Αντιμετωπίσατε τεχνικές δυσκολίες κατά τα γυρίσματα;
Π.Π. Η Τεχνική κάλυψη είχε προβλήματα, και για να σας δώσω ένα παράδειγμα όταν ήθελες να κάνεις ένα εφέ, το έκανες καρέ - καρέ. Το ένα δευτερόλεπτο έχει 24 καρέ και για να κάνεις ένα δευτερόλεπτο έπρεπε να κάνεις 24 κινήσεις κάτω από μια τρυκέζα η οποία ζύγιζε 50 κιλά. Είχα και μια παραλίγο δυσάρεστη εμπειρία προσπαθώντας κάποια στιγμή να κάνω ένα εφέ. Δούλευα στην τρυκέζα του Τριαντάφυλλου (Trick - films Τριαντάφυλλος) και έτσι όπως η τρυκέζα ανεβοκατέβαινε πάνω σε ένα άξονα στα 2 με 2.5 μέτρα, εγώ ήμουν από κάτω και τακτοποιούσα για να ξαναρχίσει το zoom. Για να γίνει το zoom πατούσες ένα πλήκτρο.
Κάποια στιγμή εκεί που δούλευα κάτω από αυτό το πράγμα το βλέπω να φεύγει από τον άξονα και να πέφτει με δύναμη προς τα κάτω, σπάζοντας το τραπέζι που ήταν ακριβώς από κάτω και έφτασε μέχρι το πάτωμα. Ευτυχώς δεν έπαθα τίποτα γιατί εκείνη ακριβώς την στιγμή ήμουν έξω από τον άξονα, αλλά έτσι όπως έπεσε η τρυκέζα άνοιξε μια τρύπα και στο πάτωμα
Την εποχή εκείνη το μοντάζ γινόταν στις μουβιόλες, και ακόμα θυμάμαι τις κινήσεις το πως περνούσε το φίλμ μέσα από τα ράουλα της μουβιόλας μιας που είχα δουλέψει αρκετά ως μοντέρ σε πολλές ταινίες. Πιάναμε στα χέρια μας τα φίλμς των 35 χιλιοστών τα οποία ήταν τα αγαπημένα μας παιδιά, ενώ σήμερα όλα τα υλικά είναι τελείως ψυχρά, και δεν μπορείς να αγαπήσεις ούτε το βίντεο, ούτε το cd. Είναι υλικά δοσμένα στους πάντες, ενώ εμείς τότε είχαμε το προνόμιο της αποκλειστικής χρήσης αυτών των πραγμάτων.
Τα ταμπούρα, οι κολέζες, η κοπή του negative, αυτή η θρυλική εποχή των 35 χιλιοστών έχει περάσει, και ευτυχώς που συνεχίζει να υπάρχει στην Αμερική και την Αγγλία όπου γίνονται ταινίες με πολύ καλό φίλμ Kodak, αλλά σε λίγο καιρό θα εκλείψει εντελώς και εκεί.
O Παύλος Πισσάνος, και οι ηθοποιοί της σειράς ''Κατοχή'' Μαρία Σέλλ και Νίκος Τσαχιρίδης συνομιλούν με την δημοσιογράφο Φωτεινή Ανδρέου
Ποιοί ήταν οι υπόλοιποι συντελεστές της ''Κατοχής;"
Π.Π. Εκτός από τον Χάρη Πετρόπουλο που έγραψε το σενάριο της ''Κατοχής'' όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, την σκηνοθεσία έκανε ο Στέλιος Παυλίδης με τον Γιώργο τον Σκαλενάκη, ο Γιώργος Στεργίου ήταν ο Διευθυντής παραγωγής, ο Νίκος Δημόπουλος ήταν ο Διευθυντής Φωτογραφίας και τέλος την μουσική έγραψε ο Μάνος Χατζηδάκης.
Και θα πρέπει να σας πω ότι όταν τελείωνε ένα γύρισμα, τα βράδια πηγαίναμε όλοι οι ηθοποιοί και οι συντελεστές του γυρίσματος σε μια ταβέρνα με τα αστεία μας, με τα γέλια μας, με τα πειράγματά μας. Ήταν πάρα πολύ ωραία και ζεστή εκείνη η περίοδος.
Αληθεύει το γεγονός ότι ο Μάνος Χατζηδάκης ήρθε από το εξωτερικό για να γράψει την μουσική της σειράς;
Π.Π. Ο Χατζηδάκης εκείνη την εποχή είχε αυτοεξοριστεί στο Λονδίνο όταν του τηλεφώνησα για να έρθει στην Ελλάδα. Πράγματι αφού τακτοποιήθηκαν κάποια ζητήματα που είχε ήρθε στην Ελλάδα για περίπου 1,5 με 2 μήνες. Μαζί του είχε έρθει και ο Θόδωρος Αντωνίου που ήταν το δεξί του χέρι, ένας θαυμάσιος διευθυντής ορχήστρας, και μαζί είχαμε πάει στα ιστορικά στούντιο της Κολούμπια. Θυμάμαι πήγαινα στο σπίτι του στην Ρηγίλλης, ο Μάνος καθόταν στο πιάνο και φτιάχναμε την μουσική.
Η
''Κατοχή'' όμως δεν τον ενέπνεε σαν μουσική αρμονία τον ενέπνεε σαν ηχητική μουσική όπου και είχε δώσει πολύ μεγάλη σημασία στο ηχητικό μέρος.
Υπήρχε διαφορά στην νοοτροπία και στο παίξιμο των Ελλήνων και των ξένων ηθοποιών κατά την διάρκεια των γυρισμάτων;
Π.Π. Θα σας πω την πρώτη μου εμπειρία από τον Κλάους Κίνσκι. Έρχεται ο Κίνσκι στην Ελλάδα βγαίνουμε έξω το βράδυ να διασκεδάσουμε, και την επόμενη μέρα ξεκινούσαν τα γυρίσματα. Το γύρισμα θα γινόταν στο Λαύριο σε κάτι στοές που έχει εκεί η περιοχή. Τον πηγαίνει λοιπόν με το αυτοκίνητο ο οδηγός, εγώ δεν είχα πάει, και μου διηγούνται το περιστατικό ο Στέλιος Παυλίδης που ήταν ο σκηνοθέτης και τα υπόλοιπα άτομα από το συνεργείο. Περιττό να σας αναφέρω ότι ξέρει πάρα πολύ καλά το ρόλο του.
Τον βλέπουν λοιπόν κάποια στιγμή να έχει μπει σε ένα λάκο με νερό και να κυλιέται κάτω μέσα στα νερά, και τον ρωτάνε τι κάνει εκεί μέσα στον λάκο. ''Ετοιμάζομαι για το γύρισμα τους απάντησε''. ''Εγώ τους λέει δεν ξεκινάω το γύρισμα με την σκηνή που έχω κάτω στις στοές- πως θα είμαι, με τα καλά μου τα ρούχα θα πάω?'' τους απάντησε. Είχε φέρει ρούχα μαζί του ειδικά τα οποία είχε πάρει από το γύρισμα, και τον έβλεπε ο Φούντας γιατί του έκανε εξαιρετική εντύπωση για το πως συμπεριφέρεται ο ξένος επαγγελματίας ηθοποιός.
Πολύ καλές εντυπώσεις μου είχε αφήσει επίσης και ο Τόμας Χάντερ ο οποίος ήταν Αμερικάνος και είχε παίξει σε πολλά γουέστερν, ένα ψηλό και πάρα πολύ ωραίο παλικάρι που και ήταν ιδιαιτέρως αγαπητός στις γυναίκες, αν και αυτός ήταν πολύ ευγενικός και συγκρατημένος, έπαιζε ωραία στην σειρά και έκανε πολύ παρέα με τον Νίκο τον Τσαχιρίδη.
Πως ήταν σαν άνθρωπος ο Κλάους Κίνσκι;
Π.Π. Ο Κίνσκι ήταν ένας πάρα πολύ δύσκολος άνθρωπος, μια ανεξερεύνητη ψυχή και ταυτόχρονα ήταν και πολύ απρόοπτος, δηλαδή δεν μπορούσες να ξέρεις το επόμενο λεπτό πως σκέφτεται και πως αντιδρά. Μέσα στο έργο παίζει με πολλή μεγάλη αυθεντικότητα. Είχαμε περάσει πολύ καλές στιγμές μαζί, και μου έχουν μείνει δύο περιστατικά από την συναναστροφή μαζί του.
Κάποια στιγμή έχουμε πάρει ένα σκάφος για να πάμε μια βόλτα στην θάλασσα. Είμαι εγώ με την γυναίκα μου όπως και αυτός με την δική του και ο καπετάνιος του σκάφους επίσης με την γυναίκα του. Ήμασταν στα ανοιχτά και ξαφνικά μας πιάνει μια καταιγίδα μέσα στην θάλασσα. Το σκάφος ήταν ένα ιστιοφόρο με κατάρτια, και να βλέπεται εμένα με τον Κίνσκι ανεβασμένους πάνω στα κατάρτια και στα πανιά. Δεν ήταν να είχα μια κάμερα να τον τραβάει. Μιλάμε για σκυλί ανήμερο.
Ήταν μια πολύ σημαντική εμπειρία που είχα με τον Κλάους, και άλλο ένα βράδυ είχα πάει να τον επισκεφτώ στο ξενοδοχείο όπου έμενε (νομίζω στον Αστέρα στην Βουλιαγμένη ήταν), πηγαίνω λοιπόν στο δωμάτιό του, τον βλέπω εκεί κάτι έκανε δεν θυμάμαι ακριβώς, αλλά βλέπω την πλάτη του από πίσω η οποία ήταν γεμάτη με μαχαιριές, και κατάπληκτος εγώ τον ρωτάω, ''Τι είναι αυτά Κλάους'' για να πάρω την εκπληκτική απάντησή του ''Αυτή είναι η ζωή μου.'' Εγώ μου εξήγησε στην ζωή μου δεν ήμουν καλό παιδί, ήμουν κακό παιδί. Μου είχε κάνει πάρα πολύ μεγάλη εντύπωση αυτό το πράγμα να είναι όλη του η πλάτη γεμάτη από ουλές, δηλαδή αυτός ο άνθρωπος θα πρέπει να είχε περάσει μαρτυρική ζωή.
Ο Γιώργος Αρμάδωρος, με τον Τόμας Χάντερ και τον Νίκο Τσαχιρίδη σε ένα στιγμιότυπο από την σειρά ''Κατοχή''
Πόσα επεισόδια είχε η ''Κατοχή'';
Π.Π. Ξεκινάει να προβάλλεται η
''Κατοχή'' τον Οκτώβριο του 1973, στην οποία ο προγραμματισμός ήταν για 20 επεισόδια των 30 λεπτών, μεταδίδονται τα πρώτα 6-7 επεισόδια και στην συνέχεια είχαμε τα γνωστά γεγονότα του Πολυτεχνείου αρχικά και το κίνημα του Ιωαννίδη αμέσως μετά που σήμανε και το βίαιο τέλος της '
'Κατοχής'' αλλά και της
''Τελευταίας Άνοιξης''
Τι ακριβώς είχε συμβεί τότε;
Είναι μια μεγάλη ιστορία το παρασκήνιο της οποίας ξεκίνησε πριν από την βραδιά του Πολυτεχνείου. Γινόταν χαμός τότε με τα γεγονότα στο Πολυτεχνείο, το γραφείο μας λειτουργούσε στην οδό Πατησίων το οποίο είχε μετατραπεί σε νοσοκομειακό χώρο γιατί ανεβάζαμε επάνω όλους τους τραυματίες φοιτητές και τους παρείχαμε αρχικά τις πρώτες βοήθειες σε 2-3 δωμάτια που είχαμε, ενώ στην συνέχεια η γυναίκα μου τους έβαζε στο αυτοκίνητό της και τους διοχέτευε στα νοσοκομεία. Τα πράγματα δεν ήταν εύκολα γιατί οι αστυνομικοί χτυπούσαν ''στο ψαχνό'' που λέμε. Εμείς απειληθήκαμε πολλές φορές αλλά τέλος πάντων επειδή ήμουν με την τηλεόραση συνδεδεμένος έχοντας καλές σχέσεις απέφευγα τις μεγάλες κακοτοπιές.
Κάποια στιγμή όμως την παραμονή του πραξικοπήματος του Ιωαννίδη (στις 24 Νοεμβρίου δηλαδή) μαθαίνω ότι η αστυνομία αναζητά την γυναίκα μου να την συλλάβει. Κάποιοι την είχαν καρφώσει στην αστυνομία ότι μετέφερε τους τραυματισμένους φοιτητές με το αυτοκίνητό της στα νοσοκομεία. Αναγκάζομαι λοιπόν να την κρύψω και συναντώ τον Αποστολόπουλο ο οποίος με ενημέρωσε ότι τα πράγματα ήταν δύσκολα, γιατί όπως μου είπε ερχόταν κάποια μπόρα.
Την επόμενη μέρα με ειδοποιούν ότι τα γραφεία μας τα έχουν διαρρήξει, τα έχουν σπάσει οι άνθρωποι του Ιωαννίδη και ότι ψάχνουν να με βρουν. Όταν πήγα εγώ, αυτό που συνάντησα ήταν ένα κατεστραμμένο γραφείο από το οποίο έλλειπαν μέχρι και καρέκλες. Είχαν εισβάλει τα ξημερώματα μέσα στις αποθήκες και μου είχαν κατάσχει τα πάντα. Όλα τα φίλμς, στολές, όπλα, πυρομαχικά, τα πάντα που είχα εγώ εκεί για τα γυρίσματα του σήριαλ ''Κατοχή''. Ένα πρωινό τότε η Ελλάδα είχε γυρίσει ανάποδα.