freaktmp
Expert
- Joined
- 20 Απρ 2009
- Μηνύματα
- 9.684
- Αντιδράσεις
- 10.259
Αυτο εδω ειναι ενα τυπικο απρόσωπο μαυρο κουτι, οπως εκατομμύρια αλλα που συνανταει κανεις σε σπιτια και γραφεια ανα την υφήλιο. Την σήμερον ημερα θα το βρειτε να τρεχει συνηθως windows 10 και να εχει εναν web browser και ισως καποιες εφαρμογές παραγωγικότητας. Αν και δεν ειναι οι πιο ισχυροι υπολογιστες στον κοσμο, μπορουν να κανουν πολλα και διάφορα πραγματα.
Ενα πραγμα που δεν μπορούν ομως να κανουν ειναι να παίξουν το αυθεντικό Doom για DOS με ηχο.
Τι εγινε ρε παιδια;
Προσπαθωντας να λυσουμε το μυστηριο, εξεταζουμε τον υπολογιστη απο πιο κοντα. Απ' εξω βλεπουμε οτι προκειται για ενα HP Prodesk 400 G1 MT, με επεξεργαστη Ι5 4570.
Μηπως ομως το μεσα δεν συμβαδιζει με το απεξω; Μια γρηγορη ματια μας δειχνει πως οντως ειναι αυτο που λεει και εχει 8gb ram και δισκο ssd 240gb sata 2.5''.
Πως ειναι δυνατο λοιπον ενας υπολογιστης χοντρικα 9-10 ετων να μπορει να τρεξει παιχνιδια MSDOS με ηχο;
Η απαντηση ειναι, χρησιμοποιοντας το SBEMU, τον Soundblaster emulator σε MSDOS για υπολογιστες με AC97 συμβατες καρτες ηχου. Προκειται για ενα opensource project που εμφανιστηκε προσφατα και παντρευει κωδικα απο διαφορα αλλα projects για να μας επιτρεψει να χρησιμοποιησουμε σχετικα συγχρονο hardware για MSDOS gaming. Αυτο μεχρι τωρα δεν ηταν δυνατο γιατι δεν υπαρχουν drivers (ειτε απο τον αρχικο κατασκευαστη ή homebrew) για τις καρτες ηχου που συναντουμε στην συντριπτικη πλειοψηφια των υπολογιστων της τελευταιας 20ετιας.
Το SBEMU βρισκεται ακομα σε πολυ πρωιμη beta, αλλα τα αποτελεσματα μεχρι στιγμης δειχνουν εντυπωσιακα, οποτε ειπα να του ριξω μια ματια. Για μια πρωτη δοκιμη χρησιμοποιησα ενα HP Prodesk 400 G1 MT, που ειχα διασωσει περισυ απο την ανακυκλωση.
Εκτος απο ενα thread στο vogons δεν υπαρχουν πολλες αναφορες στο web. Ο μοναδικος οδηγος που καταφερα να βρω προτεινει να χρησιμοποιησουμε το FreeDOS. Στην θεωρια αυτο φαινεται λογικο, γιατι το SBEMU χρησιμοποιει μια τροποιημενη εκδοση του Jemm, που ειναι ενας expanded memory manager που βασιζεται στον κωδικα του FreeDOS. Στην πραξη ομως εγω ειχα στο παρελθον προβληματα ευσταθιας (και διαφορες παλαβες συμπεριφορες) με το FreeDOS και το ιδιο επαναληφθηκε οταν χρησιμοποιησα τον οδηγο αυτο για μια πρωτη προχειρη δοκιμη.
Αποφασισα λοιπον να παω με τα πραγματα που ξερω και εμπιστευομαι και να χρησιμοποιήσω το MSDOS 7.1 CDU. Βεβαιως ακομα και εκει δεν γλυτωνουμε την χρηση του τροποποιημένου Jemm που αντικαθιστά τα himem.sys και emm386.exe. Αλλα ας παρουμε τα πραγματα απο την αρχη.
Ειπα να χρησιμοποιησω εναν δισκο ssd sata 2.5'' 240gb γιατι εχω καμποσους προχειρους. Για πιο γρηγορα χρησιμοποιησα το vmware και εφτιαξα μια εικονικη μηχανη με δισκο τον ssd (συνδεδεμενο στον υπολογιστη μου με usb adapter). Εγκατεστησα το MSDOS και αντεγραψα τα αρχεια του SBEMU και μερικα παιχνιδακια. Χρησιμοποιησα τις παρεχομενες οδηγιες και τροποιησα τα config.sys και autoexec.bat. Τελος συνδεσα τον δισκο στο HP και ξεκινησα τις δοκιμες.
Η πρωτη εκκινηση ηταν ενθαρυντικη και ο ηχος επαιξε με την πρωτη, αλλα οχι απο τα ηχεια Logitech, αλλα απο το ενσωματομενο εσωτερικο ηχειο του υπολογιστη. Αυτο διορθωθηκε αφου προσθεσα την καταλληλη παραμετρο του SBEMU στο autoexec.bat. Επαιξα λιγο ακομα με τις παραμετρους του SBEMU για την επιλογη της καρτας Soundblaster που θελουμε να εξομειωσουμε (υποστηριζονται ολες οι καρτες απο την Soundblaster 1.0 εως και την SB16 με OPL3), την ενταση του ηχου κλπ.
Ας δουμε λιγο τα παιχνιδια.
Το Doom ρυθμιζεται και λειτουργει φυσιολογικα. Ο ηχος ειναι αυτος που θα περιμενε κανεις απο μια καρτα ηχου Sound blaster.
Wolfenstein 3D. Απλα δουλευει.
Commander Keen in Goodbye, Galaxy. Ομοιως.
Ειπα ετσι απο περιεργεια να δοκιμασω κατι που δεν παιζει σωστα σε πολυ γρηγορους υπολογιστες.
Το Dino eggs τρεχει με την ταχυτητα του φωτος. Χρησιμοποιησα λοιπον το Slowdos με το οποιο ειχα καλα αποτελεσματα στο thinclient. Πλεον μπορεσα να παιξω το παιχνιδι, αλλα το αποτελεσμα δεν ειναι τελειο, αφου το πιανουν κατι κρισεις επιταγχυνσης σε τυχαιες φασεις. Θα επισκεφτω το θεμα ξανα μελλοντικα.
Ειπα λοιπον να αντιγραψω τις Total DOS Launcher συλλογες που ειχα δημιουργησει προ καιρου και να δοκιμασω μια ευρεια γκαμα παιχνιδιων. Και εδω ειναι που αντιμετωπισα τα 1002 προβληματα, αλλα πιστευω οτι κατα κανονα δεν εχουν να κανουν με το ιδιο το SBEMU, αλλα με τις ακραιες επιδοσεις του υπολογιστη, την τεραστια μνημη, το bios κλπ.
Υποψιαζομαι ακομα οτι καποια θεματακια εχουν να κανουν με το Jemm που χρειαζεται το SBEMU, οποτε στην συνεχεια θα δω πως μπορω να αποφυγω να το χρησιμοποιω.
Ενα πραγμα που δεν μπορούν ομως να κανουν ειναι να παίξουν το αυθεντικό Doom για DOS με ηχο.
Τι εγινε ρε παιδια;
Προσπαθωντας να λυσουμε το μυστηριο, εξεταζουμε τον υπολογιστη απο πιο κοντα. Απ' εξω βλεπουμε οτι προκειται για ενα HP Prodesk 400 G1 MT, με επεξεργαστη Ι5 4570.
Μηπως ομως το μεσα δεν συμβαδιζει με το απεξω; Μια γρηγορη ματια μας δειχνει πως οντως ειναι αυτο που λεει και εχει 8gb ram και δισκο ssd 240gb sata 2.5''.
Πως ειναι δυνατο λοιπον ενας υπολογιστης χοντρικα 9-10 ετων να μπορει να τρεξει παιχνιδια MSDOS με ηχο;
Η απαντηση ειναι, χρησιμοποιοντας το SBEMU, τον Soundblaster emulator σε MSDOS για υπολογιστες με AC97 συμβατες καρτες ηχου. Προκειται για ενα opensource project που εμφανιστηκε προσφατα και παντρευει κωδικα απο διαφορα αλλα projects για να μας επιτρεψει να χρησιμοποιησουμε σχετικα συγχρονο hardware για MSDOS gaming. Αυτο μεχρι τωρα δεν ηταν δυνατο γιατι δεν υπαρχουν drivers (ειτε απο τον αρχικο κατασκευαστη ή homebrew) για τις καρτες ηχου που συναντουμε στην συντριπτικη πλειοψηφια των υπολογιστων της τελευταιας 20ετιας.
Το SBEMU βρισκεται ακομα σε πολυ πρωιμη beta, αλλα τα αποτελεσματα μεχρι στιγμης δειχνουν εντυπωσιακα, οποτε ειπα να του ριξω μια ματια. Για μια πρωτη δοκιμη χρησιμοποιησα ενα HP Prodesk 400 G1 MT, που ειχα διασωσει περισυ απο την ανακυκλωση.
Εκτος απο ενα thread στο vogons δεν υπαρχουν πολλες αναφορες στο web. Ο μοναδικος οδηγος που καταφερα να βρω προτεινει να χρησιμοποιησουμε το FreeDOS. Στην θεωρια αυτο φαινεται λογικο, γιατι το SBEMU χρησιμοποιει μια τροποιημενη εκδοση του Jemm, που ειναι ενας expanded memory manager που βασιζεται στον κωδικα του FreeDOS. Στην πραξη ομως εγω ειχα στο παρελθον προβληματα ευσταθιας (και διαφορες παλαβες συμπεριφορες) με το FreeDOS και το ιδιο επαναληφθηκε οταν χρησιμοποιησα τον οδηγο αυτο για μια πρωτη προχειρη δοκιμη.
Αποφασισα λοιπον να παω με τα πραγματα που ξερω και εμπιστευομαι και να χρησιμοποιήσω το MSDOS 7.1 CDU. Βεβαιως ακομα και εκει δεν γλυτωνουμε την χρηση του τροποποιημένου Jemm που αντικαθιστά τα himem.sys και emm386.exe. Αλλα ας παρουμε τα πραγματα απο την αρχη.
Ειπα να χρησιμοποιησω εναν δισκο ssd sata 2.5'' 240gb γιατι εχω καμποσους προχειρους. Για πιο γρηγορα χρησιμοποιησα το vmware και εφτιαξα μια εικονικη μηχανη με δισκο τον ssd (συνδεδεμενο στον υπολογιστη μου με usb adapter). Εγκατεστησα το MSDOS και αντεγραψα τα αρχεια του SBEMU και μερικα παιχνιδακια. Χρησιμοποιησα τις παρεχομενες οδηγιες και τροποιησα τα config.sys και autoexec.bat. Τελος συνδεσα τον δισκο στο HP και ξεκινησα τις δοκιμες.
Η πρωτη εκκινηση ηταν ενθαρυντικη και ο ηχος επαιξε με την πρωτη, αλλα οχι απο τα ηχεια Logitech, αλλα απο το ενσωματομενο εσωτερικο ηχειο του υπολογιστη. Αυτο διορθωθηκε αφου προσθεσα την καταλληλη παραμετρο του SBEMU στο autoexec.bat. Επαιξα λιγο ακομα με τις παραμετρους του SBEMU για την επιλογη της καρτας Soundblaster που θελουμε να εξομειωσουμε (υποστηριζονται ολες οι καρτες απο την Soundblaster 1.0 εως και την SB16 με OPL3), την ενταση του ηχου κλπ.
Ας δουμε λιγο τα παιχνιδια.
Το Doom ρυθμιζεται και λειτουργει φυσιολογικα. Ο ηχος ειναι αυτος που θα περιμενε κανεις απο μια καρτα ηχου Sound blaster.
Wolfenstein 3D. Απλα δουλευει.
Commander Keen in Goodbye, Galaxy. Ομοιως.
Ειπα ετσι απο περιεργεια να δοκιμασω κατι που δεν παιζει σωστα σε πολυ γρηγορους υπολογιστες.
Το Dino eggs τρεχει με την ταχυτητα του φωτος. Χρησιμοποιησα λοιπον το Slowdos με το οποιο ειχα καλα αποτελεσματα στο thinclient. Πλεον μπορεσα να παιξω το παιχνιδι, αλλα το αποτελεσμα δεν ειναι τελειο, αφου το πιανουν κατι κρισεις επιταγχυνσης σε τυχαιες φασεις. Θα επισκεφτω το θεμα ξανα μελλοντικα.
Ειπα λοιπον να αντιγραψω τις Total DOS Launcher συλλογες που ειχα δημιουργησει προ καιρου και να δοκιμασω μια ευρεια γκαμα παιχνιδιων. Και εδω ειναι που αντιμετωπισα τα 1002 προβληματα, αλλα πιστευω οτι κατα κανονα δεν εχουν να κανουν με το ιδιο το SBEMU, αλλα με τις ακραιες επιδοσεις του υπολογιστη, την τεραστια μνημη, το bios κλπ.
Υποψιαζομαι ακομα οτι καποια θεματακια εχουν να κανουν με το Jemm που χρειαζεται το SBEMU, οποτε στην συνεχεια θα δω πως μπορω να αποφυγω να το χρησιμοποιω.
Τελευταία επεξεργασία: