Αγαπημένη χρονική περίοδος του Ελληνικού Κινηματογράφου

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Bambinella
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Ψήφισα "άλλη". Για τον πολύ απλό λόγο : Τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, τον έχουμε όλοι στην καρδιά μας, για διάφορους λόγους. Κι αυτό δεν αλλάζει, ανεξαρτήτως εποχής. Όμως, τολμώ να πω ότι, με βάση και τα ρετρολογικά χρονικά, η περίοδος 1985-1995 (εγώ θα έβαζα και παραπάνω, αλλά δε γίνεται), όπου η κινηματογράφηση απαγκιστρώνεται από τη βιντεοκασέτα, και μετά από τις πρώτες αναλαμπές με "ρεμπέτικο", "Ρεβάνς". "Γλυκιά Συμμορία" κλπ.,γίνεται ένα πολύ σημαντικό ξεκίνημα, με πολύ ωραίες, ώριμες και άλλης αισθητικής ταινίες. Να θυμίσω μερικές;

Απουσίες, Τοπίο στην ομίχλη, Πήρες πτυχίο, Μ' αγαπας, Το μετέωρο βήμα του πελαργού, Mediterraneo, Άντε γεια, Καλή πατρίδα σύντροφε, Απ' το χιόνι, Ήσυχες μέρες του Αυγούστου, Η ζωή ενάμιση χιλιάρικο κλπ. Η αναλογία ταινιών-βιντεοταινιών είναι πάρα πολύ μικρή στις αρχές της δεκαετίας, ωστόσο στο τέλος της ο νεώτρερος ελληνικός κινηματογράφος θα κυριαρχήσει, και μετά το 1995 (εκτός ρετρό ορίων), θα κάνει και την έκρηξή του. Οφείλουμε τα εύσημα ακριβώς σε αυτή την εποχή, που οι ελληνικές κινηματογραφικές μηχανές ξαναζεσταίνονται...
 
Είμαι ανάμεσα στην περίοδο 1978-1989(1995 για μένα) και την άλλη που για μένα ειναι η περίοδος απο το 1995 μέχρι σήμερα.Θα επιλέξω τη πρώτη για τον λόγο ότι θεωρώ την περίοδο πάρα πολύ υποτιμιμένη λόγω του πειραματισμού που υπήρξε.
 
Τουλάχιστον αυτές οι δεκαετίες μας προσφερανε πολύ όμορφα πράγματα στο σινεμά και στο ξένο και στο ελληνικό. Ο Ελβετός δόκτωρ Ντροζ που ήταν κορυφή , αυθεντία στην αρχή του 20 αιώνα είχε προβλέψει πως κάποτε ο κινηματογράφος θα είναι καταστροφικός όχι απλά βλαβερος για τον ανθρώπινο οργανισμό και θα αντιστοιχεί με τοξικές ουσίες  ή γροθιά στο στομάχι. Ήδη γίνεται στις μέρες μας, ήδη σοκαρει... Άσχετο βέβαια αλλά τουλάχιστον το σινεμά που συζητουμε εμείς εδώ μεσα είχε εξαιρετικές στιγμές και το ελληνικό ιδιως αντιπροσώπευσε την αθωότητα και τον μινιμαλισμο. Μακάρι να ξαναρχοτανε ! Μακαρι
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ποιος θα το λέτε πως ένας 40 χρόνος Έλληνας θα άρχιζε μια νέα εποχή παγκόσμιου πια ενδιαφέροντος για το ελληνικό σινεμά! Σήμερα αρχίζει μια νέα εποχή για το ελληνικό σινεμά ας θυμόμαστε πάντα την ημερομηνία! Πάμε για πολλά οσκαρ
 
Οπως ειναι γνωστο, ο ελληνικος κινηματογραφος χωριζεται σε περιοδους που τον διαφοροποιουν οσον αφορα τα τεχνικα μεσα, τη θεματολογια και τη σκηνοθετικη αποψη.

Ο κινηματογραφος πριν απο το '50 περιλαμβανει τα πρωτα δειλα βηματα των Ελληνων κινηματογραφιστων και τις ταινιες που γυριστηκαν κατω απο εξαιρετικα δυσκολες συνθηκες και με πενιχρα μεσα κατα την περιοδο της κατοχης και του εμφυλιου. Ταινιες που σε κανονικες συνθηκες θα ολοκληρωνονταν σε δυο - τρεις μηνες το πολυ, και που ολοκληρωθηκαν σε περισσοτερο απο εναν χρονο. Παρ' ολα αυτα, απο αυτη την πρωτη περιοδο εχουμε ταινιες - διαμαντια, οπως: Δαφνις και Χλοη (1931), Το τραγουδι του χωρισμου (1939), Η φωνη της καρδιας (1943), Χειροκροτηματα (1944), Οι Γερμανοι ξαναρχονται - 1948.

Η δεκαετια του '50 δειχνει την Ελλαδα που προσπαθει να ορθοποδησει υστερα απο τα πληγματα που δεχτηκε τα προηγουμενα χρονια. Η Ελλαδα αυτη κραταγε ομως γερα και μας εδωσε καταπληκτικες ταινιες με ιδιαιτερη επιτυχια στις κωμωδιες. Την εποχη αυτη πρωτοστατουν οι μεγαλες μορφες του Βασιλη Λογοθετιδη, του Ορεστη Μακρη και της Γεωργιας Βασιλειαδου και εχουμε εργα που οχι μονο εχουν αξεπεραστο χιουμορ, αλλα μεσα απο αυτα βλεπουμε την πανεμορφη μεταπολεμικη Αθηνα που ουδεμια σχεση εχει με τη σημερινη. Μερικες απο τις πιο γνωστες ταινιες ειναι: Η Αγνη του λιμανιου (1952), Ο γρουσουζης (1952), Ουτε γατα ουτε ζημια (1954), Καλπικη Λιρα (1955), Η θεια απ' το Σικαγο (1957).

Η δεκαετια του '60 εχει τη μεγαλυτερη παραγωγη ταινιων και ο λεγομενος εμπορικος κινηματογραφος βρισκεται στην ακμη του. Οι αιθουσες ειναι πιο γεματες απο ποτε πριν η μετα, και εχουμε ταινιες λογιων - λογιων, απο κωμωδιες μεχρι σπαραξικαρδια μελο και μιουζικαλ που κανουν για πρωτη φορα την εμφανιση τους αυτη την εποχη. Ετσι εχουμε ποικιλες ταινιες, οπως: Τα κιτρινα γαντια (1960), Η Αλικη στο Ναυτικο (1961), Τυφλα να' χει ο Μαρλον Μπραντο (1963), Ζωη γεματη πονο (1964), Γιατι με εγκατελειψες (1965), Μια κυρια στα μπουζουκια - 1968.

Τα χρονια απο το 1970 εως το 1977 σηματοδοτουν την παρακμη του ελληνικου κινηματογραφου. Η εμφανιση της τηλεορασης στην πατριδα μας, η οποια ξεκινησε το 1966 αλλα μπηκε σχεδον σε καθε ελληνικο σπιτι στα πρωτα χρονια του '70, ηταν ο βασικοτερος λογος που οι ελληνικες παραγωγες βρεθηκαν απο το ζενιθ της περασμενης δεκαετιας, στο ναδιρ την εποχη αυτη. Ο θανατος του Φοιλοποιμενα Φινου τον Ιανουαριο του 1977 ηταν το δευτερο και τελειωτικο χτυπημα για τις ελληνικες ταινιες. Μαζι του εκλεισε μια ολοκληρη εποχη, μια εποχη που ο ιδιος υπηρξε σημα κατατεθεν της: Η πρωτη μεγαλη περιοδος του ελληνικου κινηματογραφου. Ωστοσο, και εκτος Φινου ειχαμε καποιες πολυ αξιολογες παραγωγες συνηθως με φοντο το ελληνικο καλοκαιρι, το ελληνικο χρωμα και φως και που μεσα απο αυτες βλεπουμε μεχρι σημερα μια Ελλαδα χαρουμενη, ζωντανη και καποιες φορες κοσμοπολιτικη. To exploitation κανει για πρωτη φορα τοσο εντονα την εμφανιση του και το ιδιο συμβαινει και με τις πολεμικες. Εχουμε λοιπον μερικες πολυ ενδιαφερουσες παραγωγες: Ο τελευταιος των κομιτατζηδων (1970), Εσχατη προδοσια (1971), Αναζητησις (1972), Διαμαντια στο γυμνο κορμι της (1972), Ψυχη και σαρκα (1974), Το αγκιστρι (1976).

Τα χρονια απο το 1978 εως το 1989 ειναι η εποχη που ξεκιναει την πορεια του ο λεγομενος Νεος Ελληνικος Κινηματογραφος. Μια πορεια που ειχε αρχισει δειλα λιγα χρονια νωριτερα και που τωρα μπαινει στην πιο μεγαλη και σημαντικη της κατευθυνση. Η τεχνοτροπια δεν εχει καμια απολυτως σχεση με αυτο που ειχαν συνηθισει οι θεατες τα προηγουμενα χρονια. Ειναι η εποχη του διαφορετικου, της κουλτουρας και των βαθυτερων νοηματων. Ξεχωριζουν σκηνοθετες οπως, Παυλος Τασιος, Θοδωρος Αγγελοπουλος, Νικος Περρακης, Βασιλης Βαφεας, Παντελης Βουλγαρης. Παραλληλα ταινιες εντελως διαφορετικου στυλ και αποψης, ολες κωμωδιες, κανουν την εμφανιση τους και αποτελουν τον προδρομο και τον συνεχιστη των βιντεοταινιων. Χαρακτηριστικες παραγωγες της εποχης ειναι: Ανατολικη περιφερεια (1979), Ο ασυμβιβαστος (1979), Παραγγελια (1980), Πατερ Γκομενιος (1982), Ελα ν' αγαπηθουμε νταρλινγκ (1984), Ο πρωταρης μπατσος και η τροτεζα (1989).

Ψηφιστε κι εσεις τη δικη σας αγαπημενη χρονικη περιοδο του ελληνικου κινηματογραφου. Η δημοσκοπηση αυτη ειναι μια πολυ ενδιαφερουσα ιδεα του Wally, ενω ο διαχωρισμος των εποχων και τα κειμενα, δικα μου.
Πάρα πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση των περιόδων του ελληνικού σινεμά.. απλά θα ήθελα να εκθέσω έναν προβληματισμό μου που με έχει βάλει σε σκέψεις αρκετό καιρό μην πω χρόνια (δεν ξέρω αν είναι το κατάλληλο φορουμ βέβαια για αυτό που θέλω να πω)...την ταινία Θανάση πάρε το οπλο σου πχ δεν μπορώ να την κατάταξω στο παλιό ελληνικό σινεμά αλλά στον νέο ελληνικό κινηματογράφο και αρκετές του Βέγγου κυρίως αυτές σε σκηνοθεσία και παραγωγή Κατσουρίδη...πιο πολύ πάνε στο στυλ Δαμιανού με την Ευδοκία....και το Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση μου φέρνει πιο πολύ σε νέο ελληνικό σινεμά και όχι στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο,...και δεν ξέρω,αλλά ο θάνατος του Θου Βου στο δεύτερο και τελευταίο μέρος των ταινιών Θου Βου μου κάνει αλληγορικά σαν το τέλος του εμπορικού Βέγγου (σαν να ήθελε ο Θανάσης να κλείσει την πιο τρελή και εμπορική περίοδο της καριέρας του)...ακόμη και το Βέγγος για όλες τις δουλειές είναι σαν μια πιο δραματική εκδοχή του πολυτεχνίτης και ερημοσπιτης ένα άτυπο ριμέικ..
 
Συμφωνω απολυτα 1@paulochelao24[/USER] Στον Νεο Ελληνικο Κινηματογραφο ανηκουν οι ταινιες που αναφερεις. Εχουμε αρκετα δειγματα αυτης της Σχολης οχι μονο στις αρχες της δεκαετιας του '70, αλλα και σε ολοκληρη τη δεκαετια του '60. Απλως απο το 1978 περιπου, ο Παλιος Ελληνικος Κινηματογραφος εσβησε τελειως εξ ου και η συγκεκριμενη χρονολογικη τοποθετηση.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
BTW θεωρω οτι ο Βεγγος δεν επρεπε να συνεργαστει με  Κατσουριδη,Γλυκοφρυδη... 
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
BTW θεωρω οτι ο Βεγγος δεν επρεπε να συνεργαστει με  Κατσουριδη,Γλυκοφρυδη... 
Συμφωνώ και εγώ ότι δεν έπρεπε να συνεργαστεί...με τον Λαζαρίδη που συνεργάστηκε ακόμα και σε λίγες βιντεοταινίες νομίζω θύμιζε πιο πολύ τον παλιό Βέγγο

Συμφωνω απολυτα 1@paulochelao24[/USER] Στον Νεο Ελληνικο Κινηματογραφο ανηκουν οι ταινιες που αναφερεις. Εχουμε αρκετα δειγματα αυτης της Σχολης οχι μονο στις αρχες της δεκαετιας του '70, αλλα και σε ολοκληρη τη δεκαετια του '60. Απλως απο το 1978 περιπου, ο Παλιος Ελληνικος Κινηματογραφος εσβησε τελειως εξ ου και η συγκεκριμενη χρονολογικη τοποθετηση.
Ακόμη και τον Θανάση στην χώρα της σφαλιάρας αν και συμπαραγωγή  της Φίνος Φιλμς με βάζει να το κατάταξω στο Νέο ελληνικό σινεμά

πιστεύω επίσης οτι η χρονιά (σεζόν μάλλον)  1970-1971 ήταν και η τελευταία σεζόν όπως ξέραμε τον ελληνικό κινηματογράφο.Απ' το 1971 και μετά άλλαξαν πολύ οι ταινίες,μειώθηκαν κιόλας σε αριθμό,μπήκαν πολλά exploitation στο παιχνίδι και γενικά έπεσε πολύ το επίπεδο του κινηματογράφου.Καραγιάννης,Ευστρατιάδης πιστεύω συνετέλεσαν στην πτώση επιπέδου του ελληνικού σινεμά όσο κι αν πάνε σε κάτι φεστιβάλ cult σινεμά να τους ξεπλύνουν ότι είχαν διαφορετική ματιά και ήθελαν να ανανεώσουν τον εγχώριο κινηματογράφο.

 
πιστεύω επίσης οτι η χρονιά (σεζόν μάλλον)  1970-1971 ήταν και η τελευταία σεζόν όπως ξέραμε τον ελληνικό κινηματογράφο.Απ' το 1971 και μετά άλλαξαν πολύ οι ταινίες,μειώθηκαν κιόλας σε αριθμό,μπήκαν πολλά exploitation στο παιχνίδι και γενικά έπεσε πολύ το επίπεδο του κινηματογράφου.Καραγιάννης,Ευστρατιάδης πιστεύω συνετέλεσαν στην πτώση επιπέδου του ελληνικού σινεμά όσο κι αν πάνε σε κάτι φεστιβάλ cult σινεμά να τους ξεπλύνουν ότι είχαν διαφορετική ματιά και ήθελαν να ανανεώσουν τον εγχώριο κινηματογράφο.
Χμμμ...οχι τοσο νωρις θα ελεγα. Για παραδειγμα, Ο τρομοκρατης (1975), Ενας τανκς στο κρεβατι μου (1975), Ο κυρ Γιωργης εκπαιδευεται (1977) ανηκουν στον Παλιο Ελληνικο Κινηματογραφο.
 
Χμμμ...οχι τοσο νωρις θα ελεγα. Για παραδειγμα, Ο τρομοκρατης (1975), Ενας τανκς στο κρεβατι μου (1975), Ο κυρ Γιωργης εκπαιδευεται (1977) ανηκουν στον Παλιο Ελληνικο Κινηματογραφο.
Σίγουρα,απλά μειώθηκαν κατα πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.Ο Κυρ Γιωργης εκπαιδευεται ηταν και η τελευταια ταινια της Φινος νομιζω
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σίγουρα,απλά μειώθηκαν κατα πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια
Μα βεβαια. Υπηρξε μια φθινουσα πορεια του ΠΕΚ. Δεν εξαφανιστηκε μονομιας απο τις οθονες. Αλλαξε ο κοσμος, τα ηθη, τα προτυπα, τα στερεοτυπα και το αποτελεσμα ηταν λογικο και αναμενομενο: Αυτες οι αλλαγες συμπαρεσυραν και την οπτικη με την οποια γυριζονταν οι ταινιες μεχρι τοτε.
 
Θα ψηφίσω και με τα δυο χέρια την περίοδο 1970-77, γιατί περιλαμβάνει ταινίες που γυρίστηκαν στην τελευταία κατά την γνώμη μου δεκαετία που υπήρχε μια ξεχωριστή ποιότητα, μια αρχοντική αύρα, ένα υψηλό επίπεδο που παρατηρούσες στις σχέσεις των ανθρώπων, στον χαρακτήρα τους, στην εν γένει εξωτερική παρουσία τους στο ντύσιμο τους στην διασκέδαση τους σε όλα.Σε μια Ελλάδα φτωχή μεν, αλλά αναπτυσσόμενη με όνειρα, με προοπτική με αισιοδοξία για ένα καλύτερο αύριο, νοικοκυρεμένη όσο πρέπει χωρίς να αλλοτριωθεί και να αποδομηθεί αργά και βασανιστικά με αποκορύφωμα την τελευταία ολέθρια δεκαετία.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα εκπληκτικά κοσμοπολίτικα φιλμ του Κλέαρχου Κονιτσιώτη ''Ψυχή και Σάρκα'', ''Ζήτημα ζωής και θανάτου'', ''Αναζήτηση'', ''Εκείνο το καλοκαίρι'', ''Αγγίστρι'', όπου απεικονίζεται η πανέμορφη πατρίδα μας, τα υπέροχα καλοκαίρια της, οι απαρράμιλες φυσικές ομορφιές της και κυρίως το αρχοντικό στυλ, η αύρα των ανθρώπων η ποιότητα, το άψογης αισθητικής στυλ καμμιά σχέση με τις επόμενες δεκαετίες του κιτς, της προχειρότητας, της υποκουλτούρας, της βωμολοχίας και της ισοπέδωσης αξιών, αρχών και χαρακτήρων των ανθρώπων.
Ναι σίγουρα η δεκαετία του '80 είναι πολυαγαπημένη μας γιατί συνδέεται με τα εφηβικά-νεανικά μας χρόνια, αλλά ήταν και η δεκαετία που φύτρωσε σιγά σιγά ο σπόρος της αλλοτρίωσης, της αποξένωσης και της αποδόμησης του λαού μας, της πατρίδας μας και των ιερών κσι όσιων της. Αυτό πέρασε και στις ταινίες της δεκαετίας αυτής όπου θριαμβεύει η μετριότητα, η δηθενιά, ο ωχαδερφισμός και το γράψιμο εκεί που δεν πιάνει μελάνη. Το αποτέλεσμα: Μια παραπαίουσα χώρα και ένας λαός χωρίς όραμα και αισιοδοξία. Και αυτό δυστυχώς συνεχίζεται...
 
Πίσω
Μπλουζα