᾽᾽Το τριτο στεφανι᾽᾽ γραφτηκε το 1962 απο τον Κωστα Ταχτση και κατα την γνωμη μου αποτελει ενα απο τα πιο ουσιαστικα εργα της νεοελληνικης λογοτεχνιας.
Η υποθεση ειναι εξαιρετικα απλη: Μια γυναικα νεα ακομα,η Νινα, μας αφηγειται την σχεση της με μια πολυ καλη της φιλη, την μεγαλυτερη της σε ηλικια Εκαβη που αργοτερα εγινε και πεθερα της. Στην διηγηση παρεμβαλλονται κομματια οπου η ιδια η Εκαβη διηγηται στην Νινα την πολυπαθη ζωη της (τα κομματια αυτα αποτελουν και το μεγαλυτερο μερος του εργου) ενω η Νινα παραλληλα μας μιλα για την δικη της ζωη. Αν δεν ξερετε τιποτα για την μυθολογια που αναπτυχτηκε γυρω απο το εργο μαλλον θα δυσκολευτειτε να καταλαβατε που ειναι το σκανδαλωδες. Οι δυο γυναικες αποτελουν τις δυο οψεις του ελληνικου μικροαστισμου, η Νινα που ειναι πιο ευκαταστατη και μορφωμενη θεωρει τον εαυτο της καλυτερη απο οτι ειναι, εχει την ψευδαισθηση πως ειναι αστη ενω η Εκαβη εχει πια συμφιλιωθει με τις λαικες της καταβολες. Μεσα απο τις διηγησεις τους περναν παλι τα επωδυνα περιστατικα της νεοτερης ελληνικης ιστοριας. Ο μυθος λεει πως η Εκαβη δεν ειναι αλλη απο την γιαγια του ιδιου του Ταχτση. Αναφερονται επισης διαφορα θεματα ταμπου οπως η ομοφυλοφιλια και η αντιμετωπιση της απο την ελληνικη κοινωνια, η χρηση ναρκωτικων και φυσικα οι πολιτικες διαφορες.
Εμενα αυτο που με εντυπωσιασε ειναι η γλωσσα- ειδικα η Νινα μιλαει οπως οι περισσοτερες γυναικες που θυμαμαι απο τα παιδικα μου χρονια!
Παρακληση:αν και μου αρεσει πολυ ο Κωστας Ταχτσης σκοπιμα ειπα να γραψω μονο για το ᾽᾽Τριτο Στεφανι᾽᾽ προκειμενου να αποφυγω να προσελκυσω διαφορους που θα σχολιαζουν ποικιλοτροπως τα υπολοιπα εργα του που εχουν πολλα αυτοβιογραφικα στοιχεια και τοτε θα παμε ντουγρου για κλεισιμο του θρεντ! Παρακαλω να αποφυγετε τους οποιους κακοβουλους χαρακτηρισμους ειδικα για εναν ανθρωπο που ακομα και αν διαφωνει κανεις με τον τροπο που εζησε υπηρξε παντα ειλικρινης, υπερασπιστηκε γενναια τις επιλογες του και εζησε αξιοπρεπεστατα. Ποσο μαλλον που σε αυτο το εργο τετοια σχολια δεν εχουν θεση. Ευχαριστω και ελπιζω να εισακουστω.
Η υποθεση ειναι εξαιρετικα απλη: Μια γυναικα νεα ακομα,η Νινα, μας αφηγειται την σχεση της με μια πολυ καλη της φιλη, την μεγαλυτερη της σε ηλικια Εκαβη που αργοτερα εγινε και πεθερα της. Στην διηγηση παρεμβαλλονται κομματια οπου η ιδια η Εκαβη διηγηται στην Νινα την πολυπαθη ζωη της (τα κομματια αυτα αποτελουν και το μεγαλυτερο μερος του εργου) ενω η Νινα παραλληλα μας μιλα για την δικη της ζωη. Αν δεν ξερετε τιποτα για την μυθολογια που αναπτυχτηκε γυρω απο το εργο μαλλον θα δυσκολευτειτε να καταλαβατε που ειναι το σκανδαλωδες. Οι δυο γυναικες αποτελουν τις δυο οψεις του ελληνικου μικροαστισμου, η Νινα που ειναι πιο ευκαταστατη και μορφωμενη θεωρει τον εαυτο της καλυτερη απο οτι ειναι, εχει την ψευδαισθηση πως ειναι αστη ενω η Εκαβη εχει πια συμφιλιωθει με τις λαικες της καταβολες. Μεσα απο τις διηγησεις τους περναν παλι τα επωδυνα περιστατικα της νεοτερης ελληνικης ιστοριας. Ο μυθος λεει πως η Εκαβη δεν ειναι αλλη απο την γιαγια του ιδιου του Ταχτση. Αναφερονται επισης διαφορα θεματα ταμπου οπως η ομοφυλοφιλια και η αντιμετωπιση της απο την ελληνικη κοινωνια, η χρηση ναρκωτικων και φυσικα οι πολιτικες διαφορες.
Εμενα αυτο που με εντυπωσιασε ειναι η γλωσσα- ειδικα η Νινα μιλαει οπως οι περισσοτερες γυναικες που θυμαμαι απο τα παιδικα μου χρονια!
Παρακληση:αν και μου αρεσει πολυ ο Κωστας Ταχτσης σκοπιμα ειπα να γραψω μονο για το ᾽᾽Τριτο Στεφανι᾽᾽ προκειμενου να αποφυγω να προσελκυσω διαφορους που θα σχολιαζουν ποικιλοτροπως τα υπολοιπα εργα του που εχουν πολλα αυτοβιογραφικα στοιχεια και τοτε θα παμε ντουγρου για κλεισιμο του θρεντ! Παρακαλω να αποφυγετε τους οποιους κακοβουλους χαρακτηρισμους ειδικα για εναν ανθρωπο που ακομα και αν διαφωνει κανεις με τον τροπο που εζησε υπηρξε παντα ειλικρινης, υπερασπιστηκε γενναια τις επιλογες του και εζησε αξιοπρεπεστατα. Ποσο μαλλον που σε αυτο το εργο τετοια σχολια δεν εχουν θεση. Ευχαριστω και ελπιζω να εισακουστω.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: