
Εκτός από το παραλληλόγραμο μοτέρ, υπήρχαν οι Mercedes με τα κάθετα κοντέρ, υπήρχαν τετράγωνα κοντέρ, ηλεκτρονικά κοντέρ, καμπυλωτά κοντέρ μέχρι και κοντέρ χωρίς βελόνα, που γύρναγε το κυλινδρικό εσωτερικό του:
http://i.ebayimg.com/t/Mercedes-w111-220S-Cluster-Instrement-Gage-Speedometer-/22/!Byy8,O!CWk~$(KGrHqYOKkIEwQNZwOpIBMTM!qOn4w~~_35.JPG
http://imageshack.us/photo/my-images/297/p8030253km2.jpg/
http://scooterlounge.com/blog/2010/02/26/VeSpeedo.JPG
http://www.doubleyoudigital.nl/imgsold/digidash_buickriviera.jpg
http://www.kingoftheroad.net/toronado/images/quickpics/67toronado-101.jpg
http://farm7.staticflickr.com/6138/6032993479_3afa4543b5_z.jpg
Δυστυχώς η ασφάλεια δεν πάει με την κομψότητα, οπότε οι μεταλλικοί προφυλακτήρες μας άφησαν χρόνους.
prisma είπε:
Πολύ σωστά για τα όργανα 60s & 70s που ξανάγιναν μόδα.
Επίσης.
Διχρωμίες.
Προβολή συνημμένου 52411
Κάποιες εκδόσεις (κυρίως μέχρι τα 60s) ήταν διαθέσιμες με διχρωμία. Η οροφή ήταν σε διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο αμάξωμα. Αυτό επανήλθε πρόσφατα απο τη Skoda με το Fabia Bicolore.
Προσέξτε σ'αυτό το Cortina και τα λάστιχα με την άσπρη ρίγα. Άλλη μόδα τότε κι'αυτή
Επίσης οι εκδόσεις με "βινύλ οροφή".
Προβολή συνημμένου 52412Πάλι κάνανε διχρωμία, αλλά η οροφή δεν ήταν η κλασική μεταλλική, αλλά διέθετε άλλο υλικό (βινύλιο-συνήθως μαύρο).
Αν δε κάνω λάθος η μόδα έπαιξε αρκετά κυρίως στα 70s.
Καλά, πριν το Skoda υπηρξε και το Mini, που είτε με το anniversary είτε με το BMW-Mini πάντα έβγαινε σε δίχρωμο, οπότε η διχρωμία δεν έπαψε ποτέ. Και φυσικά δεν ήταν μόνο αυτοί. Αutobianchi Υ10, Fiat Seicento, το 2CV που αναφέρθηκε,μερικοί αμερικάνοι και πολλά ακόμα που σίγουρα έχω ξεχάσει.
Τα white walls λάστιχα είναι πραγματικά πολύ κομψά. Βέβαια σε κλασικά αμερικάνικα αυτοκίνητα. Σε Μ3 δε νομίζω να πηγαίνουν...
Τα vinyl top δυστυχώς είχαν μεγάλη πέρασει στα seventies. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν σαπίσει απίστευτα όποια αυτοκίνητα είχαν την ατυχία να τα αποκτήσουν. Για την ιστορία ήταν τέτοια η μόδα, που εκτός από τα παραγωγής υπήρχαν και μάστορες που βάζανε vinyl top σε όποιο αυτοκίνητο ήθελες. Και αυτά δε χάθηκαν ποτέ, χάρη στις λινουζίνες, που για πρακτικούς λόγους (μεγαλύτερη αντοχή) οι κατασκευαστές το προτιμούν για τις οροφές.
Dartacan είπε:
Δεν γνωρίζω εάν υπάρχει ακόμα η μανιβέλα για το κατέβασμα/ανέβασμα των τζαμιών σε παραγωγή αλλά είναι σίγουρα χαρακτηριστικό κομμάτι του παρελθόντος.
Συγνώμη κιόλας, αλλά υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα στην παραγωγή που τα πίσω παράθυρα ανοίγουν χειροκίνητα με μανιβέλα. Για παράδειγμα το Mazda 2.
prisma είπε:
Όντως υπήρχαν οι κίτρινοι προβολείς, αλλά αυτό ίσχυε για τα Γαλλικά αυτοκίνητα.
Προβολή συνημμένου 52426
Λόγω των γαλλικών προδιαγραφών.
Φίλος έχει ένα Fiat 127 τρίτης σειράς (ο Fiat127, τον ξέρεις) και έχει βάλει κίτρινες λάμπες. Πραγματικά του πάνε πάρα πολύ. Για την ιστορία έχω δει κάμποσες Ε36 BMW με κίτρινα φώτα από τη μάνα τους.
manos311 είπε:
Θυμάμαι κάποτε υπήρχαν τηλεσκοπικές κεραίες για το ραδιόφωνο, κάποιες άνοιγαν και έκλειναν χειροκίνητα και άλλες με ηλεκτρικό μηχανισμό, υπάρχουν ακόμα τέτοιες?
Τέτοια ηλεκτροκίνητη έχει το Triumph μου. Νομίζω τελευταία φορά που είχα δει τέτοια ηλεκτροκίνητη ήταν στο Hyundai ενός θείου μου πριν καμιά δεκαριά και βάλε χρόνια. Νομίζω ότι όλα τα αυτοκίνητα έχουν σταθερές βιδωτές κεραίες.
panp είπε:
- τον "παππά" (μαύρη θήκη φίλτρου αέρα πάνω από το καρμπυρατέρ)
- τις μηχανές...πίσω από τον οδηγό (Skoda, Σκαραβαίος κλπ.)
- τα καπώ που για..αεροδυναμικούς λόγους άνοιγαν ανάποδα (παρέχοντας δηλαδή πρόσβαση προς την πλευρά του παρμπριζ), και το πρωτοποριακό καπώ δε θυμάμαι ποιού αυτοκινήτου που σηκωνόταν...στο πλάι !
- τα κασσετόφωνα 8-track
- το τακτικό πισσάρισμα του πατώματος του αυτοκινήτου στα βενζινάδικα
- Και τα σημερινά αυτοκίνητα έχουν φίλτρο αέρα, αλλά είναι πιο διακριτικό το κουτί του. Οπότε ο "παππάς" δεν νομίζω ότι εξαφανίστηκε ποτέ.
- Και οι Porsche εκεί έχουν τον κινητήρα μέχρι σήμερα. Και κάμποσα ακόμα.
- Το καπό άνοιγε ανάποδα υποτίθεται για λόγους ασφαλείας (για να μην ανοίξει εν κινήσει σε περίπτωση που κάποιος δεν το έκλεινε σωστά). Βέβαια έκανε τη ζωή δύσκολη των μηχανικών και για τις πολλές σοβαρές δουλειές έπρεπε να το βγάλεις. Στο πλάι άνοιγε το καπό των Buick Eight:
http://www.nashnut.com/c10-46buick1.jpg
και μην ξεχνάμε τα καπό των προπολεμικών αυτοκινήτων που άνοιγαν και από τις δύο μεριές:
Βέβαια χάρη στην Morgan αυτό το χαρακτηριστικό δεν έπαψε να υπάρχει ποτέ.
- 8-track έχω. Δε νομίζω ότι ήταν ιδιαίτερα πετυχημένο πουθενά αλλού εκτός της Αμερικής.
- Για το πισσάρισμα και την καταστροφή που προκαλέι καλύτερα να μην μιλήσω.
Και μερικά χαρακτηριστικά που έχουν χαθεί και μου έρχονται πρόχειρα στο μυαλό.
1) Τα διακοσμητικά των ψυγείων (και αργότερα αεροπλανάκια στα καπό). Μόνο η RR το έχει μέχρι σήμερα.
2) Τα θερμόμετρα στα ψυγεία.
3) Η μίζα με μανιβέλα.
4) Τα καθίσματα χωρίς προσκέφαλα (Ίσως κάποια αγροτικά να τα είχαν μέχρι πρόσφατα).
5) Τα πλαστικά που βάζανε στο πίσω τζάμι, για να κόβουν τον ήλιο (άθλια μόδα).
6) Σε αμερικάνικα εποχής υπήρχε μέχρι και ένα κάτοπτρο για να βλέπεις αν ανάψει πράσινο χωρίς να κοιτάς το φανάρι.
7) Τα πικ απ αυτοκινήτου.
8) Πλέον ακόμα και τα κλασικά κασετόφωνα έχουν εξαφανιστεί, ενώ σε λίγο δε θα υπάρχουν ούτε CD.
9) Στα παλιά προπολεμικά convertible ο μεταλλικός μηχανισμός για το άνοιγμα της οροφής:
http://static.ccfs-static.com/images/car-adverts/large/old/mercedes-320-0295214001321446391.jpg
10) Τα φανάρια που δεν είναι ενσωμετατωμένα στο αμάξωμα.
11) Πλέον νομίζω ότι κανένα convertible δεν πρέπει να έχει πλαστικό πίσω τζάμι (πλέον κοντεύουν να καταργηθούν τα κλασικά convertible βέβαια).
12) Ο υαλοκαθαριστήρας στο πίσω παμπρίζ των σεντάν αυτοκινήτων με τη δικαιολογία ότι δεν χρειάζεται...
13) Τα γυάλινα φανάρια. Δυστυχώς πλέον όλα είναι πλαστικά και για αυτό και κιτρινίζουν.
14) Η πλαστική λωρίδα που κρεμόταν στο πίσω μέρος. Το είχαν στην μόδα πολλές δεκαετίες πριν, και ποτέ δεν κατάλαβα το λόγο.
15) Τα pop up φανάρια που καταργήθηκαν λόγω ασφάλειας των πεζών.
16) Τα καθίσματα των αμερικάνικων (και όχι μόνο) του 50, που στα δίπορτα για να μπεις πίσω έσμπρωχνες την πλάτη ελαφρώς διαγώνια μπροστά και πέρναγες από επάνω.
17) Σε ευρωπαικά ίδιας περιόδου (για πχ Triumph herald) όλο το κάθισμα έγερνε μπροστά, και μάλιστα δεν είχε μηχανισμό να το κρατάει σταθερό με κουμπί, αλλά απλά το έγερνες με το χέρι.
18) Τα δίχρονα μοτέρ.
19) Τα αερόψυκτα μοτέρ.
20) Οι μη χωνευτές χειρολαβές.
21) Η αλλαγή του παπά στα fiat 127 ανάλογα με την εποχή.
22) Το εξωτερικό σκιασίδιο (κυρίως σε αμερικάνικα αυτοκίνητα του 50):
23) Τα split screen παμπρίζ.
24) Τα continental kit στα αμερικάνικα:
25) Οι τεράστιες αεροτομές που γεννήθηκαν με τα Plymouth Superbird και Dodge Charger Daytona, τις ξαναείδαμε στην Mercedes E190 2.5 EVO 2 και τελικά πέθαναν με τα Ford Escort και Sierra Cosworth.
26) Oι μηχανισμοί των παραθύρων στα παλιά Fiat και αργότερα στα Lada με συρματόσχοινα που σου βγάζουν την πίστη αν χρειαστεί να βγάλεις το τζάμι ή να κάνεις επισκευές.
Αυτά για τώρα.