Συμπληρώνω, μετά από καιρό, και μερικές "ρετρό" επισκευές, που δε να ξανακούσουμε πια :
- η ρύθμιση καρμπυρατέρ : τσιτάτα όπως "το καρμπυρατέρ μου βήχει", "ο γιατρός των καρμπυρατέρ" κλπ. μπήκαν στο χρονοντούλαπο μετά τους εγκεφάλους και τα μπεκ ψεκασμού...
- "πλατίνες" : πριν από την εποχή της ηλεκτρονικής ανάφλεξης, ένα διακενόμετρο ("φίλλερ") αναλάμβανε την, καθοριστικής σημασίας εργασία αυτή, λύνοντας προβλήματα του στυλ "μου σβήνει στο φανάρι"...
- πείροι-δαχτυλίδια : πιθανώς υπάρχουν ακόμα στους μπροστινούς τροχούς, ωστόσο η φθορά τους παλιότερα ήταν πιο συχνή, δημιουργώντας στους τροχούς τζόγο κατά την έννοια του ύψους (δηλ. με σηκωμένο τον τροχό στο γρύλλο, έβαζες ένα χέρι πάνω και ένα κάτω και κοιτούσες αν υπάρχει τζόγος). Η εργασία ήταν πολύ δύσκολη, απαιτούσε πρέσσα και ήταν και πανάκριβη...
- "σταυροί" : Στα αυτοκίνητα με διαφορικό πίσω, και επειδή πολλές φορές ο άξονας ήταν τεθλασμένος, ήταν αναπόφευκτο η κίνηση να μεταδίδεται μέσω του περίφημου συνδέσμου Cardan ("σταυρού"). Aπαιτούνταν συχνός έλεγχος, αφού βλάβη στη θέση αυτή, εκτός από την απώλεια μετάδοσης, μπορούσε να προκαλέσει και τροχαίο ατύχημα, αφού αν το πίσω κομμάτι του άξονα "κοβόταν" και έπεφτε η άκρη του στο δρόμο, το αυτοκίνητο μπορούσε να σηκωθεί στον αέρα σαν καρυδότσουφλο. Υπήρχε και η έκφραση "κάρφωσε σταυρούς", που πρέπει να έχει μείνει πλέον μόνο στα φορτηγά. Εξίσου ρετρό και η έκφραση "έκανε διαφορικό", όταν το αυτοκίνητο από κάποιο παραζόρισμα, κατέστρεφε τελικά τα γρανάζια της πίσω μετάδοσης...
- "έκαψε φλάτζα" : είναι κάτι που και σήμερα μπορεί να συμβεί, ωστόσο υπάρχουν περισσότερα συστήματα ελέγχου, τόσο για τη θερμοκρασία της μηχανής όσο και για τη στάθμη του ψυκτικού υγρού του κυκλώματος.
- "εξαέρωση φρένων" : απαραίτητη η εξαέρωση του υδραυλικού κυκλώματος των φρένων και σήμερα, αλλά μάλλον θα πρέπει να υπάρχουν κάποια αυτόματα εξαεριστικά, και όχι το πάλαι ποτέ "σωληνάκι μέσα στο ποτήρι"...Εν ολίγοις, μάλλον "ρετρό" έλεγχος.
- "αλλαγή φερμουίτ" : αυτοκίνητα με ταμπούρα (μόνο για πίσω, εννοείται) υπάρχουν ακόμα, αν και τα δισκόφρενα έχουν την τάση να καθιερωθούν και στους τέσσερις τροχούς. Φερμουίτ ήταν τα υλικά τριβής στα ταμπούρα, σε αντιδιαστολή με τα γνωστά "τακάκια". Η επισκευή περιλάμβανε ακόμα ελατήρια και "κυλινδράκια", ενώ βλάβη του ταμπούρου κατέληγε σε πατεντιάρικα "τορναρίσματα". Αυτές οι εργασίες σιγά-σιγά εξαφανίστηκαν, λόγω καλύτερης ποιότητας ανταλλακτικών...
- "αλλαγή μαρκούτσι" : επισκευή του τελευταίαου και εύκαμπτου τμήματος του κυκλώματος φρένων, αυτού που κατέληγε στη δαγκάνα του κάθε τροχού. Τα παλιά μαρκούτσια από την πολύχρονη πίεση ανοίγαν, με αποτέλεσμα στην καλύτερη περίπτωση την απώλεια υγρού, στη χειρότερη το να μείνεις χωρίς φρένα. Πολλές φορές φθορές δημιουργούνταν και από την ίδια την κίνηση του τροχού, λόγω κακής στήριξης του μαρκουτσιού. Με τα σημερινά, καλύτερης ποιότητας μαρκούτσια, μάλλον δεν ασχολείται πια κανείς...
- "ρεκτιφιέ καπάκι" : η επισκευή του καπακιού των κυλίνδρων όταν ράγιζε ή έχανε την επαφή του με το υπόλοιπο μπλοκ. Βλάβη εξαιτίας υπερθέρμανσης από κακή ψύξη ή κακή λίπανση, δηλαδή κακή συντήρηση. Σήμερα μόνο κάποιος πολύ μερακλής μάστορας θα σας το έκανε, η συμβουλή είναι αν τα καταφέρατε μέχρι εκεί, να πετάξετε το αυτοκίνητο (και μάλλον και να μην ξαναπαίρνατε άλλο ? )
- μπόσικα κρεμαγιέρας-ευθυγράμμιση μπροστινού συστήματος : υπάρχουν ακόμα τα σχετικά εξειδικευμένα συνεργεία, αλλά τα συστήματα των αυτοκινήτων έχουν γίνει περισσότερο ανθεκτικά. Αν τα πάτε καλά με τα πεζοδρόμια και τις λακούβες, μάλλον δε θα χρειαστείτε ποτέ...
- "ανακατασκευή δυναμό, ανακατασκευή μίζας" : για πολύ μερακλήδες, σήμερα κανείς δε θα εμπιστευόταν το αυτοκίνητό του αν δεν τα αντικαθιστούσε με καινούργιο ανταλλακτικό. Απλά τότε ήταν πανάκριβη η αντικατάσταση. Στα περι μίζας υπήρχε και το "έκαψε καρβουνάκια", ζημιά που γινόταν όταν πήγαινες να βάλεις μπροστά ήδη αναμμένη μηχανή. Σήμερα η κλειδαριά του αυτοκινήτου έχει διάταξη που αποτρέπει την ενέργεια αυτή...
- "αλλαγή αυτόματου" : συσκευή που έλεγχε τον τρόπο φόρτισης της μπαταρίας, και που σήμερα πια σπανίως χαλάει, άσε που υπάρχει και ένδειξη.
- "αντλία βενζίνης, φλοτέρ ρεζερβουάρ" : δεν είναι ότι δε χαλάνε, αλλά σίγουρα πια αντέχουν πάνω από 120-150 χιλιάδες χιλιόμετρα, οπότε αρκετοί οδηγοί μέχρι να αλλάξουν αυτοκίνητο δε βλέπουν το "χρώμα τους"... Βλάβη στην αντλία ακινητοποιεί το αυτοκίνητο, βλάβη στο φλοτέρ σε κάνει να σημειώνεις τους ανεφοδιασμούς βενζίνης σε τεφτέρι...
- "τρύπημα, αλλαγή ( ή επισκευή) ψυγείου" : σπάνιο γεγονός σήμερα, με σωστή συντήρηση, που περιλαμβάνει φυσικά και την πλήρη αντικατάσταση του ψυκτικού υγρού κάθε 2-3 χρόνια, την αποφυγή έκθεσης του αυτοκινήτου σε παγωνιές κλπ. Παλιότερα γίνονταν ακόμα και επισκευές, με ειδικές "τσίχλες".
- "πολλαπλασιαστής, ντιστρυμπυτέρ" : τα τελευταία υπέφεραν από τα νερά της βροχής, αλλά σήμερα είναι περισσότερο προστατεμένα. Έτσι, το σχετικό σπρέι με το οποίο ψεκάζατε τα καλώδια, μάλλον θα σας ήταν χρήσιμο μόνο σε κάποιο συγκεκριμένο "σταμπαρισμένο" τύπο αυτοκινήτου, αν υπάρχει και αυτός. Ο πολλαπλασιαστής ή πυκνωτής θα έλεγα ότι δεν αντικαθίσταται πλέον ποτέ...
- "καδένα εκκεντροφόρου, κάρφωσε βαλβίδες" : λέξεις-εφιάλτες για τους οδηγούς, συνώνυμες του "πέτα το". Οι μεταλλικές αλυσίδες εκκεντροφόρων αντικαταστάθηκαν με τους πιο αξιόπιστους ιμάντες, και η παραπάνω ζημιά αποτελεί παρελθόν, με τη συνήθη χρήση ενός αυτοκινήτου, φυσικά...
- "τρίψιμο βαλβίδων" : να και μια ρετρό εργασία που το αντικείμενό της δεν το ξέρω ούτε κι εγώ, παρά μόνο το όνομά της, εξ' ακοής. Οπότε Pro_crosarro, αναμένουμε !