iggylebowski
RetroAdept
- Joined
- 10 Mαϊ 2012
- Μηνύματα
- 868
- Αντιδράσεις
- 675
Das Boot (1981, Wolfgang Petersen)
http://www.imdb.com/title/tt0082096/
Υπόθεση: Έργα και ημέρες του πληρώματος ενός γερμανικού υποβρυχίου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το οποίο αφού αποπλεύσει από το λιμάνι του La Rochelle θα κατευθυνεί προς τον Ατλαντικό και στη συνέχεια προς το Γιβραλτάρ, έχει να αντιμετωπίσει τα εχθρικά υποβρύχια και πλοία του αγγλικού στόλου.
Το Das Boot αποδεικνύει, μάλλον, ότι ο σκηνοθέτης Wolfgang Petersen είχε κάποτε ταλέντο, τουλάχιστον πολύ πριν αρχίσει να γυρίζει ταινίες όπως τα Troy και Air Force One. H ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Buchheim, ο οποίος εμπνεύστηκε την ιστορία από τις προσωπικές του εμπειρίες ως μέλος πληρώματος ενός γερμανικού υποβρυχίου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Petersen παρουσιάζει πολύ εύστοχα τον πόλεμο από την πλευρά των ηττημένων ομοεθνών του, χωρίς να αφορίζει κάποιο από τους βασικούς χαρακτήρες της ταινίας και δίνοντας τελικά μια ανθρώπινη υπόσταση στους Γερμανούς στρατιώτες. Το ύφος της ταινίας παίζει ανάμεσα σε σκηνές αγωνίας, ελαφρότητας, χιούμορ και κυνισμού, παρουσιάζοντας πολύ αποτελεσματικά τις ανθρώπινες ιστορίες του πληρώματος και τις συναισθηματικές συγκρούσεις των χαρακτήρων. Οι χαρακτήρες της ταινίας είναι αρκετά αρχετυπικοί, ο κυνικός πλοίαρχος, ο βασανισμένος δεύτερος, ο ιδεαλιστής, μέλος του κόμματος, αξιωματικός κ.α., προσφέροντας ένα πλουραλισμό στην απεικόνιση των μελών του πληρώματος. Γενικότερα το σύνολο του πληρώματος χαρακτηρίζεται από απλές συμπεριφορές χωρίς υπερβολές και εμμονές, καθώς οι Γερμανοί ναύτες παρουσιάζονται σαν απλοί στρατιώτες που είναι διατεθειμένοι να πολεμήσουν αλλά χωρίς να ξέρουν τον λόγο που τους οδήγησε στον πόλεμο. Ανάμεσα στο πλήρωμα βρίσκονται οι δυο αντιδιαμετρικά αντίθετοι χαρακτήρες. Από τη μια μεριά βρίσκεται ο κυνικός πλοίαρχος, αντίθετος με την πολιτική της κυβέρνησής του και από την άλλη ο νεοφερμένος, προβλεπόμενος αξιωματικός που με ιδεαλιστικό τρόπο υπακούει στα κελεύσματα των πολιτικών ηγετών του. Το Das Boot είναι γεμάτο από συναισθηματικές εντάσεις και συγκινησιακές συγκρούσεις. Η ταινία διέρχεται μέσα από την ανία και την βαρεμάρα του πληρώματος όταν δεν συμβαίνει τίποτα συγκλονιστικό, τις εντάσεις και τις φθορές που προκαλεί ο εγκλεισμός σε ένα τόσο μικρό χώρο, την κούραση και την απογοήτευση των ναυτών που δεν μπορούν να γυρίσουν στην πατρίδα τους, μικρές στιγμές ηρωισμού και μεγαλύτερες στιγμές έντασης. Οι σκηνές κατά τις οποίες το υποβρύχιο δέχεται επίθεση από αντίπαλα πλοία είναι εντυπωσιακά γυρισμένες με έντονες και ατελείωτες σιωπές που κάνουν τον θεατή να κρατά και ο ίδιος την ανάσα του. Ακόμη πιο εντυπωσιάκό το μισάωρο κατά το οποίο το υποβρύχιο έχει εγκλωβιστεί στον βυθό της θάλασσας και σχεδόν το κοινό γίνεται μέτοχος του φόβου, της αγωνίας και της απέλπιδας προσπάθειας του πληρώματος να επιβιώσει. Πέρα από την έντονο συναισθηματικό πλουραλισμό που κλιμακώνεται με τέτοιο τρόπο που σε κάνει να ταυτίζεσαι με τους χαρακτήρες της ταινίας, ο Petersen σκηνοθετεί εκπληκτικά το εσωτερικό του υποβρυχίου δημιουργώντας μια κλειστοφοβική, παρακμιακή και πνιγηρή ατμόσφαιρα που την κάνει ακόμη πιο βαριά η συγκινησιακή φόρτιση που προκαλούν οι καταστάσεις, καθώς και η εντυπωσιακή χρήση του εσωτερικού φωτισμού, των χρωμάτων και ιδιαίτερα των σιωπών που προσθέτουν ένα τόνο ψυχολογικού τρόμου και μια παγερή αίσθηση απομόνωσης.
Trailer:
http://www.imdb.com/title/tt0082096/
Υπόθεση: Έργα και ημέρες του πληρώματος ενός γερμανικού υποβρυχίου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το οποίο αφού αποπλεύσει από το λιμάνι του La Rochelle θα κατευθυνεί προς τον Ατλαντικό και στη συνέχεια προς το Γιβραλτάρ, έχει να αντιμετωπίσει τα εχθρικά υποβρύχια και πλοία του αγγλικού στόλου.
Το Das Boot αποδεικνύει, μάλλον, ότι ο σκηνοθέτης Wolfgang Petersen είχε κάποτε ταλέντο, τουλάχιστον πολύ πριν αρχίσει να γυρίζει ταινίες όπως τα Troy και Air Force One. H ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Buchheim, ο οποίος εμπνεύστηκε την ιστορία από τις προσωπικές του εμπειρίες ως μέλος πληρώματος ενός γερμανικού υποβρυχίου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Petersen παρουσιάζει πολύ εύστοχα τον πόλεμο από την πλευρά των ηττημένων ομοεθνών του, χωρίς να αφορίζει κάποιο από τους βασικούς χαρακτήρες της ταινίας και δίνοντας τελικά μια ανθρώπινη υπόσταση στους Γερμανούς στρατιώτες. Το ύφος της ταινίας παίζει ανάμεσα σε σκηνές αγωνίας, ελαφρότητας, χιούμορ και κυνισμού, παρουσιάζοντας πολύ αποτελεσματικά τις ανθρώπινες ιστορίες του πληρώματος και τις συναισθηματικές συγκρούσεις των χαρακτήρων. Οι χαρακτήρες της ταινίας είναι αρκετά αρχετυπικοί, ο κυνικός πλοίαρχος, ο βασανισμένος δεύτερος, ο ιδεαλιστής, μέλος του κόμματος, αξιωματικός κ.α., προσφέροντας ένα πλουραλισμό στην απεικόνιση των μελών του πληρώματος. Γενικότερα το σύνολο του πληρώματος χαρακτηρίζεται από απλές συμπεριφορές χωρίς υπερβολές και εμμονές, καθώς οι Γερμανοί ναύτες παρουσιάζονται σαν απλοί στρατιώτες που είναι διατεθειμένοι να πολεμήσουν αλλά χωρίς να ξέρουν τον λόγο που τους οδήγησε στον πόλεμο. Ανάμεσα στο πλήρωμα βρίσκονται οι δυο αντιδιαμετρικά αντίθετοι χαρακτήρες. Από τη μια μεριά βρίσκεται ο κυνικός πλοίαρχος, αντίθετος με την πολιτική της κυβέρνησής του και από την άλλη ο νεοφερμένος, προβλεπόμενος αξιωματικός που με ιδεαλιστικό τρόπο υπακούει στα κελεύσματα των πολιτικών ηγετών του. Το Das Boot είναι γεμάτο από συναισθηματικές εντάσεις και συγκινησιακές συγκρούσεις. Η ταινία διέρχεται μέσα από την ανία και την βαρεμάρα του πληρώματος όταν δεν συμβαίνει τίποτα συγκλονιστικό, τις εντάσεις και τις φθορές που προκαλεί ο εγκλεισμός σε ένα τόσο μικρό χώρο, την κούραση και την απογοήτευση των ναυτών που δεν μπορούν να γυρίσουν στην πατρίδα τους, μικρές στιγμές ηρωισμού και μεγαλύτερες στιγμές έντασης. Οι σκηνές κατά τις οποίες το υποβρύχιο δέχεται επίθεση από αντίπαλα πλοία είναι εντυπωσιακά γυρισμένες με έντονες και ατελείωτες σιωπές που κάνουν τον θεατή να κρατά και ο ίδιος την ανάσα του. Ακόμη πιο εντυπωσιάκό το μισάωρο κατά το οποίο το υποβρύχιο έχει εγκλωβιστεί στον βυθό της θάλασσας και σχεδόν το κοινό γίνεται μέτοχος του φόβου, της αγωνίας και της απέλπιδας προσπάθειας του πληρώματος να επιβιώσει. Πέρα από την έντονο συναισθηματικό πλουραλισμό που κλιμακώνεται με τέτοιο τρόπο που σε κάνει να ταυτίζεσαι με τους χαρακτήρες της ταινίας, ο Petersen σκηνοθετεί εκπληκτικά το εσωτερικό του υποβρυχίου δημιουργώντας μια κλειστοφοβική, παρακμιακή και πνιγηρή ατμόσφαιρα που την κάνει ακόμη πιο βαριά η συγκινησιακή φόρτιση που προκαλούν οι καταστάσεις, καθώς και η εντυπωσιακή χρήση του εσωτερικού φωτισμού, των χρωμάτων και ιδιαίτερα των σιωπών που προσθέτουν ένα τόνο ψυχολογικού τρόμου και μια παγερή αίσθηση απομόνωσης.
Trailer:
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: