Τα Λιονταράκια (του κυρ' Ηλία) (1985 ΕΡΤ)

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας bernard.c
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Θα συμφωνήσω στο κομμάτι με τη διατήρηση του υλικού, κυρίως με το πώς γίνεται η αποθήκευση. Κάποτε χρειαζόταν δωμάτια ολόκληρα για να φυλαχθεί το υλικό, επειδή ήταν ογκώδη τα φιλμ, οι κασέτες, οι μπομπίνες. Με τη σύγχρονη τεχνολογία όμως, ολόκληρα δωμάτια δεδομένων, μπορούν να αποθηκευτούν σε έναν σκληρό δίσκο αν και πλέον, πρόκειται για ψηφιακά δεδομένα τα οποία αποθηκεύονται σε σέρβερ. Σίγουρα κι εκείνοι χρειάζονται χώρο, όχι όμως τόσο χώρο όσο ολόκληρες ταινίες, μπομπίνες, προβολικά μηχανήματα κτλ.

Διαχρονική όμως η νοοτροπία μας στη διάσωση του υλικού, σε αυτό θα συμφωνήσω. Εδώ τυχαίνει να έχουμε υλικό από προσωπικές βιντεοκάμερες, είναι απίστευτα χρονοβόρα η διαδικασία και αργά η γρήγορα, με την πάροδο του χρόνου, το υλικό και τα μηχανήματα που μπορούν να το αναπαράγουν, θα χαλάσουν οπότε, μπορεί κάποτε να μην έβλεπαν την προοπτική της αποθήκευσης, δεν την έχουμε κάνει κτήμα μας όμως, ούτε και τώρα.

Επίσης, νομίζω ότι την τότε εποχή, δεν ήταν τόσο παγιωμένη η έννοια της επανάληψης, όπως σήμερα, το πιθανότερο είναι ότι εφόσον προβλήθηκε μια φορά, δεν υπάρχει δεύτερη συνεπώς, δεν υπήρχε και η ανάλογη μέριμνα. Πιθανόν να δημιουργουταν περισσότερο υλικό απ' όσο μπορούσε να διαχειριστεί τότε το κοινό, με τα γνωστά αποτελέσματα της διαγραφής....

Απόπειρα διατήρησης του υλικού, ίσως ήταν η προσπάθεια να αποτυπωθεί σε βιντεοκασέτες, ίσως βέβαια με το σκάνδαλο που είχε προκύψει τότε με τη διακίνηση του υλικού, να μην ήθελαν περαιτέρω ανάμειξη οι συντελεστές οπότε, ήθελαν να ξεφορτωθούν τις όποιες "έγνοιες". Και μεταξύ μας, ακόμα και να υπήρχε όλο αυτό το υλικό, δεν ξέρω κατά πόσο θα ήμασταν προσκολλημένοι σε αυτό, στο να βλέπουμε ολημερίς και ολονυκτις Αναδυομένη, Γιούγκερμαν, Λιονταράκια κτλ. Ως χρονοκάψουλα ναι, θα ήταν πολύ ωραία, δεν ξέρω κατά πόσο όμως θα έχαιραν εκτίμησης από το κοινό....
 
Καποιες σκορπιες σκεψεις με αφορμη αυτα που διαβασα εδω..
.
Οντως και αλλες χωρες εσβησαν ή πεταξαν τα παλια τους προγραμματα, με την διαφορά ότι ήταν εποχές αρκετα παλαιότερες και όχι το 1980 (Μαρία Παρνη) ή 1983 (Καθημερινά) ή 1985 (Λιονταρακια).

Επίσης φαινεται πως τα σηριαλ ήταν ο μεγάλος στόχος. Και αυτο ειναι και το παραλογο, διοτι απο ολα τα τηλεοπτικα προγράμματα, τα σηριαλ ειναι αυτα που αντεχουν στον χρονο και μπορουν να ξαναπροβαλλονται. Και εσβησαν αδιακριτως σχεδον τα παντα πριν το 1981. Τουλαχιστον ας ειχαν κρατησει τα 20-30 καλυτερα και δημοφιλεστερα. Σβησανε σηριαλ που εκαναν ρεκορ τηλεθεασης. Και σηριαλ με κορυφαιους πρωταγωνιστες μας. Και φυσικα τα περισσοτερα σηριαλ δεν παιχτηκαν ποτέ σε επαναλληψη (δεν συνιθιζοταν τοτε, παρα μονο σε πολυ μεμονωμενες περιπτωσεις). Και οσο κι αν με ποναει το σβησιμο του Λουνα Παρκ, θα μπορουσα να καταλαβω το σβησιμο μιας σειρας εκατονταδων επεισοδιων, αλλα οχι των σηριαλ με 30-40 επεισοδια.

Εσβησαν μετα μανιας ολο το αρχειο της ΥΕΝΕΔ. Και αυτο δεν εγινε τυχαια.... Και την πληρωσαν ο Καραγατσης, ο Ξενοπουλος....ολα τα θεατρικα του σταθμου. Και τι εμεινε? τα ντοκιμαντερ και μεμονωμενες εκπομπες που οι περισσοτερες αναρωτιεμαι εαν τις ειχε δει και τοτε κανεις!

Οσο για τα Λιονταρακια, με αφορμη τα λογια της Βασιας, μηπως ειναι τωρα η ευκαιρια να της στειλουμε ολοι, οργανωμενα, μηνυματα στα σοσιαλ για να ζητησουμε να κανει κατι με τις κασσετες της γιατι εκτος απο τα Λιονταρακια, εχει και επεισοδια απο τα Καθημερινα. Τι λετε?
 
Διαβασα ολα τα τελευταια σχολια σχετικα με την διαγραφη των παλαιων τηλεοπτικων σειρων και η δικη μου αποψη εχει με δυο λογια ως εξης:
Οι ξενες χωρες που εσβησαν τα προγραμματα τους προεβησαν σε αυτη την πραξη απο αγνοια, βιασυνη, λαθος εκτιμηση της καταστασεως, η ακομη και βλακεια. Εδω σε εμας η διαγραφη εγινε στοχευμενα και πηγαζε απο μισος και αποστροφη για οτιδηποτε ανηκε στην προηγουμενη Κυβερνηση. Εχει διαφορα.
 
Διαβασα ολα τα τελευταια σχολια σχετικα με την διαγραφη των παλαιων τηλεοπτικων σειρων και η δικη μου αποψη εχει με δυο λογια ως εξης:
Οι ξενες χωρες που εσβησαν τα προγραμματα τους προεβησαν σε αυτη την πραξη απο αγνοια, βιασυνη, λαθος εκτιμηση της καταστασεως, η ακομη και βλακεια. Εδω σε εμας η διαγραφη εγινε στοχευμενα και πηγαζε απο μισος και αποστροφη για οτιδηποτε ανηκε στην προηγουμενη Κυβερνηση. Εχει διαφορα.
Ισχύει σε μεγάλο βαθμό. Ωστόσο, αρκετές παλιές σειρές είχαν διαγραφεί και πριν το 1981. Την περίοδο που μεταδιδόταν η "Κραυγή των λύκων" (δηλαδή πριν τις εκλογές του 1981) ο Νίκος Φώσκολος είχε πει σε μια συνέντευξη ότι είχαν ήδη διαγραφεί το "13ον ανακριτικόν γραφείον" και το μεγαλύτερο μέρος του "Αγνώστου πολέμου". Το ίδιο είχε συμβεί και με άλλες σειρές, όπως η "Γειτονιά μας", η "Μαντάμ Σουσού" (έκδοση 1972) ή "Τα παιδιά του Ζεβεδαίου", για παράδειγμα.
 
Εδω σε εμας η διαγραφη εγινε στοχευμενα και πηγαζε απο μισος και αποστροφη για οτιδηποτε ανηκε στην προηγουμενη Κυβερνηση
Στην πλειοψηφία των σειρών έγινε όντως αυτό, κακίστως, βέβαια. Όμως και οι σειρές που δεν ήταν παραγωγής ΥΕΝΕΔ ή ΕΪΡΤ/ΕΡΤ, όπως οι "Σκοτεινές Δυνάμεις" σε παραγωγή e-tv, χάθηκαν διότι πετάχτηκαν από τους ίδιους τους παραγωγούς τους, λόγω του υψηλού κόστους διατήρησης των αρνητικών. Οι πολιτικοί λόγοι διαγραφής είναι απαράδεκτοι, αλλά αυτοί που είναι ΕΝΤΕΛΩΣ αδικαιολόγητοι είναι οι παραγωγοί. Βέβαια, όταν έχεις μικρή εταιρεία που τα φέρνεις βόλτα κουτσά - στραβά, το πώς θα διατηρήσεις το παλιό υλικό ή το πώς θα μείνεις ανοιχτός και αύριο θα σε απασχολεί περισσότερο; Μάλλον το δεύτερο, βλέποντας ρεαλιστικά τον κόσμο.

Άρθρο του Νίκου Μαστοράκη που εξηγεί το μπάχαλο που επικρατούσε εκείνα τα χρόνια:

Εμένα, πλέον, δεν με απασχολούν οι χ - ψ λόγοι για τους οποίους χάθηκαν χιλιάδες ώρες τηλεοπτικού υλικού. Οι λόγοι είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο. Αυτό που με απασχολεί, πλέον, είναι το πώς θα διασωθεί και συντηρηθεί ό,τι απέμεινε από εκείνα τα δύσκολα (γιατί ρόδινα δεν ήταν σε καμία περίπτωση), σε όλους τους τομείς, χρόνια.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Ισχύει σε μεγάλο βαθμό. Ωστόσο, αρκετές παλιές σειρές είχαν διαγραφεί και πριν το 1981. Την περίοδο που μεταδιδόταν η "Κραυγή των λύκων" (δηλαδή πριν τις εκλογές του 1981) ο Νίκος Φώσκολος είχε πει σε μια συνέντευξη ότι είχαν ήδη διαγραφεί το "13ον ανακριτικόν γραφείον" και το μεγαλύτερο μέρος του "Αγνώστου πολέμου". Το ίδιο είχε συμβεί και με άλλες σειρές, όπως η "Γειτονιά μας", η "Μαντάμ Σουσού" (έκδοση 1972) ή "Τα παιδιά του Ζεβεδαίου", για παράδειγμα.

Βλεπεις ομως, Θαναση, κι εδω οι πολιτικοι λογοι μπηκαν μπροστα.
Αυτο που εκανε η Κυβερνηση της Αλλαγης στις σειρες για τις οποιες μολις λεγαμε, το εκανε και η Κυβερνηση της Μεταπολιτευσης στις σειρες της Επταετιας.
 
Βλεπεις ομως, Θαναση, κι εδω οι πολιτικοι λογοι μπηκαν μπροστα.
Αυτο που εκανε η Κυβερνηση της Αλλαγης στις σειρες για τις οποιες μολις λεγαμε, το εκανε και η Κυβερνηση της Μεταπολιτευσης στις σειρες της Επταετιας.
Ναι, έχεις δίκιο, Βιβή. Γενικότερα, πέρα από τους ξεκάθαρα πολιτικούς λόγους, δεν υπήρχε η λογική του αρχείου, της συνέχειας. Έβλεπαν τις τηλεοπτικές σειρές, που αντιπροσώπευαν τον κόπο και το ταλέντο τόσων ανθρώπων, ως αναλώσιμα προιόντα.
 
Πίσω
Μπλουζα