Το πέρασμα του Δημήτρη Πικιώνη από την Κυπριάδου

krios

RetroNuts!
Joined
21 Ιουν 2008
Μηνύματα
1.801
Αντιδράσεις
417
Πικιώνης Δημήτρης – Περνώντας μπροστά από τα κτήρια του ποιητή της αρχιτεκτονικής (Κυπριάδου – Πατήσια)

Δεν θα μπορούσε κανείς να αμφισβητήσει την ομορφιά των σχεδίων του. Δεν θα μπορούσε κανείς να μη θαυμάσει τη δουλειά του. Ένα παιδί σταματούσε πάντα μπροστά από τα συγκεκριμένα κτήρια. Μόνο για να θαυμάσει και να μυρίσει τους κήπους και το χώμα. Το παιδί που έπαιζε στο δρόμο άλλαξε. Το βήμα μεγάλωσε. Αλλά παρέμεινε να περπατά στους ίδιους δρόμους, στην ίδια γειτονιά όπως και τότε, να θυμάται, να συγκινείται με ότι απέμεινε και να χαμογελάει πικρά με ότι γκρεμίστηκε.

Ο Δημήτρης Πικιώνης γεννήθηκε το 1887 στον Πειραιά. Το 1906 γίνεται ο πρώτος μαθητής του Κ.Παρθένη ενώ το 1908 παίρνει το δίπλωμα του Πολιτικού Μηχανικού από το ΕΜΠ. Φεύγει για το Μόναχο και στη συνέχεια για το Παρίσι, όπου σπουδάζει σχέδιο και ζωγραφική στην Academie de la grande Chaumiere. Παράλληλα γράφεται στο εργαστήριο του αρχιτέκτονα G. Chifflot και παρακολουθεί το μάθημα των αρχιτεκτονικών συνθέσεων στην Ecole des Beaux Arts. Το 1912 επιστρέφει στην Ελλάδα και αρχίζει τις πρώτες μελέτες για την αρχιτεκτονική της νεοελληνικής παράδοσης. Το 1921 διορίζεται Επιμελητής του Καθηγητή Α.Ορλάνδου στο μάθημα της Μορφολογίας της Αρχιτεκτονικής και Ρυθμολογίας όπου παραμένει μέχρι τα μέσα του 1923. Το 1925 ονομάζεται έκτακτος Καθηγητής του Ε.Μ.Π. στην έδρα της Διακοσμητικής. Το 1930 μονιμοποιείται στην ίδια Έδρα. Το 1958 συνταξιοδοτείται. Το 1966 εκλέγεται τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (τάξη Γραμμάτων και Τεχνών) στην Έδρα της Αρχιτεκτονικής. Πεθαίνει τον Αύγουστο του 1968.

Ανάμεσα στα πιο γνωστά του έργα συγκαταλέγονται η οικία Καραμάνου στην Αθήνα 1925, το Δημοτικό Σχολείο στα Πευκάκια 1931-32, το Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 1933-37, το Ξενία των Δελφών 1951-55, η οικία Ποταμιάνου στη Φιλοθέη 1953-55, η διαμόρφωση του χώρου γύρω από την Ακρόπολη και το λόφο του Φιλοπάππου 1954-57 και η Παιδική Χαρά Φιλοθέης 1961-65. Εκτός από το αρχιτεκτονικό του έργο ο Δημήτρης Πικιώνης έχει αφήσει και πολύ σημαντικό γραπτό έργο.

(Πηγή: Μουσείο Μπενάκη)

Για να μην σας κουράσω, αν ενδιαφέρεστε μπορείτε εδώ να διαβάσετε ένα ενδιαφέρον άρθρο για να τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα: http://www.greekarchitects.gr/gr/%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%B5%CF%81%CF%8E%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%8E%CE%BD%CE%B7%CF%82-id630 και στο κάτω μέρος του συνδέσμου, υπάρχουν κι άλλοι, το ίδιο ενδιαφέροντες.

Το έργο του στα Πατήσια:

1925 Κτήριο Καραμάνου οδός Ηρακλείου στα Πατήσια (κατεδαφίστηκε)

attachment.php


1927 Οικία–εργαστήριο Σπ. Παπαλουκά, Πλατεία Χαλεπά στον συνοικισμό Κυπριάδου (κατεδαφίστηκε).

attachment.php


attachment.php


1929 Οικία Καραγιάννη στην οδό Μητσάκη στα Πατήσια (κατεδαφίστηκε)

attachment.php


1930 Εκπονεί τα σχέδια για την οικία Παπαϊωάννου, στην οδό Μαρκορά, στα Πατήσια (κατεδαφίστηκε).

attachment.php


1949 Εκπονεί τα σχέδια για την οικία–εργαστήριο της γλύπτριας Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, στην οδό Γρυπάρη 10, στα Πατήσια.

Το υπέροχο αυτό κτήριο σήμερα ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη (και βρίσκεται στη θέση του!!!)

attachment.php


attachment.php


attachment.php


1961 Εκπονεί τα σχέδια για την οικία Γ. Σταματοπούλου, Αγίας Λαύρας και Λασκαράτου, συνοικισμός Κυπριάδου, Πατήσια (στη θέση της και αυτή)

1965 Μαζί με τον γιό του Πέτρο και τον αρχιτέκτονα Αθανάσιο Κουτσογιάννη εκπονεί τα σχέδια όψης της πολυκατοικίας Κομνηνάκη – Στέφανου Βυζάντιου στον Άγιο Λουκά, στα Πατήσια.

Η οικογένεια του Δημήτρη Πικιώνη έχει χαρίσει όλο το έργο του στο μουσείο Μπενάκη. Εκεί βρίσκονται τα πάντα, ζωγραφική, προπλάσματα, αρχιτεκτονικά σχέδια, προσωπικές του σημειώσεις και φωτογραφίες.

Οι φωτογραφίες πάρθηκαν από το site του Μουσείου Μπενάκη

Μουσείο Μπενάκη, Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά την κυρία Ντόρα Πικιώνη, εγγονή του αρχιτέκτονα, για την προθυμία της, την ευγένειά της και για την προσφορά της στους retromaniax.gr. Ντόρα θερμές ευχαριστίες από καρδιάς! Ήταν πραγματικά τιμή μου!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, Κριέ μου & δίνει πάτημα για πολλούς προβληματισμούς.

Δε θα σταθώ στις λεπτομέρειες της ζωής του - είναι άλλωστε μεστή κι έχει να επιδείξει καταξίωση (τουλάχιστον στους ακαδημαϊκούς κύκλους).

Εκεί που θα σταθώ, είναι στα 4 "κατεδαφίστηκε" που διάβασα και σε συνδυασμό με το άλλο θέμα που συζητάτε για την "παλιά" Αθήνα, μου προκαλεί μια θλίψη το γεγονός ότι δεν κοιτάμε να (προ- /δια)φυλάξουμε τον όποιο πολιτισμικό πλούτο μας έχει απομείνει.

Ευτυχώς, 2 διασώθηκαν! :)

Ευχαριστούμε κι εμείς, την Κα Πικιώνη για τις πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες, καθώς κι εσένα, Κριέ, για τον κόπο σου! :flower:
 
Η οικία Σταματοπούλου τότε και τώρα:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Παλιά κατοικία του Δημήτρη Πικιώνη στη γωνία των οδών Μαρκορά και Βιζυηνού:

attachment.php
 
Mπράβο, πολύ ενδιαφέροντα όλα τα παραπάνω και ωραίο φωτογραφικό υλικό.
 
Ενδιαφέρον θέμα, μπράβο Krie. Δεν έτυχε να προσέξω τα κτίρια αλλά η Παιδική χαρά, "του Πικιώνη" όπως λέγεται, στη Φιλοθέη είναι εξαιρετική (αν και της χρειάζεται ολίγη συντήρηση είναι αλήθεια). Πηγαίνω συχνά πυκνά με την Vagbithο-οικογένεια.
 
VAGBITH είπε:
Ενδιαφέρον θέμα, μπράβο Krie. Δεν έτυχε να προσέξω τα κτίρια αλλά η Παιδική χαρά, "του Πικιώνη" όπως λέγεται, στη Φιλοθέη είναι εξαιρετική (αν και της χρειάζεται ολίγη συντήρηση είναι αλήθεια). Πηγαίνω συχνά πυκνά με την Vagbithο-οικογένεια.
Η παιδική χαρά όντως είναι πολύ καλή. Μια φωτό δική μου από εκεί...

Pikionis Filothei.jpg

Πράγματι χρειάζεται λίγη συντήρηση, αρκεί να μην αλλοιωθεί καθόλου ο χαρακτήρας της.
 
Παντα ετρεφα μεγαλη αγαπη για την αρχιτεκτονικη....Οταν ημουν μικρη, ηθελα να γινω αρχιτεκτων, αλλα αυτο σταθηκε αδυνατον αφου απαιτουσε καλη γνωση των μαθηματικων κι εγω αυτο το μαθημα δεν ηθελα ουτε να το ξερω!

Το να βλεπει κανεις τετοια κτιρια απο ενα τοσο μεγαλο ταλεντο, ειναι χαρα αλλα και λυπη μαζι γι' αυτα που δεν υπαρχουν πλεον...

Απο ολα οσα ειδα, περισσοτερο λατρεψα την οικια - εργαστηριο της Φροσως Ευθυμιαδη και ιδιαιτερα το εξωτερικο της΄.
 
Συγχαρητήρια Κριέ για το τόσο υψηλής παιδείας και αισθητικής θέμα που παρουσίασες. Είχα την τύχη να γεννηθώ δίπλα και στη συνέχεια να φοιτήσω στα γυμνασιακά μου χρόνια σε ένα απο τα λαμπρά έργα του Πικιώνη, το Πειραματικό Σχολείο του Παν/μίου Θεσ/νίκης, το οποίο ίδρυσε ο επιφανής παιδαγωγός Αλέξανδρος Δελμούζος.
 
Ευχαριστω πολυ χαιρομαι που σας αρεσε. Την Κυριακη θα εχουμε και συνεχεια.
 
Μπράβο κι απο μένα, είναι το καλύτερο σου θέμα Κριε μετα τις γιαγιάδες.Ευχαριστούμε πολυ.
 
Πολύ ωραίο θεματάκι! Να σου πω, καλα κάνανε και τα κατεδαφίσανε ολ'αυτά. Εμ με όλα αυτά τα εκτρώματα προ 100 χρόνων;;; Ενώ τώρα στη θεση τους υπαρχουν ομορφα κτίρια 20 ορόφων με 2 ασανσέρ, με σουπερ λουξ διαμερίσματα για ευτυχισμένη ζωή.

Ασφαλώς και αστειεύομαι. Εχει πάει κανείς Πράγα; Ειχα παει το 2007 για δουλειά για 3 μερες και είχα μείνει με ανοιχτό το στόμα με όσα πρόλαβα να δω και μάλιστα βράδι. Κι εχω υποσχεθεί στον εαυτό μου να αφιερώσω μια βδομάδα από τη ζωή μου να τη δω μερα. Η Ελλάδα μας είναι μονο φύση πλέον. Δάση και θάλασσα είναι τα χαρακτηριστικά της. Η αρχιτεκτονική ιστορία των πόλεων, με εξαίρεση τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις, εχει εξαφανιστεί ελέω της σύγχρονης "αισθητικής" (αναισθησίας θα'λεγα εγώ). Αν μαθαίνατε τί πολεοδομική καταστροφή εγινε στη Χαλκίδα προ 100 χρόνων, θα κλαίγατε!

Οσο παλιότερα, τόσο ομορφότερα (όλα γενικώς). Αλλωστε σ'αυτό το μότο οφείλει την ύπαρξή του το φορουμάκι μας.
 
Η οικία Ευθυμιάδου - Μενεγάκη σήμερα. Εντυπωσιακό κτήριο πραγματικά, πολλά επίπεδα, πολλά παράθυρα (όπως μου είπε η κυρία Πικιώνη ο αρχιτέκτων ήθελε να μπαίνει μέσα πολύ φως και παντού). Ένα κτήριο από πέτρα, τσιμέντο, ξύλο σε στυλ παραδοσιακό, κινέζικο και μοντέρνο. Η περίφραξη ήταν παλιά ξύλινη. Αν παρατηρήσει κανείς τις λεπτομέρειες, ακόμα και το τελείωμα της κάθε κολόνας θα διαπιστώσει πως τίποτα δεν έγινε τυχαία...

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Πολύ ωραίο σπίτι. Στην είσοδο είδα μια επιγραφή. Έχει κάποια συγκεκριμένη χρήση σήμερα, που αναγράφεται σ'αυτή?
 
Υπέροχο θέμα, αλλά δε μπορώ με τίποτα να καταλάβω πώς μπορεί να ήταν ο περίγυρος των κτιρίων αυτών τότε ώστε να ''δένουν'' αυτά τα σπίτια! Εμένα μου φαίνονται ρουστίκ και αδιανόητα για Αθήνα - όπως την γνωρίζω εγώ. Και γενικά το στυλ αυτό, μέσα και έξω, πιο πολύ σε Πήλιο μου κάνει!
 
Clemence είπε:
Υπέροχο θέμα, αλλά δε μπορώ με τίποτα να καταλάβω πώς μπορεί να ήταν ο περίγυρος των κτιρίων αυτών τότε ώστε να ''δένουν'' αυτά τα σπίτια! Εμένα μου φαίνονται ρουστίκ και αδιανόητα για Αθήνα - όπως την γνωρίζω εγώ. Και γενικά το στυλ αυτό, μέσα και έξω, πιο πολύ σε Πήλιο μου κάνει!
Το συγκεκριμένο σπίτι, έχει μερικά ετερόκλητα στοιχεία, που όμως δένουν αρμονικά μεταξύ τους. Μερικά είναι όντως φαινομενικά "παράταιρα", όμως το σύνολο είναι πολύ όμορφο και ενδιαφέρον. Βέβαια αυτά είναι και προσωπικές απόψεις. Όμως.... Όπως ισχύει για πολλά παλιά κτίρια (και κυρίως οικίες) ο "περίγυρος" στην εποχή που αυτά κατασκευάστηκαν, ήταν ίσως το τελευταίο που απασχολούσε τους αρχιτέκτονες. Σε πολλές περιπτώσεις ο περιβάλλων χώρος ήταν άδειος και ως επί τω πλείστον αδιαμόρφωτος. Πολλές φορές βλέπουμε παλιά αξιόλογα κτίσματα και λέμε "δε ταιριάζει με τον περίγυρο". Μα, ΔΕΝ χρειάζεται να ταιριάξει. Ο περίγυρος διαμορφώθηκε σε μελλοντικούς χρόνους και υπό άλλες συνθήκες οι οποίες δεν συμβάδιζαν με το παρελθόν. Καλώς ή κακώς έτσι είναι. Όμως αυτά τα μεμονωμένα δείγματα αρχιτεκτονικής πρέπει να μπαίνουν σε ξεχωριστό "κάδρο" της συνολικής εικόνας.
 
Πολύ όμορφο θέμα άνοιξες αδερφάκι!!! :)

 


Μπορεί η γειτονιά μας να έχει σήμερα το χάλι της, αλλά έχει να καυχιέται για όλους εκείνους τους καλλιτέχνες που έμεναν κατά καιρούς εκεί!!!


 


Πικιώνης, Κόντογλου, Παπαλουκάς, Βακαλό... είναι μερικοί από αυτούς...
:cool:

 


Να περιμένω σύντομα και άλλες παρόμοιες αναρτήσεις;;;
::)
 
Krios θερμά συγχαρητήρια για το θέμα!

Αποτελεί μάλιστα μια ακόμα καλή αφορμή για συζήτηση πάνω στα αρχιτεκτονικά εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί στην όμορφη πόλη της Αθήνας... :-/
 
@ Clemence

μια φωτογραφία από τα αρχεία νεοελληνικής αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη για να δεις τον περιβάλλοντα χώρο τότε

attachment.php


όσο για τώρα, ευτυχώς υπάρχουν αρκετές μονοκατοικίες ακόμα στην περιοχή οπότε δεν αποτελεί παραφωνία η συγκεκριμένη. Σε επικείμενο νέο μου θέμα θα ανεβάσω φωτογραφίες δια του λόγου το αληθές.

@ prisma

Συμφωνώ απόλυτα με την παραπάνω άποψή σου. Και όπως έχω ήδη αναφέρει το κτήριο ανήκει πλέον στην Εθνική Πινακοθήκη. Δες και τη φωτογραφία

attachment.php


Σύμφωνα με την κυρία Πικιώνη, το ενδιαφέρον για τη δουλειά του Δημήτρη Πικιώνη είναι απίστευτα μεγάλο από το εξωτερικό. Ακόμα!...
 
θετικό το γεγονός ότι ανήκει στην Εθν. Πινακοθήκη το κτίσμα.

Όσο για το ενδιαφέρον από το εξωτερικό, μάλλον έχει δίκιο η κ. Πικιώνη.

Θα μου επιτρέψετε εδώ, να βάλω 2 φωτό από τη παιδική χαρά του Πικιώνη στη Φιλοθέη.

Pikionis Filothei 2.jpg

Τιμητική επιγραφή προς τον αρχιτέκτονα στην είσοδο.

Pikionis Filothei 1.jpg

Μερική άποψη του χώρου.

(photos - prisma)
 
Krios, σε ευχαριστω προσωπικα που χαρη στις φωτογραφιες που προσθεσες, μπορεσα να δω λεπτομερεστερα αυτο το υπεροχο οικημα.

Ενα πραγματικο χαρμα οφθαλμων!
 
Πίσω
Μπλουζα