ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.203
- Αντιδράσεις
- 2.588
Χαμένα όνειρα (1961)
RetroDB: http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%A7%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1_%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%B1
Μια δραματική ταινία του 1961 παρουσιάζω σήμερα. Είναι τα "Χαμένα όνειρα", μια συμπαραγωγή των Φίνος Φιλμς και Θ. Δαμασκηνός - Β. Μιχαηλίδης, σε σενάριο Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου και σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου. Πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου "Η μεγάλη παρένθεση".
Το θέμα - το καστ. Ένας φιλόδοξος νέος, ο Κώστας Λαμπίρης (Δημήτρης Παπαμιχαήλ) αναλαμβάνει εργασία σε αντιπροσωπεία εργοστασίου κλωστικών όπου διευθύνει ο Απόστολος Λιναρδής (Γιώργος Δαμασιώτης). Σκοπός του Κώστα είναι να γίνει επιτυχημένος συγγραφέας και τη δουλειά στο γραφείο την βλέπει μόνο ως προσωρινή κατάσταση γι' αυτό και παρά τις παραινέσεις του Αρτέμη (Λαυρέντης Διανέλλος), του παλιού υπαλλήλου του γραφείου, δεν δείχνει ενδιαφέρον. Λίγο μετά έρχεται στο γραφείο για δουλειά και η Λίζα Ζέριγκα (Αντιγόνη Βαλάκου) κόρη γνωστής πλην όμως παρηκμασμένης μεγαλοαστικής οικογένειας. Και αυτή έρχεται μόνο για προσωρινά καθώς προσβλέπει σε έναν πλούσιο γάμο, ούσα αρραβωνιασμένη με τον γιο του εφοπλιστή Βάρδα, Βασίλη (Γιώργος Λευτεριώτης). Τα πράγματα όμως δεν θα ευοδωθούν. Το βιβλίο του Κώστα θα αγνοηθεί και ο Βασίλης θα φύγει από τη ζωή της Λίζας. Και τα χρόνια θα περάσουν...
Νέες ελπίδες ωστόσο θα γεννηθούν και για τους δυο. Ο Κώστας ελπίζει να φύγει για τη Νιγηρία στηριζόμενος στις υποσχέσεις ενός γνωστού του, κάποιου Μπάρκα. Η Λίζα πάλι θα γνωρίσει έναν αξιόλογο γείτονα μηχανικό ονόματι Νασούλα (Γιώργος Δάνης) που θα της προτείνει γάμο και θα δεχτεί. Κι ενώ και για τους δυο δείχνει να τους ευνοεί η τύχη τα πράγματα θα στραβώσουν και πάλι. Οι υποσχέσεις του Μπάρκα θα αποδειχθούν ανυπόστατες ενώ και ο Νασούλας θα προσβληθεί από μετεγχειρητικές επιπλοκές και θα πεθάνει. Απογοητευμένοι οι δύο ήρωες θα κοιτάξουν το μέλλον τους κατάματα και θα πάρουν τη μόνη απόφαση που τους απομένει. Να ενώσουν τις ζωές τους.
Σχόλια. Η ταινία είναι κατά τη γνώμη μου μία από τις καλύτερες κοινωνικές - δραματικές παραγωγές. Ο Αλέκος Σακελλάριος, ένας σπουδαίος δημιουργός, στήνει πετυχημένα το σκηνικό μιας συνηθισμένης ομάδας ανθρώπων στην Αθήνα της αυγής της δεκαετίας του '60. Η ομάδα αυτή είναι όμως τόσο ανομοιογενής που θα 'λεγε κανείς ότι δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει για πολύ. Ένας νεαρός φιλόδοξος νέος που χλευάζει την υπαλληλία και δείχνει ότι δεν θα περπατήσει στα χνάρια των πολλών μικρομεσαίων, τουλάχιστον αυτό ονειρεύεται. Μια κοπέλα στο άνθος της νιότης της που ονειρεύεται τον καλό γάμο, τον γάμο που ταιριάζει στο όνομά της έστω και αν αυτό έχει ξεπέσει. Δυο φαινομενικά διαφορετικοί χαρακτήρες που όμως έχουν σαν κοινό παρονομαστή τα νιάτα και τη δίψα για ζωή, ζωή όπως την έχουν σχεδιάσει. Οι άλλοι δύο του κουαρτέτου του γραφείου αντιπροσωπεύουν τη συντήρηση στις δύο της εκδοχές, κι αυτές διαφοροποιημένες. Ο διευθυντής που η ζωή του δεν είναι τίποτε άλλο από πωλήσεις, ανταγωνισμούς, πελάτες και παράπονα, μια αέναη και ανακυκλούμενη ρουτίνα πέρα από την οποία δεν δείχνει να έχει λόγο ύπαρξης. Και από την άλλη, ο παλιός υπάλληλος, πλήρως συμβιβασμένος και υποταγμένος στον ρόλο του ως brick in the wall του συστήματος που φυσικά θα αντικατασταθεί όταν έρθει η ώρα του. Και η ερώτηση: Ποια είναι η συγκολλητική ύλη όλων αυτών των εντελώς διαφορετικών ανθρώπων;
Η απάντηση έρχεται αβίαστα. Μα φυσικά οι κουβαρίστρες Λουξ, οι κάθε κουβαρίστρες Λουξ που καθορίζουν τις ζωές των τεσσάρων και κατ' επέκτασιν των πολλών ως μέσο βιοπορισμού αλλά και ως υλικό δόμησης ενός συστήματος οργάνωσης της κοινωνίας. Ενός συστήματος που ξέρει καλά να "χωνεύει" τις αντιδράσεις εναντίον του, που ξέρει να εκτρέφει την ελπίδα στον άνθρωπο ως μέσο διαιώνισης αλλά που στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν θα μετουσιωθεί σε χειροπιαστή πραγματικότητα.
Εξαιρετικές επιδόσεις από τους πρωταγωνιστές. Κορυφαίος όλων ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του, με εντυπωσιακό παράστημα και γοητεία κυριαρχεί με την παρουσία του στη μεγάλη οθόνη. Λίγο πιο πίσω αν και σε υψηλή στάθμη η Αντιγόνη Βαλάκου με φυσικό χαρακτήρα που προσιδιάζει στην ηρωίδα που θέλει ο Σακελλάριος να αναδείξει.
Πολύ καλή ερμηνεία, στα επίπεδα των πρωταγωνιστών και για τον Γιώργο Δαμασιώτη που ερμηνεύει τον Διευθυντή στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του (πέθανε μετά από 2 χρόνια σε ηλικία μόλις 63 χρονών). Πιστεύω ότι ανήκει στη γενιά εκείνων των παλιών κωμικών που είχαν το χιούμορ στην ψυχοσύνθεσή τους και δεν χρειάζονταν μαθήματα ηθοποιίας. Από τους υπόλοιπους θα σταθώ στον Θανάση Βέγγο που έχει έναν ρόλο μικρό που οπωσδήποτε τον αδικεί και δεν "φαίνεται" στην ταινία. Δεν διέκρινα κάτι ιδιαίτερο από τους υπόλοιπους.
Αρκετά καλή η φωτογραφία των Νίκου Δημόπουλου και Giovanni Varriano. Μάλλον ολιγοδάπανη η παραγωγή με λιτά σκηνικά και κοστούμια από μια εταιρεία που έχει επιδείξει πολύ πλουσιότερες παραγωγές.
Για τη μουσική επένδυση του Μάνου Χατζηδάκι τι να πει κανείς. Και μόνο για το Βαλς των χαμένων ονείρων θα έπρεπε να δει κάποιος την ταινία. Απλά εκπληκτική.
Απόσπασμα 1. Ο Διευθυντής "συλλαμβάνει" τον Κώστα και τη Λίζα να χορεύουν το βαλς των χαμένων ονείρων....
Διευθυντής: - Μπράβο!!! Κι ύστερα λέω κι εγώ πως έχω γραφείο... Πριν από λίγο νομίζω κύριε πως σας εδήλωσα, σαφώς και απεριφράστως, ότι βαρέθηκα να σας συγχωρώ... όσο για σας δεσποινίς, δεν ξέρω τι να πω... Αν την πρώτη μέρα που αναλαμβάνετε υπηρεσία χορεύετε, τη δεύτερη ίσως πατινάρετε και την τρίτη ασφαλώς θα κολυμπήσετε. Προ μιας τοιαύτης καταστάσεως... (ανοίγει η πόρτα και μπαίνει ένας υπάλληλος).
Διευθυντής: - Τι είναι αυτά τα δέματα Θανάση;
Θανάσης: - Ο κύριος Αθανασιάδης δεν δέχτηκε να παραλάβει τις κουβαρίστρες...
Διευθυντής: - Γιατί;
Θανάσης: - Ξέρω γω; Μου είπε ότι θα σας δει και θα σας εξηγήσει....
Διευθυντής: -Α τους άτιμους,α τους.... βλέπετε που σας τα 'λεγα κύριε Αρτέμη, βλέπετε που σας τα 'λεγα εγώ!!! που πας εσύ στάσου!!! (στον Θανάση) θα πάμε μαζί, μην τ' αφήνεις, στάσου, κι εσείς... (στον Αρτέμη)
Αρτέμης: - Τι;
Διευθυντής: - Τρέξτε!!!
Αρτέμης: - Πού;
Διευθυντής: - .....
Αρτέμης: - Τρέχω!!!
Λίζα: - (Στον Κώστα) Τι συμβαίνει;
Κώστας: - Κουβαρίστρες...
Απόσπασμα 2. Ο Διευθυντής λογομαχεί με τον Κώστα.
Διευθυντής: - Τι γίνονται οι καταστάσεις του μηνός;
Κώστας: - Κοντεύουνε...
Διευθυντής: - Κοντεύουνε; Κι είμαστε ακόμα στις χαρακιές; Για άκου να σου πω παιδί μου!!!
Κώστας: - Για ακούστε να σας πω εγώ καλύτερα!!! Αύριο το βράδυ δεν θέλετε τις καταστάσεις του μηνός; Που θα λένε πόσες κουβαρίστρες πουλήσαμε, πόσες δεν πουλήσαμε, πόσες έχουμε εδώ, πόσες έχουμε στην αποθήκη και πόσες έχουμε στο μάτι μας; Ε αύριο το βράδυ θα τις έχετε!!!
Διευθυντής: - Καλά βρε παιδί μου, καλά, μην κάνεις έτσι, είπαμε κι εμείς μια κουβέντα παραπάνω... δεν χάλασε ο κόσμος... (απευθυνόμενος στον Αρτέμη) μωρέ τι 'ναι ετούτος, μωρέ καλός είν' ετούτος... (σταυροκοπιέται)
Απόσπασμα 3. Οι δύο ήρωες αντιμετωπίζουν τα χτυπήματα της τύχης κι έχουν ως φαίνεται αποδεχτεί τη μοίρα τους:
Λίζα: - Αχ βρε δόλιε μου κι εσύ...
Κώστας: - Δόλιος... καλά το 'πες... δόλιος.... πολύ δόλιοι όμως είμαστε εμείς οι δύο βρε Λίζα...πολύ...
Λίζα:- Πολύ δεν θα πει τίποτα... και για να καταλάβεις πόσο δόλιοι είμαστε, ξέρεις τι μας περιμένει πάλι αύριο; Κουβαρίστρες Κώστα μου... οι κουβαρίστρες...
Κώστας: - Κύριον Ανάργυρον Δαμιανόν ενταύθα. Έχομεν την τιμήν να σας πληροφορήσομεν ότι κατά την τελευταίαν Διεθνή Έκθεσιν της Λειψίας, το πρώτο βραβείον κλωστικών προϊόντων έλαβον οι κουβαρίστρες Λουξ...
Video.
1. Η στιγμή της επιστροφής της Λίζας με την ξαδέλφη της Φωφώ (Νίκη Λινάρδου) από το νοσοκομείο και η είδηση για τον χαμό του αρραβωνιατικού της.
Φωτογραφίες.
1. Ο Κώστας παρακολουθεί από το μπαλκόνι του γραφείου τη λατέρνα που παίζει το βαλς των χαμένων ονείρων. Λίγο μετά θα ρίξει το φιλοδώρημα στον πλανόδιο μουσικό.
2. Η Λίζα με τη μητέρα της (Αθηνά Μιχαηλίδου) και τον πρώτο αρραβωνιαστικό της Βασίλη Βάρδα (Γιώργος Λευτεριώτης) στη βίλα της οικογένειας Ζέριγκα.
3. Ο Κώστας δείχνει με καμάρι τις τελευταίες διορθώσεις του πρώτου του βιβλίου που έχει πάρει τον δρόμο για το τυπογραφείο (αριστερά). Δυστυχώς όμως το Τελευταίο όνειρο θα συναντήσει την παγερή αδιαφορία και θα οδηγηθεί στον κάλαθο των αχρήστων (δεξιά).
4. Αριστερά η είσοδος του Ξενοδοχείου Καστρί στην Νέα Ερυθραία όπου πήγε ο Κώστας να συναντήσει τον Μπάρκα, χωρίς αποτέλεσμα όμως αφού ο τελευταίος είχε φύγει. Δεν άλλαξαν και πολλά από το ξενοδοχείο όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος στις εικόνες του σήμερα. Δεξιά ο μηχανικός Νασούλας επισκέπτεται τη μητέρα της Λίζας για να την πληροφορήσει για το ενδιαφέρον του για την κόρη της.
5. Οι κουβαρίστρες Λουξ, παντού και πάντα...
RetroDB: http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%A7%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1_%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%B1
Μια δραματική ταινία του 1961 παρουσιάζω σήμερα. Είναι τα "Χαμένα όνειρα", μια συμπαραγωγή των Φίνος Φιλμς και Θ. Δαμασκηνός - Β. Μιχαηλίδης, σε σενάριο Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου και σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου. Πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου "Η μεγάλη παρένθεση".
Το θέμα - το καστ. Ένας φιλόδοξος νέος, ο Κώστας Λαμπίρης (Δημήτρης Παπαμιχαήλ) αναλαμβάνει εργασία σε αντιπροσωπεία εργοστασίου κλωστικών όπου διευθύνει ο Απόστολος Λιναρδής (Γιώργος Δαμασιώτης). Σκοπός του Κώστα είναι να γίνει επιτυχημένος συγγραφέας και τη δουλειά στο γραφείο την βλέπει μόνο ως προσωρινή κατάσταση γι' αυτό και παρά τις παραινέσεις του Αρτέμη (Λαυρέντης Διανέλλος), του παλιού υπαλλήλου του γραφείου, δεν δείχνει ενδιαφέρον. Λίγο μετά έρχεται στο γραφείο για δουλειά και η Λίζα Ζέριγκα (Αντιγόνη Βαλάκου) κόρη γνωστής πλην όμως παρηκμασμένης μεγαλοαστικής οικογένειας. Και αυτή έρχεται μόνο για προσωρινά καθώς προσβλέπει σε έναν πλούσιο γάμο, ούσα αρραβωνιασμένη με τον γιο του εφοπλιστή Βάρδα, Βασίλη (Γιώργος Λευτεριώτης). Τα πράγματα όμως δεν θα ευοδωθούν. Το βιβλίο του Κώστα θα αγνοηθεί και ο Βασίλης θα φύγει από τη ζωή της Λίζας. Και τα χρόνια θα περάσουν...
Νέες ελπίδες ωστόσο θα γεννηθούν και για τους δυο. Ο Κώστας ελπίζει να φύγει για τη Νιγηρία στηριζόμενος στις υποσχέσεις ενός γνωστού του, κάποιου Μπάρκα. Η Λίζα πάλι θα γνωρίσει έναν αξιόλογο γείτονα μηχανικό ονόματι Νασούλα (Γιώργος Δάνης) που θα της προτείνει γάμο και θα δεχτεί. Κι ενώ και για τους δυο δείχνει να τους ευνοεί η τύχη τα πράγματα θα στραβώσουν και πάλι. Οι υποσχέσεις του Μπάρκα θα αποδειχθούν ανυπόστατες ενώ και ο Νασούλας θα προσβληθεί από μετεγχειρητικές επιπλοκές και θα πεθάνει. Απογοητευμένοι οι δύο ήρωες θα κοιτάξουν το μέλλον τους κατάματα και θα πάρουν τη μόνη απόφαση που τους απομένει. Να ενώσουν τις ζωές τους.
Σχόλια. Η ταινία είναι κατά τη γνώμη μου μία από τις καλύτερες κοινωνικές - δραματικές παραγωγές. Ο Αλέκος Σακελλάριος, ένας σπουδαίος δημιουργός, στήνει πετυχημένα το σκηνικό μιας συνηθισμένης ομάδας ανθρώπων στην Αθήνα της αυγής της δεκαετίας του '60. Η ομάδα αυτή είναι όμως τόσο ανομοιογενής που θα 'λεγε κανείς ότι δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει για πολύ. Ένας νεαρός φιλόδοξος νέος που χλευάζει την υπαλληλία και δείχνει ότι δεν θα περπατήσει στα χνάρια των πολλών μικρομεσαίων, τουλάχιστον αυτό ονειρεύεται. Μια κοπέλα στο άνθος της νιότης της που ονειρεύεται τον καλό γάμο, τον γάμο που ταιριάζει στο όνομά της έστω και αν αυτό έχει ξεπέσει. Δυο φαινομενικά διαφορετικοί χαρακτήρες που όμως έχουν σαν κοινό παρονομαστή τα νιάτα και τη δίψα για ζωή, ζωή όπως την έχουν σχεδιάσει. Οι άλλοι δύο του κουαρτέτου του γραφείου αντιπροσωπεύουν τη συντήρηση στις δύο της εκδοχές, κι αυτές διαφοροποιημένες. Ο διευθυντής που η ζωή του δεν είναι τίποτε άλλο από πωλήσεις, ανταγωνισμούς, πελάτες και παράπονα, μια αέναη και ανακυκλούμενη ρουτίνα πέρα από την οποία δεν δείχνει να έχει λόγο ύπαρξης. Και από την άλλη, ο παλιός υπάλληλος, πλήρως συμβιβασμένος και υποταγμένος στον ρόλο του ως brick in the wall του συστήματος που φυσικά θα αντικατασταθεί όταν έρθει η ώρα του. Και η ερώτηση: Ποια είναι η συγκολλητική ύλη όλων αυτών των εντελώς διαφορετικών ανθρώπων;
Η απάντηση έρχεται αβίαστα. Μα φυσικά οι κουβαρίστρες Λουξ, οι κάθε κουβαρίστρες Λουξ που καθορίζουν τις ζωές των τεσσάρων και κατ' επέκτασιν των πολλών ως μέσο βιοπορισμού αλλά και ως υλικό δόμησης ενός συστήματος οργάνωσης της κοινωνίας. Ενός συστήματος που ξέρει καλά να "χωνεύει" τις αντιδράσεις εναντίον του, που ξέρει να εκτρέφει την ελπίδα στον άνθρωπο ως μέσο διαιώνισης αλλά που στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν θα μετουσιωθεί σε χειροπιαστή πραγματικότητα.
Εξαιρετικές επιδόσεις από τους πρωταγωνιστές. Κορυφαίος όλων ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του, με εντυπωσιακό παράστημα και γοητεία κυριαρχεί με την παρουσία του στη μεγάλη οθόνη. Λίγο πιο πίσω αν και σε υψηλή στάθμη η Αντιγόνη Βαλάκου με φυσικό χαρακτήρα που προσιδιάζει στην ηρωίδα που θέλει ο Σακελλάριος να αναδείξει.
Πολύ καλή ερμηνεία, στα επίπεδα των πρωταγωνιστών και για τον Γιώργο Δαμασιώτη που ερμηνεύει τον Διευθυντή στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του (πέθανε μετά από 2 χρόνια σε ηλικία μόλις 63 χρονών). Πιστεύω ότι ανήκει στη γενιά εκείνων των παλιών κωμικών που είχαν το χιούμορ στην ψυχοσύνθεσή τους και δεν χρειάζονταν μαθήματα ηθοποιίας. Από τους υπόλοιπους θα σταθώ στον Θανάση Βέγγο που έχει έναν ρόλο μικρό που οπωσδήποτε τον αδικεί και δεν "φαίνεται" στην ταινία. Δεν διέκρινα κάτι ιδιαίτερο από τους υπόλοιπους.
Αρκετά καλή η φωτογραφία των Νίκου Δημόπουλου και Giovanni Varriano. Μάλλον ολιγοδάπανη η παραγωγή με λιτά σκηνικά και κοστούμια από μια εταιρεία που έχει επιδείξει πολύ πλουσιότερες παραγωγές.
Για τη μουσική επένδυση του Μάνου Χατζηδάκι τι να πει κανείς. Και μόνο για το Βαλς των χαμένων ονείρων θα έπρεπε να δει κάποιος την ταινία. Απλά εκπληκτική.
Απόσπασμα 1. Ο Διευθυντής "συλλαμβάνει" τον Κώστα και τη Λίζα να χορεύουν το βαλς των χαμένων ονείρων....
Διευθυντής: - Μπράβο!!! Κι ύστερα λέω κι εγώ πως έχω γραφείο... Πριν από λίγο νομίζω κύριε πως σας εδήλωσα, σαφώς και απεριφράστως, ότι βαρέθηκα να σας συγχωρώ... όσο για σας δεσποινίς, δεν ξέρω τι να πω... Αν την πρώτη μέρα που αναλαμβάνετε υπηρεσία χορεύετε, τη δεύτερη ίσως πατινάρετε και την τρίτη ασφαλώς θα κολυμπήσετε. Προ μιας τοιαύτης καταστάσεως... (ανοίγει η πόρτα και μπαίνει ένας υπάλληλος).
Διευθυντής: - Τι είναι αυτά τα δέματα Θανάση;
Θανάσης: - Ο κύριος Αθανασιάδης δεν δέχτηκε να παραλάβει τις κουβαρίστρες...
Διευθυντής: - Γιατί;
Θανάσης: - Ξέρω γω; Μου είπε ότι θα σας δει και θα σας εξηγήσει....
Διευθυντής: -Α τους άτιμους,α τους.... βλέπετε που σας τα 'λεγα κύριε Αρτέμη, βλέπετε που σας τα 'λεγα εγώ!!! που πας εσύ στάσου!!! (στον Θανάση) θα πάμε μαζί, μην τ' αφήνεις, στάσου, κι εσείς... (στον Αρτέμη)
Αρτέμης: - Τι;
Διευθυντής: - Τρέξτε!!!
Αρτέμης: - Πού;
Διευθυντής: - .....
Αρτέμης: - Τρέχω!!!
Λίζα: - (Στον Κώστα) Τι συμβαίνει;
Κώστας: - Κουβαρίστρες...
Απόσπασμα 2. Ο Διευθυντής λογομαχεί με τον Κώστα.
Διευθυντής: - Τι γίνονται οι καταστάσεις του μηνός;
Κώστας: - Κοντεύουνε...
Διευθυντής: - Κοντεύουνε; Κι είμαστε ακόμα στις χαρακιές; Για άκου να σου πω παιδί μου!!!
Κώστας: - Για ακούστε να σας πω εγώ καλύτερα!!! Αύριο το βράδυ δεν θέλετε τις καταστάσεις του μηνός; Που θα λένε πόσες κουβαρίστρες πουλήσαμε, πόσες δεν πουλήσαμε, πόσες έχουμε εδώ, πόσες έχουμε στην αποθήκη και πόσες έχουμε στο μάτι μας; Ε αύριο το βράδυ θα τις έχετε!!!
Διευθυντής: - Καλά βρε παιδί μου, καλά, μην κάνεις έτσι, είπαμε κι εμείς μια κουβέντα παραπάνω... δεν χάλασε ο κόσμος... (απευθυνόμενος στον Αρτέμη) μωρέ τι 'ναι ετούτος, μωρέ καλός είν' ετούτος... (σταυροκοπιέται)
Απόσπασμα 3. Οι δύο ήρωες αντιμετωπίζουν τα χτυπήματα της τύχης κι έχουν ως φαίνεται αποδεχτεί τη μοίρα τους:
Λίζα: - Αχ βρε δόλιε μου κι εσύ...
Κώστας: - Δόλιος... καλά το 'πες... δόλιος.... πολύ δόλιοι όμως είμαστε εμείς οι δύο βρε Λίζα...πολύ...
Λίζα:- Πολύ δεν θα πει τίποτα... και για να καταλάβεις πόσο δόλιοι είμαστε, ξέρεις τι μας περιμένει πάλι αύριο; Κουβαρίστρες Κώστα μου... οι κουβαρίστρες...
Κώστας: - Κύριον Ανάργυρον Δαμιανόν ενταύθα. Έχομεν την τιμήν να σας πληροφορήσομεν ότι κατά την τελευταίαν Διεθνή Έκθεσιν της Λειψίας, το πρώτο βραβείον κλωστικών προϊόντων έλαβον οι κουβαρίστρες Λουξ...
Video.
1. Η στιγμή της επιστροφής της Λίζας με την ξαδέλφη της Φωφώ (Νίκη Λινάρδου) από το νοσοκομείο και η είδηση για τον χαμό του αρραβωνιατικού της.
Φωτογραφίες.
1. Ο Κώστας παρακολουθεί από το μπαλκόνι του γραφείου τη λατέρνα που παίζει το βαλς των χαμένων ονείρων. Λίγο μετά θα ρίξει το φιλοδώρημα στον πλανόδιο μουσικό.
2. Η Λίζα με τη μητέρα της (Αθηνά Μιχαηλίδου) και τον πρώτο αρραβωνιαστικό της Βασίλη Βάρδα (Γιώργος Λευτεριώτης) στη βίλα της οικογένειας Ζέριγκα.
3. Ο Κώστας δείχνει με καμάρι τις τελευταίες διορθώσεις του πρώτου του βιβλίου που έχει πάρει τον δρόμο για το τυπογραφείο (αριστερά). Δυστυχώς όμως το Τελευταίο όνειρο θα συναντήσει την παγερή αδιαφορία και θα οδηγηθεί στον κάλαθο των αχρήστων (δεξιά).
4. Αριστερά η είσοδος του Ξενοδοχείου Καστρί στην Νέα Ερυθραία όπου πήγε ο Κώστας να συναντήσει τον Μπάρκα, χωρίς αποτέλεσμα όμως αφού ο τελευταίος είχε φύγει. Δεν άλλαξαν και πολλά από το ξενοδοχείο όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος στις εικόνες του σήμερα. Δεξιά ο μηχανικός Νασούλας επισκέπτεται τη μητέρα της Λίζας για να την πληροφορήσει για το ενδιαφέρον του για την κόρη της.
5. Οι κουβαρίστρες Λουξ, παντού και πάντα...
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: