Σ' αγαπώ (1971)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.237
Αντιδράσεις
2.746
****** Αφιερωμένο στον Νίκο Γαλανό ******

Μια σημαντική, κατά τη γνώμη μου, αισθηματική - δραματική ταινία εξετάζω εδώ. Ειναι το "Σ' αγαπώ" (1971), μια ταινία της Φίνος Φιλμς σε σενάριο του Πάνου Κοντέλλη και της Αλίκης Βουγιουκλάκη και σκηνοθεσία Τάκη Βουγιουκλάκη.

Το σενάριο - το καστ. Η Αγγέλα (Αλίκη Βουγιουκλάκη), μια όμορφη κοπέλα από το Ναύπλιο έρχεται στην Αθήνα για να ζητήσει την τύχη της. Έχει μια σχέση με έναν φοιτητή της Ιατρικής, τον Χρήστο (Νίκος Γαλανός) ο οποίος όμως είναι πολύ ασταθής και γυρεύει την καλοπέραση (και με άλλες κοπέλες) ενώ παράλληλα είναι φυγόπονος αφού δεν παρακολουθεί τα μαθήματα της σχολής του.

Από μια σύμπτωση της τύχης η Αγγέλα γνωρίζει τον πανεπιστημιακό καθηγητή Δημήτρη Βανά (Άγγελος Αντωνόπουλος) και σταδιακά τον ερωτεύεται. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά. Ο Δημήτρης έχει μακρά φιλία (και σχέση, ίσως) με τη Μαίρη (Μπέτυ Αρβανίτη), μια πλούσια αστή η οποία είναι ερωτευμένη με τον Δημήτρη και παράλληλα διεκδικεί διαζύγιο από τον σύζυγό της (Σπύρος Καλογήρου). Ο Δημήτρης θα ενδώσει στον έρωτα της Αγγέλας, προς μεγάλη απογοήτευση της Μαίρης. Η τελευταία θα προσλάβει για ένα διάστημα την Αγγέλα ως νταντά - δασκάλα γαλλικών για το 8χρονο παιδί της, Ανδρέα (Ανδρέας Συρογιάννης).

Η Αγγέλα θα κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη (βλέπε και φωτογραφίες) με τον Δημήτρη, αφού πρώτα αφήσει τον μικρό Ανδρέα στη Γενεύη, στον πατέρα του. Γυρνώντας στην Αθήνα τα πράγματα θα πάρουν δραματική τροπή.

Από μια ιατρική εξέταση ο καθηγητής Σταυρίδης (Νότης Περγιάλης) ανακαλύπτει ότι ο Δημήτρης είναι καρκινοπαθής σε τελικό και μη αντιμετωπίσιμο στάδιο. Παρότι θα το κρύψει, ο Δημήτρης, όντας γιατρός το αντιλαμβάνεται. Υπάρχουν όμως κι άλλες εξελίξεις.

Από κάποιες φωτογραφίες της Αγγέλας, ο Χρήστος ανακαλύπτει τον δεσμό της με τον Δημήτρη και θα προσπαθήσει να το εκμεταλλευτεί εκβιάζοντας τον Δημήτρη. Δεν θα τα καταφέρει όμως και, ταπεινωμένος, θα ζητήσει συγνώμη. Το μυστικό, τελικά θα το μάθει και η Αγγέλα η οποία και βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης. Θα βρει όμως τα ψυχικά αποθέματα και θα σταθεί δίπλα στον Δημήτρη μέχρι το τέλος.

Σχόλια. Πρόκειται για μια ταινία με έντονα παρόν το δραματικό στοιχείο και αυτό παρατηρείται από την πρώτη στιγμή και με αυξανόμενο, σταδιακά, ρυθμό που υποβάλει τον θεατή στο ότι κάτι "δύσκολο" θα γίνει στο τέλος. Παρά τις όποιες σκηνές ευθυμίας ή και ευτυχίας που βλέπουμε περιοδικά, το κύριο συναίσθημα είναι συγκινησιακό. Δεν μπορούμε, ωστόσο, να κατατάξουμε την ταινία ως "μελό", τουλάχιστον ως αυτές που συνηθίσαμε να βλέπουμε κατά κόρον στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Ίσως αυτό να οφείλεται, εν μέρει και στη σκηνοθετική ματιά του Τάκη Βουγιουκλάκη, που κομίζει έναν φρέσκο αέρα στα πρώτα του βήματα στον χώρο.

Το σενάριο, ωστόσο, ακολουθεί κάποιες πεπατημένες γνώριμες της περιόδου (διαφορά τάξεων, τα νιάτα ως βιαστικά και ανέμελα μυαλά που κάνουν (οπωσδήποτε) λάθος, το καθηγητικό κύρος κλπ). Οι βεβαιότητες της κοινωνίας δεν αμφισβητούνται. Δεν είναι όμως αυτό στον σκοπό της ταινίας. Η ταινία είναι πρώτιστα αισθηματική από εκεί ξεκινά και εκεί καταλήγει. Και οπωσδήποτε πετυχαίνει να συγκινήσει τον θεατή και υπό αυτό το πρίσμα εκπληρώνει την αποστολή της.

Η φρέσκια ματιά του Βουγιουκλάκη απεικονίζει εν μέρει και τις επιδράσεις που άσκησαν επάνω του οι κινηματογραφικές σπουδές του στην Ιταλία (αν και σπούδασε και κοινωνιολογία, το κρατάω και αυτό ως ένα είδος επίδρασης). Τουλάχιστον ένα σημείο ανιχνεύω στις σκηνές που εμφανίζει "παγωμένα" φλας μπακ 4 ή 5 φορές (ίσως και παραπάνω). Ίσως οι αναγνώστες του retromaniax "δουν" και άλλα στοιχεία επιρροής.

Στην κριτική του καστ τώρα, θα σταθώ ιδιαίτερα στις ερμηνείες του Άγγελου Αντωνόπουλου και του Νίκου Γαλανού. Ο τελευταίος, ιδιαίτερα, παρουσιάζει με επιτυχία την "επαναστατημένη" γενιά που αμφισβητεί έντονα το κοινωνικό στάτους (σε κάποια στιγμή αναφωνεί: "δώστε τις συντάξεις στους νέους αυτοί ξέρουν να ζουν" και γενικά φαίνεται όλο δύναμη και πάθος για ζωή. Στον αντίποδα ο Αντωνόπουλος, "κουρασμένος" ακόμα και τις στιγμές που τρέχει με την Αλίκη στην Ευρώπη αλλά και σοβαρός και καθωσπρέπει κατά πως αρμόζει στην κοινωνική του τάξη. Ένα δίπολο άκρων που επιζητεί ισορροπία.

Ποια είναι η ισορροπία; Ίσως η Αλίκη (Αγγέλα) που δεν ζητάει την επιστημονική γνώση ή να φτιάξει έναν καινούριο κόσμο αλλά να βρει την αγάπη σε αυτόν. Με απλά όνειρα καθόσο είναι απλή και η ίδια. Που εκφράζεται όπως αισθάνεται. Δεν ξέρω αν είναι αρκετά πειστική στον ρόλο της, πάντως είναι σίγουρα ο χαρακτηρας της Αλίκης.

Από εκεί και πέρα δεν βλέπω κάποιον άλλον χαρακτήρα να ξεχωρίζει ιδιαίτερα πλην της Μπέτυς Αρβανίτη η οποία έχει πληθωρική παρουσία αν και σε φανερά δεύτερο ρόλο. Αδιάφορες κρίνονται οι παρουσίες των πολύπειρων Σπύρου Καλογήρου, Νότη Περγιάλη και Τζένης Ζαχαροπούλου.

Εξαιρετικό σημείο η μουσική επένδυση του Γιώργου Χατζηνάσιου με έντονο το συγκινησιακό στοιχείο είναι από τις πολύ καλές στιγμές της ταινίας. Ικανοποητική η φωτογραφία του Δήμου Σακελλαρίου. Τέλος δεν μπορεί να μη σχολιαστεί και το αυξημένο κόστος της ταινίας με τις πολλές μνετακινήσεις σε Ευρωπαικές πόλεις, γεγονός που φανερώνει ότι ο Φίνος έβαλε βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Τελευταίο σχόλιο αυτό για την αφαίρεση του τέλους της ταινίας όπου η Αγγέλα συνεχίζει τη ζωή της με τον Χρήστο μετά τον θάνατο του Δημήτρη. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελληνική τηλεόραση το Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 1976 από την ΥΕΝΕΔ. Αυτή ήταν και η μοναδική φορά που η ταινία προβλήθηκε ολόκληρη στην τηλεόραση. Δεν γνωρίζω ποιοι ήταν οι λόγοι της διαφοροποίησης αυτής αν και υποψιάζομαι την ανάγκη για μεγαλύτερη δραματικότητα της ταινίας. Θα ήταν χρήσιμο να διαβάσουμε και κάποια άλλη άποψη.

Μικρά - μικρά. Σε κάποια στιγμή της ταινίας ο Δημήτρης ξυπνά το πρωί στις 7.30 με τηλεφώνημα από τον ΟΤΕ (υπηρεσία αφύπνισης). Θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζαμε πότε ξεκίνησε μια τέτοια υπηρεσία.


Απόσπασμα 1.

Ο Δημήτρης κάνει μια μικροεπέμβαση στο δάχτυλο της οικιακής του βοηθού (Μαλαίνα Ανουσάκη)

Δημήτρης (απευθυνόμενος στην Αγγέλα): - Μα κοιτάξτε δεσποινίς, μη φοβάστε

Αγγέλα: - Δεν μπορώ...

Δημήτρης: - Δεν είναι τίποτα... ο πόνος είναι ένα στοιχείο της ζωής δεσποινίς... η ζωή είναι πιο δυνατή από τον πόνο... ο πόνος κάποτε τελειώνει αλλά η ζωή συνεχίζεται..


Απόσπασμα 2. Η Μαίρη αποφασίζει να δώσει το παιδί στον άντρα της για να πάρει το διαζύγιο.

Δικηγόρος του Αντρέα (Νίκος Δενδρινός): - Κυρία μου είμαι απλώς ο πληρεξούσιος δικηγόρος του συζύγου σας, δεν θέτω εγώ όρους, τους διαβιβάζω... αν θέλετε πραγματικά το διαζύγιο, δώστε του το παιδί. Τόσες μέρες τώρα έπρεπε να έχετε καταλήξει σε μια απόφαση.

Μαίρη: - Ναι... θα του στείλω το παιδί.

Δικηγόρος: - Αυτό αποφασίσατε;

Μαίρη: - Τι άλλο θέλει ακόμα λοιπόν;

Δικηγόρος: - Ίσως κι εσάς κυρία μου...


Απόσπασμα 3. Ο Χρήστος πηγαίνει στο σπίτι του Δημήτρη για να ζητήσει συγνώμη για τη συμπεριφορά του.

Χρήστος: - Εμείς οι νέοι κύριε Καθηγητά, πολλές φορές κάνουμε σφάλματα. Ένα τέτοιο σφάλμα είναι και το χθεσινό. Ξέρω πως δίκαια με απορρίψατε. Και υπόσχομαι από του χρόνου να παρακολουθώ ανελλιπώς τα μαθήματά σας. Ξέρω τι σημαίνει για έναν άνθρωπο σαν και σας να σας πω "ευχαριστώ". Γι' αυτό ήρθα. Να σας ευχαριστήσω γιατί μου δείξατε έναν κόσμο γεμάτο αξία και νόημα.

Δημήτρης: - Μεγαλώνοντας θα καταλάβεις ότι η ζωή δεν μετριέται με τα χρόνια αλλά με το πώς νιώθει κανείς μέσα του. Χαίρομαι που αποφάσισες να παρακολουθήσεις από του χρόνου τα μαθήματά μου. ΄Τσως.. να μην μας δοθεί πάλι η ευκαιρία να μιλήσουμε έτσι. Και κάτι ακόμα: είσαστε νέοι, η ζωή σας ανήκει, δώστε της περιεχόμενο, αυτό που είπες: "Έναν κόσμο γεμάτο αξία και νόημα". Κατάλαβες;

Χρήστος: - .....(συμφωνεί σιωπηρά)


Video.

1. Ένα νεανικό ορχηστρικό του Χατζηνάσιου με την παρέα της Αλίκης να χορεύει στον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο


2. Το εξαιρετικό ορχηστρικό του Χατζηνάσιου με σκηνές από την ταινία


3. Η Αγγέλα στη Γενεύη με τον σύζυγο της Μαίρης.


Φωτογραφίες.

1. Έξυπνη λήψη με την Αγγέλα να ζεσταίνεται στο τζάκι

vlcsnap-2025-05-21-17h31m40s886.png

2. Η Αλίκη προσπαθεί να πείσει τον Χρήστο να ανοίξει κάνα βιβλίο αλλά εκείνος τον χαβά του...

vlcsnap-2025-05-21-18h04m31s460.png

3. Η Μαίρη.

vlcsnap-2025-05-21-18h01m44s905.png

4. Η Μαίρη αποχαιρετεί τον γιο της Ανδρέα που θα φύγει για τη Γενεύη με την Αγγέλα. Παράλληλα ο Δημήτρης θα ταξιδέψει στο Παρίσι για να παραστεί στις εργασίες ιατρικού συνεδρίου.

vlcsnap-2025-05-21-18h22m06s370.png

5. Ο καθηγητής Σταυρίδης με την ανηψιά του Καίτη (Αγγέλα Καζακίδου) ανακαλύπτουν στο εργαστήριο τη βαριά κατάσταση του Δημήτρη.

vlcsnap-2025-05-21-21h01m25s592.png
 
Τελευταία επεξεργασία:
εξαιρετικότατη η παρουσίαση σου @ARETARA όπως πάντα , μπράβο! η ταινία τελειώνει κανονικά όπως ξεκινάει με την Αλίκη στην προκυμαία και τον Νίκο Γαλανό να την περιμένει...
 
εξαιρετικότατη η παρουσίαση σου @ARETARA όπως πάντα , μπράβο! η ταινία τελειώνει κανονικά όπως ξεκινάει με την Αλίκη στην προκυμαία και τον Νίκο Γαλανό να την περιμένει...
Υπάρχει tonytony καθόλου υλικό από το περιοδικό Φαντάζιο ή το περιοδικό Κατερίνα που να δείχνει το τέλος της ταινίας;
 
Moλις ενα χρονο νωριτερα ειχε κυκλοφορησει το αμερικανικο Love Story που εκανε τεραστια επιτυχια. Με εξαιρεση την θαυμασια μουσικη του Francis Lai, την ταινια την αντιπαθω. Αυτην ακριβως την μουσικη μιμηθηκε και ο Χατζηνασιος εδω, αλλα και ο Σπανος στην Αναζητηση και αναφερομαι οχι μονο στο ειδος και στον τροπο αποδοσης των κομματιων, αλλα και στα φωνητικα.
Ευτυχως ομως, το αποτελεσμα ηταν τοσο καλο, που αυτο μπορουμε να το θεωρησουμε λεπτομερεια.
Και ακριβως επειδη το Love Story εκανε παταγο και ειχε πρωτοτυπη θεματολογια και φιναλε που ξεφευγε απο τα χαρουμενα, εδω ερχομαστε στην δευτερη και κυριοτερη μιμηση: Επρεπε να βρεθει και για εμας ενα σεναριο που ο ενας απο τους δυο ηρωες θα πεθαινει. Στην ξενη ταινια πεθαινε η γυναικα, οποτε για να μην το κανουμε και ολοϊδιο, εδω ας πεθαινει ο αντρας.
Περιπου στο μεσον της ιδιας δεκαετιας γυριστηκε και η Τελευταια Πτηση, παλι με τον Νικο Γαλανο, σε πρωταγωνιστικο ρολο αυτη την φορα, οπου παλι στο τελος πεθαινει η κοπελα.
Τι να κανουμε; Ηταν στην μοδα τα φιναλε με θανατικο. Και αφου πηγαν καλα στην Αμερικη γιατι να μην περιμενουμε πως θα πανε καλα και σε εμας; :)
 
@Bambinella Το 1971 φαίνεται ήταν η χρονιά των αισθηματικών ταινιών με τα θανατερά φιναλε γιατί και το "Εκείνο το καλοκαίρι" την ίδια κατάληξη έχει.
(εκτός κι αν εννοούσες όντως το "Εκείνο το καλοκαίρι" κι όχι την "Αναζήτηση")
 
@Bajar Bεβαιως και το Εκεινο το καλοκαιρι ανηκει στην Σχολη που ξεκινησε το Love Story και κακως παρελειψα να το αναφερω. Aλλη μια περιπτωση, λοιπον.
Εννοουσα ομως πραγματι την Αναζητηση οσον αφορα την μουσικη του Σπανου που νομιζω πως μιμηθηκε στα φωνητικα το Snow Frolic του Francis Lai.
 
Πίσω
Μπλουζα