Top 100 Ευρωπαϊκών Παιχνιδιών

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.119
Αντιδράσεις
1.037
Ας φτιάξουμε μια λίστα με τα 100 (ή και παραπάνω, γιατί όχι; )καλύτερα οκτάμπιτα παιχνίδια που αναπτύχθηκαν στην Ευρώπη. Γιατί Ευρωπαϊκά; Γιατί μόνο η Ευρωπαίοι (οκ κατά συντριπτική πλειοψηφία θα είναι Βρετανικά αλλά βγήκαν και από άλλες χώρες) ανέπτυσσαν παιχνίδια και για τους τρεις υπολογιστές της "Αγίας Τριάδας" (C64, Spectrum, CPC). Οι Αμερικάνοι είχαν την δική τους Αγία Τριάδα (Apple II, Atari 8bit, C64) και δεν έβγαζαν παιχνίδια για Amstrad, Spectrum και οι Ιάπωνες είναι άλλου (Σιντοϊστή) παπά Ευαγγέλιο. :D

Οπότε νομίζω ότι από τη μία είναι πιο "δίκαιο" γιατί αν βάζαμε και τα Αμερικάνικα θα ήταν πολλά τα παιχνίδια μόνο για τον C64 και από την άλλη η Ελληνική αγορά ακολουθούσε σε μεγάλο βαθμό την Αγγλική οπότε και οι τίτλοι που προωθούνταν περισσότερο ήταν λογικά οι Αγγλικοί (αν δεν παινέσεις το σπίτι σου...). Και στο Pixel αλλά και στα Αγγλικά περιοδικά που διαβάζαμε τότε (CVG, Zzap!64, Crash, Amstrad Action, κλπ) σε αυτά τα παιχνίδια έδιναν λογικά περισσότερο βάρος. Ε και ας μνημονεύσουμε τα λίγο πιο "ξεχασμένα" (σε σχέση με τα Αμερικάνικα και τα Ιαπωνικά) retro games. :D

Εννοείται ότι δεν χρειάζεται να περιοριστούμε σε αυτά τα τρία format αλλά βάζουμε και τα καλύτερα Ευρωπαϊκά παιχνίδια για Atari, Acorn, κλπ. αλλά όπως καταλαβαίνετε είναι λογικό η πλειοψηφία των παιχνιδιών να είναι για τους πιο δημοφιλείς οκτάμπιτους τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα. Α βάλτε και την Αυστραλία μέσα (και αυτοί "Βρετανοί" είναι), μην κόψουμε την Melbourne House.

Ψηφίζετε όσα παιχνίδια θέλετε για όποια οκτάμπιτα format θέλετε και αν έχετε όρεξη γράφετε και δυο λόγια αλλά δεν είναι απαραίτητο. Δεν χρειάζεται να τα βάζετε με σειρά 1,2,3,4,5 γιατί δεν θα πάρουν παραπάνω πόντους ανάλογα με την θέση που τα έχετε επιλέξει. Θα τα μαζεύω ανά διαστήματα για να βγάλουμε λίστα. Αν ένα παιχνίδι πάρει παραπάνω από μία ψήφους θα το αναγράφω.
 
Θελεις να το περιορισουμε λιγο ακομα?

Θα ελεγα πχ να μην περιλαμβανονται coinop conversions....ε?
 
Συμφωνώ, καλύτερα να μείνουμε σε original παραγωγή καί όχι σε κάθε είδους conversions. Υπάρχουν πολλά καλά, αλλά το game design είναι και πάλι Σιντοιστή παπά ευαγγέλιο...

Και θα κάνω την αρχή, αναφέροντας μερικά παιχνίδια που πιστεύω έχουν θέση σε top. Από τον Spectrum, εκεί έχω περισσότερη άποψη. Και με σχόλιο του λόγου που τα επιλέγω, σιχαίνομαι την σκέτη αναφορά τίτλων.

Manic Miner, από τις τελειότερες εκφάνσεις του pixel perfect platforming. Αν βάλεις και στην εξίσωση το πόσο νωρίς εμφανίστηκε...

The Lords of Midnight, ένας "Τολκιενικός" κόσμος που πραγματικά φάνταζε απέραντος τότε.

Knight Lore, πραγματικά WTF στιγμή για πολύ κόσμο που δεν φανταζόταν καν ότι κάτι τέτοιο (isometric 3D με τόσο μεγάλα sprites) μπορεί να υπάρξει.

The Way of the Exploding Fist, πολύ καλό fighting game με ποικιλία κινήσεων και σημασία στην λεπτομέρεια.

Skool Daze, και μόνο η ποικιλία των πραγμάτων που μπορούσες να κάνεις και η πειστική "εξομοίωση" σχολείου αξίζει με τα χίλια.

Batty, από τα τελειότερα Breakout clones ever (μ'αρέσει που μιλάω για original παραγωγή από πάνω, αλλά ήταν ΤΟΣΟ καλοφτιαγμένο!)

The Trap Door, πολύ διασκεδαστικό και πρωτότυπο παιχνίδι, με τεράστια πολύχρωμα sprites που πάλι σε έκανε να σκεφτείς "μα πως το καταφέρνουν;"

Wheelie, απλά και μόνο για τα εξαιρετικά physics της μηχανής του και το βαθμό εθισμού

Stop the Express, από τα μάλλον άγνωστα και υποτιμημένα, αλλά εξαιρετικά παιχνίδια.

Target Renegade, τρομερά προσεγμένο παιχνίδι που βελτίωσε το αρχικό coin-op conversion 200% (μετράει, καθώς δεν βασίζεται σε conversion κάποιου coin-op!)

Football Manager, αυτό γέννησε ένα ολόκληρο genre. Και παρότι πρωτόγονο, ήταν τόσο εθιστικό.

Θα σταματήσω στην ενδεκάδα, για να μείνει χώρος και για άλλους να μιλήσουν. :D
 
Wally είπε:
Θελεις να το περιορισουμε λιγο ακομα?
Θα ελεγα πχ να μην περιλαμβανονται coinop conversions....ε?
Θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες. Κανενός είδους conversion λοιπόν. Το παιχνίδι πρέπει να έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί για τα αγαπημένα μας οκτάμπιτα. Ούτε downgrade από 16 bit, ούτε coin op conversions, ούτε τίποτα. Εντυπωσιακή η προγραμματιστική δεινότητα κάποιον coders που κατάφεραν να χωρέσουν στα "ταπεινά" οκτάμπιτα παιχνίδια που σχεδιάστηκαν για ισχυρότερο hardware αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο είναι το game design.

Ωραία η λίστα Maddog, μια λίστα και και από εμένα που περιλαμβάνει μια δεκάδα από τον "άλλο" Αγγλικό οκτάμπιτο τον Acorn BBC. Παρότι περισσότερο γνωστός ως εκπαιδευτικός υπολογιστής που μπήκε στα Αγγλικά σχολεία έχει μια σειρά πολύ ποιοτικών games. Τα παιχνίδια έχουν link σε youtube videos.




Ένα πολύ πρωτοποριακό text adventure με ανεξάρτητους NPCs, με αντικείμενα που έχουν ιδιότητες και μια vector μηχανή γραφικών για να απεικονίζει το περιβάλλον.
 
KRAKOUT, εκπληκτικό breakout ειδικά στην έκδοση για C64 και όχι τόσο στα άλλα 2 μηχανήματα που ήταν απλά καλό.

krakout.png

krakout.png

krakout.png
 
Σε οποιοδηποτε Top 100 παιχνιδιων, δεν θα μπορουσα να βαλω στην πρωτη θεση κανενα αλλο παιχνιδι εκτος απο το Nebulus. Ο ορισμος της προτοτυπιας, αρτιο τεχνικα, παιχνιδι που το εχουμε παιξει εκατομμυρια φορες και παντα ειναι σαν να το βλεπουμε για πρωτη φορα.

Στην πρωτη δεκαδα επισης θα εβαζα τα:

Exolon - Οπως πρεπει να ειναι φτιαγμενο ενα παιχνιδι απο το μηδεν. Αν εβγαζαν ενα βιβλιο 500 σελιδων για το πως πρεπει να ειναι το gameplay ενος παιχνιδιου, θα ανελυαν το Exolon, ετσι απλα.

Cybernoid - ενα μαγικο παιχνιδι απο οπου και αν το πιασει κανεις

Wizball - και αναρωτιομαστε μετα γιατι τα σημερινα παιχνιδια ειναι τοσο ιδια και με ελειψη προτοτυπιας. Αυτη η τεχνη εξαντληθηκε στα 8bit, πλεον αρκεστειτε στο να μετρατε fps και χαζευετε ταινιες. :)

Τα τρια πρωτα που εβαλα ειναι της Hewson που αν και διατηρουσε ενα low profile, αντιμετωπιζε με αξιωσεις εταιρειες μεγαθηρια στο χωρο, και τα δυο απο τα παιχνιδια αυτα τα εχει γραψει ο Raffaele Cecco.

Και μια προσθεση με ενα εντελως outsider, το Astroball που βγηκε για τον Spectrum στην δυση των 8Bit. Μια μπαλα και μερικες προεξοχες ειναι οτι χρειαζεται για να δημιουργηθει ενα απιστευτα εθιστικο παιχνιδι.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πολύ καλές επιλογές συνεχίστε. Αν κρίνω από τα Krakout και Batty που γράψατε το Breakout revival που έφερε το Arkanoid μας είχε επηρεάσει όλους. Το άλλο που είδα είναι ότι δεν μπορώ να κάνω edit τα παλιά μου post οπότε δεν μπορώ να προσθέσω τη λίστα των παιχνιδιών στο αρχικό. Κανένα πρόβλημα, όταν μαζευτούν αρκετά θα τα μαζέψω και θα τα γράψω πιο κάτω και αν μπορεί μετά ένας moderator τα κάνει copypasta στο πρώτο.

Ένα από τα πράγματα που μου άρεσαν την εποχή εκείνη είναι η "Αγγλουριά" πολλών τίτλων, όπου οι designers δεν σκέφτονταν ότι είναι υποχρεωμένοι να απευθύνονται σε ένα παγκόσμιο κοινό και κυρίως στους Αμερικάνους. Βλέπεις σημερινά Αγγλικά παιχνίδια και άνετα θα μπορούσαν να ήταν φτιαγμένα στην Αμερική. Καλά το χειρότερο μοντέρνο παράδειγμα έρχεται από την Γαλλία. Από ένα Γαλλικό publisher σχεδιασμένο από το Γαλλόφωνο Καναδικό τμήμα έχουμε το Assassin's Creed Unity, μια κατακρεούργηση της πιο ένδοξης στιγμής της ιστορίας τους (και ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην παγκόσμια ιστορία), σαν να γράφτηκε από Αμερικάνους (γιατί φυσικά απευθύνεται σε Αμερικάνους).

Πάμε να δούμε μερικά τέτοια διαμάντια.

: Καλά θα μου πεις σε όλο τον πλανήτη γνωρίζουν τον Sherlock Holmes. Ναι αλλά μιλάμε για ένα παιχνίδι που κρατάει τα δρομολόγια των τραίνων! Μόνο από Βρετανούς...(έστω Αυστραλούς, στην κοινοπολιτεία είναι και αυτοί).
 
Θα μεινω και εγω στον Spectrum διοτι τον γνωριζω καλυτερα και ειχα μεγαλη προσωπικη επαφη.

Τα πρωτα που μου ερχονται στο μυαλο (με λιγα λογια διοτι ειμαι με tablet)

Saboteur - Το πρωτο πραγματικα "κινηματογραφικο" παιχνιδι που επαιξα

Manic Miner - pixel perfection + arc jumps FTW

The Way Of The Tiger - 3 σε 1, τεχνικα αψογα

The Way Of The Exploding Fist - Εξαιρετικη κινηση, πολλες κινησεις, σουπερ διπλο

Starstrike II - Filled polygons, διαστημα (και μετρητης στην loading screen που για καποιο λογο με εντυπωσιαζε)

Exolon - Μαγεια σε flipscreen απο τον μαγο Cecco

Jetpac - Θανατηφορο addiction με απλη συνταγη

Thanatos - Εντυπωσιακα σκοτεινο και με μεγαλο δρακο που πεταει φωτιες. Τι αλλο να ζητησεις απο 3.5Mhz?

Highway Encounter - Ισομετρικο, πρωτοτυπο, εθιστικο, τεχνικα αρτιο. Γεια σου Costa Panayi με τα ωραια σου

Ant Attack - Ναι κυριοι..το 1983 απο προγραμματιστη με κοριτσιστικο ονομα

Heartland - Ποιος δεν λατρευει ενα παιχνιδι που πετας καπελα, δεν χανεις καρε και το εχουν φτιαξει τα μαστορια της Odin?

Sir Lancelot - Pixel perfection, 3 κουμπια, τελεια χρηση χρωματος

Cauldron II - Aπο τα πρωτα παιχνιδια που θυμαμαμι οπου τα physics ηταν βασικο στο gameplay

Savage - Απο τα τελευταια ΑΑΑ στο λυκοφως των 8bit
 
Μια και αναφέρθηκαν αρκετοί τίτλοι της Hewson, θυμήθηκα και το εκπληκτικό Uridium. Ένα shooter υψηλών προδιαγραφών που το απόλαυσα και στον Commodore 64 αλλά και στον Spectrum. Και πολύ καλό ήταν και το Quazatron με το μοναχικό ρομποτάκι να προσπαθεί να νικήσει όλα τα εχθρικά. Γενικά η εταιρία έβγαλε αρκετά διαμάντια.

Βάλτε και το Turbo Esprit, που από μια άποψη είναι ο προ-προ-προπάππους του Grand Theft Auto...

Και το 3 Weeks in Paradise, που προσωπικά το θεωρώ το καλύτερο από τα "Wally Week" arcade adventures.
 
Το Quazatron το θεωρω μεγα επιτευγμα. Ριχνει λασπη στο Paradroid...

Γιατρε...Pyjamarama και τα μυαλα στα clash :)

Και μιας και πιασαμε ψωμιερα...Katakis και Delta. Aπο τα λιγα που με εκαναν να πρασινιζω απο ζηλεια...
 
Wally είπε:
Το Quazatron το θεωρω μεγα επιτευγμα. Ριχνει λασπη στο Paradroid...
Γιατρε...Pyjamarama και τα μυαλα στα clash :)

Και μιας και πιασαμε ψωμιερα...Katakis και Delta. Aπο τα λιγα που με εκαναν να πρασινιζω απο ζηλεια...
Θα σε στενοχωρήσω, αλλά στα Wally games η προσωπική σειρά μου είναι 3 Weeks in Paradise>Everyone's a Wally>Pyjamarama

Όσον αφορά την ψωμιέρα, που πήγαν όλοι οι οπαδοί του; Ας μας πουν τα καλά του παιχνίδια! Μήπως να κάναμε κανά σχόλιο περί παλέττας, συνήθως αυτό τους βγάζει από τον βούρκο τους, χαχαχα!!! :diablotin:
 
Mayhem in monster land για c64

mayhem_in_monsterland_07.gif

Ανετα το πιο ομορφο platform για 8bit δε κυκλοφόρησε ποτέ σε amstrad spectrum για ευνόητους λόγους (δε ταίριαζε η παλέττα).

mayhem_in_monsterland_06.gif
 
Maddog είπε:
Θα σε στενοχωρήσω, αλλά στα Wally games η προσωπική σειρά μου είναι 3 Weeks in Paradise>Everyone's a Wally>PyjamaramaΌσον αφορά την ψωμιέρα, που πήγαν όλοι οι οπαδοί του; Ας μας πουν τα καλά του παιχνίδια! Μήπως να κάναμε κανά σχόλιο περί παλέττας, συνήθως αυτό τους βγάζει από τον βούρκο τους, χαχαχα!!! :diablotin:
Προφητης στον τοπο σου!! Νατος ο Shinobi. :)

Shinobi είπε:
Mayhem in monster land για c64 Προβολή συνημμένου 121496Προβολή συνημμένου 121497

Ανετα το πιο ομορφο platform για 8bit δε κυκλοφόρησε ποτέ σε amstrad spectrum για ευνόητους λόγους (δε ταίριαζε η παλέττα).
Μας επεισες.

Leon μια ερωτηση αδερφε, στα παιχνιδια για το top 100, πιανονται και τα text/graphic-text adventures? Ανεφερες ενα στην λιστα σου, οποτε να το λαβω ως θετικο? Διευκρινισε το λιγο γιατι και εκει υπαρχει πολυ υλικο.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
phil_vr είπε:
Προφητης στον τοπο σου!! Νατος ο Shinobi. :)



Μας επεισες.
Μα δε προσπαθω΄να σε πείσω, άλλωστε από το avatar σου και μόνο φαίνεται η αντικειμενικότητα σου (κουφό βέβαια γιατί στην Αμερική ποτέ δεν υπήρξε καν amstrad και αν ρωτήσεις αμερικάνο τι είναι ο amstrad θα νομίσει πως είναι κανένα χάμπουργκερ).
 
Shinobi είπε:
Mayhem in monster land για c64 Προβολή συνημμένου 121496Προβολή συνημμένου 121497

Ανετα το πιο ομορφο platform για 8bit δε κυκλοφόρησε ποτέ σε amstrad spectrum για ευνόητους λόγους (δε ταίριαζε η παλέττα).
Η αντικειμενικοτητα μου μια χαρα ειναι, αλλος εχει το προβλημα με τα χρωματα και τις παλεττες. :) Καλο το Mayhem (παρα πολυ καλο θα ελεγα και φερνει στα ορια του τον C64, τεχνικα αψογο αλλα χωρις κατι προτοτυπο περα απο αυτο) αλλα μην ακουμε ασυναρτητα και παιδικα πραγματα οπως το οτι δεν κυκλοφορησε στα ZX/CPC λογω παλεττας. Θα δεχομουν και θα σεβομουν να ελεγες πως επειδη φτιαχτηκε το 1993, δεν ασχοληθηκε -κανενας- να το κανει port σε μια πεθαμενη για την χρονικη στιγμη πλατφορμα (των 8bit). Περιμενεις πραγματικα να σε παρει κανενας στα σοβαρα οταν γραφεις τις συνηθεις commodoro-παρωπιδες σου?

Kαι τα δυο παιχνιδια που παρουσιασες τα εβαλες σε ενα VS πλαισιο για να δικαιολογησεις τα καθεαυτου παιχνιδια (οτι σε C64 ειναι καλυτερα απο ZX/CPC). Ουτε για εταιρειες εγραψες, ουτε για κανενα προγραμματιστη, ουτε καν για κανενα concept. Αυτο θα χρησιμοποιησει ο Leon για να βγαλει Top100? Προφανως και δεν καταλαβες το thread του Leon, μιας και τα βλεπεις ολα VS threads. Μιλας μετα για αντικειμενικοτητα? :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
phil_vr είπε:
μην ακουμε ασυναρτητα και παιδικα πραγματα οπως το οτι δεν κυκλοφορησε στα ZX/CPC λογω παλεττας. Θα δεχομουν και θα σεβομουν να ελεγες πως επειδη φτιαχτηκε το 1993, δεν ασχοληθηκε -κανενας- να το κανει port σε μια πεθαμενη για την χρονικη στιγμη πλατφορμα (των 8bit). Περιμενεις πραγματικα να σε παρει κανενας στα σοβαρα οταν γραφεις τις συνηθεις commodoro-παρωπιδες σου?
Λυπάμαι που θα σε στεναχωρήσω και θα σε βγάλω προσωρινά από το αμστραντικό όνειρο που ζεις αλλά port δεν έγινε γιατί αποδεδειγμενα δε μπορούσαν τα 2 αυτά μηχανάκια να βγάλουν ποιοτικά platform με χρώμα και ομαλή κίνηση. Η μονόχρωμα στο σπεκτρουμάκο ή στατικά και flick screnn με χρώμα στον αμστραντάκο.
 
Αποδεδειγμενα ε? Τοτε λογικα για το Xyphoes Fantasy εχωσαν κανενα megadrive μεσα στον amstrad για να το καταφερει. Οτι θελεις γραφεις ρε φιλε. Και επαναλαμβανω πως εισαι σε λαθος thread. :)

Sorry Leon για το offtopic, αλλα ξερεις.. Shinobi. :)
 
Το xiphoes που αναφέρεται παιζει στα 8 fps αλλα αυτο δεν ειναι τιποτα. Διαβάζουμε ακόμη οτι τελικά το quazatron είναι ανώτερο και μαλιστα ριχνει λάσπη στο.. Paradroid που θεωρειται ενα απο τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών. :D
 
fruity frank

jetpac

bomb jack

lemmings

shadow of the beast

μερικά ακόμα
 
Maddog είπε:
Όσον αφορά την ψωμιέρα, που πήγαν όλοι οι οπαδοί του; Ας μας πουν τα καλά του παιχνίδια! Μήπως να κάναμε κανά σχόλιο περί παλέττας, συνήθως αυτό τους βγάζει από τον βούρκο τους, χαχαχα!!! :diablotin:
Βρε μανία με αυτή τη παλέτα...Μάλλον ξεχνάτε τα hardware sprites, το SID....α ναι και το γεγονός ότι είχε χρώματα σε αντίθεση με κάτι άλλους που είχαν colour clash. :)

Ας δούμε λοιπόν μια λίστα με καταπληκτικά Ευρωπαϊκά παιχνίδια που βγήκαν για τον Commie (είπαμε μην πιάσουμε τα Αμερικάνικα γιατί θα το πάρουμε μονότερμα ;) ). Ήδη έχουν αναφερθεί αρκετά αλλά ας δούμε μερικά ακόμα.

Και τελειώνω με την παιχνιδάρα της Sensible πριν το κλασικό Wizball.
Ορίστε. 30 παιχνιδάρες για τον Commie που δεν είχαν αναφερθεί από όλα τα genres, κάποια απίστευτα πρωτότυπα, κάποια όχι τόσο αλλά με τέλειο gameplay και άψογα τεχνικά. Όλα αξίζει να τα παίξεις και σήμερα. Τι να λέμε τώρα. Ο Commodore ήταν απλά ο καλύτερος με κλασικά παιχνίδια και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. :D
 
Πίσω
Μπλουζα