Υπάρχει λόγος που κανείς δεν αναφέρει τα Myst ?

Σώτος Σώτος

RetroMaNiaC
Joined
19 Απρ 2012
Μηνύματα
715
Αντιδράσεις
262
Επειδή μάλλον αρχάριος θεωρούμαι στα adventure games (έχω παίξει μόνο τα The Longest Journey, Syberia, Amerzone, Atlantis και φυσικά όλα τα MYST με κορυφαίο των κορυφαίων το RIVEN (The sequel to Myst) έχω αυτή την απορία για όλους εσάς τους "γκουρού" του είδους:

Γιατί σπανιότατα έως ποτέ δεν βλέπω αναφορές στα Myst series? Σημαίνουν κάτι "κακό" για τον adventure gamer?

Μπορείτε να με βοηθήσετε? :)
 
Δεν είμαι adventur-ας αλλά μήπως έχει να κάνει με την εποχή των CD games όταν πρωτοβγήκαν (ή τουλάχιστον τα πρώτα λίγα χρόνια)? Εκείνη η εποχή σήμερα είναι κάπως ξεχασμένη... Γιατί τότε έβγαιναν πολλά παιχνίδια FMV (full motion video), ένα είδος που ο κόσμος μάλλον θέλει να ξεχάσει. Οπότε ακόμα και τα ελάχιστα καλά FMV παιχνίδια που υπήρχαν (όπως το Myst) τα πήρε και αυτά η μπάλα μάλλον. Οπως και να έχει είναι ένα είδος που δεν "γέρασε" καλά και μάλλον ελάχιστοι ενδιαφέρονται πια, παρόλο που πολλά cinematic games σήμερα δεν διαφέρουν και πολύ στο gameplay.
 
Δεν εχω παρατηρησει να υπαρχει καποια περιεργη σιωπη σχετικα με το Myst. Ισα ισα ηταν κλασσικη σειρα. Το θεμα ειναι οτι με το Uru εγινε μια καπως αποτυχημενη στροφη προς το 3d και το multiplayer. Οταν βγηκε το 5, τελειωσε οριστικα και η σειρα, με εξαιρεση το realMyst Masterpiece edition που ειναι προσφατο ριμεικ του RealMyst.

Κατα τα αλλα δε νομιζω οτι ειναι πιο ξεχασμενη ή αδικημενη απο αλλες σειρες της εποχης.

Edit: υπαρχουν και αυτα τα σχετικα προσφατα νεα:

http://www.ign.com/articles/2015/05/07/myst-television-series-to-air-on-streaming-service-hulu
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αν και μου αρέσουν πολύ τα adventures (απο τα αυθεντικά με text & parser μέχρι τα πιό μοντέρνα), πρέπει να ομολογήσω πως το Myst (καθώς και το Riven), ποτέ δεν τα συμπάθησα. Δεν μπορώ να εξηγήσω με σιγουριά το γιατί, αλλά το όλο σύνολο δεν το είδα ποτέ με καλό ματι - αν και παρ' όλα αυτά, σε κάποια περιοδικά της εποχής τα παιχνίδια αυτά είχαν αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές (ειδικά ο μαίτρ-Ανδρέας που αρθογραφούσε τότε στο PC-Master, ήταν μεγάλος fan :) )
 
Εγω εχω παιξει τα 4 πρωτα παιχνιδια και λιγο απο το Uru, αλλα εχω διαβασει και τα 3 βιβλια. Αυτο που μου αρεσε στη συγκεκριμενη σειρα δεν ειναι τα παιχνιδια, αλλα ολοκληρη η μυθολογια που εχει στηθει γυρω απο αυτα. Στο Uru υπαρχουν τετραδια που αποκαλυπτουν μια ιστορια χιλιαδων χρονων πριν απο την εποχη των παιχνιδιων, με πολεμους, ιντριγκες κλπ. :D

Εντωμεταξυ στο ιντερνετ ειχα πετυχει σελιδες που ασχολουνται με τη φιλοσοφια που λειτουργουν τα μαγικα βιβλια στα παιχνιδια, πότε ισχύει η τηλεμεταφορά και ποτε όχι κλπ. Ηταν ενας απο τους σχεδιαστες της Cyan που εστελνε ενημερωσεις και καπου εγραφε οτι βασιζεται στη κβαντοφυσικη (δηλ. οταν τηλεμεταφερεσαι γινεται waveform collapse απο ολους τους απειρους πιθανους κοσμους).

Αλλα παλι ασχολουνταν με το τι γραφουν οι "εξωγηινες" επιγραφες και οι διαλογοι στο Riven. Αλλωστε το συγκεκριμενο αριθμητικο συστημα αποτελει και ενα απο τους γριφους του παιχνιδιου για την επιλυση ενος αλλου γριφου.

Πολυ πλουσιο συμπαν τωρα που το σκεφτομαι :D
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Βασικά τα Myst ή θα τα αγαπήσεις ή θα τα μισήσεις! Εγώ ξεκίνησα από το Riven μετά από ένα review στο PcMaster. To τερμάτισα με τη βοήθεια walkthrough. Παρά τη δυσκολία του έμεινα ενθουσιασμένη από το παιχνίδι.

Μετά από αυτό όμως ότι Μyst έπιασα να παίξω το παράτησα! Πρέπει να τους δώσω μια ευκαιρία ακόμα, πιστεύω.
 
Παρόλο που είμαι μεγάλος fan των Puzzle Adventures όπου το 7th Gues & 11th Hour με είχαν ξετρελάνει και δεν χόρταινα να παίζω, αντιθέτως όταν έπαιξα το Myst μπορώ να πω ότι με ξενέρωσε πάρα πολύ. Χρειάστηκα walkthrough για περάσω κάποια σημεία που μέχρι τότε ποτέ δεν χρησιμοποιούσα Walkthrough, αλλά είπα ότι ήθελα να το τελειώσω έτσι για το ... και στο τέλος μπορώ να πω δεν ενθουσιάστηκα όταν το τελείωσα. Απο την άλλη, μου κίνησε η ιστορία την περιέργια και αγόρασα τα 2 βιβλία που είχαν τότε βγεί για το Myst και μπορώ να πω αυτά μου άρεσαν πάρα πολύ. Μετά όταν βγήκε το Riven είπα να δώσω άλλη μια ευκαιρία στο παιχνίδι μήπως και με κερδίσει, αλλά τελικά πάλι απέτυχε να με κερδίσει και έτσι έμεινε στο μυαλό μου για πάντα σαν ένα αποτυχημένο παιχνίδι. Το πως έφτασε να βγάλει μέχρι και Νο. 5 εγώ ακόμα δεν το καταλαβαίνω.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Μου θύμισες πολλά φίλε μου...και πάντα στο μυαλό μου έρχονται οι ατέλειωτες ώρες στο RIVEN που ήταν και από τα αγαπημένα μου! Επίσεις αξίζει να αναφέρω πως το βρήκα και σε έκδοση για pc μα δεν πρόσεξα τις προδιαγραφές προκειμένου να το τρέξει ο υπολογιστής μου και δυστυχώς έμεινα με την πίκρα και την λαχτάρα!!! Τι να γίνει όμως η νέα τεχνολογία δεν υποστηρίζει παλιά αξιόλογα και αγαπημένα games του παρελθόντος!

riven.jpg
 
Orpheas είπε:
Μου θύμισες πολλά φίλε μου...και πάντα στο μυαλό μου έρχονται οι ατέλειωτες ώρες στο RIVEN που ήταν και από τα αγαπημένα μου! Επίσεις αξίζει να αναφέρω πως το βρήκα και σε έκδοση για pc μα δεν πρόσεξα τις προδιαγραφές προκειμένου να το τρέξει ο υπολογιστής μου και δυστυχώς έμεινα με την πίκρα και την λαχτάρα!!! Τι να γίνει όμως η νέα τεχνολογία δεν υποστηρίζει παλιά αξιόλογα και αγαπημένα games του παρελθόντος!
Προβολή συνημμένου 137781
Είναι πάντως σε καλή τιμούλα στο GOG αν θέλεις να το ξαναπαίξεις ;)
 
Kambia είπε:
Είναι πάντως σε καλή τιμούλα στο GOG αν θέλεις να το ξαναπαίξεις ;)
Σε ευχαριστώ για την πληροφορία Kambia! Βλέπω όμως στην σελίδα της GOG αρκετά ενδιαφέροντα games της σειράς! Με βλέπω να κολλάω πάλι! :D
 
Wally είπε:
Που τον Ορφέα, με βάση τα στοιχεία της περιοχής που είναι, δεν τον πιάνουν. Εμείς Wally με αυτά που έχουμε πάρει ήδη θα μείνουμε για καιρό :( κλαψ....
 
Kambia είπε:
Που τον Ορφέα, με βάση τα στοιχεία της περιοχής που είναι, δεν τον πιάνουν. Εμείς Wally με αυτά που έχουμε πάρει ήδη θα μείνουμε για καιρό :( κλαψ....
Kambia εδώ μπορεί να μην έχουμε capital Controls αλλά από ποικιλία σε games για pc σίγουρα δεν υπάρχει! Πολύ λίγα πράγματα! Πάντως αν σε ενδιαφέρει ένα κατάστημα στην Στοκχόλμη που προμηθεύομαι κάποια games (και όχι τοσο τελευτάία αλλά παλιά ήμουν μονιμος πελάτης) είναι το webhallen δες τι έχει γενικότερα....μου φαίνεται πολύ λίγα πράγματα έχει και να φανταστείς είναι από τα πρώτα στην κατηγορία εδώ στην Σουηδία! http://www.webhallen.com
 
Δεν ειμαι ουτε ειδικος, ουτε εχω εμβαθυνει ποτε στα adventures. Αλλα επειδη ειναι κατι οπου συζητιεται απο τοτε, ισως υπαρχει μια ακομα εξηγηση.

Οταν ξεκινησαν τα adventures, ηταν μεν γραμμικα παιχνιδια, αλλα με πλουσιο κειμενο, διαλογο και επιλογες. Με τα χρονια, αρχισαν να εκμεταλευοντε το εκαστοτε υλικο/λογισμικο της εποχης με πολυ εντυπωσιακα αποτελεσματα. Πλουσια στον οπτικο και στον ηχητικο τομεα, βαθια υποθεση και ιστορια, με ζωντανους χαρακτηρες και πολλες ωρες παιχνιδι.

Σε μαλλον ανυποπτη φαση, κυκλοφορησε το Myst. Οπου ειχε στατικες εικονες, πανεμορφη μουσικη μεν, αλλα διχως πρακτικα διαλογο, και επαιζε με ενα τροπο οπου ξενισε μπολικους της μεσης τοτε σχολης των adventure. Οπως και να το κανουμε, απο τα space quest, το loom, το day of the tentacle, τα monkey island(s) και απο ποσα αλλα δεκαδες κλασικα και διαχρονικα παιχνιδια του χωρου, πας σε ενα περιεργο, διαφορετικο τιτλο, με στατικες οθονες, αυτο κακοφανηκε σε παρα πολυ κοσμο.

Το Myst ηταν ενας φοβερος τιτλος, αλλα σε περιεργη ωρα και την απροσμενη στιγμη. Οι σκληροι του ειδους το λατρεψαν, οι κλασικοι και πρωτοπαραδοτοι adventureαδες και οι πιο περιστασιακοι, μαλλον το αποπηραν.

Το σοβαρο προβλημα εδω, οτι αν και το Myst πιθανοτητα αξιζε και την δημοτικοτητα και την επιτυχια, τα περισσοτερα εντυπα του χωρου ηταν μαλλον υπερβολικα θετικα απεναντι του, με αποτελεσμα να δημιουργηθουν λαθος εντυπωσεις σε πολυ κοσμο ενω δεν του αξιζε κατι τετοιο.

Τωρα, ειναι οντως το Myst τοσο καλο; Ειναι το καλυτερο adventure παιχνιδι ολων των εποχων; Του αξιζει ολη αυτη η αποθεωση;

Πιστευω πως ειναι τιτλος με εκπληκτικες ιδεες και πως ναι, του αξιζε να γνωρισει την επιτυχια. Δεν ξερω κατα ποσο ομως ειναι το καλυτερο του ειδους του. Θα πω παντως οτι ηταν παρα πολυ μπροστα για την εποχη του, σε σημειο και βαθμο οπου δεν τα καταφεραν να υλοποιησουν το οραμα τους οπως ηθελαν αλλα και οπως πραγματικα του αξιζε.

Γιαυτο σπουδαιοτερο σημειο αναφορας πιστευω πως ειναι το RealMyst, αφου καταφερε γινει αυτο που πραγματικα σκεφτηκαν και ονειρευτηκαν οι δημιουργοι του, παρα ο αρχικος τιτλος του 1993.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
alkis21 είπε:
Έτσι! Θέλω έντονες, ντόμπρες απόψεις.

Χωρίς πλάκα τώρα, εκτιμώ πολύ τη γνώμη βετεράνων gamers και θα χαιρόμουν να δω την άποψή σου.

Πάντως τώρα νομίζω οτι σιγά σιγά καταλαβαίνω εσάς τους παλιούς. Μάλλον τα Myst σας ξένισαν με την νέα τους φιλοσοφία, όντας συνηθισμένοι στα παραδοσιακά adventures. Ενώ για μένα που μόλις τότε έμπαινα στον κόσμο των pc , το να περάσω από το ...Τέτρις στα ουφάδικα , στο Riven και το Μyst III Exile ήταν σαν να έβλεπα την Αποκάλυψη.
 
Μωρέ, δεν θέλω να το παίξω εξυπνάκιας, αλλά στα είκοσι χρόνια που βρίσκομαι στο internet έχω μιλήσει πιο πολύ για το M*st από ό,τι μιλάει ο φυσιολογικός κόσμος για γκόμενες... Καταλαβαίνεις λοιπόν γιατί δεν ψήνομαι να το αναλύσω σε βάθος για άλλη μια φορά.

Θα πω τη γνώμη μου εν συντομία: Το M*st ήταν ένα μέτριο παιχνίδι, που έφερε μια ελαφριά ομοιότητα με τα adventure games. Σε αυτό το είδος τελικά πιστώθηκε, καθότι είναι γνωστή η διαχρονική κατάρα που έχει το είδος, να ονομάζονται adventures όλοι οι τίτλοι που δεν ξέρουν που αλλού να τους κατατάξουν (πχ. 3-4 χρόνια μετά, η πλειοψηφία των παιχτών ονόμαζε adventure το Tomb Raider). Έκανε μια αναπάντεχη, άνευ προηγουμένου εμπορική επιτυχία, κυρίως επειδή είχε όμορφες εικονίτσες. Μέχρι εδώ, δεν είναι καμιά πρωτοφανής ιστορία, παραλλαγές της έχουν συμβεί ανά τα χρόνια.

Το μεγάλο πρόβλημα δεν ήταν το ίδιο το παιχνίδι, αλλά ο φαινομενικά ατελείωτος συρφετός από κλώνους που κατέκλυσε το είδος τα επόμενα χρόνια, από εταιρείες που προσπαθούσαν να το μιμηθούν και μας φλόμωσαν στα Sfinotouvlakia Simulators. Δεν ήταν η μοναδική αιτία που το είδος μετεβλήθη από το δημοφιλέστερο και πιο εμπορικό genre στις αρχές των 90s σε κάτι που απευθυνόταν σε περιορισμένο κοινό, αλλά ήταν η βασικότερη. Ξέρετε το περίφημο ρητό ότι τα adventures έχουν πεθάνει; Εκείνη την εποχή ξεκίνησε να ακούγεται, όχι τυχαία.
 
Σιγουρα το Myst σαν παιχνιδι ειχε θεματακια, και σιγουρα εκανε το κακο να το μιμηθουν πολλοι μετριοτατοι κιτσατοι κλωνοι. Αλλα αν εχει ξεχαστει, οπως λεει το αρχικο ερωτημα, δε νομιζω να ειναι αυτοι οι λογοι. Ισα ισα καθενα απο τα παιχνιδια ηταν αρκετα δημοφιλη.
 
Είναι απο τις καραμπινάτες "love or hate" περιπτώσεις.

Προσωπικά πέρασα όμορφα και με το πρώτο Myst, προασπαθώντας να σκαρφιστώ τη λογική του κόσμου του. Το Riven βέβαια αποτελεί και για μένα την κορυφαία εμπειρία στη σειρά, κυρίως λόγω της σταδιακής ανακάλυψης του "στησίματος" πίσω απο τον κόσμο και τα σύμβολά του. Άπειρες σημειώσεις, ζωγραφιές και πειραματισμούς, και στο τέλος αναγκαστικά λύση, για να το τερματισω επιτέλους ! Δεν ξέρω αν είναι η δεν είναι "παραδοσιακό" adventure, ενώ ο Άλκης έχει έν μέρει δίκιο με την μάστιγα των κακών Myst clones, όμως, προσωπικά πάντα, απόλαυσα και αρκετά απο αυτά. To Schizm, το Shivers 2, το Atlantis 2, το Reah και αρκετά άλλα που δεν θυμάμαι τώρα, είναι myst clones. Με ιντρίγκαρε το first person mode, και σχεδόν πάντα αυτοί οι κλώνοι είχαν μια μυστήρια, ψυχεδελική ατμόσφαιρα που με έφτιαχνε, με έβαζε στο mood και ακόμη το κάνει, όταν μετά απο χρόνια ξαναπιάνω κάποιο απο αυτά. (note to myself :να ξαναπαίξω το Atlantis II σε 4:3 CRT)

Τέλοσπάντων, θα ακούσεις να το λένε απο την επιτομή των adventure games, μέχρι την μάστιγα του είδους, εγώ δεν το θεωρώ ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Το αν είναι overrated επίσης δεν μπορώ να το κρίνω, η αλήθεια είναι οτι πούλησε πάρα πολλά αντίτυπα, αλλα συνήθως όταν συμβαίνει αυτό, δύσκολα μπορεί το παιχνίδι να είναι "πατάτα". Το hype με την ομορφια των prerendered στατικών οθονών του, υπήρχε, σύμφωνοι, αλλα όλοι ήθελαν ένα όμορφο παιχνίδι, είτε για να το απολαυσουν στον υπολογιστή τους, είτε για την απαραίτητη φιγούρα σε κάποιον φίλο, μην ξεχνάμε το '93 ήταν μια εποχή όπου το 2d pixel art ήταν ακόμη ο κανόνας, και το 3d, έστω και prerendered, φάνταζε ως κάτι εξωτικό που το έβλεπες σε κάποια slideshows, ή σε περιοδικά της εποχής.

Εν ολίγοις, το Myst είναι ένα πρωτότυπο παιχνίδι που άγγιξε πολλούς λόγω του απλού χειρισμού, της χαλαρής φύσης του, των -τότε- εντυπωσιακών οθονών του, της αρκετά όμορφης ambient μουσικής του και των γρίφων του. Ακόμη και αν οι γρίφοι δεν ήταν "σπουδαίοι", τα υπόλοιπα έφταναν για την εποχή.
 
Getta Robo είπε:
Δεν ειμαι ουτε ειδικος, ουτε εχω εμβαθυνει ποτε στα adventures.
Δεκτό το "disclaimer" που μπήκε στην αρχή, παρ' όλα αυτά όμως θα ήθελα σε μερικά σημεία να κάνω ορισμένες επισημάνσεις, ενώ εχω και μία απορία:

Καταρχάς, η υπόθεση περί "στατικών εικόνων" δεν ισχύει - τουλάχιστον στην περίπτωσή μου. Και αυτό διότι adventures με στατικές εικόνες έπαιζα απο τον καιρό των text adventures, μέχρι και αργότερα, στην icon driven / point & click εποχή.

Επιπλέον, ορισμένα απο τα adventures τα οποία αναφέρθηκαν (π.χ. το Day of the tentacle που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά με το Myst) δεν είχαν προλάβει να γίνουν "κλασσικά" (πόσο μάλλον... "διαχρονικά"), ώστε να σταθούν ως αφορμή για να δω με "μισό μάτι" ένα παιχνίδι σαν το Myst.

Ούτε φυσικά είμαι τόσο αρνητικός, ώστε να απορρίπτω οποιοδήποτε παιχνίδι adventure δεν ακολουθεί αυστηρά την πεπατημένη. (αν ήταν έτσι, θα γκρίνιαζα όταν πρωτοείδα τα adventures εταιριών όπως π.χ. η Lucas τα οποία "παρρέκλιναν" απο τον "ορθό δρόμο" του καθαρού text - πράγμα που δεν έκανα).

Tώρα, η απορία για την οποία έγραψα παραπάνω, είναι η εξής:

Καταλαβαίνω ποιοί είναι οι "περιστασιακοί" adventurers που δεν τους άρεσε το παιχνίδι.

Επίσης νομίζω ότι καταλαβαίνω ποιοί είναι οι "κλασσικοί και πατροπαράδοτοι". (υποθέτω όσοι σαν και εμένα, ξεκίνησαν με text adventures - αν και υπήρχαν πολλοί τέτοιοι που, αντίθετα απο εμένα, το Myst τους άρεσε !!)

Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι, ποιοί ακριβώς είναι οι "σκληροί" του είδους, που λάτρεψαν το παιχνίδι. (?)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα