Αναφορές τραγουδιών σε γνωστά πρόσωπα

Θεία Λένα

RetroJunkie
Joined
21 Απρ 2017
Μηνύματα
2.010
Αντιδράσεις
4.322
Πολλοί στιχουργοί, για λόγους όχι πάντα κατανοητούς απο τους ακροατές, κάναν αναφορές μέσω των τραγουδιών τους σε υπαρκτά πρόσωπα- κυρίως σε άλλους καλλιτέχνες ή κάποιες φορές και στον εαυτό τους! 

Ποιές περιπτώσεις γνωρίζετε; 

- Μπριγιόλ ( Σάκης Μπουλάς )

" Αλλάξανε τα γούστα σου / και μπέρδεψες τα μπούτια σου / και φέρεσαι αλλόκοτα / και παρατάς τον Κόκκοτα" 

- Ζημιά ( Παπαγιαννοπούλου - Τσιτσάνης ) 

"Απόψε το μπουζούκι σου θα στο μαλαματώσω ρίξε την πιο γλυκιά πενιά κι αν πάθεις και καμιά ζημιάΤσιτσάνη μου, εγώ θα την πληρώσω"

- Αχαρνείς ( Δ. Σαββόπουλος ) 

" Έλα την Κυριακή με το βαρύ σου τέμπο, κι οι δυό Σοφία Βέμπο ακούγαμε εκεί"



 
 
- Παραδώσου λοιπόν - Πασχάλης (1987)

Σαν τον Ιβάν, τον τρομερό και σαν το Μέγα Αλέξανδρο σαν Τζέκινγκς Χαν, σαν Ναπολέων σε κυνηγώ, και σε πολιορκώ....

- Το τραγούδι της Αλίκης - Αλίκη Βουγιουκλάκη (1989)

Οι Έλληνες το νόστιμο το λένε και κουκλάκι πληρώσαμε και πρόστιμο Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ιστορία φύσηξε καινούργιο αεράκι

- Σ' αγαπώ - Ρέμος / Πρωτοψάλτη

Ψάχνω κάτι καινούργιο να πω, να μη το 'χω ξανακούσει ούτε κι εγώ μα κολλάω και πάλι σ' όλα εκείνα, που έλεγε γελώντας η Μελίνα.

Ψάχνω κάτι καινούργιο να πω, να μη το 'χω ξανακούσει ούτε κι εγώ μα νομίζω τίποτα δε μου ανήκει, τα κρατάει καλά κρυμμένα η Αλίκη

Ψάχνω κάτι καινούργιο αλλά τριγυρνώ συνεχώς στα παλιά με τη βάρκα του Μάνου σ' ένα κύμα, το γαλάζιο του Οδυσσέα σ' ένα ποίημα βρήκα κάτι λοιπόν να σου πω που είναι πάντα καινούργιο κι απλό.

- Το μπουζουκάκι - Μπιθικώτσης

Το φεγγάρι κάνει βόλτα στης κυράς μου τα μαλλιά Παίξε Τσιτσάνη μου το μπουζουκάκι ρίξε μου μια γλυκιά πενιά...

Το φεγγάρι κάνει κύκλο στης κυράς μου τη καρδιά Παίξε Ζαμπέτα μου το μπουζουκάκι ρίξε μου μια γλυκιά πενιά...

Το φεγγάρι κάνει βόλτα μα η κυρά δεν μ' αγαπά Παίξε Γρηγόρη μου το μπουζουκάκι ρίξε μου μια γλυκιά πενιά...

- Το ροκ - Κραουνάκης

Ροκ είναι σμόκιν και ελβιέλο, είναι ο Αμπότ με τον Κοστέλο, αυτοί 'ναι ροκ!

Ρόκ είν' ο Έλβις ο δυναμίτης, Βασιλειάδου και Αυλωνίτης, αυτοί 'ναι ροκ.....

Ροκ είναι ο Τζάγκερ σε μια κουρσάρα - Κι η Βλαχοπούλου στη σαραντάρα. - Ο Μάρλον Μπράντο με τη φανέλα - Και η Μελίνα ντυμένη Στέλλα....

Τι σου λέει ο Πρίσλει για μένα.... κι όλο με κοιτάς με μάτια δακρυσμένα....

- Ο αφέντης λαός - Μητροπάνος (1975)

Εμείς είμαστε ο αφέντης λαός εμείς είμαστε του κόσμου το φως εμείς είμαστε τ' αλάτι  της Γης,  όπως είπε και ο Χριστός.

- Το ματσ - Λουκιανός Κηλαηδόνης

Πώς μας ενώνει και πώς μας δονεί, του Διακογιάννη η φωνή....

- Δέκα παλληκάρια

Δέκα παλικάρια στήσανε χορό στου Καραϊσκάκη το κονάκι πέφταν τα ντουβάρια από το χορό κι από τις πενιές του Μιχαλάκη

Κι όλη νύχτα λέγαμε τραγούδι για τη λευτεριά κι όλη νύχτα κλαίγαμε γοργόνα Παναγιά

Και το βράδυ βράδυ ήρθαν με τα μας Μάρκος Βαμβακάρης με Τσιτσάνη σμίξαν τα μπουζούκια και ο μπαγλαμάς με τον ταμπουρά του Μακρυγιάννη.

Έβαλα ένα βόλι στο καρυόφιλο κι έριξα τη νύχτα να φωτίσει κι είπα να φωνάξουν το Θεόφιλο τον καημό μας για να ζωγραφίσει.

- Ο δραγουμάνος του Βεζίρη - Μανώλης Μητσιάς (1973)

Κι όσο για μας σ’ ένα καλύβι γεια σου Τζαβέλα, γεια σου Γέρο του Μοριά βράδυ πρωί θα λιώνουμε μολύβι για την τιμή και για τη λευτεριά.

- Μια φωτογραφία (Τσε Γκεβάρα) - Μάνος Λοϊζος

Μια φωτογραφία σου ήρθε και σε μένα...… Απ' αυτές που ξεσκίζει ο χαφιές Απ' αυτές που κρεμάν οι φοιτητές στην καρδιά τους Τσε Γκεβάρα

Κλείσε το παράθυρο σφάλισε τις πόρτες τρέμω για τον άνθρωπο με τις μπότες..... Τι ζητά και το σπίτι μας κοιτά κάθε βράδυ Τσε Γκεβάρα

- Τσάρλυ Τσάπλιν - Τάνια Τσανακλίδου 

Τσάρλυ Τσάπλιν, έλα στο όνειρό μας να γελάσουμε, Τσάρλυ Τσάπλιν, απόψε ό,τι δούμε, ό,τι προφτάσουμε,

Τσάρλυ Τσάπλιν, το όνειρο βουβό σαν τις ταινίες σου, Τσάρλυ Τσάπλιν, ας ζήσουμε ξανά τις ιστορίες σου.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Υπάρχουν άπειρα κατάλληλα τραγούδια που θυμάμαι, με αναφορές σε Τσιτσάνη, καημένο Αθανασόπουλο κλπ κλπ. Δεν νομίζω όμως να υπάρχει τραγούδι με περισσότερες αναφορές σε γνωστά πρόσωπα από το "Πάρτυ" του Κηλαηδόνη

https://www.youtube.com/watch?v=t1bzqApgNP8

Αλλά ας πάω σε τραγούδια που εκτιμώ ότι είναι λιγότερο γνωστα και άρα περισσότερο ενδιαφέροντα

Ο Σιμόν Μπολιβάρ έχει την τιμητική του σε ολόκληρο άλμπουμ του Νίκου Μαμαγκάκη (ποίηση Εγγονόπουλου)

https://www.youtube.com/watch?v=qKjxI1fe85M

αλλά και σε τραγούδι του Χατζιδακι

https://www.youtube.com/watch?v=-JQEgbwPmls

Στο έργο του "ο Ήλιος και ο Χρόνος" ο Μίκης Θεοδωράκης αναφέρεται σε πάμπολλους ανθρώπους με τα μικρά τους ονόματα, δεν ξέρω ποιοι είναι οι πιο πολλοί από αυτούς, αλλά θυμάμαι Ρηνιώ (Παπανικόλα), Σύλβα (Ακρίτα), Έλενα (Ακρίτα), μαμά της Έλενας (πάλι η Σύλβα Ακρίτα), Διονύση (Σαββόπουλο). Βέβαια υπάρχουν και πλήρη ονοματεπώνυμα (Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, Κωνσταντίνος ο Παλιολόγος, Πεπίνο ντι Κάπρι, κι ένα σωρό άλλοι, πού να τους θυμάμαι όλους)

https://www.youtube.com/watch?v=4Gc77yCT_Nk

Ο Σαββόπουλος με αρκετή αχαριστία ανταπέδωσε λίγα χρόνια αργότερα την αναφορά τραγουδώντας στα "10 χρόνια κομμάτια" "Χατζιδάκια μ' Θοδωράκια μ' εσύς τρώτε και πίνετε κι εμένα με τρώει η αρκούδα".

Σταματάω εδώ με ένα τραγούδι που το αφιερώνω στην bambinella μια που αναφέρεται στην αγάπη της, την Μπε Μπε

https://www.youtube.com/watch?v=tGnZW4te6mQ
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Χατζιδάκια μ' Θοδωράκια μ' εσύς τρώτε και πίνετε κι εμένα με τρώει η αρκούδα".
... Το είχε γράψει όταν είχε συλληφθεί στη Χούντα. Ο ίδιος έχει πει ότι του Θεοδωράκη δεν του άρεσε το ασμα, καθως κι ο ίδιος ήταν φυλακισμένος, ενώ ο Χατζηδάκης το πήρε ως αστείο. 

Ο Σαββόπουλος πάντως αναφέρει πάλι τον Χατζιδάκι στο 

' ο κος Σαββόπουλος θερμά ευχαριστει τον Κο Χατζιδάκι για την πρόσκληση...'

( Μάλλον για εμφάνιση στο Σείριο)
 
Ήταν η 16η μέρα της κράτησης του Μ.Θ. το 1967 όταν έμαθε ότι είχαν πιάσει/βασανίσει (αυτά πήγαιναν μαζί) τον Σαββόπουλο, γι' αυτό γράφει στο "Ο Ήλιος κι ο Χρόνος" "Σεπτέμβριος, μέρα 16η της δημιουργίας, Διονύση". Γι' αυτό λέω ότι ήταν αχάριστος, ή μάλλον άδικος, ο Δ.Σ. όταν έγραφε αυτά τα λόγια και όταν τα περιελάμβανε στο "10 χρόνια κομμάτια" του 1974 (που έκαναν τον στίχο γνωστό στον πολύ κόσμο) οπότε ήξερε πολύ καλά ότι ο Μ.Θ. δεν "έτρωγε κι έπινε" όταν τον ίδιον τον έτρωγε η αρκούδα. Ο Χατζιδάκις ήταν εκτός Ελλάδας, αλλά και εντός να ήταν δεν θα είχε ιδιαίτερο πρόβλημα με τη δικτατορία, οπότε το "Χατζιδάκια μ' " δεν ήταν άδικο.

Η εμφάνιση στον Σείριο το 1988 έχει κυκλοφορήσει σε CD με τίτλο "Ο κύριος Σαββόπουλος ευχαριστεί τον κύριο Χατζιδάκι και θάρθη οπωσδήποτε" (το έχω, φυσικα :) ) το οποίο περιέχει το τραγούδι με τίτλο "Ο κύριος Σαββόπουλος θερμά ευχαριστεί". Δεν θυμάμαι αν αναφέρεται ονομαστικά στον Μ.Χ. στους στίχους του τραγουδιού, όχι ότι έχει σημασία αφού τον έχει στον τίτλο.

Αλλά ας επανέλθω στο θέμα. Πολλά τραγούδια που γράφτηκαν για να σχολιάσουν γεγονότα της εποχής τους έχουν αναφορές σε ονόματα. Το διάσημο "Κακούργα πεθερά" του Μοντανάρη που ανέφερα και παραπάνω είναι το χαρακτηριστικότερο και η φράση του "Καημενε Αθανασόπουλε το σου 'μελλε να πάθεις" ήταν σχεδόν παροιμιακή.

Τα γνωστά πρόσωπα δεν ήταν πάντα σύγχρονα ... ο Βαμβακάρης πάει πολύ πίσω στον "Ισοβίτη"

Με τη ραδιουργία σου μπουζούριασα το Χίτη / χωρίς να θέλω μ' έκανες να γίνω ισοβίτης / τέτοια μεγάλη εκδίκηση να την εξεμπουκάρω  /όπως τον Έκτορα ο Αχιλλεύς τον έσερνε στο κάρο

Ο Καπετανάκης του τραγουδιού θα πρέπει να ήταν ιστορικό πρόσωπο, κι εδώ έχουμε κι έμμεση αναφορά στον Douglas Fairbanks του οποίου το μουστάκι δημιούργησε τον όρο "ντούγκλα":

Δεν ξανακάνω φυλακή / με τον Καπετανάκη / που `χει ντούγκλα το μουστάκι / τα μιλήσαμε, τα συμφωνήσαμε.

Ιστορικό πρόσωπο, οικειότατο σε όσους (όπως εγώ) μεγάλωσαν με τον "Τρελαντώνη" της Δέλτα, είναι ο Μπαρμπα -Γιάννης Κανατάς. Ψάχνοντας στον Σωλήνα για την καταπληκτική ερμηνεία του με τον Πέτρο Επιτροπάκη που σκόπευα αρχικά να παραθέσω έπεσα σε μία με την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο:

https://www.youtube.com/watch?v=B2Xv8Uj4j0Q

Στο "Ομόνοια Πλας" του 1955 το οποίο πρωτοερμήνευσε η Βλαχοπούλου αλλά το είπε και η Βέμπο γίνεται αναφορά στον "Ζαννό", γνωστό ομοφυλοφιλο "τύπο" (χαρά στο κουράγιο του) της εποχής

Και αργά από κάποιο στενό γιά βολτίτσα προβάλλει ο Ζαννό

Πράγμα που μου θυμίζει ένα μάλλον αηδιαστικό τραγούδι με τον Κώστα Βουτσά από το "Ένας ονειροπαρμένος τραγουδιστής". Δεν λέει πουθενά το όνομα του  φτεροπώλη, αλλά δεν χρειάζεται, άλλωστε μιμείται τη χαρακτηριστική κραυγή της δημοφιλέστατης "Φτερούς". Τότε θεωρούσαν όλοι προφανές ότι ένας άντρας που ντυνόταν και μιλούσε μ' αυτό τον τρόπο ήταν "ντιγκι ντάγκας" (για να μη χρησιμοποιήσω χειρότερη έκφραση) και το τραγούδι του Βουτσά το προβάλλει αυτό υπερβολικά. Έτσι βέβαια πουλούσε κι αυτός ακριβότερα τα φτερά του, ενώ αν οι πελάτες ξέρανε ότι είναι οικογενειάρχης με παιδιά δεν θα ήταν τόσο "τύπος" της Αθήνας αλλά ένας απλός πλανόδιος πωλητής ξεσκονιστηριών. Απ' όσο ξέρω ζει ακόμη, έτσι?

https://www.youtube.com/watch?v=fruTOBbdyBA

Μερικές φορές οι αναφορές σε πρόσωπα γίνονται από τα ίδια τα πρόσωπα η απευθύνονται στα πρόσωπα που είναι παρόντα. Η Τζελάσο ανέφερε ένα παράδειγμα με τη Βουγιουκλάκη να αναφέρεται στον αυτό της, αλλά υπάρχει και το "Δεσποινάκι" των Γκάτσου - Χατζιδάκι το οποίο στην πρώτη εκτέλεση (άλμπουμ "Επιστροφή") με τον Μπιθικώτση και την Αλίκη Βουγιουκλάκη λέει "Στάσου λιγάκι, Αλικάκι".

https://www.youtube.com/watch?v=OysiVV7SdPY

Αυτό το τραγούδι τόοοτε το είχε ηχογραφήσει σε άλλη εταιρεία και η Δέσποινα Στυλιανοπούλου (φαντάζομαι με κάποιον άντρα αλλά δεν θυμάμαι ποιον) και φυσικά η δική της ηχογράφηση έλεγε "Δεσποινάκι". Η εκτέλεση αυτή δεν έγινε πολύ γνωστή, και λογικά - πώς να συναγωνιστεί το πρωτότυπο? - ακόμη κι η Στυλιανοπούλου θα την έχει ξεχάσει, αλλά τη θυμάμαι από το παιχνίδι με τα ονόματα

Ο Τσιτσάνης αυτοαναφέρεται στο "Μπαξέ τσιφλίκι" το οποίο μάλιστα όταν το τραγουδάει ο ίδιος δολοφονεί λίγο (αλλά απόλυτα δικαιολογημένα) τη γραμματική: "Μαριγώ θα σε τρελάνει ν' ακούσεις τον Τσιτσάνη / να σου παίξω φίνο μπαγλαμά"

Αυτάααα
 
Κάποια ονόματα που αναφέρονται σε τραγούδια, ήταν απλοί άνθρωποι του περιβάλλοντος των καλλιτεχνών όπως το περιβόητο "Που'σαι Θανάση" του Ζαμπέτα που έγραψε ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης, ο περίφημος Τσάντας... Σύμφωνα με το "μύθο", ο Θανάσης ήταν θαμώνας σε μαγαζί που τραγουδούσε ο Ζαμπέτας και φανατικός θαυμαστής του. Πήγαινε πάντα στα πρώτα τραπέζια και ο Ζαμπέτας όταν τον έβλεπε, του φώναζε "Πού'σαι Θανάση". Ο Θανάσης κάποια στιγμή σταμάτησε να πηγαίνει, εξαφανίστηκε. Ο Ζαμπέτας αναρωτιόταν "Πού είσαι Θανάση?" και ο Τσάντας εμπνεύστηκε από την ιστορία και έγραψε του στίχους ενός τραγουδιού που δεν έμελλε να το ακούσει μελοποιημένο. Ο Ζαμπέτας ήταν στην Αμερική όταν ο Τσάντας πέθανε και όταν επέστρεψε και πήγε να συλλυπηθεί την χήρα του, εκείνη του έδωσε τους στίχους του τραγουδιού που έγινε τεράστια επιτυχία.

Υπάρχει ένα τραγούδι του Βοσκόπουλου που δεν είναι πολύ γνωστό, αλλά εμένα μου αρέσει πολύ. Το "Κέρνα-κέρνα" (1974).

"Βάρα Τάσο το σαντούρι, το κλαρίνο σου Κωστή, η παλιά μου ιστορία θέλω να ξανακουστεί". Εννοείται ότι η επιλογή των ονομάτων μπορεί να είναι εντελώς τυχαία, αλλά ίσως και να είναι κάποιοι γνωστοί οργανοπαίχτες είτε του στιχουργού είτε του τραγουδιστή που συνεργάζονταν εκείνη την εποχή. Το σκέφτομαι γιατί παρακάτω οι στίχοι είναι αφιερωμένοι σε μια ξανθιά γυναίκα "και για μια ξανθιά γυναίκα μάτωνα ως τις αυγές". Όσο να πείτε, ο Τόλης στο ξανθό είχε μια αδυναμία.... μπορεί και δύο.... Αλλά φυσικά επαναλαμβάνω, μπορεί να είναι και κάποιοι τυχαίοι στίχοι.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ο Λουκιανός ΚηλαΙδόνης στον δίσκο Ψυχραιμία παιδιά (1979) έχει γράψει ένα τραγούδι με τον τίτλο "έμπαινε Χάρρυ μου" αφιερωμένο στον Χάρρυ Κλυν

Στον δίσκο η Ρεζέρβα τουπεριλαμβάνεται το τραγούδι "Μακρύ Ζεϊμπέκικο για τον Νίκο" το οποίο έγραψε ο Διονύσης Σαββόπουλος για τον Νίκο Κοεμτζή
 
για να μην μπω σε Πανούση Ναγκασάκι

https://www.youtube.com/watch?v=KtJhy4TmUo0

βιντεοκασέτες με τον Νταλάρα, και μια λαχτάρα για κρουασάν. 

Φασμπίντερ και ξερό ψωμί

https://www.youtube.com/watch?v=x4869GPsUWI

πόσο θα αντέξουν ο Μάρκος και ο Τσιτσάνης, δεν έχουν κάνει ούτε ένα βιντεοκλίπ. 

10,000 βατ

https://www.youtube.com/watch?v=sC-pvoqOD8k

όχι άλλο Νταλάρα, Πάριο και Αλεξίου...

Χέντριξ και Καζαντζίδης, 10,000 βατ (λίγο άσεμνο)
 
Υπάρχει ένα τραγούδι του Βοσκόπουλου που δεν είναι πολύ γνωστό, αλλά εμένα μου αρέσει πολύ. Το "Κέρνα-κέρνα" (1974).

"Βάρα Τάσο το σαντούρι, το κλαρίνο σου Κωστή,
Για τον Κωστή δεν ξέρω, αλλά "Τάσος" που να παίζει σαντούρι υπήρχε και μάλιστα διάσημος. Ο Τάσος Διακογιώργης (1924-2007), δεύτερος μόνο μετά τον Αριστείδη Μόσχο - άλλοι ίσως να τον έβαζαν πρώτο. Επειδή μετά τις σπουδές στο σαντούρι (από λαϊκό μουσικό) σπούδασε γενικά μουσική (είχε δάσκαλο τον Καλομοίρη στα θεωρητικά) τον χρησιμοποιούσαν πολλοί συνθέτες έντεχνης μουσικής, από Θεοδωράκη και Χατζιδάκι και κάτω. Εϊναι απίστευτο σε πόσους δίσκους βλέπει κανείς το όνομά του στους μουσικούς της ορχήστρας. Δυστυχώς τα εξώφυλλα του "Εγώ κι εσύ" (το άλμπουμ στο οποίο περιλαμβάνεται το Κέρνα-κέρνα) δεν αναφέρουν τους μουσικούς. Αλλά στιχουργός ήταν ο Πυθαγόρας (ο Διακογιώργης έπαιζε σαντούρι στο "Μικρά Ασία" των Καλδάρα-Πυθαγόρα του 1972) και συνθέτης του τραγουδιού ήταν ο Στέλιος Ζαφειρίου που ως σολίστ του μπουζουκιού είχε συνεργαστεί σε πολλές ηχογραφήσεις με τον Διακογιώργη (μια γρήγορη ματιά μου έβγαλε το "Οι ώρες" (Κόκοτος 1965), δύο τουλάχιστον δίσκους του Μίμη Πλέσσα, κι εκεί σταμάτησα... διότι δεν έχω αμφιβολία ότι ο "Τάσος" είναι ο Διακογιώργης.

Ονόματα που ΠΡΕΠΕΙ να αναφέρονται σε υπαρκτά πρόσωπα, αλλά δεν το ξέρουμε με σιγουριά, πρέπει να είναι πολλά. Ας πούμε ο χάρος του "'Ησουνα ξυπόλητη" δεν πρέπει να ήταν ο γνωστός τύπος με το δρεπάνι αλλά άνθρωπος με αυτό το όνομα ή παρατσούκλι, διότι μόνο έτσι έχουν νόημα οι στίχοι " Πενήντα χρόνια φυλακή τιμώρησα το χάρο
να ‘σαι πάντα ελεύθερη μαζί σου να γουστάρω "
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Α, είδες? Ευχαριστώ elephada για τις πληροφορίες... :)
 
Ο Λουκιανός ΚηλαΙδόνης στον δίσκο Ψυχραιμία παιδιά (1979) έχει γράψει ένα τραγούδι με τον τίτλο "έμπαινε Χάρρυ μου" αφιερωμένο στον Χάρρυ Κλυν
Αυτό το τραγούδι είναι πιστεύετε diss; Εγώ νομίζω ναι, φουλ...

Υπάρχει κι ένα τραγούδι των ακτιβ μεμπερ με τίτλο " βλακοστρωτο" κι αναφέρεται στον Μάνο Χατζιδάκι

Και το πλανόδιο τσιρκο του Μητροπάνου:

"Ελλάδα, Βέμπο μου και Μέρλιν Μονρόε

Ελλάδα, Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλαν Πόε.."
 
Δεν θα ήταν σωστότερο να πούμε "Το πλανόδιο τσίρκο" του Άλκη Αλκαίου? Μπορεί να το τραγούδησε ο Μητροπάνος, αλλά δεν διάλεξε τους στίχους, ούτε καν τον στιχουργό.
 
Ε, ναι του Αλκαίου!!! Συγνώμη ελεφαντααααααα!!!

Δε μου είπατε όμως για το " έμπαινε Χάρη μου"... μερικοί λένε πως δεν είναι  diss....

Να προσθέσω και την επανεκτέλεση της " Ντισκοτέκ" από τα Ημισκούμπρια..

" Κι ήταν όλοι τους εκεί, η Σοφία κι ο Σταμάτης, Πάνος, Στάθης κι η Καιτουλα κι ο χαλίφης της Βαγδάτης.."

Αναφορά φυσικά στους πιο γνωστούς πρωταγωνιστές του '80..
 
Με κάθε ταπεινότητα ομολογώ ότι δεν είμαι σίγουρος για το τι εννοείτε, αγαπητή κυρία, με το "Αυτό το τραγούδι είναι πιστεύετε diss; Εγώ νομίζω ναι, φουλ... " . Φοβάμαι ότι ή οι γνώσεις μου στα ελληνικά ήταν εξ αρχής ελλιπείς ή μετά από χρόνια στην ξενιτιά το πικρό της ψωμί και τον θολό της νερό με έκαναν να ξεχάσω και τα λίγα ελληνικά που ήξερα.
 
Α, μάλιστα. Πού να φανταστώ ο δύστηνος ότι για να καταλάβω τα νεοελληνικά θα πρέπει πια να ψάχνω στη wikipedia και όχι στη Βικιπαίδιεια.

Επί του θέματος τώρα. Όχι, δεν νομίζω.

Βαριέμαι να γράψω γιατί βρίσκω το χιούμορ του Κλυνν γενικά χοντροκομμένο και λαϊκίστικο. Αλλά το "Για δέσιμο" ήταν πολύ πιο έξυπνο και πρωτότυπο, και το "Δοξάστε με" αν και λιγότερο πρωτότυπο ήταν του ίδιου σχεδόν επιπέδου. Μετά χάλασε πολύ το χιούμορ του Κλυνν (με αναλαμπές κάθε τόσο βέβαια, διότι ήταν πανέξυπνος). Ο Κηλαηδόνης όμως ήξερε μόνο τα δύο πρώτα άλμπουμ όταν έγραψε το "Ψυχραιμία παιδιά" . Επίσης και ο Κηλαηδόνης ο ίδιος τότε είχε αλλάξει το στυλ του από "σοβαρό" σε πιο χαβαλεδιάρικο, ξεκινώντας από το "Είμαι ένας φτωχός και μόνος κάου μπόυ". Επομένως νομίζω πως ο Κηλαηδόνης που έγραψε " Έμπαινε κι αλώνιζε εσύ την αγορά, εμείς δεν ευκαιρούμε, γράφουμε έργα σοβαρά" κορόιδευε τους "σοβαρούς" μεταξύ των οποίων ο Κηλαηδόνης των "Απλών Μαθημάτων Πολιτικής Οικονομίας" και όχι τον Κλυνν διότι πια οι δυο τους ήταν στην ίδια πλευρά.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Και μια και αναφέρατε τον Τσε Γκεβάρα θα αναφέρω ένα τραγούδι που τραγουδούσε ο Μανώλης Μητσιάς εκεί στα τέλη της δεκαετίας του 70 σε μουσική του Δήμου Μούτση και στίχους του Νίκου Γκάτσου. Τίτλος "Σαν τον Τσε Γκεβάρα". Η αναφορά γίνεται στο ρεφρέν: "Σαν τον Τσε Γκεβάρα /με μια κιθάρα /βάσανα του κόσμου τώρα τραγουδώ /Σαν τον Τσε Γκεβάρα μες την αντάρα / όλα θα τα κάψω / κι ας καώ και εγώ". Η μουσική είναι τύπου γουέστερν και οι στίχοι είναι επιφανειακά διασκεδαστικοί, αλλά σε δεύτερο επίπεδο θίγουν πολλά πράγματα: https://youtu.be/T5GgMz3S7zY

Και δεν ξέρω αν θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και το γνωστότατο "Ας Κρατήσουν οι Χοροί" όπου σίγουρα αναφέρονται η ηθοποιός Λυδία Λένωση ("κι η Λυδία ντρέπεται που όλο εκείνη βλέπετε βρε"), καθώς και το hot ζευγάρι της εποχής Έλενα Ναθαναήλ- Τάσος Μητρόπουλος (Τότε η Έλενα η χορεύτρια σκύβει στη μεριά του Τάσου"). Τους υπόλοιπους δεν μπορώ να τους ταυτοποιήσω αν και έχω κάποιες ιδέες: https://youtu.be/PxXykrDceDET5GgMz3S7zY

Επίσης δεν ξέρω αν θα μπορούσε να συμπεριληφθεί το "Παίξε, Χρήστο, επειγόντως", όπου ο Χρήστος είναι φυσικά ο Νικολόπουλος που έχει γράψει τη μουσική του τραγουδιού, ενώ αυτός που τον προσκαλεί να παίξει είναι ο στιχουργός Μανώλης Ρασούλης: https://youtu.be/hDXaOWTZLUI

Επίσης κάτι που μου ήρθε τελευταία στιγμή: αφού αναφέρθηκε ο Θεοδωράκης, πρέπει να αναφέρω το "Το σφαγείο" σε στίχους και μουσική του ίδιου: ο στίχος "χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα τον Αντρέα" αφορά στον αγωνιστή κατά της χούντας, βουλευτή, δήμαρχο Υμηττού και φιλόλογο (αείμνηστο πλέον) Ανδρέα Λεντάκη (το έχει πει ο ίδιος ο Θεοδωράκης).
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Άλλωστε αυτό και άλα 3 τραγούδια (Αυτό που ήσουν κάποτε θα γίνεις ξανά, Είμαστε δυο, Σου είπαν ψέμματα πολλά) αποτελούν τον κύκλο τραγουδιών "Τα τραγούδια του Αντρέα" ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Λεντάκη.

Ενδιαφέροντα αυτά για Λυδία, Έλενα και Τάσο. Δεν τους είχα σκεφτεί ποτέ. Δηλαδή δεν έχω προσπαθήσει να ταυτοποιήσω τα πρόσωπα που αναφέρονται στο τραγούδι, αλλά και να προσπαθούσα δεν τους σκεφτόμουνα.
 
Άλλωστε αυτό και άλα 3 τραγούδια (Αυτό που ήσουν κάποτε θα γίνεις ξανά, Είμαστε δυο, Σου είπαν ψέμματα πολλά) αποτελούν τον κύκλο τραγουδιών "Τα τραγούδια του Αντρέα" ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Λεντάκη.

Ενδιαφέροντα αυτά για Λυδία, Έλενα και Τάσο. Δεν τους είχα σκεφτεί ποτέ. Δηλαδή δεν έχω προσπαθήσει να ταυτοποιήσω τα πρόσωπα που αναφέρονται στο τραγούδι, αλλά και να προσπαθούσα δεν τους σκεφτόμουνα.
Το "Σφαγείο" αναφέρεται ρητά στον Λεντάκη. Όσο για το "Ας κρατήσουν οι χοροί" τις αναφορές τουλάχιστον σ' αυτά τα τρία πρόσωπα (ενδέχεται επίσης ο Αχιλλέας, να είναι ο γνωστός δισκογραφικός παραγωγός Αχιλλέας Θεοφίλου, χωρίς να είμαι σίγουρη) και την (σίγουρη) ταυτοποίηση των τριών προσώπων, είτε τη διάβασα κάπου είτε την άκουσα στην τηλεόραση. Ευχαριστώ για το σχόλιο
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αναρωτιέμαι αν ο Δεληβοριάς ήταν πραγματικός εστιάτορας / ταβερνιάρης. Στο Σαββατόβραδο στην Καισαριανή (Ξαρχάκος - Λ. Παπαδόπουλος) έχουμε "πίσω απ' το μαγέρικο του Νεληβοριά" και οι ίδιοι έγραψαν αλλού "Στου Δεληβοριά καθίσαμε και για τα παλιά μιλήσαμε". Από περιέργεια έψαξα σε site με στίχους για άλλες αναφορές σε Δεληβοριά, αλλά η μία που βρήκα αναφερόταν προφανώς στον άνεμο ( Όρτσα τα πανιά, κόντρα στο Δεληβοριά /είναι τ’ αμπάρια γεμάτα, π’ ανάθεμά τα, άγρια θεριά) - ωραιότατο τραγούδι του Αργύρη Κουνάδη, εν παρόδω - και η άλλη δεν ήταν φανερό σε τι αναφερόταν (Σαν του Δεληβοριά ή του Δρογώση / Μες στην Σταδίου τις πατούσες μου έχω λιώσει)

Τραγούδια του Ξαρχάκου πάντως δεν πολυέχουν αναφορές σε πραγματικά πρόσωπα στους στίχους τους. Βέβαια έχουμε τον Βενιζέλο και τον μη κατονομαζόμενο Κωνσταντίνο τον Α' στο "Της Αμύνης τα παιδιά" και φαντάζομαι, αν και δεν μου έρχεται στο μυαλό παράδειγμα, ότι τα τραγούδια από το Μεγάλο μας Τσίρκο θα έχουν αναφορές σε ιστορικά πρόσωπα, αλλά αυτά είναι για ανάγκες έργων. Ο Γκάτσος έγραψε "Μπαρμπα-Γιάννη Μακρυγιάννη". Αν και ο βασιλιάς μπροστά στον οποίο Βαυαροί χωροφυλάκοι χορεύανε συρτάκι στο Μοναστηράκι δεν κατονομάζεται, ο τίλος "Στου Όθωνα τα χρόνια" και η εθνικότητα των χωροφυλάκων δεν αφήνυν αμφιβολίες για το ποιόν εννοούσε ο Γκάτσος.

Αλλά ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ξαρχάκου (όχι πολύ γνωστό, και τελείως διαφορετικό από τα συνηθισμένα του) είναι ολόκληρο αφιερωμένο σε έναν άνθρωπο. Πρόκειται για το μελοποιημένο ποίημα του F G Lorca "Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας"  με τον Κώστα Πασχάλη και με έναν συγκλονιστικό Μάνο Κατράκη στην απαγγελία. Ο Μεχίας ήταν ιστορικό πρόσωπο, διάσημος ταυρομάχος, φίλος του Λόρκα, που είχε μια ατυχή συνάντηση με έναν ταύρο "πέντε η ώρα που βραδυάζει". Υπάρχει όλο στο youtube. Εδώ το πρώτο απόσπασμα, με τον Κατράκη αρχικά και τον Πασχάλη στο τέλος. Πάλι Γκάτσος στη μετάφραση. Το όνομα "Ιγνάθιο" αναφέρεται αρκετές φορές στο ποίημα.

https://www.youtube.com/watch?v=OqpkQp95Sic&list=PL6_0CVOyr84ZClSZ0nw0io_h60gZ39ZL6&index=1


Πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Πέντε ακριβώς, την ώρα που βραδιάζει.
Φέρνει έν’ αγόρι το νεκροσέντονο
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Έτοιμος κι ο κουβάς με τον ασβέστη
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Θάνατος τ’ άλλα, θάνατος μονάχα
πέντε η ώρα που βραδιάζει.


 


Ψηλά παίρνει ο αγέρας τα βαμπάκια
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Το οξείδιο σπέρνει κρύσταλλο και νίκελ
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Παλεύει η περιστέρα με το αγρίμι
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Κι η σάρκα μ’ ένα κέρατο θλιμμένο
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Χορδή τυμπάνου αρχίζει να χτυπά
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Αρσενικού καμπάνες κι ο καπνός
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Βουβοί σύντροφοι στ’ άχαρα σοκάκια
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Του ταύρου η καρδιά μονάχα ολόρθη
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Όταν ο ιδρώτας χιόνι αργά γινόταν
πέντε η ώρα που βραδιάζει,
όταν η αρένα γέμισε με ιώδιο
πέντε η ώρα που βραδιάζει,
τ’ αυγά του στην πληγή άφησε ο θάνατος
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Πέντε η ώρα που βραδιάζει.

Πέντε ακριβώς, την ώρα που βραδιάζει.
Μια κάσα με καρούλια το κρεβάτι
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Σουραύλια ηχούν και κόκαλα στ’ αυτί του
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Στο μέτωπο του ο ταύρος μουκανίζει
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Η κάμαρα ιριδίζει από αγωνία
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Από μακριά σιμώνει κιόλα η σήψη
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Σάλπιγγα κρίνου στον χλοερό βουβώνα
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Οι πληγές του εκαίγανε σαν ήλιοι
πέντε η ώρα που βραδιάζει,
και το πλήθος να σπάει τα παραθύρια
πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Πέντε η ώρα που βραδιάζει.

Α, τι φριχτά στις πέντε που βραδιάζει!
Ήτανε πέντε σ’ όλα τα ρολόγια.
Ήτανε πέντε κι έπεφτε το βράδυ.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα