Maria's lovers (1984)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.134
Αντιδράσεις
2.278
Μία σημαντική ταινία του νεότερου Αμερικανικού κινηματογράφου παρουσιάζω εδώ. Είναι "Οι εραστές της Μαρίας" (1984) σε σκηνοθεσία Andrey Konchalovskiy και σενάριο του ιδίου και των Gerard Brach, Paul Zindel, Marjorie David και Floyd Byars.

Το θέμα - το καστ. Ο Ivan Bibic (John Savage), πρώην αιχμάλωτος πολέμου των Ιαπώνων επιστρέφει στο σπίτι του μετά το τέλος του Β' ΠΠ. Η σκέψη του είναι στον προπολεμικό του έρωτα, τη Maria Bosic (Nastassja Kinski) και στο πώς θα την κάνει γυναίκα του. Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει αρκετά από τότε που έφυγε. Η Μαρία σχετίζεται με έναν λοχαγό, τον Al Griselli (Vincent Spano), ο οποίος δεν είναι διατεθειμένος να κάνει πέρα. Ο πατέρα του Ιβάν (Robert Mitchum) δεν τον ενθαρρύνει γι' αυτήν τη σχέση. Η μάχη για την κατάκτηση της Μαρίας μοιάζει αμφίρροπη μέχρι που η τελευταία θα κάνει την εκλογή της και θα δοθεί στην πρώτη της αγάπη. Ο Ιβάν και η Μαρία παντρεύονται.

Τα πράγματα όμως δείχνουν να μην πηγαίνουν καλά. Ο Ιβάν, προφανώς επηρεασμένος από τα βιώματα της αιχμαλωσίας αλλά και μη μπορώντας να συνειδητοποιήσει ότι ο στόχος της ζωής του επετεύχθη, παρεκκλίνει σε δύστροπες συμπεριφορές και, μη μπορώντας να ανταποκριθεί ως σύζυγος και εραστής της Μαρίας, αναζητά την ολοκλήρωση σε άλλες γυναίκες όπως η κυρία Wynic (Anita Morris). Η Μαρία, καίτοι αντιλαμβάνεται την δυσκολία της κατάστασης, ωστόσο θέλει να το παλέψει για να σώσει τον γάμο της αλλά τα πράγματα σταδιακά επιδεινώνονται.

Νέος παίκτης θα κάνει την εμφάνισή του στη σκηνή. Ο γυρολόγος όσο και γοητευτικός Clarence Butts (Keith Carradine), εκμεταλλευόμενος το κενό στη σχέση Ιβάν και Μαρίας θα μπει στη ζωή της και μάλιστα θα την αφήσει έγκυο. Παρά την δυσάρεστη αυτή τροπή η Μαρία εξακολουθεί να θέλει τον Ιβάν και να ζει μόνη της με το μωρό. Με αφορμή ένα περιστατικό ο Ιβάν θα εκδικηθεί τον Clarence και θα γυρίσει πίσω στη Μαρία. Η ζωή τους επιτέλους θα πάρει θετική πορεία.

Σχόλια. Ο σκηνοθέτης Andrey Konchalovskiy καταπιάνεται με ένα αρκετά "δουλεμένο" θέμα στον Αμερικανικό Κινηματογράφο, αυτό των ζωών των βετεράνων του πολέμου που σε αυτήν την περίπτωση αφορά τον Β' ΠΠ (άλλες φορές το Βιετνάμ, στρατιωτικές αποστολές σε τρίτες χώρες, Cold war κλπ). Και στέκεται ιδίως στην καταστροφική επίδραση του πολέμου στην ψυχοσύνθεσή τους και εντέλει στη δυσκολία προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα. Ο ήρωας εδώ (Ιβάν) δεν μεγαλοπιάνεται, δεν είναι "κάποιος" είναι ένας συνηθισμένος μικροαστός και δη μετανάστης (Γιουγκοσλάβος στην καταγωγή) και ονειρεύεται μικρά, απτά πράγματα. Την ομοεθνή Μαρία, μια συνηθισμένη αν και πανέμορφη κοπέλα που έχει παρόμοια όνειρα. Εδώ όμως είναι και η ειδοποιός διαφορά. Ενώ αυτή δείχνει να ξέρει τι θέλει και το εκφράζει με λογικό και συγκροτημένο τρόπο, ο Ιβάν προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια του εαυτού του και μπλέκεται σε συγκρουσιακές καταστάσεις.

Παράλληλα διαχέεται σε όλη την ταινία το πνεύμα του αγώνα των αρσενικών συχνά μεταξύ τους για την κατάκτηση του θηλυκού ως αυτοσκοπό αλλά και προσωπική και κοινωνική ανέλιξη. Και το τελευταίο (αν και όχι λιγότερο σημαντικό) ο ερωτισμός των "μοιραίων" γυναικών που κάνει τον κόσμο να περιστρέφεται γύρω από αυτές. Και μοιραία από αυτή την τελευταία παρατήρηση περνάμε στην αξιολόγηση των συντελεστών.

Δίκαια κατά τον γράφοντα η Nastassja Kinski απέσπασε το βραβείο Ιταλών δημοσιογράφων για την καλύτερη ξένη ηθοποιό του 1985. Γιατί εκφράζει μέσα από τη ζωτικότητά της, τον ερωτισμό της, τα ξεσπάσματά της, τη γεμάτη πόθο ματιά της (βλέπε και video), τη γυναίκα σύμβολο που αξίζει κάποιος άντρας να παλέψει, να κατακτήσει ή και να καταστραφεί. Με λίγα λόγια το νόημα (κατά πολλούς) της ζωής ιδωμένο από την αντρική πλευρά. Δύσκολα να βρισκόταν κάποια άλλη καλύτερη για τον ρόλο.

Οι δύο έτεροι πρωταγωνιστές John Savage και Keith Carradine, καίτοι εκφράζουν δύο διαφορετικές στάσεις ζωής (πεσιμιστική - φοβική ο ένας, ανέμελη - μποέμ ο άλλος) εντούτοις μοιάζουν μέσα από την αντίθεσή τους να ολοκληρώνουν το πρότυπο του άντρα, έτσι που στοιχεία του εαυτού του θα αναγνώριζε ο οποιοσδήποτε εκπρόσωπος του "ισχυρού" φύλου. Λίγο περισσότερο μου άρεσε ο Keith με τη φρεσκάδα της ματιάς του και βέβαια για το τραγούδι του (βλέπε video).

Η αξιολόγηση των ηθοποιών δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλάβει τον κολοσσό Robert Mitchum που εδώ, στη δύση της καριέρας του, αν και σε δευτεραγωνιστικό ρόλο "δείχνει" την αξία του και ανεβαίνει σε πρωταγωνιστικά επίπεδα. Εξαιρετική επιλογή.

Ο σκηνοθέτης δείχνει πανταχού παρών να ελέγχει "σφιχτά" την πλοκή ακόμα και στα σημεία που το φιλμ δείχνει σχετικά στατικό. Οι έξυπνες λήψεις, οι εναλλαγές μαύρου - άσπρου, νύχτας - ημέρας, χαράς - λύπης, η έντονη παρουσία γενικά διπόλων κυριαρχούν. Σε κανένα σημείο της ταινίας δεν χάνεται το ενδιαφέρον. Και αν το τέλος δεν φαντάζει και τόσο απρόβλεπτο, αυτό δεν ενοχλεί κατά το ελάχιστο.

Πολλά τα μουσικά ακούσματα στην ταινία την επιμέλεια των οποίων είχε ο Gary Malkin. Μπορεί κάποιος να τα βρει στα credits της ταινία, στο τέλος της. Εγώ θα σταθώ στην ερμηνεία του κομματιού Maria's eyes που ερμηνεύει ο εξαιρετικός Keith Carradine (Η πατρότητα του κομματιού αποδίδεται στον Claude Nougat αλλά στα credits της ταινίας δίδονται στίχοι Keith Carradine και μουσική του σκηνοθέτη) και μπορείτε να δείτε παρακάτω.

Video.

1. Σκηνές από την ταινία με μουσικό χαλί ένα κομμάτι της Shirley Bassey.


2. Το κομμάτι Maria's eyes ερμηνευμένο από τον Keith Carradine.


Φωτογραφίες.

1. Ο ήρωας έχει επιστρέψει και ο πατέρας του τον παρουσιάζει πανηγυρικά.

maria3.jpg

2. Ο Ιβάν γνωρίζει τον Αλ παρουσία της Μαρίας. Στην πραγματική ζωή η Nastassja σχετίστηκε με τον Vincent Spano και μάλιστα απέκτησαν γιο.
maria2.jpg








3. Ο Ιβάν προσπαθεί να εξηγήσει τις δυσκολίες του και να βρει παρηγοριά στην αγκαλιά της Mrs Wynic.

maria5.jpg

4. Ο Clarence πολιορκεί τη Μαρία.

maria6.jpg

5. Παντού και πάντα η μορφή της Μαρίας.

maria7.jpg

6. Σκηνή από τα γυρίσματα με τον σκηνοθέτη και τους δύο πρωταγωνιστές.

mariaslovers.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μία εξαιρετική παρουσίαση της ταινίας στα αγγλικά συνοδευόμενη από σπάνιο φωτογραφικό υλικό μπορείτε να δείτε εδώ.
 
Πίσω
Μπλουζα