iggylebowski
RetroAdept
- Joined
- 10 Mαϊ 2012
- Μηνύματα
- 868
- Αντιδράσεις
- 675
The Holy Mountain (1973, Alejandro Jodorowsky)
http://www.imdb.com/title/tt0071615/
Κι εκεί που με το El Topo, οι θεατές νόμιζαν πως η φαντασία του Jodorowsky έχει φτάσει στα όριά της, σκάει μύτη τρία χρόνια μετά το Holy Mountain κι το κινηματογραφικό κοινό μένει αποσβολωμένο στη θέση του. Αν ξεκινήσει κάποιος να περιγράφει ή να πει περιληπτικά το σενάριο του Holy Mountain έχει χάσει το παιχνίδι από την αρχή. Αν στο El Topo υπήρχαν άπειρα σύμβολα και αναφορές στην χριστιανικό δόγμα, τις ανατολικές θρησκείες και στην αποκρυφιστική φιλοσοφία, στο Holy Mountain τα σύμβολα είναι πολλαπλάσια. Μεσσιανικές φιγούρες, χριστιανικά σύμβολα, βιβλικές αναφορές, αποκρυφισμός, βλάσφημες εικόνες, κάρτες Tarot, φιλοσοφικοί προβληματισμοί, φροϋδικές ιδέες, μυστικιστικοί συμβολισμοί, σπιριτουαλισμός, σουρεαλισμός, ιστορικές αναφορές, κοινωνικοπολιτική κριτική όλα αυτά υπάρχουν μέσα στο Holy Mountain. Και όλο αυτό το πακέτο υφαίνεται γύρω από περίεργες εικόνες, αφηρημένη βία, ακραίες σεξουαλικές καταστάσεις και υποχθόνιο μαύρο χιούμορ. Κάθε πλάνο, κάθε καρέ είναι τόσο φορτωμένο σε εικόνες που θα πρέπει να πατήσεις pause για να το αναλύσει και να το αποκωδικοποιήσει ο θεατής. Η κριτική που κάνει ο Jodorowsky έμφανίζεται σε κάθε πλάνο και επιτίθεται σε ό,τι βρίσκει μπροστά της. Τίποτα δεν μένει στο απυρόβλητο. Η οργανωμένη θρησκεία, η κοινωνική διαστρωμάτωση, η γοητεία της εξουσίας, ο υπερκαταναλωτισμός, ο αχαλίνωτος υλισμός, οι ανώτερες ιδέες, η νοθρότητα του σύγχρονου ανθρώπου, η απατηλή πίστη που πιστεύει ότι μπορεί να ξεπεράσει τη θνησιμότητα της ύλης, η ανθρώπινη φύση. Το Holy Mountain είναι ένα ασυγκράτητο κοινωνικο-πολιτικο-σεξουαλικό σχόλιο που επιτίθεται στην πολιτική ορθότητα. Το πρωτό μισάωρο περίπου, κατά τη διάρκεια του οποίου απέχει διακριτικά οποιοσδήποτε διάλογος, είναι ένας συνδυασμός περιέργων και εθιστικών εικόνων που επιτίθεται στις αισθήσεις του θεατή και προκαλεί μια αόριστη πνευματική διέγερση. Αντίθετα με τον Bunuel που έκανε κριτική στο καθολικό δόγμα μέσω ενός ασυγκράτητου σαρκασμού, ο Jodorowsky ακολουθεί μια πιο υποκειμενική προσέγγιση που περνά μέσα από σαμανικές, μυστικιστικές διαδικασίες με τη βοήθεια μιας παραληρηματικής ευρυματικότητας. Ο Jodorowsky αποδομεί τους βασικούς κώδικες των οργανωμένων δογμάτων, και αναρρωτιέται τον λόγο ύπαρξης οποιασδήποτε κατήχησης και τυφλής υποταγής. Ο Jodorowsky ψάχνει βαθιά στην ανθρώπινη ύπαρξη για να διακρίνει τη γοητεία αλλά και τη διαστροφή της ανθρώπινης φύσης. H αναζήτηση του πνεύματος, της πραγματικής αθανασίας και της πνευματικής διάστασης του ανθρώπου και η κατάβαση στο υποσυνείδητο της ανθρώπινης σκέψης φαίνεται επίσης να απασχολούν τον σκηνοθέτη. Ο Jodorowsky χρησιμοποιεί την αποστροφή που προκαλούν οι εικόνες για να ερεθίσει την ανάγκη του ανθρώπου για ένα διαφορετικό πνευματικό ταξίδι, που αποφεύγει οποιαδήποτε στεγανά των γνωστών ιδεών και κανόνων. Ο πνευματισμός του είναι καθαρά ανθρωποκεντρικός. Και όλα αυτά γίνονται μπροστά στα μάτια του θεατή με όχημα ένα εικαστικό, τριπαρισμένο ντελίριο γεμάτο εξαιρετικά βίαιες εικόνες και αχαλίνωτη σεξουαλικότητα. Και στο φινάλε έρχεται η τελική αποκάλυψη για να ολοκληρώσει το παραληρηματικό ταξίδι της ταινίας. Το φινάλε αποκαλύπτεται με σαρκαστικά οδυνηρό τρόπο στον θεατή, γιατί η εξοντωτική προσέγγιση του σκηνοθέτη ήταν απλά φανταστικό ταξίδι στην πνευματική ύπαρξη του ανθρώπου, μια απλή παραίσθηση. Το Holy Mountain τελειώνει σαν ένα ξεκαρδιστικό παραλήρημα, ένα πνευματιστικό ανέκδοτο στην ανθρώπινη συνείδηση. Το Holy Mountain είναι μια ανεπανάληπτη φιλμική οδύσσεια για τον θεατή, που αν καταφέρει να ξεπεράσει την υπερβολική, ορισμένες στιγμές, βία και τον ερωτισμό, θα τον κάνει να βιώσει μια πρωτόγνορη εμπειρία. Εγώ προσωπικά το λάτρεψα, αν και στο τέλος έμεινα ακίνητος να σκέφτομαι τί ήταν αυτό που μόλις είδα. Οπότε μπορεί όσα έγραψα μέχρι τώρα να μην έχουν καμιά ιδιαίτερη σημασία. H προσέγγιση σε μια τέτοια ταινία δεν μπορεί παρά να είναι καθαρά υποκειμενική.
Trailer:
http://www.imdb.com/title/tt0071615/
Κι εκεί που με το El Topo, οι θεατές νόμιζαν πως η φαντασία του Jodorowsky έχει φτάσει στα όριά της, σκάει μύτη τρία χρόνια μετά το Holy Mountain κι το κινηματογραφικό κοινό μένει αποσβολωμένο στη θέση του. Αν ξεκινήσει κάποιος να περιγράφει ή να πει περιληπτικά το σενάριο του Holy Mountain έχει χάσει το παιχνίδι από την αρχή. Αν στο El Topo υπήρχαν άπειρα σύμβολα και αναφορές στην χριστιανικό δόγμα, τις ανατολικές θρησκείες και στην αποκρυφιστική φιλοσοφία, στο Holy Mountain τα σύμβολα είναι πολλαπλάσια. Μεσσιανικές φιγούρες, χριστιανικά σύμβολα, βιβλικές αναφορές, αποκρυφισμός, βλάσφημες εικόνες, κάρτες Tarot, φιλοσοφικοί προβληματισμοί, φροϋδικές ιδέες, μυστικιστικοί συμβολισμοί, σπιριτουαλισμός, σουρεαλισμός, ιστορικές αναφορές, κοινωνικοπολιτική κριτική όλα αυτά υπάρχουν μέσα στο Holy Mountain. Και όλο αυτό το πακέτο υφαίνεται γύρω από περίεργες εικόνες, αφηρημένη βία, ακραίες σεξουαλικές καταστάσεις και υποχθόνιο μαύρο χιούμορ. Κάθε πλάνο, κάθε καρέ είναι τόσο φορτωμένο σε εικόνες που θα πρέπει να πατήσεις pause για να το αναλύσει και να το αποκωδικοποιήσει ο θεατής. Η κριτική που κάνει ο Jodorowsky έμφανίζεται σε κάθε πλάνο και επιτίθεται σε ό,τι βρίσκει μπροστά της. Τίποτα δεν μένει στο απυρόβλητο. Η οργανωμένη θρησκεία, η κοινωνική διαστρωμάτωση, η γοητεία της εξουσίας, ο υπερκαταναλωτισμός, ο αχαλίνωτος υλισμός, οι ανώτερες ιδέες, η νοθρότητα του σύγχρονου ανθρώπου, η απατηλή πίστη που πιστεύει ότι μπορεί να ξεπεράσει τη θνησιμότητα της ύλης, η ανθρώπινη φύση. Το Holy Mountain είναι ένα ασυγκράτητο κοινωνικο-πολιτικο-σεξουαλικό σχόλιο που επιτίθεται στην πολιτική ορθότητα. Το πρωτό μισάωρο περίπου, κατά τη διάρκεια του οποίου απέχει διακριτικά οποιοσδήποτε διάλογος, είναι ένας συνδυασμός περιέργων και εθιστικών εικόνων που επιτίθεται στις αισθήσεις του θεατή και προκαλεί μια αόριστη πνευματική διέγερση. Αντίθετα με τον Bunuel που έκανε κριτική στο καθολικό δόγμα μέσω ενός ασυγκράτητου σαρκασμού, ο Jodorowsky ακολουθεί μια πιο υποκειμενική προσέγγιση που περνά μέσα από σαμανικές, μυστικιστικές διαδικασίες με τη βοήθεια μιας παραληρηματικής ευρυματικότητας. Ο Jodorowsky αποδομεί τους βασικούς κώδικες των οργανωμένων δογμάτων, και αναρρωτιέται τον λόγο ύπαρξης οποιασδήποτε κατήχησης και τυφλής υποταγής. Ο Jodorowsky ψάχνει βαθιά στην ανθρώπινη ύπαρξη για να διακρίνει τη γοητεία αλλά και τη διαστροφή της ανθρώπινης φύσης. H αναζήτηση του πνεύματος, της πραγματικής αθανασίας και της πνευματικής διάστασης του ανθρώπου και η κατάβαση στο υποσυνείδητο της ανθρώπινης σκέψης φαίνεται επίσης να απασχολούν τον σκηνοθέτη. Ο Jodorowsky χρησιμοποιεί την αποστροφή που προκαλούν οι εικόνες για να ερεθίσει την ανάγκη του ανθρώπου για ένα διαφορετικό πνευματικό ταξίδι, που αποφεύγει οποιαδήποτε στεγανά των γνωστών ιδεών και κανόνων. Ο πνευματισμός του είναι καθαρά ανθρωποκεντρικός. Και όλα αυτά γίνονται μπροστά στα μάτια του θεατή με όχημα ένα εικαστικό, τριπαρισμένο ντελίριο γεμάτο εξαιρετικά βίαιες εικόνες και αχαλίνωτη σεξουαλικότητα. Και στο φινάλε έρχεται η τελική αποκάλυψη για να ολοκληρώσει το παραληρηματικό ταξίδι της ταινίας. Το φινάλε αποκαλύπτεται με σαρκαστικά οδυνηρό τρόπο στον θεατή, γιατί η εξοντωτική προσέγγιση του σκηνοθέτη ήταν απλά φανταστικό ταξίδι στην πνευματική ύπαρξη του ανθρώπου, μια απλή παραίσθηση. Το Holy Mountain τελειώνει σαν ένα ξεκαρδιστικό παραλήρημα, ένα πνευματιστικό ανέκδοτο στην ανθρώπινη συνείδηση. Το Holy Mountain είναι μια ανεπανάληπτη φιλμική οδύσσεια για τον θεατή, που αν καταφέρει να ξεπεράσει την υπερβολική, ορισμένες στιγμές, βία και τον ερωτισμό, θα τον κάνει να βιώσει μια πρωτόγνορη εμπειρία. Εγώ προσωπικά το λάτρεψα, αν και στο τέλος έμεινα ακίνητος να σκέφτομαι τί ήταν αυτό που μόλις είδα. Οπότε μπορεί όσα έγραψα μέχρι τώρα να μην έχουν καμιά ιδιαίτερη σημασία. H προσέγγιση σε μια τέτοια ταινία δεν μπορεί παρά να είναι καθαρά υποκειμενική.
Trailer:
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: